Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

LottoNL-Jumbo eist rectificatie van aantijgingen mechanische doping

Gepost door rustdag 
rustdag 21 juni 2016 11:50
LottoNL-Jumbo eist rectificatie en excuses van Stade 2. Het Franse televisieprogramma beschuldigde in een uitzending afgelopen zondag Primož Roglič van het gebruik van mechanische doping tijdens Strade Bianche en de door hem gewonnen negende etappe van de Giro d’Italia. LottoNL-Jumbo weerlegt de zware beschuldigingen in een reactie aan WielerFlits.


[www.wielerflits.nl]
El Chaba 21 juni 2016 13:29
Ach ja, die Fransen. De hele wereld is tegen hen en speelt vals, behalve zij zelf natuurlijk.
Michael B* 21 juni 2016 14:05
Ik zeg niet gelijk dat het waar is, maar iedere keer als er een wielrenner vanuit het niets de huidige top verslaat begin ik toch achter mijn oor te krabben. Idem dito zoals dat in het verleden is geweest bij ene Lance Armstrong. Het verhaal Armstrong was gewoonweg te mooi om waar te zijn. Kanker gehad, 1,5 / 2 jaar herstellen en vervolgens beter als ooit rijden. De niet klimmer die een klimmer werd, nog beter, alle klimmers zoek reed.

In het geval van Lotto Jumbo wordt vanuit de Asian Tour hoek een al iets oudere renner weggeplukt uit een contiploeg. Eentje die nog nooit een lange tijdrit heeft gereden, tot een paar jaar terug nog nooit een tijdritfiets van dichtbij heeft gezien, nooit jarenlang aan duursport heeft gedaan. Een schansspringer die bij het tijdrijden de wereldtop inmaakt. Kleurt deze renner het gebied grijs? Nog gekker, gebruikt deze renner kleurtjes die niet geheel binnen de lijntjes vallen? Een jarenlange bloedpaspoort heeft deze renner niet, wordt ie betrapt of presteert hij niet dan flikker je hem net zo makkelijk weer uit de ploeg. Heeft Lotto Soudel in het verleden ook gedaan met de Iraniër Mahdi Sohrabi. Die Iraniër. Bleek ook zogenaamd steengoed te zijn, maar toen het puntje bij paaltje kwam en hij de superbenzine van Tabriz Petrochemical Team niet meer had viel hij in Europa zwaar tegen.

Wat bij de schansspringer vooral opvalt is dat hij buiten de proloog en de tijdrit geen deuk in een pakje boter heeft gereden in de Giro. Een Tony Martin zie je bij Quick step nog regelmatig op kop sleuren. Je zou zeggen met het lage gewicht van de schansspringer dat hij dan vervolgens bergop ook bij de betere iedereen aan gort fiets. Kilo / wattage verhaal, maar op de een of andere manier gaat dat bij hem niet op. Mocht de schansspringer de komende jaren spontaan nooit meer top 10/top 20 rijden in een tijdrit... dan weten we genoeg... dan reed hij gewoon rond met een motortjemoody smiley

Voor het moment geven we Lotto-Jumbo het voordeel van de twijfel. Het zal wel een groot spookverhaal zijn. Kan mij niet voorstellen dat ze zo gek zijn om mechanische doping toe te passen. Zou direct het einde van zowel de schaatsploeg als de wielerploeg betekenen. Iemand beschuldigen zonder keihard bewijs valt onder smaad, doe maar mooi aangifte tegen die mafkezen van dat Franse televisieprogramma. Zometeen gaat zo'n televisie programma ook Peter Sagan beschuldigen. Gaan ze roepen dat hij tegenwoordig als krachtsprinter ook solo zijn koersen wint blablabla, terwijl Sagan al jaren laat zien dat hij behoort tot de grootste talenten van het peloton.
Michael B* 21 juni 2016 14:28
Hier nog de beruchte foto/filmopname waarmee het televisie programma Stade 2 denkt te bewijzen dat er iets niet in de haak is met het achterwiel van Lotto-Jumbo-renner Primoz Roglic. Dit kan natuurlijk ook gewoon bewerkt beeldmateriaal zijn om Lotto Jumbo in een kwaad daglicht te stellen. Zo meteen gaan ze Kruiswijk ook beschuldigen.

Arsimo 21 juni 2016 14:31
Wat een onzin.

Weet men wel hoeveel wrijving rond de tandwieltjes kan ontstaan, zeker als de ketting wat scheef loopt (buitenblad met groot kransje achter bijvoorbeeld). Nog een beetje zand en vuil erbij van die Stradi en klaar ben je.

Wat een gepruts die beelden.
Lobsen 21 juni 2016 14:56
De rijder voor hem heeft eenzelfde lichtvlek bij het achterwiel
Breggio 21 juni 2016 14:57
Luijt 21 juni 2016 15:04
Goed van Plugge. Bij de enkels afzagen die lui.
Pyama 21 juni 2016 18:06
Ja, echt goed van Plugge om de resultaten uit de proloog/eerste etappe met de klimtijdrit te vergelijken. Het zijn beide tijdritten en daar istie goed in.
El Chaba 21 juni 2016 18:42
Flauw, Pyama, om dat eruit te pikken.
Hij legt ook andere onweerlegbare bewijzen voor, zowel voor de proloog als voor de klimtijdrit



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/06/2016 18:42 door El Chaba.
Curzio 21 juni 2016 20:54
Hij vergelijkt de proloog niet met de klimtijdrit, die werd namelijk niet gewonnen door Roglic maar door die Rus.
Hij vergelijkt de proloog met de lange tijdrit over heuvelachtig terrein die door een groot deel van het veld in de regen werd afgelegd.
cyclingfreakske 21 juni 2016 23:25
...komt van zijn been dat geheel gestrekt is terwijl hij rechtstaand pedaleerd.
kheb trouwens de hele repotage gezien, en bij het passeren had de eerste helemaal niks opmerkelijks aan het achterwiel, zoals de 2e.

de beelden zijn bij diverse experts, die oa met thermiek bezigzijn, gaan navragen of dit op die plaats kon, en dat antwoord was wel zeer erg duidelijk.
LTJ moe tde rest ook maar op de korrel nemen...er waren er minstens 7 die duidelijk wat op de fiets hadden dat er niet thuishoorde.
cyclingfreakske 21 juni 2016 23:29
arsimo..
in de reportage zelf zie je dat die hitten niet van de tandwieltjes specifiek komen... de hele naaf ligt op, en bij tal van andere renners is dat helemaal niet het geval.
Nog iemand had een stevige hittebron boven de trapas, in ee ngroepje van ca 5 a 7 man.
Ik zou niet meteen zeggen dat het flauwekul is.
tevens is de renner op de foto ook niet van LTJ dacht ik.
Pyama 21 juni 2016 23:32
Eens, heuveltijdrit was een betere omschrijving omdat er ook nog een echte MTT was.
Pyama 21 juni 2016 23:35
Onweerlegbaar? Hmm ik vind het allemaal nogal zwak. Armstrong werd ook op dope gecontroleerd maar stond ook stijf.
Carlos Danger 22 juni 2016 00:40
Wat valt er te rectificeren? Er zijn slechts twijfels geuit en geen beschuldigingen. Of mag er niet getwijfeld
worden aan Plugge en consorten?
Cecchini 22 juni 2016 00:41
Verleg je aandacht eens naar jouw Astana vriendjes.
Luijt 22 juni 2016 01:05
O ja, dan heeft het LTJ het gedaan. Ik ben overtuigd. Stom zeg, die Plugge
Luijt 22 juni 2016 01:07
Het moet bij voorkeur wel ergens op slaan. Dat twijfelen.
Arsimo 22 juni 2016 09:28
Warmte verspreid zich door metaal dus dat de trapas warm is niet zo vreemd. Daar zitten lagers in weet je wel, ook daar is wrijving en dus warmte ontwikkeling. Op die foto ligt de achternaaf nauwelijks meer op dan de banden en de velgen.

Het gaat werkelijk helemaal nergens over.


For the record: voordat ik in de ICT belande tig jaren geleden studeerde ik werktuigbouwkunde (oftewel mechanica) aan de TU Delft. Lang geleden, maar er is wel iets van blijven hangen.
Rudy t. 22 juni 2016 09:46
We hebben het hier wel over deze enge club..

Niet te serieus nemen denk ik.. Iets met zaaien en oogsten.

[nos.nl]
Quarantanove 22 juni 2016 14:11
De Astana - en Lefevere criticasters hier zouden deze opmerking eens ter harte moeten nemen.
cyclingfreakske 22 juni 2016 15:01
en leg dan eens uit hoe dan 99% van het peleton dat "warmte door wrijving" niet heeft op de plaatsen die werden aangewezen (de wielvelgen buiten beschouwing gelaten) ?

de warmte aan de wielen lijkt me een zeer logisch gevolg, maar een wielnaaf over de hele breedtef, en zijn voorganger niets, idem andere renners ? en dat terwijl de kronen /pion zelf een stuk minder warm zijn ? no way. ik zeg niet dat het zo is, maar je mag hier zeker een vraagteken bij plaatsen, net als bij een 6 tal andere renners die 2 dagen. (w.o. 2 Movistar)
cyclingfreakske 22 juni 2016 15:03
trouwens...wat zitten die van LTJ maanden nadien nog lawaai te maken ?
de UCI had al zeer snel besloten geen gevolg te geven aan dit verhaal, omdat hun "app" op hun "supertablet" "echt "high-tech" is, perfect" werkt en "alles" opspoort.

LTJ moet weten dat we vlak voor de Tour zitten en enkele Franse journalisten weer volop amok maken om de niet Fransen te beschadigen, zodat ze our weer bespuwt, uitgescholden en vol urine worden gegoten... tot groot jolijt van Jalabert, dopingkip bij uitstek in zijn periode.
Het pestgedrag is weer begonnen, de "doping"verhalen worden weer losgelaten, Froome rijd op 200 kilo ketonen en Quintana heeft een Soyus raket in zijn derriere zitten die hij in de finaleklim ontsteekt. Roland is een stuk dikker (cortisteroiden ???) maar die gaat weer de Alpen met reuze verzetten overrijden, hier is niks mis mee.
Benieuwd wanneer de volgende krasse uitspraak komt van de LTJ leding grinning smiley ik neem alvast wat tegen de buikkrampen.
Arsimo 22 juni 2016 15:10
Zoals ik zei,dat het bij de ene renner voorkomt en de andere niet kan aan diverse zaken liggen:

- hoe lag de ketting op dat moment? Als de ketting schuin loopt bij een kwa weerstand ongunstig verzet (buitenblad voor en grootste krans achter als extreemste) dan levert dat een stuk meer wrijving en dus warmte op. Nog erger wordt als de index van de derailleur net even niet ideaal loopt en de ketting extra aanloopt (bijvoorbeeld na wisselen van een wiel na een lekke band kan dat gebeuren, zeker bij een van de neutrale wagen).

- hoe goed was de ketting op dat moment (nog) gesmeerd? Zeker in slecht weer kan dat per geval uitmaken. Het extreme geval van fietsen op een kurkdroge al tijden niet gesmeerde ketting zal iedereen wel kennen, dat fietst echt een heel stuk slechter (dat extreme geval zal bij profs uiteraard niet voorkomen)

- hoeveel vuil in/op de ketting, derailleur, kransjes? Zeker op stradi, kasseien etc kan dat een factor zijn.

- hoe goed waren de naven op dat moment? In regel lopen de naven van professionele racefietsen soepel en met weinig wrijving maar het kan in individuele gevallen net even een stuk minder zijn midden in de koers.

En zo kan ik nog meer verzinnen. Juist omdat het maar op een paar renners gaat doet mij wedden op dit soort verschijnselen. Stuk logischer dan motortjes in de naaf. Zie ook Occam's razor.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/06/2016 16:03 door Arsimo.
El Chaba 22 juni 2016 15:24
Tja, als je zo gaat argumenteren, houdt het op.
El Chaba 22 juni 2016 15:28
Dat klopt allemaal wel, maar dat wil nog niet zeggen dat je dat allemaal maar moet pikken. Ook op de Nederlandse markt zullen er altijd mensen zijn die denken dat zoiets waar is, helemaal als je niet reageert. Jij ik weten wel hoe het zit maar echt niet iedereen hoor.
Dergelijke slechte publiciteit is nooit goed.
cyclingfreakske 22 juni 2016 16:25
idd.. klopt.
Ik vind ook wel dat de manier van journalistiek soms echt schandalig negatief is, vaak puur vermaak is ten koste van de renners en wat errond hangt.
Het is vooral de sensatiezucht die naar mijn inziens, de objectiviteit van de jounalist vaak doet verdwijnen.

Ik ben ook wel van oordeel dat in dat soort toestanden echt moet gestopt worden,
steeds meer journalisten gaan hun boekje ver te buiten aan de manier van journalistiek voeren, en het eerder puur een beschadigingsoperatie lijkt om de lezer in de ban te houden. En hun dan maar verschuilen achter "persvrijheid" als ze ergens tegenaan dreigen te lopen.
(bv Herinner u Maarten Michielsen ex werknemenr van het laatste nieuws, die er ook voor veroordeeld is voor de rechtbank)

Ook het gedrag van een commentator als Jalabert is ronduit schandalig. gewoon de publieke opninie bewerken, wetende dat je in Frankrijk meer dan God bent terwijl epo je sponsor was ipv once tijdens een stuk van de carriere... dat heeft geleid tot wantoestanden van Franse supporters.
....
El Chaba 22 juni 2016 16:58
Eens hoor, maar er valt vrees ik weinig aan te doen, zolang het geen smaad of laster is.
Zo ja, ingrijpen zoals TLJ nu doet.
El Chaba 22 juni 2016 17:02
En hoewel minder erg en massaal kan men er in België ook wat van, hoor, anchorman Wuyts voorop.
Hoe vaak hij al niet tijdens het becommentariëren van de koers bijna onverholen buitenlandse renners van doping heeft beschuldigd zijn in de loop der jaren niet meer op de vingers van één hand te tellen. En nooit Belgische renners natuurlijk..
heb het altijd een ontzettend goede commentator gevonden, maar de laatste jaren is hij echt een beetje de weg kwijt wat dat betreft.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/06/2016 17:03 door El Chaba.
Snorfietser 22 juni 2016 23:42
Wij zegt mij dat die Fransen niet met de beelden hebben lopen klooien. Hebben er alle belang bij, hebben namelijk een "nieuwtje". Zoals sommige wielrenners soms illegale dingen doen om te winnen, zo doen sommige journalisten soms illegale dingen om te winnen. Ik zeg niet dat het onmogelijk is dat hij daadwerkelijk met een motortje rijdt, maar deze beelden zijn voor mij geen bewijs.
Andere Peter 22 juni 2016 23:45
Dat hoeft hij helemaal niet met zoveel zekerheid aan te tonen (al denk ik dat het wel degelijk zo aannemelijk is). Het is aan de beschuldigende partij om aannemelijk te maken dat de warmte alleen door vals spel kan zijn ontstaan. Waar het volledig aan ontbreekt, is een nulmeting of benchmark. Laat eens 200 fietsen (of voor mijn part 20) waarvan je zeker weet dat er geen motortje in zit onder dezelfde omstandigheden rijden en neem dezelfde opnamen. En dan eens kijken of we significant verschil zien. Daar gaat het mis in de reportage, die we hier al bespraken toen de beschuldiging nog richting Sagan ging.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/06/2016 23:48 door Andere Peter.
Andere Peter 22 juni 2016 23:46
Dat neemt niet weg dat op dat moment de bewijsvoering zei: geen doping.
Carlos Danger 23 juni 2016 00:13
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dat klopt allemaal wel, maar dat wil nog niet
> zeggen dat je dat allemaal maar moet pikken. Ook
> op de Nederlandse markt zullen er altijd mensen
> zijn die denken dat zoiets waar is, helemaal als
> je niet reageert. Jij ik weten wel hoe het zit
> maar echt niet iedereen hoor.
> Dergelijke slechte publiciteit is nooit goed.


Er was helemaal geen publiciteit. Verhaal was sneller doodgebloed dan een bloedzak van Dr. Fuentes.
cyclingfreakske 23 juni 2016 11:42
klopt... in een niet zo ver verleden was dat bijzonder irritant.
Ook steeds eindeloos herhalen dat die en die renner ooit in de fout gingen...alsof hij WO 2 had veroorzaakt.... terwijl iedereen zowat heeft van, oke hij is gestraft en is nu al lang weer actief.... so what.
Wuyts heeft ook zo de air dat hij echt alles beter weet... beroepsmisvorming uit zijn periode als schooldirecteur te Schaffen-Diest.

Je hoort nu nog vaak in de commentaar geven dat hij Jose de Cauwer zijn analyse in vraag stelt, terwijl die man echt alles weet wat er roert in het wereldje, en een koersdoorzicht als geen ander heeft.
"Wuyts, klep dicht , er zit daar een expert naast je...luister en leer" denk ik dan.

de commentaar van Wuyts is intussen op dat vlak wel verbetert, op vlak van verdachtmakingen en beschuldigingen.
NIet zomaar gekomen... hij heeft het diverse malen voor de rechtbank moeten gaan uitleggen.. Ook een geval van een zaakvoerder in voedingsupplementen deed dat... en die krege zijn gelijk. het excuus van "persvrijheid" werd prompt van tafel geveegd, ook al omdat Wuys zaken over diens prive leven bovenhaalde, terwijl die 1) totaal niet klopten en 2) hij de man zelfs totaal niet kent.... het was allemaal van horen viaviaviaviaiva via.. onzin maw.

Ook met het geval Maarten Michielsen fake journalist bij uitstek en deels destijds zijn "bron", is hij op zijn bek gegaan. sindsdien is hij dus voorzichtiger.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/06/2016 11:43 door cyclingfreakske.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen