Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Wederom. De beste aller tijden

Gepost door Cecchini 
Cecchini 13 juli 2026 23:08
Als cijferfetisjist kijk ik altijd graag naar de wereldranglijst aller tijden. Zie onderstaande link. Bij de eerste 100 staan 7 renners, die momenteel nog steeds een proflecentie hebben, te weten Pogacar, Evenepoel, van der Poel, van Aert, Vingegaard, Philipssen en Quintana.

Pogacar staat 4e en zal na dit seizoen vermoedelijk wel 2e staan. De discussie wie de grootste is Merckx of Pogacar zal nog wel een tijdje duren. Daar wil ik me ook niet aan branden, ook al heb ik hun beider wielercarrieres bewust meegemaakt en een inschatting zou kunnen maken. Ik zelf zou toch voor Merckx gaan, mede omdat hij er zichtbaar harder voor werkte. Daarnaast hingen er ook wat schandalen en drama's om hem heen, en omdat het een Belg is. Wat zou het wielrennen zonder Belgie zijn ?. Je kunt langzamerhand toch wel concluderen dat Pogacar eigenlijk een saaie renner is. Het gaat hem altijd makkelijk af, ouwehoert de hele dag wat, lacht altijd. " I'm Gone I'm Dead " zijn we als klein smetje op zijn carriere allang al weer vergeten.

Verbazingwekkender vind ik het dat bijvoorbeeld Vingegaard en van Aert nog onder Cipollini, Cavendish, Petacchi, Greipel en last but not least Robbie McEwen op die ranglijst staan. Mathieu van der Poel is deze week eindelijk McEwen gepasseerd.

Ben ik nou zo gek, dat de carrieres van al die sprinters, die zelfs nog nooit een meter kopwerk hebben gedaan hoger worden ingeschat als die van MVDP, van Aert, en Vingegaard. Zelfs als deze renners morgen per direct zouden stoppen dan is het toch onbestaanbaar dat McEwen als renner mathematisch hoger wordt gekwalificeerd.

[www.procyclingstats.com]
lodjan 14 juli 2026 06:58
Met Roglic en Alaphilippe staan 9 actieve renners in de top 100.
Ja, ik vind ook dat de sprinters relatief hoog staan, maar je kunt aan een etappe in de Tour voor MvdP toch niet meer punten toekennen dan aan een etappe overwinning voor Merlier? Of vlakke etappes lager waarderen? Maar dan bergetappes ook, want die winnaars pakken ook al punten in het eindklassement? Nee, iedere touretappe dient evenveel punten te geven. Sprinters winnen nu eenmaal veel en pakken dus veel punten. McEwen heeft ook in klassiekers gescoord.
Wanny 14 juli 2026 08:30
8 monumenten en een wereldtitel zouden toch ruim voldoende moeten zijn om boven McEwen te staan. Als mij werd gevraagd een top 100 op de stellen zouden mannen als McEwen en Greipel niet eens in mijn gedachten op komen.
Eindhovuh 14 juli 2026 12:04
Gevoelsmatig met je eens, maar wat Lodjan al zegt. Het is lastig vergelijken.
McEwen won 3x de groene trui, dat heeft ook wel wat waarde.

De genoemde Cipollini hoort natuurlijk wel hoog in de lijst. 42 zeges in de Giro, 12 in de Tour, Milaan San Remo, Wereldkampioen en 3x Gent Wevelgem.
Dat mag wel gewaardeerd worden toch?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/07/2026 12:04 door Eindhovuh.
Cecchini 14 juli 2026 12:18
Dat is ook gewaardeerd, me dunkt, ze zijn financieel onafhankelijk. Maar kijk eens naar de erelijst van Vingegaard. 4 Grote Rondes gewonnen (alle 3). Vele etappes gewonnen (dit jaar geloof ik al 6 in de Giro). Winnaar van Tirreno, Parijs-Nice, Baskenland, Catalonie, Dauphiné, Polen, Algarve, etc. Elke dag in etappe koersen moeten aanstaan, geen dag rust, terwijl die sprinters feitelijk alleen maar hoeven mee te rijden, en in meer dan de helft van de etappes als eerste in de bus stappen.
Meneer 60% 14 juli 2026 14:50
Ze hanteren hiervoor een beetje een raar systeem.

The points are computed according to the following formula: (PCS Points) / result / 10. If a rider received 100 points for 2nd place, it contributes 100/2/10 = 5 points to his all time total. A rider winning the final GC in the Tour de France contributes 500/1/10 = 50 points to this total.

Overwinningen worden extreem beloond. Bij een tweede plek gaan de gewone PSC-punten namelijk door de helft. Bij een derde plek worden ze door drie gedeeld. etc. (Tot slot worden alle punten extra door tien gedeeld, maar dat heeft geen invloed op de stand omdat dat voor alle punten gebeurt)

Ik snap de gedachte erachter wel. Op zo'n ranglijst wil je 'winnaars' belonen en niet 'puntensprokkelaars' die een lange carrière hadden en veel ereplaatsen behaalden. Maar het betekent in de praktijk dat Tim Merlier met twee etappezeges nu al 20 punten heeft binnengehaald. Dat is meer dan de 19 punten die de nummer twee van het eindklassement straks krijgt. Dus ja, sprinters worden overgewaardeerd.

Als je alleen de Nederlanders eruit pikt, dan staat Groenewegen zevende. Voor o.a. Hennie Kuiper, Erik Breukink, Erik Dekker en Tom Dumoulin. Dat zegt eigenlijk alles.

Voor Wilco Kelderman pakt deze manier van rekenen ook niet heel gunstig uit. smiling smiley Hij komt nog maar nét voor Kenny van Hummel en Theo Bos uit.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/07/2026 11:57 door Meneer 60%.
Horsie is back 14 juli 2026 16:16
Er zijn leugens, verdomde leugens en er zijn statistieken is een bekend gezegde.
Nr. 1 blijft de GOAT Geit, die iedereen op 500m afstand wil hebben. De kannibaal, die met recht deze titel mag dragen. Bijna twee keer zo veel punten als Pogacar.

Zulke wereldranglijsten zijn gebaseerd op kwantiteit, dus het rijden van veel wedstrijden om punten te kunnen vergaren. Vergelijk dat eens met de twee beste (algemeen geredeneerd) rijders van deze tijd, Pogacar en van der Poel. Hoeveel wedstrijden hebben ze dit jaar nou gereden?

In de atletiek kun je nog populairwetenschappelijk punten toekennen aan prestaties, die normaal niet met elkaar te vergelijken zijn en er een ranglijst van maken.
lodjan 14 juli 2026 18:26
Dank voor deze duiding. Wel degelijk vertekend dus.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen