Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Wilco Kelderman een moeizaam jaar verder

Gepost door Cecchini 
Cecchini 05 maart 2016 14:27


'Ik weet nu: die extra kilo maakt niet uit'

Wielrenner Wilco Kelderman trekt lessen uit vorig seizoen

Wilco Kelderman start zondag als kopman in Parijs-Nice. De renner van Lotto-Jumbo heeft lessen getrokken uit het vorige, moeizame seizoen. 'Ik ben over mijn grenzen heen gegaan.'

Door: Iwan Tol/Volkskrant


Robert Gesink? Nee, die wil pieken bij de Olympische Spelen in Rio. Steven Kruijswijk? Ook niet, hij gaat voor de Giro d'Italia. Kelderman? Ja, Wilco Kelderman. Laten we hém kopman maken in de Tour de France.

Zo ongeveer ging het afgelopen winter toen de ploegleiding van Lotto-Jumbo naar de personele invulling keek voor het nieuwe seizoen. 'Heel even hebben we nog gedacht: moeten we Wilco niet in de luwte zetten na aflopen jaar', zegt Mathieu Heijboer, trainer bij Lotto-Jumbo. Maar dat idee werd al snel terzijde geschoven. 'Want ja, wat wordt hij daar nou beter van?'

Het voorjaar van Kelderman begint zondag met de achtdaagse rittenkoers Parijs-Nice. Daarin krijgt hij onder meer te maken met de Mont Ventoux, in de vijfde etappe. Dat wordt een nieuwe ervaring voor hem. Kelderman begint aan de proloog in Conflans-Sainte-Honorine met de ambitie om in de toptien te eindigen.

Al jarenlang geldt Kelderman als een de grootste talenten in het Nederlandse wielrennen. Winnaar van de Ronde van Denemarken, zevende in de Giro, vierde in de Dauphiné; lange tijd kon het niet op met de 24-jarige renner uit Barneveld.

Tot vorig jaar, toen er plots een knik kwam in de rechte lijn omhoog. Dieptepunt voor Kelderman: de Tour de France. Hij viel al voor de start op zijn knie, kreeg daarna last van zijn rug en eindigde uiteindelijk als 79ste, op meer dan drie uur van winnaar Chris Froome.

Zelf zegt Kelderman: 'Ik heb vorig jaar eigenlijk geen enkel moment het idee gehad dat ik in topvorm was.'

Toch was het niet helemaal een verloren seizoen. Hij werd tiende in de Waalse Pijl, pakte de leiderstrui in de Eneco Tour en veroverde de nationale titel tijdrijden in Emmen. Het was eerder een leerzaam jaar. 'Ik ben te extreem met wielrennen bezig geweest. Ik ben over mijn grenzen heen gegaan.'

Vorig jaar, tijdens zijn drie weken durende hoogtestage op Tenerife, woog hij 65 kilo. Daarmee stond hij 'op scherp' zoals dat heet. 'Elke kilo die eraf zou kunnen, wilde ik eraf hebben. Ik wilde per se super presteren. Nu besef ik: die ene kilo maakt ook niet meer uit. Bovendien: je moet ook goed herstellen. Dat lukt niet, als je niet goed eet.'

In plaats van de gebruikelijke drie weken vakantie kreeg Kelderman na het afgelopen seizoen vijf weken vrijaf. Toen hij na drieënhalve week toch weer rustig dacht te kunnen beginnen, floot trainer Heijboer hem ferm terug: 'Niks beginnen', zei hij, 'je moet nog verplicht tien dagen niks doen.'

Kelderman maakte met zijn vriendin daarop nog maar eens een extra stedentrip, naar Oslo en Barcelona. Zijn hoofd moest leeg, en zijn lichaam helemaal 'ontladen', zoals Heijboer dat noemt.

Minder opkroppen en meer vertellen over hoe hij zich voelt, dat is de opdracht die Kelderman zichzelf heeft meegegeven voor dit jaar. Al zal dat, weet hij, niet meevallen voor een binnenvetter als hij. 'Tijdens de Tour had ik bijvoorbeeld echt erge rugpijn. Maar daar loop ik niet mee te koop. Dan denk ik: ze zullen me wel een klager vinden.'

Heijboer herkent dat: 'Wilco trekt in dat soort gevallen een muur op, dan gaat de deur dicht. Hij wil ons niet belasten met zijn problemen, terwijl we daar juist voor zijn. Hebben we dus ook weer van geleerd: we zullen dit jaar nog nadrukkelijker van Wilco willen weten hoe hij zich voelt.'
Volgens ploegleider Merijn Zeeman is Kelderman al een stuk opgeschoten als hij wat meer 'in het nu' leeft. 'Ik weet het, dat klinkt zweverig. Maar in topsport moet je je los kunnen maken van de druk. Gewoon de dingen blijven doen die je altijd doet.'

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, beseft hij, zeker waar het de hectiek van de Tour betreft. 'Tom Dumoulin zei het laatst ook: er is geen wedstrijd ter wereld die zoveel stress met zich meebrengt als de Tour. Wilco heeft nu in elk geval één voordeel ten opzichte van vorig jaar: hij heeft die hectiek al een keer ervaren.'
Eazster 05 maart 2016 17:19
Het blijft inderdaad een zoektocht voor die renners .Verhouding gewicht en kracht om de juiste vorm te etaleren. Die Tour vorig jaar dat kan gebeuren met een slechte rug. Hopelijk kan hij dit jaar wel weer met vertrouwen het seizoen tegemoet zien. Zijn tijdrit is weer terug van weg geweest in elk geval. Wat dat betreft heeft die kampioenschapstrui hem daarin wel goed gedaan denk ik.
Brieske 05 maart 2016 20:14
Bizar. Beide kranten bij mij op de tafel hadden vandaag een pagina groot Kelderman artikel wat qua inhoud niet veel verschilde, of is dat niet bizar?

Groet
Velodroom 05 maart 2016 20:39
Brieske Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bizar. Beide kranten bij mij op de tafel hadden
> vandaag een pagina groot Kelderman artikel wat qua
> inhoud niet veel verschilde, of is dat niet
> bizar?
>
> Groet

Dat had ik laatst met Dumoulin, al waren het niet twee kranten op dezelfde dag. Ook nog met Theo Bos.
Ik begrijp Brieske, dat je dus wilt weten waarom er twee kranten op jouw tafel liggen, die wat één onderwerp betreft, inhoudelijk gezien niet veel van elkaar verschillen.
We leven inderdaad in een bizar, grillig universum. smiling smiley
Luijt 05 maart 2016 23:07
Fijne foto.
Jonkie Wilco wordt 8e in Parijs Nice (wat ik je brom).

Groet, Luijt
Brieske 05 maart 2016 23:56
Nu begrijp ik ook waarom de telegraaf bestaat, tegen al die ongein in Syrie tenminste ook een krant die full picture opent met Gerard Joling of hoe heet die caberatier?

Groet
Sehnsucht 06 maart 2016 06:48
Zelf zegt Kelderman: 'Ik heb vorig jaar eigenlijk geen enkel moment het idee gehad dat ik in topvorm was.'

De oorzaak daarvan ligt bij Louis Delahaije. De ellende begon vorig seizoen namelijk door Kelderman voor te bereiden op Parijs-Nice middels een hoogtestage. En dat pakte natuurlijk niet goed uit. En dat bleek ook in de praktijk want in die koers haalde Kelderman op geen enkele wijze zijn normale niveau. Een goed begin is het halve werk zeggen ze wel eens maar als dat goede begin uitblijft kan dat resulteren in een kwakkel seizoen en zo geschiedde. Gelukkig hebben ze er wel van geleerd ditmaal want volgens mij hebben ze Kelderman dit seizoen niet opnieuw op hoogtestage gestuurd voor Parijs-Nice. Ik denk dat dit komt door de aanwezigheid van de nieuwe Belgische trainer bij dat team namelijk Marc Lamberts. Marc is vooral aangesteld om om de wilde ideeën van Louis nuchter op zijn merites te beoordelen om ze vervolgens af te schieten.
PVW 06 maart 2016 22:11
Jemig. El Chaba, deze vind ik dan wel weer tenenkrommend.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen