Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Dumoulin nog jaren bij Giant

Gepost door Cecchini 
Cecchini 14 oktober 2015 15:54
Van de Telegraaf site

Tom Dumoulin heeft zijn contract bij Giant-Alpecin woensdag met twee jaar verlengd. De 24-jarige Limburgse wielrenner ligt daarmee de komende drie jaar vast bij de Nederlands-Duitse ploeg.


Dumoulin baarde vorige maand opzien in de Ronde van Spanje door dagenlang in de leiderstrui te rijden en deze pas in de laatste bergetappe te verspelen. De Nederlands kampioen tijdrijden van 2014 liet daar zien ook als klassementsrenner uit de voeten te kunnen.
Dumoulin rijdt sinds 2012 voor Giant. In die vier seizoenen boekte hij tot dusver acht overwinningen, waaronder twee ritzeges in de afgelopen Vuelta en en twee in de Ronde van Zwitserland waar hij tweede werd in het eindklassement.
Warren Barguil
Ook klassementsrenner Warren Barguil verlengde zijn verbintenis tot en met 2018. De belangrijkste wapenfeiten van de 23-jarige Fransman zijn twee etappezeges in de Vuelta van 2013 en de veertiende plaats in het algemeen klassement van de Tour de France dit jaar.
"We zijn heel erg blij om onze samenwerking voort te zetten met Tom en Warren en om ze te ondersteunen in de verdere ontwikkeling om het maximale uit hun potentieel te halen," zei Team Giant-Alpecin CEO Iwan Spekenbrink.
"Dit jaar hebben we gezien dat Tom een grote stap voorwaarts heeft gezet in zijn ontwikkeling als renner maar ook als persoon, hetgeen al tot indrukwekkende resultaten geleidt heeft. De manier waarop hij met de teleurstelling naar aanleiding van de val in de Ronde van Frankrijk omgegaan is en hoe hij als leider binnen de ploeg optreedt, laat zien dat hij in staat is de leidersrol aan te kunnen."

Dumoulin: 'Ik vind het geweldig'

Van onze Telesportredactie
"Ik voel me erg goed in deze ploeg en ik geloof in het feit dat ik mezelf verder kan ontwikkelen in deze omgeving,” lichtte Tom Dumoulin zijn beslissing om bij Giant-Alpecin te verlengen toe. De Limburger ligt nu nog drie jaar vast bij de Duits-Nederlandse ploeg.
"Ik zal alle ondersteuning krijgen die ik nodig heb om de volgende stappen in mijn carrière te kunnen maken", aldus Dumouling, die dit seizoen onder meer twee etappes in de Ronde van Zwitserland en de Rond van Spanje won. "Ik ben verheugd met de manier waarop we tot nu toe samengewerkt hebben."
"We maken ieder jaar grote progressie en dit is een van de redenen om bij de ploeg te blijven. Een andere belangrijke factor is dat mijn groei parallel loopt aan die van de ploeg en ik het geweldig vind deel uit te maken van deze uitdagende omgeving."
Cecchini 14 oktober 2015 15:55
Vanavond zal hij e.e.a. nog toelichten in de DWDD
Eddy Veen 14 oktober 2015 16:41
Bedankt, ik ga kijken. Alleen 'geleidt' klopt niet. De Telegraaf holt achteruitwinking smiley
JW 14 oktober 2015 17:45
Heel goed nieuws !

Gelukkig niet naar een rijke ploeg, en daar als knecht rijden !
ton duk 14 oktober 2015 18:11
Sam Oomen verzekerd van een luxe-knecht
Gr
Leon 14 oktober 2015 19:21
Ha, Dumoulin geeft nu bij DWDD aan dat het nog niet zeker is dat hij de Tour rijdt. Eerste stap naar een Girostart...?
Rudy t. 14 oktober 2015 19:41
Hij geeft eigenlijk gewoon aan dat die niet wil..

Giro zou mooi zijn, maar dan moet er nog wel wat gat gelikt worden denk ik.
Velodroom 14 oktober 2015 19:50
Dumoulin is realistisch en weet, dat hij in de TDF in elk geval Mont-Ventoux-not-normal-Froome gaat tegenkomen.
En dat net zo pal voor de OS.
Rudy t. 14 oktober 2015 20:36
Misschien dat froome dat bochtje bergop dit jaar net niet kan houden
Eddy Veen 14 oktober 2015 21:26
Met Poels voor zich uit moet het lukken.
Cecchini 14 oktober 2015 21:38
Door: Iwan Tol / Volkskrant

Routinier en vedette vormen nieuw superduo

Wielrennen Ten Dam en Dumoulin vormen nieuw duo bij Giant

Zie ze daar staan, in een hoekje van een Deventer snelweghotel. De één: Groninger. Stoppelbaard. Routinier. De ander: Maastrichtenaar. Modellengezicht. Vedette. Ja, dat zou zomaar eens een mooi duo kunnen worden, komend wielerseizoen. Laurens ten Dam en Tom Dumoulin.

Ten Dam (34) draagt het komend jaar het zwart-witte tenue van Giant-Alpecin. Hij werd vandaag door zijn nieuwe werkgever gepresenteerd als meesterknecht. Tijdens dezelfde bijeenkomst maakte teambaas Iwan Spekenbrink bekend dat Tom Dumoulin heeft bijgetekend tot en met 2018.

De overgang van Ten Dam en het langer vastleggen van Dumoulin past naadloos in de nieuwe koers die de ploeg heeft uitgestippeld. Lag in voorgaande jaren de nadruk nog op de sprint (Marcel Kittel) en daarna op de klassiekers (John Degenkolb), nu is een plek op het erepodium in een grote ronde het doel. Met Dumoulin en de Fransman Warren Barguil - hij tekende eveneens bij tot 2018 - heeft Giant-Alpecin twee groeibriljanten in huis.

Vrienden


Dumoulin en Ten Dam zijn geen onbekenden voor elkaar. Een paar jaar geleden sloot de Limburger zich aan bij het trainingsgroepje van Ten Dam en Karsten Kroon. Inmiddels zijn ze, behalve collega, ook vrienden. Als de zon schijnt spreken ze, met de vrouwen erbij, af voor een barbecue. In de afgelopen Ronde van Zwitserland reed Ten Dam al eens een gat dicht voor zijn maatje. Andersom hielp Dumoulin Ten Dam in de Tour van 2014.

'Maar dat betekent niet dat ik hoofdverantwoordelijk ben voor de komst van Ten Dam', benadrukt Dumoulin. 'Daar gaat Iwan over. Hij heeft me wel om advies gevraagd.' Voor Ten Dam markeert de overgang naar Giant-Alpecin het einde van een rampjaar. In maart brak hij bij een val in de Ronde van Catalonië vier ribben, in de Tour de France raakte hij betrokken bij de horrorcrash richting Hoei en tijdens een trainingsrit in Limburg, begin augustus, werd hij aangereden door een 84-jarige automobilist met een houten been.

'Wat wil ik nou nog écht?', vroeg hij zich af tijdens zijn herstel. Het antwoord luidde: een tijdje in Amerika wonen, het land waar hij sinds zijn huwelijksreis in 2008 verliefd op was geraakt en waar hij zich altijd 'chill' voelt. 'Mijn zoontje hoeft nog niet naar school, dus als ik het nog een keer wilde doen, was het nu. Ik hou van de Amerikaanse mentaliteit. Wij zien vaak beren op de weg. Zij denken in kansen. Dat spreekt me enorm aan.'


Nieuwe hype

Spekenbrink gaf hem de kans om zijn Amerikaanse droom waar te maken. Volgende week vertrekt Ten Dam naar Californië om een tijdelijk onderkomen te zoeken. 'Zal wel iets van Airbnb worden of zo', zei hij. Vanaf januari wil hij op en neer pendelen tussen Amerika en Europa.

Behalve in de koers zal Ten Dam Dumoulin ook daarbuiten proberen te begeleiden. 'Ik heb meegemaakt hoe het is om onderdeel van een hype te worden, met Bau & Lau, in de Tour van 2013. Tom zal daar nu ook mee moeten leren omgaan. Ik hoop dat ik hem daarin een beetje kan helpen, zodat het ook leuk blijft voor hem.'

Dumoulin is na een zwaar jaar wel klaar met wielrennen. Hij snakt naar vakantie met zijn vriendin, naar Indonesië. Wijzend op zijn zwarte sweater met sponsoropdruk: 'Lijkt me zo lekker om even niet in deze kleren te hoeven rondlopen.'

Vrijdag moet hij nog wel een tunnel openen, in Zwolle. Dumoulin draait er niet omheen. 'Daar staat een mooie vergoeding tegenover, ja
Eddy Veen 14 oktober 2015 23:58
Ik vind dat Tom Dumoulin wel wat weg heeft van Godfried Bomans: [nl.wikipedia.org]
El Mik 15 oktober 2015 09:41
Hij lijkt erg op de Amerikaanse acteur Brett Dalton
[www.google.com]

/offtopic
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen