Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

The word is out.

Gepost door Velodroom 
Velodroom 26 april 2016 13:35
Sexism beperkt zich niet tot UK home

Na de storm, die in de UK opwaait naar aanleiding van sexistisch gedrag in de wielrennerij (o.a. zaak Sutton vs Varnish) valt Fredje op, dat een voormalige British Cycling President nu aan het roer van de wereldorganisatie UCI staat.

Een knuppel in da hen's house of is Fredje alleen maar moody?
zumsteg 26 april 2016 16:39
Wat een ongelofelijke wartaal weer. Wat staat hier?
Rudy t. 26 april 2016 16:44
Hans met hond heeft eindelijk zijn weg naar het nieuwe prikbord gevonden
El Chaba 26 april 2016 17:46
Fred, probeer eens af te dalen van je Olympus, zodat wij, eenvoudige stervelingen, je ook kunnen begrijpen..
Andere Peter 26 april 2016 19:48
[www.theguardian.com]

The track cyclist Jess Varnish has alleged she was told to “go and have a baby” by British Cycling’s technical director, Shane Sutton, when she was dropped from the Olympic programme.

(...)

She said: “After 2012 I was told that, “with an ass like mine I couldn’t change position within the team sprint”. It basically implies the stronger woman has to go in “man one” position because I’m quite glute dominant, shall we say.”

eye rolling smileysmiling smiley

Maar voor de verbinding met Cookson/Femke heb ik ook wat duiding nodig.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/04/2016 19:49 door Andere Peter.
Velodroom 26 april 2016 20:18
De topictitel vond ik wel geinig. Even gissen. Er had ook kunnen staan: The writing is on the wall. Go see what it says. Maar zoiets kun je niet te vaak doen.
Ik was trouwens al blij, dat een andere topicstarter met het bericht twee minuten eerder was. Bliksemafleider. grinning smiley

De Britse baanrenster Jess Varnish is door de verantwoordelijke coach Shane Sutton aan de kant gezet en van het Olympisch programma gehaald.
Naar verluidt volgens Varnish op grond van arbitraire gronden, maar ze doet ook een doekje open over volgens haar althans sexistische manieren van deze coach, die gezegd zou hebben, dat ze met 25 jaar te oud is, een te grote bum heeft en maar beter een baby kan gaan maken.

Intussen hebben achtereenvolgens Lizzy (Thin) Armstead, Nicole Cooke (het grote enfant terrible uit het verleden) en ook Vicky Pendleton haar kant gekozen en meer of minder bevestigd, dat er binnen British Cycling (waarvan tot voor kort Brian Cookson dus president was) er al jaren een vrouwonvriendelijke sfeer hangt.

Het begon allemaal met stevige kritiek van Goldilocks (Laura Trott, de vriendin van Jason Kenny) en Jason Kenny over de begeleiding van de Britse baanploeg.
Goldilocks is zoals bekend golddigger, en haar vriend is dat ook wel, maar zij kunnen daarom wel een potje breken.
Daarna kwam de kritiek van Varnish, die het dramatische falen van de Britse teamsprintploeg (5e op de ranking en geen Rio) vooral weet aan het rommelige competitiebeleid en dito begeleiding van aan het hoofd ene Shane Sutton. Totdat dan Jess Varnish aan de kant werd gezet.

Ik leg in de post van vanmiddag dus een verband tussen de hogere straf voor Femke Vandendriessscher (6 jaar in plaats van 4 jaar voor mannen) en de Britse zaak,
waar dus Cookson indirect in elke geval bij betrokken was.

De knuppel in het hoenderhok was ook meer voor intern gebruik, dit prikbord is dan niet vrouwonvriendelijk, maar wel heel erg mannelijk georiënteerd.
Althans, dat vindt Fredje.

En dat moody kan op van alles slaan, maar als ik eerlijk ben waarschijnlijk ingegeven door de "onverklaarbare" val in de eindsprint van Marianne Vos. omdat meteen de gedachte kwam bovendrijven. Zo begon het met LA ook.

Zoals altijd ligt de waarheid ditmaal natuurlijk wel ergens in het midden.
Dat Varnish niet te veel progressie heeft gemaakt is ook een feit, een te grote bum wijst soms ook op een niet ideale power-to-weight ratio.
Topsport is ook keihard en topsporters zijn dat idem dito. Ook onze Wouter is allesbehalve een zacht gekookt ei. In de VK stond vanochtend ook zo'n opmerking.
En winnaars hebben altijd gelijk.
Velodroom 26 april 2016 20:22
Rudy t. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hans met hond heeft eindelijk zijn weg naar het
> nieuwe prikbord gevonden

Nu heb je Horsie (736w duurvermogen) beledigd, blijf maar uit zijn buurt.
Velodroom 26 april 2016 20:24
zumsteg Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat een ongelofelijke wartaal weer. Wat staat hier?

Misschien eens wat vaker in een encyclopedie duiken? smiling smiley
Andere Peter 26 april 2016 20:26
Maar wat is nu precies het verband tussen de zaken van dikbil en Femke dat je wil leggen? Cookson neemt de vrouwonvriendelijke houding van British Cycling mee naar de UCI en dat beïnvloedde de straf voor Femke?
Goozzer 26 april 2016 20:55
Dat leek me inderdaad de stelling die Frans (al dan niet serieus) wilde poneren, ja. Gebaseerd op zijn aanname dat een man vier jaar aan zijn broek zou hebben gehad. Ik denk zelf niet dat het iets had uitgemaakt, en denk ook niet dat Frans dat daadwerkelijk denkt. Als er in deze gediscrimineerd wordt, dan is het wel de old school doping (want daar komt die vier jaar natuurlijk vandaan)...

Maar in bredere context wel een interessante discussie. Topsport is natuurlijk keihard, en dan pak je de 'losers' (of anderzijds een kritische opmerking nodig hebbende) natuurlijk tamelijk onomwonden op een zwak punt. En ja, dat kan dan een opmerking over een dikke kont zijn of zeggen dat je maar beter kunt gaan baren. Of zeggen dat iemand maar beter timmerman kan worden. Het is wel een trend om dat dan meteen te framen als zijnde racistisch, seksistisch, etc. Laatst ook nog tamelijk hilarisch rondom Hilary Clinton die dollarbiljetten toegeworpen kreeg op weg naar een fundraiser waar uiteraard fors voor moest worden betaald. Seksistisch volgens sommige onnavolgbaren, alsof ze het oudste beroep van de wereld had (waar op zich ook nog wel een aardige boom over op te zetten zou zijn). Iedereen is tegenwoordig slachtoffer, zo lijkt het. In die zin is het mogelijk wachten op een opstand van de timmermannen, die toch al jaren te kijk worden gezet bij grievend bedoelde opmerkingen. Zeker als straks ook vrouwen, in het kader van neutraliteit, 'maar beter timmerman kunnen worden'...
Velodroom 26 april 2016 21:17
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Maar wat is nu precies het verband tussen de zaken
> van dikbil en Femke dat je wil leggen? Cookson
> neemt de vrouwonvriendelijke houding van British
> Cycling mee naar de UCI en dat beïnvloedde de
> straf voor Femke?

Het valt me gewoon op en ik beweer uiteraard niet met droge ogen, dat Cookson daar een hand in zou hebben, want ik mag aannemen, dat hij totaal geen bemoeienis heeft gehad met de beslissingen van de commissie. Toch wilde ik wel aanstippen, dat Cookson als voormalig president van British Cycling in de positie was invloed uit te oefenen op de manier, waarop vrouwen in topsport worden bejegend. Cooke en Pendleton (en dit loopt toch al een tijdje) zijn toch vrij expliciet.

Eens te meer wordt duidelijk, dat echte topsporters (de winnaars bedoel ik dan) een apart slag is en dat is misschien een open deur trappen.
Maar er schijnt langzamerhand ook wel echt bewijs voor te vinden.
Wouter Poels is hoe je ook wendt of keert zo'n type.
Peter Winnen vergelijkt hem vandaag ook met een zwarte zwaan, die iets minder snel sterft dan de andere grauwe zwanen.
Andere Peter 27 april 2016 08:09
Ik vind die straf van Femke veel te hoog. Ik denk ook dat een man van een profwegploeg een kleinere straf zou hebben gehad. Maar dat zie ik niet als seksisme. Ik denk dat de belangen bij de heren profs op de weg zoveel groter zijn, dat er meer geld in omgaat en dat er daardoor een betere verdediging zou zijn geweest. Ze wilden waarschijnlijk een voorbeeld stellen en dat is makkelijk met een meisjesnobody.

Cookson heeft geen enkele invloed op zoiets. Wat ik lees van de Britse meisjes raakt mij niet zo. Zo'n opmerking over billen moet kunnen. En ook ''ga een kind baren'' is onvriendelijk, welk te billijken (sic).
Velodroom 27 april 2016 12:47
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik vind die straf van Femke veel te hoog. Ik denk ook dat een man van een profwegploeg een kleinere straf zou hebben gehad. Maar dat zie ik niet als
> seksisme. Ik denk dat de belangen bij de heren profs op de weg zoveel groter zijn, dat er meer geld in omgaat en dat er daardoor een betere
> verdediging zou zijn geweest. Ze wilden waarschijnlijk een voorbeeld stellen en dat is makkelijk met een meisjesnobody.
>
> Cookson heeft geen enkele invloed op zoiets. Wat ik lees van de Britse meisjes raakt mij niet zo.
> Zo'n opmerking over billen moet kunnen. En ook''ga een kind baren'' is onvriendelijk, welk te billijken (sic).

Ik ben het wel eens met je eerste zin.
Heb ook niet willen zeggen, dat hier sprake is van seksisme, maar wilde wel even fijntjes wijzen op het "toeval" zo je wilt.

Ik begrijp ook prima, dat Varnish niet zo'n beste verdediging heeft bezien vanuit haar prestatieniveau..
Maar persoonlijk is voor haar wel van groot belang in welke context dingen zijn gezegd. En daar waren wij niet bij.

Net voordat ik jouw post bekeek, zag ik ook al, dat Shane Sutton intussen geschorst is wegens discriminatie.
De bekende druppel zou zijn opmerkingen (gimps) jegens paraolympische atleten.
En het gehandicapten wielrennen is nergens groter dan in the UK, remember o.a. Sarah Story met haar WUR poging.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/04/2016 12:48 door Velodroom.
Carlos Danger 27 april 2016 13:25
Shane Sutton, your typical Aussie bastard:

[www.theguardian.com]
Meneer 60% 27 april 2016 13:42
Goozzer Schreef:
-------------------------------------------------------
> Maar in bredere context wel een interessante
> discussie. Topsport is natuurlijk keihard, en dan
> pak je de 'losers' (of anderzijds een kritische
> opmerking nodig hebbende) natuurlijk tamelijk
> onomwonden op een zwak punt. En ja, dat kan dan
> een opmerking over een dikke kont zijn of zeggen
> dat je maar beter kunt gaan baren. Of zeggen dat
> iemand maar beter timmerman kan worden. Het is wel
> een trend om dat dan meteen te framen als zijnde
> racistisch, seksistisch, etc. Laatst ook nog
> tamelijk hilarisch rondom Hilary Clinton die
> dollarbiljetten toegeworpen kreeg op weg naar een
> fundraiser waar uiteraard fors voor moest worden
> betaald. Seksistisch volgens sommige
> onnavolgbaren, alsof ze het oudste beroep van de
> wereld had (waar op zich ook nog wel een aardige
> boom over op te zetten zou zijn). Iedereen is
> tegenwoordig slachtoffer, zo lijkt het. In die zin
> is het mogelijk wachten op een opstand van de
> timmermannen, die toch al jaren te kijk worden
> gezet bij grievend bedoelde opmerkingen. Zeker als
> straks ook vrouwen, in het kader van neutraliteit,
> 'maar beter timmerman kunnen worden'...

Mannen kunnen natuurlijk beter met dat soort lompe opmerkingen omgaan dan vrouwen. Moet je daarom de mannelijke manier maar als standaard zien? Het baanwielrennen is natuurlijk geen mannenwereld. 50% van de medailles kunnen door vrouwen worden verdiend. En bij de Britten zijn de vrouwen volgens mij nog zelfs een tikje succesvoller dan de mannen. Daarom moet je kiezen voor een manier van omgaan met elkaar waar ook vrouwen goed in functioneren. Een trainer, coach, verzorger, bestuurslid maar ook een manager die op dezelfde manier met vrouwen omgaat als met mannen is in mijn ogen niet geschikt om beide seksen te begeleiden.
Velodroom 27 april 2016 14:18
Meneer 60% Schreef:
-------------------------------------------------------

> Mannen kunnen natuurlijk beter met dat soort lompe opmerkingen omgaan dan vrouwen.
Gehandicapte wielrenners uiteraard nog beter, zo blijkt uit de laatste ontwikkelingen, die Sutton de das dreigen om te doen.

Er zijn allerlei managementstijlen, maar het voornaamste aspect daarvan is hoop ik toch fatsoen.
Het is ook menselijk, dat degenen, die niet echt slagen er ook het meest onder zullen lijden als ze zo niet bejegend worden.
Goldilocks verklaart nu weliswaar afzijdig te blijven, maar verder heel goed met Sutton door één deur te hebben gekund.
Het kip met de gouden eieren krijgt meestal ook een koninklijke behandeling, oh wat zeg ik nou. grinning smiley
Goozzer 27 april 2016 14:59
Als advocaat van de Duivel. De kip of het gouden ei? Topsport en fatsoen gaan in zekere zin natuurlijk niet samen, zeker niet achter de schermen. Topsport is de ultiem doorgedreven selectie en uitsluiting van alles dat niet voldoet. Daarbij is het ene gouden ei ook het andere gouden ei niet. De uitsluiting en hiërarchische ordening kun je op een vriendelijkere manier doen, maar voor vriendelijkheid en plezier zelf moet je toch vooral bij de lokale sportvereniging zijn. Hoe hoger op de berg die sport heet, hoe minder menselijk het wordt. En op de top is het, heb ik weleens horen zeggen, ronduit eenzaam. Sutton wordt nu (tijdelijk) aan de kant geschoven omdat hij niet vriendelijk zou zijn (geweest) tegen gehandicapte atleten. Dat is natuurlijk niet netjes, los van of gehandicaptensport 'belangrijk' is in het VK. In de ogen van Sutton is het natuurlijk totaal onbelangrijk. Hij wordt er ook niet voor betaald, toch? Een minder valide persoon die de baan bezet houdt is in zijn optiek in essentie dan ook vooral gewoon heel vervelend, houdt hem van zijn werk en staat op gespannen voet met de hem opgedragen doelstellingen. In die zin lijkt het me erg lastig om (gewenste) normen en waarden van de massa toe te passen op de vleesgeworden afvalrace...
Velodroom 27 april 2016 20:01
Goozzer Schreef:
-------------------------------------------------------

Sutton wordt nu (tijdelijk) aan de kant geschoven omdat hij niet vriendelijk zou zijn (geweest) tegen gehandicapte atleten. Dat is natuurlijk niet
> netjes, los van of gehandicaptensport 'belangrijk' is in het VK.

Als ik de media aandacht bekijk, die het daar krijgt, zou je denken van heel belangrijk.
Of is het ook hier het aantal gouden medailles, dat de doorslag geeft?

> In de ogen van Sutton is het natuurlijk totaal onbelangrijk. Hij wordt er ook niet voor betaald, toch?
> Een minder valide persoon die de baan bezet houdt is in zijn optiek in essentie dan ook vooral gewoon heel vervelend, houdt hem van zijn werk en staat op gespannen voet met de hem opgedragen doelstellingen.

Die gedachte schoot me ook als eerste te binnen, maar dan nog..
Heel veel topsport is natuurlijk abusive, door anderen of zelfopgelegd.

Toch benieuwd hoe de affaire Sutton afloopt.
Het WK Baan verliep uiteindelijk toch minder slecht dan aanvankelijk gevreesd, maar het is uiteraard de prelude op de OS in Rio.
Carlos Danger 28 april 2016 02:04
Inmiddels geschorst en ontslag(en) genomen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen