Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Sagan: "Ik had het over de algemene problemen in de wereld"

Gepost door Walnoot 
Walnoot 16 oktober 2015 11:42
[sporza.be]

vr 16/10/2015 - 11:21

Peter Sagan imponeerde enkele weken geleden in Richmond met zijn raid naar de wereldtitel, maar ook met zijn overwinningsspeech. Sagan leek de vluchtelingenproblematiek aan te kaarten, maar geeft nu aan dat hij het over iets anders had. "De mensen denken tegenwoordig niet veel na over hoe ze persoonlijk in het leven willen staan", zegt de Slovaak.

Peter Sagan verbaasde vriend en vijand met zijn speech in Richmond, luttele minuten nadat hij de regenboogtrui had veroverd. "Ik heb veel motivatie gehaald uit de problemen in Europa. Het is duidelijk dat er iets moet veranderen in de wereld. Dit is een groot probleem", was toen de boodschap van Sagan.

Maar de Slovaak heeft tegenover Het Nieuwsblad, dat hem de trofee van Internationale Flandrien overhandigd heeft, verteld dat zijn speech verkeerd geïnterpreteerd is.

"Ik had het over de algemene problemen in de wereld", vertelt Sagan. "De mensen denken tegenwoordig niet veel na over wat ze uit het leven willen halen."

"We leven in de 21e eeuw, maar veel mensen zijn niet aangepast aan de wereld waarin we met al die technologie veel te snel verder moeten."

"Ik heb het gevoel dat we gedwongen worden om onze leeftijd voorbij te hollen. Met die veranderende technologie en elektronica gaat het voor de mensen veel te hard."
Inigo 16 oktober 2015 13:27
Nog steeds onduidelijk.
Walnoot 16 oktober 2015 13:31
Nee, duidelijk is het nog steeds alles behalve. Klinkt heel erg fin-de-siècle-achtig, dat dan weer wel. Wie had er gedacht dat er een cultuurpessimist in Sagan schuilde...

Het kan natuurlijk ook heel goed zijn dat wat mensen uit zijn omgeving aan Sagan hebben gezegd dat hij zich maar beter wat op de vlakte kan houden, voordat Wilders hem het land uitzet, Tinkov een hitsquad op hem afstuurt, of IS met een zakmes aan komt zetten. En dat Sagan toen dacht dat hij inderdaad maar beter onduidelijk kon blijven.

Een ander scenario wat ik ook niet uit durf te sluiten, is dat het voor Petertje eigenlijk gewoon als een grote grap is begonnen, en dat het hem allemaal niet zo heel veel interesseert
Cecchini 16 oktober 2015 13:40
Doet me toch een beetje denkenb aan Peter Sellers in de film Being There

voor de geinteresseerden dit citaat uit Wikepedia




Chance (Peter Sellers is de acteur) is een man van middelbare leeftijd die werkt als tuinman voor een rijke man in Washington D.C.. De wat simpele Chance heeft zijn hele leven in het huis gewoond en heeft geen notie van de wereld buiten zijn beschermde omgeving. Alles wat hij weet van de buitenwereld is afkomstig van de televisietoestellen die overal in het huis staan.

Als de eigenaar van het huis en tuin sterft, staat Chance op straat. Gekleed in zijn ouderwetse kleding, met hoed en paraplu loopt hij de buitenwereld in, met een afstandsbediening. Als Chance na een lange wandeling bij een winkel komt die televisies verkoopt ziet hij zichzelf op een van de tv-schermen. Een camera boven de winkel filmt hem en geeft de beelden door aan het gesloten tv-circuit van de winkel. Gefascineerd bekijkt Chance zichzelf op het scherm en merkt niet dat een auto dichterbij komt. Hij wordt aangereden door een auto van de rijke zakenman Ben Rand. Eve Rand, de vrouw van Ben, laat Chance naar het huis van de Rands brengen om bij te komen.


Al snel ontstaan de eerste misverstanden. Als Chance zijn naam noemt: 'Chance the Gardener' (Chance, de tuinman) wordt dit door Eve en Ben verstaan als 'Chauncey Gardiner'. Als Chance vervolgens vertelt dat hij uit zijn huis is gegooid door een advocaat, denkt Ben dat 'Chauncey' een rijke zakenman is met financiële problemen die is opgelicht door zijn advocaten. Rand besluit zich over Chance te ontfermen, zeker als deze zich ontpopt tot een ware filosoof die allerlei wijze en allegorische uitspraken doet over het zakenleven en economie. In werkelijkheid brabbelt de simpele Chance maar wat over zijn tuin, maar Ben ziet alles als diepe wijsheid.

Ben introduceert Chance bij de president van de VS en ook de laatste ziet Chance als een groot en wijs man. Chance wordt een mediagrootheid en verschijnt in allerlei praatprogramma's. De beschermheer van Chance, Ben Rand, is echter stervende en hij besluit om Chance op te nemen in zijn testament. Als Rand niet lang daarna sterft, spreekt de president op zijn begrafenis. De aanwezige directeuren van het Randconcern discussiëren ondertussen over de mogelijke opvolger van de president en iedereen is het er over eens dat het Chance zal zijn. De voormalige tuinman loopt intussen over het landgoed van Rand. Het aanwezige publiek ziet plotseling dat Chance over het water van een klein meer lijkt te lopen.
zumsteg 16 oktober 2015 14:30
Die is vast teruggefloten door Slowaakse of andere midden-Europese politici.
El Chaba 16 oktober 2015 14:38
Het kan natuurlijk ook heel goed zijn dat wat mensen uit zijn omgeving aan Sagan hebben gezegd dat hij zich maar beter wat op de vlakte kan houden, voordat Wilders hem het land uitzet, Tinkov een hitsquad op hem afstuurt, of IS met een zakmes aan komt zetten. En dat Sagan toen dacht dat hij inderdaad maar beter onduidelijk kon blijven.

Dat scenario zou ook mij niet verbazen.
Goozzer 16 oktober 2015 15:32
Dan, gezien de berichten dat hij werkt met communicatiebureaus (en de mening van Van Avermaet en 'radio peloton') nog eerder dat juist is verteld dat hij wél een statement moet maken, maar hij zelf eigenlijk geen idee heeft wat hij nu precies aan het vertellen was...
bakfiets 16 oktober 2015 15:34
tinkov is best liberaal, is voor homo rechten in rusland. Niet echt populair daarsmiling smiley
Curzio 16 oktober 2015 18:08
Grappig: men ging aan de haal met de woordsalade van Sagan door er een eigen invulling aan te geven, en nu die interpretatie niet blijkt te kloppen maar het gewoon is wat het leek (namelijk: wartaal) moeten er wel achter de schermen duistere, Oost-Europese krachten aan het werk zijn geweest.
Curzio 16 oktober 2015 18:11
Sagan ooit voor een politieke carrière? drinking smiley
Velodroom 16 oktober 2015 18:31
Curzio Schreef:
-------------------------------------------------------
> Grappig: men ging aan de haal met de woordsalade
> van Sagan door er een eigen invulling aan te
> geven, en nu die interpretatie niet blijkt te
> kloppen maar het gewoon is wat het leek (namelijk:
> wartaal) moeten er wel achter de schermen
> duistere, Oost-Europese krachten aan het werk zijn
> geweest.

Grappig: men ging aan de haal met de woordsalade van Sagan door er een eigen invulling aan te geven, en nu blijkt die interpretatie niet te kloppen maar het is (blijft) gewoon wat het leek. grinning smiley
Eindhovuh 16 oktober 2015 19:52
Ik wacht even met het vormen van mijn mening tot AP heeft uitgelegd hoe dit te interpreteren.
spinning smiley sticking its tongue out
Cecchini 16 oktober 2015 20:18
Bespaar me die ellende aub
Clavan 16 oktober 2015 20:26
Toch grappig hoe Slowakije van oost europees nu na de val van wat gordijnen nu midden europees geworden is.
stel dat Oekraine nu ook echt bij de EU wilt gaan horen. Waar blijft oost Europa dan?!?
Shinzawai 16 oktober 2015 22:51
Sagan wil graag naar de Olympische Spelen, dus is hij zo verstandig om duidelijk te maken dat hij vooral geen kritiek op zijn regering heeft.
Noot 17 oktober 2015 11:37
Ik heb die tekst van Sagan uitgeschreven en nergens worden woorden als "vluchteling"of "helpen" of iets dergelijks gezegd. Sterker nog, je zou net zo goed kunnen volhouden dat die speech gaat over de ellende van massamigratie.

Deze speech koppelen aan vluchtelingen gaat voor de gemiddelde (linkse) westerling blijkbaar zonder twijfel. In Oost Europa denken ze toch overwegend heel anders over deze materie.

Misschien dat hij wou waarschuwen voor massamigratie en dus verkeerd werd begrepen. Dat zijn verhaal werd gebruikt voor het tegenovergestelde wilde hij corrigeren, maar na langer nadenken leek het hem niet verstandig om een anti-immigratie standpunt in te nemen. Daarom dus dit wollige verhaal.

Of het is gewoon een warhoofd, dat kan ook.
Oudesluis Dronken Thuis 18 oktober 2015 13:25
Die gast is niet helemaal 80. Vrij bizar dat je in een ploeg zit waar waarschijnlijk Engels wordt gesproken met het personeel, en je nog steeds maar 8 acht woorden engels kan. Laten artiesten, muzikaal of sportief in godsnaam doen waar ze goed in zijn, maar laat ze vooral niks zeggen. Ik weet nog dat ik er achter kwam dat Huub van der Lubbe anti-globalist is en Hans de Booij verslaafd was aan eucalyptus, nog steeds niet bekomen van de teleurstelling.

Problem....with the people...in the world...today
merijntje mortirolo 18 oktober 2015 15:17
Quote
ODT
je nog steeds maar 8 acht woorden engels kan.

Afgezien van het feit dat kunt mooier is dan kan is kent hier juist. Je kent acht woorden Engels, je kunt acht woorden Engels spreken. Talen horen ook een hoofdletter te krijgen...

Ik ga nu even bekomen van de teleurstelling. (Leggend op de bank).
Oudesluis Dronken Thuis 18 oktober 2015 21:18
cyclingfreakske 20 oktober 2015 19:17
juist.

maar de laatste 2 jaar zijn de problemen in de wereld waarop hij doelt bijzonder duidelijk : extremisme/fundamentalisme, de grootste vluchtelingenstroom ooit door uitbreiding van conflicten, het Midden Oosten (vooral Syrie-Irak) waarmee de rest van de wereld mee op een tijdbom zit en zich afvraagt : wanneer ontploft het en niet.....gaat het ontploffen ?
Zonder teveel politiek heeft hij dat "problemen van de wereld" mooi gezegd.

waarop iedereen direct op de 3 genoemde peilers denkt...... binnen 5 a 10j kan dat evengoed het extreeme weer zijn dat wereldwijd de samenleving beinvloed.
lodjan 03 oktober 2023 18:31
Tja, dan ben jij werkloos. Je kunt altijd nog topics openen hier.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen