Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

UCI fout bezig in het veldrijden

Gepost door El Chaba 
El Chaba 18 november 2015 17:38
[www.wielerflits.nl]

Zeventien Belgen aan de start van de WB in Kosksijde

België staat zondag met zeventien renners aan de start van de Wereldbekercross in Koksijde. De Sporttechnische Commissie van de Belgische wielerbond bevestigde vandaag de door bondscoach Rudy De Bie geselecteerde renners.

Selectie België voor Werelbekercross Koksijde

Jens Adams
Jim Aernouts
Toon Aerts
Vincent Baestaens
Tom Meeusen
Tim Merlier
Sven Nys
Kevin Pauwels
Rob Peeters
Diether Sweeck
Laurens Sweeck
Wout van Aert
Jens Vandekinderen
Michael Vanthourenhout
Klaas Vantornout
Gianni Vermeersch
Wietse Bosmans

De eerste 50 renners op de wereldranglijst hebben sinds de regelwijziging anderhalf jaar geleden in juni 2014 sowieso startrecht.
En vervolgens aangevuld met degenen daarna op die ranglijst, bij afwezigheid om welke reden dan ook van renners van die eerste 50.
Zo kan het dus dat ook nr. 63 Jens Vandekinderen (wie..?) komend weekend mee mag doen.

Op zich vind ik in principe ook dat de beste renners van de wereldranglijst zich in de wereldbeker met elkaar zouden moeten meten maar er worden hier twee zaken vergeten:

1. Dit is een sport die zeer dringend behoefte heeft aan internationalisering om meerdere redenen. Juist de UCI zou daarom andere regels moeten opstellen zoals dat ook wel in andere sporten gebeurt met als doel de internationalisering te bevorderen.

2. Bij de samenstelling van de wereldranglijst spelen de punten van de vier klassementscrossen - naast de WB-wedstrijden - ook een belangrijke rol en dat zijn nou precies de crossen waar (jonge) buitenlandse renners zelden of nooit startrecht krijgen mede vanwege dat feodale startrechtsysteem. Iemand als Jens Vandekinderen - alleen maar omdat hij Belg is - krijgt daar wel regelmatig een kans om punten te scoren (vorig seizoen acht maal). Vervolgens heeft hij daardoor ook weer meer kans om in de WB wedstrijden te mogen starten en dáár weer meer punten te scoren. Dubbele oneerlijke concurrentie dus.

Goed bezig daar bij de UCI. thumbs down



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/11/2015 17:40 door El Chaba.
Sub Culture 18 november 2015 18:41
Afschappen dit irrelevante zoethoudertje in afwachting van het wegseizoen.
Hadschieff 18 november 2015 19:18
Je veronderstelling over welke renners bij de elite startrecht hebben, klopt niet. De eerste 50 renners van de ranglijst hebben inderdaad startrecht. Vervolgens mogen de nationale bonden het aantal renners van hun land aanvullen tot acht met renners buiten de top 50. België is het enige land met meer dan acht renners in de top 50 en mag daarom geen aanvullingen doen.

Wanneer je de naar ranking gaat kijken op de website van de UCI zal je inderdaad zien dat Jens Vandekinderen 63e staat. Dit is echter de ranglijst aan het einde van het seizoen 2014/2015 die standaard staat ingesteld wat overigens raar is. Wanneer je naar seizoen 2015/2016 kijkt en de huidige ranglijst selecteert, zal je zien dat Vandekinderen 47e staat.

Ik ben het overigens met je eens dat het de internationalisering geen goed doet wanneer 1/3 van de deelnemers uit België komt omdat al 17 renners in de top 50 van de ranglijst staan. Overigens doet Bosmans niet mee omdat hij de rest van het seizoen is uitgeschakeld.

Omdat veruit het meeste geld en de meeste belangstelling in België zit, zie ik niet zo snel hoe dit veranderd moet worden. De verhoudingen worden alleen maar schever lijkt het en de internationalisering minder, zeker sinds vorig jaar.

De superprestige en BPostbank trofee zijn zo dominant, vanwege de mediabelangen en de startgelden, dat geen enkele Belgische topper meer in het buitenland koerst buiten de wereldbeker om. Misschien zouden de startgelden vervangen moeten worden door winstpremies aan de meet en zouden de dominante klassementen verplicht twee crossen buiten de Benelux moeten organiseren. Dat laatste lijkt zeer lastig nu zelfs de wereldbeker er nauwelijks in slaagt buiten België en Nederland (en dan nog binnen tien kilometer van de Belgische grens) een veldrit in het programma te krijgen.

Wat bedoel je trouwens met "de vier klassementscrossen" in punt 2? Welke zijn dit?
JW 18 november 2015 19:20
Je opmerkingen lijken me op zich terecht, maar internationalisering lijkt me hoe langer hoe meer kansloos.

Het zijn vooral de Vlamingen zelf die er alles aan doen om de sport in eigen huis te houden.
Ben 18 november 2015 20:01
Quote

Iemand als Jens Vandekinderen - alleen maar omdat hij Belg is - krijgt daar wel regelmatig een kans om punten te scoren (vorig seizoen acht maal).

En Belgen en Nederlanders die te weinig punten hebben gaan juist naar het buitenland om punten te pakken. Volgens mij is het als Belg extra lastig om punten te pakken in België want de concurrentie is het hoogst.
cyclingfreakske 18 november 2015 20:12
het zijn de niet-interesses van de teams die de renners in hun rangen hebben die er geen belang aan hechten.
daarnaast rijden anderen gewoon liever in eigen land, waar ze zeker zijn van een mooie plaats en prijzengeld, en niet tegen een pak specialisten op moeten boksen zoals Belgie en Nederland er hebben.
als derde oorzaak heb je vaak het verbod van het team, bij de profs is dt helemaal klaar, bij de elite z/contract kennen ze er ook wat van, zelfs bij sommige junior-teams vragen ze van geen cosscompetitie te doen.
tja...daar sta je dan als UCI met al je hervormingspogingen.
men heeft het veldrijden hervormt en de MTB, beiden bedoelt dat ze naar elkaar toe treden om juist meer ander volk en internationalisering te krijgen.
geen van beide lukt ...... mtb'ers zijn vaak gewoon niet geinteresseerd, de mtb crossen zijn ook een stuk korter dan ooit om de veldrijders te bevoordelen en zo de vermenging va nbeide diciplines trachten te bekomen. lukt al jaren niet.

Belgie-is altijd een land geweest met vele specialisten, zeker Antwerpenaars (Kempenaars maw), Nederland kent er ook wel, en overheersten alijd al.
Tsjechen en Fransen hebben ook veel veldrijders maar willen amper buiten de landsgrenzen rijden.
2 redenen : verplaatsingskosten die te fel oplopen, en je rijd vooral voor plaats 15 en later... nul komma nul prijs ...
cyclingfreakske 18 november 2015 20:17
klopt. De concurrentie is echt erg zwaar, zelf bij de jeugdreeksen.
Eindhovuh 19 november 2015 07:28
17 van de 50 valt wel mee toch? In de Giro was de verhouding Italianen niet heel anders vroeger?
Beetje nontopic.
El Chaba 19 november 2015 07:33
Dit is een wereldbekerwedstrijd, geen thuisronde.
El Chaba 19 november 2015 07:36
En met de oude regels waren er maximaal tien Belgen aan de start. Mijn punt is dus dat ook dit weer de internationalisering in de weg staat.
El Chaba 19 november 2015 07:38
Je hebt gelijk, het zijn er natuurlijk drie. Bpost en GvA trofee per abuis dubbel geteld. ;-)
Verder eens met je post.
Walnoot 19 november 2015 09:31
Vind dat je Jensie een beetje tekort doet, zo slecht is 'm niet. Beter dan een Nieuw-Zeelander of een Amerikaan met een lange baard die in ronde drie al gedubbeld wordt. Heb ze bij de vrouwen al gezien die net één rondje uit konden rijden voordat er een of andere Oostblokker wederom voorbij kwam vliegen. Je kan wel willen internazionalizeren, meer dan moeten er wel luitjes zijn die mee kunnen doen zonder zichzelf belachelijk te maken.
Snorfietser 19 november 2015 11:16
Eens. Volgens mij bereik je dat alleen wanneer de Belgische ploegen meer buitenlandse talenten opnemen. Wanneer die renners dan boven komen drijven creëer je een situatie waarin het voor andere landen ook interessant wordt om een eigen team te starten.
cyclingfreakske 19 november 2015 17:24
@Snorfietser :
is inderdaad een betere oplossing omdat er scholing is in een omgeving waar ook bij de jeugd het niveau al hoog ligt.
Al dan heb je daar weer een probleem :
-de jeugdteams gaan nooit geld betalen aan juniors of beloften. Daartegenover staat dat er bv in Italie en Spanje bij die jongens al wel betaald word, naast materiaalvoordelen, artsentussenkomsten etc...
Als er in andere landen verder ook geen scholing is van overheidsinitiatieven uit of regionale initiatieven richting veldrijden toe, blijft het gewoonweg een Lage Landen onderonsje.
Ik vrees dat veldrijden het voor de eerste 10j nog vooral een B-NL gebeuren blijft.
valse trage 19 november 2015 18:09
Dat gezeur over internationalisering altijd... boeie! De rest van de wereld vindt er toch geen zak aan en in Vlaanderen staan er 10,000'en langs de kant te zuipen met hun laarzen in de drek. Laat ze lekker! Wat is het probleem?
cyclingfreakske 20 november 2015 21:57
dat zuipen naast de kant hangt velen de strot uit. Helaas weigeren organisaties - zeker van de grote crossen - biertappen te stoppen.
geeft te vaak mistoestanden, buiten het biergooien naar renners word er zeer regelmatig een robbertje gevochten buiten beeld.
is maar op 1 manier te stoppen : geen bier, dan blijven de hooligans weg.

het is een fenomeen dat vooral de laatste 8-10j sterk opgekomen is. voordien zag je zelden tijdens de cross een zuipfestijn.
meestal was het na de cross in een feesttent.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen