Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Nederlands Kampioenschap 2026

Gepost door Clavan 
Clavan 24 juni 2026 11:31
Vandaag de tijdrit.

Time Trial » Laren › Laren (35.8km)

Startlijst mannen

Startlijst vrouwen

Cyclad58 24 juni 2026 13:37
De 1e 3 uitslagen zijn er.

Favoriete Karlijn Wijma wint bij de junior dames. Zij legt de 13,5 km af in 17.45, gem 45,5 km per uur.
Zilver voor Roxean de Kroon, brons voor Hannah van Rijswijk. Zij geven resp. 43 en 46 seconden toe.

Bij de junioren mannen wint eveneens de grootste favoriet: Teije van den Burgh.
Hij raffelt de 13,5 km af in 15,33 . Dat is een gemiddelde van 52.070 km per uur. Erg goed voor een junior van 17!
Oustsider Gijs Winters wordt 2e op slechts 7 seconden, Parijs-Roubaix winnaar en schaatser Thijs Wiersma 3e op 21 seconden.

Bij de mannen U23 waren Thijs Wemmers en Michiel Mouris de favorieten. Wemmers stelde teleur, Mouris werd 3e op 34 seconden van de toch wel verrassende winnaar Ryan Gal. Ryan Gal, die dit seizoen al opvallend goed reed, voltooide de 27 km in 30,51. Gemiddelde 52,4 km per uur.
Jarne van de Ven werd even verrassend 2e op 21 seconden van Gal.
Cyclad58 24 juni 2026 17:48
Bij de mannen wel een gedevalueerd kampioenschap:
Het deelnemersveld bij de mannen krijgt een flinke knauw. Wilco Kelderman, Menno Huising, Bart Lemmen, Maikel Zijlaard en Tim Marsman hebben zich allen teruggetrokken voor het NK tijdrijden in Laren. Wie weet dat de pittige omstandigheden wel meespelen in dit besluit (wielerflits)

Podium zal wel bestaan uit Van Baarle, Bax en Artz (andere volgorde kan ook). Of krijgen we toch een verrassing.
De zwarte trui 24 juni 2026 17:55
Tuuk vorig jaar 3e
Cecchini 25 juni 2026 00:26
Arts dit jaar eerste met forse voorsprong
Cyclad58 25 juni 2026 10:27
Verwacht podium. Hopelijk onderschat men de prestatie van Artz door het zwakke deelnemersveld niet, ruim 53 km per uur is echt prima en zijn voorsprong op Van Baarle en Bax (4e in de Girochrono) is erg groot.
Eindhovuh 25 juni 2026 15:07
Hij reed een knappe tijdrit. Geen idee hoe dit zich internationaal verhoudt?
Cyclad58 25 juni 2026 18:58
De snelheid van ruim 53 km per uur is prima. Het is niet bergaf en ook niet constant wind mee. Alleen Ganna en Evenepoel zijn op dit soort parkoersen veel sneller en halen 55 km per uur.
Anderen kunnen natuurlijk ook 53 km per uur halen, maar niet meer dan pakweg 20 man denk ik.

Disclaimers:
- geen enkel parkoers is exact vergelijkbaar
- het zou niet de eerste keer zijn dat een Nederlands tijdritparkoers niet helemaal goed gemeten is.
Eindhovuh 26 juni 2026 13:27
Hoole kan aardig mee als tijdrijder internationaal al zit hij altijd net onder de top. Benieuwd waar Artz land.
De zwarte trui 26 juni 2026 18:35
Segaert bij de Belgen 6 secondjes voor Wellens en ploegmaat Vlad. UAE lepelt nog Herregodts op 4 en Vermeersch op 6 op.
Horsie is back 26 juni 2026 20:10
Cyclad58 Schreef:
-------------------------------------------------------
> De snelheid van ruim 53 km per uur is prima. Het
> is niet bergaf en ook niet constant wind mee.
> Alleen Ganna en Evenepoel zijn op dit soort
> parkoersen veel sneller en halen 55 km per uur.
> Anderen kunnen natuurlijk ook 53 km per uur halen,
> maar niet meer dan pakweg 20 man denk ik.
>
> Disclaimers:
> - geen enkel parkoers is exact vergelijkbaar
> - het zou niet de eerste keer zijn dat een
> Nederlands tijdritparkoers niet helemaal goed
> gemeten is.

De meetafwijkingen op de weg hebben niet direct zoveel invloed op de gemiddelde snelheid. Dan op de wielerbaan waarbij afstand het doel is, het uurrecord.
In plaats van op de zwarte lijn op de sprinterslijn rijden levert de renner per ronde van 250m een bestraffing op van bijna 6 meter. Na de tijdritafstand zou dat dus bijna 800m zijn. Om zulk verschil in een tijdrit te maken moet je een paar straten om.
Meneer 60% 26 juni 2026 21:51
Ben heel benieuwd naar het NK van zondag rond mijn trainingsklim Oude Holleweg. Volgens mij een lekker pittig rondje, wat te zwaar gaat zijn voor de sprinterstypes
Cyclad58 27 juni 2026 08:34
Geen Lemmen en Kooij op de weg. Duidelijk is nu wel dat Kooij de Tour rijdt. Lemmen is teruggetrokken omdat hij waarschijnlijk moet invallen voor de gekwetste Affini.
Cyclad58 27 juni 2026 08:39
Ik zag Lemmen als 1 van de favorieten voor zondag. De kans om NK te worden wordt hem wel ontnomen, terwijl het niet eens zeker is of Affini de Tour echt moet missen.
Enfin, Del Grosso, Pluimers en Van den Berg lijken mij logische namen op het podium. Zelfs in deze volgorde.
Alpecin heeft een heel sterk team met Del Grosso, Remijn, Marsman, Riesebeek, Haverdings (favoriet U23 samen met Daan Dijkman en Otto van Zanden) en Van den Eijnden
Meneer 60% 27 juni 2026 08:58
Ik zag deze quotes van Tom Dumoulin.

[wielerrevue.nl]

Toch wel eem beetje lui analysewerk. Parcours zou niet zwaar genoeg zijn voor Mathieu, maar de combi Van Randwijck/Oude Holle is eem stuk zwaarder dan de VAM-berg-combi, waar Mathieu op een NK ooit alles op een hoop reed. En hij heeft het erover dat het lastig opboksen is tegen het sterke collectief van Visma. Terwijl zij maar een heel mager ploegje hebben morgen. Zelfs als iedereen van Visma mee had gedaan, was Alpecin met MvdP erbij een sterkere ploeg geweest.

Denk echt dat het parcours onderschat wordt.
Cecchini 27 juni 2026 10:38
Kan Artz na de tijdrit titel ook hier niet meedoen voor het podium? Of gaat hij ook niet van start?
Tinuz 27 juni 2026 13:40
Daarbij is het rondje nog geen 11 km lang. Een echt VDP parkoers.
De zwarte trui 27 juni 2026 14:01
Dát dacht ik ook.
Clavan 27 juni 2026 17:43

Profiel Van Randwijckweg. Powered by Climbfinder.com

Profiel Oude Holleweg. Powered by Climbfinder.com
Cyclad58 27 juni 2026 19:06
Ja, hij start wel. De aankomst is nogal punchy, daarom geef ik explosieve types als Del Grosso, Pluimers en Van den Berg de grootste kans. Artz kan natuurlijk wel solo aankomen, Hij is ook vrij snel, maar iets minder explosief. Wel een outsider, evenals Van den Broek, Remijn en wellicht Jochem Kerkhaert......
Meneer 60% 27 juni 2026 19:31
De Oude Holle is een tikje zwaarder dan de Cauberg en de Kruisberg. Van Randwijck is iets lichter, maar ook niet makkelijk. Die pakken ze direct na elkaar, met een korte afdaling op slechte weg ertussen in. Na die afdaling gaan ze na een scherpe bocht direct beginnen aan dr Oude Holle. Door die bocht neem je weinig snelheid mee.

Veel zal afhanken van hoe hard de koers wordt gemaakt. Als ploegen met echte klimmers er een zware koers van maken, dan wordt het denk ik, pittig voor types als Del Grosso, Van den Berg en Pluijmers. Dan vlak ik taaie types als Mollema, Van Baarle of Poels, maar bijvoorbeeld ook een Leemreijze of Van der Lee niet uit.
Cecchini 28 juni 2026 12:59
Vermoedelijk gaat het tussen Kelderman, Marsman en van Bekkum. Zo op het oog zijn Kelderman en Marsman de sterkste 2. Dus Marsman gaat winnen.
De zwarte trui 28 juni 2026 13:00
Het is toch een beetje de dag van Wilco Kelderman. Hoor ik als de uitzending op de tv begint. Helaas lijkt Marsman ook in een berevorm te steken en als ze met ze 2en naar de meet rijden, van Bekkum lost op dit moment, dan wint Marsman 9 van de 10 keer?
De zwarte trui 28 juni 2026 13:01
Boogerd is gecharmeerd van hoe Wilco op een groot verzet en staand op de pedalen de 2 klimmetjes aanvalt.
De zwarte trui 28 juni 2026 13:12
Vooral van Baarle brengt 9 man tot op 40 seconden van de 2. Teunissen kletst nu weg en wil solo naar de kop.

Hoole geparkeerd.
De zwarte trui 28 juni 2026 13:17
KELLY SOLO!!!!!!
De zwarte trui 28 juni 2026 13:44
Van Baarle forceert een achtervolgende groep van 5, Mollema, Pluimers, del Grosso en Kerkaert. Maar Kelderman flyert door.

Ik verwacht dat Wilco in het podium interview even korte metten gaat maken met Plugge en co. Er is er maar één die naar de Tour hoort te gaan en dat ben ik, Wilco Kelderman! Sowieso hoort het rood wit blauw daar te zien zijn. Nee, ze kunnen niet meer om deze klasbak heen. Jammer voor Lemmen, maar die zal ook wel begrijpen wie Pogacar kan gaan slopen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/06/2026 13:47 door De zwarte trui.
De zwarte trui 28 juni 2026 13:51
Del Grosso terug naar de schoolbanken. Knal uit het wiel. Nog 4 mannen die strijden voor de 2 resterende podiumplekken
De zwarte trui 28 juni 2026 13:56
35 jaar en hij heeft hem!
De zwarte trui 28 juni 2026 13:56
De Mol er van onder gemuist wordt 2e

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/06/2026 13:56 door De zwarte trui.
De zwarte trui 28 juni 2026 13:57
Kerckhaert klopt Pluimers en Del Grosso in het sprintje!!!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/06/2026 14:03 door De zwarte trui.
Wanny 28 juni 2026 14:03
Het zal hem door iedereen zeer gegund worden. Mooie winnaar.
predator 28 juni 2026 14:06
Prachtig, het is 'm zeker gegund.
De zwarte trui 28 juni 2026 14:08
Heerlijk interview. Hopelijk niet! Wilco laat weten hoe hij zelf denkt over de Tour grinning smiley
De zwarte trui 28 juni 2026 14:10
De microfoon van Boogerd stond nog open, krakend met de verpakking van een koekje oid, hongerklop. Door Kelderman heen en daarna gelach om zijn, hopelijk niet.
Meneer 60% 28 juni 2026 14:29
De prachtige reeks van top-10-plekken zonder zege is ten einde. Is er dan niets meer heilig in dit land?

Serieus: wat geweldig mooi voor hem. Het is te warm voor kippenvel, maar anders... Gisteren toen ik Mollema, Van Baarle en Poels noemde, wilde ik hem ook in dat rijtje van ervaren, taaie mannen zetten. Maar uit bijgeloof wilde ik het niet jinxen.

Fijne koers ook. Rondje was zwaarder dan veel mensen dachten. Volgens mij amper 20 man gefinisht. Mede door de temperaturen en het vroeg koers maken, natuurlijk. Bij de vrouwen zal het ook een slagveld worden, denk ik.
Cecchini 28 juni 2026 14:29
Gelieve effe aanvulling Zwarte Trui want de laatste zin is een hoop mysterie.
Cecchini 28 juni 2026 14:31
Prachtig parcours. Vastleggen voor de komende 5 jaar.
Wanny 28 juni 2026 14:46
Dan moet wel Mathieu het NK over blijven slaan. Als die op dit parcours in Tourvorm aan de start staat rijdt ie 60 kilometer solo.
lodjan 28 juni 2026 15:53
Reeks van top-10-plekken zonder zege betreft toch WT-koersen?
De zwarte trui 28 juni 2026 16:03
Boogerd kraakte en praatte dus dwars door het interview met Wilco en liet van zich horen met een harde lach toen Wilco dus antwoordde "Hopelijk niet" naar de Tour te gaan. Volgende keer even die microfoon dicht zetten.
Cecchini 28 juni 2026 17:26
Mathieu is ook al over de dertig.
Luijt 28 juni 2026 19:04
Kelderman wint, m'n broek zakt af. Wie deden er in godsnaam nog meer mee?
Tinuz 28 juni 2026 19:56
Del Grosso valt me niet mee tot nu toe. Ik had hem een tikkeltje beter verwacht dit jaar.

Dat Kelderman hier wint is haast onwerkelijk.
Eindhovuh 28 juni 2026 20:34
Lekker Kelderman! Super voor hem.
Cecchini 28 juni 2026 20:34
Ja ik het interview met een etende Boogerd ook gezien, maar jij weet in een soort codetaal er ongewild een tweede danwel derde laag er in te leggen, die dan boven mijn vermogen komt te liggen.
Meneer 60% 28 juni 2026 21:38
Cecchini Schreef:
> Prachtig parcours. Vastleggen voor de komende 5
> jaar.

Mag van mij ook, absoluut. Maar van renners hoor ik wel negatieve verhalen over de veiligheid. En ik denk daarnaast dat de NOS niet blij zal zijn met het haperende signaal op de Oude Holleweg
Horsie is back 28 juni 2026 21:56
Dit kampioenschap had voor mij een bijzonder hoog déjà-vu gehalte, tenslotte pakweg 40 jaren geleden elke klimmende meter van dit kampioenschap gereden en nog veel meer. Zij het dan voornamelijk in de vorm van versnellingen op daarvoor geschikte stukken. In mijn herinnering is de Oude Holleweg een kreng van een klim, niet door de steilte, maar door de onmogelijke ligging van het traject. De van Randwijckweg vanuit Beek stelt als zodanig weinig voor, tenzij men bijna boven afslaat naar Berg en Dal (extra minimaal 200m klim à 10%) en niet zoals nu de afdaling ingaat. De combinatie met de Oude Holleweg is echter zwaar en weegt na tig keer te zijn beklommen door. De déjà-vu gold echter bovenal Wilco Kelderman, die na 11 jaar weer eens won. De derde déjà-vu geldt echter een prikker.
Cecchini 28 juni 2026 21:56
Dat moet toch op te lossen zijn met de huidige techniek. Maar ook de sfeer langs het parcours was geweldig. Overal zag ik rijen dik toeschouwers staan. Ik kreeg kippenvel toen Kelderman in zijn laatste ronde onder een hoog gelegen café reed en vanaf het overvolle terras “Wilco, Wilco “ werd gescandeerd. Ik zag flarden van het BK en GB. Er was geen kip te zien, en de omgeving was ook troosteloos. Alhoewel de Britse kustlijn nog wel aantrekkelijk was.
Cecchini 28 juni 2026 21:58
Ja Luijt ! Waar is Duk om over Pyama maar niet te spreken?
Wanny 29 juni 2026 09:17
Tinuz Schreef:
> Del Grosso valt me niet mee tot nu toe. Ik had hem
> een tikkeltje beter verwacht dit jaar.
>
> Dat Kelderman hier wint is haast onwerkelijk.

Del Grosso is een aardige renner en zeker in het veld al top, maar niet het supertalent en de nieuwe Mathieu waar sommige media hem voor houden.
Meneer 60% 29 juni 2026 09:48
Cecchini Schreef:
> Dat moet toch op te lossen zijn met de huidige
> techniek. Maar ook de sfeer langs het parcours was
> geweldig. Overal zag ik rijen dik toeschouwers
> staan. Ik kreeg kippenvel toen Kelderman in zijn
> laatste ronde onder een hoog gelegen café reed en
> vanaf het overvolle terras “Wilco, Wilco “
> werd gescandeerd. Ik zag flarden van het BK en GB.
> Er was geen kip te zien, en de omgeving was ook
> troosteloos. Alhoewel de Britse kustlijn nog wel
> aantrekkelijk was.

Absoluut eens qua sfeer. Ik was er zelf ook, op de Van Randwijckweg. Het was een feestje.

Dit artikel gaat onder andere over wat er misging. Parcours aanpassen of toch aparte wedstrijden voor profs en beloftes lijken realistische oplossingen.

[www.indeleiderstrui.nl]

Of dat met het uitzendsignaal zo makkelijk op te lossen is, weet ik niet. Volgens mij heeft de NOS een flinke vinger in de pap. Als die zeggen: de volgende keer willen we een parcours wat we goed in beeld kunnen brengen en anders zenden we alleen een samenvatting uit, dan zwicht de KNWU binnen een milliseconde.
Meneer 60% 29 juni 2026 09:57
Cyclad58 Schreef:
> Ja, hij start wel. De aankomst is nogal punchy,
> daarom geef ik explosieve types als Del Grosso,
> Pluimers en Van den Berg de grootste kans. Artz
> kan natuurlijk wel solo aankomen, Hij is ook vrij
> snel, maar iets minder explosief. Wel een
> outsider, evenals Van den Broek, Remijn en
> wellicht Jochem Kerkhaert......

Credits voor deze voorspelling! Het oog van de kenner!
Tinuz 29 juni 2026 12:23
Ik had ook niet verwacht dat Del Grosso in de buurt van VDP zou komen, maar ik had 'm bijvoorbeeld gisteren toch iets makkelijker in de wielen mee zien gaan.
Benieuwd of 'ie de Tour gaat rijden. Dat zal aanpoten worden voor 'm, maar hij kan daar wel van nut zijn schat ik in.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen