Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

68th E3 Saxo Classic ME

Gepost door Clavan 
Clavan 26 maart 2026 10:21

2025

Mathieu van der Poel solos across the line more than a minute ahead of his nearest chaser.

The top three finishers, from left: Filippo Ganna (3rd), Mathieu van der Poel (1st) & Mads Pedersen (2nd)

1 Mathieu van der Poel Alpecin-Deceuninck 4hr 38min 11sec
2 Mads Pedersen Lidl-Trek @ 1min 5sec
3 Filippo Ganna INEOS Grenadiers 2:04
4 Casper Pedersen Soudal Quick-Step 2:33
5 Jasper Stuyven Lidl-Trek s.t.
6 Stefan Küng Groupama-FDJ s.t.
7 Aimé De Gendt Cofidis s.t.
8 Tim Wellens UAE Team Emirates-XRG 2:35
9 Matteo Jorgenson Team Visma | Lease a Bike 2:38
10 Mike Teunissen XDS Astana Team 2:43
11 Toms Skujins Lidl-Trek s.t.
12 Oliver Naesen Decathlon AG2R La Mondiale s.t.
13 Yevgeniy Fedorov XDS Astana Team s.t.
14 Matteo Trentin Tudor Pro Cycling Team s.t.
15 Wout van Aert Team Visma | Lease a Bike s.t.

2026

2 x over Kwaremont plein waarvan de 1e x over een makkelijke noord-zuid weg

Startlijst PCS

13:35 VTM
15:00 HBO Max
16:00 Eurosport 1

2023 was een mooi podium

1972 Frans Verbeeck heeft pech en moet de rest laten gaan

1998. Museeuw in het gootje op de Taaienberg

Bart Leysen wint de editie van 1995

2003 Stephen de Jong
Cecchini 27 maart 2026 16:22
MVDP is alleen weg, op zoek naar de kopgroep van de dag. Toch duurt het opvallend lang tot hij terugkeert bij de eersten.
Wanny 27 maart 2026 16:41
MVDP is flink aan het trainen voor RVV en PR.
predator 27 maart 2026 17:41
MvdP heeft serieus een gouden pik. Wat waren die achtervolgers aan het doen joh.
Tinuz 27 maart 2026 18:06
Normaal kan ik het gezwam van Bobbie Traksel prima hebben. Vandaag niet. Allicht ook omdat er geen andere kijkoptie was dit keer.
Dom van MVDP om zo vroeg alleen te gaan. Maar goed, het levert hier wel een spannende koers op.
Andere Peter 27 maart 2026 18:08
Spektakel. Van der Poel ging voor een iets te lange solo, maar hij redt zijn zege door het moment van terugpakken zo lang uit te stellen, dat de finish in zicht is. Op 1200m van de meet zijn Vermeersch (F), Hagenes, Abrahamsen, Dewulf na een lange achtervolging seconden voor seconde genaderd tot op 15 meter. Van der Poel ziet het en houdt 2 slagen de benen stil, lijkt te berusten in het inlopen. Op hetzelfde moment denkt Abrahamsen: dan neem ik dus niet meer over. De anderen willen het ook niet doen omdat ze allemaal beseffen dat dit een mede-achtervolger de zege zou schenken. En Van der Poel loopt alsnog weer uit.Geluk dwing ja af, want wat heeft hij ervoor moeten rijden.
El Chaba2 27 maart 2026 18:15
Exact zoals het ging, ja! thumbs up
El Chaba2 27 maart 2026 18:17
Ik normaal al niet en vandaag al helemaal niet..
Tinuz 27 maart 2026 18:27
Scherpe analyse, inderdaad.
Slimmerd 27 maart 2026 18:32
Je vergeet wel de complete onkunde van Decathlon, boren Lund gewoon een topwedstrijd door zijn neus
Wanny 27 maart 2026 19:43
Mathieu had gewoon Dewulf mee moeten pakken.
Eindhovuh 27 maart 2026 20:32
Blijft toch bijzonder hoe ineens iedere koers een lange solo wordt na jaren wachten wachten wachten.
Tinuz 28 maart 2026 11:20
Hoole was duidelijk uitgepierd. Dan was er nog Naesen, maar die zal ook niet meer fris hebben gezeten.
De knucklehead move van de dag kwam van VDP, die in plaats van Planckaert 20-25 op kop te laten boren zelf solo de tegenwind in fietste op 65 km van de meet.
De zwarte trui 28 maart 2026 12:03
Knucklehead, jij luistert naar C. Horner?
De zwarte trui 28 maart 2026 12:08
Zinglé (DSQ) met een bidon collé van Pluggé, gelé kaart voor béidé. Safér!
Andere Peter 28 maart 2026 15:16
Och, dat was gewoon rijden op instinct. En dat type reflex bracht hem in de slotfase ook de zege.

E3 zal voor MvdP niet hoog op het lijstje staan. Hij had 'm al. Van MSR (zowel de nagelpijn als de vorm van Pogacar) zal hij toch een tikkie hebben gekregen. Hij wilde allicht even voelen of het nog goed zat, om zo met een gerust hoofd naar RVV toe te leven. Planckeart mag een andere pijl verschieten.

Het gaat hem om RVV en PR. Wint hij er daar eentje van dan is het klassieke seizoen geslaagd. Met het oog op die koersen is in E3 (tsja die naam mogen de Vlamingen juist wèl wijzigen) een keer heel diep gaan vermoedelijk wel een goed idee geweest.

De inspanning lijkt mij ook te zwaar geweest om echt lekker fris aan de start van Gent-Wevelgem (of in Strawberry Fields Forever of zoiets, hoe het ook moge heten) te staan. Die heeft hij nog niet, maar met de huidige naam is Gent-Wevelgem toch een beetje een smet op je erelijst.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/03/2026 15:20 door Andere Peter.
De zwarte trui 28 maart 2026 15:38
Pedersen past alvast voor the fields. Een verkoudheidje als reden, wie heeft dat al niet eens misbruikt in zijn leven?

“Hoi allemaal, ik heb slecht nieuws over de wedstrijd van zondag”, vertelt hij. “Ik zal niet starten vanwege ziekte. De afgelopen dagen was ik verkouden. Vrijdag had dat ook zeker invloed in de E3 Saxo Classic, dus heeft de medische staf voor me besloten om me uit In Flanders Fields te houden om me te focussen op de aankomende week.”
De zwarte trui 28 maart 2026 15:44
Naast de winst ook een leuk PR voor Poel: 90 minuten 446 Watt!

Daar kan Pogi met zijn schamele 380 Watt (over 80 km) uit Strade nog een puntje aan zuigen. Het surplus aan power moet in PR toch nog voldoende zijn om het monster af te kunnen houden?
Tinuz 28 maart 2026 18:04
Dat iemand als Zonneveld zich laat leiden door oppervlakkige gevoelens en een hang naar demagogie heeft weten we, maar zelfs De Cauwer leek te gaan twijfelen aan Van der P.
Terwijl als je de volledige actie en omstandigheden in beschouwing neemt je vrij eenvoudig moet concluderen dat VDP zeer sterk moet zijn geweest.
Tinuz 28 maart 2026 18:05
In RvV of P-R zal hij niet zo druistig tekeer gaan inderdaad. Hij kon hier het risico nemen, maar achteraf zal hij ook wel even achter zijn oren gekrabd hebben.
Andere Peter 28 maart 2026 18:49
Dat deed hij achteraf toch ook openlijk?
Horsie is back 29 maart 2026 17:26
De zwarte trui Schreef:
-------------------------------------------------------
> Naast de winst ook een leuk PR voor Poel: 90 minuten 446 Watt!
>
> Daar kan Pogi met zijn schamele 380 Watt (over 80km) uit Strade nog een puntje aan zuigen.
> Het surplus aan power moet in PR toch nog voldoende zijn om het monster af te kunnen houden?

Pogi is bepaald geen bloedzuigende wielrenner, dus van het zuigen aan de geblesseerde vinger zal niks terechtkomen.
Pogi registreerde de 380 Watt (gemiddelde) in de laatste 80 km, terwijl ik aanneem dat dit niet het geval was voor van der Poel.

De 90 minuten waarde zal het gemiddelde zijn geweest van de beste (gerangschikte) vermogenswaarden getotaliseerd over 90 minuten in de wedstrijd.

De Nederlandse fietsprofessoren beschouwen 6,4 W/kg (mannen) en 5,7 W/kg (vrouwen) over een uur als de fysiologische grens. Niet, dat daar ooit ook maar één van de werelduurrecordhouders echt in de buurt is geweest. Pogi en Poel verschillen in gewicht bovendien al bijna 10 kg.

Maar wellicht spreken "we" elkaar na de clashes tussen o.a. deze twee in de nog te verrijden klassiekers.
De zwarte trui 30 maart 2026 12:51
Grappig. Zowel Poel als Philipsen behalen dit weekend hun 60e overwinning.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen