Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Alaphilippe geveld door ziekte van Pfeiffer

Gepost door lodjan 
lodjan 20 oktober 2015 10:43
Alaphilippe geveld door ziekte van Pfeiffer

Met tweede plaatsen in Luik-Bastenaken-Luik, de Waalse Pijl en in het eindklassement van de Ronde van Californië geldt Julian Alaphilippe als een van de revelaties van het afgelopen wielerseizoen. De laatste tijd ging het echter bergafwaarts en nu is ook duidelijk waarom. De Fransman heeft de ziekte van Pfeiffer, laat hij weten in zijn blog op de website van Etixx-Quick-Step.

De problemen begonnen aan de vooravond van de WorldTour-koersen van Montreal en Quebec. “Toen ik arriveerde in Canada had ik meteen het gevoel dat er iets mis was”, blikt hij terug. “Ik voelde me niet goed. Maar als je jong bent, denk je dat het slechts een kwestie is van vermoeidheid en slecht herstel. Ik maakte me er niet echt druk over.”

Vanuit Canada reisde hij door naar de Verenigde Staten voor het WK in Richmond, maar ook daar ging het niet goed. “Het werd alleen maar erger. Ik trainde heel hard, maar mijn lichaam reageerde niet zoals ik hoopte. Vanaf de eerste kilometer op het WK wist ik dat het niets zou worden.”

Terug in Europa werd vastgesteld dat de ziekte van Pfeiffer de boosdoener is. “Aan de ene kant was ik teleurgesteld en aan de andere kant opgelucht, omdat ik nu wist dat het aan de ziekte lag en niet aan een verkeerde trainingsopbouw. Nu focus ik me op een volledig herstel.” Daarna gaat direct de knop om. “Dan gaat het vizier op volgend seizoen. Ik wil een goed jaar hebben.”

WF
ton duk 20 oktober 2015 10:46
Dit gooit mijn draflijst toch aardig in de war...
gr
Walnoot 20 oktober 2015 11:12
Toch tijd dat iemand Alaphilippe eens gaat vertellen dat Lefevere een leugenaar is, en dat Pfeiffer wel degelijk het gevolg kan zijn van vermoeidheid en overtraining. Het verband is niet per se andersom.
Cecchini 20 oktober 2015 11:19
En Kittel verkast naar deze ploeg.
Carlos Danger 20 oktober 2015 11:31
Een goed jaar. Dat zal nog maar de vraag zijn. Pfeiffer kan heel lang blijven sudderen.
rustdag 20 oktober 2015 11:33
Echt balen voor hem. wat een talent
Arsimo 20 oktober 2015 11:46
Idd. Heeft bijvoorbeeld Mollema ook vrijwel een heel seizoen gekost.
Goozzer 20 oktober 2015 13:08
Met een beetje pech kan ook door deze Franse hoop dus een streep...
El Chaba 20 oktober 2015 13:14
Dat is nieuw voor mij, ik weet niet beter dan dat het een virusziekte is. Nou is het natuurlijk wel zo dat als je verminderde weerstand hebt (door bijvoorbeeld vermoeidheid en overtraining) je gemakkelijker een virusinfectie oploopt, dus wellicht bedoel je dat?
Een direct causaal verband is er volgens mij niet.
Shinzawai 20 oktober 2015 13:21
Dat lijkt mij ook niet, Etixx is niet de ploeg die een jong talent een te zwaar seizoen laat rijden. Dat kun je ook aan het programma van Alaphilippe zien en ik neem aan dat de trainingsbegeleiding ook professioneel genoeg is bij zo'n sterke ploeg.
Velodroom 20 oktober 2015 13:37
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dat is nieuw voor mij, ik weet niet beter dan dat
> het een virusziekte is. Nou is het natuurlijk wel
> zo dat als je verminderde weerstand hebt (door
> bijvoorbeeld vermoeidheid en overtraining) je
> gemakkelijker een virusinfectie oploopt, dus
> wellicht bedoel je dat?
> Een direct causaal verband is er volgens mij niet.

Virus in speeksel. Overdracht is niet duidelijk. Wel wordt Pfeiffer een kissing disease genoemd. Vooral jongeren tot zeg 25 jaar zijn vatbaar.
Oudere volwassenen zijn vaak al met het virus in aanraking gekomen en hebben dus afweerstoffen.

Overreaching of overtaindheid hoor je wel steeds vaker.

Ter Mors, Vos, Verweij.
Moderne topsport is steeds belastender geworden door zogenaamde nevenzaken, veel reizen en klimaataanpassingen.
El Chaba 20 oktober 2015 14:27
Dat weet ik allemaal Velodroom, ik heb het gehad toen ik achttien was, van jawel, mijn toenmalige vriendinnetje.. smiling smiley

Doet allemaal niets af aan het gestelde in mijn reactie.
Slimmerd 20 oktober 2015 14:48
D. Martin meteen alleen kopman in het voorjaar voor Etixx.
Michael B. 20 oktober 2015 16:42
Nu Alaphilippe eindelijk succes heeft, moet ie natuurlijk al die Franse wijfen van zich af slaan, tsja na 100 wijfen af te hebben gewezen, pak je er gewoon eentje. Maarja die blijkt een Pfeifferkind te zijn..... dan moet ie maar niet met de eerste de beste gaan lopen lebberen.
Slimmerd 20 oktober 2015 16:47
Je bent eigenlijk geen reactie waard, maar:

Quote

na 100 wijfen af te hebben gewezen
en
Quote

dan moet ie maar niet met de eerste de beste gaan lopen lebberen
Arsimo 20 oktober 2015 17:06
Beschrijf je nu je eigen natte droom die je op Alaphilippe projecteert?
Carlos Danger 20 oktober 2015 17:58
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dat is nieuw voor mij, ik weet niet beter dan dat
> het een virusziekte is. Nou is het natuurlijk wel
> zo dat als je verminderde weerstand hebt (door
> bijvoorbeeld vermoeidheid en overtraining) je
> gemakkelijker een virusinfectie oploopt, dus
> wellicht bedoel je dat?
> Een direct causaal verband is er volgens mij niet.

Niet het virus zorgt voor een lange nasleep, maar de vermoeidheidsverschijnselen nadien. Het is 'Pfeiffer's Vicious Circle', die je een seizoen kan kosten.
Te vermoeid om zwaar te trainen en van zwaar trainen wordt je te vermoeid. Topvorm blijft zodoende lang uit zicht.
cyclingfreakske 20 oktober 2015 18:47
Velen gaan ervan uit (ook artsen) dat als je afweerstoffen hebt door een oudere infectie, je voor altijd gewapend bent tegen het virus. Dat is totaal verkeerd.
Het probleem met Pfeifer is dat het virus ook weer kan re-activeren bij de juiste omstandigheden.
Er zijn zelfs patienten die een chronische vorm hebben van infectie , waarbij ze herhaaldelijk problemen kennen.

overdracht is via speeksel. ruim 97% van de bevolking is geinfecteerd.
echter betekent infectie niet dat het ook actief is. Bepaalde omstandigheden lokken een activatie uit als het lichaam langer zwaar vermoeid is dan het aankan en de weertand in elkaar zakt.
Schildklierfunctie stoornissen etc (het endocriene stelsel maw) kunnen beinvloed worden en er kan in bepaalde gevallen disbalans van het hormonenhuishouden ontstaan als sporters zich te vroeg op hun activiteiten storten.

het word idd de kissing desease genoemd omdat de meeste infecties hierdoor ook ontstaan.
Algemeen zie je bij vroege re-activaties stadium een algemeen beeld in het bloed dat afwijkingen geeft of waarden duidelijk naar beneden trekt.

Vaak is 1 of meerdere speekselklieren gevoelig bij vermoeidheid, soms kan het een blijvende gevoeligheid met lichte pijn (bij drukken) geven op 1 van de klieren. vaak is daar het virus het hoogst geconcentreerd. Soms word een speekselklier verwijderd als de patient een aanhoudend probleempatroon kent en de klier erg gevoelig /pijnlijk blijft. (sampleneming klier en concentratieberekening virus)
vaak verbetert daarna het herstel zeer goed.


er is bij bij 20-30 en 40ers een vrij duidelijke opstoot aanwezig van probleemstellingen. Hoogstwaarschijnlijk heeft een reactieviteit ook te maken met ons jachtig leven en veel te weinig rust, waar slaapkwaliteit vaak pover is en het probleem vergroot.
Leon 20 oktober 2015 22:52
cyclingfreakske Schreef:
-------------------------------------------------------
> Velen gaan ervan uit (ook artsen) dat als je
> afweerstoffen hebt door een oudere infectie, je
> voor altijd gewapend bent tegen het virus. Dat is
> totaal verkeerd.

Potdorie, dus jij hebt ook al verstand van ziektes, meer dan sommige artsen?
Walnoot 20 oktober 2015 23:20
De medische wereld doet niet aan directe causale verbanden. Alleen aan evidence-based conclusies. Statistiek is koning en zegt dat er wel een verband is.
Hoentie 20 oktober 2015 23:27
Heeft Pfeiffer niet ook al eens de vermogens van Cunego gedecimeerd? Won de Giro als broekie, en pakte daarna in de rondes nooit meer uit. Pakte nog wel wat mooie klassiekers mee. Hopelijk valt het met Alaphilippe mee...
El Chaba 21 oktober 2015 00:15
Zelfs de naam van de ziekte spelt hij verkeerd...
Velodroom 21 oktober 2015 00:41
ton duk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dit gooit mijn draflijst toch aardig in de war...
> gr

Dan gebruik je toch de Usain Bolt van Wolvega las ik vandaag. smiling smiley
Carlos Danger 21 oktober 2015 01:28
CF, ge zijt me d'er één, zunne!grinning smiley
cyclingfreakske 22 oktober 2015 01:47
de beschrijving die eerder stond genoteerd is medisch onderbouwd.
Pas na 2007 is men meer en meer gaan onderzoeken naar de rol van EBV (de veroorzaker) in oa ontwikkeling van
diverse kankers, endocriene ziektes, auto-imuunziektes etc. men weet al redelijk wat maar er is nog heel wat onderzoek nodig om het te doorgronden.
Tijdens die onderzoeken is men ook gaan vaststellen dat er ook re-activatie was ondanks de imuunstoffen... en weet men dat men niet imuun is voor nieuwe actieve infectie.
Werd later door de eigen problematiek bevestig door diverse artsen die bekeken om het hele probleem aan te pakken en alles weer op de rails te krijgen.
men persoonlijk geval was met vrij extreme gevolgen : verstoring endocrien systeem, neurlogische problemen daardoor als gevolg, hormonale huishouden helemaal op zijn kop en alles te laag, en op het laatste problemen met de lever (geelzucht)
Door de job, het sporten en koersen draaide ik maanden door op enkel adrenaline.... en brande totaal op.
helaas weet ik waarover ik praat... had het liever niet gehad. Door de tijd die je krijgt door herstel,
wil je weer snel vooruit... geduld is hier echt goud waard.
Enrico Sarto 22 oktober 2015 11:08
Op zich wel mooi: dan kan hij het voorseizoen aan zich voorbij laten gaan en kijken hoe ver hij komt in de Tour.
cyclingfreakske 22 oktober 2015 13:04
ik hoop dat hij goed herstelt en helemaal terug op niveau geraakt.
is een aanvallend en slim renner die ik en vele anderen graag bezig zie, en zeker eentje met meer inhoud en talent dan de doorsnee prof.
Brieske 22 oktober 2015 20:46
Waarom slim?

Groet
cyclingfreakske 25 oktober 2015 13:15
tactish doorzicht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen