Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Tom Dumoulin naar de Tour

Gepost door Vittal 
Vittal 30 mei 2016 13:07
Persbericht:
TEAM GIANT-ALPECIN PREPARES FOR MIDDLE BLOCK OF THE SEASON

AS THE GIRO D’ITALIA REACHED TURIN, ITALY, THE FIRST GRAND TOUR OF THE SEASON CAME TO A CLOSE. FOR TEAM GIANT-ALPECIN IT IS A MOMENT OF REFLECTION AND A CHANCE TO OFFER INSIGHT INTO THE TEAM’S PERFORMANCE PLANS AS IT PREPARES FOR THE SEASON TARGETS THAT LIE AHEAD.

Team Giant-Alpecin experienced a dramatic preseason with the training accident in Calpe, Spain, eliminating six of its riders from racing for the first months. With Max Walscheid (GER) returning to action in the Baloise Belgium Tour last Wednesday, all riders involved have now returned to competition and the team is slowly coming back to full strength, leaving the most challenging period in the team’s history behind. However, there were also positive signs to report in the first part of the season, as the team saw its talented riders showing their potential for the future.

As the “Fight for Pink” kicked off in Apeldoorn, the Netherlands, the team saw four of its riders finishing in the top 15 on the opening stage, with Tom Dumoulin (NED) taking the victory on home soil. This ideal beginning was followed by a total of six days defending the maglia rosa, which unfortunately ended on stage 11 for Dumoulin. The Giro continued with strong rides from Nikias Arndt (GER) who twice came close to winning a stage and he finally took a fantastic victory on the closing stage, and from Georg Preidler (AUT), who finished third on the queen stage, one of three top-10 results in the Giro for him.

After returning from Italy, Dumoulin has recovered well. Team Giant-Alpecin trainer/coach Adriaan Helmantel (NED) explained: “Tom took a rest week at home and gradually restarted his training in the second part of last week. He will be able to further build up duration and intensity throughout this week.”

Looking ahead in preparation for the middle block of racing this season, Team Giant-Alpecin is using high-altitude training for the fourth consecutive year. The team’s French climber, Warren Barguil, who will be racing in the Tour de Suisse, is already in his second of three weeks at 2,300 meters’ altitude at the top of the Sierra Nevada mountains. He will be joined by Dumoulin later this week and Dutchman Albert Timmer shortly after.

“This year we are taking a slightly different approach in terms of planning in comparison to the last years,” Helmantel said. “With Warren we’ll focus on making sure he’s at his best in July, whereas with Tom we will focus on his second big season target, the time trial at the Rio Olympics in Brazil in August. Because he missed the first part of the season, the focus with John [Degenkolb] is more on racing in this period rather than joining the altitude camp as he did previous years. For him it is crucial at this stage to regain racing rhythm.

“During the altitude camp we work on the endurance base, which is crucial in building toward top form and to reach race finales as fresh as possible. With Tom we will focus on specific time trial efforts, which we did last year as well. This approach is science-based and, more important, built on experience.”

With regard to Dumoulin’s road to the Olympics, Helmantel said: “We designed our plan based on a closer analysis of Tom’s physiological output from the Giro. For now it looks ideal to combine specific training, selected rest periods and an altitude camp with the Dutch championships in June and the Tour de France in July. In terms of a physiological buildup we’ve identified this as the ideal calendar for Tom’s middle block of the season, which ends with Rio as a highlighted goal. We’ll keep monitoring at every step, and the analysis of his training sessions in June will be the crucial factor in assessing whether we can stick with this plan.”

Dumoulin added: “We fine-tuned our plan based on the Giro d’Italia. We concluded that with having finished 10 stages in the Giro, a combination of specific training, an altitude camp, the Dutch championships and the Tour de France looks the optimal plan for preparing for Rio.”
Shinzawai 30 mei 2016 13:21
Dan neem ik aan dat hij niet voor het klassement gaat?
ton duk 30 mei 2016 13:23
Jammer...ik had 'm liever vol voor de Ronde van Polen zien gaan...
gr
Luijt 30 mei 2016 13:54
Ja, met z'n allen voor de buis voor de Ronde van Polen!
Eddy Veen 30 mei 2016 14:07
Als Kruijswijk nu ook nog naar de Tour gaat, hebben we met Gesink, Mollema, Dumoulin, Kelderman, Poels en hem zes kandidaten voor de top tien, wat een weelde!
Linkebal 30 mei 2016 14:09
Vorig jaar ging Kruijswijk ook naar de Tour na een goede Giro. Vervolgens was de Tour drie keer niks.
Ron Meijers 30 mei 2016 14:13
Maar dit jaar was hij 10x beter in de Giro, al doet z'n klassement anders vermoeden natuurlijk. Overigens ben ik ervan overtuigd dat de Giro-Tour-combinatie onmogelijk is (2x goed klassement rijden bedoel ik dan) en derhalve deel ik je mening. Daarom verwacht ik deze Tour niet al te veel van Nibali en des te meer van Aru. Maar da's logisch, denk ik.
El Mik 30 mei 2016 14:19
Natuurlijk is dat niet onmogelijk.

Contador vorig jaar 1e en 4e. Rolland in 2014 nog 4e en 11e.
Vittal 30 mei 2016 14:19
Sam Oomen die moet naar de Tour.
Luijt 30 mei 2016 14:25
Als gevolg van dat gedoe in Rio moeten we nog een jaar langer wachten op Dumoulin, de ronderenner. Jammer.
Cecchini 30 mei 2016 14:29
Nou 3x niks. Hij is 21-ste geworden. Was in de laatste week duidelijk beter dan Gesink, en heeft zijn grote kansen op een etappe zege in de Alpen moeten laten schieten voor een 6e plek van diezelfde Gesink in het AK.
ton duk 30 mei 2016 14:33
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als gevolg van dat gedoe in Rio moeten we nog een
> jaar langer wachten op Dumoulin, de ronderenner.
> Jammer.

Nee
gr
ton duk 30 mei 2016 14:35
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ja, met z'n allen voor de buis voor de Ronde van
> Polen!

Ik wel...de vrijdag-zaterdag en zondagetappe zijn altijd wel het aanzien waard...en dat zou nog leuker worden met een Tom Dumoulin , vol voor het AK
gr
Luijt 30 mei 2016 15:02
Ik moet me na deze Giro echt weer even opladen voor andere rondjes. Zelfs voor de Tour merk ik.
NoekieM 30 mei 2016 15:21
Vroeger had Pyama zo'n drommels handig lijstje waarin stond wat de verwachte startlijst was van de Tour. Bij posts zoals deze doet mij met weemoed terugverlangen naar die lang vervlogen tijden...
Pyama 30 mei 2016 15:27
Heb ik nog steeds (op mijn eigen pc... of nou ja, in de cloud). Indien er fans zijn kan ik deze hier plaatsen (al krijg je dan genoeg reacties dat er al voldoende aanbod is van startlijst-sites als PCS en Cylingfever, die beide overigens achterlopen).
NoekieM 30 mei 2016 16:05
Niet verrassend steek ik mijn hand op en zeg volmondig ja
Clavan 30 mei 2016 16:25
Ik steek ook mijn hand op. En merk dat ik nog steeds heerlijk ruik onder de oksels.
JW 30 mei 2016 16:33
"Preparing to Rio".
Hij zegt dat luid en duidelijk, dus wie verwacht dat hij er tot het einde voor gaat piest (net als in voorbije Giro) naast de pot.

Om fair te beoordelen waartoe Dumoulin in een grote ronde werkelijk in staat is:
- is in de eerste plaats nodig dat hij zich op zijn manier goed op zo'n grote ronde voorbereidt !
- en dat zelfde geldt voor de ploeg die hem gaat ondersteunen.

Als Barguil dit jaar een hele sterke Tour zou rijden is het nog de vraag of die volgend jaar als knecht van Dumoulin wordt ingezet in de Franse ronde.
Het lijkt me sowieso nog de vraag welke grote ronde(s) Dumoulin volgend jaar als doel stelt, maar de Tour lijkt me toch het meest waarschijnlijk.
Kan Ten Dam volgend jaar nog op dit niveau mee ? Gaat Preidler mee als knecht ? Komt er nog verdere versterking ?

Maar dat zijn geen vragen voor dit jaar maar pas voor 2017.....
Slimmerd 30 mei 2016 17:08
Waarom zou de Tour de ronde van 2017 moeten zijn voor Dumoulin? Misschien ziet het parkoers van één van die andere rondes er wel een stuk beter uit.


Voor dit jaar had ik hem liever in Polen gezien, in de Tour valt in mijn ogen weinig tot geen eer te behalen voor het type-Dumoulin en in Polen des te meer, zelfs in voorbereiding op dat ene doel.
PVW 30 mei 2016 17:34
Zeker nog welkom.
PVW 30 mei 2016 17:38
The Giro continued with strong rides
> from Nikias Arndt (GER) who twice came close to
> winning a stage and he finally took a fantastic
> victory on the closing stage,


Serieus???



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/05/2016 17:39 door PVW.
JW 30 mei 2016 17:58
In grote lijn met je eens.

Ik schat ook zijn kansen op succes voor de Tour het laagst in.
Maar de Tour is heilig (helaas).
Als hij het doet weten we in elk geval zeker of hij daar kans maakt op succes voor het AK.
Ron Meijers 30 mei 2016 17:59
Dat bedoel ik: resultaten in de Tour van mannen die in beide ronden een goed klassement ambiëren zijn haast automatisch minder dan in de Giro. Natuurlijk, de regel bevestigt de uitzondering. Maar er zullen weinigen zijn die top 10 reden in de Giro en het beter deden in de Tour. Jouw voorbeelden onderschrijven mijn bewering eerder dan dat ze hem ontkrachten.
Ron Meijers 30 mei 2016 18:00
Graag, Pyama. Jouw lijstje was altijd een van de meest actuele en betrouwbare.
Snorfietser 30 mei 2016 18:45
Lijkt me op deze leeftijd nog iets teveel van het goede. Zou mooi zijn als hij de Vuelta rijdt.
Frederik D. 30 mei 2016 18:52
Afgezien van de dertiende etappe, een tijdrit, heeft Dumoulin eigenlijk niets in de Tour te zoeken. Voor het klassement is hij gewoon te zwak. Ik zie zijn deelname dan ook als een veredelde training richting Rio. Maar misschien kan hij iets betekenen voor zijn ploeg. Zelf zie ik hem liever in de Vuelta. Samen met Kruijswijk.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/05/2016 18:53 door Frederik D..
TdJ 30 mei 2016 19:13
De tweede etappe, met aankomst op een heuvel nabij Cherbourg, moet Dumoulin ook wel liggen. Hij heeft al meermaals bewezen dat hij op dat soort aankomsten met de besten kan wedijveren.

Verder geen ambities koesteren voor het klassement en proberen de eerste tijdrit in de Ardèche te winnen - de klimtijdrit lijkt me te zwaar. Qua afstand en geaccidenteerd terrein een goede 'testcase' voor Rio, hoewel een etappewinst in de Tour zelf natuurlijk ook al ontzettend waardevol is.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/05/2016 19:13 door TdJ.
El Chaba 30 mei 2016 19:45
Cyclinfo 30 mei 2016 19:46
Helemaal mee eens dus ik zeg plaatsen a.u.b.
El Chaba 30 mei 2016 19:46
Ja!
Vooral PCS is helaas bij lange na niet meer wat het geweest is.
El Chaba 30 mei 2016 19:49
Met deelnemers als Matthews, Alaphilippe en Valverde, o.a. vrees ik toch echt dat dat kansloos is.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/05/2016 21:19 door El Chaba.
Tinuz 30 mei 2016 20:03
Voor mij is Dumoulin podium kandidaat.
Kuiperberg 30 mei 2016 20:24
Ik ben even helemaal klaar met het fietsen... voor mezelf dan. Zeikende natgeregend vandaag met donder en bliksem rond m'n hoofd.
Marcos 30 mei 2016 21:17
Meedoen voor winst in de tijdrit, top-5 in de klimtijdrit (is een klim die Dumoulin normaal gesproken moet liggen, veel minder zwaar dan die in de Giro) en verder wat ritjes uitkiezen en (vooral) goed uit de Tour komen voor hét hoofddoel.

Komt helemaal goed smiling bouncing smiley
Andere Peter 30 mei 2016 23:30
Pyama, jouw administratie is onmisbaar.
Luijt 31 mei 2016 01:31
De tour als voorbereidingskoers. Ik hou er niet van. Net zo min als van klassementsrenners die zich laten omdopen tot rittenkapers.
JW 31 mei 2016 10:03
thumbs up



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/05/2016 10:04 door JW.
Quarantanove 01 juni 2016 17:56
Juist wel mooi om te zien dat ASO naast haar trainingswedstrijden zoals o.a. ParisNice en le Dauphiné Liberé ook hun hoofdwielerproduct ziet afglijden tot een trainingswedstrijdje.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen