Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Pantani erin geluisd door de Camorra

Gepost door El Chaba 
El Chaba 15 maart 2016 10:18
Toen Pantani in 1999 de Giro dreigde te gaan winnen zou dat de Camorra - de Napolitaanse maffia - miljoenen verlies op hebben geleverd en daarom besloten ze toen in te ingrijpen door via omkoping van een dokter diens bloedstalen te vervalsen. Dit zou blijken uit een vandaag bekend gemaakt gerechtelijk onderzoek.

[www.tuttobiciweb.it]
TdJ 15 maart 2016 10:27
Uit het AD (http://www.ad.nl/ad/nl/1018/Wielrennen/article/detail/4263365/2016/03/15/Maffia-dwong-arts-om-bloedstalen-van-Pantani-te-vervalsen.dhtml):

De Camorra, de Napolitaanse maffia, heeft de bloedstalen van Marco Pantani in de Giro van 1999 vervalst. Dat blijkt uit de resultaten van nieuw gerechtelijk onderzoek die maandag zijn vrijgegeven. Pantani stond in 1999 op het punt de Ronde van Italië te winnen toen hij op de voorlaatste dag uit koers werd gezet wegens een te hoge hematocrietwaarde. De Camorra had grote belangen bij een uitsluiting van 'Il Pirata'. De maffiosi zouden bij illegale gokpraktijken miljoenen verliezen als Pantani dat jaar de eindzege zou pakken. Een vervalsing van Pantani's bloedstalen moest hen voor de ondergang behoeden. Zo geschiedde.

Renato Vallanzasca, een berucht lid van de Camorra, vormt de spilfiguur in deze nieuwe wending in de affaire-Pantani. Vallanzasca schreef eerder al in zijn biografie dat een ander clanlid, iemand die samen met hem in 1999 in de cel zat, hem adviseerde om tijdens de Giro van dat jaar al zijn geld op de rivalen van Pantani te zetten. ,,Vertrouw me, hij haalt Milaan niet. Ik wil je zelfs geld lenen. Als je verliest, hoef je het niet terug te betalen", zei de man tegen Vallanzasca. Het openbaar ministerie in het Italiaanse Forli las mee en besliste het onderzoek te heropenen.

De onderzoekers ontdekten zo dat de maffiosi er alle belang bij hadden dat Pantani de Giro in 1999 niet zou winnen. Een eindzege van 'Il Pirata' zou hen immers miljoenen aan gokgeld kosten. Pantani voortijdig uit de wedstrijd halen, bleek dé oplossing. La Gazzetta dello Sport kon het gerechtelijk dossier inkijken en kwam daaruit te weten dat enkele clanleden een dokter afdreigden. De arts werd gedwongen de bloedstalen van Pantani te vervalsen, zodat die positief zou testen. Zo geschiedde. Pantani's hematocrietwaarde bedroeg na een controle 52, twee eenheden hoger dan de toegestane 50.

'Ze hebben hem erin geluisd'
Vallanzasca vertelde het hele verhaal aan een magistraat, maar uit angst voor represailles gaf hij de identiteit van zijn celgenoot niet vrij. De speurders gingen op onderzoek en ontdekten maanden later wie de man was. Hij werd langdurig ondervraagd en bevestigde het verhaal van Vallanzasca. Het Italiaanse tv-programma Studio Sport kwam maandagavond met een opname van een telefoongesprek waarin de man de aantijgingen van Vallanzasca bevestigt. ,,De Camorra heeft Pantani de Giro doen verliezen", klonkt het. ,,Zijn dopingstalen werden veranderd en daardoor testte hij positief. Dit is wat iedereen moet weten, en zeker de moeder van Pantani. Iemand moet het haar vertellen."

Niet lang na de uitzending kreeg Pantani's moeder Tonina het nieuws te horen. Tonina beweerde altijd dat zonder Campiglio, waar Pantani uit koers werd gezet, er ook geen Rimini (de Italiaan werd er vijf jaar later dood aangetroffen in een hotelkamer, red.) zou geweest zijn. ,,Vandaag is gerechtigheid geschied", zei de vrouw in een eerste reactie. ,,Eindelijk heeft er iemand goed werk geleverd. Marco krijg ik er niet door terug, maar mijn zoon heeft wel zijn waardigheid teruggekregen. Deze woorden doen mij pijn. Ze bevestigen wat Marco altijd heeft beweerd. Mijn jongen was onschuldig, ze hebben hem er ingeluisd."

Omdat de zaak intussen strafrechtelijk is verjaard, bekijken de advocaten van de familie Pantani wat er nog mogelijk is voor de burgerlijke rechter en de sportrechtbank.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/03/2016 10:28 door TdJ.
Walnoot 15 maart 2016 11:15
Als dit waar is, betekent het zeker dat ze hem onterecht uit de Giro hebben gehaald. En het is inderdaad wat Pantani en de mensen om hem heen altijd hebben beweerd, ben blij dat ze gelijk hebben gekregen. Dat gezegd hebbende, Pantani zat natuurlijk in 1999 wel degelijk aan de EPO - net als vele anderen. Om nog maar een open deur in te trappen.
cyclingfreakske 15 maart 2016 11:20
zoals de meesten op dat niveau... alleen bleven ze vooral onder de 50 grens, na de Epo-Tour.
Een getuigenis van iemand uit die wereld van de Camora (de celgenoot) zegt genoeg.
Doet sterk denken aan de gokchinees Zheyun Ye die menig voetballer in zijn macht had.
Cecchini 15 maart 2016 11:45
Kan dat eeuwige gezeik over die Pantani niet eens een keer ophouden.

Deze affaire staat me nog veel meer bij

cyclingfreakske 15 maart 2016 11:50
yup... die tijden waren erger,
dat jaar waren er veel middelen wel bij op delijst gezet.
Merckx liep tegen de lamp, helaas hebben ze 24 anderen die ook tegen de dopinglamp aanknalden die Giro,(vooral Italianen) toen niet naar huis gestuurt.
En het was niet zijn enige keer.... net zoals de andere namen van betekenis, plakte er een gebruiksaanwijzig aan vast.
dat waren tijden dat je 2 maand thuisbleef en weer vertrok..... alsof er niets gebeurd was.
El Chaba 15 maart 2016 12:22
Precies, toen kwamen de Italianen in Italië maar ook de Fransen in Frankrijk en de Spanjaarden in Spanje vaak goed weg.
Noot 15 maart 2016 13:17
Waar hebben we in godsnaam die jaren naar gekeken?
Sub Culture 15 maart 2016 15:05
Naar prachtige koers waar ik tot op vandaag, alle dopingverhalen kennende, met veel nostalgie aan terug denk.
Leon 15 maart 2016 18:32
cyclingfreakske Schreef:
-------------------------------------------------------

> dat waren tijden dat je 2 maand thuisbleef en weer
> vertrok..... alsof er niets gebeurd was.

2 maanden?? Tot begin jaren '80 kreeg je toch alleen 10 minuten straftijd?
Sehnsucht 16 maart 2016 20:25
We worden allen door de Camorra beetgenomen.

[www.groene.nl]
cyclingfreakske 17 maart 2016 01:27
Helaas zijn de meest tot de verbeeldingsprekende wedstrijden in het verleden ook het felst gecontamineerd.

Neem nu die vlucht van 200km in hondenweer die Chiapucci won in de Tour (Sestiere dacht ik) .... heroisch, top, onvergetelijk...en o zo epo...
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen