Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Tim Wellens weggereden: “Ik vrees dat ik een eendagscoureur ben”

Gepost door Sehnsucht 
Sehnsucht 13 maart 2016 07:11
Quote

Tim Wellens weggereden: “Ik vrees dat ik een eendagscoureur ben”

Vandaag om 03:00 door Hugo Coorevits in La Madone d’Utelle

De kans dat we vanmiddag een Belg in de top-tien hebben van de einduitslag van Parijs-Nice is even groot als dat het vanmiddag ineens begint te sneeuwen op de Promenade des Anglais. Tim Wellens en Dries Devenyns werden in de koninginnenrit simpel weggezet. Het zag er nochtans goed uit voor het slotweekend, maar in de plaats van op te schuiven, werd het een vrije val voor de Limburger van Lotto-Soudal: van 11 naar 19.

Het was allemaal opnieuw redelijk ontnuchterend voor Tim Wellens, die op de slotklim heel snel de vlag moest hijsen. Het infernale klimtempo dat de alomtegenwoordige Sky-ploeg oplegde, betekende anderhalve kilometer eerder al het Waterloo voor Dries Devenyns. Toen Wellens de Engelse klimmachine (met daarbij de toch b83 kg zware Ian Stannard) moest laten rijden, waren er wel nog 9.400 meter naar de top.

Na een verkwikkende douche draaide Wellens niet om de pot. Die jonge benen van hem zijn (nog) niet bestand tegen het powerplay van Sky. “Natuurlijk is dit balen. Ik had van deze Parijs-Nice een eerste doel van het seizoen gemaakt. De klim was te zwaar en te lang voor mij. Ik wist nochtans wel waaraan ik begon want ik had deze berg verkend na een tip van Gert Steegmans. In het begin had ik nog ijdele hoop. Ik voelde me nochtans goed, maar het tweede gedeelte was iets voor echte klimmers. Het ging veel te snel. Het is moeilijk te zeggen wat de juiste reden was, maar ze reden de 15,5 km lang hetzelfde strakke tempo bergop, en ik kon dat niet aan. Je kunt in theorie zeggen: je moet zoveel watt trappen, maar die mannen doen dat effectief ook nog. Ik denk dat ze allemaal stuk voor stuk weten dat ze van die tot die kilometer een bepaalde wattage moeten rijden. En dan moet je als tegenstander hopen dat je kan volgen. Dat wordt dus nog beter trainen, zodat ik op een dag dit tempo aankan. Ik reed nog redelijk hard door naar de top, maar toch verloor ik nog 3’21”."

"Zondag rest me nog een kans, ik kan proberen er iets moois van te maken. Elk nadeel heeft zijn voordeel, ik kan misschien in de slotrit anticiperen op de feiten. Hoewel, met een vlakke aanloop van een dertigtal kilometer is het ook niet evident om in de juiste ontsnapping te zitten. Was het meteen bergop, dan had je minder de factor geluk nodig. Het is jammer dat ik mijn doel voorbij ben geschoten. Ik vrees dat ik een eendagscoureur ben...”

[www.nieuwsblad.be]

Hoewel het nog wat vroeg is om de innemende Tim Wellens definitief af te schrijven voor het rondewerk denk ik dat het verstandig is dat Tim zich vanaf nu zich richt op het zwaardere eendaagse werk. Dat kan hij met zekerheid wel aan getuige zijn winst van vorig seizoen in Montreal. Toch wel jammer dat het er sterk op lijkt dat de innemende Wellens niet over het klimvermogen beschikt om etappes zoals die van gisteren naar zijn hand te kunnen zetten. Het kleine België zit namelijk momenteel niet dik in de ronderenners. Aan de ene kant wel verklaarbaar want België kent meer een cultuur voor het eendaagse werk. Daarnaast is de vijver waar België uit kan putten relatief klein dus is het niet vanzelfsprekend dat er altijd maar goede rondetalenten klaar staan. Maar beminnelijke Laurens de Plus is me er wel eentje hoor.
ton duk 13 maart 2016 07:59
Ik koester onze ( Ger en ik) weelde met Gesink , Mollema , Poels, Kelderman en Dumoulin en dan krijgen we nog de beminnelijke Sam Oomen
gr
Sub Culture 13 maart 2016 09:22
Denk dat het licht in Tim zijn hoofd te snel uitgaat als hij klimt.
Dat hij fysiek tot meer in staat is dan zijn verstand hem laat geloven op het moment dat hij lost.
Westfalen 13 maart 2016 10:44
De vijver waar Belgie uit kan putten is juist groot ten opzichte van andere landen. Zelfs in absolute aantallen. Denk wel dat ze zich in België wat meer op het klimmen moeten gaan richten.
Leon 13 maart 2016 12:48
Westfalen Schreef:
-------------------------------------------------------
> De vijver waar Belgie uit kan putten is juist
> groot ten opzichte van andere landen.

Nee, Belgie is relatief een klein land, dat door grootste wielerdaden in het verleden gevoelsmatig een grote kweekvijver lijkt te zijn, maar de grote vissen moeten nog steeds gevangen worden uit een vrij laag inwoneraantal.

Zoiets, mr smachtend verlangen?
Hoentie 13 maart 2016 12:52
20% van 10 miljoen Belgen is nog altijd meer dan 1% van 40 miljoen Duitsers.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/03/2016 12:53 door Hoentie.
Walnoot 13 maart 2016 12:56
Doe maar 6 miljoen Vlamingen tegen 80 miljoen Duitsers, dan zit je iets meer in de buurt van de correcte cijfers.
Westfalen 13 maart 2016 13:11
Het aantal eliterenners is in België hoger dan in Nederland. Kijk alleen maar de vele 1.12. wedstrijden die in België georganiseerd worden. Dat zijn er veel meer dan vergelijkbare wedstrijden in Nederland. Vaak ook op doordeweekse dagen. Inwonertal zegt niet veel.
El Mik 13 maart 2016 14:59
Inderdaad.
In België kiezen sporttalenten veel maar dan veel vaker voor de wielersport, dan in omringende landen waar talenten meer verdeeld worden over verschillende sporten. Je hebt dus overal ook getalenteerde Belgen op de fiets die zich aan elkaar kunnen optrekken, en er worden overal veel koersen georganiseerd etc.

Niet voor niks ook dat België zo weinig successen haalt in andere sporten met zoveel focus op alleen wielrennen. Evenveel gouden medailles sinds 1980 als Nederland alleen in London.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/03/2016 14:59 door El Mik.
ton duk 13 maart 2016 15:00
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> Denk dat het licht in Tim zijn hoofd te snel
> uitgaat als hij klimt.
> Dat hij fysiek tot meer in staat is dan zijn
> verstand hem laat geloven op het moment dat hij
> lost.

dat schakelen in zijn hoofd heeft ie snel gedaan smiling smiley
gr
Hoentie 13 maart 2016 15:25
Die percentages zullen ook niet kloppen, mijn punt was meer dat hoewel de absolute getallen ver uiteen liggen, de relatieve getallen dat ook doen, en dat de factoren tussen de absolute getallen vaak kleiner zijn dan die tussen de relatieve getallen.
Dan komt daar nog sportinfrastructuur bij, en financiële prikkels zoals sporsorgelden en televisietijd, prijzen bij criteriums en klassiekers, aantallen wedstrijden en relatieve sterkte van dat deelnemersveld enz enz die de breedte van de topsportpiramide beïnvloeden.

Alleen roepen: ja maar er zijn meer Duitsers dan Vlamingen is gewoon geen steekhoudend argument imho.
cyclingfreakske 13 maart 2016 16:26
de reden dat we weinig successen hebben in andere sporten heeft vooral een structurele oorzaak.
Vreemd genoeg heeft wielrennen in ons land vrijwel de beste structuur ondanks alle amateurisme, voor jonge renners te stimuleren en begeleiden.
er is altijd wel ergens een vrijwilliger met koerservaring die zo'n jing renner onder zijn hoede neemt.

Bij voetbal is en blijft het pure vriendjespolitiek... de zoontjes van voorzitters etc, krijgen alle voordeel ook al hebben ze 2 linkse voeten en verwijfde trejkjes.

in andere sporten word er geld gefinanciert via de overheid van sport en cultuur...echter gaat zowat alles de verkeerde kant uit en word helemaal niet gebruikt voor het stimuleren van jongeren. Daarnaast blijft de grote geldvreter KULtuur...vooral opera, waar zo'n sukkel 3uur lang een organsme staat te faken. grinning smiley


eerlijk gezegt :
wielrennen word op dat vlak DOOR LOKALE CLUBS EN VRIJWILLIGERS notabene, het beste naar voor gebracht en jong al dan niet talent, evenveel kansen gegeven. (of toch bijna evenveel)

opmerkelijk is dat wij dan wel meer wielrenners hebben, Nederland heeft wel de meeste klimtalenten in huis. tevens ook de beste begeleiding, waar lokale clubs vaak een coach aanstellen voor de renners bij te staan.
Sub Culture 13 maart 2016 16:36
Kerel, heb jij überhaupt ooit school gelopen?
De frequentie dt-fouten die je maakt zijn hallucinant.

België heeft geen sportcultuur, nooit gehad.
Je middelbaar schooldiploma halen en daarna via de hoge school of universiteit, dat hoor je te doen in deze maatschappij.
Kiezen voor zekerheid.

Je mening over voetbal is enkel van tel in de lagere provinciale reeksen, op de niveaus die er toe doen in de Belgische voetbalwereld kan je het onmogelijk verantwoorden om aan vriendjespolitiek te doen qua spelers naar de supporters.

De cultuursector krijgt net veel te weinig subsidies, dus ook daaromtrent loop je andermaal pertinente onwaarheden te verkopen.

Voetbal blijft de absolute nummer 1 sport in ons land en is de laatste jaren door een goeie structurele opmaak uit het moeras van de beginjaren van deze eeuw gekropen.
Onze jeugdopleidingen floreren, we maken inhaalbewegingen qua infrastructuur en onze nationale ploeg staat al een half jaar op nummer 1 op de FIFA-ranking, wat dat ook waard moge zijn.

Het wielrennen in België is net zeer slecht gestructureerd. Te veel partijen die onafhankelijk van elkaar maar een beetje hun ding doen.
Maar België zal op wielergebied altijd een beetje het Brazilië van het voetbal zijn. Er zal altijd wel een zekere aanvoer van talenten zijn maar de hoogdagen zijn voorbij.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/03/2016 16:41 door Sub Culture.
Leon 13 maart 2016 17:36
En wat te denken van Chinezen en Indiers...
Walnoot 13 maart 2016 17:41
Infrastructuur en bezetting van de wedstrijden zijn inderdaad veel belangrijker. Het zou zo maar kunnen dat er meer Duitsers dan Vlamingen aan wielrennen doen. Maar als je ergens in de buurt van Koln woont, ga je als 18-jarige echt niet zomaar even een wedstrijdje in de buurt van Hamburg kunnen rijden. In België gaan er echt heel veel wedstrijden op minder dan een of twee uur rijden zijn (met de auto, niet de fiets natuurlijk), dus is er veel meer competitie, daardoor is er meer initiatief om wedstrijden te organiseren, en de rest volgt vanzelf.
Hoentie 13 maart 2016 19:37
In derdewereldlanden is wielrennen een echte middenklassesport. Die middenklasse is gigantisch veel kleiner dan de onzagelijke hoeveelheid straatarme boertjes die op twee geitjes en een karpervijver rond proberen te komen.
El Chaba 13 maart 2016 21:51
cyclingfreakske 13 maart 2016 22:45
@Sub :
Ik heb ook niet gezegt dat Belgie een sportcultuur heeft. Wat ze wel heeft is een wielercultuur en is nr 2 naast koning voetbal.
Nederland heeft algemeen meer sportcultuur omdat men daar in de breedte (d? dd? tt? t? td? grinning smiley) effectief geld in in steekt, en ook op de juiste plaats terecht komt.

De opmerking van dat diploma heb je zelf verzonnen, dat kwam nooit ter sprake.
Bovendien, is het ook mijn mening dat jongeren best eerst het diplma behalen en eventueel verder studeren in een zekere richting.
99% van de wielrenners strand toch nog, dus ze kunnen beter wat achter de hand hebben.
en zelfs met een universitair diploma ben je nog niet zeker tegenwoordig..... maar de kansen liggen hoger.

In de repliek bedoelde ik vooral opleidingen die beginnen bij de jeugd, en alles VOOR er profwerk aan te pas komt in mijn antwoord.
daar heb je in het voetbal dus wel degelijk veeeel vriendjespolitiek, wel minder dan vroeger maar het is nog steeds sterk ingebakken. profniveau heb ik nooit genoemd.
Het wielrennen bij lokale teams stimuleert juist jonge renners(tjes).... het geld van sport en cultuur blijft aan de handen van menige administraties plakken, en bereikt NIET de beoogde doelen. Helaas.
Dat een Belgisch team wielrenners bij juniors en beloften goed rijd, ligt niet aan de bondscoach maar wel aan de mensen achter de renner zelf het hele jaar door, die er vaak geen rotte bal voor krijgen. Alleen gaat de bondcoach met de pluimen lopen, dat is het verschil.



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/03/2016 22:55 door cyclingfreakske.
Koppi 13 maart 2016 23:13
'Hoewel het nog wat vroeg is om de innemende Tim Wellens (...). Toch wel jammer dat het er sterk op lijkt dat de innemende Wellens niet over het klimvermogen beschikt om etappes (...).' Graag keiharde bewijzen, geen ongefundeerde en herhaalde beschuldigen.
Luijt 13 maart 2016 23:43
Duitsers snappen in principe niks van fietsen.

En dat België geen ronderenners heeft kan niemand

Het meest sneu is dat nog voor de Vlaamse wielercommentatoren. Die willen altijd zo graag.
Luijt 13 maart 2016 23:57
Ik vrees dat de paus katholiek is
Carlos Danger 14 maart 2016 00:32
Sehnsucht 14 maart 2016 19:42
Westfalen Schreef:
-------------------------------------------------------
> De vijver waar Belgie uit kan putten is juist
> groot ten opzichte van andere landen. Zelfs in
> absolute aantallen.

Bron?
Westfalen 14 maart 2016 21:18
www.wielerbondvlaanderen.be. Zelf veel wedstrijden gereden in Belgie en Nederland. Deelnemers + aantal georganiseerde wedstrijden zegt al genoeg.
Kijk alleen maar naar de deelnemersaantallen van de 1.12 wedstrijden. Zoveel elite/belofte renners krijgen ze in Nederland niet op de been.
Sehnsucht 14 maart 2016 21:58
Westfalen Schreef:
-------------------------------------------------------
> www.wielerbondvlaanderen.be.

Ik kom daar geen aantallen tegen die vergeleken worden met de aantallen aan renners van andere landen.

Ik ken wel dit: [www.nieuwsblad.be] waar gesproken wordt over meer dan 3000 renners in Vlaanderen aangesloten bij clubs.

Voor Nederland: [www.wielersport2020.nl] (pagina 3).



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/03/2016 21:59 door Sehnsucht.
Westfalen 14 maart 2016 22:24
Kan van België ook niet vinden hoeveel licentiehouders er zijn. Is ook veel meer versnipperd. In Nederland ongeveer 9000 bij de KNWU.
zumsteg 15 maart 2016 15:10
cyclingfreakske Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bij voetbal is en blijft het pure
> vriendjespolitiek... de zoontjes van voorzitters
> etc, krijgen alle voordeel ook al hebben ze 2
> linkse voeten en verwijfde trejkjes.

Verwijfde trekjes zijn heel handig hoor bij voetbal!

> in andere sporten word er geld gefinanciert via de
> overheid van sport en cultuur...echter gaat zowat
> alles de verkeerde kant uit en word helemaal niet
> gebruikt voor het stimuleren van jongeren.
> Daarnaast blijft de grote geldvreter
> KULtuur...vooral opera, waar zo'n sukkel 3uur lang
> een organsme staat te faken. grinning smiley
thumbs up
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen