Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

EK Baan Medaillespiegel

Gepost door JW 
JW 18 oktober 2015 21:34
Medaillenspiegel gesamt
Endstand nach 21 Entscheidungen

Pl Nation G S B ∑
1. Großbritannien 6 - 3 9
2. Niederlande 5 2 2 9
3. Russland 2 3 3 8
4. Polen 2 1 2 5
5. Spanien 2 - 1 3
6. Frankreich 1 5 2 8
7. Schweiz 1 2 1 4
8. Italien 1 2 - 3
9. Tschechien 1 - 1 2
10. Deutschland - 4 3 7
11. Dänemark - 2 1 3
12. Litauen - - 1 1
12. Weißrussland - - 1 1
Pl=Platz G=Gold S=Silber B=Bronze ∑=Gesamt


--------------------------------------------------------------------------------

Medaillenspiegel Männer
Endstand nach 11 Entscheidungen

Pl Nation G S B ∑
1. Niederlande 3 - 1 4
2. Spanien 2 - - 2
3. Frankreich 1 2 1 4
3. Schweiz 1 2 1 4
5. Polen 1 1 2 4
6. Italien 1 1 - 2
7. Großbritannien 1 - 2 3
8. Tschechien 1 - 1 2
9. Deutschland - 3 1 4
10. Dänemark - 1 1 2
10. Russland - 1 1 2
Pl=Platz G=Gold S=Silber B=Bronze ∑=Gesamt


--------------------------------------------------------------------------------

Medaillenspiegel Frauen
Endstand nach 10 Entscheidungen

Pl Nation G S B ∑
1. Großbritannien 5 - 1 6
2. Russland 2 2 2 6
3. Niederlande 2 2 1 5
4. Polen 1 - - 1
5. Frankreich - 3 1 4
6. Deutschland - 1 2 3
7. Dänemark - 1 - 1
7. Italien - 1 - 1
9. Litauen - - 1 1
9. Spanien - - 1 1
9. Weißrussland - - 1 1
Pl=Platz G=Gold S=Silber B=Bronze ∑=Gesamt
Cyclad 18 oktober 2015 21:53
Gelukkig maar dat baangrootheid Groot-Brttannië de medaillespiegel aanvoert. Men zou de prestatie van Nederland anders toch maar wantrouwen winking smiley
Cecchini 18 oktober 2015 22:02
Ik ben geen expert baanwielrennen, maar deden de Fransen, Duitsers en Engelsen dit EK met hun beste renners mee ? Normaal is er altijd zo'n Franse dikbil kampioen bij het baansprinten, alhoewel ik niet kan ontkennen dat die Hoogland volgens mij meer ook meer tijd doorbrengt in het krachthonk dan fietsend op de baan, als ik zijn postuur zo in het ogenschouw neem.
lodjan 18 oktober 2015 22:17
Kenny was er wel, maar waar was Baugé?
Velodroom 18 oktober 2015 22:34
Cyclad Schreef:
-------------------------------------------------------
> Gelukkig maar dat baangrootheid Groot-Brttannië
> de medaillespiegel aanvoert. Men zou de prestatie
> van Nederland anders toch maar wantrouwen winking smiley

GB wint de medaillespiegel op basis van het grotere aantal gouden medailles, waarvan liefst 5 op naam van de Britse baanrensters komen.
NB ook bij hen grootgrutters, zoals Trott (3x goud), Archibald (3x goud), waarvan dan 1 dubbel geteld, omdat ze beiden behoren tot de achtervolgingsploeg.
De Britten kunnen wel tevreden zijn, ook al hebben ze op de 4km achtervolging natuurlijk een medaille laten liggen, door Wiggo te sparen.

In een Olympisch jaar verandert uiteraard alles, al was het alleen al het programma, dat tot ongeveer de helft wordt teruggebracht.
Velodroom 18 oktober 2015 22:37
lodjan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Kenny was er wel, maar waar was Baugé?

Voor de buis. Al een tijdje niet meer goed genoeg.
lodjan 18 oktober 2015 22:48
Huh?
Dit jaar toch nog wereldkampioen sprint geworden?
Slimmerd 18 oktober 2015 22:50
En dit slechts een EK mis en dus niks mondiaals.
Velodroom 18 oktober 2015 22:57
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik ben geen expert baanwielrennen, maar deden de
> Fransen, Duitsers en Engelsen dit EK met hun
> beste renners mee ? Normaal is er altijd zo'n
> Franse dikbil kampioen bij het baansprinten,
> alhoewel ik niet kan ontkennen dat die Hoogland
> volgens mij meer ook meer tijd doorbrengt in het
> krachthonk dan fietsend op de baan, als ik zijn
> postuur zo in het ogenschouw neem.

Dikbil is ongetwijfeld Baugé, met 68 cm dijbeenomvang. Hij is al een tijdje "over the hill of over the bill", alhoewel hij ook nu nog maar 30 is. Maar al wel lang bezig.
De trend in de moderne baansprint tegenwoordig is vooral kracht. Dus dit betekent krachthonk, want er moeten vooral grotere verzetten gereden worden.
Maar dit is een spartaans regime, dat maar kort (projectmatig) volgehouden kan worden. Ik ben geen wetenschapper, maar ik zie vooral, dat sprinters een steeds korter maximaal sportleven hebben. De Engelsen met eerst een afhakende Hoy, die dit niet langer wenste of kon volhouden. Jason Kenny volgde feitelijk, maar heeft her en der een opleving. In de kwartfinale zou hij bijna Hoogland uitgeschakeld hebben. Toen volgden de Fransen met Sireau en Baugé en nu feitelijk ook Pervis.

Pervis, die eind 2013 een superdag had met onwaarschijnlijk goede tijden op de 200m en de kilometer. Daarna WK werd, geblesseerd raakte door een val, vrij vlak voor het WK 2015, aldaar de successen voor de poorten van de hel wegsleepte en nu "geen schim" meer is van Aguascalientes, december 2013.

De Duitsers stagneren c.q. verzwakken al een tijdje en nu deelt Kristina Vogel ook in de "malaise".

Het EK is belangrijk als puntenlevering voor Rio, dus in principe is er wel praktisch de hele Europese Elite.
Maar het is ook zeker zo, dat niet iedereen dit kampioenschap op hetzelfde niveau ingaat als dit zou zijn als nu de OS zouden worden gehouden.

Nederland floreert nu, zoals eerder in een interbellum, maar heeft nu ook twee superrijders (Hoogland en Ligtlee), die qua ontwikkeling praktisch op hun top zijn, in plaats van er al een tijdje te hebben gestaan en tegen de onvermijdelijke stagnatie te moeten vechten.

Hoogland en Ligtlee waren tijdens het afgelopen WK in Parijs 8 maanden geleden nog een maatje te klein, maar hebben nu tegen dezelfde tegenstanders, zoals de Duitsers zo mooi zeggen, der Spiess umgedreht.
Velodroom 18 oktober 2015 23:06
lodjan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Huh?
> Dit jaar toch nog wereldkampioen sprint geworden?

Verrek. Dit was voor mij kennelijk een soort mysterieuze opleving, zodanig, dat dit niet goed in mijn geheugen werd opgeslagen. Ik heb het net nog gecheckt.
Na Parijs heeft hij weinig meer klaar gemaakt en werd in eigen huis uitgeschakeld voor kwalificatie EK.
Velodroom 18 oktober 2015 23:16
Slimmerd Schreef:
-------------------------------------------------------
> En dit slechts een EK mis en dus niks mondiaals.

Vanwege de puntentelling is dit EK wel degelijk een "must" voor de baansportlanden ook al hebben ze nog een bepaalde marge in de qualificatie.
De nummers, die in Rio niet zullen worden gereden, waren ditmaal wel minder bezet. Daar zijn immers geen punten te verdienen.

De tijden, die Hoogland en Ligtlee reden zijn van absoluut wereldniveau en hoogstwaarschijnlijk ook daadwerkelijk de beste tijden ooit of op zijn minst top-3.
Het is nu al evident, dat degene, die zich tot Rio niet verbetert, niet zal winnen.
Cecchini 19 oktober 2015 00:33
'Wij zijn een sprintnatie'

Interview

De successen van de Nederlandse baanrenners de afgelopen week op EK vormen de vrucht van een uitgekiende strategie en gedreven coaching. Technisch directeur Thorwald Veneberg van de KNWU over verleden, heden en toekomst. Een doos gouden medailles op de Spelen? 'Zo is het ook weer niet.'

Door: Bart Jungmann Volkskrant

Wordt hier de lijn van het WK doorgetrokken?


'Jazeker, dit is de generatie die begin dit jaar op het WK voor het eerst van zich deed spreken bij de senioren. Na de lichting van Theo Bos en Teun Mulder viel er een gat waarin alleen een aantal renners op individuele basis naar voren kwam. Toen ik in 2009 technisch directeur werd, zijn we meteen begonnen met de planning van een nationaal trainingscentrum op Papendal. Dat was essentieel om iets op te kunnen bouwen.

'Ook ben ik op zoek gegaan naar een gedreven coach die de zaak aan de gang kon krijgen. Die heb ik gevonden in René Wolf, de Duitse oud-wereldkampioen sprint. Zo zijn we het langzaam gaan uitbouwen. Dat is het eigenlijk: een goed programma, de juiste coach en de juiste renners.'

En de BMX dus?

'Samen met Engeland zijn wij het enige land dat aansluiting heeft gezocht bij de BMX. Daar hebben we Ellis Ligtlee, Jeffrey Hoogland en nog een heel stel anderen aan te danken. Dat is het mooie. Ook bij de jeugd zit heel wat potentieel. Daaruit blijkt maar weer eens dat we toch ook een sprintnatie zijn. Kijk ook naar het atletiek en het succes van Dafne Schippers.'


Wat is het verband tussen BMX en zoiets als baansprint?

'Het zijn korte en intensieve wedstrijden, die in een hoog tempo achter elkaar worden afgewerkt. Er komt ook een hoop lef en techniek bij kijken. Dat zie je bijvoorbeeld sterk terug in de keirin. BMX heeft een bepaalde ontwikkeling doorgemaakt waardoor het voor de klassieke BMX'er moeilijk werd de aansluiting te behouden.

'Voor hen waren de vergelijkbare disciplines op de baan dus interessant. Dat is fijn, want dat zijn over het algemeen ook juist de Olympische nummers. Wat je nu ziet, is dat we op dat vlak de winst boeken. Op duuronderdelen, zoals de achtervolging, hebben we veel concurrentie van de weg. Dylan van Baarle heeft bijvoorbeeld de overstap gemaakt.'

Wat zeggen deze successen mondiaal gezien?

'Wie er vooral niet zijn, zijn de Australiërs en Nieuw-Zeelanders. En op de sprint ontbreken met name de Chinezen. Maar voor de rest is de tegenstand van niveau'

Valt dit hoogtepunt niet wat vroeg in het seizoen?

'Het seizoen is inderdaad nog lang en er volgen nog een hele serie wereldbekerwedstrijden. Maar René Wolff heeft bewust naar dit Europees kampioen toegewerkt. Hij blijkt heel goed te zijn in het bereiken van de juiste vormpieken. Dat bleek ook op het afgelopen WK. Het idee is dat iedereen hier op 85 procent van zijn kunnen presteert. Er zit dus nog rek in.'

Mentaal lijken de renners ook zo sterk.

'Ja, het is een onbevangen generatie. Ze staan er heel open in, misschien wel doordat ze van een andere discipline afkomstig zijn. Zoals Jeffrey zich dit EK staande heeft gehouden met al die inspanningen zo kort achter elkaar. Echt heel knap, zowel fysiek als cognitief.'

Hoge verwachtingen dus voor Rio?

'We staan er goed voor. Maar ik wil de verwachtingen wel een beetje managen. Ik weet niet of het door het voetbal komt, maar de buitenwereld denkt nu meteen in een doos vol gouden medailles. Zo is het ook weer niet en ik wil vooral deze sporters niet te veel druk opleggen.'
Velodroom 19 oktober 2015 00:43
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> 'Wij zijn een sprintnatie'

> Mentaal lijken de renners ook zo sterk.
>
Zoals Jeffrey zich dit EK staande heeft gehouden met al die inspanningen zo kort achter elkaar. Echt heel knap, zowel fysiek als cognitief.
Vooral cognitief, want fysiek zat hij, verwacht ik toch aan de grens, gezien de krampaanval en het volledig kapot gaan op de kilometer.
Maar fantastisch blijft het.

> Hoge verwachtingen dus voor Rio?
>
> 'We staan er goed voor. Maar ik wil de
> verwachtingen wel een beetje managen. Ik weet niet
> of het door het voetbal komt, maar de buitenwereld
> denkt nu meteen in een doos vol gouden medailles.
> Zo is het ook weer niet en ik wil vooral deze
> sporters niet te veel druk opleggen.'

Sprint, teamsprint en keirin (in Grenchen feitelijk teleurstellend, althans voor de mannen) zijn de nummers waar het voor Nederland moet gaan gebeuren.
Op de duurnummers en de omnium is dat niet te verwachten
ton duk 19 oktober 2015 08:40
Ik kon deze prestaties wel gebruiken ....
HUP HOL
gr

ps: ik verheug me al op het maken van het lijstje TE WINNEN MEDAILLES OS2016
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen