Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Column Thijs Zonneveld: De enorme potentie van Nederlandse ronderenners

Gepost door hoit 
hoit 16 juni 2016 14:08
Het valt mij op dat er op dit prikbord vaak behoorlijk negatief (voornamelijk door de 'usual suspects') over de Nederlandse renners wordt gesproken. "Top 10 stelt niks voor", "ze vallen alleen maar", etc.. Thijs Zonneveld weet hierin een mooie nuance aan te brengen. Ik denk wat wij best wat meer trots mogen zijn op onze huidige generatie toppers!

De enorme potentie van Nederlandse ronderenners

ANALYSE
Hij was er bijna. Maar bijna telt niet. Steven Kruijswijk won de Giro d'Italia niet door één stuurfout. Was het een unieke kans op een Nederlandse eindzege in een grote ronde? Of is het een kwestie van tijd voordat het wel een keer lukt?

Eindelijk, eindelijk. Bijna zesendertig jaar duurde het, maar het was het wachten meer dan waard. Steven Kruijswijk zou de eerste Nederlander na Joop Zoetemelk worden die één van de drie grote rondes won. De miljoen stukjes van de legpuzzel pasten ineens allemaal. De voorbereiding verliep perfect, de concurrentie liet het afweten en Kruijswijk zelf deed alles - maar dan ook alles - goed.

Tot die ene bocht.

Sneeuwmuur
Het laatste puzzelstukje paste niet. Steven Kruijswijks roze droom spatte uiteen tegen een sneeuwmuur in de afdaling van de Col d'Agnel. En daarmee de hoop van een natie dat er eindelijk weer een Nederlander op het hoogste treetje van het podium van een grote ronde zou staan. Het slechte nieuws: we moeten nog langer wachten. Het goede nieuws: dat wachten hoeft niet zo lang meer te duren.

Er rijdt op dit moment een extreem goede generatie Nederlandse renners rond. Vooral qua klimmers en klassementsrenners zijn we verwend. Met Robert Gesink, Bauke Mollema, Laurens ten Dam, Wilco Kelderman en Tom Dumoulin hebben we vijf renners die al een of meerdere keren in de toptien van het klassement in een grote ronde zijn geëindigd - en Wout Poels moet daartoe ook in staat worden geacht.

Laten we dat eens in historisch perspectief plaatsen. De jaren tachtig waren, met de Touroverwinning van Zoetemelk voorop, ongekend succesvol. Maar in de jaren negentig droogde het Nederlandse rondesucces op. In de periode 1990-1999 behaalden Nederlandse renners twee toptienklasseringen in grote rondes: Erik Breukink (3e) in 1990 en Michael Boogerd (5e) in 1998. In de jaren 2000-2009 was het nog minder: verder dan één toptienklassering (de 10e plek van Michael Boogerd in de Tour van 2001) kwamen Nederlandse renners niet. Hoe anders is dat ná 2010. In de periode 2010-2016 zijn er vijftien (!) toptienklasseringen te turven. Aanvankelijk waren dat vooral veel ereplaatsen in de tweede helft van de toptien, maar in de afgelopen twee grote rondes (de Vuelta van vorig jaar en de afgelopen Giro) verloren Nederlandse renners de leiderstrui in het zicht van de haven.

Theorie
Die vijftien toptienplekken zijn op één uitzondering (Laurens ten Dam) behaald door renners die nog lang niet aan het einde van hun carrière zijn. Gesink en Mollema zijn 29, Kruijswijk 28, Kelderman en Dumoulin pas 25. De meeste ronderenners zijn fysiek op hun sterkst tussen hun 28e en hun 32e; dat betekent dat de Nederlandse ronderenners in theorie nog de nodige ruimte voor verbetering hebben.

Er zijn een aantal redenen dat de huidige generatie klassementsrenners zo goed is. De eerste: genen. Zoals Lotto-Jumbo-trainer Louis Delahaije altijd zegt: ,,Potentiële Tourwinnaars kun je niet opleiden. Die worden geboren." Met andere woorden: het is voor een deel stom toeval dat er nu zoveel Nederlandse ronderenners zijn.

Maar natúúrlijk is de opleiding ook belangrijk. En het is geen toeval dat Gesink, Mollema, Kruijswijk, Dumoulin en Ten Dam bij dezelfde opleidingsploeg hebben gereden: die van Rabobank. Die ploeg probeerde jarenlang de beste klimmers en tijdrijders uit de nationale en internationale talentenvijver te vissen, en vooral de afgelopen tien jaar met succes. Jonge, talentvolle renners kregen bij het opleidingsteam van Rabo al vroeg de kans om, intensief begeleid, een internationaal programma met veel klimkoersen te rijden. Daardoor konden ze zich sneller en beter ontwikkelen dan leeftijdsgenoten.

Bloedpaspoort
De opmars van de Nederlandse klassementsrenners is ook niet los te zien met de invoering van het bloedpaspoort, in 2008. Daardoor werden de voordelige marges van dopinggebruik verkleind. Het vergemakkelijkte de stap van de beloften naar de profs: jonge renners kregen voet aan de grond, waar ze in de jaren ervoor vaak werden weggeblazen door een peloton dat op kerosine reed. Daarnaast lijken strengere controles gunstig te zijn voor Nederlandse renners; de praktijk van het recente verleden heeft uitgewezen dat doping in andere landen vaak makkelijker verkrijgbaar is - vandaar dat óók Nederlandse gebruikers voor middelen als epo, testosteron en bloedzakken vaak uitweken naar het buitenland.

En tot slot: zíen presteren doet presteren. Wielrennen is ook een mentaal spel. Als je een ploegmaat, trainingsmakker of leeftijdsgenoot tussen de beste klimmers omhoog ziet rijden, dan groeit het besef dat je het zelf ook kunt. Nico Verhoeven, ploegleider bij Lotto-Jumbo, had het er deze week over dat Kruijswijk 'de mythe aan het slopen was'. Hij doelde ermee op de mythe dat Nederlanders geen grote rondes kunnen winnen, dat de schaduw van Joop Zoetemelk steeds langer wordt. Natuurlijk, het is nog steeds niet gebeurd, maar de afgelopen Giro van Kruijswijk heeft hemzelf én zijn generatiegenoten nog maar eens doen beseffen dat niets onmogelijk is. En wellicht ook dat het hele seizoen niet per se om de Tour de France moet draaien.

Met Gesink, Mollema, Kruijswijk, Dumoulin, Kelderman en Poels zijn er de komende jaren perspectieven genoeg. Er zijn weinig landen die zóveel potentie hebben in het rondewerk; de macht van de getallen werkt in Nederlands voordeel. En daarom lijkt het slechts een kwestie van tijd voordat er een Nederlander op het podium van een grote ronde rijdt. Winnen is wellicht nog een ander verhaal: daarvoor moet alles op de juiste plek vallen. Oók dat laatste puzzelstukje.

Maar als je een puzzel met z'n zessen legt is de kans een stuk groter dat het een keer lukt.

Bron: AD.nl
El Chaba 16 juni 2016 14:22
Grotendeels eens.
Westfalen 16 juni 2016 14:22
Goed stuk inderdaad. We zijn best verwend de laatste tijd.
ton duk 16 juni 2016 14:24
Er stond ook nog een staatje bij mbt top10 plekken Grote Ronden...die was zeer verhelderend
gr
Luijt 16 juni 2016 14:34
Goed dat de prestaties in historisch perspectief worden geplaatst.

En gelukkig een ander geluid dan het hier op het prikbord zo vaak gehoorde: "beter omscholen tot rittenkaper, want wordt toch nooit meer dan een tiende plek".
Prikdude 16 juni 2016 14:38
Ten opzichte van het staatje met podiumplekken?
Frederik D. 16 juni 2016 14:55
En hoe zit het met de kleinere rondes? Presteren Nederlandse renners hierin beter dan pakweg tien jaar geleden? Zeggen prestaties in de kleinere rondes iets over de mogelijkheden in grotere rondes?
El Chaba 16 juni 2016 15:04
Je hebt een PB, Frederik.
hoit 16 juni 2016 15:18
Als ik het mij goed herinner reed Wielinga weleens een goede Dauphine in de tijd dat we zaten te wachten op een nieuwe top-10 kandidaat voor de tour. Dat pakte toen niet zo heel goed uit in de tour. Ook Thomas Dekker en Boogerd hebben volgens mij wel eens wat gepresteerd in kleinere rondes....

Van de huidige generatie heeft vooral Mollema een aantal goede prestaties neergezet bij de WT-koersen van één week (Zwitserland, Tireno, Baskenland) . Nu zie ik hem van de Nederlanders niet direct als grootste kanshebber voor een eindezege in een grote ronde.

Over de jaren 80 en begin jaren 90 kan ik weinig zeggen, daar herinner ik mij vrij weinig van....

De prestaties in kleinere rondes zeggen m.i. dus niet alles over de potentie in de grote rondes.
Velodroom 16 juni 2016 15:26
Het stuk is al bijna 3 weken oud, maar het blijft prettig lezen, dat we het zo goed doen.
Man zonder hamer 16 juni 2016 15:43
Mee eens dat de prestaties van NL in grote rondes fors vooruit zijn gegaan de laatste jaren.
Vraag me wel af waarom Dumoulin en Kruijswijk het op het moment supreme lieten afweten. Heb zelf het idee dat zodra een eindoverwinning in zicht is, de NL pers er zo massaal bovenop duikt, dat de druk wel érg groot wordt. Met bijvoorbeeld een vraag als 'Weet je wel dat je de eerste NL renner in 36 jaar kunt worden die een grote ronde wint?' Een Spanjaard, Italiaan, Brit of Amerikaan zou zo'n vraag niet krijgen. Die is er een van velen. Of het land van herkomst is pas geinteresseerd wanneer de overwinning een feit is.
Ik krijg bij de NL pers vaak ook de indruk dat de beer al geschoten is voordat de buit goed en wel binnen is. Of is het echt alleen die ene off-day van Dumoulin of dat ene stuurfoutje van Kruijswijk? (in combinatie met een minder sterke ploeg dan de concurrentie)
Arsimo 16 juni 2016 15:53
De 6 genoemden met hun top 10 plaatsen in de kleinere WT-rondes-met-klimwerk (geen Eneco, geen TDU, wel Polen - die laatste kan je over twisten):

Gesink
2de Polen (2007)
2de Tirreno-Adriatico (2011)
3de Baskenkand (2012)
4de Dauphine (2008)
4de Dauphine (2009)
4de Parijs Nice (2008)
4de Zwitserland (2012)
5de Zwitserland (2010)
5de Tirreno-Adriatico (2010)
6de Catalonie (2013)
7de Baskenkand (2009)
8ste Baskenkand (2010)
8ste Polen (2014)
9de Zwitserland (2015)

Mollema
2de Zwitserland (2013)
2de Tirreno-Adriatico (2015)
3de Zwitserland (2014)
3de Baskenland (2012)
3de Polen (2010)
5de Zwitserland (2011)
9de Romandie (2016)
9de Tirreno-Adriatico (2016)
9de Catalonie (2011)
9de Parijs Nice (2011)

Kruijswijk
2de Zwitserland (2011)
8ste Zwitserland (2012)

Poels
4de Polen (2011)
7de Tirreno-Adriatico (2015)
8ste Tirreno-Adriatico (2012)
9de Baskenland (2013)
10de Baskenland (2014)
10de Tirreno-Adriatico (2013)

Kelderman
4de Dauphine (2014)
5de Romandie (2013)
8ste Dauphine (2012)
9de Catalonie (2015)
10de Baskenland (2016)

Dumoulin
3de Zwitserland (2015)
5de Zwitserland (2014)
6de Romandie (2016)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/06/2016 15:54 door Arsimo.
Andere Peter 16 juni 2016 16:57
Prima feelgood-stukje. Leuk dat het veel geplaagde Rabobank via de opleidingsploeg en het accent op klassementsrenners een pluim krijgt.
Pyama 16 juni 2016 18:08
Ook Zonneveld moet leren om de huid niet te verkopen voordat..... Net als de NOS, de kranten en de prikkers hier.
ton duk 16 juni 2016 18:26
Pyama Schreef:
-------------------------------------------------------
> moet leren om de huid niet te
> verkopen voordat..... Net als de NOS, de kranten

Die zijn afhankelijk van kijk- en leescijfers, dus roepen ze al gauw een hype op....lijkt me logisch
gr
JW 16 juni 2016 18:57
Je moet die huid nooit verkopen voor dat.....

Maar dat neemt niet weg dat er, na heel veel magere jaren sinds Breukink 1990, nu toch duidelijk sprake is van een succesvolle periode voor Nederlandse ronderenners. Met bovendien nog steeds een stijgende lijn.

En juist nú gaat TLJ met een sprinttrein naar de Tour sad smiley
Historische blunder
Cyclad 16 juni 2016 19:02
Jij ook al.thumbs down

Zet dan eens een alternatieve ploeg op papier voor de Tour (zonder Roglic, Battaglin en Kruijswijk, want die waren sowieso niet voorzien). Pak de handschoen op zou ik zeggen.
Eddy Veen 16 juni 2016 19:24
Het wordt tijd voor een nieuw boek: [www.bol.com]winking smiley
JW 16 juni 2016 19:25
Ik hoop dat Gesink mee kan en goed is. Dat is natuurlijk nog de vraag.
Ik vind dat Bennett zeker mee moet.

Over een aantal namen kun je dubben, zoals b.v. Martens.
Ik vind het ook best als Groenewegen meegaat. Maar een complete sprinttrein voor hem, terwijl er al zoveel sterke sprinttreinen aanwezig zijn bevalt me helemaal niet. Daarmee laat je naar mijn mening je klassementsrenners als een baksteen vallen.
Als je je kopmannen juist in die eerste week goed door de vlakke finales wilt loodsen hebben zijn mensen als Vanmarcke en Leezer nodig om zonder schade de 3km-zone te halen. En dat zal al moeilijk genoeg zijn. Zeker als er, wat toch vaak gebeurt, mannen weg gaan vallen.

Of de klassementsrenners mee kunnen doen voor een plaats in de toptien valt moeilijk te voorspellen.
Maar je zult ze in elk geval moeten steunen bij die doelstelling,.
Dat is althans mijn mening.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/06/2016 19:28 door JW.
Ger 16 juni 2016 19:59
Er worden door Thijs 6 prima ronderenners genoemd. Persoonlijk zou ik er zelf nog een 7e aan toe willen voegen namelijk Sam Oomen.
Cyclad 16 juni 2016 20:33
Thijs heeft gelijk dat hij Oomen nog niet noemt. Oomen moet het allemaal eerst nog maar eens bewijzen.
Dat hij rondetalent heeft is onmiskenbaar.
cyclingfreakske 16 juni 2016 21:48
idd oomen is beloftevol maar heeft nog niks bewezen. dus die blijft in de wachtkamer tot hij wat toont en dan blijft bevestigen.
El Chaba 16 juni 2016 22:42
Kelderman is een top 10 kandidaat - net als 25 anderen - maar toch niet meer dan dat? Om een dergelijke positie te behalen heb je echt geen supersterke rondeploeg nodig hoor..
El Chaba 16 juni 2016 22:44
Wie weet over een paar jaar. Beloftevol, dat zeker, maar dat zijn er nog wel een stuk of tien à vijftien, buiten dus de al gevestigde ronderenners.
Andere Peter 16 juni 2016 22:58
Ik denk niet dat ooit iemand dat zo heeft gezegd. Het is zeker geen veelgehoord geluid (zo doe je het voorkomen). Het is weer dezelfde flauwe retorische truc om een standpunt te overdrijven, zodat het wat makkelijker aan te vallen is.

Er zijn wel wat renners van wie wel eens wordt gezegd dat een ritzege in een grote ronde (vooral Tour) een betere aanvulling op hun palmarès zou zijn dan een nieuwe top-10-klassering.
JW 16 juni 2016 23:14
".Kelderman is een top 10 kandidaat - net als 25 anderen...".

Ja.
Maar dat zou een jaar geleden ook gezegd kunnen zijn over Dumoulin en Kruijswijk.
Ik denk dat die al iets opgeschoven zijn in de pikorde. Alhoewel de Tour toch wat anders is als Vuelta of Giro.

Hoe ver Kelderman kan komen durf ik niet te voorspellen. Maar m.i. zou het niet verkeerd zijn hem vol te steunen in zijn ontwikkeling.
In geval ook Gesink voor de Tourstart weer helemaal fit is hebben ze twee renners die in het klassement mee kunnen doen.
Dan denk ik helemaal dat dààr de sterkte van de ploeg zit.
En niet in een sprinttrein in zo'n sterk bezette ronde.
Luijt 16 juni 2016 23:50
O, is dat t. En zit dat zo. Dank! Petrus!
Luijt 16 juni 2016 23:55
En het is een wetmatigheid dat er altijd wel een stelletje vergelijkbare en betere renners valt. Dus....als Kelderman dan niet valt, dan, dan, kan ie zomaar top 5 rijden. Ik heb hier nog een lijstje (die hou ik al 40 jaar bij, is een dingetje van me), daar blijkt dit allemaal uit.
Grt Andere Luijt
Luijt 16 juni 2016 23:57
Behalve Bennett hebben ze niemand JW. Maar die moet idd op zijn minst mee.
Luijt 16 juni 2016 23:58
En misschien Ten Dam er af halen. Die gaat geen top 10 meer rijden.
Bromertà 17 juni 2016 00:05
Maar dat is een retorische truc van je, waarmee je een fantast in de zeik probeert te zetten.

Verder weet ik dan weer dat er heel heel heel weinig renners een half uur lang 6,2 w/kg kunnen trappen. Zelfs Kruiswijk deed het met minder.

Alle ballen op Kelderman. Iedereen die meer dan gemiddeld een viaduct op kan stormen dient zich beschikbaar te stellen. O ja, dan nog even een winnaarsmentaliteit bij het kader en 't kan niet meer stuk.
Man zonder hamer 17 juni 2016 00:05
JW Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je moet die huid nooit verkopen voor dat.....
>
> Maar dat neemt niet weg dat er, na heel veel
> magere jaren sinds Breukink 1990, nu toch
> duidelijk sprake is van een succesvolle periode
> voor Nederlandse ronderenners. Met bovendien nog
> steeds een stijgende lijn.

Helemaal mee eens, JW. Kunnen we vooral lekker van genieten en uiteraard ook veel over schrijven (en prikken thumbs up), zolang we maar niet te veel op de successen vooruit gaan lopen. Zo'n eindzege moet voor de renner een individuele uitdaging blijven en geen verplichting aan een smachtende, uitgehongerde natie worden. Die druk is onterecht en wel erg groot om te dragen voor een renner die nog nooit zo'n grote ronde gewonnen heeft.
Interessant vond ik hoe Nibali, die in de Giro een gigantische prestatiedruk opgelegd kreeg, pas toen hij eenmaal werd afgeschreven, vanuit een nieuwe uitdaging tot zijn grootse presteren kwam.
Dus vooral genieten smileys with beer en toe blijven juichen hot smiley, dan komt het er vanzelf nog wel weer een keertje van, die grote prijs. Wie weet al deze eeuw grinning smiley
Luijt 17 juni 2016 08:12
Tja, en als je dan zo'n interview ziet met Wilco na de finish dan kunnen er wel vraagtekens bij zijn eigen winnaarsmentaliteit: hij is "heel benieuwd hoe het verder zal lopen". Lief dat hoofd, dat wel. Maar echt nog een jochie.
JW 17 juni 2016 08:53
Arsimo 17 juni 2016 09:05
Ten Dam zit niet bij die zes.
Man zonder hamer 17 juni 2016 09:35
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Tja, en als je dan zo'n interview ziet met Wilco
> na de finish dan kunnen er wel vraagtekens bij
> zijn eigen winnaarsmentaliteit: hij is "heel
> benieuwd hoe het verder zal lopen". Lief dat
> hoofd, dat wel. Maar echt nog een jochie.


Mee eens dat Kelderman in interviews nog wat als een jochie overkomt. Gelukkig fietst ie wel als een kerelsmoking smiley Maar hij smijt niet met z'n krachten, rijdt berekenend. Duidelijk op meer uit dan een dagsuccesje. En ach, zo onverstandig is dat niet om een grote slag om de arm te houden omtrent het verdere verloop van de koers. Zei die goeie ouwe Joop tijdens de Tour niet dat het nog ver is naar Parijs? Beter als Wilco als een roosje slaapt en vervolgens zijn benen laat spreken. De grote woorden mogen wat mij betreft wachten tot ie eens wat groots gewonnen heeft.
Bromertà 17 juni 2016 10:01
Een wolf in schaapskleren, wat ik je brom.
Man zonder hamer 17 juni 2016 10:18
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Een wolf in schaapskleren, wat ik je brom.

lol grinning smiley
Luijt 17 juni 2016 10:22
Zou kunnen. Ik zag m laatst trainen op de Posbank. Toen dacht ik eerst ook dat ik een schaap zag.

Hee Brommer, is ie wattagetechnisch wel in orde, onze Wilco? Wat trapt ie zoal weg?
Rudy t. 17 juni 2016 11:12
Beetje onsmakelijk die verkapte beschuldigingen aan het adres van gesink en mollema omdat zij heel verdienstelijk debuteerden tussen al die renners die op kerosine reden...
Columbus SLX 17 juni 2016 12:16
Rudy t. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Beetje onsmakelijk die verkapte beschuldigingen
> aan het adres van gesink en mollema omdat zij heel
> verdienstelijk debuteerden tussen al die renners
> die op kerosine reden...

Of naief te veronderstellen: dat heel het peloton... behalve 2 jonge Nederlandse talenten die met nobele geest de oneerlijke strijd aangingen.
Je weet het domweg niet. Er is gewoon niet 1 renner - toen niet en nu niet - voor wie ik mijn hand in het vuur steek.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/06/2016 12:17 door Columbus SLX.
cyclingfreakske 17 juni 2016 12:28
... daarbovenop spreekt men nooit over de teamleidingen en medewerkers, die wel veel vaker een renner trachten te manipuleren om andere zaken te gaan doen.... en altijd de handjes in blanke onschuld wassen.
Rudy t. 17 juni 2016 13:11
Dat bedoel ik. Fijn dat we een goede generatie ronde renners hebben. Maar de verwijzing naar het bloed paspoort is volkomen misplaatst. Ook (of juist?) Nederlanders wisten heel goed waar Abraham de mosterd haalde. De toppers van toen waren gewoon niet direct klassementsrenners. Knaven en de Dekkers hadden nooit top tien gereden in de Tour en die wisten echt wel hoe het werkte. Ook weening hield zich goed staande tussen de kerosine jongens. Mijn boodschap: wantrouw de media. 'Trap er niet in'.
cyclingfreakske 17 juni 2016 20:26
mooi dat media berichten over positieve gevallen, maar als het over wielrennen gaat word het zo sensationeel gemaakt alsof de hele Cosa Nostra de Albanese bendes uitmoord. Belachelijk.
Herinner u nog de eikel van een Maarten Michielsen, die zoveel "wist" via "bronnen".... en zodanig overdreef dat hij tegen de lamp liep met talrijke leugens in de krant neer te zetten, in de hoop zijn "carriere" van sportjournalist te boosten.... vooral een fantast met groot ego k*tkarakter. De media zit vol van die figuren.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/06/2016 20:32 door cyclingfreakske.
diravi 18 juni 2016 09:50
Dumoulin staat er de laatste jaren het beste voor.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen