Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

De Tour moet juist later op de dag om de hitte te ontlopen

Gepost door Andere Peter 
Andere Peter 14 juli 2026 23:48
Tot mijn verbazing zie ik in de media twee manieren om de zorgen dat de Tour in de toekomst de toenemende hitte ontloopt. En ze zijn beiden even kansloos. De Tour zal nooit naar een andere maand gaan. Juli zit ingebakken in Franse cultuur. De Tour werd juist groter dan bv Giro dankzij die vakantiemaand. En in de helft van de jaren is er geen voetbal. Ritten in de ochtend zijn kansloos. Dat vernietigt het verdienmodel door de tv-kijkers weg te jagen.

Maar wat veel kansrijker is en wat volgens mij in de komende jaren onherroepelijk zal gebeuren, dat is juist later op de dag starten. Ritjes van maximaal een uur of 4-5 bieden de kans om te starten om 16:00 à 17:00 uur en nog bij daglicht te finishen. De renners zullen dan starten met koelvesten etc. Sterker nog: in navolging van Formule-1 kun je ook in het donker finishen, op een traject dat echt goed verlicht is. Mooie beelden. Nog meer naar prime-time. Nog later starten en nog koeler rijden.

Het slaapritme van de renners zal veranderen, maar dat is te doen. Het historische argument dat de Tour dan de avondspits in de weg zit gat niet meer echt op. De Tour is namelijk al steeds later in de middag gaan finishen en zit al in de avondspits. En ik zie sprintetappes om veiligheidsredenen veelal toch liever niet in een binnenstad finishen.
Horsie is back 15 juli 2026 00:29
Chef Arbo meldet sich zu Wort. Grappeke.

De maand veranderen is geen optie.
Later starten zou kunnen, maar toch niet zo veel later? Je wilt toch niet om 22.00 uur finishen en om 02.00 in bed liggen.

Overigens om 16.00 of 17.00 uur starten in een super hittegolf is ook een crime. Nu starten ze doorgaans anderhalf uur na het tijdstip, dat de stralingswarmte het sterkst is en finishen de besten althans na gemiddeld 4 uur. De dagelijkse gang van de temperatuur stopt echt niet om 12 uur. Denk toch, dat er weinig ruimte is.

Dan Bigham testte vóór zijn WUR poging hoeveel invloed het oplopen van de kerntemperatuur (indoor) heeft op de wielerprestatie en dat treedt vrij vlot in. Hogere temperaturen leiden niettemin automatisch tot vermindering van de luchtweerstand. Toch zie je bij het WUR geen temperaturen richting 40 graden, alhoewel het sec meer dan een halve kilometer zou opleveren. Afgezien van de praktische bezwaren wordt ook ernstig rekening gehouden met de trade-off tussen winst van minder luchtweerstand en verlies door het te snel en sterk oplopen van de kerntemperatuur. Zoals op grote hoogte met verminderde luchtweerstand maar ook het verminderde zuuropnamevermogen.

Theo de Rooij (voormalig TDF renner) heeft op zijn Facebookpagina ook wel een aantal relativerende opmerkingen.
Wanny 15 juli 2026 09:03
Het zou ook kunnen helpen als er na de etappe niet ellenlange verplaatsingen zijn, maar je gewoon een heel groot camperpark hebt waar de ploegen verblijven en de renners slapen. Dan is het al minder erg dat ze wat later binnen komen.
Brieske 15 juli 2026 16:01
Of gewoon ritjes van max 80km, ben oprecht benieuwd hoe dat uitpakt.

Groet
Aerts 15 juli 2026 16:08
Dit vind ik een leuk idee. Blijven er ook meer hotels over voor publiek.

Maar met zo'n park kun je inderdaad om 19.00/20.00 uur finishen. Douchen, eten, masseren en 22.30 kun je naar je campertje toe. Misschien zelf 23.00. Maar als je dan kan uitslapen tot 09.00 dan lijkt me dit geen probleem.
Horsie is back 15 juli 2026 17:29
De Baloise Ladies rijden alvast een proef. Startom 18.00 uur. smiling smiley
Andere Peter 15 juli 2026 19:09
Ik denk aan een lineair geprogrammeerde finishtijd van ca 20:30 uur. Dan is er bij vertraging nog wat marge met daglicht. Op goed verlichte parcoursen zou het slot best bij invallende duisternis kunnen (ooit gewoonte bij Parijs-Tours). Misschien wel ooit met verplichte lampjes op de fiets. Voor mijn patrt lichtgevende sponsornamen op de het shift.

Ik denk dat er in principe niets mis is met renners die om 2:00 uur in bed liggen. Mits dat een vast ritme is. Dagelijks slapen (er is op steeds meer plaatsen airco) van pakweg 2:00 tot 10:00u. Pas daarna ontbijten en het hele voorbereidingsritme. Dat is niet gekker voor je bioritme dan naar Canada of Azië vliegen voor een paar koersen. Uiteraard zullen renners in de laatste week van de Tour zich al gaan voorbereiden door steeds wat later te gaan slapen. En ik denk dat een slimme inspanningsfysioloog die mannen ook al vaker in de avonduren laat trainen. Je kunt hieraan wennen.
Tinuz 16 juli 2026 01:15
Om te beginnen lijkt het me niet verstandig om te starten in de bakoven van Frankrijk, en daar 1,5 week blijven rondcirkelen.
Latino 16 juli 2026 15:39
Minder broeikasgassen uitstoten en meer CO2 uit de lucht halen (bomen planten) zijn ook opties.
Cecchini 16 juli 2026 16:21
Dat vinden de populisten onder ons veel te veel dom gelul.
Tinuz 16 juli 2026 16:36
De populisten stoken liever volle bak in de biomassacentrales met jaarlijks zo'n 14 ton. Zoek maar eens even hoeveel CO2 dat geeft, ouwe populist.
Andere Peter 17 juli 2026 22:12
Andere Peter 17 juli 2026 22:18
-

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/07/2026 22:18 door Andere Peter.
Andere Peter 17 juli 2026 22:19
Te klassiek gedacht. Inmiddels is in juli tweederde van Frankrijk zo warm als vroeger het Centraal Massief was. Langs de Atlantische kust gaat het nog. Landinwaarts is het alleen in het Noorden soms nog uit te houden. Maar eigenlijk is alles landinwaarts in juli doorgaans snikheet.

Daarnaast: ASO heeft het streven om minstens ééns per 4 jaar alle departementen aan te doen met op zijn minst een passage. Om vooral de ronde van heel Frankrijk te blijven. Dat hebben ze decennia lang gedaan en ik meen dat dit nog steeds geldt.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/07/2026 22:19 door Andere Peter.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen