Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

112th Liège - Bastogne - Liège

Gepost door Clavan 
Clavan 24 april 2026 08:42

2025

Tadej Pogacar wins his third Liège-Bastogne-Liège. ASO/Billy Ceusters photo

Giulio Ciccone finishes second and right with him is third-place Ben Healy.

1 Tadej Pogacar UAE Team Emirates-XRG 6hr 0min 9sec
2 Giulio Ciccone Lidl-Trek @ 1min 3sec
3 Ben Healy EF Education-EasyPost s.t.
4 Simone Velasco XDS Astana Team 1:10
5 Thibau Nys Lidl-Trek s.t.
6 Andrea Bagioli Lidl-Trek s.t.
7 Daniel Martinez Red Bull-BORA-hansgrohe s.t.
8 Axel Laurance INEOS Grenadiers s.t.
9 Tom Pidcock Q36.5 Pro Cycling Team s.t.
10 Neilson Powless EF Education-EasyPost s.t.

2026

Km 83.7: Côte de Saint-Roch, 1 km @ 11.2%
km 132.4: Col de Haussire, 3.9 km @ 6.8%
Km 171.2: Côte de Wanne, 3.6 km @ 5.1%
Km 177.7: Côde Stockeu, 1.1 km @ 12.5%
Km 181.9: Côte de la Haute-Levée, 2.2 km @ 7.5%
Km 196.2: Col du Rosier, 4.4 km @ 5.9%
Km 208.7: Col du Maquisard, 2.4 km @ 5.7%
Km 212.8: Côte de Desnié, 1.6 km @ 8.1%
Km 225.5: Côte de la Redoute, 1.6 km @ 9.4%
Km 236.2: Côte des Forges, 1.3 km @ 7.8%
Km 246.1: Côte de la Roche-aux-Faucons, 1.3 km @ 11%

Startlijst PCS

12:45 HBO Max
13:10 NOS online
13:10 NPO1
13:30 Eurosport 1
14:30 VRT1

Inzetten voor de editie van 1973

Sean Kelly heeft de koplopers in zicht. Maar ze komen te laat in 1985. Moreno Argentin wint voor Roche en Criquielion.

Argentin op weg naar zijn 4e in 1991

Hinault op de Redoute in de barre editie van 1980

valpartij in 1988. We zien o.a. Roche als wereldkampioen

Eric Van Lancker solo op weg naar de winst in 1990

1987 met o.a. Theunissen , die nu in het nieuws is.

Heyvaert, Impanis, Ockers 1955
De zwarte trui 25 april 2026 08:47
De Noormannen zien het licht en zullen starten in een zwarte trui.
De zwarte trui 26 april 2026 10:59
50 man weg. 2 minuten voorsprong. De Remco zit mee!
lodjan 26 april 2026 11:09
De HOL-troeven Van Baarle, Vd Lee, Vd Broek, Leemreize, Huising, Bax, Eenhoorn ook mee. Evenals Bernal. De voorsprong gaat naar 3,5 minuut!
lodjan 26 april 2026 11:13
Molenaar heeft zich laten verrassen.
Kruijswijk, Paasschens en Maas staan hun kopman bij.
De zwarte trui 26 april 2026 11:46
D. Novak zat mee, maar heeft zich laten uitzakken. Dat wordt een vroeg beurtje vandaag voor Domen.

Is dit blufpoker tussen de MDMA jongens en de financierders van de massaslachting in Soedan?
predator 26 april 2026 12:14
Dit is toch normaal gesproken gebeurd.
predator 26 april 2026 12:25
Mmmm, 2.35 is het gat nu. Dat lijkt toch speelbaar.
lodjan 26 april 2026 12:43
Herregodts en Dewulf rijden het even dicht.
lodjan 26 april 2026 13:15
Nu Wellens en L'Hote.
Slimmerd 26 april 2026 14:14
Weggereden na een valpartij van Izagirre en Vendrame, deze rekening gaat REv ooit moeten betalen
Eindhovuh 26 april 2026 15:11
Seixas zet Frankrijk in vuur en vlam.
Evenepoel laat weer zien super sterk te zijn, maar altijd een treetje onder de elite als Pogacar als die meedoen.
Andere Peter 26 april 2026 15:17
Je knippert met je ogen en ze zijn boven op La Redoute.

Dat gaat een héél klein treintje worden voor Kooij in de Tour. En in tweederde van de etappes mag hij knechten.
Koppizoektwachtwoord 26 april 2026 15:28
Seixas brute held!!
predator 26 april 2026 15:44
Pogi met twee vingers in de neus
Slimmerd 26 april 2026 16:11
Jij denkt dat Kooij nog naar de Tour gaat?
Andere Peter 26 april 2026 16:27
Ik weet niet wat ze hebben afgesproken. Ik meen dat de Tour een belangrijk motief was voor Kooijs transfer.

Ik zou hem wel meenemen als ik Decathlon was. Het haalt ook wat druk weg bij Seixas als ze ook wat met Kooij doen. En je moet maar zien of hij het 3 weken kan. Kooij kan evt ook voor Seixas werken als hij echt podiumkandidaat blijkt. Ze hebben daar ook wel renners die soms werk voor Kooij kunnen doen en op een andere dag werk voor Seixas. Types als Bissegger, Benoot (hoe is het met hem?), Naesen, misschien Hoole zijn multifunctioneel. Neem er daar bv 2 van mee. Bol als laatste man voor Kooij. En voor Seixas in de bergen Gall, Mühlberger, Paret-Peintre.
Slimmerd 26 april 2026 17:22
Je weet dat Kooij dit jaar nog geen koers heeft gedaan toch?

Nu zag ik van de week de eerste positieve berichten, maar voor Kooij lijkt mij nu eerst überhaupt koersen een doel en niet alleen maar denken aan de Tour
Slimmerd 26 april 2026 17:23
Veldrijders in de kasseikoersen zat, maar mooi dat we met Verstrynge ook weer een goede veldrijder hebben in de heuvelklassiekers. Goede campagne van deze jongeling
Slimmerd 26 april 2026 18:05
1. Vollering
2. Pieterse

4. AvdB
De zwarte trui 26 april 2026 19:20
Mooi duel op de Redoute, heel knap dat Seixas er aan kon blijven hangen, maar hij zal nog een paar jaartjes nodig hebben om tot aan de meet partij te kunnen geven. Remco bevestigd dat hij bij Bora wel wat krachtiger is geworden maar niet een betere klimmer. Knap dat hij nog alles gaf voor het podium.

Pogacar mag 5000 van zijn 16000 zuur verdiende eurotjes naar de UCI overmaken, want er was iets mis met zijn kleding op het podium, Helaas geen rode bloedvlekken uit protest tegen zijn eigen sponsor. Dát zou onze vrolijke allemansvriend echt kleuren.
Horsie is back 26 april 2026 20:52
De zwarte trui Schreef:
-------------------------------------------------------
> Mooi duel op de Redoute, heel knap dat Seixas er aan kon blijven hangen, maar hij zal nog een paar jaartjes nodig hebben om tot aan de meet partij te kunnen geven. Remco bevestigd dat hij bij Bora wel wat krachtiger is geworden maar niet een betere klimmer. Knap dat hij nog alles gaf voor het podium.
>
> Pogacar mag 5000 van zijn 16000 zuur verdiende eurotjes naar de UCI overmaken, want er was iets mis met zijn kleding op het podium, Helaas geen rode bloedvlekken uit protest tegen zijn eigen sponsor. Dát zou onze vrolijke allemansvriend echt kleuren.

Bert Wagendorp somde in de VK zaterdagkrant 9 gegevens op van Wunderkind Paul Seixas, om daarbij aan te kunnen geven, dat "we" hoegenaamd niets meer van hem weten. Als 10e weetje kan er aan toegevoegd worden, dat hij jongsleden woensdag bijna 3 minuten lang een slordige 9 Watt per kg trapte.

Vandaag bleef Paul Seixas heel wat langer aan de rekstok hangen dan Joop Zoetemelk. Maar iedereen wist, dat dit niet vol te houden was. Zolang een intrinsiek zwakkere renner zijn zwakte maar kan compenseren met het voordeel van verminderde luchtweerstand is er een status quo. Maar je zag evident, dat Paul Seixas zich veel meer moest inspannen dan Tadej Pogacar. Dus het lossen werd onvermijdelijk. Maar een lefgozer is het wel.

Harrie Lavreysen weet weer wat winnen betekent.
En dan die Lorena Wiebes: brons op de ploegenachtervolging, goud met van Belle op de Madison en nog eens zilver op het Omnium.
Tinuz 26 april 2026 21:36
Ik moet het nog zien of Seixas een nog hoger niveau zal halen de komende jaren. Hij is al op en top gesoigneerd in een Frans laboratorium de afgelopen tijd.
Horsie is back 26 april 2026 22:45
Tinuz Schreef:
> Ik moet het nog zien of Seixas een nog hoger niveau zal halen de komende jaren. Hij is al op en top gesoigneerd in een Frans laboratorium de afgelopen tijd.

Volgens mij zijn dat er dan 105, want die reden allen harder dan het vorige parkoersgemiddelde.
Dat lab heet toch niet toevallig Fransenstein of Frankenstein?

Algemeen gesproken is vroeg succes in welke sport dan ook geen absolute garantie voor succes op (veel) latere leeftijd.
Dat is wel uit en te na onderzocht, maar de werkelijke outliers vormen daar toch vaak een uitzondering op.
Tinuz 26 april 2026 23:33
Wielrennen is te makkelijk tegenwoordig. Met al die innovaties, verwennerij en foefjes. Het echte afzien bestaat niet meer in een profpeloton - je kan altijd blijven trappen.
Meneer 60% 27 april 2026 09:24
Ik hoop toch echt dat ze voorzichtig met Seixas omspringen en dit jaar de Tour nog overslaan. De hype in eigen land zou bizar worden, terwijl hij over drie weken echt nog kansloos is tegen Pogi. Jammer als kijker, maar op de lange termijn echt beter. Misschien debuteren in de Vuelta dit najaar, met een beetje minder druk.
Sub Culture 27 april 2026 11:44
Ik heb de voorbije weken, als Franstalige, wel eens geluisterd naar het wielercommentaar op France 3 en op Eurosport France.

Als je al dacht dat men in Vlaanderen overdreef bij de opkomst van Evenepoel dan zijn de Fransen wel next level.

Daar schuilt mss het grootste gevaar voor Seixas, want ook binnen de omkadering van zijn ploeg zitten een aantal onverlaten die te snel te veel willen van zo'n jongen.
Cecchini 27 april 2026 12:12
Ze moeten hem ook niet de Tour laten rijden. De kans is groot dat hij al vroeg in zijn carrière opbrandt. De Vuelta dit jaar lijkt me een prima plan, alhoewel hij is dan nog maar steeds 19. Pogacar zal dan na zijn Tour ook iets minder sterk aan de start staan. Volgens mij was Pogacar 20 toen hij de Vuelta als eerste grote Ronde reed.
Horsie is back 27 april 2026 12:42
Tinuz Schreef:
> Wielrennen is te makkelijk tegenwoordig. Met al die innovaties, verwennerij en foefjes. Het echte afzien bestaat niet meer in een profpeloton - je kan altijd blijven trappen.

Ja en nee.

Het afzien is in de eerste plaats korter. De wedstrijdduur is behalve in spelsporten gedaald. Marathon nu nog geen 2 uur. Wel 115 gram koolhydraten per uur nodig. Tom Dumoulin moet met zijn 2 uur 29 minuten een half uur langer lijden. Eric Heiden had met 1:56,05 in Oslo 1979 een kolossale 3,55s voorsprong op nummer twee. Laat Kjeld Nuis op de OS pas finishen als hij 1:56,05 heeft geschaatst en hij ziet zijn muze langs de kant niet meer staan.

Ook als de intensiteit omhoog gaat door innovaties, het afzien zal uiteindelijk daardoor niet afnemen. Vraag het Seixias.
Ook met windkracht 10 in de rug wordt het afzien in het maximale bereik, maar je bent wel een heel stuk verder.

Chris Boardman reed in 2000 met zijn zogenaamde Merclx fiets diens WUR uit 1972 pas op het laatste rechte eind uit de boeken. Binnen en zeeniveau versus buiten en hoogland niveau. Chris Boardman was echter een slordige 7 km/h langzamer dan vier jaar eerder met zijn meest "innovatieve Super Man Position".

Laat Tadej Pogacar de LBL van gisteren rijden op een fiets van voor de oorlog en hij roept om zijn muze, warempel gisteren heel even in beeld, lijdende.

Gisteren reden alle finishers harden dan het bestaande parkoersrecord. Wijken de ODO meters tegenwoordig zo ver af?
Geweldig weer, het peloton vliegt er uren in, totdat de operazangers het afmaken. In één wedstrijddag zie je dan de accumulatie van een 1 jaar progressie op het vlak van materiaal en voeding. Houd je 7 LBL achtereen in een meerdaagse en het effect verdwijnt.
Andere Peter 27 april 2026 19:12
Ik had hem wel gemist, maar ik wist inderdaad niet dat hij van zo ver moet komen. Dank.
Tinuz 27 april 2026 22:10
Het peloton is ook sterker in de breedte geworden, en al die energie moet er uit in overeenstemming met het arbeidscontract. Dat kan al vanaf kilometer 1 en een deel moet het in het eerste deel van de koers doen, waardoor de meeste koersen tegenwoordig een galop van start tot finish is.
Andere Peter 27 april 2026 22:57
Och dat opbranden kunnen ze anno 2026 toch wel bewaken? We hebben het over een 19-jarge die qua inhoud verder lijkt dan alle voorgaande 19-jarigen. Het lijkt de laatste 10 jaar wel trend dat de jeugd steeds eerder doorbreekt en Seixas zou de overtreffende trap hiervan kunnen zijn.

Ik zie het ook nog wel als optie om vooraf openlijk kenbaar te maken dat hij ergens tussen etappe 12 en 15 naar huis gaat. Of demonstratief het klassement laten lopen. Zou hij Nederlander zijn, dan zou beginnen met Vuelta voor de hand liggen. Maar hij is Fransman. Dat creëert twee redenen om zsm de Tour te rijden

1) Commercieel is hij natuurlijk een duizendklapper. Probeer het eens in een bedrag te duiden als hij bv 7e wordt in deze Tour en 2 etappes wint. Ligt de exposure-waarde dan tussen de 5 en 10 miljoen? Nog meer?
2) Hij heeft niets te leren in de Vuelta. Het gaat alléén om het leren omgaan met het gigantisme van de Tour (als Franse Hoop). En het veilig overleven van het gedrang in vlakke ritten.

Dat laatste zou zelfs moeilijker kunnen worden als hij 1 of 2 jaar verder is. Die druk wordt niet minder maar neemt toe. Hij krijgt in zijn leven één kans om onbevangen de Tour te starten en dat is dit jaar.

En kansen op goede Tourklassementen zijn schaars. Merckx reed er 7. De kans op zijn 6e was er niet toen hij hem najoeg in 1977, maar in 1968 en 1973 toen hij hem oversloeg. De Tour is te groot om een kans niet na te jagen. Hij kan óók een mysterieuze blessure krijgen en nooit meer op niveau komen. Topvorm moet je eren.

Beter nu doen dus. En goed op hem letten.
Horsie is back 28 april 2026 00:25
Andere Peter Schreef:
> Och dat opbranden kunnen ze anno 2026 toch wel bewaken? We hebben het over een 19-jarge die qua inhoud verder lijkt dan alle voorgaande 19-jarigen. Het lijkt de laatste 10 jaar wel trend dat de jeugd steeds eerder doorbreekt en Seixas zou de overtreffende trap hiervan kunnen zijn.

Wat bombastisch, niettemin

Er bestaan natuurlijk geen titels voor een bepaalde leeftijd, behalve als je 106 jaar bent natuurlijk.
Het eerder doorbreken (alhoewel Paul Seixias relatief al vrij lang furore maakt) van jongere renners heeft, denk ik, behalve met maatschappelijke veranderingen te maken met het tegenwoordig preciezer kunnen kwantificeren van training, hun vermogen (letterlijk) en ergo in theorie hun capaciteiten. Geen gelegenheid voor de gevestigde orde om de jonkies eerst te laten ontgroenen of het laten opknappen van dirty work. Jonge(re) renners profiteren percentmatig ook meer van de innovaties op vele terreinen dan de (veel) oudere renners, net zoals in het gewone leven. Paul Sexias is met zijn 1,86m, 64 kg en pakweg 6 percent lichaamsvet een aerobische machine en dus perfect gemaakt voor een ronderenner. Alhoewel bij een driewekelijkse ronde heel wat meer komt kijken en er ook meer kan misgaan dan in een simpele eendaagse wedstrijd, zoals LBL. Als hij zo het zich laat aanzien de eens in 10 tot 15 jaar verschijnende outlier is, dan is het ook logisch dat hij als 19-jarige al zo verschrikkelijk goed is. Net zoals Johan op 17-jarige leeftijd ook al wereldklasse was en toch nog geen "schim" van de latere Cruijff.

Wat merkwaardig vond ik de conclusie in de video, dat Paul Seixias zijn basis vooral gelegd zou hebben met het rijden door modder. Een knipoog naar Poel? grinning smiley

> Beter nu doen dus. En goed op hem letten.
Andere Peter 28 april 2026 10:25
We zijn het eens. Ik dacht dat je voedingrevolutie zou noemen, dat speelt natuurlijk ook een rol. Inderdaad, de conservatieve reflex om een talent eerst een poosje te laten knechten vervalt. Ik moet aan Indurain denken. Die heeft als introvert denk ik baat gehad bij enkele jaren als knecht rijden. Maar ook voor hem geldt: de kans op zijn 6e lag niet in 1996, maar lag in 1990, het jaar waarin Indurain voor Delgado knechtte en misschien al beter was dan Lemond/Chiappucci. Hinaults 6e had misschien 1977 (Thévenet nipt voor Kuiper) kunnen zijn. Vanaf 1983 (dan is Hinault in juli 28) zijn Fignon en Lemond beter.

Het eindigt vermoedelijk ook eerder. Het zou wel eens kunnen dat de topjaren voor een wielrenner definitief een stuk jonger liggen dan een generatie terug. Individuele routes zullen er altijd zijn, maar misschien: niet meer op je top van 26 tot 33 maar van pakweg 22 tot 28. Ik zie Pogacar en Vingegaard niet meer duelleren in 2031. Seixas zal beseffen dat er binnen een jaar of vijf misschien weer een andere 19-jarige doorbreekt. Oogsten doe je wanneer de vrucht rijp is. Ik vind de outlier Seixas eigenlijk minder gek dan de outlier Horner. Hoge doorbraakleeftijden horen misschien eerder bij krachtpatserij (sprinttypes) dan bij souplesse en duurvermogen.

Er zijn mooie afspraken vooraf denkbaar. Blessures respecteren. Afstappen als na 12 tot 15 dagen de top-5 onwaarschijnlijk is. Niet in het rood aanklampen voor top-10.

Maar ik denk dat vooral het commerciële argument de start van Seixas in de Tour onontkoombaar maakt. Eerlijk gezegd heb ik het 40 jaar lang leuk gevonden als die Fransen er niks van bakten. Maar de Tour snakt nu echt naar een Franse ronderenner die (nu al) het niveau van Mottet, Virenque, Moreau, Leblanc, Voeckler, Péraud, Alaphilippe, Gaudu, Bardet en Pinot ontstijgt. Een betere hebben ze na 1986 niet gehad.

Het grootste risico voor Seixas ligt in de Tour niet in de duur en niet in het hooggebergte. Dat ligt in het gedrang in het vlakke,

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/04/2026 10:30 door Andere Peter.
Horsie is back 28 april 2026 11:32
Andere Peter Schreef:
> We zijn het eens. Ik dacht dat je voedingrevolutie zou noemen, dat speelt natuurlijk ook een rol.

Als het hele deelnemersveld (finishers) sneller rijdt dan het parkoersrecord weet je ook als niet-statisticus, dat dit een anomalie is, tenzij..

> Inderdaad, de conservatieve reflex om een talent eerst een poosje te laten knechten vervalt. Ik moet aan Indurain denken. Die heeft als introvert denk ik baat gehad bij enkele jaren als knecht rijden. Maar ook voor hem geldt: de kans op zijn 6e lag niet in 1996, maar lag in 1990, het jaar waarin Indurain voor Delgado knechtte en misschien al beter was dan Lemond/Chiappucci. Hinaults 6e had misschien 1977 (Thévenet nipt voor Kuiper) kunnen zijn. Vanaf 1983 (dan is Hinault in juli 28) zijn Fignon en Lemond beter.

De transformatie van Miguel Indurain (hartslag 28 in rust, uitzonderlijk grote longinhoud) blijft een zaak op zich. Gewichtsverlaging van 87 kg naar 79 kg was een must, maar dan komt toch de grote te beantwoorden vraag over het samenvallen van zijn glorietijd met de beginfase van de EPO periode en zijn teloorgang in 1996.
Dat Miguel Indurain fysiologisch een outlier was bleek nog eens te meer tijdens een test 12 jaar na dato, die er niet om logen.
De vraag blijft desondanks overeind: Hoe kon een bijna 80 kg wegende wielrenner de beste ranke klimmers bijna bijhouden?

> Hoge doorbraakleeftijden horen misschien eerder bij krachtpatserij (sprinttypes) dan bij souplesse en duurvermogen.

Usain Bolt was er heel vroeg bij en tegenwoordig hebben we een "nieuwe Bolt" in de persoon van Gout Gout, die toekomstig zijn naam in Goud Goud wil laten veranderen.

In het baanwielrennen zie je in de sprintwereld inderdaad geen sensationeel lage leeftijden, die de dienst uitmaken.
Dit zal onder meer te maken hebben met de jaren durende transformatie van een normaal lichaam in een bodybuilder op wielen.
De zwarte trui 04 mei 2026 11:16
Die boete ging toch niet door. De UCI commisaris had een reglement van een jaar eerder toegepast. Foutje bedankt.

Om het prijzengeld van een WT koers even in perspectief te zetten en wellicht ook het verschil in macht tussen de acteurs en organisatoren in bepaalde sporten. Zo werkt het in tannes.

Het Franse grandslamtoernooi verhoogde de prijzenpot dit jaar naar 61,7 miljoen euro, waarbij de winnaars van de enkelspeltoernooien kunnen rekenen op 2,8 miljoen euro per persoon. Dat is een toename van 9,5 procent ten opzichte van vorig jaar, maar dat is volgens de tennistoppers te weinig.

In de koers liggen die prijzenschema's al vast sinds Briek Schotte? (Natuurlijk dit is een grend slem toernooi en dus zou het eerlijk zijn te vergelijken met de Tour, dat is 0.5 miljoen per man).
Horsie is back 04 mei 2026 11:19
Meneer 60% Schreef:
> Ik hoop toch echt dat ze voorzichtig met Seixas
> omspringen en dit jaar de Tour nog overslaan. De
> hype in eigen land zou bizar worden, terwijl hij
> over drie weken echt nog kansloos is tegen Pogi.
> Jammer als kijker, maar op de lange termijn echt
> beter. Misschien debuteren in de Vuelta dit
> najaar, met een beetje minder druk.

IJdele hoop intussen.
De zwarte trui 04 mei 2026 12:21
De kogel is door de kerk. Hij gaat! (moet / wil)
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen