Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Schijfremmen en verwondingen

Gepost door MarcoV 
MarcoV 13 april 2016 19:21
Zeer relevante open brief van Fran Ventoso, die misschien een discussie over 'veiligheid/gezondheid' opent die nog amper gevoerd werd:
[movistarteam.com]
Zorro 13 april 2016 20:43
Francisco Ventoso hield een vreselijke snijwonde over aan Parijs-Roubaix. Een schijfrem sneed zich diep in het been van de Movistar-renner. Op Facebook houdt de 33-jarige Spanjaard een vurig pleidooi tegen schijfremmen.

"Wij renners wachten altijd om te reageren tot er vreselijke dingen gebeuren."
Op de kasseistrook Quérénaing à Maing, op zo'n 130 kilometer voor het einde, was Ventoso betrokken bij een massale valpartij. De Spanjaard kwam zelf niet ten val, maar hij raakte met zijn been wel de fiets van de renner voor hem.

"Ik reed gewoon door, maar kort daarna keek ik even naar mijn been. Veel pijn deed het niet en veel bloed was er niet te zien, maar ik kon duidelijk het vlies zien dat mijn scheenbeen bedekt", vertelt Ventoso het verhaal van zijn Parijs-Roubaix.

"Ik ben van mijn fiets gestapt en in de kant gaan liggen. Handen op mijn gezicht. Ik begon me slecht te voelen. Ik kon alleen wachten op de volgauto en de ziekenwagen. Heel wat ging door mijn hoofd."

"Gewoon pech gehad? 15 kilometer verder kwam Nikolas Maes van Etixx-Quick Step in dezelfde ambulance zitten. Hij had ook een diepe wonde in zijn knie. Ook veroorzaakt door een schijfrem."

Voor Ventoso is het duidelijk. Schijfremmen hadden nooit mogen toegelaten worden in het profpeloton. "Ik ben 13 jaar prof en doorliep daarvoor 13 jaar de jeugdreeksen in het wielrennen."

"Zoals in elke sport maakt het wielrennen evoluties mee op technologisch vlak. Helaas gebeurt dat niet op een manier zoals we allemaal willen. Ik ben voorstander dat veldrijders en sportievelingen gebruik kunnen maken van de voordelen van schijfremmen."

"Maar dat is iets anders dan professioneel wielrennen op de weg. Was er echt iemand die dacht dat een voorval als zondag niet zou voorvallen? Niemand die zich realiseerde dat schijfremmen kunnen snijden? Dat ze gigantische messen kunnen worden?"

"In Parijs-Roubaix startten twee teams met schijfremmen. Dat betekent 32 schijfremmen. Wat zal er gebeuren als 198 renners met schijfremmen rondrijden? "

"Schijfremmen hadden nooit hun intrede mogen doen in het peloton. Dit gebeurt omdat de internationale rennersassociatie, de federaties, de teams en vooral de renners zelf, niets doen. We denken altijd dat dingen geen probleem zijn zolang ze ons niet zelf overkomen. We wachten tot er vreselijke dingen gebeuren."




bakfiets 13 april 2016 20:43
riep ik al een jaar geleden
Goozzer 13 april 2016 20:55
De risico's zijn vanaf het begin wel aangekaart, maar de lobby lachte het weg (tandwielen kunnen ook snijden). Wat mij betreft weg ermee. Het feit dat tandwielen ook snijwonden kunnen veroorzaken, betekent niet dat je nog meer messen op een fiets moet stoppen. Zeker niet gezien het feit dat er een prima alternatief is dat al jaren de standaard is. Nog daargelaten dat schijfremmen kunnen leiden tot gevaarlijker remgedrag doordat ze schijnveiligheid veinzen, zeker in een competitief peloton (waarin dan ook nog eens, zoals nu, met verschillende remsystemen wordt gereden)...
Tinuz 13 april 2016 21:03
Inderdaad, weg ermee, ook wat mij betreft.
Velodroom 13 april 2016 21:19
Mijn hoofd dwaalt af naar 14 augustus 1981. Ewald Lienen haalt bij een smerige tackle zijn hele bovendijbeen open en rent in paniek van het voetbalveld.
De schijfremmen of wat daarvoor door moet gaan zullen er uiteindelijk wel komen, maar het is nog te vroeg.
Ruudje2209 13 april 2016 21:21
[www.wielerflits.nl]

De schijfremmen zouden per direct weer worden verboden.
Pyama 13 april 2016 23:06
Roompot niet meer laten fietsen.
Luijt 13 april 2016 23:35
Weg ermee. Die remmen maken een fiets ook niet mooier.
Leon 13 april 2016 23:47
Velodroom Schreef:
-------------------------------------------------------
> Mijn hoofd dwaalt af naar 14 augustus 1981. Ewald
> Lienen haalt bij een smerige tackle zijn hele
> bovendijbeen open en rent in paniek van het
> voetbalveld.

Ha! Die open wond heeft nog jaren op m'n netvlies gestaan!
Olano 14 april 2016 09:03
Sodeju, ja, dat kan ik me ook nog wel herinneren! Die was ook vrij smerig ja! Thanks voor de reminder!

Edit: kon het niet laten het even te googlen...mijn god, wat een wond!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/04/2016 09:04 door Olano.
Sub Culture 14 april 2016 09:09
Met euh dank voor de foto's..
Carlos Danger 14 april 2016 09:29
Leon Schreef:
------------------------------------------------------
>
> Ha! Die open wond heeft nog jaren op m'n netvlies
> gestaan!


Is dat uiteindelijk weer goed gekomen?
Leon 14 april 2016 09:32
Nee, ben nog steeds ziende blind...
Leon 14 april 2016 09:48
Plaatje mag er best bij...

cyclingfreakske 14 april 2016 10:32
schijfremmen is goed voor de mtb sport, maar op de weg hoort het helemaal niet thuis.
Zulke wonden gaan we dan vaak zien, we zagen het ook al bij de oude 4 spaaks spinergy wielen waar later een verbod tot de wedstrijdtoepassing tot stand kwam
stevige wonden waren schering en inslag, door de scherpe randen van de carbon spaken.
schijfremmen hebben eenzelfde effect..
Daarnaast zijn schijfremmen soms echte ellende. bij slecht weer kunnen ze blijven plakken, waardoor in een mum van tijd de remblokken weg zijn (zeker Shimano heeft daar problemen mee)..... en dan volle bak zonder remmen ???

men kan dan wel een hydraulisch remsysteem steken zonder remschijven in de plaats..... hydraulisch zal in een wegpeleton altijd voor vele ellende gaan zorgen, omdat met hoge snelheid de reactietijd trager is dan de kracht waarmee de rem ineens alles blokkeert.

Sommigen interne mensen van de profwereld hebben al eens ge-opperd.dat bij het veldrijden er geen problemen zijn en het perfekt kan op de weg.
fout, want zowel in het veld als de MTB ligt de snelheid een heel pak lager, en rijd men vooral individueel of hoogstens met enkelen tijdelijk samen.
De uitleg die men vaak ook aanhaalt is dat het lichter is.... helaas is dat ook een foute gedachte. Vaak heb je meer gewicht.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/04/2016 10:34 door cyclingfreakske.
cyclingfreakske 14 april 2016 10:34
een verbod is de enige juiste beslissing.
Erik S. 14 april 2016 11:09
Hoe zit dat eigenlijk met platte spaken (in het Duits niet voor niets 'Messerspeichen')? Ik ga er van uit dat die ook verboden zijn in het peloton maar hoe is dat bij andere onderdelen en in (ploegen!) tijdritten?

Ik heb eens bijna mijn kleine teen geamputeerd toen ik bij de wisselzone in een triatlon struikelde en in mijn eigen wiel stapte, levens gevaarlijk, die dingen (maar wel snel en übercool).
zumsteg 14 april 2016 13:33
Ik geloof echt wel dat de wond van Ventoso door een remschijf komt maar zitten er standaard niet al veel meer onderdelen aan een fiets die dit soort wonden kunnen veroorzaken?
Linkebal 14 april 2016 14:00
Aan hoge snelheden kan ieder fietsonderdeel volgens mij wel een wond veroorzaken.
Carlos Danger 14 april 2016 16:18
Asfalt. Weg ermee.
Pyama 14 april 2016 22:43
Uhm heb je weleens een fiets en een schijfrem van dichtbij gezien?
zumsteg 15 april 2016 09:52
Ja, hoezo? Jij? Wat denk je bijvoorbeeld van een stuur? Kan gebroken ribben, een gescheurde milt en inwendige bloedingen opleveren.
Michael B* 15 april 2016 10:00
Die schijfremmen maken ook een leip geluid, mooi dat die dingen worden afgeschaft
Walnoot 15 april 2016 10:28
Wat ik niet snap is dat er geen sprake is van bescherming om die rem heen. Je remklauw grijpt in principe op het midden van die ring, ik zou zeggen dat er aan de buitenkant van die ring toch wel een klein laagje van een of ander rubberachtig materiaal aangebracht kan worden? Dan is het probleem direct opgelost...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/04/2016 10:30 door Walnoot.
Inigo 15 april 2016 12:41
Inderdaad, lijkt niet al te moeilijk. Gelul van "gewicht van de fiets belangrijk" is ook onzin. Het is met carbon redelijk simpel om een fiets van 6.7kg te krijgen, zelfs met wat zwaardere remmen. Volgens mij zouden zwaardere remmen zelfs voordeliger zijn omdat je dan een lager zwaartepunt hebt en dus meer grip in bochten.
cyclingfreakske 15 april 2016 17:27
dat probleem is zo simpel niet opgelost, anders had men in de mtb het al jaren toegepast.
Leon 15 april 2016 17:40
Inderdaad, en wat te denken van een zadelpen...
Walnoot 15 april 2016 18:10
Ja slimpie, tot zover was ik net als de eerste de beste klapmongool zelf ook al gekomen.
cyclingfreakske 15 april 2016 21:29
er is gewoon geen oplossing met remschijven.
Bovendien heeft men bv met de oude Spinergy wielen ook een bescherming aangebracht, maar dat hielp geen bal en verder ging het na een tijd toch vliegen.
op remschijven is dat nog sneller weg. (men heeft trouwens dat ooit al getest in de mtb)

wil men hydraulisch gaan, kan met het zogenaamde klassieke remsysteem op hydrauliek gebruiken. dat is al langer aanwezig en stamt zelfs van oorsprong van Magura af (mtb). Alleen wil Shimano en Sram van geen wijken weten.
Er zitten voordelen aan vast :
-geen lelijke verwondingen
-de remblokken gaan veel langer mee dan met remschijven,
-makkelijker onderhoud en wielwissel,
-en als je remleiding lekt, gaat de druk geleideijk weg. met een klassieke kabel ben je nergens meer als die knapt.
Geen ellende van scheeftrekkende remschijven. Een euvel dat vaak voorkomt, en met hoge snelheden zoals afdalingen van een Alpencol, is dat vrijwel zeker prijs.

Probleem is dat eigenlijk niemand met schijfremmen wil rijden, maar de sponsors hun stempel doordrukken en daar tevens ook de UCI goed voor betaald hebben om de toelating te krijgen.
Het was wachten tot dit soort verwondingen, en dan mag je blij zijn dat dit " maar alles" is wat Ventoso heeft.
cyclingfreakske 18 april 2016 11:46
... ik dacht net aan iets.....
was het niet diezelfde Ventoso die vorig jaar midden het peleton zijn nieuwe schijfremmen aan het testen was en een hoop valpartijen veroorzaakte ? Of was dat Herviti ?
Trek Domane 6.9. Disc 19 april 2016 10:57
Heeft iemand dit al gelezen?

[road.cc]
Schijfrem 21 april 2016 09:00
Heren heren ga met u tijd mee!! Moeten wij dan alles maar afschaffen wat gevaarlijk is. Lijkt mij ook beter Dan dat we dit ook maar niet meer doen te gevaarlijk!! [i0.wp.com]
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen