Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

UCI openbaart uitgangspunten hervorming profpeloton vanaf 2017

Gepost door JW 
JW 23 september 2015 08:24
UCI openbaart uitgangspunten hervorming profpeloton vanaf 2017

Geplaatst op dinsdag 22 september 2015 om 23:15


De UCI heeft de belangrijkste uitgangspunten naar buitengebracht over de hervorming van het mannelijke profpeloton. Dit doet de internationale wielerunie als gevolg van de maatregelen die voorzitter Brian Cookson nam bij zijn aanstelling in 2013. De Brit wil hiermee de geloofwaardigheid van de sport verder herstellen. Deze veranderingen gaan in vanaf 2017.

Driejarige WorldTour-licenties
De UCI gaat maximaal achttien WorldTour-licenties uitdelen die voor drie jaar (2017, 2018 en 2019) geldig zijn. De unie wil hiermee sponsoren aanzetten tot investeren, waardoor er meer stabiliteit komt in de structuur van een team. Deze licenties worden vergeven op basis van etische, financiële, sportieve, administratieve en organisatorische criteria.

‘Cahier des Charges’
Om de integriteit en anti-dopingmaatregelen van ploegen te versterken, eist de UCI dat elke WorldTour-ploeg vanaf 2017 een zogenaamd ‘Cahier des Charges’ bijhoudt. Deze is gebaseerd op tien basisregels die ervoor moeten zorgen dat de renners op de juiste manier ondersteund en begeleid worden.

Nieuwe WorldTour-koersen
Ook zullen er nieuwe koersen toegevoegd worden aan de WorldTour-kalender. Koersen kunnen later dit jaar solliciteren om deel uit te maken van de vernieuwde kalender. De huidige deelnameregels zullen worden behouden voor de huidige WT-wedstrijden, al zullen voor de nieuwe races andere regels bedacht worden om groei en globalisatie te bevorderen.

Rankings
Daarnaast zal de puntentelling van de UCI-wedstrijden op de schop gaan. De wielerunie brengt al naar buiten dat de individuele ranking wereldwijd wordt op basis van de .WT-, .HC- en .1-wedstrijden. Landenrankingen worden gebaseerd op de acht beste renners van het land op de individuele ranking. Ook zal er een speciale ranglijst komen voor de beste klimmer, sprinter, eendagsrenner en klassementsrenner. Details over deze puntentellingen zullen in 2016 bekend worden gemaakt.

[wielerflits]

Voor het volledige verhaal:

[www.uci.ch]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/09/2015 08:24 door JW.
cyclingfreakske 23 september 2015 11:38
Hervorming ?? spinning smiley sticking its tongue out
oud nieuws.. regels die er al grotendeels waren en amper zijn toegepast,
afwachten of men ze ook daadwerklijk gaat toepassen en op toezien qua uitvoering.
met P. McQuad was het een zootje, dat is nu al aan het veranderen met de voorzitter na hem, gelukkig.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/09/2015 11:39 door cyclingfreakske.
Blueprint 23 september 2015 11:39
Jippie, weer een nieuwe UCI ranking!
JW 23 september 2015 12:03
Dat de UCI wil hervormen is inderdaad oud nieuws.
Dat geldt niet voor de hier gepubliceerde plannen.
Die zitten veel dichter bij de huidige gang van zaken.
Van de sprookjes van Lefevere en zijn geestverwanten blijft steeds minder over.
Lucho Herrera 23 september 2015 12:18
doe mij maar de F.I.C.P ranking of het Pernod klassement. Hup Nostalgie
cyclingfreakske 23 september 2015 12:31
"Ook zal er een speciale ranglijst komen voor de beste klimmer, sprinter, eendagsrenner en klassementsrenner. Details over deze puntentellingen zullen in 2016 bekend worden gemaakt"

het krijgt steeds meer Giro allures
Snorfietser 23 september 2015 12:43
Natuurlijk helemaal ruk dat dit om de zoveel jaar veranderd, maar het feit dat ook de .HC en .1 koersen meetellen vind ik wel een pre.
JW 23 september 2015 12:52
Tsja... voor de meeste echte wielerliefhebbers is de Giro de mooiste ronde. Dit lijkt dus een complimentje. winking smiley
JW 23 september 2015 12:53
Mee eens.
Ook voor het landenklassement uitgaan van de beste 8 van een land vind ik een verbetering.
Arsimo 23 september 2015 12:57
En niet voor de beste tijdrijder? (en daar is dat nog het makkelijkste voor om een ranglijst te maken)
Snorfietser 23 september 2015 13:03
Dat had ik nog niet eens gezien. Zeker een verbetering. Alleen al als ik terugdenk aan Luxemburg dat een aantal jaar geleden meer renners op het WK op mocht stellen dan dat ze aan profs hadden door de punten van de Schlecks.
Snorfietser 23 september 2015 13:05
Hoort er in mijn optiek zeker bij. Heb wel eens het idee dat veel mensen het winnen van een tijdrit lager aanslaan dan het winnen van een rit in lijn. Als je er ooit een gereden hebt weet je wel beter.
Arsimo 23 september 2015 14:04
Op prustersnivo heb ik zo'n 6 officiele tijdritten gereden (en zo'n 10, 12 officieuze - clubversies zeg maar) en inderdaad toen ik dat voluit deed om het beste er uit te persen dan deed dat meer pijn dan ik ooit geleden heb in mijn ritjes (geen koersen) in de Alpen, Pyreneen, Dolemieten e.d.
Prikdude 23 september 2015 14:30
Het wielrennen zit stevig met zijn of haar geaardheid in de knoop.
JW 23 september 2015 14:41
Het meest opzienbarende van deze plannen is dat er bijzonder weinig overblijft van alle luchtkastelen die "zieners" als Bakkala/Lefevere, Tinkov en noem ze allemaal maar op, op de wielersport loslieten ! Een aantal jaren geleden dreigden ze zelfs met een heuse afsplitsing als ze geen gehoor kregen !

De UCI nam de voorstellen destijds "tegenstribbelend over" voor nadere uitwerking. "If you cant' beat them..join them..."
Sindsdien is er steeds minder van overeind gebleven, en brokkelde de volledig andere opzet bij elk nieuw voorstel wat verder af.

Een ander verdienmodel in het wielrennen, kleinere teams, opsplitsing in A- en B-.divisie, een drastisch gewijzigde kalender waaruit overlappingen en een aantal WT-koersen zou verdwijnen en de duur van Giro en Vuelta ter discussie stond, promotie-/degradatieregeling enz. enz. enz.
Het is me even niet helemaal duidelijk wat en hoe er hiervan nog overeind blijft, maar het lijkt niet zo heel veel.

Voor zover ik het kan overzien lijkt de UCI er nu voor te kiezen om de huidige opzet, met een aantal verbeteringen (o.a. op dopingbeleid van de teams) te handhaven.
Misschien kan de mogelijkheid voor nieuwe koersen om toe te treden tot de WT (maar dan in een soort nieuwe status, waarbij b.v. startplicht van de teams ontbreekt) toe te treden. Liever niet een stel zandbakkoersen erbij, en ook geen Belgische keiklassiekers of kunstmatige exdperimenten als Peking. Maar b.v. Strade Bianchi zou welkom zijn.

Dappere keuze van de UCI, zou ik zeggen winking smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/09/2015 15:02 door JW.
ton duk 23 september 2015 14:52
Mooi, de nieuwe "Roompot"sponsor kan dan gelijk voor 3 jaar WT instappen...
gr
JW 23 september 2015 15:01
Misschien niet de criteria voor WT-status gelezen, Ton ?
Deze licenties worden vergeven op basis van etische, financiële, sportieve, administratieve en organisatorische criteria.

Dan moet die nieuwe sponsor dus nog behoorlijk aan de bak om zijn team te versterken.
El Mik 23 september 2015 15:04
Met zo'n nieuwe sponsor stappen ze misschien wel van het Nederlanders-only idee af.

Van mij mogen ze liever een Nederlands Topsport Vlaanderen worden.
El Chaba 23 september 2015 17:37
Je denkt toch niet serieus dat dat criterium écht meespeelt?
Als er veel kandidaten zullen zijn die allemaal aan de criteria - op het ethische na - voldoen (lees: genoeg geld inbrengen), dan waarschijnlijk wel ja maar dat lijkt me minimaal de komende tien jaar een utopie.
Helemaal omdat het door deze criteria allemaal nog duurder zal worden voor een ploeg om de WT-status te kunnen betalen.
JW 23 september 2015 19:19
Ik denk niet dat het criterium "kwaliteit" het zwaarste zal wegen.
Maar ik denk wel dat er grenzen zijn.
Het huidige Roompot is absoluut niet WT-waardig, en kan op geen enkele manier het zware WT-programma aan.
De ploeg zal nog een heel forse kwalitatieve impuls moeten krijgen.
Cyclad 23 september 2015 19:51
Ach, zo heel veel minder dan Lotto-Jumbo zijn ze niet winking smiley

Roompot heeft met Groenewegen, Van der Lijke, Weening en Mauris Lammertink renners die het WT-niveau aan kunnen. Natuurlijk nog te weinig, maar ik weet zeker dat het in 2016 al weer beter zal zijn dan in 2015.
El Chaba 23 september 2015 20:45
Als zij de enige zijn die (financieel) in aanmerking komen voor een (18-de) WT-plek dan krijgen ze zelfs met de huidige selectie die status, wedden? ;-)
JW 23 september 2015 21:01
Met de huidige selectie confused smiley
Dat kun je deze ploeg toch niet aandoen ?
Het lijkt me geen reële weddenschap want het lijkt me onvoorstelbaar. En bovendien zal de selectie in ruim een jaar tijd beslist nog wijziging ondergaan.

Overigens heb ik beslist niets tegen Roompot.
Ze zijn m.i. goed bezig, en hebben tijd nodig om door te groeien.
JW 23 september 2015 21:07
Ik weet niet wat je onder "heel veel" verstaat, voor mij is dat best "veel"

Ik denk dat we het erover eens kunnen zijn dat we het op dit punt oneens zijn.winking smiley
Walnoot 23 september 2015 21:10
De Scheldeprijs rijden doet gemiddeld per renner waarschijnlijk het meeste pijn van alle koersen. Toch denk ik dat de gemiddelde prof liever een Luik-Bastenaken-Luik wint.

Ben blij dat de hoeveelheid pijn niet doorslaggevend is in hoe belangrijk een koers is. TT's blijven wat mij betreft gewoon een beetje de mongolendiscipline van het wielrennen. Zelf een tien kilometer schaatsen is leuker om naar te kijken dan een WK TT (heb het net geprobeerd). Waarbij ik niets wil afdoen aan de prestaties van die mannen.

En, nee, ik heb nooit degelijk kunnen tijdrijden, maar het was ook niet iets waar ik me dolgraag in wilde verbeteren.
El Mik 23 september 2015 21:13
De Scheldeprijs de meeste pijn ? Emotioneel bedoel je?
Walnoot 23 september 2015 21:24
Brandwondpijn, operatiepijn, pijn van halve kasseien of stoepranden in je knie, pijn van sprinters van 80kg die met zijn vijftienen op je zijn gaan liggen, enz. tikt allemaal wel aan hoor.
AK 23 september 2015 22:53
Ik zou het als roompot helemaal niet willen. Ze kunnen nu toch al bijna alle koersen rijden die ze willen.

Voor twee volledig Nederlandse ploegen, met bijna alleen maar Nederlandse renners, is en zijn ook in de toekomst gewoon te weinig WT waardige renners beschikbaar.
Of het aankoopbeleid moet bij een van de ploegen veranderen.
Leon 24 september 2015 00:19
AK Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Voor twee volledig Nederlandse ploegen, met bijna
> alleen maar Nederlandse renners, is en zijn ook in
> de toekomst gewoon te weinig WT waardige renners
> beschikbaar.

Dat valt toch wel mee, als je ziet wat voor renners er allemaal niet in Nederlandse dienst rijden? Stel dat er over een jaar een grote Nederlandse sponsor besluit om een ploeg op te starten, dan zijn er heel wat landgenoten einde-contract die in die ploeg zouden kunnen komen: qua kopmannen alleen al Dumoulin, Mollema, Boom, Poels, Groenewegen als basis, plus Ligthart, Clement, Bos, De Kort, Timmer, en ongeveer alle Roompotters die zouden kunnen doorstromen om de ploeg mee op te vullen.
El Mik 24 september 2015 00:25
Nou het kan wel natuurlijk.
- LottoNL zoals het nu is.
- Roompot versterkt met Dumoulin, Mollema, Terpstra, Boom, Poels, Slagter, Langeveld, van Baarle, van Poppel x2, Sinkeldam, de Kort, Westra en zo nog een paar, dan heb je heus wel een WT waardige ploeg. Stuk sterker dan LottoNL zelfs als je het mij vraagt..
Maar goed dat gaat natuurlijk niet gebeuren.


edit. had de post van Leon nog niet gezien



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/09/2015 00:25 door El Mik.
AK 24 september 2015 11:39
Alle andere WT renners bij elkaar had ik uiteraard ook al bedacht. Daar krijg je een behoorlijke ploeg van. Maar ik zie dat nooit gebeuren. De meeste van die renners zitten prima waar ze nu zijn. Bovendien lijkt mij deze spreiding veel beter voor het Nederlandse wielrennen in het algemeen dan iedereen in een extra Nederlandse ploeg. Het is niet zo dat de Nederlandse talenten van nu geen plekje in de WT kunnen vinden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/09/2015 11:40 door AK.
Snorfietser 24 september 2015 14:26
Emilia zou ook een mooie toevoeging zijn.
JW 24 september 2015 15:30
Andere Peter 24 september 2015 21:36
Van belang is in het geheel niet het aantal beschikbare NL renners. Bepalend is het voor een wielerploeg beschikbare Nederlandse kapitaal.
cyclingfreakske 25 september 2015 22:36
de vrouwen krijgen ook een WT.
wel mooi.... eerder was er al een opmerking vanuit het vrouwenpeleton (oa L. Van Moorsel (ex wielrenster) en Jolien dhoore).... het zou een vooruitgang betekenen maar het grote probleem is dat de financieele draagkracht bij de meeste teams er niet is om al die verplaatsingen te maken om een normale manier.
bedenk dat in het vrouwenwielrennen de rensters vaak als vee vervoert worden of met eigen wagen zich moeten verplaatsen naar andere oorden in het buitenland.

structureel schort er nog zeer veel door financieele tekorten.
de vraag is of de UCI ook dezelfde normen vooropstelt voor het WT circuit, als bij de mannen ? (borgstelling financieele zaken, structuur, planning en boekhouding met medische minimueisen dat een WT vraagt)
zumsteg 25 september 2015 23:15
cyclingfreakske Schreef:
-------------------------------------------------------
> bedenk dat in het vrouwenwielrennen de rensters
> vaak als vee vervoert worden

...Nee, te makkelijk.
cyclingfreakske 26 september 2015 00:28
ik bedoel maar... met 4 of 6 in een bestelwagen , tussen het materiaal. helemaal niet van deze tijd maar het gebeurd vaak bij de dames.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen