Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

109th Giro d'Italia (2.UWT) Stage 16 » Bellinzona › Carì (113km)

Gepost door Clavan 
Clavan 26 mei 2026 07:54

Uno-X rider Fredrik Dversnes wins stage 15. RCS photo

GC after stage 15:

GC leader: Jonas Vingegaard (Visma | Lease a Bike)
Mountains classification leader: Jonas Vingegaard (Visma | Lease a Bike)
Points classification leader: Paul Magnier (Soudal Quick-Step)
Best young rider: Afonso Eulalio (Bahrin Victorious)
Teams classification leader: Visma | Lease a bike
2,497.9 kilometers raced so far at an average speed of 42.183 km/hr

1 Jonas Vingegaard Team Visma | Lease a Bike 59hr 12min 56sec
2 Afonso Eulalio Bahrain Victorious @ 2min 26sec
3 Felix Gall Decathlon CMA CGM Team 2:50
4 Thymen Arensman Netcompany INEOS Cycling Team 3:03
5 Jai Hindley Red Bull-BORA-hansgrohe 3:43
6 Giulio Pellizzari Red Bull-BORA-hansgrohe 4:22
7 Michael Storer Tudor Pro Cycling Team 4:46
8 Ben O'Connor Team Jayco-AlUla 5:22
9 Derek Gee-West Lidl-Trek 5:41
10 Davide Piganzoli Team Visma | Lease a Bike 6:13

Cari was in 2024 in de ronde van Zwitserland een finishplaats. Adam Yates won

1 Adam Yates UAE Team Emirates 3hr 54min 37sec
2 Joao Almeida UAE Team Emirates @ 5sec
3 Egan Bernal INEOS Grenadiers 0:16
4 Matthew Riccitello Israel-Premier Tech 0:18
5 Enric Mas Movistar 0:22
6 Oscar Onley Team dsm-firmenich PostNL 0:54
7 Tom Pidcock INEOS Grenadiers s.t.
8 Sergio Higuita BORA-hansgrohe 1:03
9 Felix Gall Decathlon Ag2r La Mondiale 1:13
10 Cian Uijtdebroeks Team Visma | Lease a Bike 1:20

In 2016 won Atapuma in Cari in de ronde van Zwitserland
1 Atapuma, Darwin BMC 3hr 41min 52sec
2 Barguil, Warren Giant-Alpecin @ 4sec
3 Latour, Pierre-Roger Ag2r-La Mondiale + 00' 07''
4 Garderen, Tejay van BMC + 00' 09''
5 Kelderman, Wilco LottoNL-Jumbo s.t.
6 Thomas, Geraint Sky + 00' 12''
7 Talansky, Andrew Cannondale s.t.
8 Costa, Rui Lampre-Merida + 00' 16''
9 Scarponi, Michele Astana s.t.
10 López, Miguel Ángel Astana s.t.

Cecchini 26 mei 2026 13:28
DNS Pascal Ackerman
Meneer 60% 26 mei 2026 17:21
Is iedereen druk aan het werk of ligt iedereen op het strand? Wat een stilte. En dat terwijl er een jonge Nederlander meedoet om een podiumplek.

Vingegaard toch wel indrukwekkend vandaag. Groeit naar zijn Tour-vorm.

Arensman ook goed. De eerste keer dat hij Gall kan volgen in een bergetappe. Zelfs nog even aangevallen. En een paar concurrenten kwijtgespeeld, met name Pellizari. Normaal gesproken wordt het een strijd met Gall en Hindley voor twee podiumplekken, met Gall als de grootste favoriet voor plek 2.
Cecchini 26 mei 2026 17:33
Piganzoli gaat nog voor het wit. Het voordeel voor Arensman is zijn ploeg. Die kunnen nog wat rechtzetten indien mogelijk, en misschien wat forceren op onverwachte momenten. Drie Nederlanders vandaag bij de eerste 21. Poels zelfs bij de eerste 10. Bouwman over het algemeen ook goed deze Tour. Frank van den Broek toont ook enige beterschap. Hij moet toch van die laatste plek in het klassement af.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/05/2026 17:37 door Cecchini.
Cecchini 26 mei 2026 17:55
Frank van den Broek is één plek opgeschoven.
Tinuz 26 mei 2026 17:59
Weer dat pathetische kusje op het stuur. Schei toch uit.
Arensman maakt gelukkig een betere indruk. Plek 2 of 3 zou geweldig voor 'm zijn natuurlijk. Bernal deed hier prima werk - mooi om te zien.
De zwarte trui 26 mei 2026 18:24
Dat mag gezegd. Knap knechten van Bernal.

Podium gaat toch lastig worden. Weer Hindley die een HOL karretje in de poep gaat rijden.

Bygma boven. Poe, deze Giro is nog saaier dan de vorige.
De zwarte trui 26 mei 2026 18:26
Werk en ondanks Arensmania spreekt deze editie me nog verre van aan. Hopelijk nog wat dramatiek in de slot bergritten.
Frederik D. 26 mei 2026 18:27
Je hebt gelijk. De wereld staat zowat in brand maar de wielersport biedt toch enige troost en vermaak. Laten we dus niet gering denken over de nobele kunde en kunst van het wielrennen. Je zou wensen dat gans de wereld zich bezig houdt met de wielersport in plaats van elkaar naar het leven te staan. Ayatollahs aller landen, zet je rancunes bij het oud vuil. En eer de Clavans en soortgelijke wielerliefhebbers. En wat mij betreft, ik gun Arensman een podiumplek, al ben ik geen nationalist, zeker geen chauvinistische nationalist. En moge die Jonas later deze zomer die Pogacar van sportief repliek kunnen dienen in fraaie duels.
De zwarte trui 26 mei 2026 18:34
18 minuten voor Pellizari.
Cecchini 26 mei 2026 18:41
De laatste aansprekende spannende Giro was volgens mij die winnende van Dumoulin. De Giro’ s waar Roglic en Yates wonnen waren alleen op de éénnalaatste dag boeiend. Die van Pogacar was de meest slaapverwekkendste die ik me kan herinneren.
Meneer 60% 26 mei 2026 19:11
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> De laatste aansprekende spannende Giro was volgens
> mij die winnende van Dumoulin. De Giro’ s waar
> Roglic en Yates wonnen waren alleen op de
> éénnalaatste dag boeiend. Die van Pogacar was de
> meest slaapverwekkendste die ik me kan herinneren.

Nou, euhm..

Een jaar later had je de bizarre solo van Froome en de inzinking van Yates. Was ook niet heel saai.

Dan had je nog de corona-Giro die Kelderman bijna won, met weer een beslissende slottijdrit. Matig deelnemersveld. Wel heel spannend.

En die met de klimtijdrit van Roglic was toch ook wel mooi, vond ik.

In feite zijn grote rondes natuurlijk zelden spannend tot de laatste dag. Was met Merckx, Hinault, Indurain of Armstrong niet anders.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/05/2026 19:15 door Meneer 60%.
De zwarte trui 26 mei 2026 19:42
Kikione mag wel even sorry zeggen tegen zijn verzorger. Wat een gefrustreerde aansteller.
Cecchini 26 mei 2026 19:50
Ter ere van onze meest productieve prikker De Zwarte Trui (wat zou het prikbord zonder hem/haar en Clavan zijn), en Frank van den Broek, die vandaag de laatste plek in het Algemeen Klassement heeft overgedragen aan Matteo Malucelli aandacht voor de Zwarte Trui in de Giro.

Uit het boek De Rode Lantaarn van Max Leonard citeer ik het volgende :

"In de Giro hield de trui voor de laatste renner in het Algemeen Klassement van de Grote Rondes het langste stand. Tussen 1946 en 1951 kreeg de laatste man in koers elke dag la maglia Nera, de zwarte trui. Probeer je eens in te denken hoezeer dat weegt op jouw schouders. Volgens de Gazetta dello Sport was er na afloop van de koers een aanzienlijke geldprijs voor de drager van de zwarte trui waar hard om werd gestreden. En daar waar in 1946 en 1947 Barali en Coppi zich moesten neerleggen bij het delen van la maglia rosa, eiste Luigi Malabrocca de zwarte trui helemaal voor zichzelf op - naar verluidt door zich in schuren en kelders te verstoppen en zijn eigen banden lek te prikken om dat voor elkaar te krijgen. In 1949 had Malabrocca er zoveel vertrouwen in, dat hij, in de veronderstelling dat hij de trui al voor de laatste etappe had gewonnen, zijn grootste opponent Santa Carollo op weg naar de finish naar Monza uit het oog verloor. Hij ging er vanuit dat de tijdswaarnemers in de haast om Coppi tot drievoudige koning van de Giro te bekronen geen aandacht zouden hebben voor de grupetto en dat ze allemaal dezelfde finishtijd zouden krijgen. Hij vergiste zich : Carollo verspeelde tijden kreeg volkomen terecht de Zwarte Trui, waarmee hij Malabrocca een historische derde overwinning ontnam.

Luigi Malabrocca

De beroemdste winnaar van la neglia nera was echter ook de laatste. De laatste ontvanger voordat de gewoonte werd verlaten was een zekere Giovanni Pinarello, die hem in 1951 won. Hij reed voor Botecchia, maar de ploeg wilde plaats vrijmaken voor een rijzende ster, Pasqualino Fornara, en bood Pinarello 100.000 lire, ongeveer een half jaarsalaris - om zijn plaats in de ploeg voor 1952 op te geven. Hij investeerde dat geld in zijn prille fietswinkel en fietsenfabriek in Trevisio, wellicht de beste besteding van zijn prijs voor de laatste plaats. Je zou kunnen denken dat hij als renner minder uit de verf is gekomen dan als zakenman : 60 jaar later zijn er grootse triomfen behaald op zijn fietsen en het merk Pinarello is één van de belangrijkste en invloedrijkste in het hedendaagse wielrennen."

Horsie is back 26 mei 2026 19:51
Jonas Vingegaard ondervindt tot nu toe weinig concurrentie en heeft nu dus al vier etappezeges op zak net zoveel als in de Vuelta 2025. Dus hoeveel worden het er nog? De Roemeen zag het goed: Pogi las op het rapport vandaag een dikke zeven voor Vingegaard, zodat hij in de TDF op tegenstand/spanning kan rekenen.
Cecchini 26 mei 2026 19:57
Eens maar in de door Dumoulin gewonnen Tour gebeurde er bijna altijd wel wat. Voortdurend wisselende kansen, op de laatste dag zelfs 4 kanshebbers voor de zege. En dan laten we het poepincident en andere knulligheden van Dumoulin ook nog eens buiten beschouwing. Die gewonnen Giro van Roglic was alleen bijzonder , omdat Roglic tijdens de slottijdrit gedoe kreeg met zijn ketting en een vriend toevallig in het gras stond te kijken en Thomas bij een fietswissel ook nog even gemoedelijk naar huis ging bellen.
Meneer 60% 26 mei 2026 20:30
Die Giro met Dumoulin is natuurlijk echt onovertroffen qua spanning. Mooiste grote ronde die ik ooit zag en niet omdat er een Nederlander won. Daarmee vergeleken is alles saai.
Eindhovuh 26 mei 2026 23:18
Nu ben ik een totale leek, maar waar komt dat Bygma vandaan? Verwarrend.
Koppizoektwachtwoord 26 mei 2026 23:38
Ik denk zomaar dat onze zwarte trui zich liet inspireren door de onterecht bijna vergeten Bob den Uyl. Zie [www.scholieren.com] en [decorrespondent.nl].
Koppizoektwachtwoord 26 mei 2026 23:42
De zwarte trui 27 mei 2026 09:43
Jonas de klusser is het ideale uithangbord.
De zwarte trui 27 mei 2026 09:47
Zeker door het boek van Bob. Maar bedankt Cecchini voor deze mooie bijdrage. Ik kende dit verhaal van Pinarello niet.

Jammer, maar logisch dat de organisaties de 'strijd' om de laatste plaats hebben afgeschaft. Op dergelijke circusacts zit niemand meer te wachten.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen