Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Bloedzakken dopingarts Fuentes worden vrijgegeven

Gepost door Arie 
Arie 14 juni 2016 13:02
Uit de NRC van vandaag:


Bloedzakken dopingarts Fuentes worden vrijgegeven

Door het besluit van een Spaanse rechtbank komen mogelijk nieuwe atleten aan het licht die betrokken zijn bij het dopingschandaal uit 2006.

Etienne Verschuren

14 juni 2016 om 12:50
Fuentes heeft zelf altijd ontkend dat de bloedzakken werden gebruikt om doping toe te dienen. Foto: Andres Kudacki / AP

De bloedzakken die de Spaanse dopingarts Eufemiano Fuentes gebruikte voor het toedienen van doping aan profwielrenners moeten worden vrijgegeven voor onderzoek. Dat heeft een Spaanse rechtbank dinsdag besloten, meldt persbureau AP. Door het besluit van de rechtbank komen mogelijk nieuwe atleten aan het licht die betrokken zijn bij het dopingschandaal uit 2006.

De zakken bevatten bloedmonsters en plasma dat tien jaar geleden werd opgeslagen. Volgens de rechtbank in Madrid moeten ze worden onderzocht door de Spaanse wielerbond, het antidopingagentschap WADA, de internationale wielerunie UCI en het Italiaans olympisch comité. Een rechter bepaalde eerder dat de zakken op basis van de privacy-wetgeving vernietigd moesten worden.
Operatie Puerto

De uitspraak van de rechtbank komt tien jaar nadat de politie in de zogenoemde ‘Operatie Puerto’ een dopingnetwerk onthulde waarbij bekende profwielrenners, zoals de Duitser Jan Ullrich, Spanjaard Alejandro Valverde en Italiaan Ivan Basso, betrokken waren. Zij werden allen geschorst. Bij Fuentes werden in mei 2006 zakken bloed en doping aangetroffen. Volgens het politiedossier zou hij tussen 2003 en 2006 vrijwel de hele top van het Spaanse wielrennen hebben voorzien van doping. Ook de Nederlanders Thomas Dekker en Remmert Wielinga waren klant bij Fuentes.

Fuentes heeft zelf altijd ontkend dat de bloedzakken werden gebruikt om doping toe te dienen. Tijdens een rechtszitting in 2013 benadrukte hij dit nog eens:

“De meeste sporters hadden bloedarmoede door zware trainingen. Daarom dienden we vers bloed toe.”
Luijt 14 juni 2016 13:08
Nog steeds dat gezeik over die bloedzakken. Hou er toch eens mee op.
Slimmerd 14 juni 2016 13:15
Allemaal verjaard inmiddels denk?
Cyclad 14 juni 2016 13:23
Denk ik ook.
Toch prima dat de namen vrijkomen. Er zullen renners bij zijn die nog actief zijn, daarop heeft het toch z´n weerslag.
Ben ook heel benieuwd naar de namen van de niet-wielrenners.
Slimmerd 14 juni 2016 13:30
Als de namen daadwerkelijk gaan vrijkomen, kunnen we er dus alleen niks mee, behalve weer in lijstjes gaan schrappen.
Bromertà 14 juni 2016 13:36
Ben vooral benieuwd of er een zakje tussen zit van ene Cobo.

Wuyts tijdens een etappe in de Vuelta van 2011: "Ik hoop wat ik nu zeg morgen nog waar is." (of iets van gelijke strekking)
Carlos Danger 14 juni 2016 13:38
Hoe dan ook, perfecte timing van de rechter(s).
Sjorsoll 14 juni 2016 13:39
Dan kan Rafael Nadal overigens ook eindelijk definitief worden vrijgepleit (of aan de schandpaal worden genageld). Maar denk en hoop het eerste.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/06/2016 13:39 door Sjorsoll.
Sjorsoll 14 juni 2016 13:40
Altijd toch. Ongelooflijk inderdaad.
Linkebal 14 juni 2016 13:40
Ben vooral benieuwd of er inderdaad voetballers van Real, Barcelona of het Spaanse nationale elftal bij zitten. Fuentes had zoiets geroepen toch? Dat als hij zou praten, al het Spaanse voetbalsucces van de afgelopen jaren in twijfel moet worden getrokken? Ofzoiets.
cyclingfreakske 14 juni 2016 13:58
De Tour gaat weldra beginnen en de gebruikelijke timing is ook geen toeval. Ook dat corisolgedoe zo breed uitgesmeerd is geen toeval...
Sjorsoll 14 juni 2016 14:11
Nu je het zegt ja. Dat Spanje dan zijn wereldtitel mag inleveren.
Sjorsoll 14 juni 2016 14:12
[www.nu.nl]

“Als ik alles vertel wat ik weet, dan kan Spanje vaarwel zeggen tegen de Europese en wereldbeker.”

Zou wat zijn als de helft aan de dope zat. Wat doe je dan als FIFA? En worden wij dan met terugwerkende kracht wereldkampioen? grinning smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/06/2016 14:13 door Sjorsoll.
Carlos Danger 14 juni 2016 14:18
Die teen van Casillas zat vol EPO.
Goozzer 14 juni 2016 14:26
Zo'n beetje alles dat boven tafel kon komen, is volgens mij al wel min of meer bekend. De hoop die sommigen vestigen op die bloedzakken heb ik eigenlijk nooit zo begrepen. Het zou me ten zeerste verbazen, mocht daar nog wat spectaculairs uit komen. Die kunnen voor 99 procent zeker gewoon worden toegeschreven aan de reeds bekende namen, van wie de documentatie reeds vanaf het begin op straat lag, of anders aan helemaal niemand...
AK 14 juni 2016 14:31
Erg onwaarschijnlijk volgens Thijs Zonneveld, die hier veel onderzoek in heeft zitten. Zie zijn twitter.

Volgens Thijs:
Het gaat om 211 bloedzakken van (zeer waarschijnlijk) 36 sporters. 23 wielrenners, 12 atleten, 1 onbekend. #puerto

Zijn redenatie is dat voetballers en tennissers helemaal geen bloedzakken nodig hebben vanwege de geringe controles. Die kunnen gewoon direct EPO spuiten. En dat lijkt mij een hele plausibele redenatie.
diravi 14 juni 2016 14:32
Verjaard of niet, er zullen weer een paar op zoek moeten naar een andere baan.
cyclingfreakske 14 juni 2016 14:41
er gaan misschien "nieuwe" namen vallen... en gaat de UCI weer de pipo uithangen met ze een schorsing op te leggen.
waardoor de ene of de andere uit de bestuurderswagen moet blijven, zoals met Musseeuw destijds toen het na de carriere boven kwam.
Als de atleet niet meer actief is als wielrenner, heeft een schorsing gewoon geen nut...dan maak je er gewoon een potje van en tast ja als instantie zelf de geloofwaardigheid aan waarmee ze zo hoog oplopen.
Bromertà 14 juni 2016 14:42
De in totaal 211 bloedzakken behoren volgens El País toe aan 35 sporters: 23 wielrenners en twaalf personen uit de atletiek.

Khepnietut idee dat de namen van 34 van deze 35 sporters al op straat lagen. Verder is het voor de geschiedschrijving en het voortschrijdend inzicht van belang welke stoffen tot op de molecuul nauwkeurig opgevist gaan worden.
cyclingfreakske 14 juni 2016 14:44
ow...die meer dan 40 topvoetballers uit de Spaanse competitie en die paar tennistoppers...zijn ze vergeten. of al vernietigd.
destijds bleek dat de zowat alle Spaanse topatleten er eens een koffie kwamen drinken.
Linkebal 14 juni 2016 14:50
Ik vertrouw de Spaanse autoriteiten totaal niet in relatie tot het onderzoeken van mogelijke betrokkenheid van topvoetballers. Het zou een té grote schande zijn voor de hele natie als dat uit zou komen. Daarom kunnen ze naar mijn mening nooit objectief onderzoek doen. De verleiding om iets dergelijks onder de pet te houden is gewoon te groot.
cyclingfreakske 14 juni 2016 14:54
dat is inderdaad zo.
In het Spaanse voetbal steekt zoveel geld en zijn de belangen onnoemelijk groot, dat men de kans op het laten verdwijnen van bewijslast voor bijna zeker moet aanzien.
lavanguardia heeft ooit eens enkele namen uit de voetbal genoemd, maar kreeg zoveel ellende over zich heen...dat was heiligschennis.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/06/2016 14:59 door cyclingfreakske.
Cyclad 14 juni 2016 15:17
Net zolang tot je me vervelend gaat vinden (alhoewel, waarschijnlijk vind je dat nu al).... het is Museeuw.
Sub Culture 14 juni 2016 15:42
Cyclingfreakske, hou da bekskeuuh.
Dees kan naa toch nie meer.
Amai amai amai, das nie meer plezant zenneuuuuuh.
Gij mee al aa gezwets den hjielen taaaaad.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/06/2016 15:43 door Sub Culture.
rustdag 14 juni 2016 15:42
Sporters zullen niet gestraft worden

De verjaringstermijn is inmiddels verlopen, dus er zullen geen sporters meer worden geschorst. "De grote vraag is nu wie er ontsnapt zijn. Wel is duidelijk dat er bij deze zaak geen voetballers betrokken zijn, alleen wielrenners en atleten", zegt Winkels.

---

Wie zijn er eigenlijk erger, de mensen die hier bij betrokken waren, of de Journalisten.


[nos.nl]
Brieske 14 juni 2016 15:47
Mooie timing idd, op bloed donor dag.

Groet
Massimo 14 juni 2016 15:47
En wat kunnen de journalisten hier nou precies aan doen. die gebruikten geen doping en bepalen ook de rechtsgang niet.
cyclingfreakske 14 juni 2016 16:13
...maar kunnen wel de publieke opinie bespelen met de manier waarop ze artikels schrijven. zowel positief als negatief.....
Massimo vraagt zich wellicht af waarom zij geen melding maken van het feit dat er met zekerheid voetballers enz zijn betrokken, en het altijd maar weer heeft over vooral (of allen) wielrenners. En terecht.
rustdag 14 juni 2016 16:15
Dus de rest gewoon vergeten, we pakken de wielersport weer, en de atletiek nemen we ook nog even mee, die ligt toch al onder vuur. En over de voetballers, tennissers, boksers en volgens mij ook eentje uit de F1 . daar hebben we het niet meer over. En daar maak je dan verder geen melding meer van. Was het niet Smeets die ooit zei dat daar geen geld voor was, daar te veel grote namen achter zaten. Ik snap dat Nos hier niet vol in duikt dat is aan de spaanse journalisten. maar gewoon over nemen en verder er geen melding van maken vind ik gewoon vreemd.
JW 14 juni 2016 16:20
Van de nu nog actieve renners lijkt Fränk Schleck me een zekerheidje.
Maar ja, met echt wielrennen is hij al een tijdje gestopt.
Massimo 14 juni 2016 16:31
Is beter als "wij" wielerfans ons Calimerohoedje eens af zetten en niet constant naar andere sporten of de journalistiek wijzen als er een dopingschandaal aan het licht komt. Laat die andere sporten het lekker zelf uitzoeken, eens komt de waarheid toch boven tafel, dat weten wij wielerfans al te goed. Laten we trots zijn dat in het wielrennen de controles de strengste van allemaal zijn en dat het wielrennen ook steeds transparanter wordt. En trouwens, je kunt nou niet bepaald zeggen dat de media zich alleen op "ons" richt, herinner je de FIFA.
Slimmerd 14 juni 2016 16:43
LLSG en Valverde toch ook?
El Chaba 14 juni 2016 16:54
Op zich heb je natuurlijk gelijk, alleen het voorbeeld dat je aanhaalt is niet het beste. De FIFA is decennia lang door het overgrote deel van de pers én de autoriteiten willens en wetens ongemoeid gelaten omdat het voetbal hier in Europa in alle opzichten nou eenmaal te 'groot' is. Pas toen de FBI - niet toevallig afkomstig uit een land waar het voetbal weinig voorstelt - zich ermee ging bemoeien en de beerput opentrok, ging men hier in Europa (pers en autoriteiten) ook pas vol in de aanval.
lodjan 14 juni 2016 16:58
En zal er nu duidelijk worden wie AC is?
Michael B* 14 juni 2016 17:09
Zo hard reed Remmert Wielinga niet, of hij moet zijn bloedzakje in 2003 tijdens de Dauphine hebben gebruiktconfused smiley
Wellicht dat ze nu een Beloki, Escartin en een Sastre erbij kunnen lappen
Rudy t. 14 juni 2016 17:11
Schleck werd toch juist aan Ferrari gelinkt?

En oja, hij won een bergrit in z'n laatste grote ronde, al heb jij daar natuurlijk weinig mee.
El Chaba 14 juni 2016 17:13
Angel Casero toch..?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/06/2016 17:13 door El Chaba.
Goozzer 14 juni 2016 17:18
Volgens mij zijn er zelfs meer dan dat aantal 'gedecodeerd', zeker renners. Ook andere dwarsverbanden zijn in grote mate al gelegd. Het zou me dus ten zeerste verbazen, mochten er plots heel andere namen naar voren komen. Bij de atleten ligt dat mogelijk anders, want daar is, op een paar kopstukken na, tot nu toe natuurlijk nog veel minder over gespeculeerd en geschreven. Hoe dan ook, eerst nog maar eens zien wat er daadwerkelijk nog onderzocht gaat worden. Niets ten nadele van de Spanjaarden overigens, want Puerto is m.i. een van de weinige dopingringen die feitelijk echt opgerold is, tot enige vorm van transparantie heeft geleid en gevolgen heeft gehad...
JW 14 juni 2016 17:20
Is het al zó ver bij mij weggezakt ?

Ik had nog in gedachten dat hij die dure trainingsschema's van Fuentes had gekocht.
JW 14 juni 2016 17:22
Valverde is toch al voor de Fuenteszaak gestraft ?
El Chaba 14 juni 2016 17:26
Goozzer 14 juni 2016 17:26
Deels ook gewoon praktisch natuurlijk, omdat er andere middelen gebruikt zijn, het bewijs er (daardoor) niet (hard) is en de cultuur in andere sporten vaak ook meer gesloten is...
Goozzer 14 juni 2016 17:31
Die had hij daar ook aangeschaft, naar eigen zeggen. Althans, eigenlijk heeft hij ze daar natuurlijk zelf ingeleverd en heeft Fuentes heeft ze vervolgens versierd met allerlei prachtige tekens en symbolen. Mooi gedaan wel, een vakman die Fuentes...
rustdag 14 juni 2016 17:31
Ik snap je reactie eigenlijk niet. dit heeft niet zoveel met de UCI temaken of welke wielerbond dan ook. Dat wij als wielersport weer hard worden aan gepakt. Dit gaat over een dokter die verschillende sporters uit verschillende sporten heeft geholpen aan bloed doping. En dat "onze" wielersport weer wordt genoemd is te makkelijk. Ik zou zeggen alles of niks. hier wordt duidelijk onderscheid gemaakt. En de media moet daar minstens melding van maken, of ons duidelijk maken, waarom hier voor wordt gekozen. En ik volg niet alleen de wielersport op de voet.
Slimmerd 14 juni 2016 17:42
Ik had het ook niet over straffen, maar er zullen vast nog wel weer bloedzakken aan hem gelinkt gaan worden
lodjan 14 juni 2016 20:33
Ik dacht (hier?) ergens gelezen te hebben dat Colom 'geofferd' is om Contador te beschermen?
Goozzer 14 juni 2016 20:54
Onzinverhaal natuurlijk. AC in deze context is Alberto Contador, maar hij komt in het dossier slechts een keer summier voor met een mogelijk ook nog ontlastende aantekening schuin achter zijn naam. Hij is dan ook niet voor niets al vrij snel, samen met een mountainbiker, uit het onderzoek geschrapt. Er was tijdens de clenbuterol affaire wel sprake van een anonieme getuigenis die weet zou hebben van het feit dat Contador als lid van de Tourploeg van 2005 waarschijnlijk insuline zou hebben gekregen. Maar aangezien daar verder toen ook geen gevolg aan is gegeven, zal hij zich al met al weinig zorgen maken.

Verder komt ook Angel Casero nog in het dossier voor, in het kader van een telefoongesprek, Cecchini en (een verwijzing naar) de preparatie voor zijn Vuelta zege uit 2001.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/06/2016 20:55 door Goozzer.
Pyama 14 juni 2016 21:31
Uhm hoeveel jaar geleden is dit ook alweer? Zullen we niet gewoon naar de Tour de Suisse 2016 gaan kijken?
lodjan 14 juni 2016 21:44
Grappig, op de Wiki (operation puerto) wordt AC twee keer genoemd: 1x voor Contador en 1x voor Colom.
JW 14 juni 2016 21:57
JW 14 juni 2016 21:57
JW 14 juni 2016 21:59
Inderdaad veel te lang geleden om nu nog op enigerlei manier voor opschudding te kunnen zorgen.
Hooguit historisch interessant.
Luijt 14 juni 2016 23:51
En maar door oreren. Gelukkig gaan ze morgen de bergen in in Zwitserland. Als jullie hier uit zijn, hoor ik het graag.
Bromertà 15 juni 2016 21:45
Volgens Thijs Zonneveld op Twitter zou dit de stand van zaken zijn:

Bromertà 15 juni 2016 21:50
Overzicht komt van [ciclismo.as.com]

Existen bastantes apodos sin asignar y dudas respecto a otros. Como Clasicómano, asociado en algunas informaciones a Fabian Cancellara, o Amigo de Birillo, vinculado a Frank Schleck, cliente reconocido de Eufemiano tras descubrirse un ingreso bancario de casi 7.000 euros.
Carlos Danger 15 juni 2016 23:46
The usual suspects.
Overigens heeft de WADA, naar het schijnt, elders nog een laatje opengetrokken met 52 Russische foutieve plasjes, 111 gemankeerde whereabouts en een mooi verhaal van een Russische atlete, die bij een controle uit een ampulletje( een soort Pollentier-peertje, maar dan elders verborgen) het flesje probeerde te vullen.
Bromertà 16 juni 2016 13:47
Zonneveld maakt geen vrienden. Nummer 101 is niet voor iedereen een aangenaam nummer. Winston Smith wist dat ook maar al te goed.
Ex-wereldkampioen blokkeert journalist na dopinginsinuatie
Velodroom 16 juni 2016 15:48
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zonneveld maakt geen vrienden. Nummer 101 is niet
> voor iedereen een aangenaam nummer. Winston Smith
> wist dat ook maar al te goed.
> [url=http://sporza.be/cm/sporza/extra/opvallend/1.
> 2684610]Ex-wereldkampioen blokkeert journalist na
> dopinginsinuatie[/url]


Zonneveld werd ook al geblokkeerd door Froome. Bezig met een palmares.
Heel lang geleden hoorde ik in de nachtelijke uren op BBC WORLD het hoorspel Orwell's Nineteen Eighty-Four, met Winston Smith uiteindelijk in martelkamer Room 101.
Eazster 16 juni 2016 18:56
En de vrouw van Fuentes ,maar niet weten wat ze met de karbonaatjes aan moest in die volle vriezer. Mancebo el Vampiro ...
Andere Peter 16 juni 2016 23:40
Slap gelul. Journalisten zijn geen geheel, maar heel divers. Tezamen doen ze gewoon verslag van wat er gebeurt. Die feiten zijn heel duidelijk.

Als je dan toch journalisten een verwijt wil maken, dan toch wel dat ze het wielrennen juist te lang te kritiekloos hebben gevolgd.
Andere Peter 16 juni 2016 23:51
Exact.

Het wielrennen heeft het kritische volgen door journalisten (die helaas niet zo veel feiten onthulden) over zich afgeroepen door het steeds maar weer te doen voorkomen alsof het wielrennen nu toch wel schoon zou zijn. Dat is vragen om problemen.

Daarnáást helpt doping in elke sport, maar wat mensen in bijvoorbeeld voetballers het meest bewonderen is niet dat ze het verschil maken op fysiek vermogen. Messi, Payet, Van Basten, al staan ze stijf van de dope, het boeit de kijker helemaal niks. Dat maakt ook dat een dopingschandaal in het voetbal maatschappelijk minder relevant is. Dat verzin ik niet. Dat blijkt ook. Messi kreeg in zijn jeugd groeihormonen zonder welke hij nooit de top had gehaald. Is geen schandaal. Juventus-1996, we nemen het voor kennisgeving aan. Frank de Boer, Jaap Stam, Edgar Davids: hun dopingschorsing zat nooit in een doofpot, maar het wordt ze door het publiek niet nagedragen.

En het heeft ook niet met voorkeuren van journalisten te maken. Een ander type schandalen ligt in het voetbal namelijk juist veel gevoeliger dan in het wielrennen. Matchfixing. Een zege verkopen wordt wielrenners nauwelijks nagedragen.

Het is inderdaad Calimero-gedrag om journalisten (of Justitie) de schuld te geven van dopingperikelen die nu eenmaal bij het wielrennen horen.
Andere Peter 16 juni 2016 23:55
Afgezien van dat laatste: eens en een zeer terechte aanvulling.

Dat van die gesloten culturen zou ik willen betwijfelen. Op welk sporten doel je dan? Men heeft het hier dan vaak over voetbal, maar er zijn zat oud-voetballers die dopinggebruik hebben erkend. Iedereen haalt er de schouders over op. Volgens mij is het juist zo: doordat men het zo openlijk erkent, verdwijnt het spanningsveld rondom de onthullingen. Dat maakt de scoop minder. En dat ontneemt ook de lust tot tijdrovende onderzoeksjournalistiek.
Slimmerd 17 juni 2016 11:24
Cocaïne-schorsingen kent het voetbal ook, maar inderdaad allemaal zonder dat het de desbetreffende speler wordt nagedragen.

Bij EK 2008 sprak men nog over doping bij het Russische elftal, denk aan de blauwe tong van Arshavin waar men van alles achter probeerde te zoeken. Later niks meer van vernomen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen