Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

De beste ploegleider aller tijden?

Gepost door Andere Peter 
Andere Peter 05 juli 2026 23:08
Overbekend zijn de lijstjes van beste renners aller tijden. In het voetbal kent men internationaal ook de lijstjes met de beste trainers aller tijden. Overigens met meestal Rinus Michels op 1. Soms op 2 of 3.

Maar zouden wij tot een top-10 kunnen komen van de beste ploegleiders aller tijden? En zou daarover internationaal enige consensus bestaan? Of heeft elk land zijn egen protégé?
Eindhovuh 06 juli 2026 12:07
Cyrille Guimard lijkt me de grootste? Ploegen: Gitane, Renault-Elf, Système U, Castorama met oa Bernard Hinault, Laurent Fignon, Lucien Van Impe en Greg LeMond.

Patrick Lefevere hoort er ook wel bij denk ik.

José Miguel Echavarri, Stond aan de basis van de successen van Miguel Induráin, Pedro Delgado en later Alejandro Valverde.

Daarna vind ik het lastiger. Manolo Saiz, Post?
De zwarte trui 06 juli 2026 12:29
Andrej Hauptman. En de Schlecks bij Lidl, 1 genie in de auto en 1 genie directeur. Wat dat betreft heeft het wielrennen nog een lange weg te gaan.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/07/2026 12:32 door De zwarte trui.
Cecchini 06 juli 2026 22:20
Niermann, Zeeman, Jean de Gribaldy, Brailsford, Maurice de Muer, Echavarri om er maar wat te noemen .

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/07/2026 22:20 door Cecchini.
Eindhovuh 06 juli 2026 22:32
Niermann, nog wat te kort echt verantwoordelijkheid om te beoordelen?
Zeeman was met Jumbo/Visma maar kort dominant voor hoe lang hij de baas was.
Jean de Gribaldy was een vernieuwer en met Kelly dominant, hoort wel in het rijtje denk ik.
Brailsford qua prestaties ook, maar persoonlijk aversie tegen...
Maurice De Muer, ver voor mijn tijd maar als ik prestaties zie hoort hij er zeker bij ja.
Echavarri had ik al genoemd.
Wanny 07 juli 2026 09:04
De Cauwer ook wel bijzonder om met een bij elkaar geraapte ploeg de Tour te winnen.
Cecchini 07 juli 2026 10:30
De ploeg van niets tot grote hoogte gebracht. Een aantal Grote Rondes en andere etappe koersen en klassiekers gewonnen. Me dunkt wat moest Zeeman nog meer doen?
Brieske 07 juli 2026 17:08
Kees Pellenaars natuurlijk, duh!

Groet
Clavan 08 juli 2026 12:48
Koppizoektwachtwoord 09 juli 2026 00:34
Waar blijft Peter Post?
Eindhovuh 09 juli 2026 09:56
Noemde ik al in mijn eerste reactie.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen