Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Gilbert mag ambities voor Ronde Van Vlaanderen opbergen na zege Van Avermaet

Gepost door Sehnsucht 
Sehnsucht 29 februari 2016 06:45
Quote

Gilbert mag ambities voor Ronde Van Vlaanderen opbergen na zege Van Avermaet

Vandaag om 03:00 door gvdl

oor Greg Van Avermaet stond er zaterdag veel meer op het spel dan alleen de zege in de Omloop Het Nieuwsblad. Met de winst in Gent versterkt hij ook zijn positie binnen het BMC-team.

Philippe Gilbert liet de voorbije maanden uitschijnen trek te hebben in de Ronde van Vlaanderen. Greg Van Avermaet liet de voorbije maanden uitschijnen geen trek te hebben in een kopman naast hem. Een twijfelachtige communicatie binnen het BMC-team zorgde er ­bovendien voor dat onduidelijkheid heerste. De Ronde wel met Gilbert, de Ronde zonder Gilbert? Het haalde zaterdag alvast het beste naar ­boven in Greg Van Avermaet. Missie geslaagd met het oog op de Ronde?

“Het is nu te vroeg om al over de selectie van de Ronde van Vlaanderen te praten”, bleef ploegleider ­Valerio Piva diplomatisch. “Laten we eerst hiervan genieten. Maar wij willen in de Ronde met het sterkst mogelijke team aan de start staan. Met Greg als uitgesproken kopman, daar kan geen twijfel over bestaan.”

Felicitaties

Voor een goed verstaander: Philippe Gilbert heeft zijn plaats in het team voor de Ronde, maar dan louter als knecht in dienst van Van Avermaet. Alleen als het ergens fout zou lopen voor Van Avermaet, zou er een kans zijn voor Gilbert om zijn ding te doen. “Ik ben niet geobsedeerd door de Ronde”, voelde ­Gilbert misschien de bui al hangen. “Mijn felicitaties voor Greg. Als je ziet hoe hij Sagan klopt en dat al voor de tweede keer: niet simpel.”

En dus? Piva: “Greg beseft dat het nu het moment is om die topklassieker te winnen. Hij heeft de leeftijd, hij heeft de ervaring. Nu ontbreekt enkel nog een monument. Maar winst in de Ronde komt nooit op ­bestelling. Positief is dat Greg ­leiderschap heeft getoond. Als ik hem in het verleden een verwijt kon maken, dan wel dat hij niet genoeg eiste van zijn ploegmaats. Die les heb ik hem proberen bij te brengen. Wat dit doet met zijn vertrouwen? Ik woon al jaren in België. Dit is niet de Ronde van Vlaanderen, maar ik heb in die jaren geleerd wat het ­betekent om de Omloop te winnen. En Greg zal nog progressie maken, zeker weten.”

[www.nieuwsblad.be]

Wat prettig voor Greg om nu al die zekerheid te hebben. Het zal voor de concurrentie nu erg moeilijk worden om een Greg die volledig ondersteund wordt door zijn team te verslaan in de klassiekers. Zeker omdat Greg ook nog progressie gaat boeken. Ik denk ook dat het waar is omdat Greg een heel jaar goed kan zijn dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Vanmarcke die doorgaans maar over een korte piek beschikt. Greg heeft immers bewezen langdurig top te kunnen zijn in een seizoen door zowel het voorjaar, de Tour, San Sebastian, Plouay, de Canadese koersen en het WK goede vorm te etaleren. Dat doet haast niemand hem na.
Prikdude 29 februari 2016 07:13
Van Avermaet heeft alleen een waterkansje met een (semi) vrije Gilbert naast hem. Ze zijn bezig dezelfde fout te maken die rondom of beter door Boogerd zelf gemaakt is. Een dergelijk renner vereist een serieuze bliksemafleider.
Ron Meijers 29 februari 2016 09:05
Wat leuk voor Greg dat hij de seizoensopener wint. Een kinderhand is gauw gevuld. Greg piekt duidelijk te vroeg en in de Ronde van Vlaanderen, een koers die er écht toe toet, zal hij ruimschoots tekortkomen ten opzichte van de echte toppers. Dit is een beetje het niveau waarop Greg de rest van het jaar voort zal sukkelen. Veel B-koersen winnen, maar geen vette prijzen. Die zijn voor coureurs als Gilbert, Cancellara et cetera. Renners wier klittenband Greg niet eens mag vastplakken.
bakfiets 29 februari 2016 09:37
Greg vond ik altijd een net niet renner bij lotto, maar is toch een echte topper geworden. Had een hele mooie klassieker gewonnen als de motor hem niet omver gekegeld had. Is het hele jaar sterk, renner naar mijn hart. Type zabel hele seizoen sterk.
Hangmat 29 februari 2016 11:14
Sensucht, ik hoef dus niet meer naar de klassiekers te kijken? Van Avermaet gaat ze winnen...
ton duk 29 februari 2016 11:33
Hangmat Schreef:
-------------------------------------------------------
> Sensucht, ik hoef dus niet meer naar de
> klassiekers te kijken? Van Avermaet gaat ze
> winnen...

Dat dachten "we/ze" vorig jaar rond deze tijd ook over Vanmarcke trouwens...
gr
ton duk 29 februari 2016 11:34
bakfiets Schreef:
-------------------------------------------------------
> Had een hele mooie klassieker gewonnen als de motor hem
> niet omver gekegeld had.

Ja, laten we dat fabeltje voortaan maar als waarheid gaan hanteren...net zo gemakkelijk
gr
Hangmat 29 februari 2016 11:46
In de afgelopen 5 jaar hebben de winnaars van KBK en Omloop weinig topuitslagen gereden in de voorjaarsklassiekers. Verre van een garantie dus...
El Mik 29 februari 2016 12:00
Laatste keer dat de winnaar van de Omloop ook de RVV won was in ehm.. ?
Marcos 29 februari 2016 13:32
Dat is zelfs nog nooit gebeurd..

Combinatie KBK-Vlaanderen gebeurt wel regelmatig, al is de laatste keer ook al 16 jaar geleden (met Tchmil)
Arsimo 29 februari 2016 16:20
Da's best opvallend, nooit dezelfde winnaar Omloop-RVV in hetzelfde jaar.

KBK - RVV, Dwars door V - RVV (2011 Nuyens, 1993 Museeuw), E3 Harelbeke (2013 Cancellara, 2012 Boonen,..) en zelfs Driedaagse van de Panne (2015 Kristoff, 2007 Ballan) allemaal wel, maar de Omloop dus niet.
Luijt 29 februari 2016 17:05
Nog steeds ongelofelijk dat Greg de veelverliezer Sagan er op legde zaterdag. Hij doet er onverstandig aan het kopmanschap in zijn eentje voor zich op te eisen. Dan doet ook Greg een te grote broek aan. Kom er maar in, Sub.

Groet, Luijt
Walnoot 29 februari 2016 17:11
Maar Van Avermaet is natuurlijk wel iemand die al vóór het seizoen als favoriet voor de Ronde aangemerkt werd. Kan me verder van de afgelopen jaren geen enkele winnaar van de Omloop herinneren waar dat voor gold. Het waren vaak outsiders (voor de Ronde) van het kaliber Flecha. Denk dat we al terug moeten naar het tijdperk Van Petegem/Museeuw om nog eens de echte toppers van het moment op de erelijst van de Omloop te vinden. Mijn punt is natuurlijk dat met zulke winnaars het uitblijven van de dubbel Omloop/Ronde geen echte verrassing mag zijn, en niet dat de Omloop maar een marginaal wedstrijdje van het kaliber GP Lugano is (is de dubbel Lugano-Sanremo trouwens wel eens gedaan?).
Anony 29 februari 2016 17:31
Het mag eens ophouden met topics die bol staan van de kinderachtige stemmingmakerijen en schofferingen, Sehnsucht. Ik word er ook moe van.

Groeten,

de grootste fan van Greg op dit forum en Belg in hart en nieren.
Eindhovuh 29 februari 2016 17:35
Mee eens!
Hup Greg!
cyclingfreakske 29 februari 2016 22:05
Gilbert kan nog steeds starten... de kogel is lang nog niet door de kerk.
Misschien is dat al besproken geweest maar houd men de disussie afzijdig, gewoon om de media met zichzelf bezig te laten met speculaties.... en intussen rustig verderkijken en voorbereiden voor wat komt.
Miquel1983 01 maart 2016 09:47
Het lijkt me logisch dat van Avermaet kopman is in de Ronde van Vlaanderen; hij stond de laatste 2 jaar op het podium. Dat zie ik Gilbert niet zo snel doen in deze koers. Maar an sich zie ik niet in waarom het een probleem hoeft te zijn als Gilbert naast van Avermaet start, als luxe-knecht. Dat heeft vooral met de mentaliteit van Gilbert zelf te maken, of hij dat wilt. Andersom start van Avermaet wel als luxe-knecht van Gilbert in de Amstel Gold Race.

Ik kan me overigens wel voorstellen dat het lastig is voor Gilbert wanneer de twee een koers rijden waarin ze samen kopman zijn (zoals San Sebastian en Eneco Tour vorig jaar), want van Avermaet valt vaak vroeg aan, dus dan is het voor Gilbert steeds maar afwachten hoe die aanval uitpakt. Anderzijds kan je als Gilbert zijnde dan wel de benen stil houden, de rest het werk laten doen, meesluipen en toeslaan wanneer van Avermaet het niet redt.
Luijt 01 maart 2016 11:30
Van Avermaet en Gilbert gaan echt niet knechten voor elkaar. Als Philippe de RVV rijdt is het om te winnen.

En Greg vliegt er vaak (te) vroeg in en dan niet om de koers te openen voor een ander maar om...ja, waarom eigenlijk. Ik hoop omdat ie gewoon lekker wil koersen. Hij doet (deed tot dit weekend) me vaak aan Boogerd denken. Ook zo'n fijne renner die niet kon wachten.
JW 01 maart 2016 12:08
Ik denk dat Greg er nog weleens (te ?) vroeg invliegt omdat hij bang is dat anderen hem voor zijn. En die kans is groter als Gilbert aan de koers deelneemt.
Hoentie 01 maart 2016 14:47
Zeker geen fabeltje - hij lag immers voorop en hij werd omver gereden. De kans dat hij gewonnen zou hebben was gewoon reëel. Of hij het ook daadwerkelijk gedaan zou hebben is een tweede, maar om dit een fabeltje te noemen slaat ook nergens op.
JW 01 maart 2016 15:00
Het is een mooi verhaal dat hij had gewonnen als hij niet door die motor aangereden was, hij vertelt het ook graag, maar het lijkt me een wat optimistische aanname...

Voor zover ik me nog meen te herinneren:

- was het nog een heel eind naar de finish...

- was zijn voorsprong maar beperkt...

- werd het gat met zijn achtervolgers ook niet echt groter....

Als mijn geheugen er helemaal naast zit hoor ik dat graag winking smiley
Anony 01 maart 2016 15:48
De dramatische val speelde hem af op een vier- à vijfhonderd meter van de top, met een voorsprong van een kleine tien seconden. Ik denk dat - alle wielerlogica in acht genomen - hij net voor de top bijgehaald zou worden door Yates en ze met twee naar de streep hadden gereden, waar hij in 98 van de 100 gevallen de wedstrijd had afgemaakt.
cyclingfreakske 01 maart 2016 16:33
hij deed het altijd al, van bij de jeugd. Niets met bang hebben te maken...
Het is zijn instelling, hij wil koersen en ze ook hard maken.
cyclingfreakske 01 maart 2016 16:39
Miquel1983 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het lijkt me logisch dat van Avermaet kopman is in
> de Ronde van Vlaanderen; hij stond de laatste 2
> jaar op het podium. Dat zie ik Gilbert niet zo
> snel doen in deze koers. ......................;;
>
>




foute inschatting en geen beetje.
Gilbert zijn 4 en 5e deelname waren een 3e plaats. (gecorrigeerd).
Leg daarnaast alle Vlaamse klassiekers en semi klassiekers ernaast, en je stelt vast dat zijn echte specialiteit nog meer op dit werk ligt dan een LBL.
In 2004 werd hij maar nipt van een klassieke zege gehouden, het jaar erop weer, verder mooie resultaten in dit werk en wat zeges.

De RVV winnen behoort evenveel tot de mogelijkheden als bij een Van Avermaet..misschien nog meer omdat hij ook berekender kan koersen.
Gilbert voelt dat zelf ook aan en wil daarom al jaren weer in de RVV starten.

de samenwerking met Van Avermaet zal dit jaar meer kunnen dan ooit tevoren, alhoewel Gilbert zijn killerinstict en winnermentaliteit toch weer te hard kan opspelen.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/03/2016 23:41 door cyclingfreakske.
Walnoot 01 maart 2016 16:40
[www.youtube.com]

Tien seconden zegt hem... probeer drieënhalf.
Sehnsucht 01 maart 2016 16:57
Greg was dus (relatief) aan het stilvallen. Want eerder op die helling kende Greg een grotere voorsprong.

[www.youtube.com]
cyclingfreakske 01 maart 2016 17:07
hoe dan ook was elke winstkans ontnomen. stel dat ze samenkwamen, wat Yates ook suggereerde bij normaal verloop.
in dat geval was GVA niet zeker van winst maar een Yates ook helemaal niet.
dit voorval was hoe dan ook een cadeau voor Yates.... bij een sprint had hij het 9/10 zitten gehad.


Waar GVA nog wel steeds op doelt is dat hij wel de grootste winstkans had, zelfs al gingen ze samen naar de meet.
dat is wat hij nu nog repliceert als een vorm van diefstal door die motard. En terecht.
Mocht dat een Duitser geweest zijn ipv GVA, was het ook zo.
Walnoot 01 maart 2016 17:15
Yates was lief tegen Greg. 'Alle wielerlogica in acht genomen' was Yates zonder omzien voorbij gevlogen omdat hij gewoon echt een heel stuk harder ging. Met nog een paar honderd meter klimmen had hij blij mogen zijn als hij met tien seconden achterstand op Yates boven had kunnen komen. En dan had hij dat groepje erachter nog maar eens af moeten zien te houden. Zijn winstkans was niet 9/10 maar nagenoeg 0.
Anony 01 maart 2016 17:16
Ok, dan was het verschil al wat kleiner. Ik geloof nog altijd dat Greg niet geparkeerd zou zijn en de top samen met Yates had bereikt.
Sub Culture 01 maart 2016 17:57
Wat een klinkklare onzin. Alweer.

Gilbert zijn podiumplaats in de Ronde behaalde hij bij zijn 4de deelname, op 26-jarige leeftijd.

Met zijn flitsende versnelling bergop was hij in zijn absolute topjaren gewoon gemaakt voor het Ardennenwerk.

Stop met leugens verkondigen.
Carlos Danger 01 maart 2016 18:11
Walnoot Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zijn winstkans
> was niet 9/10 maar nagenoeg 0.


...en die motard deed niet anders dan dit even benadrukken.
Sub Culture 01 maart 2016 20:59
Dat het hier nog altijd gaat over de zege die Greg is ontnomen door een schele motard..
San Sebastian had mooi gestaan op zijn palmares.
JW 01 maart 2016 22:10
Och, het gaat ook nog vaak over die Giro-etappe, die Serge Pauwels ontnomen is door ploegleider Van Poppel. winking smiley
Dat soort dingen zit vaak diep
cyclingfreakske 01 maart 2016 23:51
yup.. klopt, had me verkeken en is gecorrigeerd. bedankt voor de opmerking. winking smiley (we blijven sportief)
de rest klopt wel.
De Cauwer ooit ook eens opgemerkt in een reportage ergens tussen 2013 en 2014 was dat, gezien de leeftijd en dat vaak dertigers hier winnen in de afgelopen 10-15j..
cyclingfreakske 01 maart 2016 23:55
en TD die in de Vuelta een stevige inzinking had maar er geen had volgens wielerminnend nederland grinning smiley
Walnoot 02 maart 2016 10:30
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dat het hier nog altijd gaat over de zege die Greg
> is ontnomen door een schele motard..

Subje die doet alsof hij wil dat we stoppen met oude koeien uit de sloot halen? Meesterlijk! hot smileyhot smiley
Clavan 02 maart 2016 11:19
Als mijn oom een kutje had was het mijn tante.
Michael B* 02 maart 2016 12:10
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat een klinkklare onzin. Alweer.
>
> Gilbert zijn podiumplaats in de Ronde behaalde hij
> bij zijn 4de deelname, op 26-jarige leeftijd.
>
> Met zijn flitsende versnelling bergop was hij in
> zijn absolute topjaren gewoon gemaakt voor het
> Ardennenwerk.
>
> Stop met leugens verkondigen.

In zijn topjaar, had hij toverdrank die andere niet hadden, bizar hoe hij toen iedere keer won, STRAVA zou op hol geslagen zijn
cyclingfreakske 03 maart 2016 12:26
... neen...dat noemen ze een she-male confused smiley
cyclingfreakske 03 maart 2016 12:30
.......... en de ploegsamenwerking voor de kopman die hij daarna nooit meer had.

BMC werd toen het Barceona van het wielrennen genoemd, als je de samenhorigheid bekeek wat het FC Zootje Ongeregeld.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen