Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

NPO 1 21:25 Mart Smeets

Gepost door Clavan 
Clavan 08 juni 2016 17:26
Voor degene die het interesseert.

Aan de vooravond van de sportzomer presenteert DWDD vanuit de beroemde Apollohal in Amsterdam een avond met Mart Smeets. Na 44 jaar sportverslaggeving bij de NOS een saluut aan de Mart, met verhalen, muziek en prachtige sportbeelden. DWDD presenteert: Een Saluut - Mart Smeets, van Apollohal tot Rio is op woensdag 8 juni om 21.25 uur te zien bij de VARA op NPO 1.

Vierenveertig jaar lang was Mart Smeets hét gezicht van sport in Nederland. De Olympische Spelen in Rio de Janeiro zullen zijn laatste zijn; de afsluiting van een tijdperk. DWDD maakt aan de vooravond van de komende sportzomer, met medewerking van de NOS, vanuit de Apollohal in Amsterdam een special volledig in het teken van dat tijdperk. Matthijs van Nieuwkerk als gastheer, Mart Smeets als eregast.

Door de verhalen van Smeets komen de dromen, en soms nachtmerries, van sporthelden tot leven. Verhalen die tegelijkertijd de carrière van Smeets kleuren: een keurige Amsterdamse jongen die basketbalde in de Apollohal en uitgroeide tot een van de meest bepalende sportjournalisten van het land.
Ron Meijers 08 juni 2016 18:03
Toch iemand die wat meer respect verdient dan hij doorgaans krijgt. Jammer dat hij dat zelf ook vindt.
Hoentie 08 juni 2016 19:06
Opa vertelt. Ik kijk liever naar het tweede seizoen van Bloodline. Nog twee avondjes bingen voor het EK losbarst...
Pyama 08 juni 2016 19:17
Mensen zonder verstand van zaken verdienen geen respect. Ze krijgen het alleen van hen met nog minder verstand.
Eddy Veen 08 juni 2016 20:27
Minder dan zonder is onmogelijkwinking smiley
El Chaba 08 juni 2016 20:29
In zijn 'jonge' jaren was Mart Smeets een fantastische presentator en commentator. Tegelijkertijd ook een rebel en mijn held.
Later gebeurde wat je zo vaak ziet bij 'rebellen' die met succes de gevestigde orde aanvielen (op alle vlakken in de maatschappij): ze werden na verloop van tijd deelgenoot van diezelfde gevestigde orde en ze gingen zich op dezelfde manier gedragen, met name gekenmerkt door de arrogantie van de macht. Vooral mede daarom heeft Mart Smeets bij mij afgedaan.
Frederik D. 08 juni 2016 21:01
In zijn wielercommentaren was Mart Smeets geregeld te weinig kritisch en teveel halleluja. Ja, dat wilde men blijkbaar horen.

Volgens mij moet je Skibby uitspreken als zoiets als Skibbu. En dat behoorde ook Smeets te weten. Maar hij had het over Skibbie. En dan Ekimov. Ik bedoel maar.

Of hij Beetsjing zei in plaats van Peking, weet ik niet. Maar zolang Chinezen geen Rotterdam zeggen maar Lotteldam, zeg ik Peking en eet ik pekingeend.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/06/2016 21:06 door Frederik D..
Leon 08 juni 2016 21:13
helemaal mee eens.
Koppi 08 juni 2016 22:58
Om dezelfde reden als jij Peking zegt, zegt Smeets net als 99 % van alle Nederlanders 'Skibby' en geen 'Skibbu'. Herman Tjuiphof was met zijn uitspraak van Kindvall een uitzondering.
ton duk 08 juni 2016 22:59
Wel leuk dat Smeets nog ff refereert naar wat jeugdherinneringen in Den Bosch hot smiley
Hij was toen best snel op die parkeerplaats...
gr
Carlos Danger 08 juni 2016 23:10
Harvey Grant. Mart will be Mart.
Frederik D. 08 juni 2016 23:46
Als journalist had Smeets de plicht om ons in te lichten hoe namen van buitenlandse renners uitgesproken werden in hun thuisland. En waarom wel Hienoo en geen Hienoult? En Duukloo Lassal en geen Duuklos Lassalluh? Maar toch mooi dat Smeets in tegenstelling tot Koomen wist dat Duclos Lasalle één renner was en geen ontsnapt duo. smiling smiley

Londen heet bij ons nog steeds Londen en geen London. En Berlijn heet Berlijn en geen Berlien.

Herman Kuiphof, vaak Kuiplof, had in elk geval het fatsoen om zijn publiek voor te lichten hoe namen uitgesproken worden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/06/2016 23:49 door Frederik D..
Carlos Danger 08 juni 2016 23:54
De Tjup in de Tjuip!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/06/2016 00:00 door Carlos Danger.
Luijt 09 juni 2016 00:13
Toch leuk om zijne heiligheid die zich zo verheven heeft nog even te zien. Wijlen Faustino kon zich zo over m opwinden.
cyclingfreakske 09 juni 2016 00:31
de complexiteiten van het leven, zoals een huwelijk, gezien, werken de drukte ervan, en vooral de tijd van nu is totaal anders dan toen, waar nog veel kon en mocht....... zulke zaken fnuiken menige rebelse gevoelens bij de mens, en doen hem zeker sneller op de woorden letten..
Ook al had hij ze nog... je moet op een moment kiezen voor aanpassen of verhongeren, bij manier van spreken.
Toegegeven.... op een bepaald moment begon hij zichzelf als de beste pro commentator te zien in het wereldje, en hij wist ook alles - dacht hij, en voelde zich wel vaker boven alles verheven..
Dat deed menige liefhebbers van hem ook omkeren.
Andere Peter 09 juni 2016 01:09
Mooi gesproken en eens.

Het is niet zo gek, hè? We zijn allemaal op ons 65e anders dan op ons 35e. Aan zijn tekortkomingen heb ik mij nooit zo gestoord. Ik zag wel toegevoegde waarde voor een breed publiek. Het commentaar bij Zoetemelk-WK1985 is meeslepend. De inpromptu in memoriam voor Knetemann, uitgesproken over een telefoonlijn in een sportjournaal, was weergaloos.
El Chaba 09 juni 2016 08:50
Wijlen Faustino = Bromertà
Bromertà 09 juni 2016 11:07
Kwistnie dâhik dootwas. U's in de war, net als Wuyts.

Wel is waar dat Smeets een mislukte basketballer was, is, en zal blijven, die van zijn hobby "Jouw succes is mijn succes" z'n werk heeft gemaakt, en het liefst onbeschaamd uitpakt bij de Amerikaanse variant.

"Senk joe lens."
Luijt 09 juni 2016 11:16
Nee wijlen Faustino is niet Bromerta. Faustino is overleden.
Luijt 09 juni 2016 11:28
Dat rebelse heb ik nooit zo gezien in Mart, ook niet in zijn jonge jaren; maar goed, dat waren ook mijn jonge jaren dus het zou kunnen dat ik iets over het hoofd heb gezien....
Een held zal een sportcommentator, welke dan ook, ook nooit worden voor mij, ook al galmen de stemmen van het duo Smeets/Nelissen (van die laatste eigenlijk nog het meest), nog steeds na in hoekje "warme-zomers-in Frankrijk-nostalgie" van mijn geheugen.....
Koppi 09 juni 2016 13:10
Een journalist 'heeft de plicht om ons in te lichten hoe namen van buitenlandse renners uitgesproken worden'. Nou, dat denk ik niet. Er zijn veel namelijk wel heel veel buitenlandse renners uit niet alledaagse taalgebieden. Hoe spreek je Daniel Teklehaimanot Girmazion uit? Wat basiskennis van de uitspraak van Engelse, Franse en Duitse namen hoor je wel te hebben, maar het Balberde van Edwin Winkels vind ik ijdeltuiterij. Zeg maar gewoon Valverde. Ik zou me niet gauw ergeren als iemand (al is hij journalist) niet álle talen op een rijtje heeft.

Mbt dat London/Londen: zeg je Brunswijk of Braunschweig, Rijssel of Lille, Kleef of Kleve, Emmerik of Emmerich? Maw, er ligt ergens een grens.

Mijn Smeetsbeeld is als dat van de meerderheid hier geloof ik. In zijn latere jaren te zelfvoldaan, te routineus, maar nog steeds prima in achterafsamenvattingen (Avondetappe), incl Kreuzinger en Tamaree.
Curzio 09 juni 2016 13:58
Ik kan me ook momenten herinneren waar de laconieke toon van de man die alles al wel gezien heeft juist afbreuk heeft gedaan aan het sportmoment. Ik vond dat bijvoorbeeld bij het olympische goud van Marianne Vos in de wegwedstrijd. (Vergelijk dat eens met Jose de Cauwer die alle koersen die er maar zijn volgt en ze ook bijna allemaal verslaat en nota bene nog vol schiet als Tjallingii voor een dag de blauwe bergtrui pakt).
MarcoV 09 juni 2016 14:20
Curzio Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik kan me ook momenten herinneren waar de
> laconieke toon van de man die alles al wel gezien
> heeft juist afbreuk heeft gedaan aan het
> sportmoment. Ik vond dat bijvoorbeeld bij het
> olympische goud van Marianne Vos in de
> wegwedstrijd. (Vergelijk dat eens met Jose de
> Cauwer die alle koersen die er maar zijn volgt en
> ze ook bijna allemaal verslaat en nota bene nog
> vol schiet als Tjallingii voor een dag de blauwe
> bergtrui pakt).

Inderdaad, de commentaren bij finishes zijn soms juist tenenkrommend. Quasi-filosofische uitspraken die niets zeggen over de koers, of ook ergelijk, de Mart z'n gewoonte om de gemiddelde snelheid in drie cijfers achter de komma, of de tijd van de wedstrijd in uren minuten seconden gaan op te lezen op het moment dat iemand na een heroïsche solo de streep overschrijdt. Misplaatst relativerend kunstje. Of deze basketballer kent echt het verschil tussen wielrennen en schaatsen niet.
Een unieke tv persoonlijkheid met buitengewone kwaliteiten, maar een goede wedstrijdverslaggever heb ik hem de afgelopen 25 jaar nooit gevonden ...
Luijt 09 juni 2016 14:28
Aan jouw ware woorden voeg ik graag nog toe dat het de jaren voordien niet veel beter was, hoewel toen wel minder volgevreten (letterlijk en figuurlijk).
cyclingfreakske 09 juni 2016 17:42
Smeets was behoorlijk droogjes met dat moment van Vos...
Eerlijk gezegd heb je dan liever een Harmeling aan de micro...gewoon voor de emotie die loskomt. . die is ook nog erg intens met wielrennen.
De Cauwer..ja..die man ademt wielrennen, en die leeft echt mee, die voelt ook zo'n moment dat de atleet(e) daar staat te glimmen.
Die geniet vanbinnen echt mee....



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/06/2016 17:46 door cyclingfreakske.
veluweracer 09 juni 2016 23:18
Mark Smits zegt u? Nee sorry, nooit van gehoord.
Andere Peter 10 juni 2016 02:19
Eens. Bij Vos was hij te afstandelijk.
Luijt 10 juni 2016 08:43
Eens, behalve met het verwijt van ijdeltuiterij aan het adres van Edwin Winkels. Winkels hoort daar in Spanje de hele dag niks anders dan Balberde. Moet ie dan ineens voor ons Valverde gaan zeggen?
El Chaba 10 juni 2016 12:43
Mart Smeets heeft destijds als presentator heel wat robbertjes uitgevochten met 'de bazen' van Studio Sport, hoor..



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/06/2016 12:43 door El Chaba.
Koppi 10 juni 2016 22:22
Da's ook weer waar. Legaretta is onder wielervolgers wel ingeburgerd, misschien volgt Balberde ook nog 's.
Hup Castrobjeggo!
Carlos Danger 10 juni 2016 23:42
Velodroom 11 juni 2016 01:55
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Kwistnie dâhik dootwas. U's in de war, net als
> Wuyts.
>
> Wel is waar dat Smeets een mislukte basketballer
> was, is, en zal blijven, die van zijn hobby "Jouw
> succes is mijn succes" z'n werk heeft gemaakt, en
> het liefst onbeschaamd uitpakt bij de Amerikaanse
> variant.
>
> "Senk joe lens."

Senk joe, brother. Ik ken nog wel een mislukte stand-up comedian, zegt een nu bedaarde Horsie.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen