Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Supermarkt tweede naamsponsor LottoNL

Gepost door SS3000 
SS3000 01 oktober 2014 07:31
wo 01 okt 2014, 07:21
Supermarkt sponsor Lotto-ploeg

door Frank Woestenburg
Supermarktketen Jumbo wordt de tweede titelsponsor van de gecombineerde schaats- en wielerploeg van Lotto en BrandLoyalty. Het bedrijf van directeur Frits van Eerd zal per jaar ruim drie miljoen euro in het project gaan investeren. Direct betrokkenen hebben dat gisteren bevestigd.
Sven Kramer voor de Nachtwacht.
Sven Kramer voor de Nachtwacht.
Foto: ANP
Wielerbaas Richard Plugge
Wielerbaas Richard Plugge
Foto: ANP
De overeenkomst zal binnen enkele dagen officieel worden bekendgemaakt. Van Eerd is een jarenlange zakenrelatie van Robert van der Wallen, de directeur van BrandLoyalty.
Desondanks is het besluit van familiebedrijf Jumbo om groot in het schaatsen en wielrennen te stappen uiterst opmerkelijk, aangezien Van Eerd daar enkele maanden geleden nog min of meer zijn veto over uitsprak.
De naam van Jumbo circuleerde destijds nadrukkelijk als mogelijke opvolger van de TVM schaatsploeg. Jumbo was tot dusver slechts op kleine schaal (onder andere Dakar Rally) actief op het gebied van sportsponsoring. Wel scoorde het afgelopen zomer veel publiciteit met het zogenoemde Roy Donders Juichpak tijdens het WK voetbal in Brazilië.
In juli onthulde Telesport al dat Lotto en BrandLoyalty vergevorderde plannen hadden om te komen tot een gecombineerde schaats- en wielerploeg en dat er op dat moment reeds een intentieverklaring op tafel lag.
Pas maandag werd na uiterst gecompliceerde onderhandelingen over onder andere de invulling van het teammanagement de definitieve overeenkomst getekend tussen Lotto, de huidige schaatsploeg van BrandLoyalty en het Belkin Pro Cycling Team.
De formatie werd in eerste instantie omgedoopt tot TEAMLottoNL. In de nieuwe rolverdeling heeft BrandLoyalty genoegen genomen met een rol als subsponsor. Lotto en Jumbo worden de twee hoofdsponsors. Lotto brengt op jaarbasis zo’n vijf miljoen euro in, Jumbo zo’n 3,5 miljoen euro en BrandLoyalty een kleine twee miljoen euro.
Het totaalbudget van de nieuwe combiploeg komt daarmee uit op ruim tien miljoen euro per jaar. Daarnaast zijn er nog enkele grote suppliers, waaronder Bianchi. Het is de bedoeling dat het budget in de toekomst nog verder wordt uitgebouwd. De schaatsploeg van coach Jac Orie heeft onder meer Sven Kramer, Stefan Groothuis en Jan Smeekens in de gelederen. Als het aan Orie ligt blijft ook de vrouwentak van zijn formatie, het huidige Team Activia, ook op langere termijn intact.
De vrouwenploeg bestaat onder andere uit Annette Gerritsen en Diane Valkenburg. Tot de wielertak behoren onder andere Robert Gesink, Wilco Kelderman en Sep Vanmarcke.
De nieuwe combiploeg zal verder gaan onder de naam TEAMLottoNL. Eind deze maand, op de KPN/NK afstanden in Thialf, zijn de schaatsers voor het eerst in de pakken van de nieuwe sponsors te zien. De wielrenners volgen na 1 januari 2015.
Clavan 01 oktober 2014 08:05
Hallooooo Jumbo
Gebruikernaam 01 oktober 2014 08:39
Clavan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hallooooo Jumbo

Dat wordt de eerste flauwe grap als er 1 demarreert sad smiley
Wanny 01 oktober 2014 08:55
Dan hebben ze toch een heel behoorlijk budget om een aardige ploeg op te zetten.
GillesEmanuel 01 oktober 2014 09:11
Wellicht dat hierop gewacht werd alvorens meerdere renners aan te trekken voor volgend seizoen?
Grobbel 01 oktober 2014 09:19
Heerlijk kneuterig.
Eindhovuh 01 oktober 2014 11:35
Opmerkelijk. Toch een trendbreuk bij Jumbo die eerder hadden aangegeven niet zo snel aan sportsponsering te zullen beginnen.
ton duk 01 oktober 2014 11:41
Wijnants en Flens blijven...Tjallingii zou weg moeten...wordt nu weer mee onderhandeld
gr Ton DUK
Dennis 01 oktober 2014 11:51
ben benieuwd wie er nog bijkomen.... moet in ieder geval 22 man zijn. Plugge gaf naar 25 te gaan
Don 01 oktober 2014 11:57
met stip kandidaat voor het lelijkste shirt van het profpeloton
Linkebal 01 oktober 2014 12:04
Vierde in de sprinterstrein krijgt gratis boodschappen?
Eindhovuh 01 oktober 2014 12:27
Clement is ondertussen bevestigd door Iam-Cycling.
JW 01 oktober 2014 12:51
Het budget kan niet tippen aan dat van de grote ploegen, maar is m.i. toch nog alleszins redelijk.
Het mag wel duidelijk zijn dat het hiermee niet mogelijk is nog grote namen of dure knechten binnen te halen.
Het team zal de tering naar de nering moeten zetten, en de "fans" zullen hun verwachtingen/eisen misschien ook wat moeten bijstellen. Of anders maar liever "fan" worden van een duur superteam.


.
ton duk 01 oktober 2014 13:42
Met Kelderman en Hofland in het team...en nieuwkomers Teunissen en Lindeman...blijf ik FAN !!
HUP NL
gr Ton DUK
Linkebal 01 oktober 2014 13:43
Ze kunnen toch zo lang wachten dat de duurdere knechten zenuwachtig worden en voor een broek en een trui een contract tekenen?
El Mik 01 oktober 2014 13:46
Als ze met de huidige selectie al dat budget kwijt zijn dan rijden er nogal wat overbetaalde renners rond.
Wanny 01 oktober 2014 13:54
Een iets minder budget is voor de Nederlandse wielersport juist uitstekend nieuws. Er is nog genoeg geld om een hoop (jonge) Nederlanders een podium in de World Tour te bieden, maar te weinig om een hoop toppers aan te trekken. Die gasten gaan nu ook sneller de kans krijgen eens voor eigen succes te rijden.
JW 01 oktober 2014 14:24
Ik neem aan dat van dat budget niet alleen de renners maar ook al het andere personeel moet worden betaald.
Daarnaast zijn er nog wel wat meer kosten dan salarissen.
Ik weet ook niet wat jij "overbetaalde renners" vindt. Maar als ik de salarissen die soms uitlekken van andere renners lees, dan lijkt het me moeilijk om van dat budget de renners die ze hebben zwaar over te betalen. Het is toch een kwestie van vraag en aanbod, wat de prijs van een renner betaalt.
Niet voor niets vertrekt een selectief groepje, en was een renner als Poels te duur.
Goozzer 01 oktober 2014 14:35
Vind je? 3.5 miljoen euro is erg laag geprijsd voor een co-sponsorschap. Zeker voor twee sportteams. Bijzonder goede deal voor Jumbo, dat dan weer wel...
El Mik 01 oktober 2014 14:42
Natuurlijk moeten ze daar ook andere dingen dan alleen de renners van betalen, maar er zijn ploegen met een kleiner budget die ook omkadering moeten betalen die wél goede renners kunnen halen.

En wat Poels betreft, er zit een verschil tussen iemand niet kunnen betalen en iemand niet willen betalen. De ploegleiding vond Poels blijkbaar niet waard wat hij vroeg.
JW 01 oktober 2014 15:14
Ik ken geen bedragen. En kan er dus ook geen mening over geven of iets veel of weinig is.

Wat ik wel weet (of denk te weten) is dat voor renners waar vraag naar is rijke ploegen vrij veel geld neer willen tellen. Als je dat soort gevraagde renners bij je team wilt houden moet je dus aardig wat bieden. Het lijkt me logisch dat Belkin daar niet tegen op kan.
Daarnaast heeft voor een ploeg als Belkin (Rabo/Blanco/Lotto) vanwege hun nationaal getinte karakter een Nederlandse topper duidelijk een meerwaarde. Dat spreekt hun achterban aan..Dat lijkt me ook voor Poels te gelden.
Het lijkt me waarschijnlijk dat Poels bij Sky (veel) meer kon verdienen.

Uiteindelijk is het zijn beroep, en moet hij zelf die keuze maken.
Jammer vind ik het wel, temeer daar ik me afvraag of hij sportief opzicht ook een goeie keuze heeft gemaakt.
In een interview vandaag in de Vk is hij nogal lovend over de plannen die de ploeg met hem zegt te hebben. Naar toptien in een grote ronde etc. Ik help het hem hopen, maar ben bang dat ze hem te veel mooie dingen beloofd hebben.
Afwachten maar.
spirits guide 01 oktober 2014 19:00
Gaat Roy Donders nu de shirts ontwerpen?
Blueprint 02 oktober 2014 20:46
Die 10,5 miljoen euro is inclusief schaatsploeg, toch?
lodjan 02 oktober 2014 20:51
Zo lees ik het ook. Per ploeg een bescheiden budget dus.
JW 03 oktober 2014 22:43
In dat geval inderdaad bescheiden.
Dan is de bemanning van de nieuwe ploeg nog een heel knap staaltje.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen