Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Afrikaanse kampioenschappen

Gepost door lodjan 
lodjan 22 november 2025 05:49
Aangezien ik afgereisd ben naar Diani Beach in het zuiden van Kenia, zal ik hier verslag doen. Dit weekend zijn de wegwedstrijden, de afgelopen dagen hadden we de tijdritten.

Het is hier bloedheet (max 32 graden, maar door de hoge rv is de gevoelstemperatuur 5 graden hoger). Daarom hoefden de mannen maar een tijdrit van één rondje van 14 km te doen ipv de geplande drie ronden.
De vorige twee edities bij de mannen werden gewonnen door de Oegandees Charles Kagimu op de fiets van Luke Rowe. Hij was er nu (en op het WK) niet bij omdat de door Oegandese bond beloofde fiets er nog steeds niet is. Voor wie denkt dat zijn succes aan de fiets van Luke Rowe te danken was: de keniaan Evan Wangai die er nu op mocht rijden werd (pas) 10e. Brandon Downes, de 2e van vorig jaar, won nu voor landgenoot Reinard Janse van Rensburg en Alexandre Mayer. Oudjes Azzedine Lagab en Merhawi Kudus werden 5 en 6. Bij de vrouwen won de vrouw van Brandon: Lucy Young, voor Aurelie Halbwachs uit Mauritius en Xaverine Nirere uit Rwanda. Derde Zuid-Afrikaans goud was voor Dike bij de u23 mannen. Hij reed de 3e overall tijd en had dus voor een volledig Zuid-Afrikaans podium kunnen zorgen. Bini's broertje werd 2e.

Nog noemenswaardig is het dubbele goud voor de Ethiopische Kiros. Ook wel de Afrikaanse Pogi genoemd (ze ging viral toen ze de bloemen van Pogi kreeg in de Tour, maar ze is net zo dominant).
Alleen de nieuwelingen en junioren meisjes hebben de wegrit al gereden.

De mix TTT werd gewonnen door Mauritius met slechts 0.3 seconde voorsprong op Rwanda. Jammer voor Rwanda dat dit WK al grossierde in zilver en brons. Gelukkig werd de dag afgesloten met goud bij de nieuwelingen meisjes.
lodjan 22 november 2025 14:22
De vrouwenkoers is bezig onder slopende omstandigheden. Zes rondjes Keniaans vlak met veel (hete) wind langs de kust. Finish is na 10 km klimmen landinwaarts.
Er rijdt een Rwandese op kop en alleen Zuid-Afrika wil achtervolgen. Ze heeft ruim twee minuten met nog 14 km te gaan. Er is een tactisch steekspel gaande en Rwanda heeft de troeven in handen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/11/2025 14:23 door lodjan.
lodjan 22 november 2025 14:31
Leidster Martha Ntakirutimana is geen klimster. Een Zuid-Afrikaanse demarreert in de bevoorrading op een klim. Ethiopia en Eritrea springen op haar wiel. Ze rijden er een minuut af.
lodjan 22 november 2025 14:48
Ethiopische Watango rijdt bergop (14%) iedereen uit het wiel. Een Eritreesche volgt op 100 m. Dan groep met twee Zuid-Afrikaansen, een Eritreesche en twee Rwandans (Jazilla en Claudette).

Twee koplopers komen samen. Nog 2 km.
lodjan 22 november 2025 14:50
Nog 1 km en 10 seconden. 10 achtervolgers dreigen terug te komen.
lodjan 22 november 2025 14:52
Preen (Zuid-Afrikaans) gaat erop en erover..
De zwarte trui 22 november 2025 14:52
Als ik zo vrij mag zijn. Wat is jouw link met het Afrikaanse wielrennen? Ik lees natuurlijk al jaar en dag jouw berichten waaruit die link blijkt. smiling smiley
lodjan 22 november 2025 14:55
lodjan 22 november 2025 15:04
Prachtige strijd met wisselende kansen tot het eind. De Eritreesche Fessahaye kwam nog op het wiel van Preen, maar kwam er in de sprint niet meer overheen. Claudette en Jazilla 3 en 4.
lodjan 23 november 2025 14:34
Kom ik op terug Zwarte trui.
lodjan 23 november 2025 14:45
De mannen doen 10 ronden met dezelfde finish bergop als de vrouwen. Ondanks de hitte starten de mannen pas om 13.00 uur.
In de ochtend reden de junioren (winst voor Eritrea met een knappe 2e plek voor de Oegandees Paul Miiro.

Op startlijst (zie pcs) zijn R. Janse van Rensburg, Merhawi Kudus, Yousef Reguigui, Azzedine Lagab, Alexandre Mayer de bekendste namen.

Nog 20 km. De lokale ronden zitten er bijna op.
Het peloton is in meerdere stukken gebroken. Eritrea rijdt met 5 man hard op kop vd 1e groep. De 2e groep komt bijna terug van een minuut achterstand en daar rijdt Eritrea ook op kop. Geen oortjes in deze koers.
lodjan 23 november 2025 14:51
Rwanda was goed vertegenwoordigd in de eerste groep met Muhaza en de gevallen Niyonkuru.

Op het moment van de samensmelting demarreert de Rwandees Mois Mugisha.
Nog 11 km en 11 seconden voorsprong. Eritrea rijdt alweer op kop. Kudus is terug gekomen bij de samensmelting.

Mugisha is eraan voor de moeite.

De Eritreesche trein dendert door.
lodjan 23 november 2025 14:57
Nog 6 km. Het is klimmen nu en van achter staat de deur open. Ze wapperen eraf en sturen uit.
lodjan 23 november 2025 14:59
Eritrea, Algerije, Ethiopia en Marokko blijven over met Mayer en de bewonderenswaardige Niyonkuru.

.
lodjan 23 november 2025 15:04
Reinhardt Janse van Rensburg hangt nog in het laatste wiel. Ik sprak hem voor de race en vroeg of de klim te zwaar voor hem was. Hij zei dat hij in Langkawi ook kon winnen. Is Kudus dan geen te grote concurrent, vroeg ik? Nee, die is niet in vorm volgens RJvR.
Ze zitten er beiden nog bij.

Reguigui (ook Langkawi gewonnen) niet meer er bij. Nogb10 man.
lodjan 23 november 2025 15:06
Rode vod!

RJvR lost.
lodjan 23 november 2025 15:09
Dubbelslag Eritrea!
Kudus wint. Algerije 3e.
lodjan 23 november 2025 15:11
Reinhardt had het mis.

Rwanda pakt met Samuel Niyonkuru weer een (u23) medaille.
lodjan 23 november 2025 15:17
Eritreër Aman Awet wordt 2e en pakt u23 goud. Ze kwamen hand in hand over de finish en pakken dus beiden goud.

De Algerijn die 3e werd is Mimouni. Hij pakt naast brons ook u23 zilver.

Samuel Niyonkuru pakt dus u23 brons. Het is hem zo gegund! Hij viel in de tijdrit en werd nog 9e. In deze koers ook weer gevallen, maar toch brons gepakt.
Eindhovuh 25 november 2025 13:56
El Chaba2 25 november 2025 19:18
Eens met Eindhovu! thumbs up.
Maar om op de vraag van Zwarte Trui terug te komen: komt jouw vrouw niet uit Rwanda?
lodjan 25 november 2025 22:20
lodjan Schreef:
-------------------------------------------------------
Claudette en Jazilla 3 en 4.

En u23 1 en 2.
lodjan 25 november 2025 22:22
lodjan 25 november 2025 22:43
Ik heb veel gefietst in (Europa,) Afrika en Azië. Uiteindelijk met een Oegandese getrouwd en kom daardoor vaak in Oeganda. Vanaf het begin heb het Rwanda-project van Jonathan/Jacques/Jock Boyer met interesse gevolgd en had chat-contact met Adrien Niyonshuti. Docu-tip: Rising from the Ashes (youtube). 

Van 2014 tot 2019 reisde ik jaarlijks af naar Rwanda. Met de bus van Kampala naar Kigali, een lange reis en hele belevenis. De eerste keer kwam ik aan in het African Rising Cycling Centre in Musanze en ze zaten aan een lange tafel als een familie te eten: Jock Boyer, Kimberley Coates en 12 renners/staf. Één van de renners staat op, komt naar me toe en heet me (tot verbazing van de anderen) welkom met een warme omhelzing: Adrien. Ik kreeg een stoel en een bord en at mee. Er werd voor mij een fiets op maat afgesteld en heb daar drie dagen gefietst en drie keer per dag meegegeten en meegekletst. 
In 2015 was ik er tijdens een juniorenkamp waar junioren uit meerdere Oost-Afrikaanse landen aan meededen. Adrien gaf toen een soort college over hoe het is om als een prof te leven en in Europa te koersen. De Oegandees Charles Kagimu was een van de deelnemende junioren. 
In 2016 ben ik aan grens met Rwanda tegengehouden. Ik was vergeten een Oost-Afrikaans Visum aan te vragen en kon dat ter plekke niet meer regelen. 
In 2017, 2018 en 2019 ben ik naar het oosten van Rwanda gegaan naar de Adrien Niyonshuti Cycling Academy in Rwamagana. Jock Boyer was uit Rwanda vertrokken en Adrien was zijn eigen Academy gestart. In die jaren fietste ik op fietsen van Adrien; oa op zijn Olympische mountainbike. Soms trainde ik mee met de profs en andere senioren zoals Joseph Areruya en Jeanne d'Arc, soms met de Academy kids. Zo heb ik bijvoorbeeld de medaillewinnaars van het afgelopen Afrikaanse kampioenschappen al heel vroeg leren kennen: Xaverine Nirere was 15, Jazilla was 13. 

Ik ben daarna ook een keer met de bus naar Kenia geweest. Naar Iten (home of the champions), bij Eldoret linksaf. Daar trainen de Keniaanse en ook veel buitenlandse marathon- en andere lange afstandlopers, maar ook de Kenyan Riders en Team Amani hebben daar hun basis. Charles Kagimu woont en traint daar, maar ik zie hem ook jaarlijks in Kampala.

De vriendschappen met Adrien Niyonshuti en Charles Kagimu duren tot op de dag van vandaag. Adrien is nu trainer/coach van Benin. Ik ben bij hen thuis geweest en zij zijn beide bij mij in Nederland thuis op bezoek geweest. Er zijn nog wel Afrikaanse renners/rensters met wie ik contact heb: dat zijn dan voornamelijk de (voormalige) ploeggenoten van Adrien en Charles, zoals kersvers Afrikaans kampioen Merhawi Kudus die een huisgenoot van Adrien was in Lucca.

Er is overigens niets mooier dan te fietsen door de mooiste Afrikaanse landschappen op een gravelfiets of mountainbike. Eventueel gecombineerd met enkele safari's. 
Van harte aan te bevelen: [kagacyclingsafaris.com]
Eindhovuh 26 november 2025 10:05
lodjan 26 november 2025 10:32
Nee, ander land smiling smiley

Zie antwoord aan De Zwarte Trui.
De zwarte trui 26 november 2025 10:47
Een echte avonturier. Dank voor jouw verhaal.
Eindhovuh 26 november 2025 11:00
Mooi dat je op deze manier ook verbonden bent met een totaal andere cultuur.
Leuk verslag.
Koppizoektwachtwoord 27 november 2025 12:17
Ja, mooi, dit persoonlijke inkijkje.
lodjan 27 november 2025 13:52
Denis van [Kagacyclingsafaries.com] heeft nog gekoerst met oa Charles Kagimu, maar was iets minder getalenteerd. Hij kan er wel mooie verhalen over vertellen. Voorheen werd hij door Ton Apeldoorn fietssafaris ingehuurd als gids, maar na het pensioen van Ton is hij zijn eigen bedrijf gestart.
Een succesverhaal vanuit de getto's van Kampala. Net als zijn idool en Peoples' president Bobby Wine. In januari zijn er weer verkiezingen in Oeganda, maar Museveni (81 jaar en al sinds 1986 aan de macht) zorgt er wel weer voor dat hij de verkiezingen wint. Ik kan een fietsvakantie/safari met hem van harte aanbevelen! (niet met Museveni, maar met Denis natuurlijk smiling smiley )

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/11/2025 13:53 door lodjan.
El Chaba2 27 november 2025 22:31
Dank voor je verhaal, Lodjan, zeer leuk om te lezen. thumbs up
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen