Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Vooruitblik OS wegrit en tijdrit

Gepost door El Chaba 
El Chaba 25 oktober 2015 16:02
Aangezien het toch komkommertijd is, wellicht maar eens vooruit blikken op de OS van Rio volgend jaar.

Hoe zwaar is het parcours daar nou echt..? Er wordt gezegd voor de echte klimmers, maar is dat ook zo?
Volmondig ja, zeg ik, als je naar onderstaand profiel kijkt:



Dus ook punchers als Gerrans en Gilbert, die ook wel een stukje kunnen klimmen als het moet, lijken mij hier geen kans te maken. Het gemiddelde stijgingspercentage van die laatste klim à 8,5 km, die driemaal vrij vlak achter mekaar genomen worden, wordt behoorlijk gedrukt door een stukje afdaling na zo'n twee derde van de klim en er zitten stukken in tot 11,9%. [www.touretappe.nl]

Aangezien er na de afdaling van de laatste berg nog 20 vlakke kilometers moeten worden afgelegd is het ook allesbehalve zeker dat de beste klimmer hier gaat winnen. Denk dat Valverde hier dé kans van zijn leven gaat krijgen om de kroon op zijn glansrijke carrière te zetten.
________________________________________________________________________________________

De tijdrit dan.
Het parcours bestuderende ( [www.touretappe.nl] ) kan ik eigenlijk niet anders concluderen dan dat ook op dit parcours flink geklommen moet worden. Al met al klimmen de renners op het parcours in totaal 7,4 kilometer, met een gemiddelde stijging van 7,1%.
Van de toptijdrijders is dat in het voordeel van Tom Dumoulin maar natuurlijk ook van iemand als Chris Froome die al gezegd heeft dat dit één van zijn doelen komend seizoen zal zijn.
Linkebal 25 oktober 2015 16:48
Als je de twee gedeelten van de Vista Chinesa los berekent:
- 4,0 km aan 9,9%
- 0,9 km afdaling aan 14%
- 3,3 km aan 7,0%

Echt een hele zware klim dus.
Halve Belg 25 oktober 2015 16:55
Gaat een hele rare wedstrijd worden. Ploegen van 5, wie gaat er controleren? Degene die alleen weg kan komen op de klim heeft gewoon een goeie kans. Daarachter zal geen organisatie meer zijn.
Shinzawai 25 oktober 2015 16:59
Dat ziet er heel zwaar uit. Ik geef de Spanjaarden, Colombianen, Britten en Nibali goede kansen.
Rudy t. 25 oktober 2015 17:02
Gewaagde voorspelling....
Shinzawai 25 oktober 2015 17:03
Daarbij durf ik ook nog wel te voorspellen dat Dumoulin en Kyrienka medaillekansen hebben in de tijdrit smiling smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/10/2015 17:03 door Shinzawai.
Ron Meijers 25 oktober 2015 17:13
Mollema, Gesink, Kruijswijk, Kelderman, Dumoulin klinkt ook niet onaardig.
Shinzawai 25 oktober 2015 17:53
Daar mag je er dan eentje van schrappen (Kruijswijk - geen eendagsrenner), want Nederland heeft maar 4 startplaatsen.
Walnoot 25 oktober 2015 18:03
Nibali wint de sprint van Wellens, Valverde rijdt voor een medaille en pakt die door keurig de sprint van de achtervolgende groep te winnen. Bardet gaat in de eerste afdaling van de die lange klim onderuit, waarna Prikwortel in een depressie zal geraken. Dank u glazen bol.
Rudy t. 25 oktober 2015 18:35
Tony Martin ook. In de luwte toch best een aardig tijdrijdertje geworden.
El Chaba 25 oktober 2015 19:22
Op dit parcours geef ik Vasyl Kyrienka en Tony Martin minder kans dan Dumoulin. En de nummer één favoriet hier op dit parcours lijkt mij Chris Froome.
Rudy t. 25 oktober 2015 19:47
Zit die klim daar ook in? Plaatje zou wel lekker zijn....
Shinzawai 25 oktober 2015 19:56
Tony Martin begint toch wat minder sterk te worden en Kyrienka kan best aardig bergop dieselen. Het zal dus ook wel iets voor Rohan Dennis zijn of zelfs Richie Porte.
Eindhovuh 25 oktober 2015 19:57
Moet de tijdrijder uit ee wegrijders komen?
lodjan 25 oktober 2015 20:22
El Chaba 25 oktober 2015 21:12
Link naar het profiel staat in het openingstopic.
Nelis! 25 oktober 2015 23:18
Sticky?
Ik wil er wel naar toe eigenlijk.
Prikdude 26 oktober 2015 02:37
Zie niet in welk een week coureurtje hier Bardet klop kan dollen, een valpartij inderdaad, maar met zijn stuurkunst zal een andere renner zich moeten smijten.

Nibali, Uran, Gesink, Sagan, Kwiatkowski, D. Martin, iemand nog een andere naam voor de overige medailles?
Shinzawai 26 oktober 2015 07:19
Boonen, Gilbert, Van Avermaet, Wellens & Benoot!
Rudy t. 26 oktober 2015 07:28
Aja. Froome is als tijdrijder toch wel heel veel minder dan in 2013. Dat zie ik niet zomaar terugkomen. Ik denk toch voor de gebruikelijke patriotten. Minus Cancellara en Martin wellicht
Rudy t. 26 oktober 2015 07:28
Wellens meldt af met het oog op Lombardije.
Rudy t. 26 oktober 2015 07:29
Om daar ook af te melden met het oog op Lombardije het jaar erop....
Michael B. 26 oktober 2015 09:28
Er gaat er hier maar een winnen en dat is VALVERDE!
Eindhovuh 26 oktober 2015 10:00
Dat zou zomaar kunnen ja. Al is hij dan al 36, wanneer zou de sleet er eens opkomen bij hem?
Michael B. 26 oktober 2015 10:43
Zou Kruijswijk lekker thuis laten, kijkend naar zijn uitslagen in eendagswedstrijden + Kruiswijk kan niet sprinten dan zou ik eerder een Tom Jelte Slagter meenemen.
Meneer 60% 26 oktober 2015 11:57
Wout Poels moet hier ook goed voor de dag kunnen komen. Eerder dan Dumoulin, maar die moet dus verplicht de wegwedstrijd rijden, begrijp ik. Belachelijke regel.
Leon 26 oktober 2015 15:57
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Moet de tijdrijder uit ee wegrijders komen?


Of uit de baanploeg, denk ik?
Snorfietser 26 oktober 2015 16:35
Zo is Thomas Dekker nog een keer als reserve voor de baanploeg ingeschreven. Geen idee of dat nog steeds mag.
ton duk 26 oktober 2015 17:11
Rudy t. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wellens meldt af met het oog op Lombardije.

En zet in op een top50.....
lodjan 26 oktober 2015 17:32
Nee, dat mag niet meer (heb ik ergens opgevangen).
Eindhovuh 26 oktober 2015 19:04
Tijdrit dan vrijwel zeker Dumoulin en Kelderman. Wel wat zuur voor westra, Clement, van Emden en vooruit Boom dat ze geen echte kans op plaatsing krijgen.
Shinzawai 26 oktober 2015 19:38
Er is ook nog een WK. Beetje slim pieken en zulke renners worden medaillekandidaat.
Cyclad 26 oktober 2015 19:47
Alleen Clement zou in die tijdrit een béétje uit de voeten kunnen. Boom en Van Emden en ook Westra hebben echt geen schijn van kans op zo'n zwaar parkoers. Het lijkt me logisch dat de tijdrit wordt gereden door Dumoulin of anders door Kelderman of Gesink. En als er al een plaatsingswedstrijd zou moeten plaatsvinden, dan niet in het pannenkoekvlakke Nederland.
AK 27 oktober 2015 00:31
Nederland heeft 2 startplekken op de tijdrit door top tien plek Dumoulin op het WK. Dus word Dumoulin EN Gesink of Kelderman.
D. Marrage 29 oktober 2015 13:16
Rudy t. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Gewaagde voorspelling....

smiling smiley
JW 31 oktober 2015 23:47
Voor de wegrit kun je m.i. simpelweg stellen dat Nederland op dit parkoers tot de (vele) kanshebbers behoort.
Voor de tijdrit zelfs dat ons land een favoriet in huis heeft.

Daarmee behoor je tot de toplanden.
Simpel.
Prikdude 01 november 2015 16:27
Tenzij Gesink of Slagter een super voorjaar en/ of Tour rijdt denk ik niet dat er een Nederlander bij de eerste 10 genoteerde renners (wegrit) bij de bookmakers zal staan. Met Dumoulin heeft Nederland inderdaad een hoge kans op een wielerweg (tijdrit) medaille, maar is Wit-Rusland dan ook een topland?

Als teams zijn Italië (Nibali, Aru, Pozzovivo, Ulissi, Malori) en Spanje (Rodriguez, Valverde, Contador, Moreno, Landa/Castroviejo) toch wel de uitgesproken favorieten met daarachter eerst Frankrijk (Bardet, Pinot, Alaphilippe, Vuillermoz, Gallopin) en dan GB, BE, NL, COL (al zijn die laatsten wel hoger in te schatten dan Frankrijk met Quintana, Henao, Betancourt, Uran en Chaves op Zuid-Amerikaans grondgebied).....Over eenlingen die gevaarlijker kunnen zijn dan heel Nederland bij elkaar nog niet te spreken (Sagan, Kwiatkowski, Costa, Polivoda).

Subtopland, zeker!
D. Marrage 03 november 2015 16:59
Lammerts vindt het toch wel een lastig pacours en selecteert misschien maar één tijdrijder.
lodjan 03 november 2015 23:18
Dumoulin en Gesink rijden dus de Tour.
Gesink of Kelderman kunnen die tweede tijdritplek wel invullen.
JW 04 november 2015 15:36
Ook Mollema en Poels [http://www.nu.nl/wielrennen/4158529/poels-ziet-plek-in-olympische-selectie-als-belangrijk-doel.html] zullen graag aan de wegrit meedoen.
Kelderman lijkt me dus nog helemaal geen zekerheid.

En: start in de tijdrit lijkt me alleen zinvol als je echt podiumkansen hebt.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen