Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Monopolie KNWU/UCI

Gepost door Snorfietser 
Snorfietser 04 oktober 2015 20:28
Heb er hier nog niets over gelezen, maar de laatste dagen is er nogal wat ophef ontstaan rond het binnenkort te verrijden WK Beachrace. Kort samengevat heeft de KNWU haar licentiehouders gewaarschuwd dat deelname aan deze niet bij de KNWU of UCI aangesloten wedstrijd kan leiden tot een schorsing en een boete. De KNWU claimt overigens dat zij niet willen straffen, maar dit wellicht op aandringen van de UCI zullen moeten doen. In de reglementen staat namelijk dat je als licentiehouder niet deel mag nemen aan wedstrijden die niet aangesloten zijn bij de KNWU of de UCI. Statements van de KNWU zijn te lezen op de website van de KNWU. In mijn optiek een hele vreemde regel die bedoeld is om de monopolie binnen het wielrennen in stand te houden. Ik vraag me ook af of deze regel niet in strijd is met de Europese regelgeving omtrent mededinging. Zelf mik ik al een aantal jaar op niet bij de KNWU en UCI aangesloten wedstrijden. Als men vasthoudt aan deze regel, dan weet ik nog niet of ik volgend jaar nog een licentie aanvraag.
Duh 05 oktober 2015 10:26
Zelfde laken en pak in het schaatsen: [nos.nl]
Maar dan gaat ook om je brood verdienen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/10/2015 10:27 door Duh.
Rudy t. 05 oktober 2015 10:58
Elk zelf uitgeroepen wk moet zoveel mogelijk geboycot worden. Prima actie van de knwu.
Snorfietser 05 oktober 2015 11:27
Of je jezelf uit moet roepen als WK is inderdaad de vraag (al hoewel men hier wel een gat in de markt vult), maar deze regel gaat ook niet WK's aan.
Rudy t. 05 oktober 2015 11:44
Dan is het anders. Elke licentie houder rijdt toch trainingskoersjes door de week op zijn club? En bordjes sprintjes op training? Mag dat nog wel?
Snorfietser 05 oktober 2015 12:26
Trainingskoersjes op de club vallen onder de KNWU. Toen de KNWU bekend maakte ook bij de amateurs dopingcontroles te introduceren heb ik eens nagevraagd of dit ook bij een clubkoers zou kunnen (wil geen gemiste controle achter mijn naam hebben door iets onnozels, dus je kan het maar beter checken), antwoord van de KNWU was toen dat clubkoersen georganiseerd door de bij de KNWU aangesloten verenigingen vallen onder de KNWU.
Clavan 05 oktober 2015 12:59
De knwu kan niet achter blijven. Het strandracen is echt bezig aan een grote vlucht. De races schieten uit de grond. Deze week al 3 nieuwe races aangekondigd. Het prijzengeld ligt ook een stuk hoger dan bij de 'knwu' wedstrijden.
Het probleem is de veiligheid. De meeste wedstrijden zijn wedstrijden van 35 a 40 km in 1 rondje. Inclusief strand op- en afgangen. Die kan je niet afzetten. Vorig jaar ook in volle vaart de strandgasten moeten ontwijken. Weten die mensen veel dat er een race aan de gang is. Het wordt niet aangegeven. Het wachten is op ongelukken.
Eindhovuh 05 oktober 2015 15:02
Zou het de UCI/KNWU echt gaat om de veiligheid of is dit een staaltje gedwongen winkelnering om de eigen winkelomzet op peil te houden?
Clavan 05 oktober 2015 15:34
Het rekening rijden van de knwu is ook wat veel wrevel opwekt.
Chekie 05 oktober 2015 18:00
Deze regel is al zo oud dat discussie hier helemaal niet nodig is.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/10/2015 18:00 door Chekie.
cyclingfreakske 06 oktober 2015 01:04
een regel die altijd al bestond voor alle diciplines binnen het wielrennen. Niks monopoly.... en grotendeels een terechte regel.

de regels stellen een aantal voorwaarden voorop qua veiligheid, hulpvoorziening, prijzenbaremas enz....
veel prive organisaties die de uci-bonden aan de kant laten vertikken het wel vaker op een of meerdere vlakken en delen de prijzengelden zelf naar goeddunken in, soms gewoon niet uitbetalend. Bijna altijd gebruikt de organsatie de deelnemer als melkkoe, inschrijvingen zijn vaak ook te hoog voor vele races.
er zijn een aantal beachraces waar de bonden wel mee samenwerken en in een klassement opnemen.... daar mogen UCI erkende licentiehouders wel aan deelnemen
En er is de laatste jaren een echte widlgroei bezig, sommige organisatoren organiseren enkel om zich zoveel mogelijk te verrijken en lappen elke regel qua prijzengeld en barema aan hun laars.

de nationale UCI bonden hebben gelijk dat ze hier de regel toepassen...ze hebben al te lang de ogen dichtgedaan in het verleden.
Michael B. 06 oktober 2015 11:26
Strandraces hoeven we ook niet serieus te nemen, want daar zijn geen dopingcontroles. Hiephiephoera voor de evenementen die niet bij de KNWU / UCI zijn aangesloten.
cyclingfreakske 06 oktober 2015 12:13
in Belgie zijn ze er wel, niet altijd maar ze zijn er wel met momenten. Al worden de starndraces hier wel met de wielerbond georganiseerd.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen