Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Dumoulin sportiefste renner aldus UCI

Gepost door Eindhovuh 
Eindhovuh 12 oktober 2015 12:25
[www.nu.nl]

Waarschijnlijk de minst begeerde troostprijs.
Fair Play prijs, dat is toch een beetje de "kom maar even wisselen Pietertje"-poedelprijs. Die moet je niet willen winnen.
Zou er 1 wielrenner een echte overwinning in welke profkoers dan ook ruilen voor de fairplay prijs?
Tinuz 12 oktober 2015 12:32
Dumoulin is wel een beetje de schlemiel van het jaar...
Eddy Veen 12 oktober 2015 12:48
Zo'n titel scheelt allicht een reeks dopingcontroleswinking smiley
Linkebal 12 oktober 2015 12:49
Ik las dit ook ja. Maar wat houdt het precies in?

Hoe kun je sportiever zijn dan de rest en waarom is Dumoulin dit?
Shinzawai 12 oktober 2015 12:49
Deze prijs had toch naar Simon Clarke moeten gaan? hot smiley
Linkebal 12 oktober 2015 12:50
Of naar Poels, die Chaves een mooie overwinning gunde.
Bromertà 12 oktober 2015 12:59
Een domme ezel schreef dit:

Tom Dumoulin vind ik een geweldige ambassadeur voor de wielersport. Hij staat de pers eerlijk te woord, blijft zichzelf, zoekt geen excuses als er tegenvallers te melden zijn, kijkt met een frisse blik en oogt nuchter, windt geen doekjes om zijn wattages, zoals Froome die meer vragen oproept dan antwoorden geeft als het om vermogens gaat.
Dumoulin heeft het in zijn dooie eentje voor elkaar gekregen om heel Nederland, inclusief de NOS/NPO, op het puntje van de stoel te zetten. Hij versloeg Froome op fenomenale wijze, bergop, wachtte als een Florence Nightingale op een gevallen broeder. En, aan het eind van die verschroeiende Vuelta nam hij zijn verlies op zo'n heldhaftige wijze dat de meest tragische oud Griekse mythe smelt als was in de zon.

Tom, bedankt voor dit fantastische schouwspel.

(omdat het zo mooi is - zet het geluid lekker hard ...;-)
[www.youtube.com]
Slimmerd 12 oktober 2015 12:59
Samuel Dumoulin gunde het hele jaar overwinningen aan andere, volledig terechte winnaar!
Cecchini 12 oktober 2015 13:17
Verklaar je nader.
Sub Culture 12 oktober 2015 13:21
Quote

Het is onduidelijk waarom de 24-jarige renner van Giant-Alpecin deze prijs in ontvangst mocht nemen.
Tinuz 12 oktober 2015 13:23
Met name doordat hij het Geel in de Tour misliep door die stuiterpartij op weg naar Huy en het feit dat hij op de laatste dag uit den rode trui is gereden in de Vuelta op vrij dramatische wijze.
Zijn Voorjaar is ook grotendeels de mist ingegaan door omstandigheden.
Meneer 60% 12 oktober 2015 13:54
Tom hoort nog niet eens in de top-10 thuis in dat rijtje van pechvogels danwel schlemielen. Valpartij gebeurt er zoveel. Zn leiderstrui kwijtraken was geen pech en ook geen schlemieligheid, gewoon niet goed genoeg meer zijn.

Er is toch maar één echte grote pechvogel en dat is Greg Olvarit.
Cancellara heeft ook geen heel gelukkig jaar.

Maar waarom die sportiviteitsprijs. Het schouderklopje aan Aru na diens valpartij? Zijn zeer sterke en faire interviews tijdens de Vuelta? Ik weet het niet.
JW 12 oktober 2015 14:11
Je mag toch op zijn minst verwachten dat de UCI op zijn seizoen-afsluitende GALA uitgebreid heeft vermeld waarom Dumoulin deze prijs heeft gekregen, en wat hij daar allemaal voor heeft moeten doen.
Hield de UCI het hele jaar FairPlay-punten bij ?
Wat zijn de criteria om voor zo'n prijs in aanmerking te komen confused smiley
Dat hij goede manieren heeft kan niet de enige reden zijn. Zulke renners zijn er veel meer.
El Mik 12 oktober 2015 14:24
Waarschijnlijk hadden ze gewoon een grote naam van onbesproken gedrag nodig die toevallig toch al aanwezig was in Abu Dhabi.
Velodroom 12 oktober 2015 14:57
Wat een zure reacties weer, behalve dan weer die domme ezel natuurlijk.

De UCI heeft als ultieme motivatie uiteraard het Moegestreden hoofd van Tom Dumoulin als symbool voor Hollands Glorie willen eren. Vrij naar de VK.
En laten we wel wezen: Hij gaf het seizoen wel kleur al was dat niet rood.
Cecchini 12 oktober 2015 16:38
Ja JW krijg je niet gauw enthousiast voor Tom Dumoulin. Er is altijd een mits of een maar.
El Chaba 12 oktober 2015 18:55
Wat dacht je van Simon Gerrans?
El Chaba 12 oktober 2015 18:57
.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/10/2015 18:57 door El Chaba.
El Chaba 12 oktober 2015 18:57
Zoals die 'domme ezel' al indirect schreef, waarschijnlijk omdat hij in de Vuelta op Aru wachtte nadat die gevallen was.
JW 12 oktober 2015 19:00
Ken jij dan wèl de motieven van de jury ? Dan hoor ik ze graag.
cyclingfreakske 12 oktober 2015 20:13
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zoals die 'domme ezel' al indirect schreef,
> waarschijnlijk omdat hij in de Vuelta op Aru
> wachtte nadat die gevallen was.

tja... flauwe kul eigenlijk. straks gaan ze allemaal op elkaar wachten als ze vallen, platrijden, de bevoorrading missen, drankje pakken, snot wegvegen etc....
kan je je meteen afvragen waarom ze niet gewacht hebben op Boeckmans....
cyclingfreakske 12 oktober 2015 20:19
je kan stellen dat TD wat de man van het najaar is geweest door zijn prestatie in de Vuelta.
Maar Chavez is dat evengoed...normaal rijd die 10 dagen goed en zakt helemaal weg... nu niet en na de Vuelta liet die zich ook opmerken.
of een aantal helpers die je in de finale niet meer ziet maar wel sportief hard werk hebben geleverd. maar die rijden vooral buiten beeld = exit.

ik denk eerder dat de UCI zelf hun imago probeert op te poetsen door een revelatie en nieuwe publiekslieveling te benoemen met een verzonnen "klassement".
JW 12 oktober 2015 21:15
Chavez confused smileyeye popping smiley
Die komt, na Emilia, wel als allerallerlaatste in aanmerking voor een fair-play prijs...

Nee, dàn had hij Poels overeind moeten helpen, die ketting erop leggen, en vervolgens in het zog van Poels over de streep !
Cecchini 12 oktober 2015 21:16
Nee die ken ik niet, en hoef ik ook niet te kennen. Maar het feit, dat je zelfs bij zo'n onbetekenend prijsje, je bedenkingen ten aanzien van Dumoulin weer wilt uiten geeft te denken. En ja, Dumoulin is een zeer prettige persoonlijkheid, een gentleman, die zijn verhaal voor de camera's goed weet te verwoorden, geen excuses zoekt, en ja dat hij direct na de val van Aru hem op zocht om te vragen hoe het met hem ging, zal best mee hebben gespeeld. Het zal allemaal wel. Het feit dat hij hem kreeg betekent volgens mij dat hij na de Vuelta als een wielrenner van standing wordt beschouwd. Als chauvinistische wielervolger, die ik ben (en dat ben jij ook) zie ik dat eerder als iets om trots op te zijn dan cynisch. Nog trotser zou ik zijn, als hij in de prijs van Valverde had gekregen.
Cecchini 12 oktober 2015 21:26
Ach hij reageerde erg ingetogen toen hij afgelopen zaterdag winnend over de streep reed. Was zeker niet onsportief.
JW 12 oktober 2015 21:30
Al die loftuitingen die je opsomt, daar kan ik het - voor zover mijn indruk reikt - best mee eens zijn.

Maar mijn vraag heb je daarmee nog niet beantwoord.
Mijn cynisme slaat helemaal niet op de man die hem kreeg, maar op de gekte van de UCI-bobo's om plotsklaps zo'n "prijs" uit de boom te schudden.
Al die andere prijzen waren "meetbaar", er zat een concrete prestatie aan vast.
Hier mag iedereen raden naar het "waarom".

Als je weer es bij Tom op de knie mag zitten moet je hem toch echt es vragen wat hij gedaan heeft voor die prijs. Ik gok dat hij antwoordt dat hij er geen idee van heeft.
JW 12 oktober 2015 21:45
Giant viel toch al in de prijzen.
De eer voor de meest mediavriendelijke ploeg ging ook naar het Duitse team.

De prijzen voor Giro, Tour en Vuelta waren al eerder uitgereikt, net als de wereldtitel. Voor die renners was er dus nogmaals applaus.
De enige echte prijsuitreiking betrof Valverde, als winnaar van het WT-klassement.
En de nieuwe werelduur-recordhouders, dat kon er ook nog mee door.

Verder geen wieler-vrouwen op het feest.
Als die daar in galajurken verschijnen levert dat problemen op met de zedelijkheidspolitie, denk ik.
Cecchini 12 oktober 2015 21:50
Zei de fanclub voorzitter van de Lotto Jumbo ploeg. Ik waardeer Dumoulin vooral om zijn sportieve prestaties en capaciteiten die als enige Nederlandse renner internationaal echt gezag afdwingt.
JW 12 oktober 2015 22:05
"gezag" of "ontzag" confused smiley
lodjan 12 oktober 2015 22:10
Wat heeft Emilia er mee te maken?

On topic: ze kunnen alleen kiezen uit worldtourploegen. Keuze uit 17x ca 27= ca 450 renners.

Maar zoals je zegt, ze hoeven de keus niet te maken: beetje een overbodige prijs. Nu die prijs er toch is, is het leuk dat een Nederlander hem wint.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/10/2015 22:15 door lodjan.
Goozzer 12 oktober 2015 22:12
In het geval van Simon Gerrans kun je enkel spreken van een gezonde correctie op een reeds veel te goed palmares...
Cecchini 12 oktober 2015 22:25
Beiden kan, maar misschien bedoelde ik wel ontzag.
Bromertà 12 oktober 2015 23:12
El Chaba zou je een taallesje over het verschil tussen "es" en "eens" kunnen geven. Verder is ook je enthousiasme weer een lust om te lezen.
Velodroom 13 oktober 2015 00:00
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> El Chaba zou je een taallesje over het verschil
> tussen "es" en "eens" kunnen geven. Verder is ook
> je enthousiasme weer een lust om te lezen.

Is El Chaba hier de taalleraar? Ik dacht altijd Walnoot.smiling smiley

Es freut mich sehr dies kurz vor Mitternacht noch erfahren zu haben.
El Chaba 13 oktober 2015 01:58
Heb je eigenlijk wel gelezen waar het om gaat? Het gaat om de sportiefste renner, niet om de beste renner of wat dan ook.
Meneer 60% 13 oktober 2015 08:08
cyclingfreakske Schreef:
-------------------------------------------------------
> El Chaba Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Zoals die 'domme ezel' al indirect schreef,
> > waarschijnlijk omdat hij in de Vuelta op Aru
> > wachtte nadat die gevallen was.
>
> tja... flauwe kul eigenlijk. straks gaan ze
> allemaal op elkaar wachten als ze vallen,
> platrijden, de bevoorrading missen, drankje
> pakken, snot wegvegen etc....
> kan je je meteen afvragen waarom ze niet gewacht
> hebben op Boeckmans....

Dat is een groot gevaar van fairplayprijzen, inderdaad. Dat iedereen sportief wordt. Want iedereen wil deze prijs winnen. In Astana vindt nu een donderspeech plaats over het missen van deze award. Geen plakkende bidonnen voor Nibali en handaflossingen voor Aru meer.
merijntje mortirolo 13 oktober 2015 09:23
Quote
JW
Als die daar in galajurken verschijnen levert dat problemen op met de zedelijkheidspolitie, denk ik.

Zegt er hier eentje: "Ach, zolang die kamelen naakt mogen zijn is er toch ook niets mis met koeien in galajurken?"
El Mik 13 oktober 2015 09:50
Valpartij van Aru? Die ben ik al vergeten, was dat op een cruciaal moment of ergens in het begin van het koers dat het er niet toe deed?
JW 13 oktober 2015 10:18
Ook zonder de stokslagen van El Chaba ben ik me ervan bewust dat het gebruik van "es" in plaats van "eens" taalkundig gezien niet correct is.
In de spreektaal wordt het wel veelvuldig gebruikt; in het ABN, maar zeker en vast in veel dialecten.

In het dialect van mijn streek bestaat "eens" zelfs niet eens..
Daar wordt onderscheid gemaakt tussen wel en niet beklemtoond, en is daarmee m.i. duidelijker dan het ABN.
Voorbeelden:
"Loop es wat deur" ["Loop eens wat harder"]
"Daor bin ik ut mee ees" ["Daar ben ik het mee eens"]

Kortom: "es" is - volgens ABN-regels - incorrect Nederlands, maar het is m.i. wel heel duidelijk wat bedoeld wordt. Dat laatste lijkt me op een discussieforum best van belang !
Na ampel intern beraad met mijzelf besluit ik toch ook in de toekomst op dit prikbord het gebruik van "es" te handhaven.

[Noot: met excuus aan de lezers voor dit al te uitvoerige antwoord. Maar een uitvoerig antwoord kan soms een eindeloos voortslepende discussie voorkomen.]
Bromertà 13 oktober 2015 11:58
In het kort: je bezigt een volslagen willekeurige mengeling van ABN met "dialect".

De omgeving waarin ik opgegroeit bent, tussen de domme ezels za'k mar zegge anders kompt eenzame l er weer tussen, schrijf en zeg stam zonder t waar met t moet staan en andersom. Verder word kennen met kunnen en leggen met liggen omgedraait en so ken ik nog wel een uurtje doorgaan.

Voorbeeldje: "Als ik in mijn bed legt dan slaapt ik."

Nog een: "Hoort, men werpt een atoombom." [Dit is dan weer wel goed, want van Jule en daar bovenop is 't oud Nederlands voor de gebiedende wijs, jawel, Bassie is niet slim maar wel dom, weet je wel?]

Afsluitend, een mengeling van ABN met dialect heeft mijn voorkeur zeker niet. Het wordt een zooitje en alles zonder vertaalmodule leest wel zo prettig.

Fijne dag nog.
Walnoot 13 oktober 2015 12:13
Webmaster, mag Cecchini een ban voor spam, stalken en cyberpesten?
zumsteg 13 oktober 2015 12:47
JW bedoelt de vrouwen van mannelijke wielrenners, niet die dames waar je heerlijk bij uit de wind kan zitten.
Cecchini 13 oktober 2015 13:21
JW 13 oktober 2015 13:23
Nou eh nee !!

Ik doelde beslist op al die kampioenen bij de vrouwen.

Als je dan toch, omdat geld hier geen enkele rol speelt, als UCI het seizoen wilt afsluiten op zo'n protserige manier, doe dan niet alsof het vrouwenwielrennen nauwelijks bestaat.
Dus ook een vrouwenkoers, en een prijzen-/huldigingscircus. Inclusief uitreiking van de hoofdprijzen voor sportiefste renster en sympathiekste ploeg.
JW 13 oktober 2015 13:29
Ook goed.
(Ik mengde niet, ik gebruikte het dialect slechts ter illustratie)
Als ik me zou moeten beperken tot het ABN (ook een dialect, op de keeper beschouwd), resteert:

"Ook zonder de stokslagen van El Chaba ben ik me ervan bewust dat het gebruik van "es" in plaats van "eens" taalkundig gezien niet correct is.
In de spreektaal wordt het wel veelvuldig gebruikt.
Kortom: "es" is - volgens ABN-regels - incorrect Nederlands, maar het is m.i. wel heel duidelijk wat ermee bedoeld wordt. Dat laatste lijkt me op een discussieforum best van belang !
Na ampel intern beraad met mijzelf besluit ik daarom ook in de toekomst op dit prikbord het gebruik van "es" te handhaven."
Velodroom 13 oktober 2015 13:41
JW Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ook goed.
> (Ik mengde niet, ik gebruikte het dialect slechts
> ter illustratie)
> Als ik me zou moeten beperken tot het ABN (ook een
> dialect, op de keeper beschouwd), resteert:
>
> "Ook zonder de stokslagen van El Chaba ben ik
> me ervan bewust dat het gebruik van "es" in plaats
> van "eens" taalkundig gezien niet correct is.
> In de spreektaal wordt het wel veelvuldig
> gebruikt.
> Kortom: "es" is - volgens ABN-regels - incorrect
> Nederlands, maar het is m.i. wel heel duidelijk
> wat ermee bedoeld wordt. Dat laatste lijkt me op
> een discussieforum best van belang !
> Na ampel intern beraad met mijzelf besluit ik
> daarom ook in de toekomst op dit prikbord het
> gebruik van "es" te handhaven."


Ik hoop niet, dat je ook nog links schrijft, JW.
De groeten van Tante Es. smiling smiley smiling smiley smiling smiley
sijbriskie 13 oktober 2015 14:43
Er is niks met 'es' in plaats van 'eens' als je het als bewust stijlmiddel gebruikt. Spreektaal in geschreven taal 'mag' best als het duidelijk is dat het als zodanig bedoeld is. Dát mag ook wel es gezegd worden!
El Chaba 13 oktober 2015 14:51
merijntje mortirolo 13 oktober 2015 15:20
Benkunnie mee eens: es leest als boom, niet als us.

Stiekem benkutter dus wel mee eens, maar schrijffut dan tenminste zoals jut leest.

Ik raad u allen Zazie in de metro aan van de woordkunstenaar Raymond Queneau (keppum ook int Frans, maar kweenie of jullie dat aankunnen. keppum daarnaast nog in stripvorm (Nederlands), van Mathijske gekregen, geloof ik, of ik leendum ooit aannum uit, dakkannook).
sijbriskie 13 oktober 2015 16:00
Een strip in het Nederlands, liefst met reuzenletters, kenk nog nèt an...
Bromertà 13 oktober 2015 16:05
Stiekummu tendums mettun dogturtjuh fannagt daarmotjuhtognie aandenku? Zesdaaguh guneen woord en dannuh, hoppaa, effu lekkur stanguh. Tieftnauweffeuhgouwopzeggee.
malheur 13 oktober 2015 19:15
Ennaes? ipv En dat is? Ja, ik ken dat.
Velodroom 13 oktober 2015 19:31
If dogs run free they like to pee from tree to tree
If they however learn dutch they go nuts.

Na horse with no name dus dog with no name. smiling smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/10/2015 21:04 door Velodroom.
lodjan 13 oktober 2015 20:52
Er was nog geen Worldtour bij de vrouwen, maar daar gaat verandering in komen. Volgend jaar zijn ze er dus waarschijnlijk wel bij.
Cecchini 14 oktober 2015 15:50
Vanavond doet hij zijn woordje bij DWDD hoe hij volgende zomer "ons" het Oranje gevoel kan geven.
cyclingfreakske 14 oktober 2015 22:56
is er ook een prijs voor de mooiste renster van het vrouwenpeleton ? winking smiley
El Chaba 15 oktober 2015 17:42
Nee, sowieso niet voor het vrouwenpeleton...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/10/2015 17:43 door El Chaba.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen