Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Michel Wuyts doet huilie huilie

Gepost door Shinzawai 
Shinzawai 08 november 2015 20:00
Omdat de Vlaamse veldrijders niet het niveau hebben om tegen hobbyisten Boom en Stybar op te boksen, komt Michel Wuyts met een fantastisch voorstel: minimaal 20 crossen rijden, anders niet naar het WK. Misschien ook maar een regel invoeren dat wegrenners alle Vlaamse klassiekers moeten rijden voordat ze naar de Tour mogen?

[www.hln.be]
D. Marrage 08 november 2015 20:14
Wuyts benadrukt met zijn voorstel de kleinheid van deze sport.
Jeanneman 08 november 2015 21:30
In principe word je al 'gestraft' door het feit dat je weinig crossen rijdt, want je startpositie is dan gewoon niet best. Al was Styby binnen een paar tellen vooraan op het WK in Hoogerheide.
Cyclad 08 november 2015 22:18
Onwaarschijnlijjk. Superchauvinist Wuyts doet het in de broek voor Stybar en Boom. Voeg Mathieu van der Poel en Lars van der Haar aan de sterkhouders toe en je weet waarom. Alles voor een Belgische wereldkampioen cyclocross. Dat Wuyts door bijna niemand buiten België meer serieus wordt genomen neemt hij maar voor lief. Wat een droeftoeter.

Tip voor Wuyts: doe eenzelfde verzoek bij de vrouwen. Ban Vos, Lechner en Ferrand-Prevot. Wellicht lukt het Sanne Cant dan ook eens.
JW 08 november 2015 22:23
Van Aert moet eerst maar es zien dat hij Van de Poel en Van der Haar voorblijft als er een titel op het spel staat. winking smiley
En als de Nederlandse en Belgische specialisten niet zouden kunnen winnen van Boom of Stybar, dan verdienen ze die wereldtitel natuurlijk ook niet.

Wuyts noemt eigenlijk geen enkel argument.
Het liefst heeft hij waarschijnlijk enkel Belgen aan de start. Maar daarvoor hebben ze het nationaal kampioenschap.
Jeanneman 08 november 2015 22:25
Hij heeft al wel eerder laten ontvallen dat het zonde is als de regenboogtrui zelden te zien is gedurende het seizoen. Daar kan ik wel in komen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/11/2015 22:26 door Jeanneman.
lodjan 08 november 2015 22:27
Ik moest vanmiddag nog lachen om zijn opmerking na een Vlaams podium bij het vrouwen veldrijden: 'het zal nog lang duren voordat het vrouwen veldrijden internationaler wordt'.

Huh? De vrouwen die je (Cyclad) noemt en de Amerikaansen en Oost-Europese vrouwen waren niet aanwezig en sinds vorig jaar doen de Vlaamse vrouwen pas een beetje mee.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/11/2015 22:48 door lodjan.
Eindhovuh 08 november 2015 22:38
De arme vlaamse crossers zouden vermoeider zijn dan Boom en Stybar.
En dat is zielig.
cyclingfreakske 08 november 2015 23:36
Wuyst jankt wel vaker, andezijds kan ik dat standpunt wel begrijpen.
wat hij wil zeggen is dat als er een sporadische starter de WK titel wint, het ergens zonde is omdat die in het veldritseizoen zelden of niet te zien zal zijn.

Moest datzelfde bv op de weg gebeuren - bv een veldrijders zou startrecht krijgen en wint ineens ook nog, en verdwijnt gewoon tot het veldritseizoen start.....dan zal hij hetzelfde zeggen.
maw : het zou zonde zijn dat een seizoen loopt en je ziet geen WK trui.

de opmerking ivm de vrouwen en internationalisering, is totaal onterecht. Kijk naar het startersveld en je ziet vaker dat de internationaliteiten vaker divers zijn dan bij de mannen. Bij de vrouwen zie je ook steeds vaker mtb rijdsters verschijnen in het startveld, dus de internationalisring is volop bezig.
dus hier heeft hij niet goed opgelet (net als elk jaar)
cyclingfreakske 08 november 2015 23:38
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> De arme vlaamse crossers zouden vermoeider zijn
> dan Boom en Stybar.
> En dat is zielig.


waarmee je ook Lars VDHaar vergeet en minder fris is dan Stybar en Boom...eye rolling smiley
Sub Culture 09 november 2015 07:22
In principe heeft Wuyts wel een punt.
De meeste crossers gaan een paar keer per week vol aan de bak als de kampioenschappen er dan aankomen en dan gaat er iemand met de zege lopen die nog geen handjevol crossen heeft gereden is dat zuur.

De 'represailles' van op de achterste startrijen beginnen zijn natuurlijk niet relevant want je maakt zo je positie weer goed.
Dit in tegenstelling tot de formule 1 sport, wat ik overigens ook een hopeloos oninteressante kutsport vind.

Opdat het wegseizoen snel mag beginnen.
ton duk 09 november 2015 09:16
Ik was ff bang dat dit over het WK Korfbal zou gaan....
gr
Arsimo 09 november 2015 09:45
Als een sport niet aantrekkelijk genoeg is voor een wereldkampioen om er voluit voor te kiezen dan ligt het probleem aan die sport, niet aan diegene die even meedoet om wereldkampioen te worden.

Wuyts kan er beter blij om zijn dat gelegenheidstoppers als Stybar en Boom (en in het verleden ook renners als Adri van der Poel - zeker in zijn eerste crossjaren - en Pascal Richard) op het WK de sport komen verrijken. Is er tenminste een cross per jaar volledig op niveau.

Wuyts wordt langzamerhand een parodie op zichzelf trouwens. Is er niet ergens een blik met "vers" tv-wielerjournalistenbloed in Vlaanderen die ze open kunnen maken?
Snorfietser 09 november 2015 09:48
Wat een onzin zeg. Juist op een WK wil je de beste renners ter wereld zien. Als Tjech ga je toch juist naar het WK kijken omdat Stybar meedoet? Zoals Jeanneman al aangeeft start je gewoon verder van achteren als je geen of amper punten hebt. Als je ondanks die handicap alsnog kampioen wordt, dan ben je gewoon de beste.
pl0rk 09 november 2015 12:34
,,,



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/11/2015 12:35 door pl0rk.
pl0rk 09 november 2015 12:35
Veel nettere oplossing voor dit "probleem" is om het WK eind november/begin december te houden.
Olano 09 november 2015 12:39
Boom wordt veelvuldig genoemd in dit topic,m aar heeft hij uberhaubt al toestemming van Astana om te mogen crossen? En heeft hij zelf gezegd dat hij dan ook het WK wil gaan rijden?

Verder moeten de renners bij zichzelf. als collectief ten rade gaan. Veel wedstrijden zijn niet meer te zien op de open netten en ook de livestreams worden gebanned. Dit maakt het voor de niet-Belgische kijkers dus steeds moeilijker om het te volgen, waarmee mensen simpelweg afhaken. En daarmee dus nog weer een stap minder interessant voor sponsoren (los van de Belgische) in te springen in deze sport. Ik snap dat er goed betaald wordt voor uitzendrechten, waar de renners ongetwijfeld een deel van ontvangen, maar op deze manier helpen ze hun eigen sport om zeep. Misschien nog niet voor deze generatie, maar wel voor de jonge talenten.

Veldrijden wordt nog meer en meer een Belgische sport en dus alleen maar minder internationaal. Wuyts wil zelf ook altijd internationalisering, maar zodra er iets te sterke buitenlandse renners van naam (!) zich melden die deze sport als een prettige voorbereiding op het wegseizoen vinden, moeten er als het aan Wuyts ligt maar wat regels aan het spel worden toegevoegd.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/11/2015 13:10 door Olano.
Eindhovuh 09 november 2015 17:11
Moeten we dan in de Tour de France ook een regel introduceren dat je eerst minimaal 20 WT-koersdagen moet hebben gehad?
Het is niet eerlijk dat Froome wint met amper koersdagen boehoehoe.

Wat een gelul zeg.
Ben 09 november 2015 18:26
Volledig onzinnig voorstel, van de 35 crossen er 20 moeten rijden? Mag Matthieu al niet meer startten schat ik zo.
Linkebal 09 november 2015 18:37
Het hele veldrijden wordt al beheersd door regelmatigheidscriteriums (WB, SP, GvA). En nu wil Wuyts óók de kampioenschappen in een soort regelmatigheidscriterium veranderen (want je moet van tevoren 20 crossen rijden). De charme van zo'n kampioenschap vind ik juist dat de beste van die dag wint, ook als dat een wegrenner is die de luxe heeft de andere crossen over te kunnen slaan. Het is de keerzijde van zo'n kleine sport dat de pure veldrijders niet de luxe hebben te kunnen werken met seizoenspieken. Ze moeten simpelweg alle crossen rijden om een fatsoenlijke boterham te kunnen verdienen. Maar dat kun je niet tot het probleem van Boom en Stybar maken die die luxe wel hebben.
Ben 09 november 2015 19:09
Een tussenoplossing zou zijn om bij de inschrijving van het WK veldrijden een contract toe te voegen dat de winnaar verplicht (mits gezond) het volgende seizoen 3 Wereldbeker wedstrijden (van de 8ofzo) te rijden.
Eindhovuh 09 november 2015 20:01
Volgens mij krijgt een van Aert 5 tot 10duizend startgeld per cross. Plus salaris van de ploeg.
Niet echt sappelen dus.
Walnoot 09 november 2015 20:37
Denk inderdaad dat een Nys en een Van Aert miljoenen verdienen over heel hun carrière. Meeusen kan er ook heel goed van leven. Maar degenen die niet verder komen dan af en toe een onregelmatige top-10 plek, en dat is toch het geval voor het grootste deel van het peloton, gaan er niet veel van overhouden.
cyclingfreakske 09 november 2015 22:08
Olano Schreef:
-------------------------------------------------------
Ik snap dat er goed
> betaald wordt voor uitzendrechten, waar de renners
> ongetwijfeld een deel van ontvangen, maar op deze
> manier helpen ze hun eigen sport om zeep.


grapje zeker ?
de renners zin er geen rotte bal van.
telenet heeft de uitzendrechten opgekocht en sindsdien word de ban op internet etc alleen maar erger.
enige optie : Sport op Zondag, canvas, of een andere zender waar de veldrit openlijk in de tvgids word gezet.

Daarnaast is veldrijden altijd al overheerst door Belgen, en de sterkste concurrenten van Nederland.
wat dat betreft is er helemaal niks veranderd tegenover ...tig jaren terug.
Feit is dat in het buitenland de wielerfederaties amper moeite doen om het veldrijden te stimuleren - ook niet in de jeugdreeksen.
Daarnaast stellen sponsors in het buitenland hun belangen op de weg... het veld zien ze als 'recreatief' en verloren geld.
het is vooral de mentaliteit van wie de renners betaald, en de federaties leid, niet van e crossers zelf.

als een federatie weinig moeite doet, zal het niveau daar nooit echt stijgen en als ze dan met de Belgisch-Nederlandse veldrijders te maken krijgen, de moraal kompleet weggereden worden.
het enige land bij de lage landen dat veldrijden wel stimuleert, is Tsjechie.... bij de jeugdreeksen zijn er veel crossen en het word daar ook gezien als een topsport.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/11/2015 22:18 door cyclingfreakske.
cyclingfreakske 09 november 2015 22:12
Walnoot Schreef:
-------------------------------------------------------
> Denk inderdaad dat een Nys en een Van Aert
> miljoenen verdienen over heel hun carrière.
> Meeusen kan er ook heel goed van leven. Maar
> degenen die niet verder komen dan af en toe een
> onregelmatige top-10 plek, en dat is toch het
> geval voor het grootste deel van het peloton, gaan
> er niet veel van overhouden.


Van Aert staat aan het begin van de carriere.... dus afwachten of zijn carriere de vruchten afwerpt zoals bij Nys het geval was.
Als hij voor de weg kiest en dat lukt vrij aardig, kan hij zowieso meer verdienen dan in het veld. (als wegrenner is hij best goed en heeft potentieel)

Meeuwsen is niet onaardig maar ook niet zoveel als men denkt. Het merendeel van de veldrijders rijd voor een minimumloon.
cyclingfreakske 09 november 2015 22:23
lost niks op....
sponsors hebben ook hun zegje.. en het zijn zij die de renners betalen om in de winter wel of niet mee te doen. Renners als een Stybar krijgen vaker een "njet" van Lefevre....
ook andere renners die actief zijn op de weg maar toch goede veldrijders zijn...krijgen vaak een njet van het team.

het is wat het is.. de logica wil dat een WK vaak gewonnen word door een veldrijder en wie weinig crossen rijd, er gewoon naast grijpt.
Stybar is een uitzondering op die regel van de gevestigde waarden.
door zijn scholing, ervaring, fysiologysche eigenschappen en talent weet hij in no time in vorm te raken en een zeer gevaarlijke concurrent te zijn op het WK.
Veel meer dan een Boom, die ook bulkt van talent.
Olano 10 november 2015 09:12
Nee, geen grapje, het maakt het er alleen maar erger op als de renners er inderdaad geen rotte bal van zien.

Ik maak geen vergelijking met vroeger, ik geef aan wat het huidige cyclo-wereldje de laatste jaren blijft roepen: namelijk dat deze sport internationaler moet worden. Ben het zeker met je eens dat de bonden hier veel actiever in zouden moeten zijn, als men ook vindt dat deze sport internationaler moet worden. Maar het lijkt er toch sterk op dat de meeste bonden dit geen interessante tak vindt.
Walnoot 10 november 2015 13:32
Denk niet dat Van Aert zomaar meer gaat verdienen om de weg. Dan moet hij daar eerst echt een top gaan worden. Zou een Jurgen Roelandts (type goede en vaak beschermde renner maar geen topper) meer verdienen dan een Nys? Lijkt me niet.
Walnoot 10 november 2015 13:35
Dat kan je juridisch helemaal niet hard maken. Daarnaast zou het ook betekenen dat je bijvoorbeeld niet met pensioen mag als wereldkampioen, lijkt me geen gewenst resultaat. De enige oplossing die dit 'probleem' op zou kunnen lossen, is ervoor zorgen dat renners als Boom en Stybar als 'wegrenners' niet zomaar aan een licentie kunnen komen voor de veldritten waar je ze uit wil weren. Maar dat soort maatregelen zou je in mijn ogen niet moeten willen nemen.
El Chaba 10 november 2015 14:22
grapje zeker ?
de renners zin er geen rotte bal van.
telenet heeft de uitzendrechten opgekocht en sindsdien word de ban op internet etc alleen maar erger.
enige optie : Sport op Zondag, canvas, of een andere zender waar de veldrit openlijk in de tvgids word gezet.


Natúúrlijk zien de renners daar wel wat van! Niet direct maar wel indirect. Op die manier kunnen de organisatoren namelijk de belachelijk hoge startgelden van de toppers betalen. En die belachelijk hoge startgelden zijn nou net hét grote probleem waarom de sport steeds minder internationaal wordt. De klassementscrossen zijn daardoor zó naar binnen gericht dat er geen geld meer overblijft voor (jonge) buitenlanders om daaraan mee te doen. Francis Mourey klaagt daar al jaren over: Hij wordt niet uitgenodigd omdat hij te duur zou zijn maar dat is alleen omdat de organisatoren geen geld meer over hebben omdat te kunnen betalen en voor dat geld liever drie mindere Belgen uitnodigen omdat die allemaal weer hun eigen supportersclub meenemen. Kassa voor de organisatoren dus.

Schaf de startgelden dus af en verhoog het prijzengeld flink, ook voor de nummers 10 t/m 20, dat is de enige manier om het veldrijden internationaler te maken zoals Mario Declercq vorig seizoen al eens terecht betoogde.
[www.nieuwsblad.be]

Maar de (Belgische) toppers willen dat niet, net zomin als de Belgische organisatoren want die zijn (logischerwijze) commercieel en denken alleen in hun eigen belang. Met vrijwel alleen de Belgische toppers aan de start stromen hun bossen, velden en weilanden toch wel vol met de friet en bier supporters die allemaal hun eigen lokale favoriet sponsoren.

Zo'n Sven Nys is wel de allerergste. Prima dat hij zijn eigen portemonnee het belangrijkste vindt maar dan niet net doen alsof hij zoveel van de sport houdt en heel graag wil dat die sport internationaler wordt.

Zie hier ook de startgelden van het vorig seizoen: [www.hln.be]
Hoe je het ook wendt of keert, het is een feodaal systeem dat niet meer van deze tijd is en op de lange termijn dodelijk voor de sport is.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/11/2015 14:26 door El Chaba.
Olano 10 november 2015 16:01
Prima verwoord en helemaal met je eens!
Arsimo 10 november 2015 16:12
Helemaal juist.

De hamvraag is of we er rouwig om moeten zijn..
Snorfietser 10 november 2015 17:28
Eens. Snap overigens het standpunt van Nys wel. Hij heeft in het begin van zijn carrière minder verdient, omdat hij zijn waarde nog moest opbouwen. Als men nu overgaat op meer prijzengeld in plaats van startgeld pakt dat voor hem negatief uit. Men zegt altijd dat in het wielrennen je salaris 2 jaar achterloopt op je prestaties. De eerste 2 jaar verdien je te weinig, de laatste 2 jaar teveel. Als je nu in zijn laatste jaar het systeem verandert dan mist hij die compensatie voor de eerste 2 jaar.

Overigens vind ik de verschillen in startgeld wel heel erg groot. Zelfde geldt overigens voor de salarissen van de wegrenners, waarbij een groot gedeelte van het WT peloton rondrijdt tegen € 30.000,- per jaar tegenover een groepje toppers dat tegen of boven het miljoen zit. Ik begrijp dat een topper meer verdient dan een knecht, maar de verschillen zijn wel extreem groot.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/11/2015 21:39 door Snorfietser.
cyclingfreakske 10 november 2015 20:13
Ze meeprofiteren van de uitzendrechten ??? nope... NIKS blijft NIKS, NUL IS NUL.
met onrechtstreeks kan je altijd afkomen, helaas, daar moeten ze wel zelf voor zorgen. je buurman geniet ook financieel voordeel bij de aankoop van je nieuwe wagen ??? grinning smiley dacht het niet.


Nys heeft het oude systeem nog meegemaakt, waar je blij moest zijn ALS men je startgeld aanbood, en de eisen even hoog lagen als nu.
De oudere generatie had het nog veel erger......Vanden Abeele, Liboton, Herygers en co kunnen daar over meepraten.
daarnaast was de sport vooral minder internationaal en bekend dan nu...
het was een B-NL onderonsje als gewoonlijk met een verdwaalde Zwitser ertussen.
bekijk nu het startveld en je ziet een stuk meer nationaliteiten. Zelfs een baardmans uit Nieuw Zeeland.

leg de startgelden van de crossers maar eens naast die van de wegrenners, die daar bovenop een goed loon tot "buitensporig" (al is dat zeer relatief t.o. voetbal en tennis) dat is soms schrikken.

dus niet afkomen dat het startgeldsysteem wegmoet, want buiten een minder goed loon in het veldrijderswereldje, is dat het enige dat naar waarde betaald.
en minder internationaal momenteel ? doei......


het probleem zit hem in heel wat meer dan dat....... organisatoren moeten al hoge bedragen betalen om te kunnen / mogen organiseren, de kosten lopen op (voorzieningen etc). De GROTE organisatoren zijn zelf begonnen met grote startgelden uit te geven, naarmate de jaren steeds meer.
waardoor de kleine(re) organisator het steeds lastiger krijgt.... en deels bewuust eruit gewerkt word door de groten.

er zijn cossers die bepaalde kleine corssen rijden en hun startgelden voor een goed doel schenken, of gewoon het halveren of minder vanwege een bad met de organisatie en hen ook extra gunnen.
als laatste zijn de eisen van de UCI aangaande financieele zaken te hoog.
Vanden Abeele is ook een van de grondleggers van de hogere startpremies.... de UCI gaat dus ook niet helemaal vrijuit.
Die weet te goed hoe het systeem vroeger was, zeker voor de mindere goden van het veld.
het is wel waar dat er naar de kleinere organisator toe een oplossing moet komen... maar de groten doen wel alle brood van de plank te halen zodat zij alles in handen krijgen.

wel erg makkelijk op op de crossers af te geven en enkel maar 1 zijde te zien van het plaatje.



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/11/2015 20:26 door cyclingfreakske.
El Chaba 10 november 2015 20:45
Je gaat - zoals wel vaker - totaal niet inhoudelijk in op mijn argumenten. Je haalt er allerlei zaken bij die niet relevant zijn en/of niets te maken hebben met het gestelde in mijn reactie. Mede daarom voel ik dan ook totaal niet de behoefte om verder op jouw post te reageren.
JW 11 november 2015 09:18
cyclingfreakske 11 november 2015 13:01
wazige uitleg... "niet direct maar indirect"... zoals ik zei : nul is nul en niks is niks.
je kritiek op de crossers hun startgelden is onterecht, en je zou beter moeten weten dat de grote organisators de mede-oorzaak zijn van het problem van startgelden.
je wringt je in teveel bochten.... de uitleg komt neer als terugkeren naar de onzinnige taferelen van vroeger toen crossers bijna moesten bedelen.
tja... kan je beter niet terug reageren.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/11/2015 13:03 door cyclingfreakske.
Walnoot 11 november 2015 13:17
Beetje jammer dat je sukkels die niet kunnen lezen niet echt goed kan pesten online. Kun je even zelf je hoofd in het toilet stoppen en dan doortrekken, CF?
cyclingfreakske 11 november 2015 13:30
"Schaf de startgelden dus af en verhoog het prijzengeld flink, ook voor de nummers 10 t/m 20, dat is de enige manier om het veldrijden internationaler te maken zoals Mario Declercq vorig seizoen al eens terecht betoogde"

dit klopt ook wel, maar M. Declerck is zelf een van de basisleggers van de huidige startgelden Als gewezen wegrenner verdiende hij zeer goed zijn boterham, en als steengoed crosser (was hij al in de jeugdseries) heeft hijzelf de accenten gelegd op de startpremies. Zijn premies waren voor die tijd allesbehalve mals.
een Vervecken als wereldkampioen boeken was veel goedkoper..... maar had niet die uitstraling en bepaalde arrogantie van een Declerck, dat voor polemiek zorgde en het publiek meer aansprak
M D. doet dus weer een "declerckske" smiling smiley

de startgelden maken het goed voor meerdere renners.
op termijn moet er inderdaad wat anders uit de bus komen, wil de kleine(re) organisator mee overleven. Tenslotte zijn zij de basis van het veldrijden en niet zoeer de bekende crossen alleen.
een verhoogd prijzengeldsysteem is ook beter voor bv^plaats 10, 12,... maar het zal NOOIT de startgelden kunnen bannen.
dat is en blijft een soort beursgebeuren... maw, niet inperkbaar tenzij door gebrek aan financieele middelen zelf.
Michael B. 11 november 2015 16:12
Startgelden minimaliseren. Alleen reis en onkosten vergoeding. Voor iedereen hetzelfde bedrag. Prijzengeld omhoog. Verder al de regelmatigheidsklassementen afschaffen op de WB-crossen na. Zou eerder mooi zijn als cyclocrossen een olympische status zou krijgen. Het concept moet niet alleen behouden blijven, maar ook versterkt worden. En wat betreft de jeugd, dat is een taak voor elke nationale federatie, geen job voor de UCI.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/11/2015 16:15 door Michael B..
PVW 14 november 2015 22:53
Je laatste opmerking vind ik heel sterk. Door de Olympische status van de wegrit in te ruilen voor die vh veldrijden zou mogelijk leiden tot de zo broodnodige internationalisering. Maar dan nog steeds in de vorm van net-nieters uit het wegrennen of dubbelaars. Maar dan zijn we terug in de discussie over het belang dat wordt gehecht aan een OS titel uit een ander topic.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen