Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Tour Femmes

Gepost door lodjan 
lodjan 01 augustus 2026 12:07
Peiling
Wie gaat winnen?
Alleen geregistreerde gebruikers mogen deelnemen aan deze peiling.
Er zijn 12 stemmen ontvangen.
Prevot 6

50%
Vollering 2

17%
Vd Breggen 1

8%
Blasi 2

17%
Reusser 0

0%
Longo Borghini 0

0%
Niewiadoma 1

8%
Pieterse 0

0%
Niedermaier 0

0%
Iemand anders, namelijk: 0

0%

In 9 dagen van Lausanne naar Nice.
Roman Dier 01 augustus 2026 12:26
Heb voor Blasi gestemd.
Ik weet dat ze in haar ploeg wat naar de achtergrond is geschoven, maar als ze klimt zoals ze kan en haar tijdrit ook weer in orde is houdt niemand haar tegen. Vollering en Ferrand Prévot uiteraard ook kanshebber, en wie weet doen Reusser, Niedermaier en Van der Breggen nog mee in de strijd om het podium.
Longo B, Niewiadoma en Pieterse: nee. Lijken me geen kanshebber. ik zou er eerder Isabella Holmgren bijzetten.
Meneer 60% 01 augustus 2026 12:59
Gestemd voor PFP. Koningin van het pieken. En Visma heeft haar minutieus klaargestoomd voor de tijdrit.

Heb er wel zin. Mooi parcours. En behoorlijk onvoorspelbaar als het om het eindklassement gaat.
Cecchini 01 augustus 2026 13:24
Horsie is back 01 augustus 2026 14:23
PPFP is de nieuwe afkorting: Project Pauline Ferrand-Prévot. Wie herinnert zich niet de ravage, die ze vorig jaar in de voorlaatste etappe aanrichtte op de Col de la Madeleine, waar favoriete Demi Vollering ook effectief de TDFF verloor? Naar verluidt is Demi Vollering ditmaal ook mentaal gegroeid en zou je haar nu meer kans moeten toedichten. Maar dit jaar hebben we de kale berg, de Mont Ventoux in plaats van de Col de la Madeleine.

We hebben ook de kennismaking in een grote ronde van de op één na oudste renster met de op zeven na jongste renster.

PFP 53 kg, Vollering 57 kg, Vos 58 kg.
De vraag: hoe groot was het verschil voor hen, twee maanden geleden.

Wie er wint? Anna van der Breggen zal het beter doen, Marlen Reusser heeft zeker opbeurende papieren, maar het zal naar verwachting toch wel gaan tussen PFP en Vollering. We kijken wel.
Cecchini 01 augustus 2026 14:36
Blasi er maar bijzetten?
Horsie is back 01 augustus 2026 15:30
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> Blasi er maar bijzetten?

Kan. Iedereen weet nu wel wie ze is.
De zwarte trui 01 augustus 2026 18:10
Wiebes met een Poeltje. Lekker grondrollen
Roman Dier 01 augustus 2026 18:47
Ik had dit niet van Wiebes verwacht. Bij de 10 beste rensters op de slotklim en het ook zo gemakkelijk afmaken. Als sprinter en als puncher niet te verslaan momenteel. Vos en Kopecky vielen mij dan weer tegen. En Vollering pakt al wat tijd op al haar concurrentes, behalve Le Court.
Blasi, Niedermaier en Van der Breggen toch 12 seconden aan de broek. Zal wellicht niet beslissend zijn, maar je kunt ze maar vast hebben.
Eindhovuh 01 augustus 2026 19:30
Wiebes erg indrukwekkend inderdaad. Weinig echt aanvallen, maar toch aardig uit elkaar gereden.
Horsie is back 01 augustus 2026 19:38
Lorena Wiebes wilde om diverse redenen vandaag haar gram halen en was daarom zo gezegd meer dan normaal gemotiveerd om te winnen.
De klim was onregelmatig en in de groep hielden ze elkaar vrij lang in evenwicht. Werd er (uit tactische motieven) niet doorgereden en de laatste 600m waren helemaal in het voordeel van Wiebes, die haar exceptionele anaerobe vermogen nu volledig kon uitspelen.

In een individuele klim zou Wiebes het niet gered hebben, omdat ze dan niet meer zo (onevenredig) veel kan profiteren van de slipstream.
Marianne Vos is wel 39 en je kunt van haar niet meer de explosiviteit van weleer verwachten. Cauberg 2012.
Lotte Kopecky is al een hele tijd, voor haar status althans, niet meer zo vaak op de afspraak. Uiteindelijk is elke topper een passant en de karavaan trekt verder.
Horsie is back 01 augustus 2026 19:43
Slechts 8 seconden verschil tussen de eerste 18 in een 2,6 km lange klim van 4,6%.
Is er iemand, die denkt als dit ook na de voorafgaande belasting een individuele klim geweest zou zijn, hetzelfde verschil zou zijn ontstaan?
Mooie overwinning van Lorena Wiebes, daar niet van.
Cecchini 02 augustus 2026 02:09
De verkering met Axel heeft Lotte sportief gezien nog niet veel opgeleverd.
Cecchini 02 augustus 2026 17:36
Stage 2 » Aigle › Geneva (147.9km)

Algemeen klassement na etappe 1
1. Lorena Wiebes (Ned)
2. Kim Le Court (Mau) + 0:04
3. Demi Vollering (Ned) + 0:06
4. Puck Pieterse (Ned) + 0:10
5. Noemi Rüegg (Zwi) z.t.
6. Elisa Longo Borghini (Ita) z.t.
7. Kasia Niewiadoma (Pol) z.t.
8. Pauline Ferrand-Prévot (Fra) z.t.
9. Cédrine Kerbaol (Fra) z.t.
10. Marlen Reusser (Zwi) z.t.

Roman Dier 02 augustus 2026 19:02
2e rit: wat jammer voor Riejanne Markus. Prachtige solo, 400 meter voor de meet was ze er pas aan. SD WOrx kreeg het met Bredewold en Kopecky niet dicht, LIV moest het laatste gat dichten voor Paternoster. at Wiebes daarna liet zien was fenomenaal. Vanuit 8e positie winnen met 7 lengtes voorsprong. Je zou als opponente voor minder de handdoek werpen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/08/2026 19:03 door Roman Dier.
Horsie is back 03 augustus 2026 12:38
De grote vraag voor vandaag: Overleeft Lorena Wiebes de eerste klim?
Verder zie ik op de muur: Controversy erupts ahead of TT (tijdrit dinsdag). De geest van Jan-Willem waart rond: Padded Bra and Marginal Gains. Chest Fairing.
De zwarte trui 03 augustus 2026 13:51
In de geest van JW (en inmiddels vele anderen), Markus schijnt gisteren 2 waarschuwingen gekregen te hebben omdat ze met haar polsen het stuur raakte en/of daarbij haar remgrepen niet voldoende vast had. Zij is daarom maar onderin de beugel gaan rijden, wel tegen een aero penalty. Heeft dit haar de zege gekost?
De zwarte trui 03 augustus 2026 13:53
Een andere grote vraag hoeveel rensters heeft Lotto straks nog aan de meet, 1 of 2? Starten met 6 debutanten die het niveau niet aan kunnen wie verzint dat.
Cecchini 03 augustus 2026 17:11
Andries begrijpt niets van het vrouwen wielrennen. Ik ook niet.
Cecchini 03 augustus 2026 17:47
Dat vrouwen wielrennen is af en toe een soort comedy Capers.
Meneer 60% 03 augustus 2026 18:01
Prachtige solo van Haugset. 85 kilometer. Kopecky leek aan te gaan sluiten, maar met de Noorse in zicht viel ze ineens helemaal stil. Hongerklopje of hitte-probleem?

In het peloton oogde Vollering sterk. PFP iets minder. Anna van der Breggen een heel stuk minder.
De zwarte trui 03 augustus 2026 18:08
Ze had het over kramp.
Roman Dier 03 augustus 2026 18:55
Magnifiek, echt. Haugset had ook krampen en Kopecky naderde tot 10 seconden. Ik gaf er geen eurocent meer voor, maar ze trapte er dwars doorheen. Prachtige zege, sterk om Kopecky (hoewel niet top) af te houden.
Roman Dier 03 augustus 2026 18:57
Lotto gaf eerst aan dat de rensters ziekjes waren, maar dat bestempelde ik meteen als vrij ongeloofwaardig. Meert is gevallen, pech, maar de andere 3 konden door de combinatie van hitte en jeugdige onervarenheid gewoon niet mee. De ploeg geeft dat nu ook zelf toe.
Horsie is back 03 augustus 2026 19:09
Roman Dier Schreef:
> Magnifiek, echt. Haugset had ook krampen en Kopecky naderde tot 10 seconden. Ik gaf er geen eurocent meer voor, maar ze trapte er dwars doorheen. Prachtige zege, sterk om Kopecky (hoewel niet top) af te houden.

Had net een lang persoonlijk telefoongesprek. Was niet tot me doorgedrongen, dat ze er zo dicht opzat..
Een subtopper, die op haar zevenentwintigste (net als Pogacar) haar tweede overwinning behaalt. Begrijpt U wat U leest? grinning smiley
Het was gemiddeld 32 gr C. Dus een hitte etappe met 2413 hoogtemeters.
Roman Dier 03 augustus 2026 19:13
Ik begrijp nooit wat jij schrijft. Ik houd enorm van cryptogrammen, maar deze ontwar ik niet. Ligt vast aan mij.
Roman Dier 03 augustus 2026 19:18
Het klopt, vrouwen wielrennen, maar het gaat om vrouwenwielrennen. smileys with beer

Overigens eens, Lamain snapt dat inderdaad niet. daarom kijk ik naar Sporza, hoewel dat vandaag ook een klucht was.
Ruben van Gucht is een chauvinist pur sang. Niet echt erg, maar hij ging te ver. Kopecky werd met hoop, vrees, gejuich, superlatieven en gezucht begeleid. Gezucht vooral toen hij pas lang na Ine Beijen door had dat Kopecky het niet ging redden.
Voor mij is hij voortaan Ruben van Zucht.

Overigens om positief af te sluiten: wel goede informatie, zeker door de schakeling met Marijn de Vries en Maarten, terecht kritisch op Lotto, miste meteen Zigart, gaf toe dat ze het lossen van Van der Breggen gemist hadden en zijn samen doorgaans prima te pruimen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/08/2026 19:18 door Roman Dier.
Horsie is back 03 augustus 2026 19:24
Roman Dier Schreef:
> Ik begrijp nooit wat jij schrijft. Ik houd enorm van cryptogrammen, maar deze ontwar ik niet. Ligt vast aan mij.

Ik suggereer, bedoel het uiteraard niet zo, dat Haugset net als Pogacar op 27-jarige leeftijd nu twee overwinningen heeft behaald. De tegenstelling kan niet groter zijn.
Horsie is back 03 augustus 2026 19:41
Op een gegeven moment werd er in de uitzending hardop gefantaseerd over de kansen van Marianne Vos op de gele trui. Daar kwam uiteindelijk niks van.

Haar palmares nog maar eens bekeken:

259 overwinningen van 780 wedstrijden;
468 podiumplaatsen van 780 wedstrijden; ook vandaag weer.
689 top-10 plaatsen van 780 wedstrijden; ook vandaag weer.
lodjan 03 augustus 2026 20:07
Bizar!
Is dat met of zonder veldrijden?
Horsie is back 03 augustus 2026 20:22
lodjan Schreef:
> Bizar!
> Is dat met of zonder veldrijden?

PCS doet alleen de weg.
Horsie is back 03 augustus 2026 20:50
Meneer 60% Schreef:
> Prachtige solo van Haugset. 85 kilometer. Kopecky leek aan te gaan sluiten, maar met de Noorse in zicht viel ze ineens helemaal stil. Hongerklopje
> of hitte-probleem?

Vandaag soms ook temperaturen richting 40 gr C. In het peloton is het koeler dan in je eentje. Sommigen vinden, dat vluchters wel eens bevoordeeld worden door de constant in de buurt zijnde motoren. Waar de meesten vaak aan voorbijgaan is het gegeven dat vluchters soms eerst vele minuten cadeau krijgen.
>
> In het peloton oogde Vollering sterk. PFP iets minder. In gebrek aan suikers, las ik op twitter. Anna van der Breggen een heel stuk minder. "Waar is Anna? riep iemand op twitter, je staat wel bij mijn favorieten".

Hitte gewenning wordt een groter thema. Niet alleen bij het WUR, maar ook in het wegwielrennen.

De tijdrit morgen werpt allicht al zijn schaduw vooruit, maar dan zijn er nog altijd 5 racedagen.
Cecchini 04 augustus 2026 00:05
Marianne Vos weer in de terechte hoofdrol bij de Avondetappe. Bescheiden als altijd, maar feitelijk dé grondlegster van het huidige succes van het vrouwenwielrennen. Ze vindt ook dat er niet zoveel gezeikt moet worden over de hitte (“valt best mee”) en ze is realistisch. Namelijk geen wens om een Tour van langer dan 10 dagen te rijden, ook beseffend dat de vakantie periode de meest geschikte periode voor Tour is, ook al is het dan heet , en de vrouwen nog lang niet aan de mannentour kan tippen. Gelukkig wist ze ook de tranentrekkende pogingen van Dionne heldhaftig te ontwijken. Wereldwijf.
Horsie is back 04 augustus 2026 12:47
Cecchini Schreef:
> Marianne Vos weer in de terechte hoofdrol bij de
> Avondetappe. Bescheiden als altijd, maar feitelijk
> dé grondlegster van het huidige succes van het
> vrouwenwielrennen. Ze vindt ook dat er niet zoveel
> gezeikt moet worden over de hitte (“valt best
> mee”) en ze is realistisch. Namelijk geen wens
> om een Tour van langer dan 10 dagen te rijden, ook
> beseffend dat de vakantie periode de meest
> geschikte periode voor Tour is, ook al is het dan
> heet , en de vrouwen nog lang niet aan de
> mannentour kan tippen. Gelukkig wist ze ook de
> tranentrekkende pogingen van Dionne heldhaftig te
> ontwijken. Wereldwijf.

Heldhaftig omschreven.

De tendens om in de sport afstanden gelijk te schakelen met de mannen is op zich prima en soms noodzakelijk.

Marathon hardlopen voor vrouwen heeft nog maar een korte geschiedenis.
In het baanwielrennen van 500m naar 1000m; 3000m naar 4000m. Mooi.
In het schaatsen echter niet van 5000m naar 10000m. Realistisch.
Grote ronden van 9 dagen naar 14 dagen met een rustdag kan op termijn, maar is nu niet realistisch.

Het gaat natuurlijk of een sport met de hele entourage als geheel iets reëel aankan.
De zwarte trui 04 augustus 2026 13:03
Vandaag lekker tieten kijken. Die controle komt toch wel in beeld? Kim Catsow zegt van Dijk had op de OS een push-up met ++ vulling aan.

Sorry Marc Madiot heeft mijn account gehackt?!
Cecchini 04 augustus 2026 13:11
Cecchini 04 augustus 2026 13:31
Stage 4 (ITT) » Gevrey-Chambertin › Dijon (21km)

Algemeen klassement na etappe 3
1. Sigrid Haugset (Noo)
2. Kim Le Court (Mar) + 2:02
3. Demi Vollering (Ned) + 2:06
4. Noemi Rüegg (Zwi) + 2:10
5. Marianne Vos (Ned) z.t.
6. Cédrine Kerbaol (Fra) z.t.
7. Elisa Longo Borghini (Ita) z.t.
8. Kasia Niewiadoma (Pol) z.t.
9. Puck Pieterse (Ned) z.t.
10. Pauline Ferrand-Prévot (Fra) z.t.

11. Marlen Reusser (Zwi) z.t.
12. Niamh Fisher-Black (NZl) + 2:15
13. Paula Blasi (Spa) + 2:18
15. Isabelle Holmgren (Can) z.t.
16. Antonia Niedermaier (Dui) z.t.
18. Anna van der Breggen (Ned) z.t.

Lotte Kopecky in lone pursuit of Sigrid Haugset on stage 3 at Tour de France Femmes 2026 (Image credit: Getty Images)

Belangrijkste starttijden
15:51 - Franziska Koch
16:03 - Mischa Bredewold
16:29 - Zoe Bäckstedt
16:32 - Riejanne Markus
16:39 - Lotte Kopecky
16:42 - Dominika Włodarczyk
16:54 - Anna van der Breggen
16:58 - Antonio Niedermaier
17:00 - Isabella Holmgren
17:04 - Paula Blasi
17:06 - Niamh Fisher-Black
17:08 - Marlen Reusser
17:10 - Pauline Ferrand-Prévot
17:12 - Puck Pieterse
17:14 - Kasia Niewiadoma
17:16 - Elisa Longo Borghini
17:18 - Cédrine Kerbaol
17:20 - Marianne Vos
17:22 - Noemi Rüegg
17:24 - Demi Vollering
17:26 - Kim Le Court
17:28 - Sigrid Haugset
Clavan 04 augustus 2026 14:06
Ik ben wel benieuwd naar deze tietrit……sorry, ik ga al in de hoek staan.
Horsie is back 04 augustus 2026 15:14
Gisteren was dus de race van Sigrid Haugset, 1 van de 138, of oorspronkelijker 1 van de 1000 uit haar geboortedorp.
In bijgaande link blijkt pas uit welk Noors hout ze is gevormd. Haugset
De zwarte trui 04 augustus 2026 15:30
In 2018 kwam de Tour de Cote d'Or (moest je zeker veel chocolade repen eten? hahaha) over het klimmetje. De KOM van een strava segment van een kleine 2 km aan 7%, beginnend bij de haarspelden staat op 4:10 benieuwd of er een dame bij in de buurt komt.
Horsie is back 04 augustus 2026 15:56
De zwarte trui Schreef:
> In 2018 kwam de Tour de Cote d'Or (moest je zeker veel chocolade repen eten? hahaha) over het klimmetje. De KOM van een strava segment van een
> kleine 2 km aan 7%, beginnend bij de haarspelden staat op 4:10 benieuwd of er een dame bij in de buurt komt.

Het record stamt uit 2015 met 5:15.
De Olympische kampioene Kristen Faulkner reed alvast 6:24. Mischa Bredewold 6:54.

Mischa moet nog starten. grinning smiley Ik heb dus een opwarmritje gezien. Geldt ook voor Faulkner.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/08/2026 16:07 door Horsie is back.
De zwarte trui 04 augustus 2026 16:04
Ja, die 5:15 is met borsten, de 4:10 zonder.
Meneer 60% 04 augustus 2026 16:35
Lieke Nooijen met een heel snelle tijd. Ruimschoots de snelste, terwijl er al best wat goede tijdrijders zijn geweest. Top-5, verwacht ik.
De zwarte trui 04 augustus 2026 16:41
De laatste in dit kader. Er is dus ruimte voor een ijzersterke shemale om het tijdrijden te gaan domineren? En mag dat dan volgens de UCI reglementen? Heimwee naar Rasmussen, die had zichzelf met deze kennis een (lichte) cup E aangemeten.
Meneer 60% 04 augustus 2026 16:43
Ook Sandrine Tas is wel even het vermelden waard. Was zes maanden en ongeveer 30 graden geleden de grote pechvogel van een bizarre Olympische 5 kilometer (schaatsen). Slechts 0,30 seconden van goud verwijderd, maar toch niet eens een medaille. Nu een keurige tijdrit. Voorlopig vijfde.

Zoë Backsted, al vele jaren op de voet gevolgd door onze Horsie, lijkt ondertussen heel hard te gaan.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/08/2026 16:45 door Meneer 60%.
Meneer 60% 04 augustus 2026 16:49
De zwarte trui Schreef:
> De laatste in dit kader. Er is dus ruimte voor een
> ijzersterke shemale om het tijdrijden te gaan
> domineren? En mag dat dan volgens de UCI
> reglementen? Heimwee naar Rasmussen, die had
> zichzelf met deze kennis een (lichte) cup E
> aangemeten.

Het NOS-artikel spreekt over 0,7 seconden per kilometer voordeel. Vraag me af of dat opweegt tegen het extra gewicht. Cup E weegt toch al snel 2 kilo, weet ik als kenner.
Horsie is back 04 augustus 2026 17:00
Dat scheelt op het vlakke nog wel een factor 10 (0,05 km/h versus, 0,7 km/h).
Meneer 60% 04 augustus 2026 17:02
Ook sterke Zoë haalt het niet, ondanks een motor die er af en toe erg dicht voor reed. Het tweede deel van Nooijen was ijzersterk. Ik ga iets geks zeggen: misschien kan ze hier wel winnen. Ik zie alleen Reuser en misschien Vollering nog als bedreiging. Maar misschien zie ik iemand over het hoofd.
Horsie is back 04 augustus 2026 17:06
Meneer 60% Schreef:
> Ook Sandrine Tas is wel even het vermelden waard.
> Was zes maanden en ongeveer 30 graden geleden de
> grote pechvogel van een bizarre Olympische 5
> kilometer (schaatsen). Slechts 0,30 seconden van
> goud verwijderd, maar toch niet eens een medaille.
> Nu een keurige tijdrit. Voorlopig vijfde.
>

Rechtuit schaatsen en fietsen bijt elkaar niet.

> Zoë Backstedt, al vele jaren op de voet gevolgd door onze Horsie, lijkt ondertussen heel hard te gaan. Niet snel genoeg.

Vond het wel kek, dat ze als tiener van 17 d'en Eddy op de 2 km virtueel al versloeg.
De zwarte trui 04 augustus 2026 17:13
Prevot zit als een mijnwerker op de fiets. Dat belooft!
Cecchini 04 augustus 2026 17:27
Weinig . Bijna anderhalf minuut langzamer dan Reuser. Dertigste tussentijd.
Meneer 60% 04 augustus 2026 17:28
Met een techniek die Tom Dumoulin waarschijnlijk pijn doet aan de ogen komt PFP niet vooruit. Reusser is wel op weg om Nooijen uit de hotseat te rijden.
De zwarte trui 04 augustus 2026 17:29
Het passen gisteren was dus een duidelijk teken aan de wand. Ze zit ook echt als een windvang op de fiets.
Meneer 60% 04 augustus 2026 17:44
Vollering bij de tussentijd al een minuut voor op PFP. En een halve minuut sneller dan Blasi. Die is op weg om goede zaken te doen.
Meneer 60% 04 augustus 2026 17:56
Vollering ook met een heel sterk tweede deel. Zelfs tikd teruggepakt op Reusser. Derde tijd. Bijna twee minuten gepakt op FPF.

Denk niet de Franse organisatie er volgend jaar nog een tijdrit ingooit. smiling smiley
De zwarte trui 04 augustus 2026 18:04
Gezien het parcours, haar houding en de temperatuur had Prevot beter met een normale helm gereden?

Reusser doet wat ze moet, Looien en Vollering sterk. Leuke uitgangsposities voor het bergop rijden straks.
Horsie is back 04 augustus 2026 18:34
Meer dan een decennium geleden werd PFP drie maal Nationaal Tijdritkampioen. Maar sindsdien moet het voor haar een spaarzame activiteit geweest zijn.

Maar los van dit alles:
zoals Magnus nooit een bergetappe heeft gewonnen, zo heeft iemand met een gewicht van 53 kg of minder op een snel parkoers nooit een tijdrit gewonnen.
Daar bovenop waren er al tekenen, dat ze niet in topvorm was. Het vrouwen wielrennen blijft zich ook verder ontwikkelen.
De Rogla-helmkeuze zal haar niet zo gedeerd hebben. Ze zat gewoon kwetsbaar op de fiets. Ook zij had ooit een bekkenslagader blessure.

Het bekende spreekwoord Het geheel is meer dan de som der delen kan ook wel eens minder zijn dan de som der delen.

Demi oogde wel fanatiek.

Slechts één rijdster ontbrak. Diagnose RED-S (verstoring energiebalans) en operaties o.a. (hernieuwd aan de) schouder.
Mijn advies: eerst maar eens het WUR in huis halen, voordat de Britten dat ergens in de komende jaren gaan doen.
Roman Dier 04 augustus 2026 19:20
Reusser zoals verwacht de winnares, maar Lieke Nooijen benadert haar tot op 4 seconden. Geweldige tijdrit van Nooijen! Reusser en Vollering en toch ook Niewiadoma zullen het meest tevreden zijn.
Met het oog op de Ventoux staat Vollering er prima voor. Reusser moet ze daar kunnen lossen, het gevaar zal van Blasi en wellicht nog Ferrand-Prévot komen, mits zij net zo goed klimt als in de Tour 2025.
De zwarte trui 04 augustus 2026 19:40
5.16 voor Faulkner. De KOM blijft staan (hadden de andere dames hun rit ook maar moeten uploaden).
Cecchini 04 augustus 2026 20:05
Horsie is back 04 augustus 2026 20:09
De zwarte trui Schreef:
> In 2018 kwam de Tour de Cote d'Or (moest je zeker veel chocolade repen eten? hahaha) over het klimmetje. De KOM van een strava segment van een
> kleine 2 km aan 7%, beginnend bij de haarspelden staat op 4:10 benieuwd of er een dame bij in de buurt komt.

Lotte Claes is de nieuwe QOM houdster. Eén seconde sneller. Kristen Faulkner met 5:16 meer dan een minuut sneller dan in de verkenning.
Niet iedereen post uiteraard. Naar schatting zal de beste tijd iets onder de 5:00 kunnen liggen.
De zwarte trui 04 augustus 2026 23:10
5.07 Elisa LB nu smiling smiley

Wachten tot Reusser of Vollering hun tijden uploaden...
Horsie is back 05 augustus 2026 00:21
PFP heeft een teleurstellende tijdrit afgewerkt. On the Move spraken ze er schande van, maar wie neemt hen nog serieus.
Op Google vond ik een berekening van het vermogen voor de tijd van Marlen Reusser. 318 Watt bij 70 kg is 4,54W/kg.
Schril aftekenend bij de iets meer dan 5 Watt/kg voor PFP vorig jaar tijdens een klim van ruim een uur.

Het vermogen in een tijdrit is echter primair absoluut, net zoals in een sprint.
Pauline moet om 318 Watt te rijden bij 53 kg precies 6 Watt/kg halen. Dan wordt het ineens plausibel waarom ze geen toptijd rijdt.

Hoeveel seconden ze dan daadwerkelijk heeft ingeleverd t.o.v. haar optimale mogelijkheden zullen we nooit te weten komen.

Dan Lorena Wiebes: 5 sec gemiddeld vermogen van 1272 Watt bij 60 kg dus 21,2 Watt/kg.
Meneer 60% 05 augustus 2026 08:48
> Het vermogen in een tijdrit is echter primair
> absoluut, net zoals in een sprint.
> Pauline moet om 318 Watt te rijden bij 53 kg
> precies 6 Watt/kg halen. Dan wordt het ineens
> plausibel waarom ze geen toptijd rijdt.

Ik snap niet zo goed waarom het gewicht van PFP zo'n grote rol speelt in jouw analyse. Haar 53 kilo is in het vrouwenpeloton niet heel uitzonderlijk. Niewiadoma weegt 49 kilo uit en was een dikke minuut sneller. Vollering en Van der Breggen zijn niet zo heel veel zwaarder. 57 en 56. Blasi ook 57.

Ik denk dat Remco's 63 kilo relatief, vergeleken met het gemiddelde gewicht in de mannentour, net zo licht is. En op parcoursen zoals de vrouwen gisteren reden, is hij nagenoeg onklopbaar.

Je kon aan alles zien dat PFP heel ongemakkelijk op de fiets zat. Niet aerodynamisch. Maar ook onrustig, met veel slingeren. Volgens mij is dát de voornaamste reden. En misschien ook wel gewoon mindere vorm. Dat zal de komende dagen blijken.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/08/2026 09:24 door Meneer 60%.
Cecchini 05 augustus 2026 12:16
Stage 5 » Mâcon › Belleville-en-Beaujolais (140km)

Algemeen klassement na etappe 4
1. Marlen Reusser (Zwi)
2. Demi Vollering (Ned) + 0:14
3. Cédrine Kerbaol (Fra) + 0:54
4. Sigrid Haugset (Noo) + 0:56
5. Elisa Longo Borghini (Ita) + 1:03
6. Kasia Niewiadoma (Pol) + 1:09
7. Paula Blasi (Spa) + 1:12
8. Anna van der Breggen (Ned) + 1:17
9. Antonia Niedermaier (Dui) + 1:43
10. Femke De Vries (Ned) + 1:47
11. Dominika Włodarczyk (Pol) + 1:59
12. Isabelle Holmgren (Can) + 2:08
14. Pauline Ferrand-Prévot (Fra) + 2:13

De zwarte trui 05 augustus 2026 12:44
grinning smiley Waar zouden we zijn zonder AI!

Of je steekt gewoon een cup F radio op je borst. Vollering had nogal een grote zei Thijsje. Vreemd genoeg mag je helemaal niks op je borst dragen, geen bidon, gelletjes, een regenjasje, maar wel een radio uit het jaar kruik...

Hier zie ik ook wel een marginal gain, wat ook zou moeten helpen met de slechte ontvangst en een verbetering is voor de veiligheid van de renners: integreer de radio in het frame. Hiermee kan je een lange radio antenne creëren, is goede ontvangst. Bij een val heeft de renner geen hard object op zijn lichaam waardoor je extra verwonding kan oplopen. De radio deelt mee in de 6.8 kg en biedt dus ruimte om de totale massa te verlagen. Contact radio / oortje via BT.
Horsie is back 05 augustus 2026 13:17
Meneer 60% Schreef:
> > Het vermogen in een tijdrit is echter primair absoluut, net zoals in een sprint.
> > Pauline moet om 318 Watt te rijden bij 53 kg precies 6 Watt/kg halen. Dan wordt het ineens plausibel waarom ze geen toptijd rijdt.
>
> Ik snap niet zo goed waarom het gewicht van PFP zo'n grote rol speelt in jouw analyse. Haar 53 kilo is in het vrouwenpeloton niet heel
> uitzonderlijk. Niewiadoma weegt 49 kilo uit en was een dikke minuut sneller. Vollering en Van der Breggen zijn niet zo heel veel zwaarder. 57 en 56. Blasi ook 57.

In plaats van toptijd had ik natuurlijk moeten schrijven de beste tijd. Omdat PFP een topper is wordt door menigeen misschien wel achteloos verondersteld (Macht der Getal) dat ze dit dan ook zou moeten kunnen. Nu was bovendien al bekend, dat ze nauwelijks enige tijdritervaring had en ze leek in de voorafgaande etappes ook niet top.

In een tijdrit (zeker de moderne) draait alles om de aerodynamica, of beter om de resultante (opbrengst) van aerodynamica en vermogen.
Bij PFP zag je nu echter nu tekorten op alle vlakken. Ze reed rond, relatief gesproken, als een beginneling zonder zelfvertrouwen.

> Ik denk dat Remco's 63 kilo relatief, vergeleken met het gemiddelde gewicht in de mannentour, net zo licht is.
> En op parcoursen zoals de vrouwen gisteren reden, is hij nagenoeg onklopbaar.

Remco heeft de aerodynamica en ook de verhouding gewicht/vermogen perfect op orde.
Bij Paulino krijg je toch de indruk, dat ze te ver onder haar natuurlijke gewicht zit. Projectmatig om bergop extra voordeel te halen. Er komt snel een gewicht, waarbij niet altijd meer zo gemakkelijk optimaal gepresteerd kan worden (vooral op het vlakke of bij tegenwind) en in topsport is het effect heel snel zichtbaar. Wellicht is dit bij Visma Lease A Bike ook wel zichtbaar met Vingegaard. Je zag het ook bij Marianne Vos een decennium geleden. Gewicht niet meer op orde, overtraind.

> Je kon aan alles zien dat PFP heel ongemakkelijk op de fiets zat. Niet aerodynamisch. Maar ook onrustig, met veel slingeren. Volgens mij is dát de voornaamste reden. En misschien ook wel gewoon mindere vorm. Dat zal de komende dagen blijken.

De vraag is natuurlijk ook wel en dat doet verder niks af aan wat je schrijft, maar of ze de kracht of de energie wel had om datgene te pushen wat ze wilde.

Ik zal de eerste zijn, die wil beamen, dat in topsport niet alles verklaard kan worden.
Al helemaal niet als een aantal variabelen niet beschikbaar is. Een vergelijking met te veel onbekenden is immers onoplosbaar.

Gewicht en aerodynamica zijn bij tijdritten vooral een factor. Maar het begint natuurlijk altijd wel met het lichaam dat wordt meegebracht. Met alle mogelijkheden, maar ook onmogelijkheden.

Tijdritten maar ook het WUR zijn brutaal in de betekenis, dat tekorten snel zichtbaar worden.
Bergop hoeft dat niet zo te zijn. Stel, je wint 1 minuut door minder gewicht = minder arbeid, maar je verliest een halve minuut door een zwakkere W/kg verhouding, dan win je nog altijd met een halve minuut. Hetzelfde gebeurt als je op grote hoogte rijdt.
Cecchini 05 augustus 2026 14:10
Alice Jackson is toch niet om aan te zien. Verknalt met haar rijstijl, waarbij Vansevenant nog een stilist, alles waarvoor Marianne Vos voor heeft gestreden.
Horsie is back 05 augustus 2026 14:30
Links en rechts wordt afgegeven op de tijdrithouding van PFP. Dat zag er inderdaad niet uit. De vraag blijft of ze gisteren het vermogen wel had om te presteren wat menigeen haar sowieso toevertrouwde. Neem aan, dat ze vanwege haar operaties aan de liesslagaders in 2018 en 2020 een diepe zit en dat vooral op de tijdritfiets daarna zoveel mogelijk heeft gemeden. Ze is trouwens ook geen pure wegrenster. Vorig jaar kwam ze wel nadrukkelijk in het nieuws door het unieke Project Visma TDFF, dat niet alleen maar lof oogstte.

Het mooie is natuurlijk wel, dat het toch ook nog steeds spannend is. Het lijkt er op, dat ze minder is dan vorig jaar, maar weten doen we het niet.
De zwarte trui 05 augustus 2026 14:32
Is er een verbod op aanvallen in het eerste uur? Of ben ik verwend door de strijd in de mannen tour op zo'n geaccidenteerd parcours dit jaar?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/08/2026 14:37 door De zwarte trui.
De zwarte trui 05 augustus 2026 14:44
ELB had gisteren pech met een fietswissel in de laatste kms. Vandaag voor de start een Trumpje. Alle ophef over Blasi ligt aan de media...
De zwarte trui 05 augustus 2026 14:54
Pieterse vindt het prima. Al 2x eerste boven voor de bergtrui.
Cecchini 05 augustus 2026 14:59
Het ziet er inderdaad uit als een recreatief tochtje. Ik ga even wat anders doen. Maar Ellen van Dijk als reclame zuil van het vrouwen wielrennen vindt het nu al een slijtageslag.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/08/2026 15:01 door Cecchini.
De zwarte trui 05 augustus 2026 15:04
En dat is 3 voor Pieterse.

Peloton redelijk uitgedund. Wiebes nog mee voor de tussensprint straks.
De zwarte trui 05 augustus 2026 15:39
De zwarte trui 05 augustus 2026 15:52
UAE mee met 2 man en Niedermaier. Maar veel ballast, 2x fdj , 2x Visma, 1x Movistar. Pieterse die vooral voor de puntjes rijdt.
De zwarte trui 05 augustus 2026 16:05
En dat is 5. Lidl rijdt in het kopgroepje en fdj in het peloton. Verschil 1.40
De zwarte trui 05 augustus 2026 16:15
Cecchini 05 augustus 2026 16:57
Bij de NOS wordt je toegesproken of het een uitzending van Schooltelevisie betreft en je voor het eerst naar wielrennen zit te kijken.
De zwarte trui 05 augustus 2026 17:11
Fdj sloopt alles. PFP eraan
De zwarte trui 05 augustus 2026 17:14
Alleen Reusser, Niewiadoma en ELB kunnen mee met Vollering.

De Vries vooraan mee, de nieuwe kopvrouw van Visma.
De zwarte trui 05 augustus 2026 17:23
Koch en Lippert brengen Vollering en co naar de kopgroep. Blasi ook mee, dus eigenlijk alleen PFP en AVB gelost.

Correctie Blasi, ELB en Le Court zijn niet mee.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/08/2026 17:25 door De zwarte trui.
Meneer 60% 05 augustus 2026 17:34
Een bekende tactiek, maar uitstekend uitgevoerd door met name FdJ en Movistar. Dankzij vooruitgestuurde ploeggenoten wordt PFP en Van der Breggen de nek omgedraaid. Nu kijken of Vollering Reusser pijn kan gaan doen.
De zwarte trui 05 augustus 2026 17:43
Reusser met de vingers tussen de deur, maar ze is net mee met Vollering en Niewiadoma over de laatste top. Het podium vertrokken?
Meneer 60% 05 augustus 2026 17:45
Prachtig etappe trouwens qua profiel. Dit soort etappes mogen er, als het aan mij ligt, een stuk meer in de mannentour zitten.

Ondertussen kraakt Reusser, maar breekt ze niet. Vollering moet rustig blijven en erop vertrouwen dat ze Reusser op de Ventoux er wel af kan rijden. Van Niewiadoma is ze ook nog niet helemaal af. Die drie staan normaal gesproken op het eindpodium zondag.
De zwarte trui 05 augustus 2026 17:54
Nog een mooie eindsprint ook!
De zwarte trui 05 augustus 2026 17:56
Niewiadoma gaat vol aan vanuit de laatste bocht vanuit 3e positie. Reusser op kop reageerde niet. En dan Vollering met één streep erop en net voor de meet erover.

Ondanks het kalme begin toch een mooie laatste 35 km.
Meneer 60% 05 augustus 2026 17:56
Een sterke Vollering wint een heerlijke etappe. Paar secondjes boni op Reusser gepakt.
Cecchini 05 augustus 2026 18:10
Ze liet Reuser wel heel erg gemakkelijk de secondes bij de tussensprint pakken.
Roman Dier 05 augustus 2026 18:56
Strakke rit, waarin de verhoudingen duidelijk zijn geworden. Vollering, Niewiadoma en Reusser steken er bovenuit. Vollering zou Reusser moeten pakken op de Ventoux. De rest is uitgepierd. Nieuwe kopvrouw voor UAE Wlodarczyk en bij Visma Femke de Vries. Ook SD Worx kan wisselen: Nienke Vinke doet het beter dan Anna van der Breggen.

Overigens chapeau voor de wijze waarop Vollering en haar ploeg het aanpakten. Zo moet het. Knap ook dat ze toch de sprint won na de verrassingsaanval van Kasia.
Vollering doet het ook tactisch tegenwoordig heel goed, dat markeert haar verdere groei als renster.
Cecchini 06 augustus 2026 00:10

Algemeen klassement na etappe 5
1. Marlen Reusser (Zwi)
2. Demi Vollering (Ned) + 0:12
3. Kasia Niewiadoma (Pol) + 1:17
4. Antonia Niedermaier (Dui) + 2:40
5. Dominika Włodarczyk (Pol) + 2:54
6. Elisa Longo Borghini (Ita) + 2:58
7. Isabella Holmgren (Can) + 3:05
8. Femke De Vries (Ned) + 3:11
9. Cédrine Kerbaol (Fra) + 3:41
10. Paula Blasi (Spa) + 3:51

Roman Dier 06 augustus 2026 18:52
Vandaag een etappe zonder groot verhaal, of het moet de downfall van Anna van der Breggen zijn.
De klassementsrenners hielden elkaar in toom, al pakten Longo Borghini en Kerbaol 28 seconden terug.
Winst was voor Kim le Court.
Horsie is back 06 augustus 2026 20:39
Vandaag toch ook het herstel van PFP, terwijl Femke de Vries juist de bus miste. Gisteren zou PFP zelfs het beste 10 minuten gemiddelde vermogen hebben gereden, maar de anderen waren beter, aldus Pauline. Morgen zal dan de beslissing moeten vallen voor de gele trui, alhoewel dat geenszins zeker is. Wel wordt duidelijk of PFP verder komt dan prestigeherstel met zelfs de etappeoverwinning? Maar haar relatief gigantische achterstand goedmaken vergt een Landisje.

Vorig jaar was het ruim 5 Watt per kg voor meer dan een uur, 15 Watt meer dan Vollering. Daarop zal ze door de bekende wattagerekenaars worden afgerekend.
De jonge vrouw met het rode haar en de grote rode stippen zal op de klim de meeste vooruitgang boeken op de klim.

Een Ronde van 9 (zonder rustdag) of 21 dagen (met 2 rustdagen) is moeilijk te vergelijken. Toch zie ik in beiden een derde week. U ook?
Cecchini 06 augustus 2026 22:24
Ik heb er niets van gezien, maar maak je PFP niet te groot. Scorebord journalistiek? FC Twente won vandaag met 6-0.
Horsie is back 06 augustus 2026 23:05
Cecchini Schreef:
> Ik heb er niets van gezien, maar maak je PFP niet te groot. Scorebord journalistiek? FC Twente won vandaag met 6-0.

Vandaag was er natuurlijk sprake van relatieve rust voor de klassementsrenners en als je bedoelt, dat daarom aan haar aanwezigheid in deze groep niet te veel waarde toegekend zou moeten worden, dan kan ik dat misschien nog wel begrijpen, maar we hebben het wel over een topper.

Ik kan ook niet weten of PFP morgen toch weer zal onderpresteren. Daarom kies ik voor het begrip Landisje, zonder te willen verwijzen naar doping overigens.

De tijdrit was een debacle (daar is al veel over gezegd) en het echec de volgende dag zou hier ook mee te maken kunnen hebben gehad. Het probleem blijft, dat neutrale toeschouwers* een heleboel zaken niet kunnen voor(zien) en daarom heel snel maar op de uitkomst afgaan.

Misschien begrijp ik je wel niet helemaal. Sommigen zeggen dat ook wel eens van mij. grinning smiley

*Ook experts zijn niet immuun.
Roman Dier 07 augustus 2026 07:15
Zie je een derde week? ik zie niet eens een 2e week.
Roman Dier 07 augustus 2026 07:16
Horsie is back Schreef:
>
>
> Misschien begrijp ik je wel niet helemaal.
> Sommigen zeggen dat ook wel eens van mij. grinning smiley
>
> *Ook experts zijn niet immuun.

Ik zou dat NOOIT doen smileys with beer
De zwarte trui 07 augustus 2026 11:21
Waaieralarm... niet alleen bovenop de berg zal het stevig, kracht 4, waaien, maar in aanloop naar berg staat er een kracht 5 schuin van achter. Dus wie weet.
Horsie is back 07 augustus 2026 11:32
Roman Dier Schreef:
> Horsie is back Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----

> > Misschien begrijp ik je wel niet helemaal.
> > Sommigen zeggen dat ook wel eens van mij. grinning smiley
> >
> > *Ook experts zijn niet immuun.
>
> Ik zou dat NOOIT doen smileys with beer

Zag ooit iemand met een korte termijn geheugen van een halve minuut. Nu een met een minuut.
De zwarte trui 07 augustus 2026 11:59
DNS A.v.d.Breggen.
Cecchini 07 augustus 2026 13:40
Stage 7 » La Voulte-sur-Rhône › Mont Ventoux (146.8km)

Algemeen klassement na etappe 6
1. Marlen Reusser (Zwi)
2. Demi Vollering (Ned) + 0:12
3. Kasia Niewiadoma (Pol) + 1:17
4. Elisa Longo Borghini (Ita) + 2:28
5. Antonia Niedermaier (Dui) + 2:40
6. Dominika Włodarczyk (Pol) + 2:54
7. Isabella Holmgren (Can) + 3:05
8. Cédrine Kerbaol (Fra) + 3:26
9. Kim Le Court (Mau) + 3:26
10. Paula Blasi (Spa) + 3:

Cecchini 07 augustus 2026 16:50
PFP rijstijl gaat meer en meer op dat van Pozzovivo lijken.
Horsie is back 07 augustus 2026 17:12
Waar kijken we naar? Een Femke of is het een Famke van in elk geval 49 kg.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/08/2026 17:15 door Horsie is back.
Cecchini 07 augustus 2026 17:16
Carapaz Del Toro Revisited
predator 07 augustus 2026 17:18
Heerlijke sport
Meneer 60% 07 augustus 2026 17:24
Voor de neutrale kijker heerlijke sport. Als je Vollering een warm hart toe draagt, dan is het heel frustrerend. Er wordt gepokerd en daar heeft ze moeite mee. Maar haar gezicht staat ook niet fris. Niewiadoma lijkt gewoon veruit de sterkste.
Horsie is back 07 augustus 2026 17:31
Het lijkt waarachtig wel een survival tocht in een negendaagse met elke dag (bijna) tropische temperaturen.
Horsie is back 07 augustus 2026 17:34
Dat een vrouw met een schoolmeisjesachtige gezichtje zo kan presteren. Hoe was dat ook al met BB?
De zwarte trui 07 augustus 2026 17:39
Na zo'n slotkilometer kan je zeggen, te lang gewacht.
Meneer 60% 07 augustus 2026 17:44
Uiteindelijk breekt Reusser. En Vollering rijdt nog een halve minuut dicht in een imposante laatste kilometer.

Achteraf is het makkelijk lullen, maar Vollering had toch beter gelijk op Niewiadoma kunnen reageren. Ze schatte in dat Reusser het gat wel dicht zou gaan rijden, maar die wilde of durfde dat niet. Snap ik wel. Ze reed weliswaar in geel, maar zij was niet de favoriete voor de eindwinst. Vollering had meer te verliezen dan zij.

15 seconden verschil nu. Er komt zondag een heel mooie laatste etappe.
Horsie is back 07 augustus 2026 17:52
Meneer 60% Schreef:
> Uiteindelijk breekt Reusser. En Vollering rijdt nog een halve minuut dicht in een imposante laatste kilometer.
>
> Achteraf is het makkelijk lullen, maar Vollering had toch beter gelijk op Niewiadoma kunnen reageren. Ze schatte in dat Reusser het gat wel dicht zou gaan rijden, maar die wilde of durfde dat niet. Snap ik wel. Ze reed weliswaar in geel, maar zij was niet de favoriete voor de eindwinst. Vollering had meer te verliezen dan zij.
>
> 15 seconden verschil nu. Er komt zondag een heel mooie laatste etappe.

Gemakkelijk lullen van mijn kant uiteraard, maar noemen ze dat niet De Loon van de Angst.
Niettemin is het nu echt spannend.
Cecchini 07 augustus 2026 17:57
Hoofd Performance ( ha ha) Lars Boom zegt dat het tactisch prima was gegaan, en dat we nu moeten gaan eten drinken en rusten, en dat de laatste etappe zondag Demi veel beter ligt. Een echte hoogvlieger die Lars.
Horsie is back 07 augustus 2026 18:05
Cecchini Schreef:
> Hoofd Performance ( ha ha) Lars Boom zegt dat het tactisch prima was gegaan, en dat we nu moeten gaan eten drinken en rusten, en dat de laatste etappe zondag Demi veel beter ligt. Een echte hoogvlieger die Lars.

Gezien de 1:17 voorsprong vooraf is het tactisch niet goed gegaan. Vollering wist toch ook, dat Niewiadoma haar echte "Angstgegner" was. In 2024 verloor ze ondanks de comfortabele etappewinst op de Alpe d'Huez de Tour met luizige 4 seconden.

De laatste etappe ligt Vollering wel iets beter, maar dat is scorebordtaal. smiling smiley
Horsie is back 07 augustus 2026 18:28
Alle cijferaars zijn nog niet klaar, maar nu is al duidelijk, dat dit één van de beste bijna uur lange beklimmingen ooit geweest is. Nogal wiebes, zegt de scepticus, dit is toch ook het allerhoogste niveau. A hard Day at the Office, van ruim 4 uur tot meer dan 5 uur.
Horsie is back 07 augustus 2026 18:52
Pauline Ferrand-Prevot toch nog mooi 18., want dat had je na haar vroege afhaken niet meer verwacht.
Het verschil tussen vorig jaar en nu kan bijna niet groter zijn. Het Project is dus mislukt. Oom Antoine liet een foto van haar op de fiets zien, waarvan ik schrok. Zo'n gezonde uitstraling en niet als Twiggy avant la lettre. Vorig jaar zat alles bijna perfect mee, want ze kon in één lange beklimming alles in een plooi leggen en in de volgende etappes nog uitbouwen. Ook minder afmattende tropische wedstrijden.
Roman Dier 07 augustus 2026 19:23
Je kunt alles van Reusser en Vollering zeggen en natuurlijk keken ze primair naar elkaar. Toen Niewiadoma ging kon Vollering niet mee. Ik had de indruk dat ze met de finish "in zicht" herstelde.
Ik houd het positief: Vollering is inderdaad nog niet uitgeschakeld, maar Kasia Niewiadoma was oprecht de sterkste en heeft het fenomenaal gedaan. Als ze de Tour wint: met verve!
Horsie is back 07 augustus 2026 20:25
Roman Dier Schreef:
> Je kunt alles van Reusser en Vollering zeggen en natuurlijk keken ze primair naar elkaar. Toen Niewiadoma ging kon Vollering niet mee. Ik had de indruk dat ze met de finish "in zicht" herstelde.

Bij km 9,6 vertrekt Niewiadoma en ruim een kilometer verder naderen Vollering/Reusser haar weer op luttele seconden. Houden weer een km lang Kasia redelijk in het zicht, maar schakelen daarna bewust in een lagere versnelling. Zonder Niewiadoma hadden we een herhaling gezien van Longo/Van Moorsel. Vanaf 3 km voor de finish staat de lethargie toe, totdat iemand in haar oren schreeuwt: "Red dan de meubelen". Zodat ze met een versnelling de achterstand nog weet te beperken.

Laat onverlet, dat Kasia Niewiadoma de beste klimprestatie aller tijden over ongeveer een uur leverde.

> Ik houd het positief: Vollering is inderdaad nog niet uitgeschakeld, maar Kasia Niewiadoma was oprecht de sterkste en heeft het fenomenaal gedaan. Als ze de Tour wint: met verve!

It ain't over until I didnotsay the singer was fat, has sung.
Horsie is back 07 augustus 2026 21:14
De superlatieven rollen over het internet. Beste wielerprestatie voor vrouwen ooit met Vollering als goede tweede. Naar verluidt zou een zevental rensters nu het niveau van PFP van vorig jaar hebben. In dat opzicht heeft ze in haar commentaar dan toch gelijk gehad. Eenzelfde ontwikkeling als bij de mannen, al is Kasia niet vergelijkbaar met Tadej.
Horsie is back 07 augustus 2026 21:18
Klimgeit Charly Gaul, 64 kg, je gelooft het niet, reed ongeveer een pensioengerechtigde leeftijd geleden 1:02.09 over de ruim 21 km. Toch nog 4 minuten sneller dan Kasia Niewiadoma. Er zijn nog zekerheden! grinning smiley
De zwarte trui 07 augustus 2026 21:55
OTL Kool een kleine 3,5 minuut te laat. 55.55 na Kasia.
Horsie is back 07 augustus 2026 23:45
Nadat Demi Vollering voor de laatste keer tevergeefs had geprobeerd haar twee concurrentes los te rijden en zij in een moment van onoplettendheid een kilometertje verder Kasia Niewiadoma zomaar liet wegrijden, leek het alsof ze niet geïnteresseerd was en alleen maar oog had voor Marlen Reusser.

De onovertroffen Fin legt echter bloot, dat de dekselse Kasia tot aan de open vlakte net geen 1000 seconden gemiddeld een wattage trapte van 5,47/kg. Haar achtervolgers reden in hun afwachtende houding nog altijd 5,09w/kg tot 5,14w/kg. Zo sloom was het dus allemaal niet, maar je moet wel kunnen en/of durven. Marlen Reuser hoefde het met haar 70 kg onder deze omstandigheden niet eens te proberen, dus bleef ze zitten onder het motto heel houden.

Dit jaar werd terecht hoog opgegeven van de verbeterde wedstrijdmentaliteit van Demi Vollering.
Vandaag laadde ze echter de schijn op zich een setback te hebben gehad. Dit moet ze zondag weer recht gaan zetten.

En dan PFP, Cecchini, zij verloor in mijn beleving vorig jaar al deze Tour. Na haar eclatante succes op de Col de la Madeleine en haar Tour winst kwam er naderhand hevige kritiek op de Spartaanse voorbereiding met als doel veel gewicht te verliezen om daar veel voordeel mee te kunnen halen in de bergetappes. Ze kwam echter met haar visuele uitstraling niet bepaald over als een voorbeeld voor de jeugd en het gegeven, dat ze een vrouw was, zal bij de meningsvorming daarover ook wel een rol hebben gespeeld.

Ene Froomy was in dat opzicht net zo extreem en de SKY ploeg experimenteerde er daarbij lustig oplos.
Cecchini 08 augustus 2026 00:39
Dumoulin die over Visma en Vingegaard alleen maar zit te zeiken ( verkeerde versnelling, verkeerde tactiek kortom een afrekening mijn zijn eigen falen bij die ploeg) had niets aan te merken op Vollering. Over haar pielverzetje hoorde je Tom niet. Lafbek.
Horsie is back 08 augustus 2026 10:55
Cecchini Schreef:
> Dumoulin die over Visma en Vingegaard alleen maar zit te zeiken ( verkeerde versnelling, verkeerde tactiek kortom een afrekening mijn zijn eigen falen bij die ploeg) had niets aan te merken op Vollering. Over haar pielverzetje hoorde je Tom niet. Lafbek.

U bent duidelijk! Dat Vollering in eerste instantie bleef zitten was tactisch nog wel te billijken, maar ze had de schade toch snel moeten beperken en niet alleen maar in de allerlaatste kilometer. Dat Niewiadoma, waarop toch, al zou je het op eerste blik niet direct zeggen, een granieten kop zit, niet te verslaan was, was ook duidelijk.

Op zo'n brute, lange klim begint het natuurlijke voordeel van een veel lager gewicht bij gelijk niveau echt door te wegen. Pure natuurkunde.

Welk verzet reed ze dan? Anderzijds, verzet keuze is geen magische truc.
We weten zoveel niet: gewicht, Oom Antoine denkt zelfs, dat PFP liegt over haar gewicht en ze dus te weinig weegt, vermogen en verzet.

Gelukkig zien we toch heel vaak, dat het wielrennen onder deze omstandigheden moeilijk te voorspellen valt en verrassingen steeds blijven voorkomen.
Horsie is back 08 augustus 2026 11:22
Heb de laatste kilometer van Demi Vollering niet gezien en weet dus niet waar ze echt haar eindsprint inzette.
Toch, als je af moet gaan op de cijfers van Ammattipyöräily, dan was dit achteraf toch minder sensationeel.

Vollering 3:29
Longo Borghini 3:37
Blasi en Niedermayer 3:43
Niewiadoma 4:05

Zondag de apotheose. De 4 seconden van 2024 (staartje Fignon) zit Demi Vollering uiteraard nog steeds dwars. Wat gaat het nu worden?
De zwarte trui 08 augustus 2026 13:27
Cecchini 08 augustus 2026 14:40

Algemeen klassement na etappe 7
1. Kasia Niewiadoma (Pol)
2. Demi Vollering (Ned) + 0:15
3. Marlen Reusser (Zwi) + 0:39
4. Elisa Longo Borghini (Ita) + 2:59
5. Antonia Niedermaier (Dui) + 3:21
6. Cédrine Kerbaol (Fra) + 4:01
7. Paula Blasi (Spa) + 4:32
8. Dominika Włodarczyk (Pol) + 5:13
9. Isabella Holmgren (Can) + 6:09
10. Kim Le Court (Mau) + 6:17

Cecchini 08 augustus 2026 14:46
Zonneveld zag 'tenenkrommende' Vollering: 'Constant te twijfelen en jojoën tussen tactische plannen...'

Demi Vollering kon op de Mont Ventoux de macht niet grijpen. Ze keek te veel naar Marlen Reusser, waarna Kasia Niewiadoma een gat van meer dan een minuut in het algemeen klassement dichtte.

Demi Vollering viel als eerste aan op de Mont Ventoux van de favorieten, maar ze werd gecounterd door Kasia Niewiadoma. De Nederlandse focuste zich meer op geletruidrager Marlen Reusser, die weer naar Vollering keek. En dus greep de Poolse met een geweldige prestatie de macht op Kale Berg. Thijs Zonneveld keek hoofdschuddend naar de tactiek van Vollering, die nu in plaats van twaalf vijftien seconden achterstaat op geel.

Zonneveld: 'Wat doet Vollering in godsnaam?'
"Wat doet Vollering in godsnaam op de Ventoux?", vraagt Zonneveld zich af in de podcast In de Waaier. "Dit is ongelooflijk. Dit deed ze ook op de Finestre in de Giro. Aanvallen, tempo laten zakken, aanvallen, tempo laten zakken. We wisten allemaal dat Reusser boven zichzelf moest uitstijgen om Vollering te volgen als het op watt per kilogram zou aankomen."

In Het Bos is er ook weinig driftvoordeel. De ploeg van Vollering was minder sterk dan gehoopt, maar volgens Zonneveld had de kopvrouw genoeg tijd om het verschil te maken. "Maar ze rijdt op kop en dan stopt ze, terwijl ze weet: als ik 20 minuten mijn tempo rijd, dan breekt Reusser waarschijnlijk."

Zonneveld ziet Vollering verstrikt raken in tactiek
Dat gebeurde ook in de slotfase van de Mont Ventoux. "Dat zie je later terug op de klim, maar door daarvoor het tempo te laten zakken, krijgt Reusser ruimte om te ademen. Ze geeft en Reusser, en Niewiadoma een kans. Als je ervoor gaat, ga er dan ook voor. Wees volledig toegewijd!"

Volgens Zonneveld heeft Vollering van alles niets gedaan. "Ze heeft niet vol op kop gereden tot Chalet Reynard, ze heeft niet één keer echt gas gegeven tot Chalet Reynard, ze is niet in het wiel gebleven. Wat ze heeft gedaan§, is drie keer half versnellen. Ze heeft een fysiek voordeel ten opzichte van Reusser, maar in plaats van dat ze dat uitbuit, maakt ze er een tactische test van. En daar is ze gewoon niet supergoed in."

"Ze gaat pokeren met Reusser. Als je één ding had moeten afraden, is dat pokeren met Reusser. En dat gaat ze exact doen. En ga dan ook echt in het wiel zitten van Reusser en laat het verschil met Niewiadoma oplopen tot twee minuten. Ze is alleen maar aan het twijfelen en jojoën tussen allerlei tactische plannen. En wat eruit komt is dat ze nu in plaats van 12 seconden 15 seconden achter het geel staat."

Zonneveld: 'Het was tenenkrommend'
Zonneveld keek er met frustraties naar. "Ik vind het tenenkrommend. Ik dacht op een bepaald moment nog dat ze niet beter kon. Dan houdt het op. Dat kan natuurlijk, want dat is ook topsport. Maar als je ziet wat ze in de laatste 600 meter doet. Dan heb je het vergooid, toch?"

In de slotfase viel ze Reusser aan. De Zwitserse kon niet volgen en Vollering reed nog een hap van haar achterstand ten opzichte van Niewiadoma af. "In de laatste 600 meter van de klim heeft ze 36 seconden teruggepakt op Niewiadoma! Dan kun je niet zeggen dat je goed hebt ingedeeld. Ze had in het geel moeten staan. Als ze niet wint, dan heeft ze het op de Ventoux echt vergooid."

Bron Wielerrevue
Meneer 60% 08 augustus 2026 18:21
Vandaag een ijzersterke Vollering. Had ik niet verwacht. Geel teruggepakt. Heel knap staaltje.

Als Niewiadoma niet enorm geholpen wordt door Longo Borghini is het verschil nog 20 senden extra. Waarom Longo vol door bleef rijden, ook toen de etappezege uit beeld was, is me een raadsel. Heeft ze een band met Niewiadoma, een hekel aan Vollering, of was het puur voor misschie nog een mogelijke podiumplek.

Al met al is het echt een prachtige Tour.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/08/2026 18:34 door Meneer 60%.
predator 08 augustus 2026 18:24
Eerlijk is eerlijk, FDJ doet dit heel goed.
Cecchini 08 augustus 2026 18:28
Wat doen die analisten daar in Frankrijk. Een vlakke etappe en het zou Wiebes dag worden. Ik schakel daarom een kleine 10 km voor de finish in. Dat is toch geen parcours en etappe voor Wiebes. Steile muurtjes 5 km voor de finish. Falende analisten is mijn mening. Van hen mag je toch enige parcours kennis verwachten.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/08/2026 21:40 door Cecchini.
De zwarte trui 08 augustus 2026 18:54
Ze maken het wel spannend! 50m te lang was het klimmetje. Een nr 4 uit het AK die zich er mee komt bemoeien. Controverse na de meet. Géry reed me het hek in. Helaas hebben we dat moment en bijna ook het breken van Niewiadoma moeten missen door de regie.

Chapeau Vollering, vol gegaan en beloond.

Wie weet wat er morgen nog gebeurt...

PS Squiban ontkracht persoonlijk de mythe dat vrouwen meer pijn kunnen verdragen dan mannen?
De zwarte trui 08 augustus 2026 18:57
Boom legt uit dat het de taktiek was van FDJ om Vollering als eerste door de laatste bocht te krijgen. Gery liet haar dus voorbij, en Niewiadoma niet. Als Kasia daar (dom) aan de buitenkant van het wiel van Gery door de bocht is gegaan dan komt ze zeker in de positie dat Gery haar (een beetje) kan flikken. Nogmaals ik heb nog geen beelden gezien. Maar het blijft ook een beetje je eigen schuld als je dit laat gebeuren.
Tinuz 08 augustus 2026 19:57
Ja, waar zijn de beelden van dit vermeende voorval?
Heibel in de tent.
predator 08 augustus 2026 21:02
Bitch fight, altijd goed voor de sport
De zwarte trui 08 augustus 2026 21:43
Beelden! In de avondetappe
De zwarte trui 08 augustus 2026 21:55
Gery, binnenkant bocht en Niewiadoma buitenkant bocht achter Vollering aan. Dan wordt het spannend zo naast elkaar. En Niewiadoma had niet heel veel meer snelheid, dus ja aan het einde van de bocht moet ze even inhouden, omdat Gery toch net voóór haar de bocht door komt en hem idd redelijk naar buiten laat lopen. Maar direct daarna komt er gewoon ruimte. Gery had het nog veel viezer kunnen spelen en haar echt helemaal opsluiten. Niewiadoma moet zich maar niet aan massasprints wagen.
De zwarte trui 08 augustus 2026 22:03
Meneer 60% 08 augustus 2026 22:09
Weinig aan de hand, is mijn bescheiden mening.
Tinuz 08 augustus 2026 22:20
Ze gingen daar allemaal wijd uit die bocht lijkt het.
Gery had de opdracht om in het wiel van Vollering te blijven waar Niewiadoma (natuurlijk) ook wilde zitten. Geen foul play lijkt me.
Andere Peter 08 augustus 2026 23:16
Slim dat Vollering precies voor die bocht de kop pakt, dat brengt Niewiadoma in de problemen. Gery hoeft niet te laten passeren. Het was met geslpen messen, maar niet strafbaar. Dat Niewiadoma haar na de race aanspreekt vind ik ook weer niet zo gek.
Cecchini 08 augustus 2026 23:20
Slechte verliezer Kasia. Ze kwam ook gewoon weer terug in het wiel, maar verzaakte bij de laatste versnelling van Vollering. Als Kasia echt kwaad is, en ze denkt de beste te zijn, dan heeft ze morgen 4x de Col d’Eze om het weer om te draaien. Misschien dat Niedermeijer Vollering een poepie kan laten ruiken.
Horsie is back 08 augustus 2026 23:45
Bonsoir

What's gebeurd

Zag tot mijn verbazing, dat Pauline niet meer is opgestart.

En dan op de achtste feestdag van het vrouwenwielrenen toch nog enige reuring. Het was niet bepaald gentleman-like, zoals Celia Cery de bocht doorreed.
Maar in de hete keuken moet je ook altijd voorbereid zijn op hete pannen, dus van Kasia Niewiadoma niet zo professioneel daar zo veel ophef van te maken. Gevoel en verstand zijn het echter niet altijd met elkaar eens. Nu was Demi Vollering op haar favoriete terrein, net zoals in de sprint, die ze eerder ook al van haar won.

Pa Phinney zal wel een dozijn coca cola blikjes in één beweging kapot geknepen hebben.
Het verhaal gaat namelijk, dat deze buitengewoon succesvolle wielrenner zo sterk was, dat menig wielerframe het begaf.
Horsie is back 09 augustus 2026 00:19
Andere Peter Schreef:
> Slim dat Vollering precies voor die bocht de kop pakt, dat brengt Niewiadoma in de problemen. Gery hoeft niet te laten passeren. Het was met geslpen
> messen, maar niet strafbaar. Dat Niewiadoma haar na de race aanspreekt vind ik ook weer niet zo gek.

Op één beeld goed zichtbaar, dat ze nog net niet in de goot terecht kwam. Dat is moeilijk om direct rationeel te benaderen.
Gisteren lag ze op de grond, terwijl iemand haar liefdevol besprenkelde, terwijl zij iemand ritueel bedankte. Vanmiddag was het een xxxxx?
Andere Peter 09 augustus 2026 09:21
Meteen slechte verliezer noemen vind ik ook nogal wat. Ze mag wel even over de zeik zijn na het verlies van de gele trui in een secondenspel. Zeker direct na de aankomst op het moment dat je die collega ziet. En het moment was wel significant. Dat Niewiadoma aan het einde van die klim zo acuut breekt, nota bene op 50 meter van de top, kan heel goed te maken hebben met de schuld die ze aan de voet opbouwde.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/08/2026 09:32 door Andere Peter.
Andere Peter 09 augustus 2026 09:30
Bijna in de goot inderdaad. Maar waardoor? Doordat Niewiadoma zelf besluit buitenom in zo'n bocht in te halen. Tsja, dan kun je niet verwachten dat die ene voor jou heel makkelijk uitstuurt. Er zit geen spiegel op die fiets. Géry rijdt de voor die bocht normale lijn en daarnaast is er inderdaad geen plaats om buitenom in te halen.

Uit de interviews bleek ook: Vollering heeft hier uitgebreid verkend. Zij gaat direct na de bocht aan. Maakt instinctief gebruik van het voordeel dat op dat moment de fietslengte van Géry ertussen zit. Géry rijdt een normale bocht, uitzwenkend als iedereen, maar ze stuurt ook niet uit als in het sprint aantrekken. Ik ben dol op Niewiadoma en ik heb alle begrip dat ze zich direct na afloop zo uitte, maar zij is het echt zelf die buitenom inhaalt in een scherpe bocht. Misschien in lichte paniek. Ze had beter topt na die bocht kunnen wachten, Die keuze is misschien wel fataal. Zij gaat daardoor nog een paar trappen later aan.

Overigens ook respect voor Vollering die de vele media geduldig en deëscalerend hierover te woord stond.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/08/2026 09:47 door Andere Peter.
Horsie is back 09 augustus 2026 11:47
Andere Peter Schreef:
> Meteen slechte verliezer noemen vind ik ook nogal wat. Ze mag wel even over de zeik zijn na het verlies van de gele trui in een secondenspel.
> Zeker direct na de aankomst op het moment dat je die collega ziet. En het moment was wel significant.

Eens. Als in het verkeer een auto een fietser op 20 cm passeert, dan zegt die fietser ook niet: nog 20 cm buffer, maar vloekt.

> Dat Niewiadoma aan het einde van die klim zo acuut breekt, nota bene op 50 meter van de top, kan heel goed te maken hebben met de schuld die ze aan de voet opbouwde.

De 50 seconden inspanning is hier echt iets anders dan 50 seconden op de Mont Ventoux.
Niewiadoma forceerde zich in de achtervolging. Dat betaal je terug. Het gaat ineens om absoluut vermogen en niet relatief vermogen, zoals bergop.
Cecchini 09 augustus 2026 11:54
Wie is hier de auto die passeert ? Niewiadoma toch. Ze wil passeren waar het niet kan. Ze heeft trouwens na dat akkefietje nog grotere achterstand dan Longo Borghini die de hele achtervolging voor haar rekening nam. Kasia is gewoon geklopt op athletisch vermogen en op een stukje onhandig manoeuvreren. Ze mag nog blij dat ze zo dichtbij Vollering staat. Als die op de Ventoux geen flater had geslagen was het nu al over en uit.
Andere Peter 09 augustus 2026 12:21
Ondertussen wel een schitterende Tour uiteraard. Met op voorhand veel kanshebbers, met veel beloonde aanvalslust, spanning en steeds kerende kansen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/08/2026 12:21 door Andere Peter.
Cecchini 09 augustus 2026 12:42
Stage 9 (Final) » Nice › Nice (99.2km)

Laatste keer

Algemeen klassement na etappe 8
1. Demi Vollering (Ned)
2. Kasia Niewiadoma (Pol) + 0:08
4. Marlen Reusser (Zwi) + 1:12
4. Elisa Longo Borghini (Ita) + 3:05
5. Antonia Niedermaier (Dui) + 3:54
6. Cédrine Kerbaol (Fra) + 4:34
7. Paula Blasi (Spa) + 5:05
8. Dominika Włodarczyk (Pol) + 5:46
9. Kim Le Court (Mau) + 6:50
10. Isabella Holmgren (Can) + 7:54

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/08/2026 12:44 door Cecchini.
De zwarte trui 09 augustus 2026 15:58
I did not forget what she did when I was on the ground 2 years ago.

Wordt een mooie slotrit.
De zwarte trui 09 augustus 2026 17:24
Reusser was al gelost en op weg om haar podium te verliezen, dat is nu helemaal het geval na een chute.
Meneer 60% 09 augustus 2026 18:26
Ik snap niet zo goed waarom Vollerings ploeggenote de voorsprong van Holmgren onder controle heeft gehouden. Niet mis mee als de bonificaties weg zouden zijn.

Verder lijkt het prima te gaan. Ze hoeft nu alleen maar te volgen. Geen masterplan van Canyon.
De zwarte trui 09 augustus 2026 18:48
Geen cadeautjes. Nog even laten zien wie er mano a mano de sterkste is.
Meneer 60% 09 augustus 2026 18:54
Pogi Vollering. Met overmacht de beste. Geen gezeik.

Mooie Tour gezien met een prachtige winnares. Het is haar erg gegund.
Cecchini 09 augustus 2026 19:04
Ze is veruit de beste. Alleen ze beseft het soms niet. In zekere zin blij dat het afgelopen is, want de 2 bij de NOS kletsen maar door, en vooral Ellen van Dijk niet beseft dat ze side kick is. Michael Boogerd kent wat dat betreft wel zijn plaats.
Horsie is back 09 augustus 2026 19:22
Cecchini Schreef:
> Ze is veruit de beste. Alleen ze beseft het soms niet. In zekere zin blij dat het afgelopen is, want de 2 bij de NOS kletsen maar door, en vooral
> Ellen van Dijk niet beseft dat ze side kick is. Michael Boogerd kent wat dat betreft wel zijn plaats.

Anti-climax gevoel. De absolute sporthoogtepunten aller tijden zijn klaarblijkelijk moeilijk te plannen. Gelukkig maar.
Niettemin, we hebben een wervelende TDFF gezien, wellicht de mooiste tot nu toe, maar na 9 dagen was de rek eruit.

Ellen van Dijk is prima, zodra het maar om wieler technische info gaat, maar nu als fan girl gaat het irriteren.
Cecchini 09 augustus 2026 19:36
Precies dat fan girl begint me mateloos te irriteren. Ik heb geloof haar nog nooit een kritische noot horen kraken.
Andere Peter 09 augustus 2026 20:19
Ze wilde de etappe winnen in het geel.
Andere Peter 09 augustus 2026 20:23
Horsie is back 09 augustus 2026 21:19
Roem is vergankelijk. Voor Marianne Vos was deze negendaagse er uiteindelijk teveel aan. Niet verwonderlijk overigens na haar gemankeerde voorbereiding. Ze heeft een zogenaamd contract voor het leven. Wordt volgend jaar haar laatste op wereldniveau?

Deze negendaagse was zonder rustdag en een niet bepaald uitgebalanceerd parkoers een loeizware grote ronde en daardoor voor min gevoel met verhoudingsgewijs meer slachtoffers.
Tinuz 09 augustus 2026 22:27
Ik ben al blij dat Van Dijk een normale 'r' articuleert.
Ik hoorde vandaag op de nos ook een presentatrice met zo'n afschuwelijke rrrrr, zoals Jip van den Bos.
Tinuz 09 augustus 2026 22:30
Lars Boom is echt wel een topper geworden, in het ploegleidersvak.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen