Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Populariteit wielrennen in Kazachstan

Gepost door Massimo 
Massimo 09 februari 2016 14:32
Kazachstan beschikt over een zeer succesvolle ploeg waar geld, volgens mij, geen enkele rol speelt, er buitenlandse toppers in overvloed zijn en die op steun van het bedrijfsleven en de overheid kan rekenen. Prima. Ik vraag me echter af hoe populair wielrennen daadwerkelijk is bij de Kazakken, laten we zeggen onder de gewone bevolking. Kijkt het volk daar massaal naar de wedstrijden op televisie? Is er een gevoel van trots als Nibali iets wint? Is er een nationale competitie waar jonge talentvolle renners boven komen drijven? Staan er mensen langs de kant in die eventueel nationale wedstrijden? Of is de ploeg gewoon een speeltje van de reeds genoemde overheid en het bedrijfsleven en interesseert het Jan-met-de-Kazakse-pet helemaal niets en kent men slechts Vinokourov?



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/02/2016 14:39 door Massimo.
ton duk 09 februari 2016 14:35
In volgorde van vraagstelling : nee-nee-nee-nee-ja en ja
gr
merijntje mortirolo 09 februari 2016 14:48
Who gives a fuck? Ik kóm daar nooit.

Kan me niet voorstellen dat men in dat land 'trots' is als Nibali wint, dat zou een beetje hetzelfde zijn als Vlaamse wielerfans trots zouden zijn als Styb

Astana heeft, zoals je uiteraard wel weet, ook een opleidingsploeg met enkel jonge Kazakken (1991-1997 qua geboortejaren), dus ik heb wel het idee dat er iemand graag wil dat de Kazakken in deze sport iets gaan voorstellen.

Of de gemiddelde Kazak überhaupt sportminded is weediknie. Volgens mij issut enkel boksen en gewichtheffen daar. Boksen wil ik dan net nog wel een sport noemen...

Ik zou zeggen: ga er eens heen. Bezoek de Priirtyshe Stage Race en vertel ons dan later eens hoeveel publiek er aanwezig was.

Goede reis en veul plezair!
Massimo 09 februari 2016 14:54
Ik was het niet van plan wegens geen strand daar en bovendien hoopte ik op wat antwoorden van mensen die het land of de regio wél hebben bezocht of er verstand van hebben (Arsimo!).
Arsimo 09 februari 2016 15:02
Naar mijn weten leeft het wielrennen enigszins wel, maar zogoed als alleen onder de ethnisch Russische (en aanverwanten als Wit Russische, Oekraiense e.d.) deel van de bevolking en nauwelijks onder meer autochtone Kazakken (een min of meer Aziatisch volk). Kijk ook maar de namen van de Kazakse renners in heden en verleden. Bijna allemaal Russische of Oekraiense namen [namen die eindigen op -ko zijn in de wortels Oekraiens]. Er zijn vast uitzonderingen.

De buitenlanders bij Astana zijn ter promotie van de hoofdstad (die Astana heet voor wie dat onverhoopt niet wist) en het land. En uiteraard een stukje leuk speelgoed. Wat dat betreft weinig anders dan Tinkov (Tinkoff) en eigenlijk ook Katjoesja.

Corrigeer me als ik hier verouderde kennis oplepel.
Massimo 09 februari 2016 15:05
Nu ja, vooruit, ik zal even gelijk corrigeren: Kazachstan heeft vast een strand wegens ligging aan de Kaspische Zee (ik ga echter liever naar Spanje daarvoor).
Arsimo 09 februari 2016 15:09
Overigens wie er echt wat van weet is oud-renner Rini Wagtmans. Of hij helemaal objectief is weet ik niet [hij heeft ook een Kazaks lintje of zoiets, maar goed die delen ze daar uit als broodjes in die wereld], maar hij is serieus erg thuis in Kazachstan, hun cultuur en (uiteraard) het wielrennen. Hij heeft een informele(?) rol als adviseur of iets in die geest. Heb het niet bijgehouden in detail.

Volgens mij heeft hij ook een rol gespeeld bij de toetrede van Westra en Boom bij de Astana ploeg.(?)

Via Facebook (hij zit in de WAF groep) zou je hem kunnen benaderen als je echt nieuwsgierig bent.
bakfiets 09 februari 2016 15:40
ze hebben ook een hele mooie ijsbaan, alleen geen schaatsers. Idem in minsk, maar de bevolking moet sportiever worden dus eerst een baan dan rijderssmiling smiley
Arsimo 09 februari 2016 15:50
In Kazachstan hebben ze wel wat schaatsers. Niet de stapels zoals in Nederland, maar ze hebben een Babenko en zelfs nog niet zo lang geleden een wereldkampioen op de 1000 meter (ff opzoeken, oh ja: Denis Koezin in 2013).
bakfiets 09 februari 2016 15:53
maar dat is hetzelfde voor rusland, behalve tinkoff is echt niemand geinteresseerd in wielrennen. IJSkockey, langlaufen, biathlon, voetbal, atletiek, volleybal dat zijn populaire sporten. Maar wielrennen en schaatsen absoluut niet. Shorttrack vinden ze wel leuk door victor ahn.
cyclingfreakske 09 februari 2016 15:55
je vergeet worstelen... in Kazachstan bijna nationale sport heb ik eens gehoord van een Rus.
bakfiets 09 februari 2016 15:59
ja in kazachstan is worstelen de nationale sport, ik heb weleens een interview gezien met koezin en die zei dat niemand hem herkent op straat en dat in kazachstan alleen worstelen en gewichtheffen telt.
Arsimo 09 februari 2016 16:07
Schaatsen en wielrennen behoren er niet tot de grote sporten - zeker niet. Maar zeker wielrennen behoort ook niet tot echte kleintjes. Er is in Rusland en andere ex-USSR landen wel degelijk een wielercultuur aanwezig, zowel op weg als baan. Procentueel kleiner dan in West Europa, zeker, maar met die 150 miljoen levert dat toch nog aardig wat wielrenners op. En ook is er best belangstelling voor. Al is het in schaduw van de grote sporten en sporters.

Ik zag bijvoorbeeld 10 jaar geleden in maart op de Krim letterlijk honderden renners trainen uit Rusland, Oekraine, Wit-Rusland, Kazachstan e.d. Peloton na peloton reden daar langs de kust met een of meerdere auto's erbij. Profs, junioren, dames en alle daartussen. Ik heb daarna ook nog vaak renners gezien, maar was er dan meestal wat later.

Ja nu op de Krim ligt het wielrennen grotendeels op zijn gat maar dat geldt daar voor bijna alles nu. Al zullen er nog wel Russen gaan trainen ongetwijfeld.
bakfiets 09 februari 2016 16:25
fietsen is wel aan een opmars bezig, recreatief, in moskou een nachtrit met een duizenden deelnemers, ze vragen om fietspaden. Ik was van de zomer in voronezh jeugdrenners op de snelweg ploegleider in oude lada er achter echt levensgevaarlijk. Maar de tour wordt niet uitgezonden, niemand kent menchov bijvoorbeeld.
bakfiets 09 februari 2016 16:26
Arsimo, Goed he krim champagne?smiling smiley
bakfiets 09 februari 2016 16:28
merijntje let je op, krim champagnesmiling smiley
Arsimo 09 februari 2016 16:35
Inderdaad prima. Alleen ligt daar ook de business voor belangrijk deel van plat door de annexatie. En zakelijk importeren ervan naar Nederland is nu verboden (al zal het hier en daar nog wel te krijgen zijn in de Russische winkels in Nederland)

Massandra wijnen daarvandaan zijn ook uitstekend.

Overigens kennen sommigen in Simferopol (hoofdstad vd Krim) hun Andrey Grivko wel - zag zelfs iemand trainen in een oud Milram shirt van hem een jaar geleden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/02/2016 16:35 door Arsimo.
merijntje mortirolo 09 februari 2016 16:37
In 1992 was ik een dag of acht à tien in Kiev, daar dronk ik aardig wat 'champagne,' maar of die van de Krim kwam weet ik niet. kVontut wel aardig spul, maar of dat nu komt omdat ik toen al alcoholist was, of omdat het écht goed spul is valt niet meer te achterhalen...
Eindhovuh 09 februari 2016 20:31
merijntje mortirolo 09 februari 2016 21:05
Er staat toch 'al' tussen?
Leon 09 februari 2016 21:34
bakfiets Schreef:
-------------------------------------------------------
> Shorttrack vinden ze wel leuk door victor ahn.

En door die neef van Jeroen Straathof, Eli....
Eindhovuh 09 februari 2016 21:40
Inderdaad! Sorry, het zal mijn eigen nakater zijn van 't carnaval...
merijntje mortirolo 10 februari 2016 08:31
Vooruit, ik vergeef je.

Mijn vader is op zijn 56ste gestopt met roken, begonnen op zijn 14de, en zegt altijd: "Op mijn 84ste begin ik weer, dan heb ik de helft van mijn leven níet gerookt." Zoiets ga ik doen met drinken op mijn 54ste en 80ste. 40 om 40: lijkt me best gezond.
Duh 10 februari 2016 16:01
Ik heb er in 2013 eens wat gefietst, in Almaty, op een klim met 1700 hoogtemeters kwam ik iets van 15 andere fietsers (ook op mtb) tegen.
Als je op Strava kijkt, heeft populairste klim zo'n 116 verschillende athleten in 458 pogingen, maar Strava is daar niet zo populair.
Tijdens de Tour de Almaty 1.1 staat wel wat publiek bij de finish, maar niet echt langs de rest van het parcours. [youtu.be]
Luijt 15 februari 2016 14:39
Grappig dat je je afvraagt hoe populair het wielrennen bij de gewone Kazak is. Ik vraag me dat in het geheel niet af.
cyclingfreakske 16 februari 2016 01:46
onpopulair.... voor de rest word er veel op speciale olie gereden in de lagere categorieen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen