Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Laurens ten Dam

Gepost door Chris78 
Chris78 18 juni 2016 23:37
Vindt Laurens ten Dam behoorlijk tegenvallen in de ronde van Zwitserland. Is niet een klein beetje achter de grote mannen, maar echt op plaats 70 ongeveer in de bergritten.

Hoort dit bij zijn opbouw en/of te weinig wedstrijdkilometers gereden of gaan de jaartjes toch tellen nu?
william 19 juni 2016 00:01
Logisch, die is aan het afbouwen.
Westfalen 19 juni 2016 00:04
Ten Dam rijdt nooit goed in slecht weer. Hij moet het van warme omstandigheden hebben. In de TdF zal hij er wel weer staan verwacht ik.
diravi 19 juni 2016 02:12
Oei, twee dagen regen, een koude col... Thuislaten, heeft niemand iets aan.
ton duk 19 juni 2016 07:24
Tja, hij heeft 2 afspraken in zijn agenda staan...Afspraak 1 in Californie was ie aanwezig en dat zal op afspraak 2 TdF ook wel zo zijn...
gr
rustdag 19 juni 2016 08:33
Ik heb er ook nog wel vertrouwen in. Ik denk dat hij die fransman wel naar het wit gaat rijden
Fashionisto 19 juni 2016 09:19
Ik denk dat de Fransman zichzelf naar het wit gaat rijden.
Eindhovuh 19 juni 2016 11:08
Ten Dam is de renner die het het beste geregeld heeft van alle profrenners. Presteert nooit meer dan 3 weken per jaar, zonder overigens iets te winnen, en verdient een vorstelijk salaris. Dan lach je je helemaal kapot. Maar goed blijkbaar zijn er ploegen die er erg tevreden mee zijn. Win win dus.
Stümpert 19 juni 2016 11:46
Wat verdient ie dan?
Bob 19 juni 2016 12:07
Tour de France even afwachten? Ten Dam presteert tot nu toe ieder jaar daar nog dus..
El Chaba 19 juni 2016 13:05
Benieuwd of die zwakbegaafde nog zijn bekende riedeltje over Ten Dam komt afdraaien.
merijntje mortirolo 19 juni 2016 13:09
Wil je dat dan het liefst mét of zónder foto's?
Eindhovuh 19 juni 2016 16:59
Bij Giant nu weet ik het niet, niet onaardig. Bij Belkin/blanco/etc verdiende hij de laatste jaren rond de 7 a 8 ton. Geschat vermogen 2,5 mln.
Het is hem gegund overigens.
Andere Peter 19 juni 2016 19:24
Geschat vermogen? Heb je inzicht in zijn kosten? En vergat hij belasting te betalen, of is die 8 ton netto?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/06/2016 19:25 door Andere Peter.
Eindhovuh 19 juni 2016 20:00
Er zijn verschillende sites en bladen als quote die daar uitspraken over doen. Google even zou ik zeggen.
Die 8 ton is bruto natuurlijk.

Ik ben niet begonnen over bedragen maar gebruikte de term vorstelijk.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/06/2016 20:00 door Eindhovuh.
Andere Peter 19 juni 2016 20:10
Oh. Ja. Dat soort sites dus. Over het algemeen volslagen uit de lucht gegrepen schattingen die sitejes van elkaar overnemen, zonder enig inzicht in uitgavenpatroon, gokschulden of beleggingen.

Voor iemand die het nodig vindt om Ten Dam in de hoek te zetten maak je je er wel héél gemakkelijk vanaf als je dat klakkeloos overneemt.

Ik heb veel respect voor Ten Dam. Harde betrouwbare werker die zijn werkgevers eigenlijk in zijn hele carrière heeft gegeven wat ze van hem verwachtten.
Michael B. 19 juni 2016 21:15
Westfalen 19 juni 2016 21:16
8 ton ?? Geloof er niets van. Veel minder.
Andere Peter 19 juni 2016 21:31
Dat lijkt mij ook, maar ik weet er niks van.

En als het al klopt, dan lijkt het mij 8 ton bruto. En dan nog in de (laatste) piekjaren. Daarvan blijft netto maar een luizig bedragje over. Om dan in enkele jaren aan een vermogen van 2,5 miljoen te komen, moet je wel een heel karig uitgavenpatroon hebben.
Eindhovuh 19 juni 2016 21:59
Jij mag die mening hebben.
Ik plaats niemand in een hoek, tenzij jij dat graag wil lezen.

Ik vind dat ten Dam zijn status maar heel beperkt waar maakt in een seizoen.
En ik zei hierboven al dat blijkbaar pliegleidingen dat prima vinden. Bau & Lau deden het goed bij het brede tourpubliek.
Eindhovuh 19 juni 2016 22:04
Jij denkt dat het gezicht zijn van bv de Amstel Radler reclame niets oplevert?
Startgelden criteriums, prijzengeld etc?

Maar nogmaals, ik gun het hem echt van harte!
Eindhovuh 19 juni 2016 22:09
Afgelopen jaar nog 10K per criterium, reed er minstens 9. [www.ad.nl]
Cyclad 19 juni 2016 22:16
Vooralsnog doe Lau precies waarvoor hij is aangenomen: goed zijn in California en zich voorbereiden op de Tour. Je kunt er van alles van vinden, maar meer hoeft hij niet. In de Tour moet hij goed zijn. Pas als dat niet lukt mogen wij hem er "op afrekenen".
Bromertà 19 juni 2016 22:22
Zelfs dan niet, want wie denken "wij" dan wel wie "we" zijn?
Cyclad 19 juni 2016 22:31
Oh, eens hoor. Daarom zet ik het ook tussen ""

Afrekenen is ook niet de goede term. In elk geval mogen we er best wat van vinden, toch?
Ik vind het alleen nu nog niet fair om hem te bekritiseren, omdat de afspraken bij het tekenen van het contract helder waren. Tot nu toe houdt Laurens ten Dam zich daaraan.
Andere Peter 19 juni 2016 23:33
Daar houd je dus, na onkosten en belasting, misschien €40.000 van over.

Die reclame is leuk, maar miljonair word je er niet van in NL.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/06/2016 23:41 door Andere Peter.
Andere Peter 19 juni 2016 23:37
Ik vind dat ten Dam zijn status maar heel beperkt waar maakt in een seizoen.

Ik vind juist dat hij zijn hele carrière zo ongeveer precies levert wat de werkgever verwacht. Betaalt zijn salaris terug. En juist die Bau- en Laurage gaf aan dat hij zijn status waarmaakte. Maar misschien dihht jij hem wel veel teveel status toe, waarna de praktijk alleen nog maar kan tegenvallen.
Carlos Danger 19 juni 2016 23:52
Michael B. Schreef:
-------------------------------------------------------
>


Deze foto alleen rechtvaardigt zijn, al of niet vermeende, salaris.
PVW 20 juni 2016 06:43
Mooi woord. Laurage.
Eindhovuh 20 juni 2016 09:25
Dus jij weet zijn salaris niet maar hij verdient het wel terug?
Meten met 2 maten is ook een kunst.
Michael B* 20 juni 2016 10:03
Laurens ten Dam is simpelweg een hele goede marketingman, beter gezegd... dat zijn de broertjes Berkhout. Ten Dam weet zijn beperkte talent perfect uit te spelen. Is de Dirk Kuyt van het wielrennen. Minst talent, maar ondertussen overal geliefd. Een van de eerste die met Strava op de proppen kwam. Nog even een blauwe maandag ochtend trainingen virtueel gedaan heeft met Zwift (extra sponsorgeld). Kwam met een baard op de proppen om net wat authentieker over te komen. Waar andere wielrenners een half uur naar de koers fris en fruitig gewassen voor de camera verschijnen, maakt Ten Dam er een sport van om half uitgemergeld met vuile shirt nog aan een nog vermoeiende indruk te maken. Leek met iedere valpartij nog zieliger over te komen. In plaats van dat iedereen zoals bij Gesink ging twijfelen aan de stuurman kunsten, werd de survival van Laurens ten Dam alleen maar heroïscher, draagt het alleen maar meer bij aan zijn imago.

Tsja, en op de bluf (Lau en Bau)heeft heeft hij een goede Tour kunnen rijden. Geluk dat de helft van de toppers op zijn muil gingen. Daardoor heeft ie nog een jaartje een hoop geld kunnen pakken bij Belkin, mooie contact verlenging kunnen pakken. Probeerde het vorig jaar weer, maar toen tuimde Zeeman er niet meer in. Vervolgens via via met allerlei mooie praatjes zich binnengepraat bij Giant Alpecin. Ondertussen lekker gratis een fietsvakantie gehad in Amerika. Druk bezig met het tellen van zijn geld. Heeft in een pover startveld tijdens de ronde van California heel eventjes van voren gereden, zij het dat het alleen maar volgen was.

Ondertussen op Pro Tour niveau valt hij (dit jaar) simpelweg keihard door de mand. Kan nu al zeggen dat hij waarschijnlijk in de eerste week van de Tour wederom een keiharde klapper maakt... krijgen we wederom weer een heroïsch beeld van een Ten Dam die zich over de bergen heen sleurt... geeft in ieder geval weer mooie televisiebeeldenspinning smiley sticking its tongue out





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/06/2016 10:05 door Michael B*.
hoit 20 juni 2016 10:21
Op de bluf een goede tour rijden... haha zo ken ik er nog wel een paar. Laurens ten Dam heeft echt geen top 10 in de Vuelta en Tour gereden door goed te bluffen (wellicht is pokeren dan een betere sport voor hem). Top 10 in grote rondes haal je door hard te trainen en volledig te leven als prof. Wellicht heeft Ten Dam niet het meeste talent van het hele peloton, echter heeft hij wel het maximale uit zijn carrière weten te halen. Daar kan je best wat meer respect voor opbrengen.

Daarnaast valt het mij op dat jij het altijd leuk lijkt te vinden wanneer een Nederlander valt, voornamelijk bij Laurens ten Dam. Ook nu lijk je te suggereren dat je hoopt dat hij valt. Heeft hij bij de junioren ooit een premie van je afgepakt ofzo?
Luijt 20 juni 2016 10:35
Ik heb dat helemaal niet bij wielrennen, hopen dat er gevallen wordt. Gezien de foto's die je plaatst jij wel. Ieder z'n meug.

Bij paardrijden zit ik er anders in. Dan vind ik ook leuk als het paardje blijft staan en het ruitertje over de hindernis vliegt.
merijntje mortirolo 20 juni 2016 10:53
Tsja, over vallen gesproken. Je hoopt (althans ik) nóóit dat iemand valt, maar juist de dramatiek van de valpartijen-met-impact maakt deze sport zo mooi en heroïsch.

Je kunt van Ten Dam zeggen wat je wilt ( "Wat je wilt" ), maar het is wel een enorme bikkel. tZelfde geldt uiteraard voor Kruijswijk.

Arghhh, Beloki... En dan die kut-Armstrong die even een stukje modderklost en 'gewoon' door kan. (Heldenactie, dat dan weer wel).

Drama is kut, drama is mooi.

Maar goed, ik lees dan ook liever Céline en Houellebecq dan Guus Kuijer en de Donald Duck.
Michael B* 20 juni 2016 11:43
Overigens heeft Laurens ten Dam dit jaar ook al een flinke klapper gemaakt. In de ronde van Californie. Was in de 7e etappe, toen ging hij kansloos in de aanval om te stijgen in het algemeen klassement. In de afdaling van de derde klim ging ie keihard op zijn snufferd. Handhaafde zich desondanks op de achtste plaats in het algemeen klassement, overigens in zijn geval een wonder kan noemen, als je kijkt hoe hard hij dit keer op zijn muil ging. Als je zo vaak op je muil gaat dan kan je simpelweg niet sturen of zit het in de bovenkamer niet meer goed. Is het een of het ander. Ondanks dat Laurens ten Dam vele maanden in California heeft doorgebracht had hij blijkbaar onvoldoende tijd om deze afdaling te verkennenconfused smiley. Bij de amateurs weet iedereen ook wel de renners die vaak vallen, renners waarbij je beter niet in het wiel kan zitten, maar ten kostte van alles ervoor moet rijden... Laurens ten Dam was er vroeger ook al zo een kan ik uit eigen ervaring vertellen.

P.s. Ga nu niet roepen dat ik kick op wielrenners die met allerlei schaafwonden en botbreuken liggend op de grond schreeuwen om hun moeder, dat slaat geen paal op een stok.



Heb een aantal foto's van de crash van de ronde van California kunnen vinden, maar heb voor deze gekozen zodat ook de tere mentaal gestelde hun dag nog kunnen doorkomen na het lezen van deze post op dit forum.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/06/2016 11:49 door Michael B*.
Luijt 20 juni 2016 13:25
Jij kickt op op de grond liggende om hun moeder schreeuwende renners met schaafwonden en botbreuken.
Cecchini 20 juni 2016 14:30
Zo koketteer maar lekker met je literaire voorkeuren. Ik ben onder de indruk.
cyclingfreakske 20 juni 2016 15:05
..op de bluf..... doei.... en de rest dat volgde over dat mooie praatjes etc.....helemaal doei....
De verhuis en het op orde stellen ginder in de USA dat bij zijn afbouwplannen hoort, paste niet in de seizoenplannen van LTJ, en ze zijn in alle vriendschap uit elkaar gegaan.
Giant Alpecin kon zich wel vinden mits natuurlijk loonsbespreking, wetende dat LTD altijd zich geeft en zich helemaal kapot rijd voor de kopman.
Daarnaast heeft hij bewezen gewoonweg een steengoed renner te zijn met een ijzeren doorzettingsvermogen. DAAROM heeft Giant hem nog dat contract gegeven, en kan hij schoonheid afscheid nemen, wat hij verdient.


we weten intussen je een nep kenner bent. de fanatsie loopt er vaker vanaf (zoals Mevr. Lammertink even de puntjes op de "i" kwam zetten en je zelf verzonnen verhaal terecht torpedeerde in M. Lammertink IC topic)
De frustraties erbovenop van je eigen falen - als je ooit al koers reed bij de elite z/c en beloften - maken het helemaal kompleet.

nice !



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/06/2016 23:33 door cyclingfreakske.
cyclingfreakske 20 juni 2016 15:06
lijkt me dat vooral uw bovenkamer niet op orde is grinning smiley
merijntje mortirolo 20 juni 2016 15:44
Ha.

Okee dan: ik houd meer van mensen met een slecht karakter dan van mensen met geen.

Zo beter?
Arsimo 20 juni 2016 15:52
Een aandachtpuntje stipt Michael B* in zekere zin terecht wel aan.

In mijn blauwe maandag dat ik koerste merkte ik al snel dat renners aan een ding een gruwel hebben: klungels die niet kunnen sturen. Een (jonge) renner het niet kan bijhouden, verkeerd in de wind rijdt, zelfs onvoldoende gevoel voor remmen heeft, dat is allemaal te vergeven - zolang het niet eeuwig duurt en de renner er van leert. Maar als een renner niet kan sturen moet die oplazeren, helemaal voorin de koers - hoe hard die renner ook kan trappen. Als zo'n onhandige renner zichzelf onderuit haalt is zijn zaak, maar wat onacceptabel is anderen in gevaar brengen en dat risico wordt als erg groot gezien.

Terecht of niet terecht, ik zie daarin een patroon in hoe wielerfans naar Ten Dam kijken. Liefhebbers die zelf niet of nauwelijks gekoerst hebben zien in Laurens Ten Dam vooral de volhouder die ondanks valpartijen en ellende altijd maar doorgaat - bebloed of niet - en daarmee respect afdwingt. Echter onder wielervolgers die zelf gekoerst hebben lijkt meer dan incidenteel een wrevel te leven over "brokkenpiloot" Ten Dam - wellicht het sterkst onder die bij wie de eigen wielercarriere niet gebracht heeft waar ze van gedroomd hebben. Menigeen onder hen kan Ten Dam niet volledig serieus nemen als wielrenner lijkt het wel. Gebaseerd op afgunst dat "onhandige" Ten Dam wel een wielercarriere heeft kunnen opbouwen en zij niet?

Ik moet toegeven dat ondanks de grote respect die ik heb voor de mentaliteit en prestaties van de renner Laurens Ten Dam ik ook bij het zoveelste bericht van een crash van hem verzucht "Nee, he, alweer?". Waar het in zit durf ik niet te zeggen, maar men kan er niet omheen dat hij wel vaak brokken heeft - helemaal als je het afzet tegen het aantal dagen dat hij echt koerst per jaar.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/06/2016 15:53 door Arsimo.
El Chaba 20 juni 2016 17:11
Ik begrijp je punt, maar de vraag is natuurlijk wel of zijn brokken (vooral) door zijn slechte stuurmanskunst komen of (vooral) het gevolg zijn van brute pech. Pech c.q. geluk zijn echt niet altijd eerlijk verdeeld en het is wel heel erg kort door de bocht om als buitenstaander maar voetstoots aan te nemen dat het (vooral) aan zijn slechte stuurmanskunsten is te wijten.
cyclingfreakske 20 juni 2016 19:12
idd..neem nu die rit naar Huy in de TDF, met die enorme valpartij waar Cancellara en een pak anderen zowat een doodsmak maakten...en ja L. Ten Dam lag er ook bij.
dit was pure overmacht.
Erg zwaar gehavend reed hij verder, zijn teamarts heeft dagenlang hem afgeraden nog te starten, maar LTD wist van geen ophouden.

een hekel punt is inderdaad de stuurtechniek bij een heel deel van de renners... liever in de winter ergens in het zonnetje op asfalt gaan rijden, dan met een crossfiets veldrittrainingen eraan toe te voegen.
alle respect voor Leif Hoste, maar qua stuurtechniek was hij echt de sukkel bij uitstek... en zijn reflexen sloegen echt helemaal nergens op.
El Chaba 20 juni 2016 19:17
Dat lijkt me wel duidelijk, ja. In ieder geval op zijn minst een dijk van een persoonlijkheidsstoornis.
El Chaba 20 juni 2016 19:18
Helemaal mee eens.
Linkebal 20 juni 2016 22:41
Die valpartij naar Huy was juist het ultieme voorbeeld van zijn gebrek aan stuurmanskunsten. Kijk de beelden maar eens na, Ten Dam is de allerlaatste renner die valt. Misschien wel 2-3 seconden nadat de eerste renner valt. Een beetje stuurman heeft nog ruim de tijd om te reageren. Ten Dam niet, die zie je gewoon vrolijk rechtdoor sturen totdat ie valt over een andere fiets.
PVW 21 juni 2016 20:35
Ik had het bericht van marion92 gemist. Terecht dat je er op wijst, en helemaal eens.

En ik hoop het beste voor laurens de komende tour. Mooi mens, en een renner die me veel plezier heeft verschaft in meerdere tours. En dan niet door zn valpartijen. Denk dat ie in die bewuste tour waarvan michael b de foto's steeds toont zonder die val net zo goed had gepresteerd als in de bau/lau versie.
cyclingfreakske 21 juni 2016 23:42
weet je hoe hoog de snelheid lag op dat moment ? bergaf was het op die plaats en het ging aan een 80 km p/u.
Vandaar dat de ravage enorm was; en dan mag je 20m tussenlaten , als je op die plaats zit, ben je met 80 km/u te laat. Je kan geen kant uit, zeker niet als de valpartij een stevige vorm aanneemt zoals hier het geval was. Ik kan u verzekeren dat als je daar zit op dat moment, geen kant uitkan en enkel kan hopen dat het goedkomt.
Overigens zijn erachter ook renners tegen de grond gegaan door bruusk te remmen, en zo meer renners meesleurden over al de rest heen.
Andere Peter 22 juni 2016 14:36
Zo is het. Je hoeft zijn salaris ook helemaal niet te weten omdat te kunnen afleiden. Voor jouw aanname dat hij zijn salaris niet zou terugverdienen, moet je dat wel weten.

Hij heeft nooit een 15-jarig contract gehad. Bijna elk jaar moest er weer onderhandeld worden. Dat vindt plaats onder de normen van de vrije arbeidsmarkt. Zou het niet doorgaans terugverdiend worden, dan zou het salaris niet (opnieuw) geboden worden. Er zijn vlot werkende evenwichtsherstellende effecten. Het bedrag dat je zelf noemt dat hij voor een criterium rekent is juist een indicatie van de marktwaarde van dat moment. Daar komt nog bij dat we weten dat zijn topjaar juist heel laat in zijn carrière viel. Het is uiterst onwaarschijnlijk dat de werkgever op meer rekende dan Ten Dam in dat jaar leverde.

Alle indicaties wijze een er dus op dat hij in grote lijnen aan terugverdieneffect heeft geleverd wat de werkgever ervan hoopte.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen