Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Geen Stockeu in L-B-L

Gepost door Slimmerd 
Slimmerd 23 februari 2016 13:43
Opvallend dat de Stockeu dit jaar wordt overgeslagen en dat we nog wel een extra colletje krijgen na de Saint-Nicolas. Namelijk de Cote de la Rue de Naniot (600 meter a 10,5% gemiddeld).

Wielerflits

De finale wordt zo wel weer een stukje verder gelegd en serieus verzwaard met deze pittige 600 meter lijkt mij, benieuwd hoe dit het koersgedrag zal aanpassen.
Shinzawai 23 februari 2016 13:46
Hopelijk minder kansrijk voor figuren als Gerrans.
Eindhovuh 23 februari 2016 13:54
Ik vrees juist dat nog meer renners zullen wachten tot het laatste colletje.
rustdag 23 februari 2016 14:39
Ja dat is goed voor de sport, kijken staks alleen nog de wieler gekkies tongue sticking out smiley
Duh 23 februari 2016 15:20
Kasseienklim [goo.gl] Lijkt Vlaanderen wel. Wel de asfaltstoep afzetten!
Arsimo 23 februari 2016 15:28
Doet me kwa weg een beetje denken aan de gold-old Bosberg in de RVV. Alleen dan niet in een bos.
Goozzer 23 februari 2016 15:31
Dat was de laatste jaren helaas toch al. Zo'n grote rol speelde de Stockeu m.i. dan ook niet meer. Wellicht dat de finale nu weliswaar compacter wordt, maar wel onvoorspelbaarder, met misschien een belangrijkere rol voor La Redoute...
Erik S. 23 februari 2016 15:36
Duh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Kasseienklim [goo.gl] Lijkt
> Vlaanderen wel. Wel de asfaltstoep afzetten!

De eerste camper staat er al!
Shinzawai 23 februari 2016 16:02
Waarom zou La Redoute belangrijker worden?
Goozzer 23 februari 2016 16:09
Noodzaak om, als het daarvoor (nog) minder lastig is geweest toch eens een keer door te trekken. Dat is mijn ijdele hoop, Redoute als ware de opener in plaats van een rustpunt waarbij soms nog net niet geremd wordt...
Arsimo 23 februari 2016 17:40
De Redoute was vroeger juist meer een scherprechter omdat de finale in Luik zelf geen klim meer kende. Een vroege aanval had niet alleen kans te lonen, het bood zelfs een kans voor een bepaald type renner die dat nu in de praktijk niet meer heeft door de zware laatste 10, 15km. Zoals heel slim Adri van der Poel LBL won mbv de ligging van de Redoute kan eigenlijk nu niet meer. Best jammer.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/02/2016 17:40 door Arsimo.
Halve Belg 23 februari 2016 17:45
Sinds wanneer zit de ST. Nicolas eigenlijk in de finale?

Dit lijkt me een hintje van Phil en Greg geweest te zijn trouwens. Ideaal voor hen.
Hoentie 23 februari 2016 18:15
Jammer, niet meer langs Eddy. Stockeu altijd een heerlijk kutding gevonden - Wanne, Stockeu, Haute Leevee en dan door naar Spa.
Tinuz 23 februari 2016 19:35
De laatste jaren reden ze daar steevast met de handrem naar boven. Ik herinner me nog tijden waarin er flink door werd gekacheld op die klimmetjes.
Goozzer 23 februari 2016 20:40
Ik weet het, Armand, helaas lang vervlogen tijden...
Goozzer 23 februari 2016 20:41
Buitengewoon ergerlijke ontwikkeling van de laatste jaren, inderdaad. Hard rijden tussen de klimmetjes om vervolgens op de klimmetjes zelf breed over de weg stil te gaan staan...
Rudy t. 24 februari 2016 07:35
Dat had vooral met Edgar Allan poe te maken denk ik. Gilbert die met zijn grijze koppie alleen nog de twee broers uit Luxemburg in zijn wiel had de laatste koers uurtjes, dat zullen we wel niet meer meemaken.
Sub Culture 24 februari 2016 08:28
Om te zeggen dat het kopje van Gilbert in Luik nog niet grijs/blond/goudgeel was.
Lucho Herrera 24 februari 2016 09:11
Volgens mij sinds 1992, toen Dirk de Wolf, rijdend voor de Gatorade ploeg van kopman Gianni Bugno, de grootste overwinning uit zijn carrière pakte. Nederlands kampioen Steven Rooks werd 2e. Tot en met 1991 was de finish op de boulevard in Luik.
gavia 24 februari 2016 11:58
neen, dat klopt niet. Sinds toen ligt de finish wel in Ans, maar de St-Nicolas zit er pas in sinds 1998. De editie waarin Bartoli iedereen degradeerde. Daarvoor waren enkel La Redoute, de Tillman (veel makkelijke zijde van waar men nu roche en falcone oprijdt) en de slotkilometer in Ans de meters die klimmend waren in de finale.

Met heimwee verlang je terug naar de veel fraaiere edities van de jaren 90. Toen na la Redoute max nog 8 man in aanmerking kwamen voor de overwining.
gavia 24 februari 2016 12:06
tja, dat is ijdele hoop vrees ik. De self fulfilling prophecy zal enkel groter worden. Aanvallen voor de finale is slecht voor je kansen. Organisatie reageert door onderweg makkelijker te maken en de finale zwaarder. Onderweg aanvallen wordt nog kanslozer.

Ik koester stiekem de hoop dat men het ooit eens anders aanpakt. Een extreem zware pre-finale en een gemakkelijkere finale. Bv. achtereenvolgens zonder vlak de volgende klimmen (perfect mogelijk), mont-le-soie, cote de Wanne, Wanneranval, Hazalle, Thier de Coo, Stockeau, cote d'Amermont, rossier, maquisard, la redoute, (rechts in plaats van linksaf), Cornemont, les forges en dan een makkelijk finale (al dan niet met wat klimwerk in luik zelf), vlakke finish.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/02/2016 12:06 door gavia.
Tinuz 24 februari 2016 12:57
Poe, die 18e eeuwse dichter?
zumsteg 24 februari 2016 15:40
Dat is wel een zeer mooi stuk van Mont-le-Soie t/m de Cote d'Amermont!

Logistiek kan het (net) in Wanne, Trois-Ponts en Stavelot.

Alleen is de Mont-le-Soie vanaf Petit-Thier niet zo lastig. Of zie jij een manier om de beklimming vanaf Grand-Halleux in dit parcours te krijgen? (In mijn ogen kruis je na de afdaling, ergens tussen Vielsalm en Grand-Halleux de achterblijvers.) Volgens mij loopt er geen verharde weg tussen Mont-le-Soie en Logbierme (dan zou je vanaf Logbierme kunnen afdalen richting Vau/Neuville/Spineux om dan aan het tweede deel van de Wanne te beginnen.)
gavia 24 februari 2016 16:38
neen, te ingewikkeld. Daarvoor maar via de Haussire. Eventueel zou de cote de brume (zuid) nog tussen de Hazelles en de thier de coo kunnen. Maar dat is geen hele noodzakelijke ingreep.
Sub Culture 24 februari 2016 19:28
Mensen dwepen altijd met L-B-L maar ik vind het net als die andere Ardennenkoers een doorgaans een ontzettend saaie kutkoers.
En dat zeg ik als koersliefhebber, niet omdat ik neerkeek op het zuidelijke deel van ons 'land' waar het tsjokvol werkloze marginale Waaltjes zit.
Walnoot 24 februari 2016 22:33
Laatste drie keer was het kut, maar daarvoor vond ik het over het algemeen een van de mooiste koersen. De edities die Iglinskiy en Gilbert wonnen waren grandioos. Waarmee ik niet per se wel of niet wil zeggen dat het op TV eigenlijk leuker is als ze allemaal aan het betere spul zitten. Maar hup Landis.
Luijt 25 februari 2016 13:41
Uch, Sub (gelukkig zelf Belg) heeft gesproken. En fietsen kunnen ze ook al niet, die Walen.
cyclingfreakske 25 februari 2016 17:59
zitten toch enkele goede juniors en beloften. Probleem is dat de teamstructuren werken als in de jaren 30 en men bijna geen oog heeft voor talent uit eigen regio.
In Vlaanderen zit dat amateuristische begeleiden er ook nog in maar ze kijken al wel vroeg uit naar talent... en dat scheelt een pak.
Bovendien is de doorsnee Waal helaas een stuk minder financieele mogelijkheden.

Maar er is ook geen sportmentaliteit zoals wij ze in Vlaanderen en Nederland kennen, toegegeven.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen