Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

EK Baan 2026 Konya

Gepost door Horsie is back 
Horsie is back 02 februari 2026 11:50
Vroeger was Krylatskoje de roetsj wielerbaan van de wereld. Snoef durfde daar bijna niet naar beneden. Maar nu is het Konya met meer dan 45 graden verval en uiteraard gelegen op meer dan 1000m hoogte. Intussen reed de Britse Sophie Capewell als tweede binnen de 10 seconden. Meerderen zullen zo direct wel volgen.

Terwijl ik dit schreef heeft de Britse Emma Finucane het wereldrecord verbeterd tot 9,759. Theo Bos krijgt een stomp in zijn maag.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/02/2026 11:51 door Horsie is back.
Horsie is back 02 februari 2026 12:14
Meerderen werd dan één rijdster. Hetty van der Wouw op een zevende stek in 10,121s, dus een paar fietslengtes achter op de muze van Matthew Richardson.
In de tijdritten op de weg wordt tegenwoordig heel vaak ook het maximale verzet vernoemd. Op de piste is dat er altijd maar een.
Het wordt tijd, dat dit ook bij het baanwielrennen usance wordt. Het gebruikte verzet bij het WUR vrouwen is bijvoorbeeld nog steeds niet bekend.

In de laatste pakweg 20 jaar is het verzet bij zowel de mannen als de vrouwen met een paar meter toegenomen.
De zwarte trui 02 februari 2026 13:25
Theo nooit sneller dan de 9.759 geweest?
Horsie is back 02 februari 2026 20:44
De zwarte trui Schreef:
-------------------------------------------------------
> Theo nooit sneller dan de 9.759 geweest?

Reageer wat laat, was even weg.
Inderdaad. Ruim twintig jaar geleden reed Theo Bos op de beruchte Krylatskoye wielerbaan in Moskou, de 200m in 9,772s, tevens wereldrecord.

Vandaag weer wereldrecords op de teamachtervolging. Er volgen er dus nog twee (wellicht nog een) op de individuele achtervolging en wellicht (niet dus) ook op het koningsnummer de 200m.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/02/2026 23:25 door Horsie is back.
Horsie is back 02 februari 2026 23:09
Ik durf het bijna niet op te schrijven, maar ook Harrie Lavreysen kreeg een stomp in zijn maag. Hij was tijdens de NK nauwelijks 5 weken geleden ook langzamer.
Horsie is back 03 februari 2026 11:57
Leneman heel verdienstelijk met 9,614s, uiteraard sneller dan Harrie Lavreysen tijdens NK. Matthew Richardson geen nieuw WR, met 8,963s zijn derde prestatie ooit.
Luchtdruk is met 1016 hPa gerelateerd aan zeeniveau gemiddeld, behalve uiteraard het effect van de hoogte zelf.

Harrie Lavreysen komt nog, eerste plaats en dus de eerste keer onder 9s zou mogelijk moeten zijn. Een nieuw WR kan, maar zou wel monsterlijk zijn.

9,086s, nieuw PR, maar ver af van het WR en met virtueel 0,123s nog altijd Richardson binnen bereik.
Het verschil zit volgens mij hier in de veel hogere aanvangssnelheid van Richardson, die dat ook even vast weet te houden.
In de match sprint ligt dat toch anders, temeer daar je dan geen (te) groot verzet kun toepassen.

De grote vraag blijft toch: Is de Britse fiets niet substantieel, op dat niveau dan, beter dan alle andere fietsen.

Overall valt het me "tegen". Als ik gelijk heb dan moet de reden zijn de relatieve onwennigheid van veel subtoppers, maar ook toppers met de duizelingwekkende snelheden, die ze op die roetsj baan onder controle moeten zien te houden met inachtneming van de techniek.

Even gegrasduind in recente grote toernooien. Zo bezien valt het niveau best mee. Europees toernooi, luchtdruk "normaal", groot contingent van renners uit de buurt van Turkije aan de start. De verschillen tussen de twee giganten met de runner-up renners zijn wel gigantisch aan het worden.

Leneman meteen uitgeschakeld door de Belg Nulens.

De "wielerbedden" van Matthew en Emma staan virtueel ongeveer 16m uit elkaar.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/02/2026 12:44 door Horsie is back.
El Chaba2 03 februari 2026 15:31
Heeft het niet ook met (top)vorm te maken? Ik kan me voorstellen dat het EK nou niet echt het allerbelangrijkste toernooi is en dat niet iedereen hier - al dan niet bewust - in topvorm aan de start staat.
Zoals je dat met bijvoorbeeld een WK of OS wel kan verwachten?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/02/2026 15:32 door El Chaba2.
De zwarte trui 03 februari 2026 17:52
Bos slaat gelijk terug!

De baanrenners hebben natuurlijk niet veel wedstrijden. Dus 'pieken' op (bijna) elk evenement lijkt me wel mogelijk.
Horsie is back 03 februari 2026 19:27
El Chaba2 Schreef:
> Heeft het niet ook met (top)vorm te maken? Ik kan me voorstellen dat het EK nou niet echt het allerbelangrijkste toernooi is en dat niet iedereen hier - al dan niet bewust - in topvorm aan de start staat.
> Zoals je dat met bijvoorbeeld een WK of OS wel kan verwachten?

NB: Werd tijdens het schrijven onderbroken door een bijna twee uur lang durend telefoongesprek.

Baanwielrenners rijden in tegenstelling tot de wielrenners op de weg maar weinig wedstrijden. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de structuur en het format van de sport. Baanwielrennen is in wezen een toernooisport en dan kan het een aantal dagen volle bak zijn. Vandaar dan ook de Spartaanse trainingsaanpak in de aanloop daar naar toe. Maar dat kun je niet blijven doen wil je niet het gevaar lopen voortijdig op te branden. Feitelijk wordt alleen voor een WK of een OS een flink tandje bijgestoken.

Topvorm blijft een relatief begrip. Hettie van der Wouw reed tijdens het WK iedereen zoek en is nu dus in evident mindere doen. Ziek geweest en heeft niet meer het momentum. Daarentegen reed Emma Finucane tijdens datzelfde WK relatief als een dweil maar rijdt nu een fabuleus wereldrecord op de 200m.
We kijken immers niet naar voorgeprogrammeerde robots. De totaalprestatie bestaat bovendien uit een reeks variabelen, niet altijd precies voorspelbaar.
Horsie is back 03 februari 2026 19:30
De zwarte trui Schreef:
> Bos slaat gelijk terug!

Eerst Nulens sneller laten rijden dan Finucane en vervolgens bijna Lavreysen er uitgekegeld?
Achterstand was slechts 0,09s, maar bij die snelheden is dat toch nog bijna een volle fietslengte.

> De baanrenners hebben natuurlijk niet veel wedstrijden. Dus 'pieken' op (bijna) elk evenement lijkt me wel mogelijk.
Horsie is back 03 februari 2026 23:19
Alvast naar de startlijsten van morgen kijkend ontdek ik dat de Britse Anna Morris niet gaat voor een zeker WR op de 4km individuele achtervolging. Daarentegen won ze vandaag wel goud bij het omnium onderdeel. Maar wie stond niet aan de start bij het omnium onderdeel, maar staat morgen wel aan de start op de 4km individuele achtervolging: Lotte Kopecky. Niet zo verwonderlijk als wegrenster, want stond La Vleuten bijna 8 jaar geleden ook niet aan de start en werd tweede?
Onlangs reed ze een verdienstelijke 4:30, maar dat zal wel niet voldoende zijn voor een podiumplek.

Kun je hieruit concluderen, dat het (nationale) teambelang toch als primair wordt gezien?

Voor Lotte Kopecky geldt wel, dat ze bezig is met een remonte, al heeft ze volgens mij haar TDF ambities wel uit haar hoofd gezet. De Omloop wuift al.
De zwarte trui 04 februari 2026 10:04
Horsie zal hier toch een beetje van gaan briesen:

“Om het wereldrecord te verbreken moet je boven de tachtig kilometer per uur rijden. Het enige waar we tegen vechten is de luchtweerstand. Dat houdt ons tegen. Luchtweerstand gaat in de snelheid tot Mach 3."

Harrie wil een keer in de zomer terug komen om dat record aan te vallen. Maar Mach 3 lijkt me wat hooggegrepen. grinning smiley

Edit: natuurlijk van WF... en ik denk niet dat dit een letterlijke quote van zijne koninklijke hoogheid Sprint is, maar berust op onkunde van de betreffende reporter.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/02/2026 10:06 door De zwarte trui.
Horsie is back 04 februari 2026 12:08
De zwarte trui Schreef:
> Horsie zal hier toch een beetje van gaan briesen:
>
> “Om het wereldrecord te verbreken moet je boven de tachtig kilometer per uur rijden. Het enige waar we tegen vechten is de luchtweerstand. Dat houdt ons tegen. Luchtweerstand gaat in de snelheid tot Mach 3."
>
> Harrie wil een keer in de zomer terug komen om dat record aan te vallen. Maar Mach 3 lijkt me wat hooggegrepen. grinning smiley
>
> Edit: natuurlijk van WF... en ik denk niet dat dit een letterlijke quote van zijne koninklijke hoogheid Sprint is, maar berust op onkunde van de betreffende reporter.

Mach 3 = 1029 m/s. Flying over the Cuckoo's Nest.
Bedoeld wordt natuurlijk tot de derde macht. Luchtweerstand neemt exponentieel toe.

Boven de tachtig kilometer moeten rijden is op zich een onzinnige uitspraak.
Voor een nieuw wereldrecord hoeft Harrie Lavreysen immers "maar" eenduizendste seconde sneller te rijden oftewel drieduizendste meter per seconde harder.

Atmosferische weersomstandigheden buiten kunnen prestaties beïnvloeden, maar primair zijn dat toch de omstandigheden binnen op de baan.
Theo Bos reed december 2006 in Moskou zijn wereldrecord en mij is nog bekend, dat er in die tijd, zeker niet in Rusland, de kachel niet gloeiend heet tot dertig graden werd opgestookt. Overigens reed dare-devil Theo Bos ooit 133 km/h.

Alhoewel de luchtdruk in Konya primair door de hoogte wordt bepaald bestaat er nog altijd zoiets als de actuele variatie in luchtdruk door weersystemen.
Wiggo liet destijds een halve kilometer onbenut door bij hoge luchtdruk boven de 1030 hPa te rijden. Maar ja, gepland.

Praten over de exponentiële luchtweerstand heeft alleen maar zin als je het steeds over dezelfde uitgangswaarden hebt. Stel het is de bedoeling vanuit stilstand op een rechte weg net zo lang te trappen totdat je de hoogst haalbare snelheid hebt bereikt. Dan duurt het echt niet lang voordat de onzichtbare muur wordt geraakt.
Maar laat je je zoals o.a. Fred Rompelberg eerst door een vehikel voortslepen en je begint pas na de ontkoppeling te sprinten (naar verluidt 700W in een minuut), dan kun je ineens 268 km/h rijden. Wel het verzet aanpassen, want meer dan 5 keer per seconde rondtollen is de mens niet gegeven.

In Konya heb je en het voordeel van de hoogte en het stevige verval van de baan. De exponentiële toename van de luchtweerstand wordt hier in zekere zin buiten spel gezet door de baan af te roetsjen. Niettemin blijft ook daar het probleem een absoluut ideale lijn te kunnen rijden. De kans dat een renner de allereerste keer zijn beste tijd daar rijdt is nagenoeg nul.

Dan de racefiets. Welke invloed heeft dat op het ultieme aerodynamische vlak? Zijn beide racefietsen op de 0,01 seconde wel gelijkwaardig?

Tijdens het WK verloor Harrie Lavreysen ook de kwalificatie en nu dus weer en voor mij opvallend, een relatief slechtere tweede helft.
De vraag is ook of beiden, verschil in postuur, wel hetzelfde verzet hebben gereden, want dat kan cruciaal zijn.

Vandaag zullen we zien hoe Lavreysen er voorstaat.
Horsie is back 04 februari 2026 12:26
Scheer je weg met Mach 3 kan natuurlijk weer wel.
Horsie is back 04 februari 2026 13:35
Vijf rensters binnen 0,4 seconde op de kilometer met staande start. Allen vrij dicht (in paren gereden) bij het WR van der Wouw tijdens laatste WK.
Je ziet ineens dat de vrouwen toch ook heel wat kunnen. Van 500m naar 1000m. Van 3 kilometer naar 4 kilometer.

Hetty van der Wouw met een tweede kwalificatietijd staat nu onder druk. Steffie van der Peet zevende.
Horsie is back 04 februari 2026 17:50
Josie Knight weet Anna Morris heel goed te vervangen en rijdt bijna een mannentijd op de individuele achtervolging. Op het 3km tussenpunt minder dan een seconde achter het WR van Chloé Dygert. Aangename verrassing met een vierde plaats van Mischa Bredewold en een teleurstellende negende plaats voor Lotte Kopecky.

Hettie van der Wouw is niet gestart. Weet niet waarom. Niet fit voor topsportbegrippen. Daarnaast hebben meerdere coureurs in Turkije last gehad van ziekte.

Over een stief kwartier BIB 54 tegen BIB 93. Faites vos jeux.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/02/2026 18:06 door Horsie is back.
Horsie is back 04 februari 2026 18:19
Heeft Lotte Kopecky zich gespaard voor de punten race?
Horsie is back 04 februari 2026 18:57
Het wordt een belle, een decider. Ze moeten nu even uitrusten. smiling smiley
Horsie is back 04 februari 2026 19:42
De dag waarvan je wist..
Toch een afgetekende overwinning voor Matthew Richardson. Over de 3 sprints toch 0,204s sneller.
Zoals ik al schreef, de "matige" tweede helft van de 200m kwalificatie gaf me al een ongemakkelijk gevoel.

Lotte Kopecky wint afgetekend de puntenkoers met Sofie van Rooijen fraai brons.
De zwarte trui 04 februari 2026 19:56
Kan Poog een voorbeeld aannemen.

Wat was de laatste nederlaag? Ergens in de CL dacht ik.
Horsie is back 04 februari 2026 20:21
De zwarte trui Schreef:
> Kan Poog een voorbeeld aannemen.
>
> Wat was de laatste nederlaag? Ergens in de CL dacht ik.

Nee, in de Zesdaagse van Rotterdam jongstleden december nog.
Maar keek zonet even op Wikipedia en kwam tot de conclusie, dat zijn laatste sprintnederlaag op een belangrijk toernooi moet dateren van 2019.

Overigens werd tijdens de Zesdaagse voor Lavreysen een maximale snelheid gemeten van 79,3 km/h en voor Richardson 78,7 km/h bij 200m tijden rond de 9,60s. In Konya moeten de maximale snelheden ver boven de 80 km/h geweest zijn. De snelheden op de finish zijn beduidend langzamer.
Horsie is back 05 februari 2026 10:53
Twee Nederlandse baansprintsters door naar de halve finale keirin. Vooral Kalee excelleerde, ze dook samen met Vece onder het wereldrecord 200m van Matthew Richardson. Er zal wel een fruitvlieg het systeem zijn ingevlogen. grinning smiley

Harrie Lavreysen op de keirin van acquit met een verdienstelijke overwinning in 9,656s, Matthew Richardson dook daar met 9,469s toch nog eens onder.
Horsie is back 05 februari 2026 12:12
I'll be back las ik ineens op facebook.
Harrie Lavreysen treft Matthew Richardson in de eerste halve finale. Er zijn drie plaatsen beschikbaar om naar de finale te kunnen promoveren.
Mogelijk dus twee confrontaties.
Horsie is back 05 februari 2026 13:06
Steffie van der Peet naar de finale en maakt een goede kans op het podium.
Harrie Lavreysen en Lowie Nulens naar de finale.
Inmiddels gaat Matthew Richardson als in een Mr. Toad's Wild Ride over de baan. Voorsprong van 0,456s en 0,364s.
Eddy Merckx zei toch ook al: "D'n fiets rijdt U". Gechargeerd, maar tot welke hoogte?
Horsie is back 05 februari 2026 13:31
Lotte & Sharie voor Katie & Anna op de Madison. Heel knap.
Horsie is back 05 februari 2026 14:14
Steffie van der Peet zesde.
Op de keirin op zich een mooi podium met Richardson, Lavreysen en Nulens.

Gaat Nederland zonder GOUD naar huis?
De zwarte trui 05 februari 2026 15:53
De zwarte trui 05 februari 2026 18:24
Er zullen inmiddels wel wat jiffy bags ingegaan zijn. Marginal gains.
Horsie is back 05 februari 2026 19:48
Goeddoeme, BEL tweede in de medaillestand met 9 medailles en NED achtste sans goud met maar 6 medailles.
Harrie Lavreysen van 4 naar 2 medailles en Hetty van der Wouw van 3 naar 1. En dit alles in rond 100 dagen.
Daarbij moet ook aangetekend worden: geen Wiebes (wint elders, zie ik nu met Zoe op het podium, geen Hoogland.

Dat is natuurlijk het verschil met GB. Daar kunnen ze wel steeds voor de nodige doorstroming zorgen en weten ze nu opnieuw weer ook de arms race te winnen.

Gaan de Nederlandse mannelijke schaatsers de Nederlandse mannelijke wielrenners achterna. Ook zonder goud. Of gaat Luijt dwarsliggen?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/02/2026 19:56 door Horsie is back.
Slimmerd 05 februari 2026 20:16
Het EK Baanwielrennen, zowaar een nog kleinere interesse dan het EK Schaatsen
De zwarte trui 06 februari 2026 10:02
Het EK baanwielrennen was met 9 medailles een schot in de roos voor de Belgische selectie. Een enorme vangst die ze bij de Belgische selectie zelf niet hadden zien aankomen. "Als je kijkt naar de benen van de medaillewinnaars in de keirin, zie je dat we nog veel aan kracht kunnen winnen", zegt sprintcoach Theo Bos.

Een andere sleutel tot de successen is de nieuwe sprintcoach Theo Bos. "Al denk ik dat mijn aandeel niet heel groot is", is de Nederlander bescheiden.

Theo windt de Belgen om zijn vinger. Daar houden ze wel van, een bescheiden Hollander.
Horsie is back 06 februari 2026 12:32
Volgens mij mat het meetlint de dijbeenomvang van Theo Bos in zijn glorietijd nooit meer dan 63 of 64 cm. Een slag om de arm voor zijn kilometer tijd nog niet zo lang geleden. Aan dat criterium (63-64 cm) beantwoorden miljoenen mortals. Theo Bos was natuurlijk dan ook de baansprinter van de souplesse, totdat hij in 2008 gepiepeld werd door ene Chris Hoy. Diens dijbeenomvang tikte, denk ik, wel de 68 cm aan. De trend om van baanwielrenners steeds meer bodybuilders op wielen te maken was toen al ingezet. In een paar decennia werden de verzetten almaar groter. Want steeds meer en vaker werd de kwalificatie op tijd belangrijker en het naar beneden roetsjen gaat natuurlijk veel beter met grotere verzetten. Nu bestaat er een vrij goede correlatie tussen dijbeenomvang en kracht (obese mensen kunnen daar uiteraard geen aanspraak op maken), maar het is beslist niet het hele verhaal. Roy van den Berg krijgt met zijn 75 cm geen fatsoenlijke broek meer aan, maar breekt als pure sprinter geen potten. Dit gold tot zekere hoogte ook voor Försti (Jerommeke op de fiets, genetische afwijking), alhoewel Harrie Lavreysen gisteren nog tevergeefs probeerde hem te imiteren door op de keirin praktisch van acquit te demarreren. Förstemann probeerde dit ooit in de sprint, want dat gaat tenslotte over 3 ronden, aka 750m. Over Bruce Bursford (protegé van 's werelds beruchte lepelfluisteraar Uri Geller) gingen nog wildere verhalen. Hij is echter nog steeds 's werelds snelste wieleraar, zij het dat 'em niet vooruit komt. Hij verongelukte op 41-jarige leeftijd in het verkeer.

Theo Bos zal in de korte tijd, dat hij bondscoach is, nog weinig invloed hebben gehad. Maar er bestaan ook mentale invloeden.
Harrie Lavreysen heeft dat bijvoorbeeld voor het eerst sinds vele, vele jaren aan den psyche ondervonden, dat het knabbelen aan je fysieke superioriteit ook knabbelen aan je mentale superioriteit met zich meebrengt, in elk geval kan meebrengen.
Theo Bos is als baanwielrenner voortgezet als baancoach nog steeds een fenomeen. Van Trexlertown tot Konya.
Horsie is back 07 februari 2026 00:37
Sinds 2020 zijn er op OS, WK en nu dan EK tussen Matthew Richardson en Harrie Lavreysen 7 "duels" geweest. Wanneer je alleen de kwalificatietijden als uitgangspunt neemt dan had Richardson virtueel steeds achterstanden op Lavreysen van afgerond 8, 10, 3, 7 en 0,1 meter, totdat Richardson dit vorig jaar omboog naar een voorsprong van 2 meter en nu dan 3 meter. Ergens ligt natuurlijk een breaking point van waaruit het aanmerkelijk moeilijker wordt puur met tactische en mentale vaardigheden dit gebrek aan snelheid nog te compenseren. Ook moet het mentale aspect niet worden onderschat. Richardson werd in Santiago relatief gezien ondanks het WR in augustus nog op zijn plaats gezet. Maar ik denk eerlijk gezegd, dat het voor Richardson in Konya op zijn "thuishaven" de eerste keer is geweest, dat hij zich niet bij voorbaat verloren gaf. Over 9 maanden in Shanghai is het oftewel I'll be back or I''m here to stay.
De zwarte trui 07 februari 2026 17:52
Met een pak dat 8% sneller moet zijn 4e worden terwijl onze objectieve verslaggevers nog over een volledig HOL podium filosofeerden... Het zal helaas niet tot reflectie leiden. De Cauwer en zelfs Karel vallen hier bij in het niet.
Horsie is back 08 februari 2026 00:40
De zwarte trui Schreef:
> Met een pak dat 8% sneller moet zijn 4e worden terwijl onze objectieve verslaggevers nog over een volledig HOL podium filosofeerden... Het zal helaas niet tot reflectie leiden. De Cauwer en zelfs Karel vallen hier bij in het niet.

Ok t

Als de claim van het schaatspak in de praktijk al stand kan houden (weet ik natuurlijk niet), kan dat alleen 8% minder luchtweerstand opleveren. Dat vertaalt zich uiteraard niet in 8% minder schaatstijd. Want zelf mijn vrindje, Zeno de schildpad, weet uit het hoofd meteen dat 8% van 4 minuten=240 seconden al meer dan een halve ronde betekent. Een volledig Hollands podium war nie im Frage. Ragne Wiklund was op papier de enige favoriete. Gina Lollabrigida was natuurlijk een buitengewone verrassing, vrijwel alleen voorkomend op buitengewone sportwedstrijden, zoals de Olympische. Spelen nu eenmaal zijn. Toch haalt dit het niet bij Bob Beamon 1968, een atleet die erna nooit meer de oude werd. smiling smiley

Op het moment was ik zelf ook sceptisch, omdat Gina Lollobrigida juist de laatste maanden toch nooit zo sterk reed. Maar ik las op de NOS website, dat ze vanaf oktober te kampen kreeg met een virus, dat haar lang parten bleef spelen. Het vorig seizoen kon je wel voorzien, dat ze bij de OS top kon zijn.
Vandaag jarig en voor een thuispubliek. De ingredienten voor Mysterieuze Krachten in de Sport.

Met jouw eindconclusie ben ik het eens. Met name, dat koeterwaals over het OKT vond ik hoogst irritant.

Met name over de edele wielersport lees ik de laatste tijd steeds meer verhalen: "Is de wielersport niet te hard?". Meer renners dan je zou kunnen verwachten haken recent vrij vlot af. Wellicht ook het gevolg van een te vroege selectie. Maar ik dwaal af, moeder Lollobrigida kan gepassioneerd als ze toch is, wel eens in haar hele voorbereiding te veel van haar lijf gevraagd hebben, mede daardoor tegen een hardnekkig virus zijn opgelopen en dit uiteindelijk door rust weer goed hebben gekregen. Zullen we haar voortaan maar de Yvonne van Italië noemen? Ben ook wel benieuwd naar Ghiotto, die dit seizoen toch ook overvleugeld werd.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen