Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Dekker vertrekt

Gepost door spirits guide 
spirits guide 29 november 2015 12:41
Erik Dekker vertrekt uit de staf van LottoNL-Jumbo. Dat heeft de ploeg bekendgemaakt in een persbericht. De ploegleider gaat weg wegens een ‘verschil van inzicht met betrekking tot de sportieve begeleiding in de toekomst’.

Dekker is negen jaar actief geweest als ploegleider bij LottoNL-Jumbo en voorgangers. Daarvoor was hij lange tijd actief als renner bij de Rabobank-ploeg. “Na ruim 23 prachtige jaren is het moment gekomen dat ik afscheid neem van LottoNL-Jumbo. Ik kijk uit naar de toekomst”, zegt Dekker. “Een toekomst die er wellicht heel anders gaat uitzien en waar voor mij een mooie uitdaging ligt. Ik wil iedereen bedanken waarmee ik in deze periode zeer prettig heb samengewerkt.”

Algemeen directeur Richard Plugge: “We willen Erik bedanken voor de grote bijdrage die hij heeft geleverd binnen ons team. We hebben genoten van de mooie momenten die we gezamenlijk beleefd hebben. We wensen hem het beste toe in de toekomst.”

Eerder deze week maakte de Nederlandse WorldTour-ploeg bekend dat Addy Engels de staf komt versterken. Hij komt over van Giant-Alpecin.

Bron: Wielerflits
Siem 29 november 2015 12:59
Had ook al heel lang een rare rol als ploegleider. Dit zat er aan te komen, en heeft nog lang geduurd.
Fashionisto 29 november 2015 13:12
Nu heeft hij gelukkig alle tijd van de wereld om amateurrennertjes af te troeven in criteriums.
ton duk 29 november 2015 13:16
Ach, was de laatste jaren meer met de where-abouts van de rennersvrouwen bezig
Dit zal een boel rust terug brengen...

gr
Tinuz 29 november 2015 13:59
Het lek is dus eindelijk boven nu?
Rudy t. 29 november 2015 14:30
Zo'n opmerking vraagt wel om nadere uitleg.....
valse trage 29 november 2015 14:40
... and that's that.
Carlos Danger 29 november 2015 15:58
Mooi moment voor een bekentenis.
Sub Culture 29 november 2015 17:21
Mss heeft SKY wel een plaatsje vrij voor Dekker?
El Chaba 29 november 2015 18:03
Eerder Tinkoff..
JW 30 november 2015 10:37
Ook Ken Vanmarcke vertrekt, blijkens onderstaand bericht van Sportwereld

Erik Dekker en Ken Vanmarcke – de broer van Sep – zullen volgend jaar niet meer als ploegleider en trainer actief zijn bij LottoNl-Jumbo. De Nederlandse WorldTourploeg beëindigde de overeenkomst met beiden en nam met Addy Engels al een nieuwe ploegleider aan. “Vanaf 1 december stopt mijn contract bij LottoNL-Jumbo”, zegt Ken Vanmarcke. “Vanaf 1 januari ga ik aan de slag als ploegleider en trainer bij het SEG Racing Team. SEG is een managementbureau van de broers Berkhout, die ook Sep Vanmarcke in hun portefeuille hebben.

De rol van Ken was me altijd wat onduidelijk. M.i. was hij meer een betaald trainingsmaatje van Sep. Bij mijn weten is hij nooit als ploegleider in een koers opgetreden.
Alles bijeen, gevoegd bij het vertrek van Delahaije, best veel wijzigingen in de begeleiding van de ploeg. Maar afwachten waar dat toe leidt.
Michael B. 30 november 2015 13:11
Bij Lotto-Jumbo heeft vorig jaar de teller heel lang op nul gestaan. De slogan #samenwinnen kwam helemaal nergens van terecht. Gewoonweg pijnlijk om te zien al die DNF'ers in het voorjaar..

Allerlei smoezen kwamen langs... pech, ziekte, valpartijen. Maar het zou te simpel zijn om alleen ongeluk en ziekte als redenen aan te voeren. #Begeleiding, wie weet ligt het daar aan. Heeft louis delhaye niet genoeg kansen gehad?

Ach ja, er is nu een constructie verzonnen zodat hij via de achterdeur alsnog Robert Gesink kan begeleiden. Ken Vanmarcke was sowieso een raadsel, leek meer op een vriendendienst. Tsja als je jarenlang postbode bent geweest en je mag fijn deel maken van een PT ploeg dan is de keuze snel gemaakt. Al was Sepp Vermacke veel te vroeg in vorm, op het juist moment (week Vlaanderen & Roubaix) was hij een pak minder. Minder geld is natuurlijk ook een oorzaak.

Blikvangers als Bauke Mollema, Lars Boom en sprinter Theo Bos vertrokken. Erik Dekker? Daar hoeven we geen medelijden mee te hebben. Waar collega generatiegenoten (M. Boogerd) bekende deed Dekker net of zijn neus bloeden. Door zijn klep te houden heeft ie toch mooi 9jaar lang fijn centjes kunnen verdienen.

Wel toevallig dat juist M. Boogerd na zijn actieve fietscarriere werd gepasseerd door de Rabobank en nu 9jaar later Dekker eruit wordt gekickt. Voorlopig is Michael Boogerd mooi wel ploegleider en mag onze omerta boy (Dekker) zich bezig houden om sportklasse A amateurs af te troeven in criteriums. Wees dan een echte vent en ga dan bij de Elite rijden. Oja, en beken dan ook gelijk dat je net zoveel gepakt hebt als je generatiegenotenspinning smiley sticking its tongue out



5 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/11/2015 15:59 door Michael B..
JW 30 november 2015 15:14
@MichaelB: ik denk dat je weer eens een beetje doordraaft.

Delahaije was volgens mij geen ploegleider maar trainer en bestuurslid. Training blijft hij geven aan een aantal renners, zijn plaats in het bestuur wordt overgenomen door Mathieu Heijboer.

En misschien is je geheugen niet zo goed meer. Ik kan me nog heel goed herinneren dat de slechte seizoensstart van de ploeg toch voor een groot deel te wijten was aan concrete zaken als ziekte, blessures, valpartijen etc. Je mag dat "smoezen" noemen, maar dat vind ik dan "aantoonbaar negatief"..
En ja, Delahaije is al jaren een van je vaste pispalen. Als hij afgelopen jaar verantwoordelijk was voor de vorm van renners als Kruijswijk (Giro) en Gesink (Tour) dan denk ik toch dat hij zijn werk nog niet zo slecht heeft gedaan.

Inmiddels is me duidelijk geworden dat Ken Vanmarcke een stagecontract had. Mooi voor hem dat hij nu bij SEG kan doorgroeien.

Verder blijf ik best benieuwd waarover de meningsverschillen gingen.
Van Dekker, toch al 23 jaar van veel waarde voor de ploeg, over de verdere koers van Lotto-Jumbo
En van Engels. Daar liep het verschil van mening met Giant zelfs zo hoog op dat hij besloot zich uit te kopen.

Maar ik denk niet dat jij ons wijzer kunt maken over de inhoud van die geschillen. winking smiley
Ger 30 november 2015 16:20
Snorfietser 30 november 2015 16:52
LTJ heeft zeker met tegenslagen te maken gehad. Kwalitatief gezien houdt het ook niet over binnen de ploeg. Zit het dan even tegen, dan wordt het erg moeilijk. Dan kun je nog zo goed begeleiden. Wil overigens niet zeggen dat er goed is begeleid.
Ed@ 30 november 2015 17:43
Ik begrijp dat Zeeman en Dekker elkaar niet lagen.
Zeeman zou volgen ingewijden nu meer te zeggen krijgen binnen het team.

Engels is het loopjongetje van Zeeman,
Verhoeven is duidelijk over de houdbaarheidsdatum,
Jan Boven staat ook niet echt bekend om zijn taktisch vermogen,
Frans Maassen was een toprenner maar als ploegleider veel te makkelijk
Zeeman mist echt alles wat een ploegleider nodig heeft, als er iemand is die charisma mist en de uitstraling heeft van een weekdier is hij het wel.
Plugge is een goede manager maar als ploegleider ook niet iemand waar de vonken van afspatten
Kortom een echte leider ontbreekt , ik vrees ervoor dat de resultaten dan nog slechter worden als het afgelopen jaar.
ton duk 30 november 2015 18:35
Ed@ Schreef:
-------------------------------------------------------
> Plugge is een goede manager

Als zo ongeveer iedereen met elkaar ruzie heeft ...de ontslagbrieven van en voor de omkadering de laatste 2 jaar meer regel dan uitzondering zijn...
Waar baseer jij dan deze opmerking op , Ed ?
gr



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/11/2015 19:03 door ton duk.
JW 30 november 2015 18:56
Ik heb er geen enkel idee van of er goed of slecht is begeleid. En voor mijn gevoel hebben veel mensen die er wel hun mening over geven ook niet echt de informatie om dat oordeel echt te kunnen vormen.
Dat geldt overigens voor elke ploeg.

Van tevoren was al bekend dat door het verdwijnen van belangrijke puntenpakkers het eerste jaar niet gemakkelijk zou worden.
Maar de ploeg heeft het overleefd, en lijkt voor zijn tweede jaar nog wat sterker geworden.
Reden genoeg om komend jaar met vertrouwen tegemoet te zien, vind ik.
ton duk 30 november 2015 19:07
JW Schreef:
-------------------------------------------------------

> Reden genoeg om komend jaar met vertrouwen
> tegemoet te zien, vind ik.

Die hoop en verwachting heb ik idd ook
Hup Kelderman en Hofland !
gr
Arriere de la course 30 november 2015 19:44
Bij het zien van de naam Erik Dekker moet ik altijd als eerste denken aan de schitterende brief van zijn zoon destijds. En zn 50+je vlak voor het wk natuurlijk.
Leon 30 november 2015 20:32
Arriere de la course Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bij het zien van de naam Erik Dekker moet ik
> altijd als eerste denken aan de schitterende brief
> van zijn zoon destijds. En zn 50+je vlak voor het
> wk natuurlijk.

Iemand die zijn zoon zichzelf zo belachelijk laat maken zonder in te grijpen lijkt me rijp om uit de ouderlijke macht gezet te worden. Maar waarschijnlijk geldt de omerta nog steeds binnen het gezinsverband...
JW 01 december 2015 13:24
LottoNL-Jumbo zag weinig in toekomst met Dekker


Door: Thijs Zonneveld
1-12-15 - 10:27


Geen bloemen. Geen fanfare. Geen spandoeken met Erik Moet Blijven. Een persbericht op een zondag in november en dat was dat. Erik Dekker was weg bij de ploeg die hij meer dan de helft van zijn leven diende.

Veertien jaar reed hij voor Rabo. Hij won Tour-etappes, klassiekers en zelfs de Wereldbeker. Toen hij in 2006 stopte, kon hij als ploegleider verder. Logisch: hij zette als kopman de lijnen uit, vanuit de auto kon hij hetzelfde doen.

Als ploegleider begon Dekker bij grote wedstrijden en liet hij renners agressief rijden. Zo trokken de Rabo's in een vlakke etappe bij Parijs-Nice het peloton in waaiers, omdat Dekker als een van weinig ploegleiders door had dat de wind de boel aan flarden kon rijten.

Geloofwaardigheid
Maar Dekker werd nooit een sleutelfiguur. Hij kreeg geen rol in het management en was nog maar bij uitzondering ploegleider bij de grootste koersen. Het invoeren van scholingstrajecten voor trainers en ploegleiders paste niet goed bij hem. Dekker rekende op zijn ervaring, niet op moderne coachingstechnieken. Toen Rabo twee jaar geleden werd overspoeld door dopingonthullingen, kreeg hij natte voeten, maar hij ging niet kopje onder. Zijn geloofwaardigheid liep deukjes op, maar concreet bewijs was er niet. De druk, extern én intern, leidde er wellicht toe dat Dekker nog meer in zijn schulp kroop.

Er was geen harde, openlijke botsing met Lotto-Jumbo. Wel een conflict tussen zienswijzes. Tussen de vraag of je als ploegleider de verantwoordelijkheid vooral bij je renners moet neerleggen of dat je ze structureel beter kunt maken door intensieve coaching. In die laatste visie past de net aangetrokken Addy Engels beter. En het management ziet zo weinig toekomst in Dekker dat ze zijn doorlopende contract heeft afgekocht.

Eigenlijk blonk Dekker de laatste jaren niet uit in de ploegleiderswagen, maar óp de fiets. Hij werd Nederlands kampioen veldrijden bij de 40+, reed in kermisrondjes bij de B-amateurs iedereen naar huis en won een strandrace tegen eliterenners en (semi-)profs die zijn zoons hadden kunnen zijn.

De kans is groot dat hij ook komend jaar hard zal rijden: hij heeft nu alle tijd om te trainen.

[AD]
Michael B. 02 december 2015 12:51
Thijs Zonneveld is zelf ook een koekenbakker, want die bewerkt zijn Strava gegevens via [www.digitalepo.com]

Vooral vorig jaar was Thijs lekker bezig, beweerde hij dat ie rond kerst toen er 5cm sneeuw lag 35 + per uur gemiddeld had gereden langs de kust bij Scheveningen. Had die dag daar zelf gereden en zelf met mijn mountainbike was er geen doorkomen aan.
Barolo di Angelo 04 december 2015 17:30
Michael B. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Thijs Zonneveld is zelf ook een koekenbakker, want
> die bewerkt zijn Strava gegevens via
> [www.digitalepo.com]
>
> Vooral vorig jaar was Thijs lekker bezig, beweerde
> hij dat ie rond kerst toen er 5cm sneeuw lag 35 +
> per uur gemiddeld had gereden langs de kust bij
> Scheveningen. Had die dag daar zelf gereden en
> zelf met mijn mountainbike was er geen doorkomen
> aan.

Sneeuw? Vorig jaar? Bij Scheveningen?
Heb ik toch echt wat gemist. spinning smiley sticking its tongue outspinning smiley sticking its tongue out
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen