Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Lezenswaardig stuk over...

Gepost door lodjan 
lodjan 07 juni 2016 20:28
Ben 07 juni 2016 21:51
Wat een afzeikstuk over de enthousiaste Hollandse amateur. Die gekke rowandas gaan toch lekker trainen voor een inspanningstest, dan weet je niks, slimme jongens, wat geweldig.
lodjan 07 juni 2016 22:06
Kun je nagaan, zonder ochtendtraining hadden ze nog beter gepresteerd.
Bij de vier waren volgens mij Janvier Hadi, Bosco (beiden nu rijdend voor het Duitse Bike Aid) Joseph B en Camera.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/06/2016 06:14 door lodjan.
zumsteg 07 juni 2016 22:38
Nou, laat ze eerst maar eens wat serieus winnen. Tjallingii had ook een bergtrui en Wielinga trapte ook hoge wattages. Maas van Beek kan dat zelfs een uur lang zonder zadel.
Luijt 08 juni 2016 00:16
Lezenswaardig zeker. Leuk ook om die Rwandees met de moeilijke naam in de gaten te gaan houden. Minder lezenswaardig vind ik de reacties tot dusverre, op het xenofobe af, zou ik bijna willen zeggen.
Rudy t. 08 juni 2016 08:36
Och nee toch, hier ook al..

Als ik ergens niet tegen kan zijn het wel gekke hippies die bij het minste of geringste de xenofoob troef spelen.
Arsimo 08 juni 2016 09:49
Aardig stuk. Dat er onder Rwandesen potentieel goede wielrenners moeten zitten is geen verrassing.

Stukje is alleen een beetje te "oh, ah" geschreven, te veel op emotionele manier indrukmaken. Had wat mij betreft iets meer feitelijk gemogen, het stukje is tenslotte gericht op wielerliefhebbers, niet op mevrouw van Zetten.
GillesEmanuel 08 juni 2016 09:57
Toch een interessant gegeven, waar in veel sporten de Afrikaans afkomstige (al dan niet in Afrika wonen) atleet toch wel domineert (of in ieder geval een prominente plek op eist qua fysieke eigenschappen, bijv. in de voetballerij waar veelal Afrikaanse spelers extreem sterk en atletisch zijn). Maar in het wielrennen dit er nog niet helemaal uitkomt, waar nota bene Daryl Impey de grootste van allen is, een Zuid Afrikaan. Is het de sport die minder populair is of gelden de marathon/atletiek/sprint spieren niet voor wielrennen?
Arsimo 08 juni 2016 10:11
Voor wielrennen heb je een dure fiets en geschikte wegen nodig. Hardlopen en voetballen kan je overal.
GillesEmanuel 08 juni 2016 10:13
Was mijn eerste conclusie ook dat wielrennen een aardige elite sport is. Maar waar blijft de Shani Davis van het wielrennen?
Arsimo 08 juni 2016 10:22
Wielrennen is geen elite sport maar het socio/economische/maatschappelijke klimaat in een land/regio moet een bepaalde drempel over zijn wil wielrennen er kunnen gedijen.

In Vlaanderen kon men vroeger aan de mijnen ontsnappen als je als jongetje aanleg voor koersen had. Idem dat renners in andere gebieden ook veelal niet uit rijke omstandigheden kwamen, maar wel dat er geschikte wegen waren en een koersfiets voor voldoende jongeren bereikbaar was. En uiteraard er in loop der tijden voldoende een wielercultuur gegroeid was - een jongere moet de inspiratie om te willen koersen tenslotte wel ergens vandaan krijgen.
GillesEmanuel 08 juni 2016 10:33
Er moeten dus bepaalde waarden over een drempel heen zijn, waaronder geld en infrastructuur (wat ook staat met geld). Fietsen is een stuk duurder, wat je zelf ook al aangaf hard lopen kan overal, dan de gemiddelde sport. Fiets kost al gauw 500-1000€ waar voetbalschoenen 50€ kosten. Maar is dit het probleem? Want er wonen voldoende Afrikaans afkomstige mannen in Europa en de VS maar geen van deze mannen bereikt de top van het wielrennen...
zumsteg 08 juni 2016 10:41
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Lezenswaardig zeker. Leuk ook om die Rwandees met
> de moeilijke naam in de gaten te gaan houden.
> Minder lezenswaardig vind ik de reacties tot
> dusverre, op het xenofobe af, zou ik bijna willen
> zeggen.

Leg mij dan maar eens uit waar je dat xenofobe in de reacties ziet. Die van mij was in ieder geval cynisch grappig bedoeld op het zoveelste knuffelstuk over Oost-Afrikaanse wielrenners.
Het is ook nog eens slecht geschreven, zo wordt beweerd dat dit extreem goede waardes zijn maar dat wordt slechts hard gemaakt met data van Hollandse amateurs en er wordt niet ingegaan op mogelijke oplossingen om deze mannen ook prestaties te laten leveren in het peloton of verklaringen waarom dat nog niet gebeurt.
El Mik 08 juni 2016 11:00
Wielrennen is niet hip onder de bling bling hiphop cultuur /generalisatie

En die donkere mannen in Noord Amerika en Europa wonen overwegend in grote steden, daar komen de meeste (top)wielrenners niet vandaan, ook onder de blanken niet.
Sub Culture 08 juni 2016 11:00
Rwanda voormalige Belgische kolonie dus bij deze is elke succesvolle Rwandees een beetje van ons.
Arsimo 08 juni 2016 11:08
Geen onderdeel van de wielercultuur vooralsnog.

Overigens op de baan zijn de toppers er wel geweest (o.a. Marshall Taylor, Grégory Baugé, Nelson Vails), op de weg inderdaad zo goed als niet. Maar in Europa en helemaal de VS zijn van oudsher de meeste mensen van Afrikaanse afkomstig afkomstig uit West Afrika (slavernij) en die zijn in meerderheid groot en sterk (relatief zwaar gebouwd dus), niet de lichtgewichten uit Oost(erlijk) Afrika die wellicht geschikter zijn voor wegwielrennen.

(ik heb het hier even niet over Afrikanen van boven de Sahara, dat is een heel ander verhaal)
*malheur* 08 juni 2016 11:25
Bij Afrikaanse wielrenners wacht altijd gewoon lekker af totdat ze voluit meekoersen in de grootste wedstrijden ipv de hele opkomst ervan te volgen, het lukt ze namelijk tot op heden niet.
Luijt 08 juni 2016 11:33
Ja daar heb ik ook een hekel aan Ruud
Columbus SLX 08 juni 2016 11:35
Ach - wattages meten. Net zoiets of een derailleur goed schakelt. Ik bedoel je hebt het nodig, maar om te winnen komt nog net wat meer bij kijken.
Het is leuk voor de wetenschap, en leuk voor die jongens om te weten. Maar nog een lange weg te gaan voordat het er ooit uitkomt. Lijkt me.
Massimo 08 juni 2016 12:38
En dat doet mij weer herinneren dat ik dat boek over Major Taylor, De vliegende neger en de kleine koningin, nog een keer wil lezen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/06/2016 12:41 door Massimo.
Ben 08 juni 2016 14:05
Mijn reactie was zeker niet xenofoob bedoelt. Ik vind het gewoon een lullig stuk waarin deze talenten constant vergeleken met amateur wielrenners. Lekker boeiend. Daarnaast wordt de gedreven amateur belachelijk gemaakt door te beweren dat zij zelfs een rustdag nemen voor een sporttest. Waar eigenlijk de onderzoekers of Rwandanesen dom bezig zijn.
veluweracer 08 juni 2016 15:43
Een boeren- en tuinderssport is het.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen