Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

99th Giro d'Italia 2016 Etappe 18

Gepost door rustdag 
rustdag 25 mei 2016 18:35




Algemeen Klassement
1. KRUIJSWIJK Steven TLJ 68:11:39
2. CHAVES RUBIO Johan Esteban OGE 00:03:00
3. VALVERDE BELMONTE Alejandro MOV 00:03:23
4. NIBALI Vincenzo AST 00:04:43
5. ZAKARIN Ilnur KAT 00:04:50
6. MAJKA Rafal TNK 00:05:34
7. JUNGELS Bob EQS 00:07:57
8. AMADOR BIKKAZAKOVA Andrey MOV 00:08:53
9. POZZOVIVO Domenico ALM 00:10:05
10. SIUTSOU Kanstantsin DDD 00:11:03










Etappe 18 » Muggiò › Pinerolo 244km



















finish




Vertrek 11.15


TV: Giro, na de Ronde van Belgie. Sporza // Eurosport 14.30 Giro extra// Koers 14.45

Stream: [www.procyclinglive.com]

Startlijst: [www.procyclingstats.com]






Etappe schema Giro 2016




2016-05-26 Stage 18 - Muggiò › Pinerolo 244
2016-05-27 Stage 19 - Pinerolo › Risoul 162
2016-05-28 Stage 20 - Guillestre › Sant?Anna di Vinadio 134
2016-05-29 Stage 21 - Cuneo › Torino 163


Slimmerd 25 mei 2016 18:39
Das wel een serieuze puist!!
JW 25 mei 2016 19:46
Onnodig lange etappe.
In elk geval kan de ploeg heel lang van nut zijn voor Kruijswijk.
Zorro 25 mei 2016 20:19
Giro-held Steven Kruijswijk, die op Twitter al een eigen stripreeks heeft. Steven kruipt er in de rol van Kuifje, de wereldberoemde stripfiguur van de hand van de Belgische tekenaar Hergé. Wat wordt het volgende avontuur na "Kuifje en de Haai van Messina" en "Kuifje in de roze trui"?




In de bergen altijd blijven uitkijken voor die Condors uit Colombia!

Cecchini 25 mei 2016 20:52
'LottoNL-Jumbo is geen vriendenploeg, en dat is misschien wel goed'



De wielrenners van Lotto Jumbo komen groepsgewijs binnen op het parkeerterrein van de plaatselijke voetbalclub in Cassano d'Adda. Zo hebben ze de voorbije 196 kilometer ook gefietst. Zeven werkbijen als een beschermend schild om hun roze koningin.

Door: Bart Jungmann/ Volkskrant

De koninginnenbij is bij de eindstreep achtergebleven voor de ceremoniële verplichtingen. Hun werk zit er op. Twan Castelijns lacht wanneer hij bij de ploegbus arriveert. Maar dat is zijn eerste natuur geworden. Geen blijer mens dan Twan Castelijns.

Voor het eerst van zijn leven koerst de Brabander in Italië. Dat mag hij doen in een wedstrijd die tot het nationaal erfgoed behoort en in dienst van de belangrijkste deelnemer. 'Ik weet gewoon niet wat ik mee maak.'

Ze zijn generatiegenoten, Steven Kruijswijk en hij. Beiden zijn laatbloeiers ook, maar ieder op hun eigen manier. Terwijl Kruijswijk de Giro onder de knie kreeg, reed de al 27-jarige Castelijns deels serieus en deels voor de lol. Pas vorig seizoen kreeg dat eerste de overhand en maakte hij indruk in een Limburgse klimtijdrit. De ploegleiding van Lotto-Jumbo beloonde dat met een stage, waarvoor hij de afsluitende stage van zijn studie fysiotherapie liet schieten. Dat leidde tot een dienstverband en de Giro.

'Dankbare man'

Twan Castelijns is meegenomen om zijn kopman zolang mogelijk bij te staan op het vlakke. Dat gaat hem kennelijk goed af, want de kopman is tevreden. 'Steef is zo'n fijne en dankbare man om voor te werken. Hij is duidelijk in wat hij wil en laat blijken als het goed gaat.'

Het is een gemêleerd gezelschap dat Steven Kruijswijk terzijde staat. Aan de ene kant twee debutanten. Aan de andere kant drie veteranen, van wie er twee in 2009 ook bij waren toen Dennis Mentsjov de overwinning greep in de Giro. 'Dat was heel anders', zegt Jos van Emden. 'In allerlei opzichten.'

Het was een tijd waarin Rabobank, waarvan de huidige ploeg een aftakking is, het niet zo nauw nam met de regels. De Rus werd om die reden een aantal ereplaatsen en overwinningen afgenomen, al heeft die van de Giro de tand des tijds doorstaan.

'Zoektocht'


Voor de 31-jarige Van Emden is het verschil vooral van persoonlijke aard. Hij maakte in de Giro van 2009 zijn debuut en was vooral met zichzelf bezig. 'Ga maar na: tachtig kilo zwaar, onervaren, en dan bergop. Elke rit was voor mij een zoektocht om de finish te halen.'

Hij had het er van de week over met Bram Tankink. Professioneel fietsen is de eerste seizoenen gewoon niet leuk. 'Nu kan ik er elke dag naar uit kijken om die trui te verdedigen. Ik heb mezelf ontdekt. Ik weet wat ik kan en hoe ik de ploeg kan motiveren.'

Jos van Emden noemt zichzelf de ruziezoeker van het peloton.'Ja, ik ga de strijd verbaal aan met de concurrentie. En als het dan nog niet gaat, zoals wij willen, dan richt ik me op met mijn 1.80 meter. De meeste wielrenners zijn iele ventjes, dus dat werkt wel. Zoiets moet je ook willen uitstralen: dit zijn wij, dat is onze man in het roze. Van hem blijf je af.'

Weinig vrienden


s Avonds aan tafel plagen ze hem er wel eens mee, dat Jos zo weinig vrienden heeft in het peloton. Kan er weer gelachen worden. Zo'n ploeg hebben ze namelijk, zegt Jos van Emden. Kwesties worden uitgesproken, hebbelijkheden worden geaccepteerd.

Ploeg en kopman versterken elkaar. Dat is de boodschap die ze verkondigen. Van Emden: 'We hebben echt een heel mooie ploeg. Op alle vlakken uitgebalanceerd en vanaf het begin hangt er een topsfeer. Dat kun je niet creëren. Zoiets is er, al wordt het natuurlijk alleen maar beter als het zo goed gaat.'

Een vriendenploeg wil hij het niet noemen en misschien is dat juist wel goed. Vrienden vertellen elkaar de waarheid niet. 'Qua humor en intellect is iedereen anders. Maar wie slim is, voelt zich niet slimmer dan de ander, want die heeft ook weer een eigen inbreng. Dat zien we van elkaar, dat accepteren we van elkaar. Ik heb vertrouwen in die anderen en zij hebben dat in mij. Ik kan je zeggen: dat spreekt niet vanzelf.'

Als een collectief zijn ze het wapen waarmee Steven Kruijswijk de strijd aan gaat. Van Emden: 'Als in een sprint zetten we Steven af aan de voet van de bergen. Daarmee hebben we al heel wat respect afgedwongen bij de concurrentie.'

De kritiek dat Kruijswijk er vervolgens in zijn eentje voor staat, raakt hem niet. 'Ik zie dat nut niet zo. Het is zoals Bram Tankink zegt: het belangrijkste deel van ons werk zit er al op. Wij hebben Steven door die eerste twee weken geloodst.'
Dollevoet 25 mei 2016 20:52
Turijn is toch dichterbij dan je denkt winking smiley
GillesEmanuel 25 mei 2016 20:55
Laatste puistje van 500m gaat ook nog over Italiaanse kasseien.

Als er een plek is om Steven nog in verlegenheid te brengen is het denk ik morgen in de finale, maar gezien Steven zijn progressie op het explosievere werk heb ik goede hoop.
Fcdh 25 mei 2016 21:01
Bijna 5km aan 10,5% met de top 20km voor de finish.
Zal me niks verbazen als Kruijswijk in kilometer 3 van de klim iedereen eraf kletst en zo zijn eerste welverdiende giro etappe zege weet te behalen.

Wat nou overgangsrit? Zeer verraderlijke etappe waarin kleine groepjes over de streep zullen bollen.
El Mik 25 mei 2016 21:06
Deze klim en afdaling zijn al vaker in de Giro en Tour voorgekomen de laatste jaren.
Die afdaling is al het één en ander gebeurd, zou daar niet tot het uiterste gaan om de concurrentie te volgen met deze voorsprong, geen risico's nemen laat Nibali en Valverde maar gek doen.
Curzio 25 mei 2016 21:08
Jaja, dus het stuk laat zien dat Lotto-Jumbo een sterk team heeft dat collectief hetzelfde doel nastreeft en dan zetten ze in de titel dat het 'geen vriendenploeg' is. Ook nog eens een dubieus citaat (iemand die het geen vriendenploeg wil noemen zegt niet dat het geen vriendenploeg is). Knap werk weer van Jungmann.
Siem 25 mei 2016 21:12
Ik vond het wel een verademing. Elk team is tegenwoordig "een vriendenploeg". Gadverdamme...
rustdag 25 mei 2016 21:19
AK 25 mei 2016 21:32
Welke etappes zijn dat geweest dan?
Rudy t. 25 mei 2016 21:40
Logisch jij hebt ook geen vrienden
Fashionisto 25 mei 2016 21:55
Het is iets typisch van de tweede helft van deze Giro: het klimmetje na de klim, de espresso na de 'secondo piatto'.
Eerst dat knikje in Asolo, dan de Mur dl Giat in Corvara, de aankomst in Andalo, nu de Via Principe d'Acaja en dan deze zaterdag nog de aankomst in Sant'Anna di Vinadio.

Het heeft wel z'n charmes en het levert tot nu toe iedere keer mooie taferelen/harde strijd op.
Bromertà 25 mei 2016 22:09
Zeg maar gerust een enge pukkel, die zich kan ontwikkelen tot een lelijke ontsteking. Laten we hem met de rekenmachine en de formule van Dr Ferrari behandelen.
Met 6,5 w/kg in de benen tijdens de gehele behandeling, wat erg onwaarschijnlijk lijkt, duurt het 14'45".
Met een meer gangbare therapie van 6,0 w/kg ben je met zo'n 16 minuten weer boven Jan.
Mocht het serieus tegen zitten dan is men pas klaar na zowat 17 en een halve minuut bij 5,5 w/kg.
tvm 25 mei 2016 22:21
Het enige tactische gevaar voor Kruijswijk morgen lijkt mij dat hij een klein gaatje moet laten vlak onder de top van de Pramartino, en dat 2 a 3 man weg zijn(Bijv. Valverde daarbij met Ulissi) en evt. kunnen aansluiten bij een groepje daarvoor. In dat geval moet hij waarschijnlijk alleen het gat toerijden aangezien de knechten dan vermoedelijk al op een (kleine) achterstand rijden. Het vlakke stuk bedraagt dan een kleine 15 km. Daarin kun je niet veel tijd verliezen, maar wel erg vermoeid raken. Tenzij Lotto NL een mannetje vooruit heeft gestuurd natuurlijk.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/05/2016 22:22 door tvm.
El Mik 25 mei 2016 22:31
In de Giro die Menchov won pakte Di Luca daar wat tijd terug.

Boasson Hagen won er een rit voor Mollema, terwijl o.a. Voeckler en Hivert in de fout gingen.
[www.youtube.com]

Had eerlijk gezegd nóg een Tour etappe voor de geest gehaald, waar de favorieten van het AK elkaar bestookten en ook verschil maakten in de afdaling, maar dat blijkt een andere vergelijkbare finale geweest te zijn.

edit. het was zelfs één dag daarvoor naar Gap tongue sticking out smiley Evans, Contador en Samu Sanchez wonnen er tijd op de Schlecks, maar goed dat heeft niets met deze aankomst te maken.

Pinerolo was overigens ook aankomstplaats voor de misschien wel meest legendarische Fausto Coppi etappe in de Giro (200km solo, 12 minuten voor Bartali, 20 minuten voor de rest)



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/05/2016 22:35 door El Mik.
Velodroom 25 mei 2016 23:03
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zeg maar gerust een enge pukkel, die zich kan
> ontwikkelen tot een lelijke ontsteking. Laten we
> hem met de rekenmachine en de formule van Dr
> Ferrari behandelen.
> Met 6,5 w/kg in de benen tijdens de gehele
> behandeling, wat erg onwaarschijnlijk lijkt, duurt
> het 14'45".
> Met een meer gangbare therapie van 6,0 w/kg
> ben je met zo'n 16 minuten weer boven Jan.
> Mocht het serieus tegen zitten dan is men pas
> klaar na zowat 17 en een halve minuut bij
> 5,5 w/kg.


Dit brengt mijn gedachten weer terug naar de Sonneveld conférence, waarin hij oersmakelijk vertelt van het in de pauze inzakken van de verkoop van frica en dergelijke, zodra er weer veel zweren in een causerie waren voorgekomen.
Eddy Veen 25 mei 2016 23:17
Leon 25 mei 2016 23:25
El Mik Schreef:
-------------------------------------------------------
> Deze klim en afdaling zijn al vaker in de Giro en
> Tour voorgekomen de laatste jaren.
> Die afdaling is al het één en ander gebeurd, zou
> daar niet tot het uiterste gaan om de concurrentie
> te volgen met deze voorsprong, geen risico's nemen
> laat Nibali en Valverde maar gek doen.

Als ik het goed zie hebben ze morgen t.o.v. die Touretappe de beklimming en afdaling omgewisseld. Dus die gevaarlijke afdaling uit het filmpje wordt morgen beklommen, en de afdaling is minder steil. daardoor is de finish ook een km of 10 verder na de top dan destijds.
sijbriskie 25 mei 2016 23:49
Naar een column van Simon Carmiggelt als ik me niet vergis. Hoe dan ook: "Meneer Sonneberg: welgeteld één kroket heb ik die avond verkocht!".
Luijt 26 mei 2016 00:04
De kop "LJ is geen vriendenploeg..." is een onjuist citaat als Van Emden ploeg niet een vriendenploeg heeft willen noemen.
Bovendien beschrijft Van Emmen juist de goede sfeer in de ploeg en ook die lading wordt met deze kop niet gedekt.
Carlos Danger 26 mei 2016 00:08
Ik vind het zo gek nog niet. Als je wint heb je vrienden. Gewonnen is er nog niet.
Luijt 26 mei 2016 00:08
Valverde wint opnieuw
AK 26 mei 2016 00:18
Ah, die afdaling waar Voeckler in het geel de achtertuin inreed.
Dat is idd een gevaarlijke afdaling. Daar gaan vast renners tijd verliezen.
Shinzawai 26 mei 2016 01:07
Ideaal parcours voor Valverde om Chaves onder druk te zetten. Kruijswijk moet gewoon het hoofd koel houden: zelfs als hij hier een halve minuut verliest, is er niets aan de hand.
Fashionisto 26 mei 2016 08:32
In de Tour de France klommen ze vanaf Villar Perosa: dat is nu de afdaling, met onderstaand profiel.
Afgaande op dat lijkt mij het klimwerk heftiger dan de afdaling.

Brieske 26 mei 2016 08:33
Kruijswijk gaat hier zijn tourzeges van 2017 T/m 2024 veilig stellen.

Groet
JW 26 mei 2016 08:43
In de krant van vandaag heeft het artikel dan ook de kop: "Zeven werkbijen als een schild rond de roze koningin"

Dat klinkt inderdaad wat anders.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/05/2016 08:43 door JW.
Pyama 26 mei 2016 08:48
SJ 26 mei 2016 09:07
Overigens bij hetzelfde stuk in de Volkskrant ook een voorstelrondje van de 7 knechten, met bij elk een uitspraak van Jan Boven. Over de meesten een positieve uitspraak, slechts over Roglic zegt hij dat hij niet meer zijn gewenste niveau haalt sinds de gewonnen tijdrit. Dat belooft niet veel goeds voor in de bergen (voor zover dat al niet was gebleken de afgelopen dagen).
ton duk 26 mei 2016 09:09
MOOI!!!!!
hup HOL
gr
Eindhovuh 26 mei 2016 09:25
Kan vandaag weereens kijken.
Ben benieuwd. Ik kijk toch wat gespannener nu.
ton duk 26 mei 2016 09:32
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Kan vandaag weereens kijken.
> Ben benieuwd. Ik kijk toch wat gespannener nu.

Wat is voor mij een understatement...
gr
Sub Culture 26 mei 2016 09:34
'Vrienden vertellen elkaar de waarheid niet'

Waar slaat dat op?
Ik vind dat net de meerwaarde van een goeie vriendschap, dat je elkaar gewoon rechtuit de waarheid kan zeggen zonder dat daar noemenswaardige aanstoot aan kan worden genomen.
Fashionisto 26 mei 2016 10:00
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> 'Vrienden vertellen elkaar de waarheid niet'
>
> Waar slaat dat op?
> Ik vind dat net de meerwaarde van een goeie
> vriendschap, dat je elkaar gewoon rechtuit de
> waarheid kan zeggen zonder dat daar
> noemenswaardige aanstoot aan kan worden genomen.

Bart Jungmann heeft blijkbaar een wat verwrongen beeld van vrienschappen, maar dat maakt mij niet nieuwsgierig naar de rest van z'n psyche.
Bromertà 26 mei 2016 10:22
"Een pakketje schroot, met een dun laagje chroom."

Hardop denkend, zou Steven eerlijk zeggen dat hij de steun van zijn ploeg op cruciale moment mist, of bewaart hij de lieve vrede en geeft ie zijn ploeg een compliment voor het harde werken?

Tankink, aardige gozer overigens, niks mis mee, maar liet zich toch iets te gemakkelijk ontvallen dat ie Steven keurig door de eerste twee weken had geloosd, alsof zijn opdracht al volbracht was. Nee Bram, de komende dagen begint het pas. Jij moet net zo diep willen gaan als Steven, om hem ietsiepietsie langer bij te kunnen staan. Hij heeft je nodig. Net als Roglic, Battaglin en Keizer en al die anderen. Een beetje moe? Dat was Romario ook weleens. Jullie mogen, nee moeten, versleten, uitgewoond, meer dood dan levend, een welverdiende ere ronde maken in Turijn, met in de tas van herinneringen een roze droom die werkelijkheid werd.
Brieske 26 mei 2016 11:04
En diezelfde Jungmann schrijft nu (in een alinea die over Jos van Emden gaat).

Quote
Bart Jungmann
Ploeg en kopman versterken elkaar. Dat is de boodschap die ze verkondigen.
Van Emden: 'We hebben echt een hele mooie ploeg. Op alle vlakken uitgebalanceerd en vanaf het begin hangt er een topsfeer.
Dat kun je niet creëren. Zoiets is er, al wordt het natuurlijk alleen maar beter als het zo goed gaat.'


Vertrouwen
Een echte vriendenploeg noemt hij het.
Daarin vertellen renners elkaar de waarheid. 'Qua humor en intellect is iedereen anders.
Maar wie slim is voelt zich niet slimmer dan een ander, want die heeft ook weer een eigen inbreng.
Dat zien we van elkaar, dat accepteren we van elkaar.
Ik heb vertrouwen in die anderen en zij hebben dat in mij.
Ik kan je zeggen: dat spreekt niet vanzelf.'

Jullie mogen blij zijn dat ik dit overtyp voor jullie.
Bedankjes, props en kudus mogen in een nieuw, sticky, topic geplaatst worden genaamd 'Brieske bedankt!'
Dit topic zal ik niet zelf maken, zo bescheiden ben ik dan ook wel weer.

Groet
Slimmerd 26 mei 2016 11:15
Misschien niet helemaal thuis in het topic van vandaag, maar wel leuk om weer eens wat van de koning van de sprint te horen!!

Cipollini over de Italiaanse sprinters
Walnoot 26 mei 2016 11:16
We kunnen ook een apart Sticky maken waarin de lovers de columns van mogen posten Jungmongool (als hij namen mag verbasteren, mag ik het ook ), en de haters die dan af mogen kraken. Kan deze wat schoner blijven, heb namelijk totaal geen behoefte om de onzin van genoemde mongool te lezen. Of er over te lezen, wat dat betreft.
Brieske 26 mei 2016 11:21
Is ok, zolang er maar 1 sticky topic meer is over mij.

Groet
Linkebal 26 mei 2016 11:22
Wordt een beetje een zeurpiet. Vroeger was alles beter.
Arsimo 26 mei 2016 11:34
Inderdaad. Begint op een Italiaanse uitgave van Roger de Vlaeminck te lijken (kwa zeurpiet, niet kwa type ex-renner)
Bromertà 26 mei 2016 11:39
Vetooo, ofwel, Ammattipyöräily ‏2 hours ago
#Giro, Stage 18. Pramartino will be climbed in approx. 16 minutes.
Gebruikernaam 26 mei 2016 11:40
Pinerolo! Dan moet ik toch vooral aan glijden denken:

[www.youtube.com]

en

[www.youtube.com]
Slimmerd 26 mei 2016 11:44
Domont (Ag2r), Malacarne (Astana), Kung, Oss (BMC), Moser, Navardauskas (Cannondale), Brambilla, Trentin (Etixx-QuickStep), Le Gac (FDJ), Solomennikov (Gazprom-Rusvelo), Kluge (IAM), Modolo, Mohoric (Lampre-Merida), Ligthart (Lotto Soudal), Yamamoto, Zilioli (Nippo-Fantini), Arndt, Timmer (Giant-Alpecin), Knees (Sky), Brutt, McCarthy, Rovny (Tinkoff), Amezqueta, Busato (Wilier-Southeast)
Slimmerd 26 mei 2016 11:44
Opvallend dat Lampre Modolo en Mohoric meestuurt en niet Ulissi, deze mannen zouden reeds 1'20 hebben
Luijt 26 mei 2016 11:44
Vooral Cipo was beter, veel beter dan dat blik Italiaanse sprintertjes die zich in de luren lieten leggen door die baanfietser gisteren. Dat was Mario niet overkomen.
Cecchini 26 mei 2016 11:48
Dat lucht zeker lekker op, dat schelden. Vrije meningsuiting noemen we dat tegenwoordig, ik zelf vind het de trieste verwording van het internet tot riool. Kom je lekker klaar als je woorden als mongool, kankertyfus, je moeder is een hoer gebruikt ? En ook al een like geplaatst op de Sylvana Simons uitzwaaipagina op Facebook ? Denk het wel.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/05/2016 11:49 door Cecchini.
Slimmerd 26 mei 2016 11:50
Inmiddels 2'53, benieuwd of iemand dit wil controleren.

Movistar is normaal wel aanwezig in zo'n groep, zullen zij voor Valverde gaan controleren? Orica ook afwezig in de kop in ieder geval, voor LottoNL natuurlijk 0,0 gevaar.
Walnoot 26 mei 2016 11:52
Moet je even Spaak een bericht sturen, heb net gepoogd een sticky voor je te maken, maar heb daar de rechten niet toe...
Walnoot 26 mei 2016 11:55
Zielig eigenlijk, discriminatie er bij halen. Maar ik vind het best grappig. Je kan me ook direct uitmaken voor nazi ofzo, mag van mij. Ik weet dat de Volkskrant je aan het hart gaat, dus doe maar.
Brieske 26 mei 2016 12:02
Jij sluit wel heel makkelijk uit dat Walnoot in de veronderstelling is dat Bart Jungmann echt het syndroom van down heeft...

Groet
Michael B* 26 mei 2016 12:05
Jongens... laten we het vriendelijk houden. Niet altijd even goed om elkaar de grond in te praten. Uiteindelijk zijn wel allemaal liefhebber en ja het klopt we hebben een andere mening. Helemaal als het gaat over bepaalde renners (Lars Boom, Koen de Kort etc.)

Valt wel op dat met name Walnoot en El Chaba hier bepaalde mensen niet kunnen luchten.

Overigens wel opvallend dat er wordt aangegeven dat Jos van Emden minder ligt bij de concurrentie. Lekker hoor zo'n imago. Dan wordt koersen winnen door een Jos een stuk moeilijker. Al zijn daar ook uitzonderingen op. Een Thomas Voeckler ligt ook bij de meeste van zijn collega's niet, maar hij wint wel. Zou mooi zijn als Jos een keer meespringt met een vroege vlucht, als je zulke tijdritten/prologen kan rijden dan heb je echt wel genoeg klasse hoor. Valverde kent Kruiswijk, maar Jos van Emden zal ie straal voorbij lopen.
myrd 26 mei 2016 12:06
Reeds 5min voorsprong voor een grote groep.

Domont (AG2R), Solomennikov (Gazprom), Modolo en Mohoric (Lampre), Yamamoto en Zilioli (Nippo), Broett, McCarthy en Rovny (Tinkoff), Amezqueta en Busato (Southeast).
Brambilla en Trentin (Etixx-Quick Step), Ligthart (Lotto-Soudal), Kluge (IAM), Malacarne (Astana), Arndt en Timmers (Giant), Küng en Oss (BMC), Moser en Navardauskas (Cannondale), Le Gac (FDJ) en Knees (Sky)
Bromertà 26 mei 2016 12:08
Gisteren doorgestreept, vandaag is langgerekt met een angstwekkende kreukelzone aan 't eind. Nog zo'n 8.000 hoogtemeters te gaan om de hemel van Turijn te bereiken.
Bromertà 26 mei 2016 12:11
Valverde loopt niet veel, Sagan evenmin, die neemt zelfs z'n vriendin op de fiets ; - )
JW 26 mei 2016 12:19
Prima kopgroep.
Al bijna 8 min. voorsprong.
Rovny is de best geplaatste.met ruim een uur achterstand.
Laat ze maar lekker rijden, dat geeft voorlopig rust.
Ger 26 mei 2016 12:23
JW Schreef:
-------------------------------------------------------
> Prima kopgroep.
> Al bijna 8 min. voorsprong.
> Rovny is de best geplaatste.met ruim een uur
> achterstand.
> Laat ze maar lekker rijden, dat geeft voorlopig
> rust.


Dit klopt niet. Best geplaatste is Brambilla op 55.36.
Erik S. 26 mei 2016 12:32
Ger Schreef:
-------------------------------------------------------
> JW Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Prima kopgroep.
> > Al bijna 8 min. voorsprong.
> > Rovny is de best geplaatste.met ruim een uur
> > achterstand.
> > Laat ze maar lekker rijden, dat geeft voorlopig
> > rust.
>
>
> Dit klopt niet. Best geplaatste is Brambilla op
> 55.36.

Dat wordt rijden voor Sky om de 25e plek van Roche te verdedigen.
Linkebal 26 mei 2016 12:33
Rovny en Brambilla, dat kan nog gezellig worden.
Prikdude 26 mei 2016 12:34
Na na na nee, de besten moeten in zo'n finale om de zege kunnen strijden bla na bla na bla.

Kloek dat er op Brambilla na geen enkele fatsoenlijk klimmende renner in die kopgroep zit.

Dag top 5 dus Brambilla, McCarthy, Busato, Zilioli en Rovny? Of wellicht Malacarne. De rit afvlaggen bij de tussensprint bitte.

(Edit: wellicht dat Küng, Navardauskas en Moser voor de klim nog wat op poten zetten voor een aardige finale)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/05/2016 12:37 door Prikdude.
Bromertà 26 mei 2016 12:37
Snel reageren Reageren Reageren met quote Bericht rapporteren Negeren
Cecchini 26 mei 2016 12:42
Steven Kruijswijk

Deze Nuenense aardappeleter zet
Nog een paar suikerbergen weg

Van Muggio tot Pirenrolo
Naar Molveno en Cuneo

Om de winnende girokaart
Met plakkende lippen te tongen

Zodat voor eeuwig het
Juichende geel van Van Gogh

Van Gerwen tot Stiphout
Naar Mierlo en Geldrop

Wordt vervangen door
Het schaterend roze.

Door Johnny Ceres Jr.



Johnny Ceres jr.
Prikdude 26 mei 2016 12:43
244 kilometer? Ja, dat valt me nu pas op.

Alles is vreemd tot nu toe, er gaan nog meer rare dingen gebeuren vandaag.
Velodroom 26 mei 2016 12:51
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Valverde loopt niet veel, Sagan evenmin, die neemt
> zelfs z'n vriendin op de fiets ; - )

Janne kan gelukkig nog niet lezen. smiling smiley
Bromertà 26 mei 2016 12:52
Penisdoofheid

Bij 240 kilometer fietsen is er kans op penisdoofheid. Wat? Penisdoofheid, een slapende piemel. 'In Nederland zijn er vanuit de Universiteit van Maastricht in 2014 bij 27 toerfietsverenigingen 430 mannelijke amateurfietsers onderzocht middels een digitale enquête. Daarbij bleek ongeveer 57 procent een overbelastingsblessure te hebben in het gebied van penis, balzak of prostaat, zoals bijvoorbeeld doofheid in de penis', aldus uroloog Herman Leliefeld bij Vice Sports.

Een van de tips: 'Een wielrenner moet af en toe van het zadel gaan. Zeker als hij merkt dat er doofheid optreedt. Als ik die jongens soms staand fietsend de berg op zie gaan, denk ik: ze zijn misschien te moe om zittend te fietsen, maar ze gaan ook overeind rijden om weer bloed in de verdoofde penis en scrotum te krijgen.'
Andere Peter 26 mei 2016 12:55
Het gaat vooral mis bij de koppenmaker van de 'geen-vriendenploeg-variant'. Zoals iemand al aangaf is dat geen correct citaat en ook geen heel zuivere interpretatie. Meestal wordt de kop niet gemaakt door de journalist zelf. Maar wel slordig, gemakzuchtig werk hier, ja.

De term vriendenploeg is natuurlijk ook een lege huls. Blabla-taal waar iedereen iets anders onder verstaat. Dan kun je krijgen dat het tegelijkertijd wel en niet optreedt (een glas is halfvol en half leeg).
Inigo 26 mei 2016 13:03
Deze rit is echt 80km te lang..
Velodroom 26 mei 2016 13:09
Prikdude Schreef:
-------------------------------------------------------

> Alles is vreemd tot nu toe, er gaan nog meer rare
> dingen gebeuren vandaag.

Project 2016, oftewel als je toch steeds linksom gaat, kun je ook maar beter de crankset aan die kant hebben,
De amerikaanse vrouwen achtervolgingsploeg denkt daarmee 3,5s te kunnen winnen.
Arsimo 26 mei 2016 14:19
Overpeinzing: treffende illustratie van Kruijswijk's overmacht is de onderlinge verschillen binnen de top 10. Niet zo zeer dat hij 3 minuten of meer voorstaat op iedereen, maar dat het verschil tussen 1 (Kruijswijk) en 2 (Chaves) het grootste verschil is tussen elke opvolgende positie vind ik best bijzonder. (dwz verschil 1-2 veel groter dan 2-3, 3-4, 5-6 etc)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/05/2016 14:19 door Arsimo.
Velodroom 26 mei 2016 15:03
Arsimo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Overpeinzing: treffende illustratie van
> Kruijswijk's overmacht is de onderlinge
> verschillen binnen de top 10. Niet zo zeer dat hij
> 3 minuten of meer voorstaat op iedereen, maar dat
> het verschil tussen 1 (Kruijswijk) en 2 (Chaves)
> het grootste verschil is tussen elke opvolgende
> positie vind ik best bijzonder. (dwz verschil 1-2
> veel groter dan 2-3, 3-4, 5-6 etc)

Bepaald niet bijzonder. Stel, dat het tijdsverschil voor elke plaats verdubbelde, dan moest nummer laatst nog steeds aankomen. grinning smiley
3, 6, 12, 24, 48 etcetera. Zeker nooit gedamd?
Arsimo 26 mei 2016 15:12
(ik ben een IT-er die ook nog stevig assembler kan programmeren als het moet, dat verdubbelingspunt van je snap ik dus echt wel smiling smiley Ik had het dus gewoon over normale linear te vergelijken verschillen)

On-topic: kijk maar naar de verschillen binnen de top 10 in de grote rondes van de laatste jaren, de grootste gaten zitten in regel niet tussen 1 en 2.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/05/2016 15:12 door Arsimo.
Siem 26 mei 2016 15:18
Ze hebben inderdaad allemaal, los van elkaar, een pak rammel gehad van Kruijswijk.

We zijn met elkaar stiekem toch nog wat voorzichtig, maar ik zou niet weten welk voorbeeld er is van een GT waarbij de leider er zo riant voor stond, iedereen al een afstraffing had gegeven en dan toch nog in de problemen kwam. Of het moet de Landis Tour zijn, waar het gevaar niet van de nummer 2 kwam maar van iemand die er écht al doorgezakt was en daar was een toevallige leider, die niemand een afstraffing had gegeven. (of die Tour van Rasmussen ;-p)


Siem 26 mei 2016 15:27
Knees zal deze etappe waarschijnlijk wel gaan winnen. Ik heb eerder op dit forum gelezen dat hij een buitengewoon getalenteerd klimmer is.
Slimmerd 26 mei 2016 15:43
Nog 42km voor de koplopers, peloton koerst op 11'13
Slimmerd 26 mei 2016 15:46
Le Gac en Brutt zijn inmiddels weggereden uit de kopgroep, nog geen groot verschil, maar die willen vooruit voor de klim lijkt het
Slimmerd 26 mei 2016 15:56
Brutt inmiddels alleen voorop, 11" op de andere vluchters. Peloton op 13'29.

Nog 31 km
El Mik 26 mei 2016 16:01
De Giro is al jaren niet meer echt spannend om de eindzege, verschil is altijd groot tussen nr 1 en 2. Dat er dan nog een groter gat tussen de nummers 8 en 9 zou zijn vind ik niet zo relevant winking smiley

Het Hesjedal jaar was de laatste uitzondering, daarvoor Menchov vs Di Luca.
De Vuelta daarentegen is bijna altijd spannend tot het eind smiling smiley
Slimmerd 26 mei 2016 16:12
Moser en Brambilla de sterkste op de klim en lijken nu weg te rijden
Slimmerd 26 mei 2016 16:13
McCarthy en Rovny de eerste achtervolgers
Arsimo 26 mei 2016 16:15
Wellicht hanteren wij een andere definitie voor groot?

Neem top van vorig jaar in de Giro:

1 Contador
2 Aru op 01:53
3 Landa op 03:05
4 Amador op 08:10
5 Hesjedal op 09:52
6 König op 10:41
7 Kruijswijk op 10:53

Het grote gat zit hier tussen 3 en 4, tussen 4 en 5 is bijna gelijk aan tussen 1 en 2.

Dit jaar ligt het grootste gat (vooralsnog) veruit tussen 1 en 2.
Slimmerd 26 mei 2016 16:18
Moser en Brambilla rijden geleidelijk weg, Arndt lijkt nu de eerste achtervolger op 23".

Nog 21 km en dus nog 1500 meter klimmen
Slimmerd 26 mei 2016 16:19
Voorste deel van het peloton komt bijna olv Tankink aan de voet van de klim
Slimmerd 26 mei 2016 16:24
Brambilla en Moser zijn boven en beginnen aan de gevaarlijke afdaling
Slimmerd 26 mei 2016 16:25
Arndt en Rovny volgen op 28"
Slimmerd 26 mei 2016 16:29
Battaglin leidt de groep roze trui, Fuglang, Zeits, Poljanski, Henao en Conti krijgen moeite met het tempo
Von Kármán 26 mei 2016 16:31
Jose is in topvorm ondertussen
Slimmerd 26 mei 2016 16:35
Modolo en Trentin zijn bij Arndt en Rovny gekomen, dit viertal rijdt op 30" van Brambilla en Moser.

Nog 10km
Slimmerd 26 mei 2016 16:37
In de groep favorieten heeft iedereen Battaglin en Kruijswijk netjes gevolgd, zij gaan nu dalen op 12'36 van de kop. Groep is kleine 20 man sterk
Brieske 26 mei 2016 16:39
Ik vind Slimmerd wel erg dominant aanwezig in dit topic...

Groet
Slimmerd 26 mei 2016 16:41
Onder de boog van de 5km nog maar 12" voor de twee koplopers
Erik S. 26 mei 2016 16:41
Wat mij betreft mag Slimmerd zo dominant zijn als-ie kan. Ben voor een flink deel van zijn posts afhankelijk vandaag. Anderen mogen uiteraard ook bijvallen...
Michael B* 26 mei 2016 16:43
Heb geen stream, iedere koersinfo is welkomhot smiley
Slimmerd 26 mei 2016 16:44
Rovny neemt een bocht verkeerd en parkeert zich in de hekken
Slimmerd 26 mei 2016 16:45
Veel te veel motoren in koers lijkt het, Moser en Brambilla samen boven, minder dan 2km te gaan
Carlos Danger 26 mei 2016 16:45
46 en 62 Brengen een stille hommage aan Wouter (108)
Slimmerd 26 mei 2016 16:48
1. Trentin
2. Moser
3. Brambilla
4. Modolo
Slimmerd 26 mei 2016 16:49
5. Arndt
6. Rovny
7. Bussato



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/05/2016 16:50 door Slimmerd.
AK 26 mei 2016 16:55
In de groep favorieten ontbreekt alleen Fuglsang, waardoor Anton Battaglin helpt met op kop rijden
Slimmerd 26 mei 2016 16:58
Kruijswijk rijdt bij de favorieten op kop van dat klimmetje, de rest volgt, al is het voor sommige met moeite
Slimmerd 26 mei 2016 17:01
Nibali, Valverde, Chaves, Kruijswijk, Majka, Zakarin, Jungels, Pozzovivo en Uran komen zo als groep over de streep, al sluiten Amador, Roche en Kangert nog aan
Frederik D. 26 mei 2016 17:11
Battaglin reed volgens mij goed voor Kruijswijk tot aan de laatste klim. Andere ploeggenoten zag ik niet.
JW 26 mei 2016 17:12
Alwéér een dag dichter bij Turijn !

De "vriendenploeg" leverde vandaag prima werk bij de begeleiding van de rose trui.
Aan het einde sterke rollen van Tankink (muur) en Battaglin (leidde de slotklim in een tempo dat zorgde voor een klein pelotonnetje).

En Steven aan het einde weer oefenen in sprint-à-deux tegen Valverde.
Spielerei winking smiley
.
Slimmerd 26 mei 2016 17:14
Ligthart overigens de als vluchter van de dag niet voor Valverde en de andere AK-mannen geëindigd. Op een goede 3'30 van Valverde kwam hij als 54e over de streep, maar dit geheel terzijde!
Slimmerd 26 mei 2016 17:15
Tankink deed de eerste keer van dat korte, steile kasseienklimmetje. Daarna vanaf de voet van die col Battaglin tot op 3km van de streep. Prima ondersteuning dus.
Bromertà 26 mei 2016 17:17
Ja ha, complimenti a tutti. Vandaag een hele ploeg. Op naar morgen. Eerst even rusten. Nog 7.000 meters in verticale richting, verdeeld over 7 5 serieuze bergen in 2 dagen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/05/2016 10:58 door Bromertà.
Slimmerd 26 mei 2016 17:20
161 BEL WELLENS Tim LOTTO SOUDAL 5h 52’ 12” 26’ 38”

Bijna 2 minuten achter de rest, nog wat extra sparen voor morgen??
JW 26 mei 2016 17:29
Alwéér Wellens-time winking smiley
Sub Culture 26 mei 2016 17:40
En de Etixx zegetrein, die denderde verder!
Curzio 26 mei 2016 19:17
Is toch prima? Geeft weer renners met andere kwaliteiten een kans. Zo'n Battaglin bijvoorbeeld is beter in lange ritten dan in het korte gedoe van dinsdag (ook z'n eerdere ritoverwiningen waren lange etappes en in LBL is hij ook goed).
Curzio 26 mei 2016 19:21
Perfect werk van beide. Vooral Battaglin indrukwekkend: er bleven maar 15 man over en geen enkele aanval gehad.
Luijt 26 mei 2016 19:22
Wat een prettige ronde is die Giro toch. Voor uw goede begrip: dat vond ik ook al toen vriend Eltink de beste Nederlander op plek 35 of zo en zoch voor de rset van zm carrière had opgeblazen. Veel en goed publiek. Mooie parkoersen (ok, vandaag had het iets korter mogen zijn). Fijne rondemissen ook.
Curzio 26 mei 2016 19:23
Het beste lijkt er af bij Wellens. Was natuurlijk ook al wat vroeger in vorm voor de voorjaarsklassiekers en daarnaast lijkt het beeld dat hij niet geschapen is voor grote rondes bevestigd te worden. Hij heeft wellicht het omgekeerde recupperatievermogen van Kruijswijk. Verder geen enkele reden om hem te ridiculiseren overigens.
Dit Rit Naar Bordeaux 26 mei 2016 19:24
Battaglin en Roglic zijn toch wel erg mooie versterkingen gebleken voor het middenmotor team dat lotto is. Wordt ook een stukje vrolijker van Verhoeven en Engels!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/05/2016 19:25 door Dit Rit Naar Bordeaux.
Michael B. 26 mei 2016 19:39
Lotto toch een van de ploegen met de kleinere budgetten laat na een slecht vorig jaar nu toch maar even zien dat ze met de beste kunnen meedoen. Waar is team SKY lol!
JW 26 mei 2016 19:52
Heisenberg 26 mei 2016 20:14
JW, het is roze. En dus niet rose.

Voor als je twijfelt: [onzetaal.nl]
Velodroom 26 mei 2016 20:26
Arsimo Schreef:
-------------------------------------------------------
> (ik ben een IT-er die ook nog stevig assembler kan
> programmeren als het moet, dat verdubbelingspunt
> van je snap ik dus echt wel smiling smiley Ik had het dus
> gewoon over normale linear te vergelijken
> verschillen)
>
> On-topic: kijk maar naar de verschillen binnen de
> top 10 in de grote rondes van de laatste jaren, de
> grootste gaten zitten in regel niet tussen 1 en 2.

Ik betwist ook niet, dat Kruijswijk in deze Giro superieur is, maar besef ook, dat het verschil in tijd in zo'n ronde min of meer arbitrair zal zijn.
Er komen maar enkele renners in aanmerking als rivaal en niet per definitie presteren juist zij optimaal, hoe je dat verder ook wilt uitwerken.
Dumoulin en Landa bijvoorbeeld waren al gauw verleden tijd en Nibali kwam ook al direct in problemen.
Wat daar dus achter komt is met alle respect minder, ook de veel bejubelde en tevens verguisde Valverde.

Wat dus buiten kijf staat is dat Kruijswijk tot nu toe buitengewoon goed heeft gepresteerd en op beslissende momenten pak hem beet zo'n 5% beter was dan Nibali.

Ranglijsten zijn hier gebaseerd op afnemende prestaties (totaaltijd=gemiddelde snelheid), dan zie je incidenteel vaak ook aan de top grotere verschillen, maar niet over de hele linie. De straal buigt dus keurig af.

Eén aspect van topprestaties wordt vaak vergeten. De winnaar zal niet noodzakelijkerwijs als enige, wel degelijk op bijna alle fronten maximaal moeten presteren.
Dit laat zich altijd het allerbeste illustreren aan prestaties in absolute tijden. Een 100m record is vaak alleen binnen bereik als de omstandigheden waaronder die bereikt moet worden dit niet belet. Vaak is een beetje tegenwind al funest, tenzij iemand's progressie groter is dan de extra weerstand of set van variabelen.

Kruijswijk is dus exemplarisch een topsporter, die ineens het Heilig Vuur ziet.
En de enige plausibele verklaring lijkt mij, dat hij na de liesslagader perikelen nu eindelijk zijn vol potentieel heeft kunnen ontwikkelen.
Mooi toch.
JW 26 mei 2016 20:36
Jeemig.
Dat vergt wel een forse omschakeling !
Al bijna drie weken helemaal gefocust op die jacht op de rose trui, en nu blijkt dat die helemaal niet bestaat !

Leek me zo 1 op 1 passend bij die rossige uit Nuenen... sad smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/05/2016 20:38 door JW.
Sub Culture 26 mei 2016 20:53
Wow wow wow nu pas de beelden gezien.
Fenomenaal staaltje wielrennen van Trentin, kippevel.
Wat een ploeg, wat een ploeg!
Cecchini 26 mei 2016 21:22
Ja, je hebt je standpunt nu wel verkondigd.
Frederik D. 26 mei 2016 22:14
Slimmerd, bedankt voor je correctie.
Bromertà 26 mei 2016 22:21
In de bak Graaicultuur was een apart stukje uitgesneden voor de top. De schatting was een klein tiental. De prijsverschillen logen er niet om. Het meisje bij de kassa vertelde dat de afbuigcurve de afprijzing volgde, waarna er een beklemmende stilte viel. Tasjes zijn overigens niet meer gratis. Het toilet wel.
Bromertà 26 mei 2016 22:25
Steven in het spoor van Enrico. Helemaal volgens het boekje. Hier de cijfers.
Cecchini 26 mei 2016 22:29
Luijt 26 mei 2016 22:56
Ja, mooi hè Sub!
Luijt 26 mei 2016 22:58
De LJ boys lieten zich vandaag wel van hun beste kant zien. Tankink bezoekt ons forum. Wat ik u brom.
Velodroom 26 mei 2016 23:16
As an on-line discussion grows longer, the probability of a comparison involving Toilet approaches 1.
Bromertà 26 mei 2016 23:49
"Er reden 26 renners weg en wij dachten: de mogen rustig 20, 25 minuten pakken. Maar Maarten Tjallingii reed op kop en die gaf vol gas. Na twee uur kwam Alejandro Valverde vragen of het iets rustiger kon, want hij moest plassen", lacht Bram Tankink na de achttiende etappe.
Slimmerd 27 mei 2016 00:16
En wat waren de tijden?
Slimmerd 27 mei 2016 00:20
Het is ook zeker geen poging tot ridiculisering van Wellens, enkel zeer opmerkelijk. Of hij knalt de aankomende twee etappes nog eenmaal flink of een drieweekse ronde is gewoon echt niet zijn ding. Dan kan hij zeker nog een zeer gewilde erelijst opbouwen, want de kwaliteiten zijn er te over
Andere Peter 27 mei 2016 02:28
Sub daagt natuurlijk nogal eens uit. Maar ik zag dit ook pas uren later en ik vond het ook geweldig. Bij nalezing van dit topic viel mij op dat er maar heel weinig woorden werden vuil gemaakt aan dit huzarenstukje van de Trentin en Brambilla.
cire 27 mei 2016 08:20
Het was meer knullig van Moser dan goed ploegenspel van Etix. Hebben ze bij Cannondale geen oortjes?
Sub Culture 27 mei 2016 08:51
Wat is daar uitdagen aan?
Miquel1983 27 mei 2016 08:54
cire Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het was meer knullig van Moser dan goed
> ploegenspel van Etix. Hebben ze bij Cannondale
> geen oortjes?

Tja, als Moser meer gas had gegeven in de laatste kilometer, had Brambilla hem mogelijk geklopt in de sprint. Hij zat in de sandwich. Misschien had Moser beter kunnen bluffen en inhouden zodat Trentin er bij was gekomen op 1km van de meet, en dan Ettix de sprint zelf laten aantrekken (want die wilden Modolo natuurlijk niet laten terugkomen). Dan had Moser nog een echte sprint kunnen trekken tegen Trentin.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/05/2016 08:55 door Miquel1983.
Walnoot 27 mei 2016 09:29
Don't feed the troll...
Marcos 27 mei 2016 12:02
Moser had blijkbaar helemaal niet gezien dat Trentin eraan kwam, zijn oortje werkte niet meer en hij zag wel dat Brambilla niet meer wilde overnemen, maar niet waarom.. Neem aan dat hij het dan sowieso anders aangepakt had, nu hoefde Trentin niet eens zoveel te doen, hij had veel meer snelheid dan Moser toen hij aansloot, dat had zelfs een topsprinter nooit meer goedgemaakt.
Walnoot 27 mei 2016 12:10
Dan was Trentin er vol overheen gegaan, had Moser hem moeten halen en had Brambilla zonder enig probleem vanuit zijn wiel de etappe gewonnen. Moser had gewoon net iets harder moeten rijden in die laatste kilometer. En wat beter naar achteren moeten kijken. Maar goed, we kunnen het hem niet kwalijk nemen dat hij lijdt aan het Cannondale-Loser-Syndroom.
Slimmerd 27 mei 2016 12:22
Toch niet zo raar dus dat mijn mobiel constant van Moser Loser maakt....
Luijt 27 mei 2016 14:27
Het is gewoon een feit, Etixx dendert door. Die Trentin, fijne renner is dat.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen