Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Organisator ASO breekt met UCI

Gepost door rustdag 
rustdag 18 december 2015 12:24
Organisator ASO breekt met UCI

De ASO heeft besloten haar races van
de WorldTour-kalender van de UCI te
halen.De organisator van onder meer de
Ronde van Frankrijk,Ronde van Spanje,
Luik-Bastenaken-Luik,Parijs-Roubaix en
Parijs-Nice gaat de wedstrijden vanaf
2017 buiten de UCI om houden.

De ASO en de UCI liggen al tijden met
elkaar overhoop.Zo vindt het Franse
sportagentschap dat de hervormingen in
de wielersport niet snel genoeg gaan.

Ook is de ASO het niet eens met de UCI
over de selectiecriteria van de teams.
Door de afscheiding kan de ASO nu zelf
het deelnemersveld bepalen,terwijl ze
nu verplicht is alle ploegen met een
World-Tour-licentie uit te nodigen.



Tour de France-organisator stapt in 2017 uit UCI

Tour de France niet meer op WorldTour-kalender

De ASO (Amaury Sport Organisation), de organisator achter onder meer de Tour de France, Parijs-Roubaix en Luik-Bastenaken-Luik , heeft vandaag bij de internationale wielerbond UCI aangekondigd haar wedstrijden vanaf 2017 uit de WorldTour te halen. Dat zou betekenen dat de grootste en belangrijkste wielerwedstrijden van het jaar niet meer in de hoogste divisie van de sport worden verreden

Het besluit van de ASO komt voort uit onvrede over de hervormingen in de wielersport, waaronder de wedstrijdkalender. De ASO heeft kenbaar gemaakt dat haar wedstrijden in 2017 op het lagere HC-niveau (hors classe) verreden zullen worden.

De ASO en de UCI liggen al tijden overhoop met elkaar. Het Franse sportagentschap vindt dat de hervormingen in de wielersport niet snel genoeg gaan. Zo vinden de Fransen dat de wedstrijden beter gespreid moeten worden over het jaar. ASO's Parijs-Nice overlapt bijvoorbeeld met de Italiaanse rittenkoers Tirreno-Adriatico.

Na eerdere dreigementen van de ASO om zich los te maken van de UCI, is de splitsing in de wielersport nu een feit. ,,De UCI heeft onlangs besloten verder te gaan met een gesloten systeem. Wij houden vast aan een open systeem waarbij sportieve criteria bepalen'', doelen de Fransen voornamelijk op het bepalen van het deelnemersveld bij wedstrijden.

Doordat de ASO de WorldTour namelijk links laat liggen, krijgt de organisatie de vrijheid om zelf te bepalen welke ploegen aan de start verschijnen. In het huidige systeem zijn de teams die een licentie hebben voor de UCI WorldTour automatisch verzekerd van startrecht in grote koersen waaronder de Tour.

Die zekerheid verdwijnt met deze wielerscheiding, en niet alleen voor de Tour. Onder meer de Ronde van Spanje, Parijs-Nice, Luik-Bastenaken-Luik, het Critérium du Dauphiné en Parijs-Roubaix worden door de ASO georganiseerd. De Franse organisatie verzekerde vrijdag dat bij het bepalen van het deelnemersveld het sportieve belang voorop staat.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/12/2015 12:48 door rustdag.
rustdag 18 december 2015 12:27
Dit kan weleens grote gevolgen hebben. als je straks niet meer zeker bent, van de Tour en en de ASO klassiekers.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/12/2015 12:28 door rustdag.
Wanny 18 december 2015 12:42
Zoveel ploegen zijn er niet, dus de WT ploegen staan toch wel aan de start. Tenzij er gevallen als Astana zijn en ASO een statement wil maken.
merijntje mortirolo 18 december 2015 12:56
Dat wordt Fransozen aantrekken voor Lotto-Jumbo, Astana, Lampre, Sky et cetera... Gelukkig heeft Trek de topper Julien Bernard de komende twee jaar in de gelederen, dus Bauke is 'veilig.'
Leon 18 december 2015 13:13
Dit zal wel weer los gaan lopen...
Carlos Danger 18 december 2015 13:40
Het sportieve belang voorop? Bij de ASO? That's a first.
Arsimo 18 december 2015 13:42
Ach, pure pressie van ASO. Die gaan straks weer opnieuw rond te tafel, UCI doet consessies en ASO's koersen zijn weer terug in de WT.
Shinzawai 18 december 2015 13:43
De UCI doet een concessie aan de ASO en alles is weer opgelost.
Eazster 18 december 2015 14:03
Dat zal een ranking in 2017 met WT-punten wel oevrbodig maken als de Fransen hun stokpaardjes zomaar mogen opstellen in de belangrijkste wedstrijden.
Aan de andere kant zijn sommige UCI hervormingen (minder renners per team ,kalenderverandering) nu eenmaal de ASO (terecht) in het verkeerde keelgat geschoten. De macht ligt nu eenmaal feitelijk bij de ASO ,daar zal de UCI toch rekening mee moeten houden.
Doet me beetje denken aan gevalletje KNWU-ASO ,op een gegeven moment word je op je vingers getikt.
Volgerd 18 december 2015 14:14
Buiten de UCI om is niet helemaal waar. Volgens mij wil ASO haar koersen in 2017 inschrijven als HC-koersen op de Europese kalender. Dat ze daarmee een bom gooien is duidelijk, maar van uit de UCI stappen zou daarmee - vooralsnog - geen sprake zijn.
Goozzer 18 december 2015 14:29
Dit gedoe is bovenal toch enorm vermoeiend en contraproductief. Als ASO de koersen van RCS overneemt, kan het spel verder en anders wordt het tijd om ASO buitenspel te zetten. Ik weet niet wat de Franse bond ontvangt van ASO voor het verlenen van de benodigde vergunningen, maar daar moet toch vrij eenvoudig overheen te gaan zijn...
Eindhovuh 18 december 2015 14:41
Stel dat de ASO de afgelopen jaren niet gebonden was geweest aan de WT. Welke andere ploegen hadden dan bv afgelopen TdF wel/niet gereden en nu wel/niet?
Weinig veranderingen denk ik?
El Chaba 18 december 2015 14:56
Ik roep het al jaren, de alsmaar toenemende macht van de ASO in het wielrennen is een hele slechte zaak aangezien de ASO een commerciële organisatie is, die maar één belang heeft en dat is haar eigen belang.
Eddy Veen 18 december 2015 15:49
Het zal toch belangrijk zijn voor de ASO dat het wielrennen populair blijft in zoveel mogelijk landen. Ploegen weren omdat er geen Fransen in rijden lijkt mij in dat licht geen verstandige strategie.
cyclingfreakske 18 december 2015 16:20
buitenspel zetten is quasi onmogelijk. ASO heeft op tal van topwedstrijden het octrooi. Zonder hun toestemming, geen koers.
dwz dat buiten de Franse topwedstrijden, ook een pak klassiekers en rittenkoersen wegvallen elders. Niemand mag ze terug organiseren omdat ASO de rechten heeft.

ASO en UCI weer op voet van oorlog zo lijkt het.... de reden ??? ASO ziet vooral inkomstenbeperking / verlies.... de sportiviteit dat zij beweren ? telt gewoon niet.
Als organisator wil je uiteraard zelf je teams kiezen op de wildcards. Ze hebben wel een punt dat de nieuwe regeling van de UCI deels uitsluiting betekent van dat soort teams via wildcards.
ANderzijds wil de UCI een deel van de inkomsten ook zo naar zich toetrkken...en dan zit je midden het vaarwater van de ASO.

Als ASO uit de WT stapt, bestaat de WT niet eens meer. en ze weten dat perfect.
spierballengerol voor de zoveelste maal waarin teams weer eens de speelbal van worden.
Goozzer 18 december 2015 18:21
Het octrooi zegt-ie. Uiteraard kan niemand anders TDF, PN, etc. organiseren. ASO is eigenaar van die koersen en merknamen. Niet dat ik hier überhaupt over gesproken heb, maaar je kunt natuurlijk prima een andere koers organiseren of op hun plaats op de kalender laten verrijden. Verder is het zo dat ASO zonder vergunning van de Franse bond (nog altijd onderdeel van de UCI) in de huidige situatie geen koers mág organiseren. Dat wordt pas anders op het moment dat ASO volledig los zou gaan van de UCI (bonden, IOC, bestaande structuren), en een eigen professionele league zou beginnen - voor zover de Franse wet dat toelaat. Zeker als ASO RCS ooit in handen zou krijgen, zouden ze bijna gek zijn dat niet te doen (ze hebben dan immers praktisch de volledige kalender in handen, met alle grote ronden en ook bijna alle andere relevante koersen).

Het lijkt me nogal wiedes dat ploegen en UCI (en organisatoren die in de verdrukking zouden kunnen komen) dit niet zomaar over hun kam kunnen laten gaan. Eensgezindheid is tot nu toe altijd ver te zoeken geweest, maar er komt altijd een moment dat de belangen een heel eind samenkomen. Wellicht dat iemand als Makarov, als speler op twee fronten, een onverwachte brug kan slaan. En misschien is er ook in Frankrijk nog wel een partner te vinden die geïnteresseerd is ASO-tje te spelen...
Prikdude 18 december 2015 19:52
Waar is socialist als tenminste zijn naam als richtpunt te gelde kan worde geuhmakt.
JW 18 december 2015 21:00
Die UCI-verklaring dat er volledige overeenstemming over de plannen was blijkt dus iets te optimistisch winking smiley

Wat ik niet snap is waardoor het vuur nu plotseling van een smeulend vuurtje verandert in een uitslaande brand.
De stellingen die nu worden ingenomen maken het niet gemakkelijker om een compromis te bereiken.
De waarschuwingsschoten voor de boeg heb ik ook een beetje gemist.
cyclingfreakske 18 december 2015 21:34
oke...stel dat ASO de WT aan de kant laat liggen. ASO spreekt niet van het afscheuren van de UCI..wel van het WT circuit. dat zijn 2 totaal verschillende zaken.
en wat zou de Franse Bond gaan doen ?
de grootste organisator van de Franse kalender - ook op procontinentaal niveau - aan de kant zetten en zo eventjes een enorme bron van inkomsten aan de kant schuiven ? Het riskeren dat de Franse Bond zelf een wankele positie krijgt door het gedoe van de UCI ?
want zonder het geld dat ASO betaalt op jaarbasis, zal de Franse kalender wel bijzonder mager zijn. dat is totale degeneratie in Frankrijk....
Zij hebben helemaal niet die achtergrond van wielercultuur die in de Lage Landen heerst onder het volk.
Als ASO nu echt niets zou doen omdat de Franse bond hun uitsluit op vraag van de UCI....... zou half Frankrijk ook gelukkig zijn dat die stomme koers niet meer passeert.
de Franse wielerbond gaat dat echt niet zover laten komen, en ik zie nog eerder dat zij de middenvinger naar de UCI opsteken dan naar ASO.
cyclingfreakske 18 december 2015 21:42
klopt.
alleen hadden ze 25j terug, ASO al moeten binden aan bepaalde voorwaarden en anderen moeten warm maken voor het stichten van organisaties om monopolyvorming te voorkomen, en regels op te leggen dat hen in een aantal situaties dwingt samen te werken.
Ze hebben dat niet gedaan, en nu het veel en veel te laat is,
ASO letterlijk een enorm machtsblok en heeft vrijwel een totaalmonopoly op het wielrennen....de UCI zal het hardtst bloeden en op hun knieeen moeten...waarop ASO enkel sterker zal uitkomen.
Pyama 19 december 2015 00:28
@Eindhovuh, lijkt mij niet gezien het maximum wt teams in een hc wedstrijd.
@Goozer, de Giro is niet van RCS.
Leon 19 december 2015 00:52
Pyama Schreef:
-------------------------------------------------------

> @Goozer, de Giro is niet van RCS.

???
Carlos Danger 19 december 2015 01:59
De Amaury's hebben vast nog wel € 80 miljoen in de kast liggen. Kunnen ze RCS Sport voor kopen en zo ook de
Giro binnenboord halen.
Clavan 19 december 2015 09:54
Nou heb ik ergens gelezen HC koersen volgens UCI reglement niet langer mogen duren dan 5 dagen. En per wedstrijd niet langer dan 200 km? Hoe gaat ASO dit oplossen.
Sticky Bottle 19 december 2015 10:59
Clavan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nou heb ik ergens gelezen HC koersen volgens UCI
> reglement niet langer mogen duren dan 5 dagen. En
> per wedstrijd niet langer dan 200 km? Hoe gaat ASO
> dit oplossen.


Dit heb je hier gelezen waarschijnlijk

[www.linkedin.com]


Leon 19 december 2015 16:57
Daar staat toch duidelijk "Major tours: 15 to 23 days".

Dat de ASO haar koersen tot HC degradeert, betekent nog niet dat de Tour geen major tour meer is.
Pyama 19 december 2015 19:46
Leon Schreef:
-------------------------------------------------------
> Pyama Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > @Goozer, de Giro is niet van RCS.
>
> ???

Wordt toch alleen door RCS georganiseerd, maar is eigendom van een Italiaanse familie/oprichter.
Leon 19 december 2015 21:01
Pyama Schreef:
-------------------------------------------------------

> Wordt toch alleen door RCS georganiseerd, maar is
> eigendom van een Italiaanse familie/oprichter.

Zou de ASO dan zo haar best doen om RCS binnen te halen om eigenaar van Tirreno en Milaan-Sanremo te worden?
Pyama 19 december 2015 23:44
Misschien loopt de organisatie licentie nog even door?
Goozzer 20 december 2015 00:13
Gewoon eigendom van RCS Sport hoor. Dat op haar beurt weer een dochter is van de RCS groep, waar de Agnelli familie (o.a. Fiat) weer de grootste aandeelhouder van is (dacht een procent of zeventien). Wellicht dat dat voor verwarring zorgt?
El Mik 20 december 2015 00:55
Er zijn zat HC koersen die langer dan 5 dagen duren, denk aan Portugal (nu zelfs 2.1), Langkawi of Oostenrijk bijvoorbeeld.

Maar hier staat ook new events.
Eddy Veen 20 december 2015 09:05
Kartelvorming?
Clavan 20 december 2015 15:06
Tour de France in 5 dagen. Dat lijkt mij eigenlijk wel wat. De alpen in 1 dag, daarna 1 dag Massief Central, dag Pyreneen, dagje ochtend tijdrit en 's middags sprint etappe. en daarna 839 km richting de Champs elysee.
Pyama 20 december 2015 16:46
Goozzer Schreef:
-------------------------------------------------------
> Gewoon eigendom van RCS Sport hoor. Dat op haar
> beurt weer een dochter is van de RCS groep, waar
> de Agnelli familie (o.a. Fiat) weer de grootste
> aandeelhouder van is (dacht een procent of
> zeventien). Wellicht dat dat voor verwarring
> zorgt?

De Giro d'Italia is van de Bonacossa familie. Het pakket van RCS bestaat dus uit Milaan San Remo, Tirreno, Lombardia, Dubai, Abu Dhabi en eventueel een licentie voor organisatie van de Giro. Maar bij een overgang van eigendom zal zo'n contract wel ontbonden mogen worden.

Overigens: ik heb nergens bevestiging gelezen dat ASO aan het meebieden is op RCS.

Edit: bron inmiddels weer gevonden. [www.tuttobiciweb.it]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/12/2015 16:50 door Pyama.
Carlos Danger 20 december 2015 18:56
Clavan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Tour de France in 5 dagen. Dat lijkt mij eigenlijk
> wel wat. De alpen in 1 dag, daarna 1 dag Massief
> Central, dag Pyreneen, dagje ochtend tijdrit en 's
> middags sprint etappe. en daarna 839 km richting
> de Champs elysee.


Geen rustdag??confused smiley
Goozzer 21 december 2015 00:19
Interessant, als dat klopt zou dat inhouden dat de Giro onderweg onderweg ergens is losgeweekt. Ik heb geprobeerd een en ander na te gaan.

Ene Alberto Bonacossa zou in 1929 voor tachtig procent aandeelhouder zijn geworden in de toenmalige uitgever van de de Gazzetta - eigenaar van o.a. de Giro. In 1945 wordt een en ander in een nieuw jasje gegoten en zijn zoon Cesare erfde in 1953 de aandelen van zijn vader. In 1968 wordt, afgaande op wikipedia, de Gazzetta kennelijk verkocht en uitgegeven door een andere uitgever, dat na omzwervingen (waar de Bonacossa's ook weer een rol speelde - in '72 kocht hun bedrijf de Gazzetta terug) en een faillissement uiteindelijk in handen komt van een bedrijf dat vandaag de dag RCS is - met de aandeelhouders die het vandaag de dag kent, met name de Agnelli's die daar een rol in hebben gespeeld, en waar de Bonacossa's verder niet noemenswaardig aan te linken zijn.

Het zou kunnen dat de Giro (in 1968) dus 'los' is gekomen, al kan ik dat nergens terugvinden en vraag ik mij af waarom dat voor alle andere bezittingen (met name ook MSR en RvL, die de Gazzetta al voor de Giro begon) dan kennelijk niet geldt. Een soort gouden aandeel constructie m.b.t. het merk 'Giro d'italia' misschien, opdat niet met de Giro gesold kan worden? In de jaarverslagen van RCS, echter, kan daarover zo snel echter niets vinden noch over het delen van rechten rond de Giro met anderen dan RCS.


Alberto Bonacossa was verder kennelijk wel een gekend persoon in de sport, met tal van verwijzingen, maar daarentegen vrijwel niets met betrekking tot de Giro. Op een trofee die in zijn naam wordt uitgereikt na dan, die jaarlijks, door een jury van journalisten, wordt vergeven aan 'de beste prestatie' in de Giro. Dit jaar kennelijk gewonnen door Gilbert...
Carlos Danger 21 december 2015 01:48
Een tennisser en een een kunstschaatser en in zijn vrije tijd bergbeklimmer en adept en vriend van Mussolini,
dus zeker een Trofeo die zijn naam draagt waard.
Nergens lijkt iets duidelijks te vinden over de huidige eigendomsrechten van de Giro.
Shinzawai 21 december 2015 09:25
Overigens wel grappig dat de ASO sportieve criteria noemt voor het uitnodigen van ploegen, terwijl een degradatie naar HC per definitie betekent dat de ASO-koersen een aantal World Tour teams moeten thuislaten. Ik kan me ook niet voorstellen dat ASO enorm depressief wordt van de overlapping tussen Parijs-Nice en Tirreno-Adriatico, dus wat is nou de werkelijke reden van dit opstandige gedrag? Welke concessies willen ze hiermee afdwingen?
Goozzer 21 december 2015 15:26
Naast een oprecht tegengestelde visie (Frans versus Angelsaksisch) over wat de wielersport inhoudt, hoe die eruit moet komen te zien en ieders rol daarin, lijkt het deze keer vooral tegen de ploegen gericht. Waar in vorige 'clashes' de UCI o.l.v. Verbruggen en McQuaid daadwerkelijk hervormingen probeerde door te voeren, stelt de UCI zich nu vrij gematigd op. De 'hervormingen' stellen feitelijk niets voor voor en betekenen zelfs een soort status quo. Het zijn vooral de ploegen met pretenties (in de ogen van ASO althans), samengekomen in Velon, die nu lastig zijn. Zo schijnt er veel te doen zijn geweest over (een deel van de) imagerechten van de renners, met name natuurlijk ook rond die GoPro camera's, die de ploegen van Velon zelf wil exploiteren (lees: ASO moet betalen willen ze die beelden, alsmede data die ze voor hun 'tegenproject' met Dimension Data, gebruiken).

Vandaag op cyclingnews wel een aardig stuk van Vaughters, die daar natuurlijk meesterlijk in is. Nog niet zo lang geleden was hij nog de grote roerganger van exact het tegenovergestelde, maar zo waait de wind...
JW 21 december 2015 19:46
thumbs up

Het begint me zo langzamerhand een stukje duidelijker te worden.
veluweracer 24 december 2015 15:36
Clavan was de man.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen