Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

EK wielrennen in Nice wordt zware beproeving

Gepost door Sehnsucht 
Sehnsucht 12 maart 2016 21:26
Quote

EK wielrennen in Nice wordt zware beproeving

Thomas Lissens
12/03/16 - 13u37 Bron: Belga

In het Zuid-Franse Nice is vandaag het parcours van het Europees Kampioenschap wielrennen op de weg voorgesteld. Het EK wordt verreden van 14 tot 18 september, met start in Monaco en aankomst in Nice, op de Promenade des Anglais. Voor het eerst kunnen de profs zich meten in een Europees kampioenschap.
Het parcours dat de renners voorgeschoteld krijgen, is niet van de poes. Maar liefst 4.800 hoogtemeters moeten afgelegd worden en de wedstrijd zou volgens kenners zwaarder zijn dan Luik-Bastenaken-Luik en de Ronde van Lombardije.

"De wedstrijd voor mannen is 215 kilometer lang en zal voor volgers van Parijs-Nice geen onbekende zijn", aldus Christian Prudhomme van ASO die mee in de organisatie stapt. "De renners starten in Monaco, daarna volgt vier keer een lokaal circuit van 27 kilometer met daarin de Col d'Eze, 9,6 km lang aan gemiddeld 4,7 procent. Daarna volgt een tweede lokale lus van 17 kilometer die vijf keer wordt afgelegd, met daarin de Col de Quatre Chemins."

"Het wordt dus geen wedstrijd voor sprinters", aldus David Lappartient, voorzitter van de Europese Wielerfederatie. "Laat dat heel duidelijk zijn. We zijn blij dat het eerste EK op de weg in Monaco en Nice wordt afgewerkt. En trots ook dat veel toppers hun deelname al hebben bevestigd. Het is een unieke gelegenheid, want wie wint, mag zich de eerste Europese kampioen op de weg noemen." Onder meer Philippe Gilbert, Alberto Contador, Fabio Aru en Vincenzo Nibali zullen medio september present tekenen in Nice.

De wegrit voor de mannen elite wordt afgelegd op zondag 18 september en telt 215 kilometer. De tijdrit, eerder over een vlak parcours, vindt plaats op donderdag 15 september en gaat over 37 kilometer.
Programma
Woensdag 14 september:

Tijdrit junioren vrouwen (11 km)
Tijdrit junioren mannen (20 km)
Tijdrit mannen beloften (32 km)

Donderdag 15 september:

Tijdrit mannen elite (37 km)
Tijdrit vrouwen elite en beloften (20 km)

Vrijdag 16 september:

Wegrit junioren vrouwen (51 km)
Wegrit mannen beloften (138 km)

Zaterdag 17 september:

Wegrit vrouwen en beloften (113 km)
Wegrit mannen junioren (113 km)

Zondag 18 september:

Wegrit mannen elite (215 km)

[www.hln.be]

Quote

Bondscoach De Weert: "Gilbert zal zeker gemotiveerd zijn voor het EK"

ZA 12/03/2016 - 14:06

Midden september vindt in Zuid-Frankrijk het eerste Europese kampioenschap voor eliterenners plaats. Kevin De Weert is momenteel in Parijs-Nice om het EK-parcours te verkennen. "Ik ken het voorlopig alleen vanop papier, maar ik weet al dat het een zware wedstrijd wordt", zegt De Weert.
Kevin De Weert vertoeft in Nice om er enkele renners te spreken die er deelnemen aan Parijs-Nice en om eens een kijkje te gaan nemen op het parcours van het EK, dat van 14 tot 18 september op de kalender staat.

"Maandag ga ik het parcours met eigen ogen aanschouwen", aldus de bondscoach. "Ik zal voor de renners het een en ander vastleggen met foto's en video's."

Het eerste EK is geen spek voor de bek van de sprinters. De Weert: "Ik heb de omloop alleen nog maar op papier gezien, maar inderdaad: het wordt zwaar. De hoogtemeters die ik heb doorgekregen (4.800 meter, red) spreken voor zich."

"Het is een mooi parcours, het zal mooie plaatjes opleveren. Op zich is het ook niet erg dat het lastig wordt, want het WK in Qatar is vlak en voor sprinters, terwijl de Olympische Spelen nog zwaarder zijn, echt een bergrit. Het EK wordt iets tussenin. Elk type renner krijgt dit jaar een parcours dat hem moet liggen."

Het EK bevat vier keer de beklimming van de Col d'Eze. "Ik ken die klim, ik heb die zelf een paar keer gedaan tijdens Parijs-Nice toen ik nog prof was. Het eerste deel is steil, het tweede loopt nog vrij goed, maar voor de jeugd en de vrouwen zal het zwaar worden."

"Voor de profs is het parcours iets voor het profiel van een renner die goed uit de voeten kan in de Ardense klassiekers. Eén van de redenen ook waarom ik hier in deze Parijs-Nice aanwezig ben is om te zien hoe onze renners het doen. Wie hier vandaag en morgen goed voor de dag komt, zal dat ook kunnen op de EK-wegrit."

Gilbert staat op de affiche
Philippe Gilbert kondigde al aan dat hij enorm veel zin heeft in het EK. Gilbert woont in Monaco, waar de start is, en kleurt zelfs de affiche van het EK. De Weert: "Gilbert kent de Col d'Eze door en door. Hij zal zeker gemotiveerd zijn."

[sporza.be]

Mooi dat Gilbert gemotiveerd is. Hij kan ook niet anders want hij kan als kanshebber rekenen op een zeer sterk team. Reken naast Gilbert er nog een Van Avermaet, Benoot en Wellens bij en je hebt een stevig blok dat moeilijk te kloppen zal zijn.
Sticky Bottle 12 maart 2016 21:44
Linkebal 12 maart 2016 21:51
Het parcours der 1000 bochten
Sub Culture 12 maart 2016 22:52
Ja, een Wellens zoals in deze Parijs-Nice, ga er maar eens tegenaan staan.
ton duk 13 maart 2016 08:30
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ja, een Wellens zoals in deze Parijs-Nice, ga er
> maar eens tegenaan staan.

5* alvast voor Tim...dat is me wel bevallen
gr
Leon 13 maart 2016 10:31
Pittig profieltje inderdaad...

Pyama 13 maart 2016 11:44
Eerst de Europese Spelen nu weer een Europees Kampioenschap.... zegt allemaal nog vrij weinig.
Leon 13 maart 2016 12:51
Pyama Schreef:
-------------------------------------------------------
> Eerst de Europese Spelen nu weer een Europees
> Kampioenschap.... zegt allemaal nog vrij weinig.


Het verschijnsel Europese Spelen heeft er waarschijnlijk voor gezorgd dat dit EK nu ook voor renners van boven de 22 is opengesteld. Ik vraag me wel af wat de nieuwe vaste plek op de kalender wordt voor deze koers, want eind september is uiteraard een eenmalige zaak, en de 'oude' kalenderplek half juli is ook geen optie denk ik.
Slimmerd 13 maart 2016 12:52
Ideale training voor de Eneco Tour dus smiling smiley
Massimo 13 maart 2016 17:12
Leon, vraagje, welke status geeft CQ dit EK nu?
Leon 13 maart 2016 22:21
De status van een Continentaal Kampioenschap. Vrij weinig punten dus, omdat die andere CK's tot nu toe niet bepaald sterk bezet waren. En de puntenschaal van alle CK's sterk ophogen zoals de UCI dit jaar doet is ook nogal scheef.
Luijt 14 maart 2016 16:27
Dan valt ie om.
Ja Sehnsucht, de Vlamingen zullen wel weer onklopbaar zijn. Echte winnaars!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen