Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Werelduurrecord poging Thomas Dekker

Gepost door Velodroom 
Velodroom 24 februari 2015 12:57
Het heeft wel wat: Thomas Dekker, die de primeur heeft van de allereerste serieuze werelduurrecord poging op een indoorbaan gelegen op hoogte.
Aguascalientes op 1890m hoogte gelegen heeft al wel meerdere uurrecord pogingen gehad, maar dat was absoluut gezien op een vrij laag niveau.

De prognoses van zijn fans laten Thomas Dekker weinig te wensen over. Bijna allemaal records.
Zijn contrahent van dit moment denkt echter, dat Thomas maar 51km/h rijdt of al na een half uur afstapt.
Zelf denkt hij intussen, dat hij wel eens kon gaan overschakelen naar de 80x13. Wel heeft hij dan een grotere baan nodig om rond en op de zwarte lijn te kunnen rijden.
Nu hij voor Aguascalientes moet afhaken, denkt hij ook al weer aan Moskou, Krylatskoje met zijn prachtige wijde bochten. Hij wil wel gesponsord worden.

Discussiepunt: Moet de UCI een afdeling oprichten voor het oplossen van LUTS problemen van wielrenners?
Eindhovuh 24 februari 2015 13:40
Ik vind dit een warrige post.
Haal je Maas en Thomas nu door elkaar? Heeft Thomas zelf iets naar buiten gebracht?
Arriere de la course 24 februari 2015 13:49
Maas de blabla. Ontsteking tot op het bot!!! Nu alles afgeblazen is, wat uiteraard al ruim van te voren te verwachten was, is de ontsteking
plotseling binnen 3 dagen verdwenen.

Dat die man geen aandacht gekregen heeft van de internationale pers, daar mogen wij als Nederlanders toch blij mee zijn! Wat een grap zeg.
sijbriskie 24 februari 2015 13:51
Steek hier nooit je kop boven het Maasveld uit.
Velodroom 24 februari 2015 14:01
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik vind dit een warrige post.
> Haal je Maas en Thomas nu door elkaar? Heeft
> Thomas zelf iets naar buiten gebracht?

Ik zie het. Maar hoe warrig kun je vervolgens zijn, Eindhovuh (1:1) als je denkt, dat Thomas Dekker ooit 80x13 zal gaan rijden. smiling smiley
Het komt natuurlijk ook wel omdat ik het gebruik van de naam van Maas van Beek begin te vermijden.
Dus Thomas heeft helemaal niks naar buiten gebracht.

Ik heb praktisch alles over Maas gevolgd, maar ik laat graag het eindoordeel over aan Dr. Phil.
Velodroom 24 februari 2015 14:09
Arriere de la course Schreef:
-------------------------------------------------------
> Maas de blabla. Ontsteking tot op het bot!!! Nu
> alles afgeblazen is, wat uiteraard al ruim van te
> voren te verwachten was, is de ontsteking
> plotseling binnen 3 dagen verdwenen.
>
> Dat die man geen aandacht gekregen heeft van de
> internationale pers, daar mogen wij als
> Nederlanders toch blij mee zijn! Wat een grap zeg.

Over het waarheidsgehalte van zijn problemen en dito prestaties heb ik ook mijn hele grote twijfels.
Maar hij schrijft nergens, dat zijn fysieke problemen over zijn.
Arriere de la course 24 februari 2015 14:12
Velodroom Schreef:

>
> Over het waarheidsgehalte van zijn problemen en
> dito prestaties heb ik ook mijn hele grote
> twijfels.
> Maar hij schrijft nergens, dat zijn fysieke
> problemen over zijn.









Maas van Beek

2 uur ·

.

MITS SPONSORING GA IK VOOR 53 KM SOLO EN 70 KM ACHTER DE DERNY IN MOSKOU !!!
Na 3 dagen rust en ontsteking over dacht ik eens op de blauwe lijn te proberen.

Aldus zijn Facebook
Velodroom 24 februari 2015 14:32
Daar heb ik inderdaad over heen gelezen. Maar als ik dan zijn video Maas riding at 54km/h bekijk, dan blijkt absoluut niet, dat alle fysieke problemen zijn opgelost.
Maar ik bespeur nu bij mezelf steeds sneller weerzin om er nog langer serieus aandacht aan te besteden.

Wellicht zou ik moeten besluiten met mijn conclusie, dat in topsport er toch nog een taboe ligt om je uit te spreken over iemand's geestelijke gesteldheid.
Eindhovuh 24 februari 2015 15:18
Volgens de dikke van Dale:
top·sport (de; v(m))
1: sport op het hoogste niveau
-----
El Chaba 24 februari 2015 15:43
Ik had het nog in het vorige topic gevraagd maar waarschijnlijk was dat al te ver naar achteren gezonken, dus hier nog maar eens:

Quote
El Chaba
Op het WK sprint reed Matthew Glaetzer in de kwalifiacaties bijna 4 tiende langzamer dan zijn tijd bij de WB in Aguascalientes (wereldrecord zelfs, geloof ik?) . Het is natuurlijk de sprint en maar één rondje, maar het zegt toch wel iets over de snelheid van die baan daar, denk ik dan.
Of vergis ik mij, Velodroom?
Tinuz 24 februari 2015 17:41
Iedereen kan blijkbaar een aanval op het werelduurrecord wagen en daarbij uitgebreide publiciteit krijgen/kopen.

Tony Martin of Cancellara zouden de poging en aandacht verdienen, maar T. Dekker? Zo'n poging moet eerst verdiend worden vind ik.
Walnoot 24 februari 2015 18:01
De poging van een ex-prof, bewezen tijdrijder in vervlogen tijden, en indrukwekkende winnaar van een etappe in een minder indrukwekkende koers na zijn schorsing vind ik best interessant. Vooral gezien de omstandigheden waaronder hij gaat rijden natuurlijk. Het levensverhaal van een bepaalde oude, mogelijk zwakbegaafde charlatan, is niet alleen bijzonder interessant, maar heeft ook echt totaal niets te maken met dit forum. What is next? De verwoede pogingen van JW om de beste Strava-tijd op de Posbank?
JW 24 februari 2015 18:08
Mag het ook het plaatselijke viaduct op een opoefiets zijn ?
Chekie 24 februari 2015 18:19
Van Beek die tegen alle regels in met een lig/tijdrit stuur bij de veteranen 50+ vereniging rondjes mag rijden. Aandacht vrager. Vroeger waarschijnlijk geen driewieler of stepje gehad.
Velodroom 24 februari 2015 19:57
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik had het nog in het vorige topic gevraagd maar
> waarschijnlijk was dat al te ver naar achteren
> gezonken, dus hier nog maar eens:
>
>
Quote
El Chaba
> Op het WK sprint reed Matthew Glaetzer in de
> kwalifiacaties bijna 4 tiende langzamer dan zijn
> tijd bij de WB in Aguascalientes (wereldrecord
> zelfs, geloof ik?) . Het is natuurlijk de sprint
> en maar één rondje, maar het zegt toch wel iets
> over de snelheid van die baan daar, denk ik dan.
> Of vergis ik mij, Velodroom?
>

De baan kan gerust langzaam zijn, bijvoorbeeld als die onvoldoende opgewarmd is.
De crux van Aguascalientes blijft uiteraard, dat atmosferische variabelen,zoals temperatuur, vochtigheidsgraad, luchtdruk, die normaal wel een rol kunnen spelen op zeeniveau, er daar "niet" toe doen. Want waarom zou je malen om die 20-30 hPa minder luchtdruk, zéér zelden 40 hPa laat staan meer, als je standaard 193 hPa hebt in Aguascalientes of bijvoorbeeld 333 hPa in het ook veelgenoemde La Paz. Deze luchtdruk is de reële luchtdruk in functie van de hoogte en niet de naar gemiddeld zeeniveau van 1013 hPa herrekende luchtdruk. Het moet met elkaar vergelijkbaar blijven. Aan de verminderde luchtweerstand als gevolg van de dunnere luchtlaag valt uiteraard nooit te tornen. Daarom zijn daar onder ideale omstandigheden (het is niet altijd kermis) absolute droomtijden mogelijk. La Paz is een buitenbaan.

Het wereldrecord werd door Francois Pervis op 9,347s gebracht.
Overigens is voor een deel de snelheid van een 200m qualificatie ook gebaseerd op het kunnen rijden van een groter verzet. En dat is daar beter gewaarborgd.
Vergelijk het met het rijden bij sterke rugwind.

Niettemin speelt de wijze, waarop de baan is gebouwd bij sprinten een belangrijke rol. Alhoewel alle 250m banen op elkaar lijken zijn ze dat maar al te vaak niet. Ook op dit vlak woedt er een competitie. De baan in Parijs, min of meer bij het laatste WK ingewijd, is breder, heeft bij de aanloop voor de 200m een groter verval en de bochten lopen erg wijd en soepel. De baan begint daarmee op Krylatskoje, Moskou, met een verval van bij wijze van spreken een hele verdieping te lijken.
De baan zelf is 333,333m.

Francois Pervis demonstreerde in Aguascalientes december 2013 tijdens zijn 1km WR de meest unieke "tijdenreeks" aller tijden.
Hij kreeg het voor elkaar om op elke 125m t.a.v. zijn wereldtitel in Minsk, meer progressie te boeken en dat op een afstand, waarop doorgaans de kaars uitgaat.
Als voorbeeld: 0,1s; 0,2s etc. voor elk 125m segment.
In Parijs moest hij op de kilometer, waaraan ook zijn gebrekkige voorbereiding op dit WK door een ernstige val niet vreemd aan kon zijn, heel diep graven om nipt te winnen. Op de sprint daarna betaalde hij dan ook de tol.
Walnoot 24 februari 2015 20:04
Al is het de Angliru, maakt toch geen reet uit als je niet gaat?
Velodroom 24 februari 2015 20:15
Lees ik dat goed, Walnoot? .. is niet alleen bijzonder interessant ...
Zwakbegaafd zou ik Maas niet willen noemen. Meer een bevlogen kinderlijk magisch denker, die denkt dat hij kan vliegen als hij maar lang genoeg imitatie vliegbewegingen maakt. Die zijn eigen prestaties kinderlijk eenvoudig overschat en die van anderen onderschat. Voer voor psychologen.
En die heel gemakkelijk extrapoleert. Zo van ik rijd nu 54km/h, los of dat ook reëel gereden wordt, en ik voel dat ik dat een uur kan volhouden.

Toen ik lang geleden nog jong was, dacht ik de 800m te kunnen lopen onder de 1:40.
Ik extrapoleerde heel simpel een tijd over een kortere afstand naar de volledige afstand van 800m. Wist ik veel!
Arsimo 24 februari 2015 21:16
Ach, dromen mag. Er een blog of Facebook-pagina over bijhouden ook en als mensen dat willen lezen is dat ook allemaal best - fantasy is populair tenslotte, ook als spelletjes rond sport.

Als Maas alleen maar niet verwacht dat de wielerwereld hem serieus neemt want dan kan het heel pijnlijk en genant worden. En zo wakker worden uit een droom is echt niet leuk.
Velodroom 24 februari 2015 22:29
Arsimo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ach, dromen mag. Er een blog of Facebook-pagina
> over bijhouden ook en als mensen dat willen lezen
> is dat ook allemaal best - fantasy is populair
> tenslotte, ook als spelletjes rond sport.
>
> Als Maas alleen maar niet verwacht dat de
> wielerwereld hem serieus neemt want dan kan het
> heel pijnlijk en genant worden. En zo wakker
> worden uit een droom is echt niet leuk.

Nog een keer dan. Ik was de eerste, die een half jaar geleden op het aloude prikbord nog postte met Wie trekt Maas van Beek uit het moeras?
Een flauw grapje zou kunnen zijn: aan welke haar dan?

Ik heb met plezier en vaker nog met verbijstering zijn facebook blog gevolgd en soms geprobeerd hem een beetje richting te geven.
Maar ik heb natuurlijk ook alle reacties van anderen op zijn wederwaardigheden gevolgd, doorgaans wielerenthoesiasten, soms ook niet de minsten, maar verder ook hele gewone mensen, die niet de ballen verstand van wielrennen hebben.

Maar gaandeweg zie je toch, dat de support heel geleidelijk maar langzaam afbrokkelt, alsof zij ook het sprookje van De jongen, die Wolf riep kennen..

De dag van morgen zal leren hoeveel vrienden Thomas Dekker na zijn uur nog heeft.
Live op de NOS.
JW 25 februari 2015 11:03
Tinus ziet het wel zitten:


Van Moorsel denkt dat Dekker uurrecord gaat verbeteren 

Leontien van Moorsel heeft er vertrouwen in dat Thomas Dekker woensdagavond in Mexico het werelduurrecord bij de mannen gaat verbeteren.

"Die gaat dat gewoon pakken", zegt de houdster van het record bij de vrouwen tegen NU.nl. Dekker heeft de laatste jaren weinig aansprekende resultaten neergezet.

"Maar hij heeft wel getraind en dit is trainbaar. Dekker is altijd al een trainingsbeest geweest. Je moet er ook een beetje gestoord voor zijn. Dat was ik en is hij ook wel."

De 30-jarige Dekker gaat net als Van Moorsel in 2003, die op een normale fiets tot 46,065 kilometer kwam, op hoogte rijden in Mexico.

De voormalig renner van Rabobank, Silence-Lotto en Garmin-Sharp gaat om 19.30 uur Nederlandse tijd van start in Aguascalientes.

Liever dood

Van Moorsel verwacht dat Dekker voldoende motivatie in zich heeft om op te boksen tegen de 52,491 kilometer van Rohan Dennis, die deze maand het record van Matthias Brändle uit de boeken reed. De Oostenrijker had het weer afgepakt van Jens Voigt.

"Thomas gaat de frustratie van de afgelopen jaren waarin mensen hebben gezegd dat hij niet kan presteren zonder stimulerende middelen van zich af rijden. Het is bij een dergelijke poging belangrijk om te denken aan mensen die je gekrenkt hebben."

"Jeannie Longo had in die periode verschrikkelijke dingen over mij gezegd en ik moest haar record verbeteren. Dan kun je met modder gaan gooien of je benen laten spreken. Dat laatste heb ik gedaan en moet Thomas ook doen."

De nu 44-jarige Van Moorsel voorspelt een loodzware dag voor Dekker. "Het is onmenselijk. Ik heb die dag vaak gedacht dat ik liever dood wilde. Het is gewoon een uur lang verzuren en dat voel je in alle spiergroepen. Aan de andere kant maakt dat het ook machtig mooi."

Pijn

Van Moorsel maakt wel een onderscheid tussen haar record op de normale racefiets en de poging van Dekker op de tijdritfiets.

"In mijn optiek is de tijdrithouding makkelijker. Het blijft heel knap hoor, maar het is meer een snelheidsrecord. Ik ben echt uitgegaan van de kracht van de mens. Dat was ook mijn inspiratie."

Door een aanpassing van de UCI-regels in 2014 mag er nu bijvoorbeeld weer met dichte wielen gekoerst worden. "Elke wielrenner weet dat het heel anders is. Het is appels met peren vergelijken. Ik vind het een heel slechte zaak dat de UCI de regels heeft veranderd. Ze hadden twee records naast elkaar moeten laten bestaan."

Zo is de kans aanwezig dat Van Moorsel zelf haar record zaterdag kwijtraakt aan de paralympische atlete Sarah Storey. De Britse gaat een poging doen op de wielerbaan in Londen tijdens de prestigieuze Revolution-series van het baanwielrennen.

"Ik zie dat niet als een aanval op mijn record. Het is niet gelijkwaardig aan andere fietsen. Het doet best wel pijn dat de UCI de regels heeft veranderd. Ik heb me twee jaar lang de blubber getraind en de verzuring kwam uit mijn oren. Hopelijk gaat Thomas dat ook voelen. Dan kunnen we er later lekker over napraten samen."
[nu/nl]
D. Marrage 25 februari 2015 14:28
Voorbeschouwing Leontien van Moorsel:
RADIO 2
Leon 25 februari 2015 14:54
JW Schreef:
-------------------------------------------------------
> Tinus ziet het wel zitten:
>
>
> Van Moorsel denkt dat Dekker uurrecord gaat
> verbeteren 

>

Ik denk wel dat Dekker haar uurrecord gaat verbeteren. Mits hij niet afstapt.
Prikdude 25 februari 2015 15:01
Daarover gesproken: waar is de poll voor deze poging? En graag afstappen daarin opnemen...
El Chaba 25 februari 2015 15:02
Ik denk dat de kans niet heel groot is maar hij is er volgens mij wel degelijk. Hup Thomas!
Proost! 25 februari 2015 15:20
Velodroom Schreef:
-------------------------------------------------------

> ... Want waarom zou je malen om die 20-30 hPa
> minder luchtdruk, zéér zelden 40 hPa laat staan
> meer, als je standaard 193 hPa hebt in
> Aguascalientes of bijvoorbeeld 333 hPa in het ook
> veelgenoemde La Paz. Deze luchtdruk is de reële
> luchtdruk in functie van de hoogte en niet de naar
> gemiddeld zeeniveau van 1013 hPa herrekende
> luchtdruk.

Ik begrijp niet wat je hiermee bedoelt. De luchtdruk op aarde neemt in de hoogte per 5 km ongeveer met de helft af. Dus op 5 km hoogte ongeveer 500 hPa op 10 km hoogte de helft daarvan 250 hPa. De door jou genoemde luchtdruk in La Paz en Aguascalientes zijn voor de top van de Mt Everest nog te laag. Thomas Dekker heeft te maken met een luchtdruk van iets meer dan 800 hPa.
Arsimo 25 februari 2015 15:22
Als hij minimaal ergens tussen de afstand van Voigt en Brandle eindigt heeft hij het behoorlijk gedaan en heeft TD tenminste aangetoond nog een serieuze fietsprestatie neer te kunnen zetten.

Over Dennis heen zou een sensatie zijn - niet onmogelijk maar kleine kans. Als ik nuchter beschouw verwacht ik geen WUR voor Dekker. Ik gun het hem wel.

Bij minder dan Voigt kan hij zich beter ergens een paar maanden opsluiten, dan heeft hij zichzelf voor (de) gek gehouden en gezet met die maanden voorbereiding.

Afstappen zou serieus gezichtsverlies zijn, ik verwacht ook niet dat TD dat zal doen - behoudens natuurlijk echte ongevallen, lekrijden en dat soort overmacht.
Walnoot 25 februari 2015 15:35
Hij heb-het over verschillen (vanaf de normaal). Zelfs ik kan hem volgen hier...
pl0rk 25 februari 2015 15:56
Is er ergens nog een stream straks?
El Chaba 25 februari 2015 15:57
pl0rk 25 februari 2015 16:01
Erik S. 25 februari 2015 16:15
Ook via de/een nos stream, naar het schijnt. Weet niet of een van die twee commentaar laat horen en/of tussentijden laat zien?
rustdag 25 februari 2015 19:35
Hij ziet er wel erg strak uit zeg. Mooie fiets pak en helm. Daar ligt het niet aan
Leon 25 februari 2015 19:37
Alleen een tijd op Eurosport, da's erg zinvol. Hij is nu 5 minuten bezig.... :-)
Eddy Veen 25 februari 2015 19:38
Waardeloos dat de afstand afstand noch verschil met Dennis getoond wordt.
Clavan 25 februari 2015 19:40
Hoelang duurt het eigenlijk?
Keuteberg 25 februari 2015 19:40
Dekker start HEEL snel.

Hopelijk niet dezelfde fout als Bobridge. Rijdt nu al dik 53
Eddy Veen 25 februari 2015 19:46
Altijd nog ruim 3 km langzamer dan Boardmanwinking smiley
Erik S. 25 februari 2015 20:25
In ieder geval een Nederlands record!
Wanny 25 februari 2015 20:35
Wat een beroerde registratie zeg. Geen reclame voor de wielersport.

Jammer dat ie net tekort kwam, maar hij heeft wel laten zien dat ie nog kan fietsen.
Robert Koopman 25 februari 2015 20:41
Toch jammer.
Maar wat een zwaar onderdeel zeg, respect voor TD!
Velodroom 25 februari 2015 21:00
Proost! Schreef:
-------------------------------------------------------
> Velodroom Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > ... Want waarom zou je malen om die 20-30 hPa
> > minder luchtdruk, zéér zelden 40 hPa laat
> staan
> > meer, als je standaard 193 hPa hebt in
> > Aguascalientes of bijvoorbeeld 333 hPa in het
> ook
> > veelgenoemde La Paz. Deze luchtdruk is de
> reële
> > luchtdruk in functie van de hoogte en niet de
> naar
> > gemiddeld zeeniveau van 1013 hPa herrekende
> > luchtdruk.
>
> Ik begrijp niet wat je hiermee bedoelt. De
> luchtdruk op aarde neemt in de hoogte per 5 km
> ongeveer met de helft af. Dus op 5 km hoogte
> ongeveer 500 hPa op 10 km hoogte de helft daarvan
> 250 hPa. De door jou genoemde luchtdruk in La Paz
> en Aguascalientes zijn voor de top van de Mt
> Everest nog te laag. Thomas Dekker heeft te maken
> met een luchtdruk van iets meer dan 800 hPa.

Ik schrijf wel eens bewerkelijk, maar ik raad je aan heel langzaam vanaf het begin te lezen, want dan snap je, dat ik het niet heb over de actuele luchtdruk, maar over het verschil in luchtdruk. Ook bij ons heb je altijd maar één luchtdruk, meestal rond het gemiddelde van 1013 hPa op zeeniveau.
Dus 1013-193=820 voor Aguascalientes of 1013-333=680 voor LaPaz. Ik gebruik trouwens een online calculator..
Spaak 25 februari 2015 21:00
Dit gaat hem wel een contractje bij Roompot opleveren denk ik zo. Zou ie zelf ook wel prima vinden.
JW 25 februari 2015 21:49
Ik wil niet negatief doen na zo'n knappe prestatie, maar ik geloof niet dat Roompot dat zal doen.

Waarom zou Dekker bij Roompot komend jaar beter gaan presteren dan afgelopen jaren bij Garmin ?
Dat lijkt me zacht gezegd hoogst onzeker.
Spaak 25 februari 2015 21:55
Natuurlijk is dat onzeker, maar dan nog zou het voor de ploeg genoeg publiciteit opleveren mocht Dekker in een aantal leuke wedstrijden (o.a. Amstel Gold Race, Eneco Tour) mogen starten. Bovendien kan ie hier nog maanden op meeliften.
Linkebal 25 februari 2015 22:26
Door maandenlang als een monnik te leven kon ie vandaag het niveau benaderen van een subtopper als Rohan Dennis. De vraag is of ie die levensstijl vol kon blijven houden of dat dit een eenmalige opleving was.

Ik heb overigens wel veel bewondering voor zijn prestatie vandaag. Zeker als je bekijkt waar hij vandaan komt.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen