Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Peter

Gepost door Bromertà 
Bromertà 28 september 2015 15:15
Peter

En toen, na een WK dat eindeloos lang maar uren te kort duurde, kreeg Peter Sagan het woord. Hij had het kunnen hebben over zijn verpletterende zege, over zijn vernietigende demarrage, over de revanche na honderd miljoen tweede plaatsen.

Door Thijs Zonneveld

Maar hij begon over de vluchtelingencrisis.

Als je me zou vragen wat hij precies zei, dan zou ik je het antwoord schuldig moeten blijven. Eén ding weet ik wel: het was prachtig. Heel even heb ik overwogen om het interview terug te kijken, maar ik heb het niet gedaan. Ik hoef niet precies te weten wat hij zei.

Het ging er niet om wát hij zei, het ging erom dát hij het zei. In Richmond stond een jonge sporter voor een microfoon die net de grootste overwinning van zijn carrière had behaald na een jaar waarin alles nét niet lukte, waarin hij onder druk werd gezet door zijn megalomane teameigenaar, waarin hij aan zichzelf twijfelde en waarin hij werd overreden door een motor. Hij had alle recht om in een sorbet van narcisme en euforie springen, maar dat deed hij niet. Hij richtte de aandacht op iets anders. De vluchtelingen, mensen, de vluchtelingen.

Peter Sagan sprak zijn eigen regering toe, die alleen maar oorlogsvluchtelingen accepteert als ze toevallig christelijk zijn; hij sprak het fort Europa toe, dat alleen maar bezig is met opvanggetallen en spreidingsstatistieken in plaats van met mensen; hij sprak ons allemaal toe.

Bommen

In zijn hoofd waren zijn zinnen ongetwijfeld beter verwoord en meer gepolijst, maar dat maakte niet uit. Hij zei het zoals het is: verwarrend, overweldigend, nauwelijks in woorden te vertalen. Je kunt niet in zinnen vatten dat er kinderen levenloos aanspoelen op het strand, dat er een paar duizend kilometer verderop steden in de fik staan en dat wij klagen over het weer terwijl het elders bommen regent.

Wat had hij moeten zeggen dat we niet zelf al weten? Er is al zoveel over gezegd, zoveel over geschreven. We weten allang dat we grofweg uiteenvallen in drie soorten mensen: degenen die besluiten zelf iets te doen om vluchtelingen te helpen, degenen die hun kop in het zand steken, en degenen die onder columns als deze eigen-volk-eerst-reacties plaatsen.

Misschien moet ik dit wel helemaal niet schrijven, op deze plaats. Misschien moet sport altijd alleen maar over sport gaan. Misschien lag het wel aan het WK, dat me altijd een beetje weemoedig maakt, al was het maar omdat er weer een seizoen voorbij is. Misschien lag het wel aan Peter Sagan zelf, van wie ik nog steeds niet weet of hij nu wielrenner, acteur, poseur, billenknijper, clown of de nieuwe Dalai Lama is. Maar wat hij zei was voor mij een van de hoogtepunten van het sportjaar.

Voorbeeld

Om te begrijpen wat hij bedoelde hoef je niet vloeiend Saganiaans te spreken. Je hoefde slechts naar hem te kijken tijdens het WK. Als er één renner was die na een jaar vol tegenslag angstig en verkrampt had kunnen fietsen, dan was het Sagan. Maar dat deed hij niet. Hij verzoop niet in zelfmedelijden of frustratie. Hij was niet bang voor wat er kwam, hij mekkerde niet over gebrek aan steun of dat anderen het maar moesten oplossen.

In plaats daarvan zette hij zijn angsten en twijfels aan de kant en maakte er het beste van.

Een beter voorbeeld had hij ons allemaal niet kunnen geven.

*Auteur Thijs Zonneveld is een ex-wielrenner. Hij werkt als sportverslaggever bij het AD en schrijft daarnaast columns voor NU.nl.*
Walnoot 28 september 2015 15:28
Volgens mij zei hij helemaal niets direct over de vluchtelingen hoor. Dat impliceerde hij waarschijnlijk wel, maar zoals die andere Peter wou zeggen, maar nu natuurlijk niet meer gaat doen omdat ik zeg dat hij het ging zeggen, weten wij helemaal niet wat Sagan bedoelde als hij het niet letterlijk heeft gezegd.

Hup Eerste Peter, Peter de Grote en Grote Smurf!
Bromertà 28 september 2015 15:35
"Als je me zou vragen wat hij precies zei, dan zou ik je het antwoord schuldig moeten blijven. Eén ding weet ik wel: het was prachtig. Heel even heb ik overwogen om het interview terug te kijken, maar ik heb het niet gedaan. Ik hoef niet precies te weten wat hij zei."

Soms, maar op schrift of scherm lukt dat niet of moeizamer, overstijgt taal of woorden elke vorm van communicatie. Als je dan als comma-punt-neuker er achter wil komen wat er precies gezegd wordt, kan je net zo goed een ui gaan pellen.
malheur 28 september 2015 15:35
Volgende stap > In colonne naar de zee en zout maken.
Sub Culture 28 september 2015 16:55
Waar haalt die Zonneveld eigenlijk al zijn krediet vandaan?

Altijd maar weer die fletse stukjes.
El Chaba 28 september 2015 16:58
Ik had dezelfde interpretatie bij de woorden van Sagan als Zonneveld. Of dat ook de juiste was, zullen we waarschijnlijk nooit weten.
Walnoot 28 september 2015 17:06
Ben blij dat je bevestigt het met me eens te zijn...
Cecchini 28 september 2015 17:25
Heeft Wilders al gereageerd of die puberende belletje trekkers van Geen Peil/Stijl ?
Andere Peter 28 september 2015 17:41
Ik had ook het idee dat hij het had over de vluchtelingencrises, sterker nog: ik had het gevoel dat hij (als kosmopoliet) iedereen wilde stimuleren daar de gastvrij positie in te nemen, in tegenstelling tot de kortzichtig-populistische. Hij zei dat niet. We weten het niet zeker. Ik vulde het in en ik gaf dan ook expliciet aan: ik ben het nu aan het invullen

Ik denk dus ook dat hij het impliceerde. Maar zeker weten we dat niet. Daarvoor was hij (bij lange na) niet expliciet genoeg.

Heel jammer, want als hij het na het overbrengen van dat gevoel wat concreter had gemaakt dan zou de speech historisch zijn geworden. Te vergelijken met Mohammed Ali over Vietnam bij zijn dienstweigering (''Ain't no Vietcong ever called me nigger'') Minder historisch, maar toch ook wel een fraai gebaar: Ruud Gullit draagt de Europees Voetballer van het Jaar op aan Nelson Mandela (toen nog gevangen).



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/09/2015 19:33 door Andere Peter.
Andere Peter 28 september 2015 17:42
Akkoord.

Maar daarom was de taal die Sagan sprak een schitterend gevoel. En kun je er niet echt een standpunt uit destilleren.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/09/2015 19:51 door Andere Peter.
Andere Peter 28 september 2015 17:43
Zo langzamerhand zijn dat toch wel veel mensen met diezelfde interpretatie. Opmerkelijk.
Arsimo 28 september 2015 18:27
Een beetje verplaatsend in de mindset van een Slowaak die zich internationaal beweegt is het niet zo moeilijk dat hij het over twee dingen had zonder die expliciet te noemen:

- Vluchtelingencrisis (hoeft geen verklaring)
- Oekrainecrisis (Slowakije is een buurland van Oekraine en voelt zich zowel betrokken als bevreesd)
Cecchini 28 september 2015 18:44
Mart Smeets straks over Sagan bij de DWDD
Velodroom 28 september 2015 18:52
Zijn grootste motivatie om te winnen was in de gelegenheid te zijn deze boodschap wereldwijd te kunnen uitdragen.
Voor de verandering moest hij daarom ook eens eerste worden in een uiterst belangrijke wedstrijd. smiling smiley

Hij was nergens expliciet, maar hij trok het wel breed.
Hij sprak namelijk de wereldbevolking rechtstreeks aan om te veranderen om de huidige en de op ons af komende problemen, het hoofd te kunnen bieden.

Hij voorzag in dat opzicht moeilijke tijden, die ook sport als plezier (belangrijkste nevenzaak zegt Mart toch altijd) en inspiratie in problemen zouden kunnen brengen als de wereld niet echt verandert. Het roept herinneringen op aan Obama (change in 2008) en Wubbo (duurzaamheid).

En wat mij betreft ook aan de olympische Black Power Saluut in 1968 tijdens de medailleceremonie van de 200m door Tommie Smith en John Carlos.
Ron Meijers 28 september 2015 19:07
"De meeste mensen kenden hem misschien nog niet, maar Peter Sagan - Sagan - een Slowaak - geen Sloveen - werd gisteren wereldkampioen. Dat is opmerkelijk, want Sa-gán, wordt meestal tweede. Hij verdient de titel Eeuwige Tweede misschien nog meer dan Poulidor of Joop. Maar Sa-gán ..."
Pyama 28 september 2015 19:45
Dat is een quote van die druiloor neem ik aan?
Pyama 28 september 2015 19:46
Dank voor de waarschuwing. Gelukkig kijk ik die linkse propaganda toch al niet.
Andere Peter 28 september 2015 19:48
Dan was je dank-voor-de-waarschuwing ook alleen maar nodig om te koketteren met je afzetten tegen die linksigheid.
Andere Peter 28 september 2015 19:50
Akkoord met Black Power. Sporter. Winnen. Statement. Maar ik heb geen seconde gedacht aan Obama of Ockels.
Pyama 28 september 2015 19:50
Heeee wat scherp van je Peter. En natuurlijk tegen die ene kerel die niet wil zeggen dat ie ziek is omdat ie dan aandacht krijgt en dat stiekem toch wel leuk vindt.
Velodroom 28 september 2015 20:03
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Akkoord met Black Power. Sporter. Winnen.
> Statement. Maar ik heb geen seconde gedacht aan
> Obama of Ockels.

Onze breinen zijn oh &&& ook niet gelinked. grinning smiley
Rudy t. 28 september 2015 20:07
Of die niet ziek is en dat ook niet zegt maar af en toe een beetje insinueert zodat die toch aandacht krijgt? Mag ik dat zo zeggen?
cyclingfreakske 28 september 2015 20:32
hij zij het niet zo met woorden maar liet wel duidelijk verstaan dat de huidige spanningen die ook in Europa sterk toenemen, en het fundamentalisme wel tot erge escalatie kunnen leiden, en het lijkt of de wereld gek aan het worde nis, hem zorgen baart voor de toekomst.

overigens een dik verdiende winnaar, en je zag wel duidelijk dat hij een graag geziene renner is in het peloton.
met deze overwinning een sportieve middenvinger die altijd beweerden dat die afstand net teveel was voor hem om een grote zege te pakken.

opvallend ook hoe ondanks alles, veel renners kapot zaten. de omloop was wel wat zwaarder dan gedacht, door de brede straten valt vals plat niet op en een steilere helling amper of verkeerd ingeschat. ook stond er op een aantal plaatsen met wat oplopend wegdek de wind stevig verkeerd.
het heeft denk ik vele renners toch verrast.
Curzio 28 september 2015 21:01
Ik twijfel niet aan de goede bedoelingen, maar we moeten gewoon eerlijk zijn: het was wartaal.
Tuurlijk kan je dat dan romantiseren en het is leuk dat Sagan het probeert, maar als statement was dit niks waard.
zumsteg 28 september 2015 21:10
We weten niet wat hij bedoelde. Mensen vullen graag in wat zíj zouden willen zeggen of wat sociaal wenselijk is.

Misschien bedoelde Sagan (ik bedoel Peter, niet Juraj) wel dat elk land een hek moet bouwen en dat de vluchtelingen in landen in de regio (met niet een ander geloof, zoals nu in Europa het geval is, maar met hetzelfde geloof) opgevangen moeten worden.

Maar dat klinkt niet zo lekker links.

Ik ben benieuwd wat Lex Immers erover te zeggen heeft als ie dronken op de tafel van het supportershome van Feyenoord staat na de winst op Ajax.
Rudy t. 28 september 2015 21:21
Juist omdat het wartaal was was het mooi. Hij had net het wk gewonnen he... Een vloeiend betoog hoef je dan niet te verwachten..
cyclingfreakske 28 september 2015 21:33
was natuurlijk volle euforie... zal zelf gehoopt hebben te kunnen winnen maar nooit durven denken dat het zou lukken. was idd met momenten wat warrig in volle euforie. Ook omdat hij het engels niet zo goed machtig is was het wat chaotisch.
Walnoot 28 september 2015 22:24
Ah, je had je hier al over uitgelaten? Moet tussen de hoop 'posts van AP die ik niet lees' terecht zijn gekomen, excuus. Overigens in dit rijtje zie ik graag Berhane winnen in Rio en dan bij het interview vertellen dat hij het alle Oostblokkers vergeeft die hem ooit neger hebben genoemd.
Andere Peter 28 september 2015 23:05
Quote
Walnoot
...maar zoals die andere Peter wou zeggen, maar nu natuurlijk niet meer gaat doen omdat ik zeg dat hij het ging zeggen...

Als je met dit soort aannames van wat ik in jouw ogen ''wou zeggen'' en ''ga doen'' komt, dan kun je erop rekenen dat ik langskom om te zeggen wat ik wèl ''wou zeggen'' en ''ga doen''. Zeker in een topic dat gaat over invullen wat een ander (Sagan) bedoelde. Je had gelijk met wat ik ''wou zeggen''.
Cecchini 29 september 2015 01:03
Word je nou nooit eens ontzettend moe van je zelf ?
El Chaba 29 september 2015 01:32
Ga je nou weer beginnen? thumbs down



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/09/2015 01:33 door El Chaba.
Eindhovuh 29 september 2015 07:09
Kortzichtig populisme zie ik iedere avond bij de NPO, zoals DWDD. Door kortzichtig populisme en een misplaats " wat zijn wij goede mensen en lekker gastvrij"-gevoel is er jarenlang niets gedaan aan de bron van dit probleem. Liever hier een paar duizend vluchtelingen zodat we ons goed kunnem voelen dan dáár een serieuze oplossing creëeren.
En nu iedereen die kritisch is over wat er binnenkomt en hoe slecht er over is nagedacht in het ongastvrije kamp plaatsen.
Curzio 29 september 2015 07:11
Ik vond het ook mooi, maar dan in de zin van "leuk" en niet van "prachtig". Het verhaal over de vluchtelingencrisis van Thijs, en dat we toch wel begrepen wat Peter zei zonder dat hij het echt zei enzo, en hoe raak het wel niet was, dat vind ik onzin.
Hoentie 29 september 2015 07:22
>> Misschien moet sport altijd alleen maar over sport gaan. <<
JUIST niet.
El Chaba 29 september 2015 09:29
JW 29 september 2015 10:53
Ik heb het interview niet gezien en begrijp dat degenen die het wèl hebben gezien er verschillende uitleg aan geven.
Waarbij, ook in de media, toch in grote lijn zorg over de huidige wereldproblemen overheerst. Of in elk geval zijn behoefte om die problemen onder de aandacht te brengen.
Het siert hem m.i., maakt niet echt uit wat hij precies heeft gezegd. Een doorsnee wereldkampioen is op zo'n moment met andere zaken bezig.

Geen enkele andere renner heeft naar mijn mening het kijkvolk dit jaar zo vermaakt als Sagan. Bij niemand is, internationaal gezien, de gunfactor zó hoog. Ook dàt maakt deze titel tot een terechte beloning.

Sagan is dé wielrenner van het jaar. Daar kan geen enkele ranking tegenop.
Snorfietser 29 september 2015 11:10
Toen ik de titel zag dacht ik even dat dit een ode was aan Andere Peter, maar gaat hier blijkbaar om een andere Peter smiling bouncing smiley
zumsteg 29 september 2015 11:43
Daarvoor is de titel veel te kort.
Andere Peter 29 september 2015 11:49
Ik respecteer je mening en ik besef dat ik je niet ga overtuigen. Ik erken dat er van 2 zijden populisme kan zijn. Ik herken totaal niet zo'n wat zijn wij goede mensen toch lekker gastvrij-houding. Integendeel. Ik zie vooral schaamte omdat zovelen doen alsof het gaat om iets wat we net aan zouden kunnen. Er lijkt een soort stoerheid op te treden om maar zo min mogelijk gastvrij te zijn. Afgezet tegen de hele Europese bevolking betreft het hier niet zo'n grote stroom als men doet voorkomen. De uitdaging is netjes spreiden. Schokkend is vooral dat landen als de golfstaten en Verenigd Koninkrijk zo weinig bijdragen. Ik zit daarin zonder moreel oordeel. Niet overal is politiek hetzelfde mogelijk. Dat Duitsland zo extreem veel mensen opneemt heeft vermoedelijk ook te maken met de behoefte aan arbeid in dat land.
merijntje mortirolo 29 september 2015 11:51
Arsimo 29 september 2015 12:00
Die is wel leuk.
El Chaba 29 september 2015 12:14
Cecchini 29 september 2015 12:44
Bedoel je AP ?
Cecchini 29 september 2015 12:47
Eindhovuh 29 september 2015 13:33
Het is geen politiek-prikbord. Maar je woorden als "men wil doen voorkomen" verraden geen neutrale positie. Niemand is natuurlijk volledig neutraal, ook niet erg.
Ik vind het vooral heel erg dat het zo ver is gekomen. ps: Er zijn in Duitsland nog zo'n 3 miljoen werklozen, die gemiddeld hoger opgeleid zijn dan wat er binnenkomt.Vooral een verzonnen argument door de pro's. En nee ik ben niet tegen een humane opvang voor vluchtelingen, verre van.

Maar laten we het maar over wielrennen hebben.
Bromertà 29 september 2015 13:41
Toch een hele geruststelling dat Eindhovuh niet alleen de bron van dit probleem kent, maar bovendien de schijn wekt een oplossing te zien. Helaas worden beide niet verwoord in zijn reactie, waarmee zijn kritiek ontaardt in holle retoriek.
Trouwens, dat Duitsland zo ruimhartig de deuren openzet, heeft alles te maken met de zware last van het verleden.

PS. Ik vind de manier waarop "we" en "iedereen" worden neergezet, geen goede manier om een discussie te voeren.
Arsimo 29 september 2015 13:42
Eindhovuh 29 september 2015 13:44
thumbs up pot-ketel en ketel-pot.
El Chaba 29 september 2015 13:49
Waar ik me vooral aan erger, is de eenzijdige belichting van de NPO en ook de politiek. Als je je - terechte - zorgen uitspreekt over deze ontwikkeling word je al heel snel weggezet als racist, xenofoob en wat dies meer zij (ik heb het niet over Wilders, die biedt totaal geen reële oplossingen). Er wordt uit het oog verloren dat het maatschappelijk draagvlak flink aan het afkalven is en dat is wel degelijk heel belangrijk.

Bijvoorbeeld, vluchtelingen met een verblijfstatus - al dan niet tijdelijk - hebben volgens de wet onmiddellijk recht op een sociale huurwoning. De gedachte erachter is uitstekend, namelijk dat zij op die manier sneller en makkelijker zullen integreren. Tegelijkertijd moet de Nederlander die (in de Randstad) is geboren inmiddels 8-10 jaar wachten op diezelfde sociale (betaalbare) huurwoning. Dat dat bij die Nederlander wringt is natuurlijk volkomen logisch maar in de politiek en veel media is daar niet of nauwelijks aandacht voor en dat maakt die mensen alleen maar bozer.

En dan hebben we het nog niet over de dreiging van een multi-cultureel drama over pakweg twintig jaar zoals we dat ook met een onevenredig groot aantal gastarbeiders uit de jaren 70 hebben gehad en waar zelfs links politiek correct Nederland het nu wel over eens is.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/09/2015 13:50 door El Chaba.
Bromertà 29 september 2015 13:50
Als je dan toch in de spreekwoorden duikt dan vind ik dat je man en paard moet noemen: wat is de bron en wat is de oplossing?
sijbriskie 29 september 2015 14:11
sijbriskie 29 september 2015 14:19
Het Verenigd Koninkrijk heeft de afgelopen decennia reeds onvoorstelbare aantallen mensen van 'buiten' opgenomen en loopt een beetje tegen de grenzen aan wat betreft opnamecapaciteit. Wellicht niet in strikt praktische, maar wel in 'mentale' zin. De problemen daar met de multiculturele samenleving zijn nu al groot en steeds meer onderwerp van debat. Vandaar, denk ik.
cyclingfreakske 29 september 2015 14:30
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als je dan toch in de spreekwoorden duikt dan vind
> ik dat je man en paard moet noemen: wat is de bron
> en wat is de oplossing?


jij bent de man met de ookgkleppen op ??? eye rolling smiley

hij vergeet ook nog te vermelden dat in de Duitse opvangkampen, de niet radicalere moslims en andersgelovigen door radicaler denkenden worden bedreigt, sommige zelfs met de dood, eergisteren nog een zwangere vluchtelinge door die gekken is aangevallen.
dat zijn misschien 20%, gaande van sterng gelovigen tot radikale gekken.... maar dat zijn 20% teveel mensen die hier niet thuishoren omdat ze zich weigeren te gaan integreren en aan te paseen. Als dat uitschot (die radikale gekken !!) hier blijft, is bezorgdheid over de toekomst en veiligheid zeker terecht.
dat houden de Belgische EN de Nederlandse kranten en politiek mooi uit het vizier.... ze doen aan selectieve sensuur !
De Duitsers en Oost Europese tv stations zijn minder selectief.

Vluchtelingen helpen is goed , maar je kan moeilijk alle rechten geven van de autochtone inwoners zonder plichten te laten nakomen ?
Bovendien zit daar ca 10% tussen dat hier absoluut niet thuishoort, gekomen met andere bedoelingen. en slechts een kleine minderheid betreft het effectief Syrische vluchtelingen, de meesten anderen voor financieele redenen en niet door oorlog. Ze zien de vluchtelingenstroom als een buitengewone kans om de procedures te omzeilen. Oost Europese landen als Croatie geeft eenider zomaar papieren, om ervanaf te zijn.
Dan mag en Europeaan zich toch nog de vraag stellen of we daar op deze manier wel goed gaan uitkomen op termijn ?
.,
ik denk dat El Chaba het nog netjes heeft verwoord, en de 2 zijden van de medaille toont.
Als er geen strengere selectienorm komt en de Oosteuropese landen de validatieregels aan hun laars lappen, denken velen dat we zeker ongerust mogen zijn aangaande de toekomst en stabiliteit hier.

en het ook niets te zien heeft met rechtse of linkse gedachten, gewoon een terechte bezorgdheid die vragen opriept bij mensen.
El Chaba 29 september 2015 14:44
El Chaba 29 september 2015 14:47
De oplossing is er wel (betere en rechtvaardiger verdeling over alle EU landen, zoals AP terecht opmerkt) maar politiek onhaalbaar dankzij het onmogelijke beslissingsmodel (vetorecht van iedere lidstaat) van de EU.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/09/2015 14:48 door El Chaba.
cyclingfreakske 29 september 2015 14:48
sijbriskie Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het Verenigd Koninkrijk heeft de afgelopen
> decennia reeds onvoorstelbare aantallen mensen van
> 'buiten' opgenomen en loopt een beetje tegen de
> grenzen aan wat betreft opnamecapaciteit. Wellicht
> niet in strikt praktische, maar wel in 'mentale'
> zin. De problemen daar met de multiculturele
> samenleving zijn nu al groot en steeds meer
> onderwerp van debat. Vandaar, denk ik.

idd... de Britten zitten op hun tandvlees. die hebben miljoenen opgevangen, iedereen komt naar daar omdat men geen papieren behoeft.
de Britse bevolking kent al een hoge werkloosheidsgraad....Sommige wijken in steden zefs 80% waarvan de meeste jongeren.
Hoe groter de druk van het probleem word met het huidige gebeuren, te kleiner dat het opgelost geraakt.
er is tenslotte maar 1 echte oplossing en 1 echte vijand in die regio : IS aanpakken. Dat is ook de grootste oorzaak van de huidige vluchtelingenstroom.
EN het feit dat de VN de hulp in Palestina en Jordanie teruggeschroeft heeft tot 40% en binnan enkele maanden niets meer levert.
Tegelijk komen ze doodleuk vertellen op tv dat ze de hulp gaan opschroeven... hypocrisi ten top aan de top !



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/09/2015 14:51 door cyclingfreakske.
Eindhovuh 29 september 2015 14:49
El Chaba 29 september 2015 14:49
Massimo 29 september 2015 14:50
Ik was een tijdje niet op het WIELERforum geweest wegens vakantie, blijkbaar ben ik verkeerd of is dit forum ineens een politieke pleisterplaats geworden, ik zou zeggen: Spaak, de bezem er door!
El Chaba 29 september 2015 14:52
.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/09/2015 14:56 door El Chaba.
cyclingfreakske 29 september 2015 14:55
Massimo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik was een tijdje niet op het WIELERforum geweest
> wegens vakantie, blijkbaar ben ik verkeerd of is
> dit forum ineens een politieke pleisterplaats
> geworden, ik zou zeggen: Spaak, de bezem er door!

men had het over de politieke booschap van Peter Sagan......
het was wat wartaal waar de ene dit en de andere dat onder verstaat. in de media is zijn punt inmiddels duidelijk.
het aankaarten van het probleem vloeit voort uit SAGAN zijn gebrabbel voor de tv na zijn zege......
is niet wielertopic maar nu ergens een beetje toch wel.
Natuurlijk komt het sportieve aan bod en het is niet de bedoeling links of rechtse praat te verkondigen... Sagan uit zijn bezorgdheid en hier ook enkele mensen binnen het kader van Sagan zijn gebrabbel. meer niet. winking smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/09/2015 14:57 door cyclingfreakske.
El Chaba 29 september 2015 14:56
[wielerprikbord.nl]

Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen... winking smiley
Massimo 29 september 2015 14:59
Enkele opmerking vs. een hele off topic discussie is geen vergelijking natuurlijk, overigens wel hulde voor het mooie stukje van Thijs.
Cecchini 29 september 2015 14:59
Zomaar een stuk uit een schriptie van een scholier

Hitlers NSDAP was een nationaal socialistische partij, met sterk fascistische ideeën. Enkele van deze fascistische ideeën waren het hekelen van het communisme, het beschouwen van de democratie als een hindernis (lees nepparlement) en het individu ondergeschikt willen maken aan het staatsbelang. Ook wilden de fascistische partijen allemaal hun land sterker of groter maken door middel van een groot leger. Behalve fascistisch was de NSDAP ook nog erg racistisch; ze vonden dat het arische ras superieur was aan alle andere rassen (lees "willen we minder Marokkanen en Vluchtelingen dan regelen we dat ..... ?"winking smiley. Joden (lees Marokkanen/Polen/Vluchtelingen) vond de NSDAP te minderwaardig om te laten leven. Dus moesten de Joden verdwijnen van de NSDAP. Bovendien wilden Hitler en z’n partij van het verdrag van Versailles af en de werkloosheid vervangen door werkgelegenheid.

Door middel van propaganda via posters, radio en kranten werden bovenstaande ideeën verspreid over Duitsland. Deze propaganda was gericht op alle lagen van de bevolking en beloofde voor ieder wat wils. Ook bood de NSDAP het volk een zondebok die de schuld kon krijgen van de slechte tijd die het doormaakte: de Joden (lees Marokkanen/Vluchtelingen/Polen). De NSDAP groeide al snel uit tot de grootste partij in Duitsland.

De Jood was de Untermensch en de Duitser was de ‘Übermensch’.
Een Übermensch moest er als volgt uitzien: blond haar, blauwe ogen, groot en een hoog voorhoofd.
Een Jood had de volgende kenmerken; kromme neus, gierig en gemeen.
Bij vermenging van rassen zou er verzwakking optreden en zou het ras onzuiver worden. Om nou die vermenging te voorkomen had het Arische ras het recht om zich te ontdoen van alle rassen die de zuiverheid ervan aan zouden tasten.
De nationaal socialisten hadden niet alleen een hekel aan Joden maar ook aan zigeuners en invaliden.
In Oost-Europa woonden inferieure rassen en daarom had Duitsland het recht om over die landen te heersen.
Eindhovuh 29 september 2015 15:03
Er is niet één bron, dat zijn er talloze.
Enkele:

- De uitzichtloosheid van het bestaan in grote delen van de Arabische en Noord-Afrikaanse wereld, mede door de ongebreidelde bevolkingsgroei in combinatie met matige economische groei en nu zelfs oorlogen. Opvang in de regio moét dus gepaard gaan met uitzicht op meedoen in een maatschappij, dus banen en scholing creëren.

- De in het Westen in het begin zo bejubelde "Arabische-lente" die allerlei bewinden omverwierp(Libïe, Tunesië, Egypte) of aan het wankelen bracht (Assad). Hierdoor kregen allerlei onderdrukte groeperingen de kans om een greep naard e macht te doen met allerlei ontwrichtende gevolgen. Het is zeer de vraag of een "bakker/automonetur, etc" in deze gebieden nu beter af is, ook qua toekomstperspectief dan onder Gadaffi, Assad, etc. Wellicht was een niet-arabische lente wel beter geweest.

- Het aan het lot overlaten van Italië, Griekenland e.a. grensstreken door Nederland, Duitsland en andere rijkere EU-landen. Hierdoor is de toestroom van vluchtelingen ongelooflijk slecht gestructureerd.

Oplossingen: Makkelijke zijn er niet. Assad helpen te winnen is een erg wrange maar qua vluchtelingenproblematiek niet onverstandige. Libanon, Turkije en Jordanië helpen die enorme vluchtelingenaantallen aan een toekomst te helpen, met héél veel geld. In Libië ingrijpen en safety-zones inrichten waar vluchtelingen terecht kunnen, met wederom scholing en banen. En daarna zoveel mogelijk de grenzen dicht om verdere aanzuigende werking te voorkomen.

etcetc
---

Ik wacht u even af tot Bromerta gaat roepen-- > Eindhovuh heeft blijkbaar alle oplossingen blabla.
El Chaba 29 september 2015 15:03
Leuk stukje maar kun je ook uitleggen wat hiermee je punt is? Dat ontgaat me namelijk volkomen.
Of bedoel je soms dat mijn reactie jou daaraan doet denken?
El Chaba 29 september 2015 15:09
Dat is waar, maar zie verder de terechte opmerking van Cyclingfreakske.
En over jouw (uitvoerige) deelname aan off topic discussies over politieke onderwerpen op het oude prikbord zullen we het dan maar niet hebben... ;-)
Cecchini 29 september 2015 15:10
Dat we nooit leren van de geschiedenis en een reactie op de steeds maar opduikende opmerking "Wilders heeft best wel een punt, maar nog geen oplossing" . Zo dachten miljoenen redelijke burgerlijke Duitsers er eind jaren 20 begin jaren 30 ook over. Zie de overeenkomsten



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/09/2015 15:11 door Cecchini.
cyclingfreakske 29 september 2015 15:12
daar gaan we weer.... de klassieke ontwijktactiek.

wel.. we draaien het even om. amper 10% is radikaal en strenggelovig die de sharia naar eigen goeddunken uitvoeren, zoals het hun past maw...
de ECHTE harde kern van de nazi's was een 7%.
we zien hier 2 gelijkenissen : beide partijen onderdrukken de meerderheid in hun opinie en handelen en installeren een systeem van burgerspionage.
Voor die harde kern radikalen, ben jij asl westerling ook een ongelovige, een kaffer. je bent niets, en je zal nooit wat zijn voor hun.... wat de nazi's helaas ook deden met de Joodse bevolking met alle dramatische gevolgen.
Beiden handelen met EXTREEM GEWELD in ALLE VORMEN en kennen GEEN MEDELIJDEN, GEEN GENADE.

Was ook de reden waarom Joden vluchten. Is ook de reden waarom men Syrie en een deel van Irak ontvlucht.
En dat 39-45 verhaal zal terugkomen als die gekken niet gestopt worden in Syrie en Irak.

wat is dan het verschil tussen hen ? citeerde die scholier dat ook niet ?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/09/2015 15:18 door cyclingfreakske.
Walnoot 29 september 2015 15:16
Mag dit weg, webmaster?

Die Sagan is trouwens wel een leuke renner, niet? Denken jullie ook dat hij de Abu Dhabi Tour gaat winnen?
cyclingfreakske 29 september 2015 15:19
zou mooi op hun erelijst staan,en goed reklame voor hun.
sijbriskie 29 september 2015 15:19
Dit soort (kwalijk absurd simplistische) vergelijkingen gaf Volkert zijn vrijbrief om Fortuyn te vermoorden. Er ligt een hele wereld van nuances tussen Hitler aan de ene kant en het kritiekloos bejubelen en promoten van de multiculturele samenleving anderzijds.
cyclingfreakske 29 september 2015 15:23
wat vooral duidelijk is , is dat vooral onzin tot waanzinnige daden kan leiden en men leert er nog steeds niets uit in de poltieke wereld.
burgers en sporters geven erom, de politiek maakt enkel lawaai, helaas.

ben wel benieuwd of Sagan de winter goed gaat doorkomen en vaak "NEEN" kan zeggen tegen allerlei uitnodigingen.
dat is wen was steeds de vloek van de wereldkampioenen... de wintertrainingen die verstoort werden en het seizoen ondermijnden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/09/2015 15:23 door cyclingfreakske.
El Chaba 29 september 2015 15:25
Allemaal waar, maar wat heeft dat met mijn reactie te maken?
Ik geef ook heel duidelijk aan dat ik niets met Wilders heb dus de relevantie ontgaat me volkomen.

Ik geef ook heel genuanceerd met een voorbeeld aan waarom een steeds groeiend deel van de Nederlandse bevolking zich zorgen maakt.

Compleet belachelijk om nu met zo'n stukje aan te komen. Precies de links populistische reactie waar ik me zo aan erger.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/09/2015 15:26 door El Chaba.
sijbriskie 29 september 2015 15:28
Dit topic begint toch met de politiek geladen column van Zonneveld? Dan is het volstrekt begrijpelijk dat je vervolgens ook een politiek geladen discussie krijgt. Volledig ON topic dus. Ageer dan tegen het bestaan van dit topic an sich.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/09/2015 15:31 door sijbriskie.
Eindhovuh 29 september 2015 15:33
Dit dusthumbs up. Polariseren is een feest lijkt het.
Massimo 29 september 2015 15:38
Topic is gewijd aan het mooie stukje van Thijs, een ode, over Sagan en het compliment dat hij krijgt over het durven uiten van een statement, en gaat niet over Wilders, nazi's, multicultureel, NPO, en wat er allemaal anders wel niet bijgehaald wordt.
Arsimo 29 september 2015 15:39
Het echte probleem wat achter de zorgen van vele landen (zowel bevolking als overheden) zit is niet zo zeer de vluchtelingen op dit moment. Wat hoewel voor het gevoel flinke aantallen, deze zakken binnen een jaar of wat weg in de achtergrondruis van alledag.

Het echte probleem is wat op de huidige golf dreigt te gaan volgen. Dan gaat het niet om enkele tienduizenden, maar over honderdduizenden of zelfs tientallen miljoenen. En dat kunnen we zelfs met de beste altruistische bedoelingen niet aan als EU, als we althans zelf niet ten onder willen gaan.

Overigens werd dit komende probleem al decennia geleden voorspeld door "zieners". Als we als de rijkere landen/culturen de anderen niet op een behoorlijk welvaart- en welzijnsnivo gaan helpen brengen, dan gaan ze op een gegeven moment het bij ons komen halen. En om die massa dan te stoppen zullen we heel drastische dingen moeten gaan doen waar niemand aan wil denken.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/09/2015 15:40 door Arsimo.
sijbriskie 29 september 2015 15:45
Grotendeels eens.
cyclingfreakske 29 september 2015 15:48
niks polarisatie.
Het 2e WWO stukje staat hier niet op zijn plaats en vooral eerder bedoeld was om met de vinger te wijzen.
maar denk dat de vergelijking van de 2 regimes wel duidleijk is in de reactie in niet links of rechts staat. Is duidelijk dat het uit gekken bestond/bestaat.

btw : die nu actief zijn zullen mensen het recht tot sportactiviteiten ontzeggen, forums zelfs verbieden, en alle vormen van scholing. Cecchini kan dan ook zijn ei niet meer kwijt over WWO2 misdaden.
laat staan aan te kondigen wie de RVV wint.
sijbriskie 29 september 2015 15:50
'Het statement' dat door Zonneveld op een bepaalde, duidelijk gekleurde wijze wordt geduid, gewaardeerd en uitgewerkt. Dat mág hij natuurlijk, maar dat daar dan reacties op komen is net zo legitiem en volkomen begrijpelijk. Al 'die dingen die er bij gehaald worden' hebben daar natuurlijk impliciet mee te maken.
Massimo 29 september 2015 15:55
En horen niet op een forum thuis dat geheel aan wielrennen is gewijd.
cyclingfreakske 29 september 2015 15:56
@Arsimo :
idd... momenteel is het "slechts" een begin van wat kan komen. men verwacht 4-8 miljoen vluchtelingen naar Europa als dat daar niet opgelost raakt.
Dat kan geen enkel land dragen, ook niet over Europa verdeeld (dat duidelijk enkel administratief bestaat en in de praktijk een allesverslindende zak lucht is)
sijbriskie 29 september 2015 15:56
Nogmaals: dat geldt dan voor het hele topic, incluis Zonnevelds column.
cyclingfreakske 29 september 2015 15:57
Zonneveld doet wel meer van die uitspattingen.
hij word geliefd en gehaat met zijn uitspraken.

Zonneveld schrijft soms mooie stukjes, maar soms kan die ook zo uitgebreid poetisch doen dat hij het punt waarop zijn artikel moet steunen, voorbijholt.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/09/2015 16:17 door cyclingfreakske.
El Chaba 29 september 2015 15:58
Deels eens.
Een ander deel van het probleem is de bemoeizucht van de Westerse politici om andere landen te bevrijden van dictatoriale regimes waarbij ze de denkfout maken dat de democratie die zij denken daarvoor in de plaats te installeren de zaligmakende oplossing van alle problemen is.
Dat is een utopie in tribale samenlevingen die daar om meer dan één reden nog lang niet rijp voor zijn. Zie Irak, Libië en Syrië waar de situatie nog veel slechter is dan daarvoor. De vluchtelingen zelf uit die landen bevestigen overigens zonder uitzondering deze visie.
El Chaba 29 september 2015 15:59
En typisch de reactie van iemand die totaal niet weet waarover hij praat.
Massimo 29 september 2015 16:01
Ja, dat zei ik toch: de bezem er door (of te wel: weg er mee)
Arsimo 29 september 2015 16:01
Voor mensen die de echte redenen achter de Syrie- problematiek willen begrijpen zouden dit toegankelijke stripje eens moeten bekijken en overdenken. Zou voor enkelen wel eens verrassend kunnen zijn:

[www.upworthy.com]
cyclingfreakske 29 september 2015 16:06
de Europese politiek is ongekend belabberd.
El Chaba 29 september 2015 16:07
De mensen die de echte redenen achter de Syrie- problematiek willen begrijpen, zouden eens met de Syrische vluchtelingen hier zelf moeten praten in plaats van hun wijsheid uit de (altijd gekleurde) media te halen.
cyclingfreakske 29 september 2015 16:08
(even verzet bij een vorige reactie over Zonneveld voor de duidleijkheid)



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/09/2015 16:17 door cyclingfreakske.
El Chaba 29 september 2015 16:11
Cyclingsfreakske, doe mij en jezelf nou eens een lol en verander je foruminstellingen eens dan zien we op wie je reageert.

Mijn profiel --> Opties --> Instellingen forum --> Weergave discussielijn bij het lezen: --> Meerdere berichten per pagina in een discussielijn.
.
Cecchini 29 september 2015 16:15
Ach ik werk dagelijks met vluchtelingen, woon naast een AZC in een doorsnee wijk met een doorsnee salaris, mijn vader en moeder moesten werken in de Duitse industrie tijdens de 2e WO, en dan zou ik ietsiepietsie voorzichtig zijn hier een mening te mogen ventileren. Vreemd dan de stelling van Chaba dat hier iemand spreekt (Cecchini dus) die niet weet waarover hij spreekt. Lees voor de gein eens het boek Alleen in Berlijn van Hans Fallada, zou je goed doen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/09/2015 16:17 door Cecchini.
merijntje mortirolo 29 september 2015 16:23
Ik ben meer fan van Der Trinker.
Arsimo 29 september 2015 16:24
Op zich kan met dat lokale mensen spreken nooit kwaad, maar het is een illusie dat die mensen als vanzelfsprekend het beste weten wat er in hun eigen cultuur/land/regio speelt en speelde en wat dat voor gevolgen had. Tuurlijk weten ze dat geregeld wel het beste, maar niet zelden weten ze dat niet en hebben intelligente analisten die het een klein beetje van een afstand bekijken een beter zicht op het hoe, wat en waarom.
sijbriskie 29 september 2015 16:25
Begreep niet dat je het HELE topic weg wou. Zeg dat dan gelijk man! grinning smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/09/2015 16:25 door sijbriskie.
El Chaba 29 september 2015 16:26
Als jij mij indirect vergelijkt met Hitler na een genuanceerd en onderbouwd stukje, zonder ook maar één moment inhoudelijk op mijn reactie in te gaan, dan weet je inderdaad TOTAAL niet waarover je praat.
El Chaba 29 september 2015 16:29
En dat soort boekjes heb ik niet nodig om mijn mening te vormen, daar heb ik andere en tien keer betere kanalen voor.
Cecchini 29 september 2015 16:33
"Soort boekjes". Dat toontje alleen al.
Leon 29 september 2015 16:34
cyclingfreakske Schreef:
-------------------------------------------------------
> (even verzet bij een vorige reactie over Zonneveld
> voor de duidleijkheid)
thumbs upthumbs up
Cecchini 29 september 2015 16:37


Hoe een fors uitgevallen saucijzenbroodje Greg Van Avermaet de wereldtitel kostte

door Frank Heijnen

Twee, drie meter, meer was het niet. Ik heb het een paar collega’s van Studio Sport gisteravond in Richmond nog even laten nameten en verdomd als het niet waar is: twee, drie meter. Misschien ietsjes meer, maar laten we het onszelf niet te moeilijk maken en de boel afronden. Twee, drie meter dus. Je kunt dat weinig vinden, twee, drie meter, maar de ene twee, drie meter is de andere niet. Een saucijzenbroodje van twee, drie meter is precies evenveel als een gat van twee, drie meter in de diepe finale van een Wereldkampioenschap wielrennen dat 259.200 meter meet, maar tegelijk is dat saucijzenbroodje eindeloos veel groter. (Denk alleen al aan de kruimels die het geeft). Zondagavond, op een tijdstip waarop wielrenners in bed horen te liggen (behalve als ze zes uur later van start zijn gegaan dan ze gegaan zouden zijn als ze dat hele parkoers gewoon van Parijs naar Roubaix, of van Maastricht naar Valkenburg hadden laten lopen), een tijdstip waarop de voetbalpraatprogramma’s worden aangezwengeld en de maandag langs de lijn dreigende rekoefeningen staat te maken, op dat tijdstip was het verschil tussen Peter Sagan en Greg Van Avermaet bovenop het laatste hellinkje van het WK ‘twee, drie meter’ – althans: volgens de enige ooggetuige die we in dit verband serieus moeten nemen, namelijk Greg Van Avermaet zelf.

Olie van achterafkijkerij

Je zou natuurlijk kunnen stellen dat Peter Sagan verdiend wereldkampioen werd, omdat hij het was die die ‘twee, drie meter’ voorlag, of omdat hij na de top gewoon doorreed (terwijl Greg stopte met trappen), of omdat hij al zo vaak tweede is geworden (terwijl Greg vaak derde of vierde wordt), of omdat hij op een tamelijk opwekkende manier helemaal gek is (en Greg vooral geruststellend normaal), of omdat Sagan een ster is die na de streep z’n fiets in de handen van een passant met een hesje rolde en z’n tegenstanders tegemoet banjerde als een interim-manager die onmiddellijk na een ontslagronde aan de stamtafel in de kantine gaat zitten (en Greg met z’n ziel en z’n 23e plaats onder z’n arm naar de mixed zone peddelde om zich door Renaat Schotte moed in te laten spreken), of omdat hij na afloop beweerde dat de vluchtelingencrisis hem zo had gemotiveerd (of hoe je ‘I was founding motivation in the world, all the stuff that’s happening’ ook zou moeten vertalen – terwijl Greg z’n motivatie vooral put uit het feit dat er een finish is). Er lijken kortom argumenten te bestaan om te beweren dat Peter Sagan wel en Greg Van Avermaet niet verdiende om te winnen, maar die zijn natuurlijk allemaal flauwekul. Allemaal hele en halve bijkomstigheden, zijlijngeklets ingesmeerd met een vette olie van achterafkijkerij. Finishfotojournalistiek.

Waar het gisteren op neerkwam, was dit: twee, drie meter. Het aardige van die uitspraak van Greg – dat het gat dus op een cruciaal punt twee, drie meter was – was dat er een toverlantaarn van alternatieve scenario’s begon te draaien. Was het verschil op de streep twee, drie meter geweest, dan hadden we van een overtuigende en verdiende wereldkampioen moeten spreken. Waren we daar in de sprint mooi ‘geklopt geweest op z’n waarde’ en konden we er vrede mee hebben. Nu niet. Nu lag er achter die twee, drie meter op de top van dat bergje-van-niks een wereld van mogelijkheden, kansen en ontwikkelingen die in een parallel universum vermoedelijk tot een volkomen andere uitslag zouden hebben geleid.

Twee, drie meter is, voor een profrenner van ons kaliber, een halve pedaalomwenteling. Iedereen kan een halve pedaalomwenteling maken – mensen met maar een been incluis. Greg Van Avermaet dus al helemaal. Waarom hij hem niet deed, die extra halve trap om bij Sagan (voor de leken onder u: een coureur uit de Bepaald Geen Koekenbakker-categorie), dat zal altijd een raadsel blijven. Misschien dacht hij: ik doe hem straks wel, die halve trap extra. Ik bewaar ‘m, want dan win ik zo lekker ruim. Het kan ook dat Sagan net ook een halve trap extra deed, waarmee hij Gregs halve trap extra in feite tegen de zijne wegstreepte en Greg nog een halve extra (die hij ook best kon doen, dat weet ik zeker) had moeten geven.

Lang verhaal kort: Sagan reed door en Greg verzeilde in de achtergrond, samen met Boasson Hagen, een Noorse krankzinnige die z’n best deed om geen wereldkampioen te worden – een opzet waarin hij overigens glansrijk slaagde. Na de finish werd Sagan opgewacht door zijn vriendin, die door Michel Wuyts en José de Cauwer ‘het meisje van de paternoster’ werd genoemd. Ook typisch iets voor zo’n figuur als Sagan: een verloofde met een naam als een roman van Hugo Claus. Gregs vriendin heet gewoon Ellen. De commentaren na afloop klonken eensluidend als een psalmzang: potdorie, wat had die Sagan het verdiend. Wat leuk voor ‘m. En dik verdiend. En mooi voor het wielrennen. En ook zo verdiend.

Dik verdiend
De vriendin (‘Het meisje uit de columns’), die aan de andere kant van het land lol trapte met Joost-mag-weten-wie, belde en vroeg: ‘Hoe is het afgelopen? Heeft Averbode gewonnen?’ Op het scherm wapperde Peter Sagan met een dik verdiende Slowaakse vlag en ik zei: ‘Nee. Kennelijk is het in het moderne wielrennen zo dat je het verdient als je boven op een bergje – dat niks voorstelt, jij en ik zouden er nog bovenkomen – een voorsprong hebt van een fors uitgevallen saucijzenbroodje. Dat is dan “winnen”, daar delen ze regenboogtruien voor uit tegenwoordig. Vroeger, Merckx: die lag nooit twee, drie meter voor. Twee, drie kilometer, ja, dat wel! Een halve trap! Daar juicht ie nu om, die gek. Een halve trap!’ Zij: ‘Ik heb net heel lekker gekookt.’ Je hebt het verdiend, antwoordde ik. Naschrift van de redactie Op sommige plekken in het tweede deel van deze column wordt gesproken over ‘wij’ en ‘ons’. Navraag bij de schrijver leert ons dat hier eigenlijk ‘Greg en ik’ had moeten staan.
merijntje mortirolo 29 september 2015 16:38
tIs werkelijk waar best een interessante schrijver (ook voor jou), al snap ik dat die constatering/mening hier geen enkel belang heeft.
El Chaba 29 september 2015 16:48
Hetzelfde neerbuigende toontje waar jij je voortdurend van bedient. Iets met koekjes en deeg.

En ingaan op mijn vraag waar het op slaat dat jij Hitler er bij mij bijhaalt ga je wijselijk maar niet in. Ook mijn valide argument van het toewijzen van sociale huurwoningen aan vluchtelingen en de daarmee gepaard gaande, begrijpelijke onrust bij een deel van de Nederlanders laat jij ongemoeid. In plaats daarvan gooi jij meteen Hitler erbij. Stupide!

En oh ja, nog even ter info, ik werk drie dagen per week als maatschappelijk begeleider bij Vluchtelingenwerk Noord West Holland en was afgelopen vrijdag nog met ontzettend veel plezier ter ere van het Offerfeest bij een Syrische familie - dus ik weet wat dat betreft als geen ander waar ik over praat - maar dat belast mij niet mijn ogen te sluiten voor de problematiek die dat nu en de komende jaren voor onze samenleving mee kan gaan brengen.
Arsimo 29 september 2015 16:53
cyclingfreakske Schreef:
> Europa .. (dat duidelijk enkel
> administratief bestaat en in de praktijk een
> allesverslindende zak lucht is)

Er valt heel wat kritiek te geven op de EU en ja, het kost wat - wat van mij ook best minder mag - maar uiteindelijk levert het ons (Nederlanders, Belgen en alle andere EU-burgers) veel,veel, heeeeel veel meer op dan dat het kost.
El Chaba 29 september 2015 17:04
Cecchini 29 september 2015 17:44
Ik vergelijk je helemaal niet met Hitler. Ik voel me namelijk ook niet een soort Volkert van de Graaf, ook al meende Sijbriskie me al indirect verantwoordelijk te moeten stellen voor de moord op Fortuijn. Het gaat me er alleen om, dat er een duidelijke tendens (glijdende schaal) in de huidige maatschappij te bespeuren is, om telkens weer zondebokken te vinden (zondebok voor wat ?). Het is of Europa, het Polen meldpunt, de Marokkanen, nu weer de vluchtelingen, etc. etc., en Wilders zijn partij is in de peilingen de grootste partij, zoals Le Pen dat in Frankrijk is. Dat mogen we geen onschuldige voetnoten alla Janmaat vinden. Om dan af en toe vergelijkingen te maken met de stemming in de jaren 20 en 30 kan geen kwaad. Toen werden er dingen geroepen over Joden, die nu over andere minderheden worden genoemd, en toen wisten we niet tot welke consequenties dat heeft geleid. En toen in die jaren waren er waarschijnlijk ook hele redelijke intelligente en zeker geen moordzuchtige mensen, die dachten dat sommige punten van kritiek op Joden of communisten best een kern van waarheid hadden en dat we problemen van de gemiddelde arme laaggeschoolde autochtone Duitser niet moesten onderschatten.

. Zo lang het aantal vluchtelingen in Europa nog geen 0,2% van de totale Europese bevolking betreft en in Libanon de totale vluchtelingen populatie hoger is dan de totale autochtone Libanese bevolking dan hebben we hier nog niet zoveel te klagen. Ik ontken niet dat de toewijzing van sociale huurwoningen aan vluchtelingen een probleem is voor het draagvlak zoeken bij de onderkant van de samenleving bij de opvang van de vluchtelingen, maar ik heb het idee dat die 8 tot 10 jaar wachttijd voor een sociale huurwoning onzin is. In mijn werk zie ik dat dit namelijk eigenlijk zelden of nooit het geval is, en ik zou wel eens een journalist er op willen zetten, om eens uit te zoeken hoe het nu werkelijk is gesteld met die zoektijd. Men roept wat, en iedereen praat maar na.
Ron Meijers 29 september 2015 17:45
En ik maar denken dat dit stuk over (Andere) Peter ging!
cyclingfreakske 29 september 2015 18:00
Ron Meijers Schreef:
-------------------------------------------------------
> En ik maar denken dat dit stuk over (Andere) Peter
> ging!


in elk geval over EEN Peter grinning smiley
Eazster 29 september 2015 18:08
Lees voor de gein eens het boek Alleen in Berlijn van Hans Fallada, zou je goed doen.

Zeggen wat iemand moet doen, dat valt toch onder een Totalitaire Regime. Ben benieuwd wat Sagan zal vinden van de hele Zwarte Pieten discussie.
Black Piet no can...no.
Eazster 29 september 2015 18:17
Er valt heel wat kritiek te geven op de EU en ja, het kost wat - wat van mij ook best minder mag - maar uiteindelijk levert het ons (Nederlanders, Belgen en alle andere EU-burgers) veel,veel, heeeeel veel meer op dan dat het kost.

Zou best kunnen maar noem er eens 3 op...

-Sterkere munt tov dollar jah..maar wat dat nu precies voor effect zou hebben gehad op ons stelsel voor het was op de euro blijft gissen.
-Handelsverdragen en open grenzen ter bevordering van open handel. Ach dat was er met het originele Schengen verdrag ook al.
Gemeenschappelijk Visum beleid? Jah we zien in de lidstaten (Oost \West) hoe graag en met gelijke middelen we mensen opvangen ,laat staan criteria op elkaar aanpassen waarop we vluchtelingen een verblijfstatus of visum moeten verlenen.

De enige naar mijn idee legitieme reden van de EU is de opvang van Banken waar het nodige geld in gepompt moet worden ,zodat de Derivaten niet worden weg gesluist.
cyclingfreakske 29 september 2015 18:35
geen samenhang in de EU op politiek vlak.
een geldverspillend apparaat dat de bankencrisis heeft binnengebracht vanuit de VS. Zonder de Euro had men geen miljoenen derivaten aangekocht. (= soort aandelen op leningen van de woningmarkt in de VS, gebaseerd op schulden van anderen die verpakt waren ineen soort aandeel - wat ook de oorzaak was voor de enorme beurscrash en immocrash in de VS. maw : men had een luchtbel, werd herverpakt aan Europese banken verkocht met het idee dat ze veel geld gingen verdienen en de Euro de sterkste van allemaal ging maken.
de werkloosheid enkel is blijven toenemen..
men steeds meer zwakke landen in de Eurozone heeft gebracht en de norm niet meer werd gehanteert. ik denk dan aan Roemenie met een werkloosheidscijfer van ca 46% en een enorme schuldenlast. Griekenland met weinig economie en een schuldenlast die ruim 400% van het BPM overstijgt.
Duitsland, de voortrekker van de Euro samen met Frankrijk, al wel een paar jaar de grens bewaakt met Polen en Tsjechie tegen Oost Europese instroom
Spanje al een hele tijd een muur heeft van prikkeldraad etc zoals Hongarije er pas een gezet heeft, maar door Europa mee gesponsord word om die in stand te houden. Sommige landen mogen dus erg veel, terwijl een ander land gestraft word omdat er een illegale op de stoep slaapt.
het Cultureel geen bal opgeleverd heeft, enkel vele conflicten.
de Europese burger steeds herder de riem moet aantrekken, terwijl zij alles door ramen en deuren buitengooien
de oprichting en uiteindelijk doel van Europa is de landelijke belangen, wetgeving en regering uit te wissen en alles in 1 vorm te gieten, gestuurd door 1 Europese regering. Onze politiekers springen wel in de bres voor Europa maar op termijn zijn ze zelf de volgende werkloze.
Europa wetgevingen in zo'n vorm giet dat uiteindelijk enkel nog de multinationals overblijven. Ze lopen nu al bij elkaar de deur plat, de lobbysector heeft nog nooit zoveel macht gehad als tegenwoordig. De kleine zelfstandige verdwijnt steeds meer uit het straatbeeld.
Bij crisissen is er NOOIT eendracht, altijd verdeeltheid..... uiteindelijk is het voor de ..tigste keer duidelijk dat het niet werkt.
de Euro er op vraag van de banken is gebracht en de omvorming van de nationale munt naar de Euro de burger veel geld heeft gekost, en de instanthouding ervan op termijn het faillisement zal betekenen..... tenzij men eindelijk op 1 lijn geraakt op alle politieke vlakken.
het leven sinds de definitieve invoering van de euro 2.5x en meer duurder is geworden.

moet je er nog hebben ?
kan nog even doorgaan............................

1 echt voordeel.... de economische internationale activiteiten zijn wat vlotter.



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/09/2015 18:41 door cyclingfreakske.
JW 29 september 2015 18:38
Ik lees deze discussie met steeds krommere tenen.
Dit is een wielerprikbord.
En om een (op zich te verdedigen) standpunt kort te verwoorden worden veel te grote woorden gebruikt...

Maar dit lijkt me het moment ook maar es een duimpje te plaatsen

thumbs up
Eazster 29 september 2015 18:44
Go Cyclingfreakske thumbs up
Eazster 29 september 2015 18:49
Och kom als Peter Sagan een betoog mag houden dat de sport "overschrijd" dan mag er in een discussie\Wielerforum toch ook wel een keer over gesproken worden.
Daarbij vind ik het best interessant om jullie meningen hierover te horen.
utrecht 29 september 2015 18:54
De woorden van Sagan waren duidelijk aan een gedeelte van dit prikbord niet besteed.
El Chaba 29 september 2015 18:55
Nu praat je echt kritiekloos de politiek bestuurlijke elite na.
Afgezien van de gemeenschappelijke munt - en daar valt bovendien ook nog zeer over te twisten - zijn alle voordelen die we nu hebben ook te bereiken via vrijhandelsverdragen (FTA, EER) met de EU. Alle nadelen, zoals met name het uit handen geven van (een deel van) de politieke en juridische soevereiniteit heb je dan niet. Zie bijvoorbeeld Noorwegen en Zwitserland.
Anders gezegd, de EEG was uitstekend voor Nederland, de EU heeft voor Nederland bijna geen enkele meerwaarde.
cyclingfreakske 29 september 2015 19:01
vraagje...... zou zijn betoog richting vluchtelingen ook tellen voor diegenen die van hun vrouw wegvluchten ? smiling bouncing smiley

(om het een luchtig kantje te geven)
El Chaba 29 september 2015 19:39
Fijn om te zien dat je ook inhoudelijk kan antwoorden, alleen waarom niet meteen, denk ik dan..

En je post dat verhaaltje over Hitler wel als reactie op mijn post, dus niet zo heel vreemd dat ik mij dan aangesproken voel, temeer ik een normale genuanceerde, inhoudelijke reactie post.

Maar goed, ik ben het volledig met je eens dat Wilders iemand is die momenteel erg polariserend bezig is. Hij lijkt inmiddels alle gevoel voor de realiteit verloren te hebben maar electoraal scoort hij wel. De fout die jij en ook andere politici maken is om hem steeds weg te zetten als racist, fascist etc. want dan voelen al die kiezers (toch een kleine 20% van de bevolking) zich alleen nog maar meer onbegrepen en bozer. Hoe je het ook wendt of keert, daarmee ben je feitelijk net zo polariserend bezig als Wilders.

En wat die 8-10 jaar betreft, dat is echt zo, althans in Amsterdam en de Haarlemmermeer waar ik werk. Dat weet ik uit eigen ervaring van mensen die ik ken én vanuit mijn werk waar we regelmatig overleg hebben met Ymere, de woningbouwvereniging alhier.
Dan lezen die mensen in de krant dat de woningbouwvereniging in Amsterdam ineens 1000 sociale huurwoningen vrijmaakt omdat de vluchtelingen momenteel zo lang (een jaar) moeten wachten. Vind je het heel gek dat die mensen zich dan afvragen, what the fuck voor hen kan dat ineens wel?
Cecchini 29 september 2015 20:06
Ik kan er niets aan doen, maar ik vind Wilders een fascist, en ga deze mening niet uit de weg uit angst dat zijn trouwe domme volgers nog bozer zullen worden.

Ik heb ook veel te maken met woningzoekenden en woningbouwverenigingen, maar uit de praktijk bij mij in het oosten van het land blijkt dat die wachttijd van 8 tot 10 jaar vaak erg overdreven is. Heel veel woningzoekenden wijzen meerdere keren een aangeboden woning af, omdat die te klein is, de wijk niet bevalt, er geen tuin is, of de school van de kinderen niet om de hoek is etc. Wel ben ik van mening dat alleenstaande vluchtelingen, zeker jongeren niet, een sociale huurwoning aangeboden moeten worden, die kunnen rustig uit met een kamer. Op die leeftijd woonde ik ook op kamers, zoals de meeste jongeren.
Cecchini 29 september 2015 20:08
sijbriskie Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dit soort (kwalijk absurd simplistische)
> vergelijkingen gaf Volkert zijn vrijbrief om
> Fortuyn te vermoorden. Er ligt een hele wereld van
> nuances tussen Hitler aan de ene kant en het
> kritiekloos bejubelen en promoten van de
> multiculturele samenleving anderzijds.

Wie gaf Anders Breivik dan een vrijbrief.
Arsimo 29 september 2015 20:39
(1) EEG en EU zijn dezelfde. De vergaande politicering van de EU had van mij ook minder gemogen, dat wel.

(2) die vrijhandelsverdragen werken alleen omdat er een EU is. De twee genoemde landen zijn dus in feite profiteurs zonder zelf iets op te offeren. Als iedereen dat zou doen dat zou de hele zooi in elkaar storten want er was geen EU als basis. Alleen op basis van vrijhandelsverdragen kan het systeem namelijk niet werken.

Er is hoop terechte kritiek op de EU en er zou een hoop moeten veranderen, maar de bottom line is dat we zonder de EU circa 30 a 40 procent lagere levensstandaard zouden hebben, minder veiligheid en nog minder stabiliteit.

Denk je dat dan bijvoorbeeld de huidige vluchtelingenstroom er niet zou zijn geweest? En wat zou dan gebeuren als iedereen alleen aan zijn eigen stukje zou denken? Of economische rampen als Griekenland niet zouden zijn ontstaan? De leningen zouden er dan ook zijn geweest maar dan zonder kans op herstel of terugbetalingen.

Het nakletsen van ondeskundige, impulsieve en gefrustreerde onderbuik-politici, dat is het allerstomste wat we kunnen doen als Nederlanders en andere Europeanen. Lachen ze straks in Azie, China, Rusland en wie weet op veel verdere termijn zelfs de landen waar nu die vluchtelingen vandaan komen in ons gezicht uit.

Ons grootste probleem in Europa is de vergrijzing van de babyboom, in feite is de crisis van 2008 daar al aan te danken (passeren hoogtepunt economische waarde van die enorme generatie) en het moeilijkste - economisch en sociaal gezien - moet nog komen. We maken internationaal alleen een kans daar goed uit te komen als we als Europa samenwerken. Als de onderbuikers hun zin krijgen zijn de rampen over 10, 20 jaar niet te overzien.
El Chaba 29 september 2015 21:00
Ik kan er niets aan doen, maar ik vind Wilders een fascist, en ga deze mening niet uit de weg uit angst dat zijn trouwe domme volgers nog bozer zullen worden.

Dat mag natuurlijk, weet alleen wel dat je je dan aan hetzelfde bezondigt hetgeen je hem verwijt: polarisatie.
Nederland is - gelukkig - een rechtsstaat en nog nooit is Wilders (vooralsnog) veroordeeld voor racistische of fascistische uitlatingen dus totdat zover is, is hij dat voor mij niet. Laat wel duidelijk zijn dat dat niet betekent dat ik het met hem eens ben, hè.
Jij daarentegen kunt voor dit soort uitlatingen (in het openbaar en dat is het hier) aangeklaagd en veroordeeld worden wegens laster en/of smaad.
Maar dit terzijde.

Ik heb ook veel te maken met woningzoekenden en woningbouwverenigingen, maar uit de praktijk bij mij in het oosten van het land blijkt dat die wachttijd van 8 tot 10 jaar vaak erg overdreven is. Heel veel woningzoekenden wijzen meerdere keren een aangeboden woning af, omdat die te klein is, de wijk niet bevalt, er geen tuin is, of de school van de kinderen niet om de hoek is etc.

Uiteraard is de wachttijd in het oosten niet 8 tot 10 jaar maar dat beweert toch niemand? Ik heb het over de Haaremmermeer en Amsterdam maar ik garandeer je dat die wachttijd ook bij jullie in het oosten langer is dan die voor de vluchtelingen.

Wel ben ik van mening dat alleenstaande vluchtelingen, zeker jongeren niet, een sociale huurwoning aangeboden moeten worden, die kunnen rustig uit met een kamer. Op die leeftijd woonde ik ook op kamers, zoals de meeste jongeren.

Helemaal mee eens, hier krijgen Somalische en Erithrese jonge mannen soms zelfs een twee kamer woning. Waanzin natuurlijk en ook voor hen is het kl#te omdat ze een huurprijs op moeten brengen die ze maar moeilijk kunnen betalen met hun bijstanduitkering voor alleenstaanden, waardoor velen in de financiële problemen komen. Ongeveer 10% van mijn tijd ben ik kwijt aan het bellen met Ymere of de Nuon om betalingsregelingen te treffen, dat zegt genoeg.
Maar dat komt dus allemaal omdat de politieke wil en het daarmee samenhangende beleid ophoudt bij de ruimhartigheid van de toelating en het vervolgens maar op zijn beloop wordt gelaten. Juist daarom voelt de 'gewone' Nederlander zich vaak in de steek gelaten en dat is dus niet zozeer hun schuld maar de schuld van de centrale overheid. Ze manen nu de woningcorporaties om snel woningen beschikbaar te stellen voor de vluchtelingen en zowaar dat kunnen ze ook vrijwel meteen, terwijl er meer dan 40 jaar (sociale) woningnood is in de randstad en er vrijwel niets aan gedaan wordt.
Ik begrijp die mensen wel enigszins dat ze zich door de overheid onbegrepen en in de steek gelaten voelen. Mede daarom stemmen die mensen op Wilders en echt niet omdat ze fascistisch of racistisch zijn.
lodjan 29 september 2015 21:31
Om het een beetje luchtig en koersgerelateerd te houden: Zijn al die Eritreeërs nou zo 'zot van de koers' en fan van Dani, Mera, etc?
lodjan 29 september 2015 21:37
El Chaba 29 september 2015 22:01
1) EEG en EU zijn dezelfde. De vergaande politicering van de EU had van mij ook minder gemogen, dat wel..

Absoluut niet.
Met de Europese Economische Gemeenschap (EEG) werd een gemeenschappelijke markt gevormd op het gebied van arbeid, diensten, kapitaal en producten. Je bent waarschijnlijk in de war met de EG (Europese Gemeenschap) die onstond uit de EEG omdat de verdragsbepalingen zich vanaf dat moment veel verder uitstrekten dan alleen op het economische gebied.

(2) die vrijhandelsverdragen werken alleen omdat er een EU is. De twee genoemde landen zijn dus in feite profiteurs zonder zelf iets op te offeren. Als iedereen dat zou doen dat zou de hele zooi in elkaar storten want er was geen EU als basis. Alleen op basis van vrijhandelsverdragen kan het systeem namelijk niet werken.

Klopt ook totaal niet.
De EFTA (of EVA) is een vrijhandelsassociatie die alleen op economisch gebied samenwerkt, net als de EEG dat vroeger deed. Als de EU of zelfs de vroegere EEG niet zou bestaan, zou er geen enkel beletsel zijn voor andere Europese landen om daar lid van te worden of een andere vrijhandelsassociatie op te richten, net zoals dat met allerlei vrijhandelsassociaties in de rest van de wereld ook al het geval is: samenwerking maar alleen op economisch gebied zonder dat dat de soevereiniteit van een land aantast.

Er is hoop terechte kritiek op de EU en er zou een hoop moeten veranderen, maar de bottom line is dat we zonder de EU circa 30 a 40 procent lagere levensstandaard zouden hebben, minder veiligheid en nog minder stabiliteit.

Hoe kom je daar nu weer bij? 30 à 40% minder levensstandaard?!? Bron?
De EU draagt nul komma nul bij aan de Nederlandse levensstandaard. De EEG (dankzij de economische samenwerking, waar ik dus niks op tegen heb) destijds wel ja, maar de verregaande politieke samenwerking van de EU heeft juist alleen maar bijgedragen tot een (iets) lagere levensstandaard in Nederland.

Denk je dat dan bijvoorbeeld de huidige vluchtelingenstroom er niet zou zijn geweest? En wat zou dan gebeuren als iedereen alleen aan zijn eigen stukje zou denken? Of economische rampen als Griekenland niet zouden zijn ontstaan? De leningen zouden er dan ook zijn geweest maar dan zonder kans op herstel of terugbetalingen.

Nee, dat zeg ik toch ook nergens?

Het nakletsen van ondeskundige, impulsieve en gefrustreerde onderbuik-politici, dat is het allerstomste wat we kunnen doen als Nederlanders en andere Europeanen. Lachen ze straks in Azie, China, Rusland en wie weet op veel verdere termijn zelfs de landen waar nu die vluchtelingen vandaan komen in ons gezicht uit.

Eens hoor, maar beweer je nu dat ik dat ook doe?

Ons grootste probleem in Europa is de vergrijzing van de babyboom, in feite is de crisis van 2008 daar al aan te danken (passeren hoogtepunt economische waarde van die enorme generatie) en het moeilijkste - economisch en sociaal gezien - moet nog komen. We maken internationaal alleen een kans daar goed uit te komen als we als Europa samenwerken. Als de onderbuikers hun zin krijgen zijn de rampen over 10, 20 jaar niet te overzien.

Sorry, maar hier ga ik niet eens op in.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/09/2015 22:02 door El Chaba.
El Chaba 29 september 2015 22:11
Nee, ze lopen allemaal hard, over fietsen heb ik hen nog nooit gehoord.
sijbriskie 29 september 2015 22:16
Goede vraag. Ik denk niet dat Breivik van iets of iemand een vrijbrief had. Denk eerder dat hij het geradicaliseerde en geperverteerde product is van een zeer politiek-correcte samenleving, waarin ook volstrekt legitieme zorgen over reële problemen met de multiculturele samenleving niet eens geuit mogen worden, op straffe onmiddellijk voor racist of fascist te worden uitgemaakt.
Cecchini 29 september 2015 22:34
Kortom Breivik had eigenlijk minder schuld aan zijn daden dan Volkert van der G. en kortom de politiek correcte samenleving ook die in de jaren 20 en 30 (want die bestond toen ook !) was de schuld aan de meest vreselijke daden ? Wie de mens serieus neemt, geeft de mens ook de schuld van zijn eigen verschrikkelijke daden, en niet de politiek correcte samenleving, want dat is me toch een cliché geworden, die zijn weerga niet kent. Wie op Wilders stemt is daarvoor zelf verantwoordelijk en niet de politiek correcte samenleving.
Velodroom 29 september 2015 22:36
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> 1) EEG en EU zijn dezelfde. De vergaande
> politicering van de EU had van mij ook minder
> gemogen, dat wel.
.

Ik matig me geen oordeel aan hoor, maar ineens denk ik. Verrek, we zitten weer op het aloude prikbord.
Daar ging het soms ook dagenlang over non watt, pardon non-wielerzaken. Onder aanvoering of door inspiratie van AP, dat weer wel.
Echt het bewijs, dat alle usual suspects overgekomen zijn.

Prachtig.
sijbriskie 30 september 2015 00:24
Jouw kortoms zijn wat ál te kort door de bocht. Ik schrijf namelijk nergens en vind ook niet dat Breivik minder schuld had dan Volkert. Ik denk dat de (mis)daden van een individu voortkomen uit een ingewikkeld samenspel van genetische aanleg, opvoeding en allerlei (mis)vormende ervaringen. Hoe die verhouding precies ligt zal per individu verschillen. Maar het opgroeien in een bepaalde tijd met een bepaalde overheersende ideologie is denk ik zeker één van die (mis)vormende ervaringen. In de totale vrije wil geloof ik inderdaad niet.
En sommige clichés zijn helaas erg waar. Het feit dat iets een cliché is (geworden) maakt het niet per definitie onwaar. En sommige clichés kun je niet vaak genoeg herhalen als de situatie waar dat cliché betrekking op heeft in essentie onveranderd is gebleven.
Arsimo 30 september 2015 00:55
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> 1) EEG en EU zijn dezelfde. De vergaande
> politicering van de EU had van mij ook minder
> gemogen, dat wel.
.
>
> Absoluut niet.
> Met de Europese Economische Gemeenschap (EEG) werd
> een gemeenschappelijke markt gevormd op het gebied
> van arbeid, diensten, kapitaal en producten. Je
> bent waarschijnlijk in de war met de EG (Europese
> Gemeenschap) die onstond uit de EEG omdat de
> verdragsbepalingen zich vanaf dat moment veel
> verder uitstrekten dan alleen op het economische
> gebied.

Ja, duh, standaard geschiedenisles. EU>= EG >= EEG. Als Nederland uit EU zou stappen dan stapt ze ook uit alle verworvenheden van de EEG. De EU is in de politieke ambities te veel en vooral te snel doorgeschoten al zitten daar ook verworvenheden bij waar we nu met name economisch van proviteren, o.a. dat door alle regelgeving t.a.v. producten en handel op elkaar afgestemd zijn.


> De EFTA (of EVA) is een vrijhandelsassociatie die
> alleen op economisch gebied samenwerkt, net als de
> EEG dat vroeger deed. Als de EU of zelfs de
> vroegere EEG niet zou bestaan, zou er geen enkel
> beletsel zijn voor andere Europese landen om daar
> lid van te worden of een andere
> vrijhandelsassociatie op te richten, net zoals dat
> met allerlei vrijhandelsassociaties in de rest van
> de wereld ook al het geval is: samenwerking maar
> alleen op economisch gebied zonder dat dat de
> soevereiniteit van een land aantast.

Je snapt de essentie niet geloof ik.

>
> Er is hoop terechte kritiek op de EU en er zou
> een hoop moeten veranderen, maar de bottom line is
> dat we zonder de EU circa 30 a 40 procent lagere
> levensstandaard zouden hebben, minder veiligheid
> en nog minder stabiliteit.

>
> Hoe kom je daar nu weer bij? 30 à 40% minder
> levensstandaard?!? Bron?

Dat is inclusief EEG verworvenheden, EEG is een subset van EU.

> De EU draagt nul komma nul bij aan de Nederlandse
> levensstandaard. De EEG (dankzij de economische
> samenwerking, waar ik dus niks op tegen heb)
> destijds wel ja, maar de verregaande politieke
> samenwerking van de EU heeft juist alleen maar
> bijgedragen tot een (iets) lagere levensstandaard
> in Nederland.

Welnee. Nogmaals, het had van mij minder en minder snel gemogen maar er zitten ook flinke (economische) voordelen aan.

> Ons grootste probleem in Europa is de
> vergrijzing van de babyboom, in feite is de crisis
> van 2008 daar al aan te danken (passeren
> hoogtepunt economische waarde van die enorme
> generatie) en het moeilijkste - economisch en
> sociaal gezien - moet nog komen. We maken
> internationaal alleen een kans daar goed uit te
> komen als we als Europa samenwerken. Als de
> onderbuikers hun zin krijgen zijn de rampen over
> 10, 20 jaar niet te overzien.

>
> Sorry, maar hier ga ik niet eens op in.

Jammer. Toegegeven, het is een zijsprong wellicht, maar wel een essentiele, waar helaas veel te weinig mensen nog bij stilstaan en realiseren wat dit betekent. We hebben dit probleem nog nooit gehad in onze geschiedeis en gaat enorme implicaties hebben op ons als Europa.
Arsimo 30 september 2015 00:58
Incidenteel vind ik in een discussie die geheel off topic gaat in een specialistisch forum (wat het wielerprikbord uiteraard is) juist heel leuk en verhelderend. Moet niet elke dag gebeuren of zelf maar elke week of maand wellicht, maar zo een keer als deze werkt heel verhelderend over hoe sommige mensen denken. Waar ik hoe dan ook alle respect voor heb, ook voor degenen waar ik het geheel niet mee eens ben. Eigenlijk zijn die vaak de boeiendste.
Andere Peter 30 september 2015 01:18
Sagans betoog geeft wel dekking voor at uitweiden. De koning heeft ons gevraagd de wereld te verbeteren.

Ik pretendeer natuurlijk niet neutraal te zijn. Dat ben ik zeker niet in deze kwestie.
Andere Peter 30 september 2015 01:25
- Mij ontgaat die vermeende voorkeur van NPO (je gooit zo nogal wat bloedgroepen op een hoop). Ik erken dat, net zoals in andere landen, journalisten doorgaans wat linksiger zijn dan de bestuurders, parlementariërs en ambtenaren en bestuurders die ze controleren. Dat heeft met het type werk te maken. De macht wantrouwen. De status quo niet zomaar accepteren. dat gaat vaker amen met prgressiviteit dan met conservatisme.
- Ik zie geen nadeel in geëngageerde journalistiek mits de feiten juist worden weergegeven. Ook een PVV'ers die DWDD kijkt wordt bevestigd in zijn mening.
- Ik noem niemand racist hoor.
- Wilders choqueert mij niet. Hij mag al zijn onzin van mij spuien. We zijn het eens: hij biedt geen enkele oplossing,
- Gastarbeiders, dat was 50 jaar geleden zo'n compleet andere kwestie.
- Een vluchteling met verblijfstatus is dus na onderzoek terecht aangemerkt als vluchteling. Kwestie van smaak/taxatie. Ik vind het volkomen normaal dat zo iemand een woning krijgt. Ik vind het juist weer gek om zo iemand in een hal of pension te houden omdat Tante Annie al 8 jaar op een wachtlijst staat en dat kunnen er echt geen 8.5 worden hoor, dan zou het plots schrijnend worden voor onze arme Tante Annie.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/09/2015 01:31 door Andere Peter.
Andere Peter 30 september 2015 01:33
Ik ben het met je eens. Hitler erbij halen was nergens voor nodig en zet de discussie op een dwaalspoor. Overigens vind ik ook dat Cecchini niets onoirbaars heeft gezegd.
Andere Peter 30 september 2015 01:43
Ik erken dan ook al dat niet in elk politiek hetzelfde mogelijk is.

Wat mentaal wel of niet acceptabel is, dat is ook vooral een kwestie van leiding geven. Als ik goed leiding geef dan is voor mijn medewerkers over 1 maand mogelijk iets wat zij nu nog als mentaal onmogelijk zien. Dat leiderschap ontbreekt in VK momenteel. Zoals Merkel dat wel toont. Er zijn in 2015 al 1 miljoen vluchtelingen toegelaten in Duitsland. Zeg mij niet dat VK aan een mentale grens zit. Het is wel zo. Maar het komt doordat die mentale vermogens zo zijn ingeperkt.

Daarnaast: het gaat hier niet om gelukszoekers. Het gaat om pure noodopvang. Uit een door het Westen (ook VK) aangejaagde oorlog. Dat maakt die hele mentale afweging niet zo interessant in mijn ogen. Het moment dat het huis van je buurman in de fik staat is niet het moment om te klagen dat je binnenmuren wat gehorig zijn. Je vangt ze op, geeft ze een bed en wat te eten.

VK zou natuurlijk ook een tentenkamp in Turkije kunnen adopteren en daar een zak geld naartoe kunnen sturen. Maar daarvoor is er bij een deel van het publiek kennelijk ook al onvoldoende mentaal vermogen.
Andere Peter 30 september 2015 01:44
Andere Peter 30 september 2015 01:47
Op het gevaar te worden afgeschilderd als links-reactionaire idealist (dat ben ik niet, maar ik word hier wel vaker afgeschilderd als iets wat ik niet ben). Zolang enkele landen bijna alle rijkdom accumuleren (Marxistische term en bewust gebruikt), zal de aantrekkingskracht voor die volksverhuizing blijven bestaan.
Andere Peter 30 september 2015 01:50
Helemaal waar.

Dat. En met die fucking Saoedi's en Emiraten praten.
Andere Peter 30 september 2015 01:53
Onze nieuwe kampioen heeft ons gevraagd de wereld te verbeteren. Wij volgens enkel zijn bevel. In deze context is in een topic over Sagans speech, nu even alles wielrennen.
Andere Peter 30 september 2015 01:57
Deze film vind ik ook wel een prima overzicht. Van UNHCR. Feitelijk hartstikke juist. Geeft de goede context, verhoudingen en verbanden.

[www.youtube.com]

Het is dus eigenlijk voor Europa maar een klein logisitiek/ecomomisch/sociaal probleem. Het is een groot politiek probleem.
stoempert 30 september 2015 04:21
Misleidend filmpje. Ze pakken wat getallen en statistieken (die in sommige gevallen niet eens kloppen), trekken aan de hand daarvan hun volstrekt niet onderbouwde conclusies, en presenteren die vervolgens als een soort vaststaande feiten. Een veelgebruikt maar daarom niet minder kwalijk trucje.
lodjan 30 september 2015 07:59
Ook niet als ze weten dat jij een liefhebber bent?
Arsimo 30 september 2015 08:43
Hitler erbij halen is onvermijdelijk. Natuurkracht, je kent de wet van Godwin toch?

[en.m.wikipedia.org]
Bromertà 30 september 2015 11:14
Complimenten. Eindhovuh geeft invulling aan bron en oplossing.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/09/2015 11:15 door Bromertà.
Andere Peter 30 september 2015 11:49
Baarlijke nonsens. Gevolgtrekkingen hier zijn juist. Dat zo'n kort overzicht altijd incompleet is moge duidelijk zijn. Dit is geen wetenschappelijk onderzoek. Het is een politieke analyse van een politiek probleem. Cijfers zijn prima. Twisten over definitiekwesties kan altijd (als je vluchteling iets anders definieert dan wordt 800.000 misschien 850.000), maar dat doet aan de hele kwestie niets af. Je zit in een dramatische struisvogelachtige ontkenningsstand als je de problematiek niet onderkent zoals hier op hoofdlijnen wordt geschetst.
stoempert 30 september 2015 14:48
"dramatische struisvogelachtige ontkenningsstand"

Ehm, jij doet een beetje dramatisch is het niet? Doe normaal. Veel dingen kloppen wel maar op belangrijke punten gaan ze wel heel kort door de bocht met hun conclusies.

Ik zal een voorbeeld noemen. Op een gegeven in het filmpje zeggen ze (ik parafraseer):
Kijk, zelfs als alle huidige vluchtelingen naar Europa waren gekomen dan was het totale aantal moslims in Europa maar gestegen van 4% naar 5% van de totale bevolking, Hah, dat is maar een stijging van 1%, waar hebben we het over? No problemo!

Zelfs jij, maar daar vergis ik me misschien in, kunt niet ontkennen dat dit een wel heel kinderlijke redenatie is. Echt niveautje kleuterschool, en omdat ik me niet kan voorstellen dat er kleuters bij het UNHCR werken vind ik dit filmpje misleidend.
Arsimo 30 september 2015 15:18
Heb de video (nog) niet gezien, maar als ze dat inderdaad gezegd hebben dan is dat in ieder geval mathematisch gezien al onzin. Van 4% naar 5% is een stijging van 20 (of 25, ligt er aan hoe je kijkt) procent en sowieso geen 1%. (even los van de vraag of het dan wel of geen probleem is)
merijntje mortirolo 30 september 2015 15:24
Wacht nou es effe, Arsimo. "Van 4% naar 5% is een stijging van 20 (of 25, ligt er aan hoe je kijkt)," zeg je.

Daar kun je toch maar op één manier naar kijken? Dat is 25%. Er komt een vierde op, weet je wel. (Leg mij dassuit, asikkut mis heb).

Van 5% naar 4% is wel weer een daling van 20% ja (er gaat een vijfde af, weet je wel), maar daar hebben we het niet over.
Arsimo 30 september 2015 15:33
Je hebt helemaal gelijk.

Soms, met name in reclames e.d. , wordt het expres verkeerd gedaan en wordt niet vanuit de bron maar vanuit de bestemming gerekend. Maar die opening had ik niet moeten geven. Derhalve 25% stijging.

(en hoe dan ook geen 1% natuurlijk)
cyclingfreakske 30 september 2015 16:32
de cijfers kloppen ongeveer wel.... echter ingeval van Jordanie, mag er een vette kanttekening bij.
In het filmpje doet men alsof de Jordaanse overheid de vluchtelingen in hun zaken voorziet.
De waarheid is totaal anders :
ze mogen op het grondgebied verblijven, maar geen werk zoeken en de kampen niet verlaten om de Jordaanse steden in te trekken., ze ZELF aan eten en drinken moeten geraken / kopen als Amnesty International en de VN niets levert. Jordanie voorziet vrijwel niets om de eigen bevolking niet te benadelen.
de VN en Amnesty zijn de enige geldschieters in de opvang van Jordanie.,
Het kost Jordanie bijna niets maw. En ze trekken er hun verder ook niets van aan.

wat er zeker niet klopt in het filmpje is dat Europa de grote toestroom zomaar kan opvangen. En er zelfs aan zouden verdienen door ze werk te geven.......
In Belgie, Andalusia (spanje) en ook nederland weet men als geen ander dat de grote meerderheid vooral niet wil / zal werken en op kosten van de staat en de burger leeft en dat ook blijft doen.
Bovendien is de beste truuk om vast te kunnen verblijven, snel een kind erbij op de bodem van het land waar ze verblijven. (In Belgie ziekelijk vaak toegepast)
De economie draait niet goed genoeg en de capaciteit onvoldoende... tevens grote problemen met werkloosheid en druk op de sociale zekerheidvoorziening.

nog fijntjes opmerken dat Parijse Banlieus (voorsteden) een dikke 600.000 moslims heeft, over heel Parijs grondgebied ca 1.3 miljoen. waarvan licht geschat een 7% extreem gelovig is en elke andere vorm van wetgeving, cultuur etc buiten de Sahria verwerpt...
Als je die concentratie rekent op de Parijse bevolking, zit je al zwaar boven die 1% van het filmpje.

dit nieuws is al 2 weken oud, maar de Belgische media riskeert toch eens de waarheid te plaatsen zoals ze is :
opvangkampen sharia regels

en
vrouwen verkracht etc in opvangkampen - voor de Sharia van een hoop gekken

eens zien hoelang het nog duurt voor ze ook de andere waarheden publiceren, betreft de oversteek en de misdaden op volle zee tegen niet moslims.
zo vragen streng gelovigen wie niet moslim is.... en gooien hen vervolgens in zee.
het mag duidelijk zijn dat Europa terecht vluchtelingen wil / kan helpen, maar er daartussen heel wat gespuis zit dat met heel andere bedoelingen naar hier komt.



5 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/09/2015 17:03 door cyclingfreakske.
stoempert 30 september 2015 17:36
Jullie hebben natuurlijk gelijk, 25% stijging. Was een foute formulering van mijn kant. In het filmpje zeggen ze "zal het percentage moslims in de EU slechts stijgen van ongeveer 4% naar 5%. Dit is geen drastische verandering etc."
stoempert 30 september 2015 18:22
zumsteg 01 oktober 2015 11:40
In het artikel staat dat in bepaalde Duitse deelstaten de asielzoekers worden gescheiden op basis van geloof. Kunnen ze de strengste moslims niet gewoon op het vliegtuig naar Saoedi-Arabië zetten? Daar kunnen ze perfect integreren. Bijkomend voordeel is dat dan de vluchtelingen die vluchten voor geweld dat Koran-gerelateerd is achter blijven en écht veilig zijn.
Andere Peter 02 oktober 2015 00:44
Je laat alles na 'als' in mijn zin weg, waardoor de voorwaardelijkheid van mijn stelling wegvalt. Misrepresentatie. Precies zoals je met het filmpje doet.
Andere Peter 02 oktober 2015 00:46
Dat komt dan ook helemaal niet voor in dat filmpje. In het filmpje zeggen ze het uitstekend. Een stijging van 4% naar 5%. Het is stoempert die het ofwel niet begrijpt ofwel bewust verkeerd weergeeft. Kijk vanaf 3:18.
Andere Peter 02 oktober 2015 01:03
Graag zo'n passage in het geheel, dan is er kans dat je de context ziet.

Filmpje benoemt dat er angsten zijn in het Westen en legt feiten naast die gevoelens. Dáár gaat het om. Het filmpje als geheel bagatelliseert natuurlijk de kwestie niet, integendeel.

Vanaf 3:18.
But there are fears in the Western World. Islam, high birth rates, crime and the collapse of the social system. Let's acknowledge this and look at the facts. Even if the EU alone were to accept all 4 million Syrian refugees (wat natuurlijk nooit gaat gebeuren), and 100% of them were muslims (wat ook al niet kan), the percentage of muslims in the EU would only rise from about 4% to about 5%. This is not a drastic change and will certainly not make it a muslim continent.

En zo gaat het verder met die andere (irrationele) angsten.

In elk geval is het een misrepresentatie om ervan te maken wat jij deed:
Quote
stoempert
Hah, dat is maar een stijging van 1%, waar hebben we het over? No problemo!

En dat was dan jouw voorbeeld dat moest aangeven dat jij het filmpje misleidend vond. De pot verwijt hier de ketel.

Filmpje is niet waardenvrij (dat hoeft ook helemaal niet) maar is een prima weergave van gebeurtenissen, verbanden en verhoudingen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen