Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Abu Dhabi Tour 2015 (2.1), etappe 2

Gepost door El Chaba 
El Chaba 09 oktober 2015 03:43
Abu Dhabi Tour 2015 (2.1), etappe 2
El Chaba 09 oktober 2015 03:43



Abu Dhabi Tour 2015 (2.1), etappe 2: Yas Marina - Yas Mall (129,0 km)

Zeer waarschijnlijk nog een keertje sprinten na een korte etappe.


Kaartje:




Top 10 AK na etappe 1:

1 Andrea Guardini (Ita) Astana Pro Team 4:21:01
2 Tom Boonen (Bel) Etixx - Quick Step 0:00:04
3 Daniele Bennati (Ita) Tinkoff - Saxo 0:00:06
4 Paul Voß (GER) Bora - Argon 18 0:00:07
5 Francisco Mancebo Perez (Esp) SkyDive Dubai Pro Cycling Team 0:00:07
6 Alessandro Bazzana (Ita) UnitedHealthcare Pro Cycling Team 0:00:08
7 Songezo Jim (RSA) MTN - Qhubeka 0:00:09
8 Andrea Palini (Ita) SkyDive Dubai Pro Cycling Team 0:00:10
9 Marco Canola (Ita) UnitedHealthcare Pro Cycling Team 0:00:10
10 Edwin Alcibiades Avila Vanegas (Col) Colombia 0:00:10



Het was alweer even geleden dat Andrea Guardini een zege had geboekt.

Start: 12.00 uur.
Finish: rond 15.00 uur.
JW 09 oktober 2015 09:28
Meer dan 50 graden in eerste etappe van Abu Dhabi Tour

Oververhit peloton vreest nu al WK in Qatar

Tom Boonen zag gisteren 54 graden op de SRM-meter staan. De eerste etappe van de Abu Dhabi Tour maakte opnieuw duidelijk dat wielrennen in het Midden-Oosten niet noodzakelijk gezond is. Wat dan met het WK 2016 in Qatar? ‘Ik heb het er met Gilbert over gehad’, zegt Boonen. ‘Het wordt hels, niet normaal.’

‘Echt niet te doen, er ver over.’ Tom Boonen blikte gisteren terug op een helse dag. ‘Op een bepaald moment zag ik 54 graden staan. Op de eerste paar hellingen zat iedereen aan hartslag 170-180. Je kan in dit weer rijden, maar niet koersen. We haalden een gemiddelde van 35 kilometer per uur.’

Het is niet voor het eerst dat koersen in het Midden-Oosten voor problemen zorgt. In de Ronde van Oman legde het peloton dit jaar de vijfde etappe stil nadat een aantal oververhitte banden waren ontploft in een gevaarlijke afdaling.

Wanneer is heet te heet? Volgens artsen is sport in temperaturen hoger dan de lichaamstemperatuur sowieso niet gezond. De discussie is bijzonder relevant omdat volgend jaar het WK in Qatar plaatsvindt, ook in de maand oktober, met temperaturen die mogelijk gelijkaardig zijn. En met nog eens honderd kilometer extra. ‘Ik heb het er met Philippe Gilbert over gehad’, zei Tom Boonen. ‘Het wordt niet normaal.’

Gewetensnood

Niet alle renners wilden gisteren veel commentaar kwijt. Philippe Gilbert wilde niet ingaan op de discussie rond de hitte en ook Peter Sagan onthield zich nu van commentaar. De terughoudendheid van de renners is niet onbegrijpelijk. Zij snappen best waarom het armlastige wielrennen moet uitwijken naar het Midden-Oosten. RCS-directeur Mauro Vegni verwoordde dat zo: ‘Het Midden-Oosten biedt momenteel iets wat we in Europa niet vinden: sponsoring en enthousiasme. Het is niet toevallig dat het WK in 2016 in Qatar plaatsvindt.

[sportwereld.be]

Sponsoring en enthousiasme ??
Platweg doodgewoon geld.
Of het nu voetbal of wielrennen is...
Een keuze voor dit soort landen is een misdaad tegen de sport.
Slimmerd 09 oktober 2015 09:35
Sponsoring is toch geld? En enthousiasme bij hen die het organiseren , denk dat de RCS-directeur niets verkeerd zegt.
JW 09 oktober 2015 09:45
Oneens.
Iets wat echt waardevol is, is ook niet voor (heel veel) geld te koop. Dan daalt de waarde fors.

Enthousiasme is voor mij eerder: drommen publiek langs de weg. Dat soort dingen.
En niet twee kamelen langs de route, die verveeld een andere kant op kijken als het peloton langs kruipt.
Sub Culture 09 oktober 2015 09:54
Gewoon totaal onverantwoord.
Ik vrees dat het wachten wordt op de eerste die daar door oververhitting van zijn fiets stuikt alvorens men zal ingrijpen.

Het financiële mag nooit opwegen tegen de gezondheid van het peloton.
Blueprint 09 oktober 2015 10:10
Geen enkele ploeg is gedwongen om in Abu Dhabi te gaan fietsen, toch?
WK is wat anders, maar is het in oktober altijd zo heet in die regio?
JW 09 oktober 2015 10:18
Als de ploeg gaat, zullen de renners volgen....
Dumoulin zou nu ook op een rustig strand van welverdiende rust kunnen genieten, om maar iemand te noemen...
Cyclad 09 oktober 2015 10:21
Joh, Dumoulin heeft nu een heel groot, rustig strand binnen handbereik. winking smiley
Stephko 09 oktober 2015 10:46
Als de ploegen (lees Velon) zo graag aan mondialisering doen en denken dat daar meer geld te behalen valt, waarom doen ze dan geen gezamenlijke inspanning om één van de Colombiaanse etappekoersen daadwerkelijk op de kaart te zetten met een top deelnemersveld en een aantal multinationale sponsoren. Daar is namelijk wel een fanbase, een economie in opkomst en laat je daarbij zien dat je daadwerkelijk bereid bent om in de mondialisering van de sport te investeren. Ook lijkt me dat er in Zuid-Amerika veel meer te winnen is qua groei van de sport in aangrenzende landen.
Snorfietser 09 oktober 2015 10:47
Ben bang dat het inderdaad wachten is totdat het fout gaat. 54 graden, daar kun je nooit tegenop drinken.
Fashionisto 09 oktober 2015 10:56
Snorfietser Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ben bang dat het inderdaad wachten is totdat het
> fout gaat. 54 graden, daar kun je nooit tegenop
> drinken.

Abdelkader Zaaf deed dat nochtans behoorlijk goed.
Siem 09 oktober 2015 11:22
Ben wel benieuwd wat ze bij het KNMI vinden van de validiteit van de temperatuurmeters van SRM. Overdrijven is ook een kunst immers. Wat ik altijd bijzonder vind is dat er blijkbaar altijd een grote groep renners het de moeite waard vindt om gewoon weer van start te gaan. Slaven van een contract? Niet meer in de huidige WT. Ik denk dat de pers altijd wel de renners weet te vinden die ergens tegen zijn, maar dat die helemaal niet zo'n breed draagvlak hebben in het peloton.
Slimmerd 09 oktober 2015 11:50
Dat is hoe jij het uitgesproken enthousiasme interpreteert natuurlijk, kan best zijn dat de directeur wat anders bedoeld.
Bovendien is sponsoring (lees veel geld betalen om een koers binnen te halen) voor de RCS natuurlijk goed cashen en dat is voor zulke organisaties ook van belang.

Ik zeg hier nergens dat ik het eens ben met koersen in 50 graden ofzo, maar ik snap de afwegingen van de RCS wel.
En bovendisn kiezen al die renners er zelf voor om daar te gaan koersen.
Slimmerd 09 oktober 2015 11:52
Gisteren waren al de nodige zwalkers in beeld, ook bij de kopgroep gingen renners er van af alsof ze compleet leeg waren.
Het is helaas waarschijnlijk wachten tot het eens mis gaat, dat is helaas zo sport eigen
El Chaba 09 oktober 2015 12:11
Met deze ronde wel, ja, maar voor een WK ligt dat toch even anders. En ik heb nul problemen met koersen in landen met veel geld in Verweggistan, maar als de gezondheid van de renners in het geding is - let wel op het WK zal de afstand ook nog eens het dubbele én de koers veel harder - dan is de grens, zoals hier, wel bereikt, lijkt me.

En daarbij lijkt me de keuze van de renners om hier te starten nou ook weer niet zo vrij als het op het eerste gezicht lijkt. Sommigen moeten wellicht van hun sponsor en anderen zullen hier alleen maar 'willen' zijn met het oog op het WK van volgend jaar om te kijken hoe de omstandigheden dan zullen zijn.
El Chaba 09 oktober 2015 12:12
Dat lijkt zo, zie mijn antwoord aan Slimmerd.
Slimmerd 09 oktober 2015 12:14
Als dit inderdaad de standaard is in oktober daar, dan is het inderdaad al bijna tijd om dat WK te verplaatsen (op de kalender of qua locatie).

En laten andere bonden eens lessen leren van een falende FIFA en UCI!
Blueprint 09 oktober 2015 12:51
Ik heb het even opgezocht: in oktober is de gemiddelde maximumtemperatuur 39 graden in Qatar. Gemiddeld minimum is 23. Is wel heet, maar niet zo onmenselijk als wat de SRM-meter van Boonen gisteren aangaf.
Lucho Herrera 09 oktober 2015 13:07
Het WK vanwege de hitte verplaatsen (of het nu om voetbal of wielrennen gaat) vind ik net zoiets als het wk skiën in Nederland organiseren en het evenement dan naar Oostenrijk verplaatsen. Dat zijn constructies waar ik totaal niks mee heb. Als je een evenement wilt organiseren spelen geld, economische en commerciele overwegingen uiteraard een rol, maar mag de sport en de traditie die bij sport hoort aub ook nog een beetje centraal staan.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/10/2015 13:11 door Lucho Herrera.
El Chaba 09 oktober 2015 13:11
Officiële temperaturen die je opzoekt zijn altijd in de schaduw. In de zon mag je daar zeker 10 graden bij optellen.
Fashionisto 09 oktober 2015 13:12
Blueprint Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik heb het even opgezocht: in oktober is de
> gemiddelde maximumtemperatuur 39 graden in Qatar.
> Gemiddeld minimum is 23. Is wel heet, maar niet zo
> onmenselijk als wat de SRM-meter van Boonen
> gisteren aangaf.

Gemiddeld minimum betekent dat er een punt van de nacht is waar de temperatuur dan tot dat punt daalt. Gezien het feit dat Qatar redelijk dichtbij de evenaar ligt, is het niet mogelijk om na het heetste punt van de dag te starten, want dan finishen ze in de diepduistere avonduren. Ook is er nog de gevoelstemperatuur en het feit dat een sportend lichaam zelf ook de nodige warmte genereert.

Een optie zou zijn het gehele parcours te verlichten en dus in de koelte van de avond, na zonsondergang, het WK te rijden, zonder protesten ed. Het bestaat al in de Formule 1. En zo zal het WK Voetbal in Qatar vermoedelijk ook verlopen.
Duh 09 oktober 2015 13:18
Temperatuur wordt standaard in de schaduw gemeten. Gisteren was het ook maar 39 graden (2 graden warmer dan normaal) in Abu Dhabi (in de schaduw). Als Boonen zijn metertje 54 aangeeft, is dat omdat ie in de zon licht te branden. Andere fietscomputers kwamen trouwens niet hoger dan 45-47 graden (ook in de zon natuurlijk) bijv. [www.strava.com]
[weatherspark.com]

Edit: Spuit 11smoking smiley

Blueprint Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik heb het even opgezocht: in oktober is de
> gemiddelde maximumtemperatuur 39 graden in Qatar.
> Gemiddeld minimum is 23. Is wel heet, maar niet zo
> onmenselijk als wat de SRM-meter van Boonen
> gisteren aangaf.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/10/2015 13:20 door Duh.
shake 09 oktober 2015 13:30
Boonen valt, al dan niet oververhit, en geeft op.
Slimmerd 09 oktober 2015 13:37
Haddi, Patten, Zurlo, Belkov en Bazzana moeten nog 53 km afleggen, voorsprong bedraagt 1'38
Rudy t. 09 oktober 2015 14:26
Wijze woorden. Veiligheid is de meest gebruikte drogreden onder coureurs om het gepeupel op sleeptouw te krijgen. Veiligheid is zo'n issue niet, tenminste alleen als het uitkomt. Toen de helmplicht er niet was reed bijna niemand met een helm, en toen we massaal aan de epo zaten vroeg niemand zich af hoe veilig dat was. Een natte afdaling of een massasprint is vele malen gevaarlijker dan koersen in de hitte. Boonen beklaagt zich in januari over de temperaturen en komt gewoon weer terug. In oktober naar abu dhabi gaan en klagen dat het warm is, dat is net zoiets als naar België gaan en klagen over het analfabetisme aldaar. Doorgesnoven je dure auto in de prak rijden is ook onveilig tommeke.
lodjan 09 oktober 2015 14:37
Slimmerd 09 oktober 2015 14:43
1. Viviani
2. P. Sagan
3. Sabatini
4. Mezgec
5. Wisniowski
6. Palini
7. Rojas Gil



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/10/2015 14:44 door Slimmerd.
JW 09 oktober 2015 14:43
Viviani, voor Sagan
El Chaba 09 oktober 2015 15:01
Iets met Boonen gebeurd, hoorde ik, maar niet wat?
Slimmerd 09 oktober 2015 15:10
Deed asfaltinspectie, voornamelijk met de schouder. Bleef wat groggy op de weg liggen en werd later met ambulance afgevoerd.
Theo Bos lag er ook bij
Carlos Danger 09 oktober 2015 15:33
Met airco, die ambulance?
El Chaba 09 oktober 2015 15:40
El Chaba 09 oktober 2015 16:09
De reden waarom Paul Voss vandaag uit de koers werd genomen: [www.youtube.com]
Beetje overdreven lijkt mij. Hij maakt natuurlijk een fout maar toch niet opzettelijk?
Duh 09 oktober 2015 16:13
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> De reden waarom Paul Voss vandaag uit de koers
> werd genomen:
> [www.youtube.com]
> Beetje overdreven lijkt mij. Hij maakt natuurlijk
> een fout maar toch niet opzettelijk?

Wat doet hij fout dan? Voss is de man in het zwart (Bora ).
Duh 09 oktober 2015 16:17
Volgens Wielerflits: "(...) toen Zurlo en Voss elkaar in de haren vlogen tijdens een tussensprint. De Italiaan drukte zijn Duitse collega zo’n beetje het trottoir op, waarna Voss volgens de jury een ‘slaande beweging’ maakte en uit koers werd gehaald."

Ik mag toch hopen dat het niet de 'slaande beweging' is die we op 0:07s zien, dat gewoon misbaar maken.
[youtu.be]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/10/2015 16:17 door Duh.
Clavan 09 oktober 2015 16:18
Is niet de reden maar de aanleiding. Na dit sprintje ging hij verhaal halen. Met wat klapjes erbij.
El Chaba 09 oktober 2015 16:18
Video laatste km: [youtu.be]
Blueprint 09 oktober 2015 21:39
Hij had hem inderdaad, in de cultuur van de regio waarin hij zich bevindt, moeten stenigen of ophangen.
Snorfietser 10 oktober 2015 04:21
Lees op De Telegraaf over een schedelbreuk, zou intussen volledig bij kennis zijn (herkende mensen eerst niet) en wordt de komende 24 uur geobserveerd. Net beelden gezien van Boonen op het asfalt, ziet er heel naar uit. Laten we hopen dat het meevalt. Altijd moeilijk te zeggen welke rol de hitte heeft gespeeld.
cyclingfreakske 10 oktober 2015 12:08
de jury had Zurlo moeten sancioneren.... van kop op ziet hij opzij Voss komen en gaat aan de wandel, drukt hem zowat de borduur op en nog is met de elleboog werkt en Voss misbaar maakt; Dit was niet zomaar de deur dichtdoen.
Mocht Voss na de meet even losse handjes hebben gehad..verdient Zurlo evengoed uitsluiting.
weer een jury van K.M.K thumbs down
merijntje mortirolo 10 oktober 2015 12:11
Viviani rijdt volgende week overigens 'gewoon' weer op de baan. In Grenchen (Zwitserland) beginnen woensdag de EK. (Meervoud).
zumsteg 12 oktober 2015 12:20
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen