Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

113th Tour de France (2.UWT) Stage 11 » Vichy › Nevers (161.3km)

Gepost door Cecchini 
Cecchini 15 juli 2026 00:52

Algemeen klassement na etappe 10
1. Tadej Pogacar (Slo)
2. Jonas Vingegaard (Den) + 3:36
3. Remco Evenepoel (Bel) + 4:06
4. Juan Ayuso (Spa) + 4:22
5. Paul Seixas (Fra) + 4:35
6. Florian Lipowitz (Dui) + 4:44
7. Isaac del Toro (Mex) + 5:08
8. Mattias Skjelmose (Den) + 5:45
9. Lenny Martinez (Fra) + 6:34
10. Tom Pidcock (Gcool smiley + 11:49

Eric Leman wint in 1971 in Nevers de massasprint voor Karstens en Godefroot
Wanny 15 juli 2026 13:51
Spannend of het vandaag tot een massasprint komt of niet...
De zwarte trui 15 juli 2026 14:53
De PiPo's lijken hun financiën op orde te hebben voor 2027 en 2028. Post NL verlengt en er komen meer rozijntjes. Ze leggen 4 jongelingen vast, sprinter De Ceuster, Mees Vlot, Jugen Zomermaand en Vanhuffel, alle 4 komen uit de opleidingsploeg.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/07/2026 14:54 door De zwarte trui.
Cecchini 15 juli 2026 14:57
Roman Dier 15 juli 2026 15:04
Vooral de laatste 2 lijken me prima aanwinsten. Talent genoeg. Van Huffel de pure klimmer, Zomermaand iets minder klimmer, maar meer allround. Mees Vlot zal voor de breedte zijn en De Ceuster kan aardig sprinten, maar zijn overgang vind ik nog wat vroeg.

Jakobsen zal vertrekken, Van Uden gaat naar Alpecin en Bittner naar Pinarello. Van den Berg, Roosen, Welten vraagtekens. Wellicht dat Julius blijft. Eekhoff en Barguil lopen qua contract ook af, met hen lopen de gesprekken nog.
Contracten van Degenkolb, Faure Prost, Flynn, Knox, Koerdt, Markl en Renard-Haquin lopen ook af.
Degenkolb heeft dacht ik verlengd. Flynn en Knox: strik erom en snel weg doen. Markl en Faure Prost zijn mogelijk blijvertjes, Renard-Haquin zou ik zeker behouden.

Misschien wat tips uit Nederlandse hoek: Ryan Gal en Otto van Zanden.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/07/2026 15:48 door Roman Dier.
Wanny 15 juli 2026 15:30
Julius is nog wel een aardige renner die je er prima bij kunt hebben. Kun je ook in veel koersen wel opstellen.

Barguil is bijna 35 en daar zou ik niet meer mee verder gaan.

Eekhoff is een lastige situatie. Die jongen kan prima fietsen maar op de een of andere manier is ie maar beperkt inzetbaar. Als je zeker weet dat ie het hele jaar fit is, lijkt het mee no brainer om te verlengen. Als het op en af blijft gaan, kun je beter investeren in anderen.

Roosen en Welten zijn wellicht opties om in het project Biesterbos mee te laten draaien. In potentie zijn ze daar goed genoeg voor, alleen ook weer veel blessures gehad de laatste tijd.
De zwarte trui 15 juli 2026 16:57
Boegeroep tegenover Tadej Pogacar ergert ook rivalen: "Het is niet fair en dit mogen we niet aanvaarden".

Wat een wereldvreemden zijn die wielrenners toch ook. Blijf vooral weg uit een voetbalstadion. Heerlijk toch soms, een striemend fluitconcert of hartstochtelijk uitgejouwd worden door het thuispubliek. Sfeer noemen we dat. Boe roepen is prima. Handjes en roggels en bekers pis thuis houden.
Wanny 15 juli 2026 17:16
Niet slim gedaan door Decathlon. Grote kans op ritzege laten liggen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/07/2026 17:18 door Wanny.
De zwarte trui 15 juli 2026 17:29
Denk dat ze net 1 mannetje te vroeg / te kort kwamen. Of Kooij mist de bluf (het gif grinning smiley) om wel van (te) ver de sprint aan te gaan, met risico dat er nog iemand overheen komt. Gegokt en verloren.
Wanny 15 juli 2026 17:33
Dat tweede zou weleens kunnen. Kooij liet zich eerder deze Tour ook al verrassen door Merlier die van achter kwam.

De snelheid heeft ie wel.
Horsie is back 15 juli 2026 17:34
Sprinten met een hypermoderne bandwagon is zo gemakkelijk nog niet.

191 km met gemiddeld 50,91 km/h ook nog eens snelste Tour etappe ooit.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/07/2026 17:40 door Horsie is back.
Meneer 60% 15 juli 2026 17:40
Volgens Dumoulin doet Kooij niets fout, maar volgens mij laat hij hier een enorme kans om te winnen liggen. Dat er een gaatje met Bol ontstond was juist fijn. Als hij naar dat wiel sprint en gelijk doortrekt, heeft hij zoveel snelheid, dat hij volgens mij met voorsprong wint. En hij kreeg een herkansing toen Wearenskjold kwam. Als hij iets eerder naar dat wiel sprint, wint hij ook.

Het gebeurt in split-seconds. Weet ik ook wel. Dus ik het vergeef het hem winking smiley. Maar een gemiste kans is het zeker, vind ik.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/07/2026 17:41 door Meneer 60%.
De zwarte trui 15 juli 2026 17:50
Philipsen gedeclasseerd.
Roman Dier 15 juli 2026 17:53
Slaat nergens op. Hij komt in aanraking met uitzakker van tongue sticking out smileyicnic, maar doet niets verkeerd. Belachelijke beslissing. Of het moet voor een ander, niet zichtbaar vergrijp zijn?
Wanny 15 juli 2026 17:56
Meneer 60% Schreef:
-------------------------------------------------------
> Volgens Dumoulin doet Kooij niets fout, maar
> volgens mij laat hij hier een enorme kans om te
> winnen liggen. Dat er een gaatje met Bol ontstond
> was juist fijn. Als hij naar dat wiel sprint en
> gelijk doortrekt, heeft hij zoveel snelheid, dat
> hij volgens mij met voorsprong wint. En hij kreeg
> een herkansing toen Wearenskjold kwam. Als hij
> iets eerder naar dat wiel sprint, wint hij ook.
>
> Het gebeurt in split-seconds. Weet ik ook wel. Dus
> ik het vergeef het hem winking smiley. Maar een gemiste kans
> is het zeker, vind ik.

Zeker een grote gemiste kans, want hij was gewoon de snelste nu Merlier niet aan sprinten toe kwam.

Het gekke is dat ie bij zijn etappewinst juist won omdat ie vroeg aan ging. En nu is ie de laatste sprints net te afwachtend.
Roman Dier 15 juli 2026 18:00
Dumoulin heeft gelijk. Optisch geef ik jou overigens gelijk, maar dat is wat wij zien. Rationeel werkt het in het koppie van een renner anders: hij moet beslissen in een split second.

Kooij ziet 1 ding: Bol trekt hard aan en niemand volgt.
Hij ziet vervolgens Stuijven uitzakken en denkt aan Merlier die achter hem zit. Daarom reageert hij niet meteen. Zijn gedachte was tweeledig: als ik niets doe wint Cees wellicht en als ik mee spring komt Merlier er weer over. En dat in een wink of an eye. Zelfs als je maar een nanoseconde nadenkt ben je te laat.
Als je louter op intuïtie sprint win je, daarom is de zege van Waerenskjold geweldig. Maar Kooij sprint niet intuïtief. Vrijwel niemand, zeker niet met een leadout. Daarom is de zege van de Noor ook zo mooi.

Koooj weet dat hij alleen een goede Merlier moet vrezen, de rest is minder snel dan hij. Merlier lijkt vermoeid, morgen weer een sprintkans in een lastiger etappe. Merlier uitwonen, plan uitvoeren en Kooij kan morgen zijn 2e zege bijschrijven.
lodjan 15 juli 2026 18:43
Declassering weer terug gedraaid.
Roman Dier 15 juli 2026 18:45
Terecht, maar wat een geklungel van de UCI. Er is al zo weinig geloofwaardigheid....
Meneer 60% 15 juli 2026 19:11
Bart de Wever heeft even gebeld met Christian Prudhomme. Philipsen reed een de meest cleane sprints van zijn carrière.
Andere Peter 15 juli 2026 19:16
Slingerde toch wel behoorlijk naar alle kanten. Dat lijkt mij wel verwijtbaar. Van je lijn afwijken. Nota bene tegen de flauwe bocht in. Ik zou hem hiervoor ook niet declasseren hoor.
Cecchini 16 juli 2026 00:20
Ondanks een ritzege is het voor Olav Kooij toch langzamerhand wel de Tour van de gemiste kansen. Tot 2x toe weigert hij de afgelopen dagen in het wiel van Cees Bol te volgen/springen. Waarom neem je hem dan mee als Lead-out ?
El Chaba2 16 juli 2026 01:14
Nou doe je hem volgens mij toch wel behoorlijk tekort, Cecchini.
Ten eerste is het pas de eerste keer dat hij in actie komt in de Tour met de beste sprinters ter wereld als tegenstanders.
En ten tweede doet hij dat ook nog in een nieuwe ploeg, waarin hij door een vrij zware blessure pas nauwelijks twee maanden weer in koers is.
Als je dan - tot nu toe - reeds een eerste en tweede plek hebt bereikt, ben je volgens mij juist heel erg goed bezig.
Roman Dier 16 juli 2026 08:15
thumbs up

Cecchini ziet alleen de gemiste kansen van Kooij, terwijl vrijwel elke sprinter (behalve de winnende) fouten maakt in de sprint. Iets met selectiviteit, ofwel op de man spelen. Don't like that.

Daarnaast: optisch heeft Cecchini dan weliswaar gelijk, maar een renner reageert in een nanoseconde. Dat vereist ervaring en ritme. En zoals jij terecht aangeeft, dat mist Kooij. Inderdaad, hij doet het voortreffelijk.
Tinuz 16 juli 2026 10:12
Kooij had Bol moeten volgen, zo simpel is dat mijns inziens. Nota bene een ploeggenoot die expliciet voor deze situaties in de ploeg zit. Niettemin is Kooij vrij goed bezig, maar het had makkelijk 2 x zo goed gekund.
Roman Dier 16 juli 2026 11:00
Vrij goed..... ik vind dat echt te weinig waardering voor een debutant.

4 sprints, waarvan 3 keer podium en 1 winst. Je zou voor minder!

Vanuit je luie stoel zie je alles. Erg makkelijk oordelen. De renner beslist in een nanoseconde. Heeft geen acteruitkijkspiegels. Momentum is meteen weg als je even nadenkt. Dat is geen falen, maar wielerlogica. Doet Merlier het ook fout, omdat hij als verreweg de snelste sprinter slechts 50% van de etappes die hij kan winnen, wint?
De kritiek op Kooij vind ik echt niet terecht. Hij heeft zijn zege binnen, is de 2e of 3e sprinter qua klasse hier (Merlier is sneller, Philipsen normaal gelijkwaardig) en wint 1 van de 4 sprintritten.....
Philipsen mag blij zijn dat hij geen Nederlander is. Luitjes als jij en Cecchini zouden hem tot op het bot hebben gefileerd. Vandaag wint hij wellicht en dan is ook zijn Tour geslaagd. Het gaat niet om een Belgisch semicriterium, maar om de belangrijkste race ter wereld met wereldtoppers. Enfin, nuff said....
Cecchini 16 juli 2026 11:22
Tot op het bot gefileerd? Ik zeg dat hij juist heel goed rijdt, maar kansen heeft gemist, meer dan iedere sprinter. Merlier heeft inderdaad ook wel eens slecht gepositioneerd gezeten, maar Philipsen is duidelijk minder dan Merlier en Kooij. Die heeft ook niet echt fouten gemaakt, gewoon niet goed genoeg, en dat heeft hij en zijn ploegleider zelf ook gezegd. Kooij had volgens mij deze Tour geschiedenis kunnen schrijven met wel 3 ritzeges. Hij zat meerdere keren goed gepositioneerd maar weifelde teveel op momenten dat dit niet moest.Je moet je kansen pakken als ze er zijn. Frank van den Broek kan er over meepraten. Volgend jaar staan er weer andere en misschien betere sprinters (Magnier bv) waarschijnlijk aan de start, en is het maar de vraag of de ploeg van Seixas geen andere keuzes maakt. Kooij heeft dan wel een klote voorseizoen gehad, maar toch al de nodige koersen vooraf de Tour gereden en gewonnen, dus was volgens mij klaar voor de Tour. Merlier heeft het hele voorjaar ook niet of nauwelijks gereden.
Cecchini 16 juli 2026 12:31
Dit is waarom Decathlon CMA CGM zo baalt van tweede plek Kooij: 'Gaat echt heel veel pijn doen'
doorGauthier Ribeiro / Indeleiderstrui

Nét niet woensdag voor Olav Kooij in etappe 11 van de Tour de France. Søren Waerenskjold werd namens Uno-X de grote verrassing in de sprint, terwijl de Nederlander net daarachter tweede werd. In de Leiderstrui trok meteen na afloop naar de bus van Decathlon CMA CGM, waar een teleurgestelde Mark Renshaw zijn verhaal deed.

Waerenskjold verrast favorieten in bizarre sprintfinish Tour de France

Dat de Australiër ervan baalt, is te zien. En dat is logisch, natuurlijk, daar de sprintcoach van Decathlon zijn kopman nét naast een tweede zege in deze Tour de France zag grijpen. 'That one is really gonna hurt', vatte hij in zijn allereerste zin eigenlijk meteen de teleurstelling samen.
Waarom deze zoveel pijn doet, zullen de mensen die de sprint hebben gezien wel begrijpen. Renshaw legt het in zijn eigen woorden uit. 'Ik denk dat hij hier vandaag gewoon het snelste was. Toch won hij niet. Hats off naar Waerenskjold, die het initiatief nam om als eerste te springen. Hij was echt heel sterk. Toch gaat deze echt pijn doen.'

De sprint was behoorlijk chaotisch, met onder meer Cees Bol die in de slotkilometer plots een gaatje had. Wat gebeurde daar precies? De sprintcoach kan er nog niet veel over zeggen. 'Ik heb nog niet de debriefing gedaan met Olav, dat zal ik op de terugweg doen. Dan zullen we zien wat er precies gebeurde.'
Toch wijst de Australiër naar een moment. 'Dat klein moment van twijfel, daarvan zagen we al dat dat ons het resultaat kost. We gaan het nabespreken en komen morgen sterker terug', klinkt het vol vertrouwen. Dat heeft Kooij ook. 'Hij sprint al met zelfvertrouwen. Hij heeft hier ook al gewonnen, dus hij zou zelfs nog zelfverzekerder moeten zijn.'

Decathlon weet: 'Morgen laatste pure sprint van deze Tour de France'
Ook zag Renshaw zijn ploeg keurig voor de dag komen. 'Het team was echt heel goed vandaag. Olav had echt de benen om te winnen.' Maar, weet de ex-renner: 'Dat is het mooie aan de sprint: de beste wint niet altijd. Waerenskjold was echt heel, heel sterk vandaag. Hij had de timing echt perfect geregeld. Hij ging van ver aan en toen won hij. Chapeau aan hem en Uno-X.'

In uitstekend Frans legt Renshaw nog eens de magie van het sprinten uit. 'Het is altijd de timing en de positionering in de finale. Hij zat echt goed, maar er mist een halve seconde. Zo gaat dat in een sprint.' Daarvan komt er morgen nog eentje, als er in Salon-sur-Saône weer een spurt staat te wachten. 'Daar ligt weer een kans, dus we gaan hergroeperen.'

'We zullen de finale van vandaag bekijken en daar de positieve punten uit pikken. Ook de mindere dingen', aldus Renshaw, die weet: 'Morgen is het de laatste pure sprint van deze Tour de France. Ik zal de ploeg morgenochtend motiveren, om met Olav de tweede overwinning te behalen. Daarna zijn er nog andere ambities in deze Tour.'
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen