Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

113th Tour de France (2.UWT) Stage 6 » Pau › Gavarnie-Gèdre (186.2km)

Gepost door Clavan 
Clavan 09 juli 2026 09:35

A very happy Olav Kooij wins stage five.

GC after stage 5:

GC leader: Torstein Træen (Uno-X Mobility)
Mountains classification leader: Alex Baudin (EF Education-EasyPost)
Points classification leader: Mads Pedersen (Lidl-Trek)
Best young rider: Mathias Vacek (Lidl-Trek)
Teams classification leader: Lidl-Trek
724.2 kilometers raced so far at an average speed of 43.797 km/hr

1 Torstein Træen Uno-X Mobility 16hr 32min 7sec
2 Sean Quinn EF Education-EasyPost @ 28sec
3 Mathias Vacek Lidl-Trek 3:50
4 Tadej Pogacar UAE Team Emirates-XRG 7:53
5 Jonas Vingegaard Team Visma | Lease a Bike s.t.
6 Ramses Debruyne Alpecin-Premier Tech 8:06
7 Remco Evenepoel Red Bull-BORA-hansgrohe 8:16
8 Isaac del Toro UAE Team Emirates-XRG 8:17
9 Juan Ayuso Lidl-Trek 8:20
10 Paul Seixas Decathlon CMA CGM Team 8:41

De finishberg is voor het eerst in de Tour. Er was ooit een finish in de ronde van de L'Isard in 2022. Deze etappe werd ingekort door sneeuwval op de Tourmalet en bleef er een rit van 25 km over naar dit skistation. Samuel Fernández won

De Tourmalet wordt dit jaar voor de 63e keer beklommen in de Tour. In 1910 was de 1e keer. Hier komt Octave Lapize als 1e, lopend, boven

Het profiel van deze etappe

In 1947 crashte een persvliegtuig van L'Equipe vlak voor de top van de Tourmalet

Anquetil op de Tourmalet in 1963

Stage 8 of the 1972 Tour de France: Jos de Schoenmaker leads Eddy Merckx, Luis Ocaña, Raymond Poulidor and Bernard Thévenet up the Tourmalet. Raymond Delisle is hidden behind Ocaña.

Ik ben vanaf vandaag op vakantie. Fijne Tour nog allen.
lodjan 09 juli 2026 09:49
Fijne vakantie!
Wanny 09 juli 2026 13:52
DNF Arvid de Kleijn

Na De Lie weer eentje waarbij je je vraagtekens kunt zetten waarom ze hem hebben laten starten.
Cecchini 09 juli 2026 13:56
Artz moest de kopgroep verlaten vanwege een van het Schipje.
De zwarte trui 09 juli 2026 14:00
Eindelijk (niet per se Artz, maar de willekeur). Al wordt je bij een echt Schipje door een agent uit de koers getrapt.
De zwarte trui 09 juli 2026 14:01
Evenepoel gelost! Zeker een plaspauze?
predator 09 juli 2026 17:05
Pogecar n..... iedereen de moeder
Cecchini 09 juli 2026 18:15
Vingegaard uiteindelijk maar 20 sec voor de groep er achter. Had zich beter kunnen laten terugzakken. Nu 40 km alleen met de kop in de wind. Bergop is de Visma ploeg wel erg matig. De jonge Piganzoli hadden ze na zijn uitstekende Giro nooit moeten opstellen, Jorgenson rijdt al een tijdje geen deuk in een pakje boter, en Kuss heeft zo zijn grenzen. De rest zijn renners voor het vlakke. Onbegrijpelijk dat Tulett hier niet rijdt. Lemmen had nooit de Ronde van Zwitserland moeten rijden.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/07/2026 18:21 door Cecchini.
De zwarte trui 09 juli 2026 19:01
DNF Uijtdebroeks
Eindhovuh 09 juli 2026 19:11
Evenepoel boos op Lipo, want ja die wilde nietnvoor hem knechten.
Ik snap dat je als topsporter snel vanuit jezelf redeneerd, maar Remco maakt er bijkans een kunst van. Erg onsympathiek.
Cecchini 09 juli 2026 19:11
Ook abandon van Leirberghe
De zwarte trui 09 juli 2026 19:15
Aangezien de Tour beslist is wordt dít natuurlijk het verhaal om te volgen de komende 2 weken.

Remco Evenepoel haalt uit naar ploegmaat Florian Lipowitz: "Ik vraag om 1 kilometer op kop te rijden en dat gaat niet"
Tinuz 09 juli 2026 19:25
Ondertussen is Evenepoel definitief subtop in het rondewerk, met geen uitzicht op meer.
Lucien van Impe kan gerust zijn. Alhamdulillah.
De zwarte trui 09 juli 2026 19:29
Ik had het artikel nog niet eens gelezen. Gelijk uit sensatiezucht deze kop van Sporza gekopieerd. Maar blijkbaar wilde Remco een lead-out voor de sprint?! De Lip weet dat het een strijd van energie management is en zei terecht nein!
Horsie is back 09 juli 2026 19:47
De Fin verzuchtte: "Vorig jaar was de TDF in 20 seconden voorbij en dit jaar duurde het 15 seconden". Jonas Vingegaard werd de spreekwoordelijke spartelende vis.
Tom Dumoulin hekelt het gebruik van de single-speed race fiets door Jonas Vingegaard. Maar dat was het natuurlijk niet.
Eindhovuh 09 juli 2026 20:21
Ik probeer echt graag naief te blijven kijken naar het wielrennen.
Maar Pogacar is in zo’n uitgekristalliseerde en genivelleerde sport zoveel beter dan iedereen. Dat is ongezien.
In de ploeg van Gianetti.
Horsie is back 09 juli 2026 21:22
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik probeer echt graag naief te blijven kijken naar het wielrennen.
> Maar Pogacar is in zo’n uitgekristalliseerde en genivelleerde sport zoveel beter dan iedereen. Dat is ongezien. In de ploeg van Gianetti.

Bij het zien van de benen van Tadej Pogacar denk ik altijd: "Zulke benen verwacht je niet direct bij een klimmer". Goed uitgebalanceerd en gespierd, zodat hij in tegenstelling tot Bergje nog alle broeken kan passen. Chris Froome liet zich in 2015 binnenstebuiten ke(u)ren, zodat we ook te weten kwamen, hoeveel zijn armen wogen en hoe de lichaamssamenstelling eruit zag. Kortom, alles wat Tadej Pogacar anno 2026 betreft is uitgekristalliseerd. Laatstelijk het hele voedingspatroon en zéér zeker het vermogen om flinke hoeveelheden koolhydraten te verwerken, want het rijden van wieler rondes is allang niet meer afhankelijk van vetmetabolisme. Hoe inspannend vandaag ook, voor Tadej Pogacar duurde het "maar" vier en een half uur. Trek daar de dode momenten en drafting vanaf, dan is er niet zoveel gelijkenis meer met de TDF van honderd jaar geleden. Tadej Pogacar combineert echter snel kracht ( de 20 seconden sprint recent was een enorme waarschuwing aan Jonas Vingegaard) en extreme vermoeidheidsresistente. Een pure klimmer wint nooit meer de TDF.

Naar verluidt heeft hij een VO2 max tussen 91 en 97 ml/kg/min. Een absolute pre, maar niet de hoofdreden van zijn dominantie.
Zijn mindset kan heel uitgebalanceerd zijn, want wanneer verliest hij nu op zijn (intussen uitgebreid) terrein en bovendien heeft hij nu ook nog eens een sterkere ploeg. Jonas Vingegaard wordt soms afgeschilderd als een angsthaas, maar hij kent zijn zwakheden al etaleert hij die niet zo graag. Vandaag becommentarieerde hij zijn prestatie als het hebben van een mindere dag, wat natuurlijk onzin is, tenzij iemand zich bedient van scorebordprietpraat. Het kan nog steeds zo zijn, dat hij in de derde week relatief beter presteert dan Pogi, maar of dat zal helpen.
Horsie is back 09 juli 2026 21:45
Meerdere wattage berekeningen zullen her en der nog volgen. Vanaf de tunnel reed Tadej Pogacar in elk geval 7,18W/kg gedurende 13 minuten.
De hele klim met 6,39W/kg is nog schappelijk te noemen, maar de snok de volgde was dat uiteraard niet.

GCN sprak over een Strava loner, die de Alp d'Huez omgerekend in niet veel meer dan 38 minuten opreed. De 37 minuten grens is doorbroken, maar de 36 minuten?
Meneer 60% 09 juli 2026 22:45
Behalve zijn absurde klimprestatie, heeft Pogi ook de Strava-KOM gepakt in de afdaling van de Tourmalet. Wat kan deze man niet?
Wanny 10 juli 2026 11:51
Eindhovuh Schreef:
> Ik probeer echt graag naief te blijven kijken naar
> het wielrennen.
> Maar Pogacar is in zo’n uitgekristalliseerde en
> genivelleerde sport zoveel beter dan iedereen. Dat
> is ongezien.
> In de ploeg van Gianetti.

De sport is wel ver ontwikkeld voor degenen die aan wielrennen doen. Maar dat is op de wereldbevolking maar een ontzettend klein groepje mensen. Het is zeer aannemelijk dat er meerdere mensen op de wereld zijn die in aanleg Pogacar zouden kunnen volgen of kloppen. Maar die wielrennen niet.

In een heel kleine sport is de kans nu eenmaal groter dat er iemand flink bovenuit steekt.
Cecchini 10 juli 2026 12:14
Soms denk ik wel eens, dat ik Armand Duplantis had kunnen kloppen als ik met polstokhoogspringen was begonnen. Maar ik vertik het.
Horsie is back 10 juli 2026 13:31
Wanny Schreef:
> Eindhovuh Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ik probeer echt graag naief te blijven kijken naar het wielrennen.
> > Maar Pogacar is in zo’n uitgekristalliseerde en genivelleerde sport zoveel beter dan iedereen.
> Dat is ongezien. In de ploeg van Gianetti.

>
> De sport is wel ver ontwikkeld voor degenen die aan wielrennen doen. Maar dat is op de wereldbevolking maar een ontzettend klein groepje
> mensen. Het is zeer aannemelijk dat er meerdere mensen op de wereld zijn die in aanleg Pogacar zouden kunnen volgen of kloppen. Maar die
> wielrennen niet.
>
> In een heel kleine sport is de kans nu eenmaal groter dat er iemand flink bovenuit steekt.

Er blijken tussen de 1 en 2 miljard mensen te bestaan (laten we stellen 1,5 miljard), die regelmatig fietsen. Dat zou je het potentieel kunnen noemen. Jouw aanname zou alleen hout kunnen snijden als elke mens in de daarvoor geschikte leeftijd gescreend en vervolgens getraind zou worden. Dat is natuurlijk niet hoe de realiteit werkt. Het is nog steeds zo, dat zelfs van 16-17 jarigen niet voorspeld kan worden of eenmaal volwassen een Pogacar niveau of zelfs een iets lager niveau bereikbaar is. Er zijn heel weinig uitzonderingen daarop.

De tijd, dat iemand bij wijze van spreken van het land geplukt kon worden en meegenomen om de volgende outlier te worden is al vele decennia voorbij.
Een absolute voorwaarde zal altijd het hebben van een meer dan geschikt en gezond functionerend lijf blijven. Vervolgens jarenlange adequate aangepaste training en bovenal goede begeleiding in velerlei opzicht.

Een machine kun je in principe tot in de perfectie genereren. Vergelijkenderwijs is dat bij een menselijk lichaam een onbegonnen zaak.

Bij Tadej Pogacar (en hij is natuurlijk niet meer de enige) kunnen we al lang niet meer spreken van naturel, maar van enhanced. En dan gaat het niet over een puristische visie erop (training is dat tenslotte ook). Tadej Pogacar in zijn uppie is 10 percent minder dan Tadej Pogacar UAE in de breedste zin van het woord.
Dit heb ik altijd de cosmetische factor genoemd.
De zwarte trui 10 juli 2026 20:43
Dumoulin heeft in deze denk ik wel gelijk. "Je rijdt eigenlijk altijd of te licht of te zwaar". Ten faveure van 40 gr (?) gewichtsbesparing moeten leven met (te) grote stappen tussen de versnellingen. Niet dat Vingegaard dan net wel had meegekund.

[www.wielerflits.nl]
Horsie is back 10 juli 2026 22:16
De zwarte trui Schreef:
> Dumoulin heeft in deze denk ik wel gelijk. "Je rijdt eigenlijk altijd of te licht of te zwaar".
> Ten faveure van 40 gr (?) gewichtsbesparing moeten leven met (te) grote stappen tussen de versnellingen. Niet dat Vingegaard dan net wel had meegekund.
>
> [www.wielerflits.nl]

In het baanwielrennen moet je het zelfs met maar één verzet doen.
's Werelds snelste baansprinter (Harrie luistert even niet mee), Matthew Richardson, heeft tot nu toe in het Japanse keirin circuit verloren.
Een mogelijke verklaring is de beperking van het verzet tot een ratio beneden de 4, waarmee relatief maar een vrij klein verzet mogelijk is.

Het zit 'em dus in het ontbreken van de kleinste en grootste opties. Na de Tourmalet was er toch wel degelijk behoefte aan een zo groot mogelijk verzet.
Als je, zoals Pogi, 100,9 km/h in de afdaling rijdt, heb je geen groot verzet nodig, maar verder toch wel regelmatig. Vingegaard verloor toch wel erg veel.

Neem aan, dat het met de single-speed chainring voor 95% gedekt is, maar die 5%.
De zwarte trui 10 juli 2026 22:29
Ik vroeg gewoon om een lead-out! Wat een banger bij In het Wiel! Idem what isss Pauls position.
lodjan 11 juli 2026 08:40
De zwarte trui 11 juli 2026 08:50
Horsie is back 11 juli 2026 14:06
Cecchini Schreef:
> Soms denk ik wel eens, dat ik Armand Duplantis had kunnen kloppen als ik met polstokhoogspringen was begonnen. Maar ik vertik het.

Dan had U al op 4-jarige leeftijd moeten beginnen en de rest van uw leven moeten slijten als een one-trick pony.
lodjan 11 juli 2026 22:00
[share.podimo.com]

Ik vroeg gewoon om een lead-out.....
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen