Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Boogerd moet zich verantwoorden bij Belgische dopingcommissie

Gepost door JW 
JW 01 oktober 2014 08:28
Boogerd moet zich verantwoorden bij Belgische dopingcommissie


Michael Boogerd wordt anderhalf jaar na zijn bekentenis mogelijk alsnog bestraft voor zijn jarenlange dopinggebruik.


Boogerd moet zich verantwoorden bij Belgische dopingcommissie


De 42-jarige oud-renner moet zich bij de Belgische wielerverbond verantwoorden omdat hij reed op een Belgische wedstrijdlicentie.

Jaak Fransen, de aanklager van de Belgische wielerbond, gaat ervan uit dat Boogerd binnen een maand gehoord wordt.





"Ik zal uiteindelijk een vordering doen, maar ga niet over de sancties", zegt Fransen in het AD. "Dat is aan de dopingcommissie."

Een van de vragen waarover de commissie zich zal buigen is of Boogerds dopinggebruik binnen de verjaringstermijn van acht jaar valt.

In zijn dopingbiecht in maart 2013 erkende de voormalig winnaar van de Amstel Gold Race dat hij tussen 1997 en 2007 een reeks dopingovertredingen heeft begaan.



Verwarring


Dat er nu pas serieus werk van de zaak wordt gemaakt, heeft ermee te maken dat er in België verwarring heerste over onder welke antidopingcommissie en wielerbond Boogerd viel.

Als Boogerd wordt geschorst, kan hij niet meteen aan de slag als ploegleider van Roompot Orange Cycling, de nieuwe Pro Continentale Nederlandse ploeg die hij heeft helpen opzetten.



Door: NU.nl
JW 01 oktober 2014 08:31
Rare jongens, die Belgen....
Wanny 01 oktober 2014 08:56
Misschien kunnen ze beter ome Patrick eens onder de loep nemen.
GillesEmanuel 01 oktober 2014 09:12
Belgen beschikken over een uitstekend zelfreflecterend vermogen eye rolling smiley
malheur 01 oktober 2014 09:55
Zou gewoon lekker niet gaan, kijken wat ze dan gaan doen.
Walnoot 01 oktober 2014 10:14
Gaat-ie kut vinden hoor, twee jaar schorsing. Op zijn leeftijd niet evident om dan nog terug te komen.
diravi 01 oktober 2014 11:11
Zou wel eens probleem kunnen zijn voor Roompot.
Eindhovuh 01 oktober 2014 11:38
Kan flink probleem worden. Roompot zal met name mikken op Wildcards voor de vlaamse en waalse koersen.
Als je dan als ploegleider juist niet in die koersen actief kan zijn.

Al hebben de Belgen in het verleden Museeuw en consorten ook voor 4 jaar geschorst.
ton duk 01 oktober 2014 11:40
Tja,de sponsoren wisten met wie ze in zee ging....
Terecht....gewoon uit de wielersport verwijderen aub
gr Ton DUK
Velodroom 01 oktober 2014 12:16
Het Goede Doel kan weer naar de platenstudio.

"Maar ik nam geen enkel risico
ik heb getwijfeld over België"

De opbrengst kan naar Michael Boogerd.
JW 01 oktober 2014 12:38
Het wringt stevig bij mij.

Als alle landen anderhalf jaar geleden het zelfde hadden gedaan als Nederland/KNWU (de "Alleingang" met dat roemruchte dopingaccoord) zouden er ook in die andere landen heel veel Boogerds zijn. Renners die, al dan niet onder grote publieke druk, dopinggebruik in het verleden hadden bekend.

De bekentenis van Boogerd vorig jaar leverde hem toch heel wat schade op. Het lijkt me niet redelijk als hij nu hiervoor nogmaals bestraft zou worden.

Natuurlijk, hij reed met een Belgische licentie. Maar wat heeft België zelf in dit kader vorig jaar gedaan ?!? (Vrijwel) niets. En dat geldt ook voor bijna alle andere wielerlanden.
In het huidige kader van Belgische teams kunnen verdachte oud-renners gewoon functioneren zonder dat hen op enigerlei wijze gevraagd is hun verleden toe te lichten. Ik noem maar de naam van Ibarguren.

Het Nederlandse dopingaccoord behelsde ook een strafmaat voor (oud-)renners die bekenden. Als ik me goed herinner een half jaar schorsing. Het valt m.i. moeilijk uit te leggen als een bekennende renner door een andere bond dan alsnog - vanwege zijn bekentenis - zwaarder bestraft zou worden. De KNWU zou hier toch actie moeten ondernemen bij de Belgische bond.

Prima als je vindt (zoals Ton Duk) dat iedereen die destijds met doping had te maken uit de wielersport verwijderd zou moeten worden. Maar dan moet dat m.i. ook voor iedereen gelden, en dan moet ook naar alle oud-renners (en dus in alle wielerlanden) op dezelfde manier dat verleden worden onderzocht ! Dat is pertinent niet het geval ! En dus is het meten met twee maten.
Zo'n actie zou overigens enorme gevolgen hebben voor het kader van het huidige profpeloton. En ik betwijfel of de huidige wielersport daarmee zou zijn gediend.

Deze zaak illustreert m.i. nog eens dat die Nederlandse Alleingang - hoe mooi bedoeld ook - onzinnig was.
Het zou niet zo moeten zijn dat een in het kader van dit accoord gedane bekentenis op deze manier in een ander land tegen je gebruikt wordt.
Wanny 01 oktober 2014 13:51
Zo'n actie zou niet alleen enorme gevolgen hebben voor het kader, maar ook voor de renners in het huidige profpeloton. Daar zullen er ook genoeg rondfietsen die in het verleden, en misschien nu ook nog wel, niet zuiver hebben gereden.
Adrie2 01 oktober 2014 14:01
Ik begrijp niet dat mensen op deze fora MB de hand boven het hoofd houden.

Hij is cru gezegd een pakhaas, een leugenaar, een ontkenner die zich wentelt in een slachtofferrol. Zijn column van deze maand in Wieler Revue hoef je er maar op na te lezen.

Om onduidelijke redenen blijft ie maar rondshoppen in de wielersport waar niemand op dat soort mensen zit te wachten. Top of the bill nu een soort van "ploegleidersschap" bij de Roompotploeg.

Er is alle reden om deze man te weren. Dat de Belgen dat nu doen: prima. En ja, dat zouden ze met veel meer mensen moeten doen....maar aan dat soort jij-bakken heb je nu even niets.... en als je de straat schoonveegt gebeurt dat niet in één keer, maar papiertje voor papiertje.

Wat mij betreft zit er aan de Roompotploeg nu al een héél erg naar smaakje!
Olano 01 oktober 2014 14:05
Zou Steven de Jongh dan de volgende zijn? Hij woonde (woont) ook in België. Weet alleen niet of hij ook een Belgische licentie had.

Wat een zielig geneuzel van die Belgen. Had dit dan 1,5 jaar geleden gedaan en was dan ook zo stoer om de hele Belgische wielerwereld eens stevig te onderzoeken.
Olano 01 oktober 2014 14:06
Adrie2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik begrijp niet dat mensen op deze fora MB de hand
> boven het hoofd houden.
>
> Hij is cru gezegd een pakhaas, een leugenaar, een
> ontkenner die zich wentelt in een slachtofferrol.
> Zijn column van deze maand in Wieler Revue hoef je
> er maar op na te lezen.
>
> Om onduidelijke redenen blijft ie maar rondshoppen
> in de wielersport waar niemand op dat soort mensen
> zit te wachten. Top of the bill nu een soort van
> "ploegleidersschap" bij de Roompotploeg.
>
> Er is alle reden om deze man te weren. Dat de
> Belgen dat nu doen: prima. En ja, dat zouden ze
> met veel meer mensen moeten doen....maar aan dat
> soort jij-bakken heb je nu even niets.... en als
> je de straat schoonveegt gebeurt dat niet in één
> keer, maar papiertje voor papiertje.
>
> Wat mij betreft zit er aan de Roompotploeg nu al
> een héél erg naar smaakje!

Maar dit geldt dan toch niet alleen voor MB? Ik neem aan dat je dit dus ook van al die anderen vindt?
Adrie2 01 oktober 2014 14:22
Uiteraard dat schrijf ik toch ook
Goozzer 01 oktober 2014 14:30
Nee, De Jongh's 'wandaden tegen de urinezuiverheid' waren t.t.v. bekentenis reeds verjaard. Dat geldt mogelijk niet voor de laatste jaren waarin Boogerd actief was...

Verder kunnen we natuurlijk vooral een cultuurverschil ontwaren, wat deze pijnlijke situatie eigenlijk enkel triester maakt. In België doet men niets, totdat het eigenlijk 'moet'. In Nederland doet men van alles en zegt men nóg meer dan dat alles te doen, maar gebeurt er feitelijk bewonderenswaardig weinig. Het is me wat...
Linkebal 01 oktober 2014 14:39
JW Schreef:
-------------------------------------------------------

> Natuurlijk, hij reed met een Belgische licentie.
> Maar wat heeft België zelf in dit kader vorig
> jaar gedaan ?!? (Vrijwel) niets. En dat geldt ook
> voor bijna alle andere wielerlanden.
> In het huidige kader van Belgische teams kunnen
> verdachte oud-renners gewoon functioneren zonder
> dat hen op enigerlei wijze gevraagd is hun
> verleden toe te lichten. Ik noem maar de naam van
> Ibarguren.
>
> Het Nederlandse dopingaccoord behelsde ook een
> strafmaat voor (oud-)renners die bekenden. Als ik
> me goed herinner een half jaar schorsing. Het valt
> m.i. moeilijk uit te leggen als een bekennende
> renner door een andere bond dan alsnog - vanwege
> zijn bekentenis - zwaarder bestraft zou worden.
> De KNWU zou hier toch actie moeten ondernemen bij
> de Belgische bond.

De oplossing staat in je eigen topic, met 1 dopingtribunaal zijn dit soort situaties met verschillende bonden, nationaliteiten en licenties verleden tijd hoop ik.
[wielerprikbord.nl]
Walnoot 01 oktober 2014 15:08
Toont maar weer eens dat het een slecht plan is om uit schijnheiligheid of vanwege sociale druk te bekennen. Niemand schiet er iets mee op, niemand die het een reet interesseert leert er iets nieuws van.

Verder: hup Boogie!
DeRosa 01 oktober 2014 18:25
Voer van en voor de moraalriddertjes.....ook wel ruigriddertjes genoemd !
JW 01 oktober 2014 19:34
Dat zou inderdaad veel uit kunnen gaan maken.
Andere Peter 01 oktober 2014 21:35
Als er nu iets is aangetoond dan is het wel dat het voor Boogerd een verstandige keuze was om vanwege die druk te bekennen. Vóór die bekentenis had Boogerd eigenlijk levenslang. Pas na zijn bekentenis was de shit de deur uit en kon hij opnieuw beginnen, werd een baan weer denkbaar. Waarmee niet is gezegd dat alles vanaf nu over rozen gaat.
Andere Peter 01 oktober 2014 21:40
Merkwaardig dat er anderhalf jaar niets gebeurt vanwege onduidelijkheid over de jurisdictie. Prutswerk. Eén mailtje zou toch hebben volstaan om die onduidelijkheid te voorkomen?

De aanklager van de Belgische wielerbond werpt hierdoor de verdenking op zich van politieke vervolging. Is dit een issue geworden omdat Boogerd bekende of is dit een issue geworden omdat hij een nieuwe ploeg begint? De timing lijkt te duiden op het laatste.
Linkebal 01 oktober 2014 22:12
Maar al bij al is ie toch heel veel beter geworden van zijn dopinggebruik. Bakken met geld verdiend, mooie erelijst, status, aanzien. Nu even op de blaren zitten en daarna vrolijk weer verder gaan. Ze kunnen hem wel schorsen, maar dit pakken ze hem niet af.

Dus lieve jeugdrennertjes van Nederland: dopinggebruik loont!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/10/2014 22:12 door Linkebal.
Andere Peter 01 oktober 2014 22:17
Interessanter vind ik de vraag of hij beter is geworden van zijn dopingbekentenis. Ik zeg: ja.

De weg terug is ingezet. In de situatie van 2011/2012, met dopingperikelen als Zwaard van Damocles boven hem, was Boogerd als ploegleider ondenkbaar. Het is nu al wel weer denkbaar, zij het nog niet zonder bedreigingen. Maar die zit hij denk ik ook nog wel uit. Als commentator werd hij (tijdelijk) onmogelijk bij de NOS, maar bij RTL schoof hij deze zomer alweer aan.
Linkebal 01 oktober 2014 22:26
Tuurlijk, de druk was zo hoog dat ie wel moest. Ontkennen was nog veel schadelijker geweest
Walnoot 01 oktober 2014 23:09
Gaap.

Kan je niet op het andere forum blijven?
Blueprint 01 oktober 2014 23:45
België maakt dus nogmaals duidelijk dat praten niet getolereerd wordt.
malheur 01 oktober 2014 23:46
Volledig kansloze missie van een stelletje hypocrieten erger dan Wuyts met een nationalistische dag.
Sub Culture 02 oktober 2014 07:23
malheur Schreef:
-------------------------------------------------------
> Volledig kansloze missie van een stelletje
> hypocrieten erger dan Wuyts met een
> nationalistische dag.


Zij zijn groot en ik is klein, dat is niet eerlijk.
Iwan 02 oktober 2014 13:05
KNWU garandeert dat Boogerd aan de slag kan als ploegleider

Michael Boogerd hoeft niet te vrezen dat hij volgend seizoen niet aan de slag kan als ploegleider van de nieuwe formatie Roompot-Orange Cycling.
KNWU garandeert dat Boogerd aan de slag kan als ploegleider
Foto: Hollandse Hoogte
"Als het noodzakelijk is, zal de KNWU hem een tijdelijke licentie verstrekken om te starten als ploegleider'', zei directeur Huib Kloosterhuis van de wielerbond KNWU donderdag.
De Belgische wielerbond is alsnog een onderzoek gestart naar aanleiding van de dopingbiecht van Boogerd in maart 2013. De oud-renner, die reed op een Belgische licentie, zou alsnog kunnen worden geschorst.

Kloosterhuis: "We hebben de Belgen al een paar keer gevraagd hoe het zit, maar daar kwam nooit een reactie op en nu ineens komen ze alsnog met een onderzoek."
"Maar Boogerd heeft al anderhalf jaar geleden zijn verhaal verteld. Die zaak is voor ons nu afgesloten. We willen vooruitkijken, dus als het nodig is, krijgt hij van ons een licentie.''
Roompot-Orange Cycling, waarvoor enkel renners met een Nederlandse nationaliteit zullen koersen, zal komend jaar uitkomen op het een na hoogste niveau, de Pro Continental Tour.

bron: nu.nl
JW 02 oktober 2014 15:15
"We hebben de Belgen al een paar keer gevraagd hoe het zit, maar daar kwam nooit een reactie op en nu ineens komen ze alsnog met een onderzoek."
"Maar Boogerd heeft al anderhalf jaar geleden zijn verhaal verteld. Die zaak is voor ons nu afgesloten. We willen vooruitkijken, dus als het nodig is, krijgt hij van ons een licentie.''


Heeft de Belgische bond er grote problemen mee dat oud-gebruikers, of notoire verdachten van het stimuleren van systematisch dopinggebuik, een funktie bekleden in het huidige peloton ?
Er is niets waaruit dat ooit is gebleken. Integendeel zelfs. De naam Ibarguren, die nooit een strobreed in de weg is gelegd, is symbolisch.
's Lands wijs, 's lands eer.
Dat ze zich plotseling zo druk maken over een buitenlandse renner met een Belgische licentie, die anderhalf jaar geleden in eigen land, na een, door "de Belgen" als onbegrijpelijk ervaren, heksenjacht op voormalige gebruikers zijn overtredingen bekende, doet dan ook wel erg onwaarachtig aan.

Na alle aandrang op renners om hun foute verleden te bekennen, en de gewekte verwachtingen dat zij hiermee hun naam zouden kunnen "zuiveren", lijkt de opstelling van de KNWU in deze zaak mij terecht. Zeker omdat de Belgen vorig jaar niet reageerden op herhaalde verzoeken om een reactie.
Arnold 02 oktober 2014 21:29
Andere Peter 03 oktober 2014 00:57
Ram zet Fransen hier compleet voor lul. De Belgische bond maakt zichzelf belachelijk om 3 redenen:
- door anderhalf jaar te wachten terwijl bekend was dat de jurisdictie bij hen lag
- door te claimen dat dit niet bekend was
- door de uitnodiging aan Boogerd via de pers te versturen in plaats van direct

Op 3 juni 2013 was derhalve bij de bondsprocureur van de KBWB bekend dat: (i) Michael Boogerd de laatste acht jaren van zijn professionele loopbaan beschikte over een Belgische licentie, (ii) dat de KBWB derhalve jurisdictie had om Michael Boogerd te vervolgen, en (iii) de Dopingautoriteit voornemens was het dossier Michael Boogerd over te dragen aan de UCI. Bovendien heeft de bondsprocureur op deze datum zelf bevestigd contact te zullen opnemen met de UCI.
Op 30 juli 2013 heeft de Dopingautoriteit het dossier inzake Michael Boogerd - per brief en per e-mail – overgedragen aan de UCI. De UCI heeft de ontvangst van dit bericht op dezelfde dag bevestigd.
Er volgt hierna nog diverse malen contact tussen de Dopingautoriteit en de UCI over de inhoud van het dossier, bijvoorbeeld de vertaling van het TV-interview d.d. 6/03/2013 van Michael Boogerd, en het aanleveren van diverse schriftelijke verklaringen (affidavits) van getuigen die over Michael Boogerd hebben verklaard. Het opstellen van die affidavits zou, was de tussen de Dopingautoriteit en de UCI gemaakte afspraak, gaan plaatsvinden op verzoek van en in overleg met de vervolgende instantie, zijnde de KBWB.
Op 30 oktober 2013 heeft de UCI het dossier Michael Boogerd overgedragen aan de KBWB. De Dopingautoriteit ontvangt een cc van dit (per e-mail en per post gestuurde) bericht.
In november 2013 vindt diverse malen contact plaats tussen de Dopingautoriteit en de bondsprocureur van de KBWB over de behandeling van de zaak Michael Boogerd. Hieruit blijkt opnieuw dat de KBWB wist dat de verdere afhandeling en vervolging van (de zaak) Michael Boogerd een taak was voor de KBWB.
Andere Peter 03 oktober 2014 00:59
Zit wel iets in, maar het is ook te makkelijk. De incompetentie bij Fransen op dit punt (zie onder) is te groot om het geklaag nog als Calimero-effect af te doen.
JW 03 oktober 2014 12:54
Klopt.

Als ik me ook nog goed herinner had de KNWU zijn fraaie akkoord zodanig kort gesloten met de UCI dat de KWBW Boogerd een half jaar schorsing had kunnen (en moeten ?) opleggen. Juridisch blijft dat hele akkoord naar mijn gevoel een wankel gedrocht.

Maar dan nòg:
- als de KWBW gewoon zijn werk had gedaan, was die schorsing van Boogerd inmiddels al lang voorbij.
- meer dan een jaar niets doen, en dan nu nog met dit verhaal komen - terwijl je in eigen land dit soort zaken weg hoont - is een beetje raar, en dubbelzinnig..

Maar gauw seponeren, KWBW.
En anders verstrekt de KNWU die licentie, en mogen UCI (en evt. CAS) de eventuele knoop doorhakken.
Eazster 03 oktober 2014 14:25
Kloosterhuis: "We hebben de Belgen al een paar keer gevraagd hoe het zit, maar daar kwam nooit een reactie op en nu ineens komen ze alsnog met een onderzoek."
"Maar Boogerd heeft al anderhalf jaar geleden zijn verhaal verteld. Die zaak is voor ons nu afgesloten. We willen vooruitkijken, dus als het nodig is, krijgt hij van ons een licentie.''

Zeer schappelijk van de KNWU . Boogerd heeft wel al geboet en ik weer bijna zeker dat deze man het beste voor heeft met jongen renners en zelfs zijn verhaal aan ze kan doen. Dit kan voor een team als Roompot alleen maar goed zijn. Veel erger zijn alle mensen die hebben zitten zwijgen en nog doodleuk bij allerlei ploegen werken. Door dit soort nonsen geef je alleen maar een signaal af dat je beter kunt zwijgen ,foei KWBW.
Andere Peter 04 oktober 2014 01:11
Heeft Boogerd eigenlijk onder ede bekend?

Zo nee, dan... echt bewijs is er natuurlijk niet. Wat als hij voor de Belgische bond gewoon glashard ontkent? Zou potsierlijk zijn natuurlijk, maar dat is het eigenlijk al.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen