Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Fuentes heeft een zuiver geweten

Gepost door Luijt 
Luijt 16 juni 2016 14:29
Van NOS.nl

De Spaanse dopingarts Eufemiano Fuentes heeft voor het eerst gereageerd na zijn vrijspraak in de grote dopingzaak Operación Puerto. In het radioprogramma El Partido de las 12 zei de arts "blij te zijn dat er na tien jaar eindelijk recht is gedaan".

Volgens de rechtbank stonden dopinggerelateerde activiteiten destijds niet in het wetboek van strafrecht en dus kon Fuentes daar nooit voor worden veroordeeld. "Als ik vandaag de dag die werkzaamheden zou doen, dan zou ik wel worden veroordeeld."

Zuiver geweten

Dinsdag werd bekend dat de 211 bloedzakken die in 2006 werden aangetroffen in de praktijk van Fuentes, worden vrijgegeven. Die bloedzakken behoren toe aan 23 wielrenners en 12 atleten. "Het zou kunnen dat die van bekende sporters zijn", vertelde Fuentes. "Maar ik heb beroepsgeheim, dus ik kan daar verder niets over kwijt."

Of hij nu terugkeert in de sportgeneeskunde, daar kon Fuentes nog geen antwoord op geven. "Mijn geweten is zuiver, maar ik heb tijd nodig om daarover na te denken."


Dus...., omdat Fuentes toen kennelijk strafrechtelijk niets laakbaars deed, heeft meneer een zuiver geweten.
Vuilnisman, kan deze bloedzak ook mee?!?!
El Chaba 16 juni 2016 14:38
Je zou kunnen stellen - en dat doet hij ook - dat hij als arts verantwoordelijk was voor de gezondheid van de renners en dat bloedtransfusies daaraan bijdroegen, gezien de extreem zware inspanningen die wielrenners moeten leveren.
Zijn motief was hoogstwaarschijnlijk geldelijk gewin maar voor de gedachtengang sec valt best wel iets te zeggen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/06/2016 14:40 door El Chaba.
Velodroom 16 juni 2016 14:48
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je zou kunnen stellen - en dat doet hij ook - dat
> hij als arts verantwoordelijk was voor de
> gezondheid van de renners en dat bloedtransfusies
> daaraan bijdroegen, gezien de extreem zware
> inspanningen die wielrenners moeten leveren.
> Zijn motief was hoogstwaarschijnlijk geldelijk
> gewin maar voor de gedachtengang sec valt
> best wel iets te zeggen.

Ik begrijp wat je schrijft.
Maar toch: Was de Spaanse burgeroorlog nog aan de gang dan? cool smiley
El Chaba 16 juni 2016 14:49
Ik begrijp dan weer niet wat jij schrijft.. winking smiley
Velodroom 16 juni 2016 15:06
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik begrijp dan weer niet wat jij schrijft.. winking smiley

Oorlogslachtoffers hebben maar al te vaak baat bij bloedtransfusies om beter te kunnen worden en zelfs om te overleven.
Wielrenners toch niet? Tenzij je het wielervak à la Rinus Michels natuurlijk beschouwt als going to war.

Dit doet me denken aan de gedachtegang van Hein Verbruggen, die vond, dat renners feitelijk dag na dag weer in analogie een marathon deden in tegenstelling van de lopers op de weg, die het maar op één dag doen. In feite moeten ze zich daarop voldoende kunnen voorbereiden. Maar het is bekend, dat dit niet zal lukken.
Dus wat te doen: in het dopingtijdperk was het duidelijk, in een schoon tijdperk valt er niet aan te ontkomen, dat de totale belasting omlaag moet.

De bloedtransfusies (bloeddoping) van Fuentes zijn natuurlijk onvergelijkbaar met het om gezondheidsredenen toedienen van bloed, bijvoorbeeld bij teveel bloedverlies na een operatie..Voor je het weet beschouwt Fuentes zich als de Florence Nightingale van het wielrennen. Veel gekker zou het niet kunnen.
Andere Peter 16 juni 2016 17:20
Ik zie niets minderwaardigs aan die grens leggen bij wat strafrechtelijk laakbaar is. Ik heb ook een zuiver geweten. Hoewel ik vanmorgen nog pontificaal over een busbaan fietste. En een rood licht zie ik als wandelaar meer als een advies dan als een gebod. Ieder bepaalt zijn eigen morele grens.
Luijt 17 juni 2016 00:04
Ja en die wordt hopelijk niet bepaald door het wetboek van strafrecht, zoals uit je eigen bijdrage al blijkt.

En, er zijn vele moreel laakbare handelingen die niet strafbaar zijn gesteld, zoals je ook wel zult begrijpen.

Mijn geweten is niet zuiver. Gelukkig niet zeg.

Groet, Luijt
Carlos Danger 17 juni 2016 00:42
Geweten? Als mijn bloed maar zuiver is!
veluweracer 17 juni 2016 01:31
Als het bloed wat je krijgt maar zuiver is!
Eindhovuh 17 juni 2016 10:47
Dit vind jij lekker hè? Dit soort discussies? Ik sla deze even over. spinning smiley sticking its tongue out
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen