Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Tinkov stopt na 2016

Gepost door Robert Koopman 
Robert Koopman 12 december 2015 20:28
Hij gooit de handdoek in de ring.
Toch jammer voor de ploeg.
Zie: [www.telegraaf.nl]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/12/2015 20:29 door Robert Koopman.
cyclingfreakske 12 december 2015 20:35
zulke grote geldschieters zijn moeilijk te vinden.....
ton duk 12 december 2015 20:42
Krijgt niet de waardering die hij verdient
DUK herkent dat
gr
rustdag 12 december 2015 20:54
Laatste wielerseizoen voor Tinkov

De Russische zakenman Oleg Tinkov stapt na 2016 uit de wielersport. De kleurrijke Rus, baas van wielerploeg Tinkoff Bank waar onder anderen vedettes als Alberto Contador en Peter Sagan voor rijden, geeft op de website Cyclingnews.com aan dat hij enerzijds om financiële redenen en anderzijds om persoonlijke redenen stopt.
"Tinkoff Bank heeft de wielerploeg vijf jaar gesponsord en dat is uit marketing-technisch oogpunt genoeg", zegt de excentrieke Tinkov. "We zijn geen mondiale bank en de economische situatie in Rusland is niet best. Aan de andere kant heb ik ingezien dat niemand mij wil helpen om de wielersport te veranderen. Ik heb geprobeerd om bijvoorbeeld geld te verdienen met streams, merchandising en kaartenverkoop, maar er staat niemand achter me. Ik heb me regelmatig Don Quichot gevoeld."
Tinkov kocht de ploeg, afgelopen seizoen rijdend onder de naam Tinkoff-Saxo, in 2014 van Bjarne Riis en investeerde naar eigen zeggen de afgelopen jaren zo'n 60 miljoen euro in de sport. "Wie het team koopt, maakt mij niet uit", meent Tinkov. "Als Riis de ploeg terug wil, kan dat."
Diegene krijgt dan direct de beschikking over regerend wereldkampioen Sagan en klimmer Rafal Majka. Zij zijn de enige renners die een contract tot en met 2017 hebben. De Nederlandse oud-renners Steven de Jongh en Tristan Hoffman waren afgelopen seizoen als ploegleider actief bij de equipe
Leon 12 december 2015 21:43
rustdag Schreef:
-------------------------------------------------------
> Diegene krijgt dan direct de beschikking over
> regerend wereldkampioen Sagan en klimmer Rafal
> Majka. Zij zijn de enige renners die een contract
> tot en met 2017 hebben.

Geldt ook voor Jesper Hansen, broertje Sagan en de neo-profs Baska en Gogl.
Walnoot 12 december 2015 22:02
Nog even afwachten of hij zich niet bedenkt, maar ik zeg goed nieuws!
Carlos Danger 12 december 2015 22:14
Mooie instapkans voor de eerste Chinese of Arabische mogul.
Stephko 12 december 2015 22:54
Erg jammer. Nog los van het geld wat ie erin heeft gestoken, een kleurrijk figuur die de sport verlaat. Je hoeft niet alles wat ie gedaan of voorgesteld heeft te waarderen, maar hij heeft in elk geval pogingen gedaan om wat in het vastgeroeste wielerwereldje te veranderen.
Eindhovuh 13 december 2015 09:14
Eerst zien dan geloven.
Shinzawai 13 december 2015 15:00
Schitterend nieuws inderdaad: grote sponsor weg, tientallen banen op de tocht...
Walnoot 13 december 2015 15:35
Een kleine op feiten gebaseerde analyse zal je laten zien dat er niet minder, maar steeds meer geld in het wielrennen wordt gepompt. Dat gaat het verlies van een enkele grote sponsor echt niet omdraaien. Niet zo janken dus. Verder komt er wel een nieuwe ploeg, en het is een mooi moment om eens wat dubieuze types uit de omkadering weg te laten vloeien.
Carlos Danger 13 december 2015 17:40
.......en nieuwe in te laten stromen.
Shinzawai 13 december 2015 21:10
Wanneer Riis terugkomt, heb je dat inderdaad wel bereikt...
Walnoot 14 december 2015 14:02
JW 14 december 2015 14:07
Over zijn waarde voor de wielersport kun je verschillend denken.

Kwam zijn 60 mio echt ten bate van de wielersport ?
Niet echt. Wèl ten bate van (vooral) een aantal toprenners die hij voor een riant salaris in zijn ploeg wist te halen.
Maar het wielrennen in het algemeen (organisaties, bonden, koersen enz.) kregen bij mijn weten van hem geen hogere bijdragen dan van een willekeurig WT-team.
Ook stak hij zijn geld niet in opleiding van talent of ontwikkeling van de sport.
Wel blies hij heel veel luchtbellen over hoe er in en met de sport meer geld kon worden verdiend. Bruikbare ideeën zaten daar niet echt bij. En nu geeft hij andere sponsors de schuld dat dat nooit wat geworden is.

De wielersport lijkt me meer gebaat bij enkele wat kleinere sponsors die affiniteit tot de sport hebben en voor een langere termijn daarin willen investeren.
Het is helemaal niet erg als de topsalarissen wat lager gaan uitvallen. En de ploegbudgetten naar een fors lager niveau gaan, waardoor de concurrentie tussen teams toeneemt.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/12/2015 17:28 door JW.
El Chaba 14 december 2015 14:50
Shinzawai 14 december 2015 17:41
Je wilde toch dubieuze types uit de omkadering laten wegvloeien? Riis wil samen met Saxo Bank zijn ploeg terug, dus die doelstelling gaat alvast onderuit.
Nelis! 14 december 2015 19:59
Die grote ploegen als Tinkof, Sky, Astana en Movistar hebben over het algemeen niet zo'n goede invloed op het wielrennen. Ik ben niet verdrietig als die ploegen verdwijnen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/12/2015 20:00 door Nelis!.
Pyama 14 december 2015 21:31
Hoi Nelis, kan je die stelling verder toelichten? Ik ben benieuwd naar jouw argumentatie.
Nelis! 15 december 2015 09:30
Ik vind die grote ploegen te overheersend en hebben naar mijn mening een te grote impact (lees: controle) op het koersverloop. Bij Movistar vind ik ze nog wel attractief koersen, maar van de tactiek van de Sky ploeg ben ik geen fan. Volgens mij heeft JW dit soort dingen al vaker verteld.
Concurrenten moeten niet in een ploeg rijden, lekker tegen elkaar. Kleine ploegen ook, veel fijner.
Nelis! 15 december 2015 09:33
Bovendien, wat heeft geld bijgedragen aan een interessantere wielersport? Ik kan niks verzinnen. Wielrennen is bij uitstek een sport die het van traditie en heroïek moet hebben. Niet van koersen in China.
Pyama 15 december 2015 10:32
Was met name benieuwd waarom Movistar in dit rijtje staat. Zo rijk zijn die ook niet toch?
Arsimo 15 december 2015 12:47
Ik kan wel wat bedenken:

De grotere budgetten van de laatste 20 jaar hebben gezorgd dat met name toppers zich volledig kunnen richten op het rijden van echte koersen en niet via criteriums zich leeg hoeven te rijden om goeie inkomsten te vergaren. Ook zorgde het in de breedte dat renners zich beter konden voorbereiden op het nieuwe seizoen door goede trainingskampen in gunstige oorden en niet iedereen zelf maar moest aanklooien tot de eerste koersjes in Zuid-Frankrijk, Italie en Spanje.

Daarnaast zorgden grotere budgetten in combinatie met regelgeving voor de grotere ploegen dat neoprofs de bescherming kreen om zich twee jaar bij een ploeg te bewijzen. Hiermee werden onzin zoals vroeger met een jonge Steven Rooks en Rene Koppert bij Peter Post voorkomen (*).

Kortom, ik vind het profwielrennen er wel flink op vooruit gegaan door meer en grotere sponsors.

(*: Rooks en Koppert kwamen bij Post te rijden als neo en konden na een seizoen al weer weg omdat Post geld nodig had voor de vrijgekomen Peter Winnen en Theo de Rooy. Terwijl beiden heel goed hadden gepresteerd in hun eerste jaar. Koppert was notabene begin mei overgestapt naar de profs en won meteen zijn eerste koers: de proloog van de Ronde van Romandie. En won later in het jaar nog de proloog van de Dauphine en een etappe in de Ronde van Duitsland. Je kan je nu niet voorstellen dat zo'n debutant meteen het jaar erop zelf maar een nieuw ploegje moest opscharrelen. Rooks moest dat ook en won het jaar erop meteen LBL.)
cyclingfreakske 15 december 2015 16:44
bij die onzintoestanden was ook ene Ludo Giesberts, die het na een jaar voor gezien hield omdat hij met de rotzooi niet wilde meedoen en P. Post daarop eigenlijk de toestand onmogelijk werken maakte voor L.G.
Nelis! 15 december 2015 17:33
Pyama Schreef:
-------------------------------------------------------
> Was met name benieuwd waarom Movistar in dit
> rijtje staat. Zo rijk zijn die ook niet toch?


Oh... tja, een niet feitelijk onderbouwde aanname. Eigenlijk gebaseerd op de goede prestaties en de goede (dure?) renners.
JW 15 december 2015 19:28
Voor de verbeteringen die je noemt t.o.v. de tijd van Post heb je geen supersponsors - daar gaat het hier over - nodig. Elk modaal PCT-team biedt m.i. al de faciliteiten die je noemt.
Het is duidelijk dat de omstandigheden waaronder renners hun vak moeten beoefenen enorm zijn verbeterd doordat sponsors hiervoor het geld beschikbaar stelden.

De vraag waar het hier m.i. eerder om gaat is of die "supersponsors" - oftewel sponsors met een ver boven de middenmoot uitstekend budget - van veel meerwaarde zijn voor de sport.

Waar die extra miljoenen vooral besteed worden aan het, tegen steeds hogere contracten, binnen halen van zoveel mogelijk toprenners vind ik dat geen positieve ontwikkeling. Het is niet ideaal voor de sport als - in extremis - één of twee teams vrijwel alle grote prijzen onderling verdelen. Veel beter is het als er veel meer teams om de prijzen kunnen strijden. Vergelijk ook de ontwikkelingen in het internationale clubvoetbal.

De wielersport kan er wel beter van worden als die extra miljoenen worden gebruikt om het niveau van de sport te verhogen. Door b.v. betere begeleiding, training etc.
Opleiding zou ook een prachtig doel zijn, maar daarvoor moet een sponsor al de ambitie hebben om voor een langere termijn de sport te sponsoren. Dat is doorgaans niet het doel van de supersponsor.

Het zou mij in elk geval een erg goede ontwikkeling lijken als de bijdragen van teams aan UCI en (ook !) koersorganisaties enige relatie zouden hebben met het teambudget.
Want juist op het gebied van verbetering van structuur en organisatie van koersen is in de afgelopen decennia weinig verbeterd. Meer geld voor de koersorganisaties zou de koersen sterk ten goede kunnen komen (parkoers, veiligheid enz), en daar zou de sport in volle breedte van kunnen profiteren.
Arsimo 16 december 2015 15:19
JW, ik reageerde alleen op Nelis!'s stelling "Bovendien, wat heeft geld bijgedragen aan een interessantere wielersport? Ik kan niks verzinnen".

Supersponsors is een ander verhaal. Ben ik ook niet zo'n fan van, al wil ik wel aantekenen dat dit niet alleen iets van nu is. De ploegen van Merckx beschikten ook over meer dan de ploegen van de mindere goden, zoals de beste knechten in huis halen. Idem later met de ploegen van de grootste toppers daarna. Het wordt voor mij pas echt een probleem als er maar 1 of 2 superploegen zijn. Ik vind de huidige situatie nog best te doen. Genoeg concurrentie.
JW 17 december 2015 21:43
Je hebt beslist gelijk met de bewering dat het al gedurende decennia zo is dat grote renners (Merckx, Hinault, Armstrong etc.) ook de beste knechten binnen haalden.

Voor mijn gevoel gaat de huidige ontwikkeling toch wat verder in een richting die mij niet echt bevalt.
Ik vind het veel verschil maken of een team oppermachtig is in b.v. de Tour, of het klassiekerwerk, of dat één of enkele teams - met meerdere absolute toppers in dienst - op veel onderdelen kunnen heersen.

Teams die zo sterk zijn dat ze meerdere grote rondes kunnen domineren, en daarnaast ook in de kleinere etappekoersen en de klassiekers de winnaars produceren, maken de sport m.i. niet boeiender of beter..
cyclingfreakske 17 december 2015 23:35
waar velen wel naar benieuwd zullen zijn is hoe in 2016 de rolverdeling zal zijn. Valverde heeft zijn doel bereikt in de Tour, het zou kunnen dat hij stevig wil uitpakken in de Vuelta, voor een laatste maal in zijn carriere. maw, bij een Tourstart, die gewoon zien als een opstapje..
En verder gewoon weer vaak wint hier en daar.
Pyama 19 december 2015 19:47
cyclingfreakske Schreef:
-------------------------------------------------------
> waar velen wel naar benieuwd zullen zijn is hoe in
> 2016 de rolverdeling zal zijn. Valverde heeft
> zijn doel bereikt in de Tour, het zou kunnen dat
> hij stevig wil uitpakken in de Vuelta, voor een
> laatste maal in zijn carriere. maw, bij een
> Tourstart, die gewoon zien als een opstapje..
> En verder gewoon weer vaak wint hier en daar.


Valverde rijdt Giro/Tour.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen