Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

109th Giro d'Italia (2.UWT) Stage 6 » Paestum › Naples (141km)

Gepost door Clavan 
Clavan 14 mei 2026 09:37

Igor Arrieta wins the stage. Second-place Afonso Eulalio (just behind Arrieta) becomes the new GC leader. RCS photo

GC after stage 5:

GC leader: Afonsio Eulalio (Bahrain Victorious)
Mountains classification leader: Diego Sevilla (Polti-VisitMalta)
Points classification leader: Paul Magnier (Soudal Quick-Step)
Best young rider: Afonso Eulalio (Bahrain Victorious)
Teams classification leader: XDS Astana
881 kilometers raced so far at an average speed of 41.049 km/hr

1 Afonso Eulalio Bahrain Victorious 21hr 27min 43sec
2 Igor Arrieta UAE Team Emirates-XRG @ 2min 51sec
3 Christian Scaroni XDS Astana Team 3:34
4 Andrea Raccagni Noviero Soudal Quick-Step 3:39
5 Johannes Kulset Uno-X Mobility 5:17
6 Giulio Ciccone Lidl-Trek 6:12
7 Jan Christen UAE Team Emirates-XRG 6:16
8 Florian Stork Tudor Pro Cycling Team s.t.
9 Egan Bernal Netcompany INEOS Cycling Team s.t.
10 Thymen Arensman Netcompany INEOS Cycling Team 6:18

Vorig jaar won Kaden Groves de sprint in Napoli

In 2024 was Olav Kooij de snelste
De zwarte trui 14 mei 2026 11:36
Jammer, een vrije dag, slecht weer, ideaal om dan een middagje bank te hangen en de Giro eens echt te volgen, krijg je zo'n etappe. Hup Lund.
De zwarte trui 14 mei 2026 11:44
In Hongarije gaat Merlier zijn 2e pakken. Wellicht is Wallonië iets om te kijken?
De zwarte trui 14 mei 2026 13:26
Bernal heeft schijnbaar een hartprobleem, maar het gebeurt wel vaker dat hij met ineenset 190+ moet rondrijden. Dus hij koerst verder. Dit was de reden van zijn lossen. Ik mag hopen dat hij hier gedegen medisch advies over heeft ingewonnen en er geen groter risico is dan lossen. O'Grady heeft hier ook een tijd mee gekoerst voor hij stopte?

Thijsje Z. probeert verder tweespalt te zaaien. De reden dat UAE valt in de regen is dat zij met tijdrit banden rijden die in de regen minder grip bieden. Bahrein / Eulalio ook dan?
Horsie is back 14 mei 2026 15:49
De zwarte trui Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bernal heeft schijnbaar een hartprobleem, maar het
> gebeurt wel vaker dat hij met ineenset 190+ moet
> rondrijden. Dus hij koerst verder. Dit was de
> reden van zijn lossen. Ik mag hopen dat hij hier
> gedegen medisch advies over heeft ingewonnen en er
> geen groter risico is dan lossen. O'Grady heeft
> hier ook een tijd mee gekoerst voor hij stopte?
>

Met 190+ rondrijden is als zodanig niet problematisch (220 max is individueel immers mogelijk), tenzij iemands maximale hartslag veel lager is, of als er ook nog geen sprake is van een maximale inspanning. Egan Bernal is nog jong, maar Chris Froome baarde daarentegen veel opzien met zijn lage hartslag in het maximale bereik.
M.a.w. het hart werkt bij boezemfibrilleren erg inefficiënt als dat hier het probleem is. En dan wordt het lossen.
"We" gaan er maar vanuit, dat niet de hartslagmeter het probleem is.

Eind 2013 niets vermoedend op weg naar de huisarts ervoer ik van het ene op het andere moment wat boezemfibrilleren (met ineenstorting ejectiefractie) vermag. Er stond wel wat wind, maar ik waande me ineens in de laatste ronde van een WUR poging, zo moe was ik. Bij de huisarts aanbeland werd ik meteen naar het ziekenhuis gestuurd. De hoeveel bloed per hartslag uitgepompt bedroeg in het ziekenhuis nog 1/4 tot 1/5 van wat het normaal zou moeten zijn. Persoonlijk denk ik eerder 1/3 tot 1/4 deel, maar dat is nog steeds heel ernstig.

Ejectiefractie is een metric, dat aangeeft hoeveel bloed er per hartslag wordt uitgepompt in verhouding tot wat er in het hart aanwezig is. Normwaarde: 50% tot 70%. Bij mij was naar verluidt het percentage gezakt naar 10 tot 15%, waarbij aangetekend moet worden, dat mijn vergroot hart veel meer bloed in voorraad had. Wielrennen is de zwaarste duursport en genereert mede daardoor grotere harten. The crux blijft: aanpassing of pathologisch vergroot.

Benieuwd hoe het verder gaat lopen.
De zwarte trui 14 mei 2026 16:36
Ja het ging niet om het absolute getal, maar idd ineens veel hoger dan wat normaal een hoge hartslag voor Bernal is.
De zwarte trui 14 mei 2026 16:42
Wallonië was een vermakelijke slotronde. Michiel Coppens reed daarvoor al een tijd sterk mee met Fred Wright, maar moest lossen. Wright hield het nog 5 km vol. Daarna trok Frison het peloton uitelkaar in de oplopende straten van het schitterende Charleroi. Lachende 3e was Riley Sheehan. Niemand op de foto. Thijssen 2e, Tiet Bloem 3e en Beat bekroonde hun sterke koers met Kerckhaert op 4 en Dekker op 6.
Meneer 60% 14 mei 2026 17:39
Zuur hoor. De Tietema-boys deden alles geweldig, maar de laatste bocht was net te glad.
Wanny 14 mei 2026 17:39
Belachelijke bocht in de laatste kilometer. Zonde voor de mannen van Unibet die geweldig werk verrichtten, maar Reinders laat de trein ontsporen.
Meneer 60% 14 mei 2026 17:45
Denk wel dat Magnier zou hebben gewonnen. Die staat een paar seconde stil, moet zijn fiets over een andere fiets tillen, zijn ketting erop leggen en rijdt vanaf plek 20 ofzo nog naar plek 3. Klasbak.
El Chaba2 15 mei 2026 00:33
Denk ik ook.
Sowieso lag de aankomst hem (laatste 400m oplopend aan zo'n 4%) hem echt wel een stukje beter dan Groenewegen en bovendien is hij momenteel in topvorm.
Cyclad58 15 mei 2026 11:04
Wat je ook kunt zeggen is dat Reinders een meer dan voortreffelijke lead-out deed en en de bocht verkeerd inschatte. Klinkt wat minder negatief en doet recht aan het geweldige werk van Reinders. Had Groenewegen gewonnen? Waarschijnlijk, al zou Magnier ook kunnen. We zullen het nooit weten.

De enige schuldige in deze soap is de organisatie. Leg de finish eens niet 200 meter na een (gladde) keienbocht. Dat is vragen om problemen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen