Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Zeventien ploegen vragen World Tour-licentie voor 2016 aan

Gepost door JW 
JW 07 oktober 2015 12:05
Zeventien ploegen vragen World Tour-licentie voor 2016 aan

Gepubliceerd: 07 oktober 2015 09:52
Laatste update: 07 oktober 2015 11:16

Zeventien ploegen hebben een World Tour-licentie aangevraagd voor het komende wielerseizoen. Het zijn dezelfde formaties die dit jaar op het hoogste niveau uitkwamen.
Dat blijkt uit de lijst die de door internationale wielerunie UCI is bekendgemaakt.

Lotto-Jumbo is de enige Nederlandse ploeg op de lijst van zeventien. Teams uit de World Tour zijn verzekerd van startrecht in alle belangrijke koersen, zoals de grote klassiekers en de drie grote rondes.

De ploeg van onder anderen Alberto Contador en Peter Sagan staat als 'Tinkoff' op de lijst staat. Dit jaar heet de formatie nog Tinkoff-Saxo, maar het contract met cosponsor Saxo Bank loopt aan het einde van dit jaar af. Het huidige Cannondale-Garmin staat alleen als Cannondale op de lijst.

De UCI gaat nu bepalen of alle teams aan de regels voldoen. World Tour-licenties worden verstrekt op basis van ethische, financiële, sportieve, administratieve en organisatorische gronden.

Ploegen die een World Tour-licentie hebben aangevraagd: AG2R La Mondiale, Astana, BMC, FDJ, IAM Cycling, Movistar, Orica GreenEdge, Giant-Alpecin, Lotto-Jumbo, Team Sky, Trek Factory Racing, Cannondale, Etixx-Quick-Step, Lampre-Merida, Lotto Soudal, Katoesja en Tinkoff.


Roompot

Het Nederlandse Roompot Oranje Peloton is een van de twintig ploegen die een ProContinentale licentie hebben aangevraagd, het op een na hoogste niveau in het wielrennen.

Delko Marseille Provence KTM en Roth-Skoda zijn nieuw op de lijst, waar ook onder andere Dimension Data - het vroegere MTN-Qhubeka en de nieuwe ploeg van Mark Cavendish - en Direct Energie - het vroegere Europcar - op staan.

Ploegen die een ProContinentale licentie hebben aangevraagd: Androni Giocattoli, Bardiani CSF, Bora-Argon 18, Caja Rural-Seguros RGA, CCC Sprandi Polkowice, Cofidis, Cult Energy-Stölting Group, Delko Marseille Provence KTM, Direct Energie, Dimension Data, Fortuneo-Vital Concept, Nippo-Vini Fantini, Roompot Oranje Peloton, Roth-Skoda, Rusvelo, Novo Nordisk, Tharcor, Topsport Vlaanderen-Baloise, UnitedHealthcare, en Wanty-Groupe Gobert.
JW 07 oktober 2015 12:07
Kortom geen nieuwe WT-teams erbij. Het aantal blijft 17.

En bij de PCT-teams ontbreekt o.a. nog Colombia. Dat zoekt er nog een sponsor bij.
Blueprint 07 oktober 2015 12:43
Ook Drapac ontbreekt. Tharcor = SouthEast.

Verder had ik van MTN wel een WT-aanvraag verwacht.
Brieske 07 oktober 2015 12:55
ActiveJet moet nog wat papieren in orde maken en dan melden ze zich aan bij PCT wannebe's...

Groet
ton duk 07 oktober 2015 12:57
Elk jaar hoop ik dat CCC- ... de stap naar de WT zou willen maken....helaas sad smiley
gr
Blueprint 07 oktober 2015 13:01
Daar hebben ze de ploeg helemaal niet voor.
Sjoerd102 07 oktober 2015 14:44
Vroeger had je (Tradeteam) TT1, TT2 en TT3
Hoeveel TT1's waren er in die tijd?
Heb zo'n idee dat aanvragen voor WT licentie (Toen TT1) steeds minder wordt.
ton duk 07 oktober 2015 14:50
Blueprint Schreef:
-------------------------------------------------------
> Daar hebben ze de ploeg helemaal niet voor.

Eens..ik zie het dan als opmaat naar een sterkere ploeg en dan liefst met een Kwiatkowski en Majka ( ja ja,dream on)

Kwiatkowski, Majka , Niemec, Bodnar, Poljanski, Marzcynski , Huzarski, Wisniowski, Golas....
Het zou moeten kunnen smiling smiley

gr



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/10/2015 15:13 door ton duk.
koos1 07 oktober 2015 15:08
Opvallend dat MTN/Dimension Data geen WT licentie heeft aangevraagd. Aan de andere kant zijn ze natuurlijk als PCT ploeg met oa Cavendish wel al haast zeker van de nodige wildcards (tour, klassiekers) en hoeven ze niet in alle WT koersen te starten.
Eindhovuh 07 oktober 2015 17:15
Hallo Ton, ik ben gewoon benieuwd, vanwaar jouw voorkeur voor het Poolse wielrennen?
Eindhovuh 07 oktober 2015 17:18
[www.wvcycling.com]
30 teams in 2004. Maar daar zaten veel teams tussen die een vol WT-programma niet aan zouden kunnen, bv de BankGiroLoterij-ploeg met 17 renners van veelal matig niveau.
Eindhovuh 07 oktober 2015 17:20
Een WT-licentie is ook erg duur. Vorig jaar gingen de licenties in de aanbieding om in iedergeval nog op 17 uit te komen.
als je nu de volle mep moet betalen, zou ik dat ook niet doen. in iedere koers zijn er voldoende wildcards beschikbaar voor MTN.
JW 07 oktober 2015 18:31
Drapac heeft inmiddels alsnog zijn aanvraag ingediend
ton duk 08 oktober 2015 08:01
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hallo Ton, ik ben gewoon benieuwd, vanwaar jouw
> voorkeur voor het Poolse wielrennen?

Dat is idd een goede vraag....

Misschien omdat ik in juni 2003 met een wielerspel begon en daarin waren Baranowski en Szmyd mijn eerste 2 renners...dat was toeval
Hoe dat later tot een soort fixatie leidde voor HOL - en POLrenners is mij ook niet echt duidelijk
Oranje is natuurlijk ook wel de mooiste kleur voor (sup)sporters ...dus werd CCC al gauw een favoriete wielerploeg ...

gr
Leon 08 oktober 2015 08:40
De deal met Dimension Data en de Cavendish-sponsor (Etihad?) was op de dag van de deadline voor WT-aanmelding nog niet rond. Maar Doug Ryder denkt dat de UCI wel wat soepelheid zal betrachten aangezien er maar 17 WT-aanvragen zijn, en 18 plekken.
Pyama 08 oktober 2015 23:06
Tsss en geeneens Euskaltel.
ton duk 10 oktober 2015 13:16
Pyama Schreef:
-------------------------------------------------------

> Tsss en geeneens Euskaltel.

Eigenlijk ook wel maar in mindere mate
Gr
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen